دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۳ - Jun 27, 2005
۲۲ ميليون نفر در چين بازي كامپيوتري مي كنند
۵۰۰ ميليون دلار براي بازيهاي كامپيوتري
000792.jpg
گروه انفورماتيك: به توليدكنندگان بازيهاي كامپيوتري توصيه مي شود تمام توان خود را روي كشور چين متمركز نمايند چون در اين كشور، وقت و هزينه بسيار زيادي صرف بازيهاي كامپيوتري مي شود.
اخيراً اعلام شده بيش از ۲۰ ميليون نفر در كشور چين مشغول بازيهاي كامپيوتري هستند و به همين دليل بازار بازيهاي كامپيوتري در اين كشور در آستانه انفجار قرار دارد چون مردم علاقه زيادي نسبت به خريد بازيهاي كامپيوتري آن لاين از خود نشان مي دهند.سال گذشته چيني ها مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار صرف خريد بازيهاي كامپيوتري آن لاين نمودند. همين موضوع باعث شد تا نگرش مقامات اين كشور نسبت به اين موضوع تغيير بكند چون قبلاً آن را مشابه قمار و سمبل تنبلي و بي تحركي مي دانستند.
اما هم اكنون دولت، توسعه بازيهاي آن لاين را حمايت و تشويق مي كند. قرار است مهر ماه سال جاري يك كنفرانس بين المللي دو روزه در مورد بازيهاي كامپيوتري در پكن برگزار شود تا اين كه مقامات چيني از اين طريق به جذب سرمايه گذاريهاي خارجي بپردازند.
چين كه با ۳/۱ ميليارد نفر جمعيت، پرجمعيت  ترين كشور جهان به شمار مي آيد، ۵۰۰ ميليون جمعيت شهرنشين دارد كه از طريق كافي نت ها ، دسترسي آسان به شبكه جهاني اينترنت دارند.
به عنوان مثال در كافي نت هاي بزرگ شهر پكن چند صد كامپيوتر وجود دارد كه كاربران زير ۲۰ سال از طريق خطوط اينترنت پرسرعت به بازيهاي كامپيوتري مي پردازند.
براساس آمار منتشر شده در سال ،۲۰۰۴ بيش از ۸/۲۲ ميليون نفر در چين بازي كامپيوتري مي كردند كه در حدود ۵۰۰ ميليون دلار در اين حوزه هزينه نمودند.
البته اين رشد تنها مختص به كشور چين نيست بلكه در اغلب كشورهاي آسيايي به چشم مي خورد. پيش بيني مي شود كه منطقه آسيا _اقيانوسيه سريع ترين رشد را در حوزه سرگرمي هاي كامپيوتري بازيهاي ويديويي تجربه كند. شايد كشور چين در سال ۲۰۰۸ از ژاپن سبقت بگيرد و به بزرگترين بازار بازيهاي كامپيوتري در منطقه تبديل بشود.
اما تنها عامل تهديدكننده براي رشد صنعت بازيهاي كامپيوتري در اين منطقه از جهان، عرضه بازيهاي تقلبي و رعايت نكردن كپي رايت مي باشد.
در واقع، اين موضوع مهمترين عامل ركورد فروش كنسول هاي بازي درچين به شمار مي آيد. درحال حاضر شركت هاي مايكروسافت، سوني و نينتندو كه به توليد كنسول هاي بازي مي پردازند از طريق فروش بازيها، درآمد كسب مي كنند كه اگر بازيهاي تقلبي عرضه شود آنگاه سودي عايد اين شركتها نخواهد شد.
همچنين با وجود اين كه دولت چين، شركت هاي خارجي را تشويق به سرمايه گذاري در صنعت بازيهاي كامپيوتري اين كشور مي كند اما محدوديت هايي نيز در نظر مي گيرد و به همين دليل بازيهايي كه در آن به سياست هاي كشور چين توجه نمي شود جمع آوري مي گردد.
نكته ديگري كه باعث نگراني مقامات چيني شده، زمان زيادي است كه نوجوانان و جوانان اين كشور صرف بازيهاي كامپيوتري مي كنند. همچنين خشونت در برخي از بازيها بيداد مي كند و نوجوانان را تحت تأثير قرار مي دهد.

مبارزه با كتابخانه آن لاين گوگل
گروه انفورماتيك:  فرانسوي ها نگران هستند شبكه جهاني اينترنت به تسخير زبان انگليسي درآيد به ويژه پس از اين كه شركت گوگل اعلام كرده ۱۵ ميليون كتاب و مقاله را به زبان انگليسي در شبكه جهاني اينترنت قرار خواهد داد.
به همين دليل، فرانسوي ها براي مبارزه با كتابخانه آن لاين گوگل قصد دارند اقدامي مشابه را به زبان فرانسوي انجام بدهند.
در نزد مقامات فرانسوي، كتابخانه ملي اين كشور(BNF) يك گنج عظيم به شمار مي آيد. اما به اين ذخيره گرانبها در شبكه جهاني اينترنت توجهي چنداني نشده است.
با توجه به اين كه گوگل قصد دارد
۵/۴ ميليارد صفحه به زبان انگليسي را در اينترنت عرضه كند، فرانسه نيز همين كار را به زبان فرانسوي اما در مقياس كوچك تر انجام خواهد داد.
در حقيقت، فرانسه كار ديجيتالي كردن كتابخانه ملي خود را از ۱۳ سال قبل آغاز كرد و از سال ۱۹۹۷ به بعد به تدريج كتابها و مقالات موجود در اين كتابخانه را در شبكه جهاني اينترنت قرار داد.
پروژه ديجيتالي كردن كتابخانه ملي كه «Gallica» نام دارد تاكنون ۸۰ هزار اثر ادبي و ۷۰ هزار تصوير را روي شبكه جهاني عرضه كرده و قرار است اين پروژه با سرعت بيشتري ادامه يابد.
با اين حال، فرانسوي ها براي رسيدن به گرد پاي گوگل راه درازي را در پيش دارند.
رئيس كتابخانه ملي فرانسه مي گويد: طبيعي است كه آثار منتشر شده توسط گوگل در اينترنت بيانگر تاريخ جهان از ديد آمريكايي ها و آنگلوساكسونها باشد به همين دليل بايد در اين سوي اقيانوس نيز رقيبي براي كتابخانه گوگل وجود داشته باشد تا از ديدگاهي متفاوت به تاريخ بنگرد.
البته احتمال دارد كه كتابخانه ملي فرانسه براي اجراي اين پروژه قرار داد همكاري با گوگل با امضا برساند.
در حال حاضر ۷۴ درصد از مردم فرانسه، عمليات جستجوي خود را در اينترنت از طريق سايت گوگل انجام مي دهد كه شايد كتابخانه ملي فرانسه نيز مجبور شود براي حفظ فرهنگ فرانسوي در وب، از گوگل كمك بگيرد.

ژنتيك
توليد اسيد چرب  امگا ۳ در گياهان  تراريخته
گروه دانش:متخصصان  علوم  ژنتيك  موفق  شدند اسيد چرب  امگا ۳ را در گياهان  اصلاح  ژنتيكي  شده  پرورش  دهند
به  نوشته  نشريه  نيوساينتيست، پژوهشگران  استراليايي  گياهي  موسوم  به  ارابيدوبسيس  تاليانا تراريخته اي  توليد كردند كه  حاوي  ژن  گياهان  توليدكننده  اسيد چرب  با زنجيره  بلند امگا ۳ است  به  گفته  اين  پژوهشگران  مصرف  اسيد چرب  امگا ۳ با زنجيره  بلند احتمال  بروز بيماريهاي  قلبي  وارتريت  را كاهش  مي  دهد و همچنين  عملكرد مغز را بهبود مي  بخشد.  ماهي  ها منبع  سرشاري  از اين  نوع  اسيد چرب  هستند اما تعداد كمي  از مردم  به  ميزان  كافي  ماهي  مي  خورند.

ايران
روبات هوشمند خبر مي دهد
گروه انفورماتيك: نرم افزار روبات هوشمند با استخراج لحظه اي اخبار از سايتهاي ديگر، اطلاع رساني مي كند.
مهندس كيانوش صالح، كارشناس فني شبكه علمي كشور در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب، افزود: سرويس اخبار شبكه علمي كشور با هدف جمع آوري اخبار از منابع مختلف خبري و ارائه آنها از طريق يك سايت واحد و ايجاد امكان دسترسي كاربران به تمامي اخبار در كوتاهترين زمان ممكن، طراحي و پياده سازي شد.وي افزود: با توجه به اين كه انتشار اخبار منابع مختلف خبري از طريق سايت هاي مختلف انجام مي شود، كاربران براي دسترسي به اخبار نياز به مراجعه به سايتهاي مختلف دارند و از طريق اين سرويس مي توانند اطلاعات دسته بندي شده را دريافت كنند.
وي خاطرنشان ساخت: به همين منظور روبات هوشمندي در قالب نرم افزار طراحي شد كه اين روبات قادر است با مراجعه به دهها سايت خبري و اطلاع رساني اعم از خبرگزاريها و روزنامه ها، محتويات خبري آنها را استخراج كرده و در بانك اطلاعاتي خود ذخيره كند.
اين كارشناس شبكه يادآور شد: سايت مذكور به نشاني:akhbar.iranscience.net ضمن ارائه دسته بندي شده عناوين خبري و امكان مراجعه به اخبار منتشره از سوي هر منبع خبري را به صورت مجزا فراهم كرده به طور هوشمند اخبار را به روز رساني مِي كند.
وي در ادامه به سرويس ديگري از اين شبكه اشاره كرد و گفت: سرويس پست الكترونيكي، سرويس ديگري است كه با استفاده از يك نرم افزار قوي و با رعايت قوانين كپي رايت، تحت سيستم عامل Solaris و بر روي سرورهاي قدرتمند ۳۵۰۰ Sun Enterprise با ضريب اطمينان بالا به نشاني
http://webmail.iranscience.net و به دو زبان فارسي و انگليسي نصب و راه اندازي شد.صالح افزود: اساس طراحي و اجراي اين سرويس، بر اين اصل استوار است كه سرويس به صورت مركزي در محل سايت شبكه علمي قرار مي گيرد و هر مشترك اين سرويس، مديريت صندوق هاي پستي خود را بر عهده دارد، اين مسئله باعث مي شود كه از اين پس مشتركين نيازي به راه اندازي و نگهداري
Mail server در محل خود نداشته و تنها كار اصلي آنها مديريت Mail Box است.
وي تصريح كرد: با اين كار در پهناي باند ارتباطي كاربر صرفه جويي شده و در صورت قطع ارتباط با اينترنت، در دريافت نامه مشكلي ندارد. تاكنون اعضاء هيأت علمي و دانشجويان ۲۷ دانشگاه و مركز تحقيقاتي از اين سرويس استفاده مي كنند.

فناوري جديد سيمانتك
ابزارهاي جديد سيمانتك كاربران را در تحليل بهتر داده  هاي امنيتي و تقويت سپر دفاعي كمك مي  كند. شركت سيمانتك دوشنبه گذشته دو ابزار جديد را تحت عنوان مدير اطلاعات امنيتي ۹۵۰۰ و ۹۵۵۰ به بازار معرفي كرد.
اين دو ابزار كه سپتامبر سال جاري ميلادي وارد بازار خواهد شد؛ به كاربران كمك خواهد كرد داده  هاي به دست آمده از ديوارهاي آتشين، ضد ويروس  ها و ديگر محصولات امنيتي را تحليل و بررسي كنند.

ويروس
افشاي اطلاعات محرمانه كارخانه هسته اي ژاپن
گروه انفورماتيك: يك ويروس رايانه اي باعث پخش اطلاعات كارخانه هاي نيروگاه هسته اي ژاپن در شبكه  سراسري اينترنت شده است.
به گزارش ايسنا، رايانه  يكي از كارمندان اين كارخانه كه مسئول بازرسي هاي هسته اي بوده است از سوي اين ويروس مورد حمله قرار گرفت كه باعث آشكار شدن اطلاعات از طريق نرم افزار فايل مشترك Winny شد.
حجم اطلاعات نفوذ كرده به اينترنت برابر با ۳۱ ديسكت فلاپي بوده است.
اين اطلاعات شامل گزارشي ابتدايي درباره  بازرسي هاي كارخانه، يك بازسازي سالانه، اسامي و عكس هاي كارمندان بازرسي از داخل كارخانه ها هستند. با اين حال گفته مي شود كه اين رايانه كاملاً خصوصي و متعلق به همان كارمند بوده است.
روزنامه  يوميوري شيمبون در اين باره اعلام كرد: اين اولين باري نيست كه چنين اتفاقاتي براي اطلاعات محرمانه اين كارخانه مي افتد.
پس از اين اتفاق دولت ژاپن در تلاش است تا كنترل شديدتري را بر روي اطلاعات نيروگاه هاي هسته اي اين كشور اعمال كند.

اشتغال
كاهش مشاركت در مشاغل IT
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: انجمن تكنولوژي و انفورماتيك ايالات متحده اعلام كرد كه درصد مشاركت زنان در مشاغل IT نسبت به هشت سال قبل كاهش يافته است.
بنابر اين گزارش در سال گذشته ميلادي زنان توانستند ۴/۳۲ درصد از مشاغل IT را به دست آورند كه البته اين ميزان كمتر از ۴۱ درصد هشت سال پيش از آن يعني سال ۱۹۹۶ است. اين در حالي است كه نيروي كار زنان متخصص در اين مدت (هشت سال) رشد داشته كه اين موضوع نشان از رويكرد زنان به مشاغل ديگر است.
براساس اين گزارش، در اين بين سهم زنان آمريكاي لاتين و زنان سياهپوست آمريكايي به مراتب كمتر از بقيه زنان در مشاغل IT است.

موتورهايي با سوخت گازوئيل پاك
برلين- شركتي آلماني، نوعي موتور ابداع كرده است كه سوختي موسوم به گازوئيل پاك مصرف مي كند. اين سوخت، از ذرات چوب بازمانده محصولات كشاورزي، گياهان و علف ها تهيه مي شود و ميزان دي اكسيد كربن ناشي از مصرف آن، برابر ميزان دي اكسيد كربني است كه اين گياهان در طول حيات خود از هوا جذب كرده اند.
هم اكنون تحقيقات گسترده اي در حال انجام است كه اين سوخت بدون مخلوط شدن با سوخت ديگري استفاده شود.سوخت هاي گياهي گوگرد ندارند.

موسيقي
دانلود ميليون ها موسيقي از پي  تو  پي
ايرنا:  كاربران اينترنت ماهانه صدها ميليون موسيقي را از شبكه هاي به اشتراك گذاري هارد ديسك ها در اينترنت(شبكه هاي پير-تو-پير) دانلود مي كنند.
به گزارش «پي سي ورلد» به رغم آنكه ميزان دانلود موسيقي به صورت قانوني از سايت هاي پولي در حال افزايش است اما تعداد موسيقي هايي كه كاربران به صورت رايگان از شبكه هاي «پي-تو-پي» دانلود مي كنند با ترانه هايي كه از سايت هاي پولي خريداري مي كنند، به هيچ وجه قابل مقايسه نيست.
بررسي ها نشان مي دهند كه به طور مثال در ماه مارس كاربران آمريكايي در حدود ۲۴۳ميليون موسيقي را از شبكه هاي به اشتراك گذاري فايل در اينترنت دانلود كرده اند اما تعداد موسيقي هاي خريداري شده از طريق اينترنت در اين كشور تنها حدود ۲۶ميليون موسيقي بوده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |