دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۳ - Jun 27, 2005
رئيس اسناد پزشكي تأمين اجتماعي:
تسهيلات ويژه براي تأمين داروي بيماران خاص
فارس: رئيس اسناد پزشكي تأمين اجتماعي استان تهران از ارائه تسهيلات ويژه تأمين اجتماعي براي تأييد نسخه هاي دارويي گرانقيمت بيماران خاص و شيمي درماني با حضور نمايندگاني به منظور تأييد نسخه داروهاي گران قيمت اين بيماران خبر داد.
بهزاد محموديه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: اين بيماران با مراجعه به داروخانه هاي هلال احمر مركزي و سيزده آبان تهران كه نمايندگان اسناد پزشكي در آنجا حضور دارند، مي توانند بدون در نظر گرفتن هيچ گونه سقف ريالي براي تحويل دارو اقدام كنند.
وي در ادامه افزود: در همين راستا سازمان تامين اجتماعي براي داروهاي غير خاص يعني داروهايي كه گران قيمت نيستند نيز نمايندگان اين سازمان را مجاز به تأييد نسخه تا سقف يك ميليون و ۸۰۰ هزار ريال كرده و همچنين در ساعات غير اداري و عدم حضور نمايندگان اين سازمان نيز، مديريت داروخانه ها جهت همكاري موظف شده اند كه با هماهنگي اسناد پزشكي تهران تا سقف يك ميليون ريال، داروها را طبق ضوابط و مقررات در اختيار بيمه شدگان قرار دهند.
رئيس اسناد پزشكي اجتماعي استان تهران در خصوص علت اين كه چرا داروهاي خاص فقط در اين دو داروخانه توزيع مي شوند اظهار داشت: اين داروها در داروخانه هاي خصوصي توزيع نمي شود و علت آن اين است كه قيمت داروهاي خاص بسيار بالا و به همين دليل هم ناظران اسناد پزشكي در اين داروخانه هاي دولتي حضوري دائمي دارند.

اختصاص۱۷۰ميليون دلار به خريد تجهيزات دانشگاهي
000798.jpg
گروه اجتماعي: مديركل دفتر پشتيباني پژوهش وزارت علوم از اختصاص ۱۷۰ ميليون دلار براي خريد تجهيزات پژوهشي به دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشور خبر داد.
دكتر حسن شريفي ضمن اعلام اين مطلب به ايسنا خاطرنشان كرد: در برنامه سوم توسعه ۴۰۰ ميليون دلار وام ارزي براي خريد تجهيزات در دانشگاه ها تخصيص داده شد كه بخش اول اين وام كه در حدود ۱۷۰ ميليون دلار بود در سال ۱۳۸۰ در بين دانشگاه هاي كشور توزيع شده و براي خريد بخشي از تجهيزات مورد نياز آنها هزينه شد.
وي با اشاره به تمديد يك ساله مهلت پرداخت اعتبار ارزي پيش بيني شده در برنامه سوم توسعه ابراز اميدواري كرد مرحله دوم پرداخت اين اعتبار كه در حدود ۱۷۰ ميليون دلار است در ابتداي برنامه چهارم (سال ۸۴ ) عملياتي شده و اعتبار مورد نياز براي خريد تجهيزات مورد نياز دانشگاه هاي كشور، پژوهشكده ها، مراكز و واحدهاي تحقيقاتي وابسته به وزارت علوم، مراكز رشد و پارك هاي علمي فناوري در اختيار آنها قرار گيرد.
دكتر شريفي اضافه كرد: در اين راستا براي اولين بار توزيع ارز بر اساس برخي از شاخص ها از جمله تركيب اعضاي هيات علمي در رشته هاي مختلف، ساختارهاي درون دانشگاهي از جمله تعداد گرو ه ها و قطب هاي علمي هر دانشگاه، ميزان توليدات علمي و قراردادهاي تحقيقاتي و ميزان محروميت دانشگاه ها صورت مي گيرد تا توزيع اعتبارات مناسبتر و كاراتر باشد.
وي درباره نحوه هزينه شدن اعتبارات ارزي توزيع شده گفت: بخشي از اين وام به خريد تجهيزات خاص و يا رفع مشكلات تجهيزاتي كل كشور اختصاص يافته و باقي آن نيز بين دانشگاه ها و مراكز پژوهشي توزيع مي شود تا در تكميل زنجيره هاي تجهيزاتي در دانشگاه ها مصرف شود.
علاوه بر آن شبكه سازي تجهيزاتي در دانشگاه ها از موضوعات مهمي است كه مورد توجه ما قرار دارد. اگر بتوانيم شبكه هايي را ايجاد كنيم كه اين شبكه ها بتوانند مانند آزمايشگاه هاي علمي عمل كنند اين امر مي تواند كمك كند تا تجهيزات موجود دانشگاه ها سرويس منظم تري را دريافت كرده و استفاده مطلوبي از آنها صورت گيرد.
وي با اشاره به برنامه هاي موجود در زمينه توسعه شبكه هاي آزمايشگاهي بين دانشگاهي گفت: تاكنون چهار شامتك (شبكه آزمايشگاه هاي ملي و تجهيزات كشور) شكل گرفته اند كه يكي از آنها شامتك كشاورزي است كه هسته اوليه آن با سه دانشگاه مازندران، گيلان و گرگان آغاز شد و سپس دانشگاه هاي همدان، زنجان، كرمانشاه، ايلام و چند دانشگاه ديگر به اين مجموعه ملحق شده اند. همچنين ايجاد شامتك گياهان دارويي و نيز شكل گيري شامتك فوتونيك و ليزر در حال انجام است تا بتوانيم مجموعه  كارهايي كه در زمينه فوتونيك و ليزر در كشور انجام مي شود را به صورت شبكه تعريف و امكانات خود را در داخل آن شبكه قرار دهيم. در اين زمينه بخشي از وام ارزي را به اين شبكه ها اختصاص مي دهيم تا اين شبكه ها كامل شود. دكتر شريفي در پايان هدف از ايجاد اين شامتك ها را ساماندهي تجهيزات و پتانسيل هاي موجود در كشور عنوان و تاكيد كرد: ساماندهي اين شامتك ها بايد به عنوان اولويت در نظر گرفته شود زيرا اين موضوع به توسعه علمي كشور كمك مي كند.

تهديد سالمندان و جوانان در فصل گرما
خطرات گرمازدگي تشريح شد
000795.jpg
گروه اجتماعي: گرماي هوا در روزهاي اخير و مراجعه بسياري از سالمندان و حتي برخي جوانان به مراكز بهداشتي به علت بيماري هاي ناشي از گرما، ضرورت توجه به گرمازدگي را نشان مي دهد.
معاون آموزش و حوادث اورژانس تهران در اين باره هشدار داد كه گرمازدگي سالمندان را ۸۰ درصد و جوانان را ۲۰ درصد با خطر مرگ روبه رو مي كند.
به گزارش ايسنا و به نقل از دكتر فرهاد رضواني، درمان نكردن گرمازدگي در افراد جوان و سالم ۲۰ درصد و در افراد مسن و يا دچار بيماري هاي زمينه اي با ۸۰ درصد خطر مرگ همراه است.
هرگونه اختلال در تنظيم درجه حرارت از طريق عدم تعادل در توليد و دفع گرما سبب گرمازدگي مي شود؛ به عبارتي گرما بيش از حد توليد و يا دفع گرما كاهش مي يابد.
دكتر رضواني با بيان اينكه مركز تنظيم درجه حرارت در هيپوتالاموس قرار دارد، اظهار كرد: از عوامل مؤثر در افزايش توليد گرما در بدن فعاليت بدني و ورزشي، مصرف برخي داروها بدون تجويز پزشك، برخي بيماري هاي متابوليك و غدد نظير پركاري تيروئيد است.
معاون آموزش و حوادث اورژانس كشور ادامه داد: گرما و رطوبت زياد هوا سبب تحريك پايانه هاي عصبي و انتقال پيام عصبي به هيپوتالاموس مي شود .در بيماران قلبي عروقي نيز از دست دادن آب (هيدراتاسيون) سبب كاهش آب و املاح بدن و در نتيجه كاهش دفع گرماي بدن مي شود. وي افزود: مصرف داروهاي آرام بخش براي بيماران قلبي و يا افراد مبتلا به بيماري هاي وسيع پوستي به علت وجود مشكلات پوستي دفع گرما با مشكل مواجه مي شود. دكتر رضواني تنفس عميق و تند، ضعف ناگهاني، تهوع و استفراغ، سردرد و سرگيجه و در نهايت كاهش سطح هوشياري و تشنج و كما را از علائم گرمازدگي دانست و خاطرنشان كرد: بهترين درمان براي افراد گرمازده انتقال فرد مبتلا به محيط امن و درآوردن لباس تا حد امكان است و يا فرو بردن فرد در آب تا امكان برقراري تبادل گرما فراهم شود و در صورت عدم دسترسي به آب توصيه مي شود ملحفه اي خيس به دور بيمار پيچيده شود و يا فرد را در معرض كولر و پنكه قرار دهند به شرط آنكه بيمار دچار لرز نشود چرا كه لرز خود عاملي براي توليد گرماست.
معاون آموزش و حوادث اورژانس كشور در ادامه توضيح داد: به دليل جلوگيري از آسپيراسيون (ورود ترشحات به ناي) توصيه مي شود سر فرد گرمازده بالاتر از بدن قرار گيرد و از دادن مايعات داغ و الكل به وي بايد جداً خودداري شود چرا كه سبب بدتر شدن وضعيت فرد گرمازده مي شود. دكتر رضواني دادن استامينوفن براي كاهش درجه حرارت را فاقد جايگاه علمي دانست و يادآور شد:  براي كنترل تشنج كنترل درجه حرارت و انتقال به مركز درماني توصيه مي شود.

جسته، گريخته
پاسخ به سؤالات كنكوري ها
ايسنا: با نزديك شدن به زمان برگزاري آزمون ورودي دانشگاه ها، شبكه  آموزش سيما، پخش دو برنامه با هدف راهنمايي شركت كنندگان در كنكور ۸۴ را آغاز كرده است. «تا كنكور» عنوان برنامه زنده اي از شبكه  آموزش است كه با توجه به نزديك شدن زمان برگزاري آزمون كنكور سراسري و به منظور رفع ابهامات و پاسخگويي به پرسش هاي داوطلبان، هر شب ساعت ۲۱ و ۱۵ دقيقه بر روي آنتن مي رود. داوطلبان شركت در آزمون سراسري ،۸۴ مي توانند از طريق تماس با روابط عمومي شبكه آموزش ۸۷۸۱۷۳۷ پرسش هاي خود را با كارشناسان دعوت شده در برنامه مطرح كنند.
مطالبات معوقه معلمان پرداخت نشد
فارس: معاون پشتيباني سازمان آموزش و پروش شهرستانهاي استان تهران گفت: برخلاف نوشته مطبوعات، مطالبات معوقه معلمان به خصوص معلمان شهرستانهاي استان تهران هنوز پرداخت نشده است.روزنامه ها ديروز به نقل از معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران اعلام كردند كه مطالبات معوقه همه فرهنگيان پرداخت شده است. ابراهيم شاه حسيني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: مقرر شده بود كه مطالبات معوقه فرهنگيان تا پايان خرداد ماه امسال پرداخت شود اما با گذشت چند روز از تير ماه هنوز اين مطالبات معوقه پرداخت نشده است.
خانواده كميته امداد در اردو
ايلنا: بيش از ۴۰۰ هزار دانش  آموز خانواده بزرگ كميته امداد امام خميني در اردوهاي تابستاني و كانون  هاي تربيتي فرهنگي شركت مي  كنند.سيدرضا نيري، سرپرست كميته امداد امام خميني، به مناسبت آغاز بيست و سومين دوره اردوهاي تابستاني اين نهاد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: كميته امداد امام خميني با برگزاري بيست و سومين دوره اردوهاي فرهنگي تربيتي نوجوانان و جوانان خانواده بزرگ كميته امداد تحت عنوان «رهپويان ولايت» با روزشمار (ايمان، نماز، تقوا و مسووليت) در محيطي سرشار از شور و شعف و شادابي و صميميت اين اردو را برگزار مي كند. وي افزود: در برنامه اين اردوها و كانون  هاي فرهنگي تربيتي آشنايي با مسائل اعتقادي، علوم قرآني، احكام اخلاق و آشنايي با مشاغل و حرف، تقويت بنيه تحصيلي، برگزاري مسابقات علمي فرهنگي، هنري، ورزشي و فعاليت  هاي كتابخواني، ادبي گنجانده شده است.

اصلاح اساسنامه صندوق هاي بازنشستگي كشور
ايسنا: جزئيات طرح اصلاح اساسنامه صندوق هاي مختلف بازنشستگي كشور كه در وزارت رفاه و تامين اجتماعي در حال پيگيري است، بزودي به دولت ارائه مي شود.
بر اساس ماده ۱۷ قانون ساختار سازماني نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي، وزارت رفاه و تامين اجتماعي مكلف است حداكثر ظرف مدت يك سال از تاريخ تصويب اين قانون، اساسنامه كليه دستگاه هاي اجرايي، صندوق ها و نهادهاي دولتي و عمومي فعال در قلمروهاي بيمه اي، حمايتي و امدادي را بررسي و اصلاح كند و پس از تاييد شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي، آن را به تصويب هيات وزيران برساند. بر اساس اين گزارش در ماده ۶ اين قانون نيز تاكيد شده است بهره مندي صندوق هاي فعال در سطح همگاني بيمه هاي اجتماعي و درماني از منابع عمومي بابت هر عضو به صورت رسانه برابر خواهد بود. همچنين درصد مشاركت و سهم كارفرما نسبت به ماخذ كسر حق بيمه و درصد مشاركت و سهم پرداختي بيمه شده نسبت به ماخذ كسر حق بيمه در تمام صندوق هاي فعال در سطح همگاني بيمه هاي اجتماعي و درماني نيز به موجب اين قانون بايد يكسان سازي شود.
بر اين اساس تمام صندوق هاي بازنشستگي فعال كشور، بايد در ذيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي تجميع شوند و ميزان حقوق و دستمزد افراد در صندوق هاي بازنشستگي مشابه سازي شده و كليه افراد در بهره مندي از اعتبارات عمومي در اين زمينه، بهره مندي يكسان ببرند كه وزارت رفاه در حال ضابطه مندي اين مواد و ارائه آن به دولت است. همچنين نظام لايه بندي بيمه هاي اجتماعي در وزارت رفاه و تامين اجتماعي در حال طراحي است و بر اساس آن بايد سطوح پايه و مكمل بيمه هاي اجتماعي از يكديگر تفكيك شوند.

دانشگاه علوم قضايي با رشته هاي جديد تأسيس مي شود
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضائيه در مراسم آغاز به كار عمليات ساختماني دانشكده علوم قضايي از افزايش رشته هاي درسي براي اصلاح مجرمين، سازمان زندانها و سازمان ثبت خبر داد.
آيت الله هاشمي شاهرودي صبح ديروز در مراسم كلنگ زني ساختمان جديد دانشكده علوم قضايي واقع در منطقه اوين گفت: بحث دانشكده علوم از زمان شهيد بهشتي مطرح بوده است. دانشكده اي كه يادگار شهيد بهشتي است تبديل به دانشگاه شده و رشته هاي ديگري كه مورد نياز دستگاه قضايي است در اين دانشگاه لحاظ مي شود.
به گزارش ايسنا وي ادامه داد: در اين دانشگاه رشته هايي براي اصلاح مجرمين، سازمان زندان ها و سازمان ثبت در نظر گرفته شده است. براي بخش قضايي سعي مي كنيم كارشناسي ارشد را مبنا قرار داده و قضات را در اين سطح گزينش كنيم.
رئيس قوه قضاييه در پاسخ به اين سؤال كه به خودتان چه نمره اي مي دهيد؟ گفت: آدم دلش مي خواهد به كارهاي خودش نمره بيست دهد.

نتايج يك تحقيق ۸۴ درصد جوانان دوستي
اهل بيت را نوعي فرهنگ مي دانند
گروه اجتماعي: نتايج نظرسنجي سازمان ملي جوانان حاكي از آن است كه ۸۸ درصد آدم هاي دين دار كمتر دچار انحرافات اخلاقي مي شوند.
بر اساس نتايج سند برنامه ارتقاي هويت ديني و ملي جوانان در برنامه چهارم كه توسط سازمان ملي جوانان تهيه شده، آمده است: ۸۴ درصد از جوانان معتقدند، انجام مراسم ديني در كشور باعث آرامش و سلامت روحي مردم مي شود و ۹۱ درصد معتقدند كه خداوند ناظر بر اعمال انسانهاست. همچنين، ۸۴ درصد به اين كه دوستي اهل بيت از وجوه بارز فرهنگ ايران است مباهات مي كنند.
بر اساس اين نظرسنجي ۸۴ درصد جوانان از ظاهر و قيافه خود راضي هستند و ۳۵ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله معتقدند كه به مرحله طبيعي دستيابي به هويت همسرگزيني رسيده  اند و ۶۵ درصد آنها هنوز در حد تعليق، توقف و اغتشاش هويت هستند.
اين در حالي است كه؛ ۶۴ درصد از جوانان دچار مشكل هويت شغلي بوده و اهميتي براي درست انجام دادن كار قائل نيستند، ۶۸ درصد از جوانان به دليل اين كه معتقدند، مردم براي قانون اعتنايي قائل نيستند وظايف خود را انجام نمي  دهند و به خود حق مي  دهند كه به قوانين اجتماعي اعتنايي نكنند.
مطابق اين سند، ۴۰ درصد از جوانان به سياست و اعتقادات سياسي اهميت نمي  دهند و ۵۸ درصد معتقدند كه هنوز اعتقادات سياسي درستي ندارند، همچنين ۵۲ درصد جوانان مي  گويند كه اعتقادات سياسي  شان تابع اعتقادات سياسي خانواده  هايشان است. همچنين، ۷۹ درصد جوانان معتقدند كه اعتقادات ديني بدون انجام آداب و رسوم ديني ارزش ندارد و ۷۸ درصد آنان معتقدند كه جوانان و نوجوانان بايد در امور مذهبي تابع مراجع ديني باشند. بر اساس نتايج بخش هويت اين پيمايش، ۳۳ درصد جوانان آرزو دارند كه در كشور ديگري غير از ايران به دنيا آمده بودند، اين در حالي است كه ۸۵ درصد به ايراني بودن افتخار مي  كنند.

آمار مرگ و مير تهراني ها اعلام شد
ايسنا: مديرعامل سازمان بهشت زهرا (س) از مرگ و مير ۱۲ هزار و ۴۱۸ نفر طي سه ماه نخست امسال در پايتخت خبر داد.
به گفته مهندس محمود رضاييان از تعداد كل فوت شدگان ۶ هزار و ۹۱۷ تن مرد، ۴ هزار و ۶۴۸ تن زن و ۸۵۳ تن ديگر نوزاد بودند. وي افزود: از اين تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۲ نفر يعني ۵ هزار و ۸۸۵ نفر مرد، ۳ هزار و ۵۳۱ نفر زن و ۸۳۶ نوزاد در سازمان بهشت زهرا (س) ، دفن و ۲ هزار و ۸۶۶ نفر به خارج از اين سازمان منتقل شدند. رضايي گفت: بيشترين مرگ و مير از حيث شغل با ۶۸/۲۹ درصد در ميان زنان خانه دار و كمترين فوت با ۲/۰ درصد مربوط به كارمندان امور اداري است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |