دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۳ - Jun 27, 2005
احمدي نژاد : از همه فرصتها و شايستگي ها استفاده مي كنم
ما خواهان توسعه روابط عادلانه
با همه كشورها و ملت ها هستيم
000843.jpg
ايسنا: نخستين مصاحبه مطبوعاتي محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور منتخب در جمع تعداد زيادي از خبرنگاران داخلي و خارجي، برگزار شد.
احمدي نژاد در آغاز با تأكيد بر اينكه انتخابات در جمهوري اسلامي ايران يك امر حقيقي است و اراده ملت فارغ از تمام ملاحظات به كرسي مي نشيند، گفت: شما در انتخابات اخير ملاحظه  كرديد كه پول و ثروت جايگاهي ندارد و تبليغات معمول و رايج دنيا تأثيري در حافظه ملت ايران ندارد و جنگ هاي رواني و شايعات و حتي تهديدات خارجي نيز نتيجه معكوس داشت و نتوانست بر اراده ملت ايران تأثير بگذارد، انتخابات در ايران، تبلور اراده مردم ايران است و ملت ايران به لطف خداوند، ملتي بالنده و تأثيرگذار بر تمام عرصه هاي جهاني خواهد بود.
وي ادامه داد: دولت آينده ايران حاصل اراده ملت ايران است و حاصل توافق و رايزني هاي عده اي خاص نيست. ملت ايران نشان دادند ملتي بزرگ هستند كه داراي روح بلند جمعي هستند، با آن زندگي مي كنند و در طول تاريخ استقلال و عزت خود را حفظ كرده اند.
احمدي نژاد گفت: دولت آينده دولت عدالت، دولت دوستي، دولت رفق و مداراست. دولت تمام ملت ايران است و دولت برآمده از اراده ملت ايران، مرزبندي هاي كاذب سياسي را به رسميت نمي شناسد و دولتي برآمده از تمام افكار و نگرش ها خواهد بود. دولت آينده دولت ۷۰ ميليوني است. كابينه اي كه تمام ملت ايران احساس مي كنند اراده آنها در آنجا جمع شده است. ان شاءالله در دولت آينده مردم خودشان در مسائل مختلف سياسي، اقتصادي و سياسي دخالت خواهند داشت.
رئيس جمهور منتخب با تأكيد بر اين كه اعتدال، مشي دولت آينده خواهد بود، گفت: در دولت آينده هرگونه افراط و تفريط جايي نخواهد داشت و با اين گونه مسائل برخورد مي شود. از تمام فرصت ها، توان ها و شايستگي ها استفاده خواهد شد.
وي در ارتباط با سياست خارجي خود اظهار داشت: در سياست خارجي دولت ۷۰ ميليوني، اصول حاكم مبتني بر دولت، صلح و همفكري است و ما توسعه روابط عادلانه، متقابل و همه جانبه را در اولويت قرار مي دهيم. در اين دولت صرفاً به توسعه روابط سياسي با ديگر كشورها توجه نمي شود و توسعه روابط فرهنگي و اقتصادي داراي جايگاهي مهم خواهد بود.
احمدي نژاد گفت: من از تمام كساني كه تلاش كردند، انتخاباتي باشكوه برگزار شود، تشكر مي كنم، به خصوص حضور نسل سوم انقلاب در اين عرصه بسيار شورانگيز و بانشاط بود. در اين انتخابات، هشت نامزد حضور داشتند كه همه با تمام توان خود براي خدمت به ملت ايران پا به عرصه گذاشته بودند و ما از تمام اين عزيزان تشكر مي كنيم. اين دوستان بحث ها و برنامه هاي خوبي را مطرح كردند و من سعي مي كنم از برنامه هاي مثبت آنها در دولت آينده استفاده كنم.
وي با اشاره به عملكرد رسانه ها در نهمين انتخابات و تشكر از آنها گفت: آنها توانستند ارتباطي صميمانه و عالمانه بين مردم و كانديداها برقرار كنند. رسانه ها مي بايست در محيطي عالمانه، برنامه ها را مورد نقد قرار دهند.
وي از وزارت كشور، شوراي نگهبان و نيروي انتظامي نيز به علت باشكوه تر برگزار كردن انتخابات تشكر كرد.
احمدي نژاد گفت: بر خود لازم مي دانم كه از تمام دولت هاي قبلي، دولت هاي دوران جنگ و  دفاع مقدس، سازندگي و دوره اصلاحات كه خدمات زيادي را انجام دادند، تشكر كنم و من سعي مي كنم برنامه هاي كارآمدي كه آنها در اين چند سال پيگير بودند، با قوت انجام دهم و اگر نواقص و مشكلاتي وجود داشته با جديت برطرف كنم.
از دولت عزيز فعلي نيز مي خواهم تا روزي كه هست به خدمات خود ادامه دهد.
وي افزود: سازمان هاي اجرايي ما مملو از مديران دلسوز، فداكار و مردمي است كه از پتانسيل تمام اين افراد استفاده خواهم كرد.
احمدي نژاد همچنين از رهبر معظم انقلاب اسلامي، به دليل فراهم آوردن زمينه مشاركت حداكثري و تدابيرشان در اين زمينه تشكر كرد.
محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور منتخب در نخستين مصاحبه مطبوعاتي خود در پاسخ به سئوالي درباره راهكارهاي عملي اش براي تحقق عدالت اجتماعي گفت: من به عهدم براي تحقق عدالت عمل خواهم كرد و تمام توانم را براي تحقق عدالت به كار مي گيرم.
وي ادامه داد: راهكارهايم را در برنامه ها اعلام كردم و مفصلا آنها را پس از استقرار دولت اعلام خواهم كرد. سرفصل هايي كه قبلا اعلام شد، از جمله توزيع عادلانه فرصت ها و امكانات، توزيع بودجه بر اساس مناطق كم برخوردار، تمركز زدايي از تهران، شايسته سالاري در عزل و نصب ها، افزايش اختيار استان ها و اصلاح نظام پولي و مالي است. وي درخصوص فعاليت هاي هسته اي گفت: انرژي هسته اي و فناوري هسته اي كه كشورمان از آن برخوردار است حاصل رشد علمي جوانان ايران و حق ملت ايران است كه در همه عرصه هاي علمي و صلح آميز پيشرفت كند. ما به اين فناوري براي اين پيشرفت علمي نيازمنديم و به استفاده از حق خود ادامه خواهيم داد.
احمدي نژاد در پاسخ به سئوال ديگري درباره سياست خارجي كشورمان گفت: سياست هاي جمهوري اسلامي ايران روشن و شفاف است، ما خواهان توسعه روابط عادلانه با همه كشورها و ملت ها هستيم. درمورد رابطه با آمريكا نيز سياست هاي جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام شده است، ملت ما با خودباوري و خوداتكايي مسير پيشرفت را طي مي كند و نياز قابل توجهي به ايالات متحده ندارد و هر كشوري كه به دنبال خصومت ورزي نباشد در روابط خارجي مورد توجه قرار مي گيرد. كشورهايي كه علاقمند به توسعه روابط با ايران هستند بايد سياست هاي خود را روشن كنند تا دولت به بررسي سياست هاي آنها بپردازد.
رئيس جمهور منتخب در واكنش به اظهارات جورج بوش كه انتخابش را غير دموكراتيك خوانده است، گفت: حق هر كسي است كه اظهار نظر كند اما آن اظهار نظري مورد توجه قرار مي گيرد كه از حداقل حقيقت برخوردار باشد.
احمدي نژاد در پاسخ به سئوال ديگري درباره نگراني هاي غرب از رعايت حقوق بشر در دولت آينده گفت: آزادي روح انقلاب و بزرگترين هديه خدا به بشر است.
وي با يادآوري اين كه مردم پيشرفت، تعالي و عدالت بر پايه تحقق آزادي هاي حداكثري را بعد از سقوط رژيم وابسته به غرب، چشيدند و آزادي در كشور ما توسعه پيدا كرد، گفت: ما آزادي را در دو درجه محدود و منحصر نمي كنيم بلكه آزادي را در ۳۶۰ درجه معنا پيدا مي كنيم. مردم سالاري ديني بر پايه حضور، نظارت و دخالت مردم در همه امور است و غربي ها بايد در اظهار نظرشان به آراي سهمگين پشت رئيس جمهور كشور توجه كنند.
احمدي نژاد تأكيد كرد: ما هم به شدت از نقض حقوق انساني در برخي دولت ها و از جمله از نقض حقوق اقليتهاي مذهبي و نژادي در اروپا نگرانيم. نقض حقوق ملت ها و تسلط يكجانبه در جهان ما را نگران مي كند، ما آماده ايم همه مسائل را مورد بررسي قرار دهيم و از تروريسم دولتي نگرانيم. اگر نگا هها عادلانه و حقوق ملت ها به رسميت شناخته شود، آزادي معنا پيدا مي كند.
رئيس جمهور منتخب درباره سياست خارجي دولتش در قبال كشورهاي عربي با تأكيد بر اينكه خليج فارس، خليج صلح و دوستي است، گفت: كشورهاي همسايه و به خصوص عربي در اولويت روابط ما هستند. روابط عميق فرهنگي و ديني بين ما و كشورهاي عربي پيوند عميقي بوجود آورده است و جمهوري اسلامي ايران خانه همه ملت هاي مسلمان است. در دولت فعلي در گسترش روابط با اين كشورها گام هاي خوبي برداشته شده و در دولت جديد نيز شاهد گام هاي بلند تري در روابط با كشورهاي اسلامي و كشورهاي منطقه خواهيم بود.
وي درخصوص مذاكرات هسته اي ايران و اروپا گفت: ما با حفظ منافع ملي و تأكيد بر حق ايران براي استفاده از انرژي هسته اي گفتگوها را ادامه مي دهيم و معتقديم اعتمادسازي بايد متقابل باشد. ما به طور جدي از حقوق ملت ايران دفاع مي كنيم و كسي نيست كه در حق مسلم ايران در استفاده از فناوري هسته اي تأكيد نكند. اگر رويكرد منطقي و بر اساس اعتمادسازي متقابل باشد، شاهد ايجاد اعتمادسازي در روابط خواهيم بود.
وي در مورد توسعه سرمايه گذاري داخلي و خارجي اظهار داشت: يكي از محورهاي سياست اقتصادي توسعه سرمايه گذاري داخلي و خارجي است، در اين زمينه محورها را اعلام كرده ايم و مقررات و جهت گيري ها در اين زمينه تقويت و اصلاح خواهد شد.
رئيس جمهور منتخب با اعتقاد بر اينكه موانع اداري در زمينه سرمايه گذاري وجود دارد، گفت: ناهماهنگي در تصميم گيري ها امنيت سرمايه گذاري را كاهش داده كه با اصلاح مقررات وجهت گيري ها امنيت براي سرمايه گذاري تامين خواهد شد. ما براي ساختن ايران از همه سرمايه ها در داخل و خارج استفاده خواهيم كرد و از ايرانياني كه مايلند كشور خود را آباد كنند، استقبال مي كنيم.
وي در پاسخ به سئوالي درمورد مبارزه با مفاسد اقتصادي به خصوص در صنعت نفت گفت: ما اين حرف را براي عمل كردن زده ايم و مبارزه با فساد اداري جزء سياست هاي كشور در همه بخش ها از جمله نفت خواهد بود.
وي در پاسخ به سئوالي مبني به اين كه آيا از اصلاح طلبان نيز در دولت خود استفاده خواهد كرد يا نه، گفت: من بارها اعلام كرده ام كه ملت ايران يك خانواده بزرگ و به هم پيوسته است و همه بايد دست به دست هم بدهند. در دولتم همه دست هاي دلسوز براي نظام و انقلاب را خواهم فشرد و براي انتخاب همكار مرزبندي هاي حزبي و گروهي را در نظر نمي گيرم.
در ادامه نخستين مصاحبه مطبوعاتي محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور منتخب خبرنگاري پرسيد كه به نظرشما اين انتخابات از سوي مردم داراي چه پيامي است، وي در پاسخ گفت: بنده به عنوان يك استاد دانشگاه به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شدم و هيچ حزب و گروه و جناحي بنده را مورد حمايت قرار نداد من در اين انتخابات مورد سنگين ترين هجمه هاي تبليغاتي از داخل و خارج بودم. ملت ما در اين انتخابات نشان داد كه ملتي زنده و پوياست و در جهت دفاع از استقلال، فرهنگ و آزادي خود تلاش مي كند. ملت ايران مي خواهد نقش خود را در داخل كشور و در عرصه بين المللي ايفا كند، مردم ايران اين اهداف را به صورت جدي پيگيري مي كنند.
احمدي نژاد در پاسخ به اظهارات كساني كه حضور وي را موجب به خطر افتادن فضاي دموكراسي جامعه مي دانند، گفت: شما بايد در شناخت خود نسبت به ملت ايران تجديد نظر كنيد، ملت ايران ملتي آزادپرور و آگاه است و هيچ تهديدي را از داخل و خارج نمي پذيرد. مردم سالاري ديني از حداكثر آزادي ها تبيين شده است.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد آيا اجازه نقد از دولت تان را مي دهيد، گفت: نقد يك هديه الهي است و دست تمام كساني را كه با نگاه نكته سنج و دلسوزانه مسائل را مورد نقد قرار مي دهند به گرمي مي فشاريم، ما در دوره فعاليت شهرداري از تمام نقد ها استقبال كرديم و حتي كساني را كه نقد منصفانه انجام  دادند، تشويق  كرديم. در فرهنگ اسلامي نقد پذيرفته شده اگرچه اين نقد از جنس فرياد باشد.
رئيس جمهور منتخب همچنين در پاسخ به عده اي از سرمايه گذاران كه با انتخاب وي اظهار نگراني مي كنند، اظهار داشت: متاسفانه بعضي از رسانه ها در عرصه انتخابات صحبت هايي دور از منافع ملي انجام دادند و با توجه به بداخلاقي هاي سياسي كه داشتند، نگراني هايي را براي مردم ايجاد كردند. يكي از شعارهاي اصلي من نقد موانع سرمايه گذاري در كشور است. سعي مي كنم در دولت آينده موانع سرمايه گذاري در كشور را برطرف كنم.
احمدي نژاد ادامه داد: كشور ما نيازمند ساختن است، اين امر مستلزم سرمايه گذاري سالم و درست است. سعي مي كنم بازار بورس را به عنوان بازار سرمايه  به شدت تقويت كنم. متاسفانه در چند روز اخير حرف هاي بسيار خنده داري به نقل از بنده در ارتباط با بورس و سرمايه گذاري مطرح شد كه در عمرم چنين حرف هايي را نزده ام. بازار بورس و بازار سرمايه  در دولت آينده بسيار داراي حائز اهميت است. معتقدم بايد در اين بازار اصلاحاتي صورت گيرد. باور ما اين است كه تمام اطلاعات اين بازار بايد به صورت شفاف در اختيار مردم قرار گيرد و معادلات كاذب پشت پرده حذف شود تا مردم با اطمينان سرمايه  خود را در بورس به كار ببرند.
وي در تبيين ديدگاه خود درمورد رابطه ايران و پاكستان اظهار داشت: پاكستان جزء همسايه هاي بزرگ ايران است و ما روابط دوستانه با اين كشور خواهيم داشت. اگر ملت پاكستان پيشرفتي داشته باشد، گويي ملت ايران پيشرفت داشته است، ما سعي مي كنيم روابط دو جانبه ، منطقه اي و بين المللي خود را در تمام سطوح گسترش دهيم.
احمدي نژاد درمورد برنامه هاي خود درمورد ورزش قهرماني و حرفه اي اظهار داشت: بنده خودم يك ورزشكار و ورزش دوست هستم و در برخي از رشته ها توانسته ام به مقام هايي در عرصه داخلي دست پيدا كنم. معتقدم ورزش جزء ضرورت هاي اصلي زندگي است و تمام اقشار در تمام سطوح بايد ورزش كنند. بر ورزش بانوان نيز تأكيد بسيار دارم و معتقدم بايد ورزش به عنوان جزئي از برنامه روزانه ايرانيان تدبير شود. ورزش نيمه حرفه اي بايد در سطح گسترده همراه ورزش حرفه اي گسترش پيدا كند. كشور ما مملو از استعدادهاست و بايد با برنامه ريزي مناسب از اين استعداد ها استفاده كرد.
وي با اشاره به ورزش قهرماني گفت: اين ورزش نيز در دولت ما داراي اهميت خواهد بود. اكنون طرح جامع ورزش در كميته ورزش در حال بررسي است و سعي مي كنيم كه آن را هرچه زودتر تكميل كنيم.
از احمدي نژاد پرسيده شد كه آيا قصد دارد در منزل كنوني خود باقي بماند و يا به علت مسائل امنيتي نقل مكان مي كند؟ وي گفت: بنده فرزند ملت هستم و همواره در ميان ملت باقي مي مانم البته در چند روز اخير يك فشار سنگين از ناحيه مردم براي تقويت مسائل حفاظتي به من وارد شده است. ما اكنون وارد تيرماه شده ايم و ملت ما از ماه تير داراي خاطراتي خاص از جمله شهيد شدن نخست وزير، رئيس جمهور و همچنين بمب گذاري در دفتر حزب جمهوري اسلامي را دارند. ولي بايد توجه داشت كه حافظ اول فرد خداوند است و من در حدي كه در رابطه ام با مردم خللي وارد نشود، با مشورت متخصصين، مسائل حفاظتي را رعايت خواهم كرد.
رئيس جمهور منتخب در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه در ارتباط با تكليف مسائل هسته اي آيا تيم مذاكره كننده ادغام مي شود و يا تغيير مي كند و هم چنين رابطه با كشور آلمان اظهار داشت: فكر مي كنم كه روابط بين ملت ها بايد عادلانه و متقابل باشد. همانطور كه تأكيد كردم در سياست خارجي من فقط به مسائل سياسي توجه نمي كنم بلكه به مسائل فرهنگي و اقتصادي نيز توجه دارم. تيم مذاكره كننده در ارتباط با پرونده هسته اي نماينده سياست خارجي ما هستند و انتظار ما در سياست خارجي از ديگر كشورهاست كه حقوق متقابل را به رسميت بشناسند و از آلمان به عنوان يكي از كشورهاي مذاكره كننده با ايران انتظار داريم كه به تعهدات خود در اين ارتباط عمل كند. البته به نظر من آن دوراني  كه عده اي فكر كنند برتر از ديگران هستند به اتمام رسيده است. سياست خارجي ما مبتني بر دوستي و صلح است و اين دوستي بايد مبتني بر روابط عادلانه و محترمانه باشد.
احمدي نژاد در پاسخ به سئوالي درمورد كوچك شدن دولت و بروكراسي حاكم بر آن اظهار داشت: قبول دارم كه حجم دولت بزرگ است و بايد براي كوچك شدن حجم دولت فرصت هايي را در اختيار مردم قرار داد و از سرمايه هاي مردمي استقبال كرد. وقتي كه مردم نقش خود را پيدا كردند دولت به مرور كارهايش را به آنها واگذار مي كند. البته ما براي واگذاري صنايع و اموال دولتي روش هاي گوناگوني را مورد بررسي قرار داده ايم. بعضي از كانديداها روش هايي را پيشنهاد كردند و ما در حال بررسي هستيم كه بهترين روش را انتخاب كنيم.

احمدي نژاد با مقام معظم رهبري ديدار كرد
ايرنا: محمود احمدي نژاد رييس جمهوري منتخب مردم ديروز با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد.
در اين ديدار كه پس از اعلام نتيجه قطعي آراي مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صورت گرفت، مقام معظم رهبري با آرزوي توفيق براي آقاي دكتر احمدي نژاد، رهنمودهاي لازم را ارايه كردند.
وي همچنين صبح ديروز با حضور در حرم مطهر امام، با آرمان هاي امام خميني (ره) تجديد ميثاق كرد.
احمدي نژاد در نخستين روز پس از اعلام انتخاب وي به عنوان رييس جمهوري آينده ايران اسلامي از سوي مردم به همراه تني چند از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتي خود، ضمن حضور در حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي، با اهداي تاج گل به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني نوه بزرگوار امام خميني (ره) نيز در اين مراسم، ضمن تبريك انتخاب مردمي احمدي نژاد در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، دقايقي را با وي به گفت وگو پرداخت.
احمدي  نژاد پس  از اداي  احترام ، قرائت  فاتحه  و تجديد ميثاق  با بنيانگذار جمهوري  اسلامي و شهداي  والامقام هفتم  تير و ديگر شهيدان ، اظهارداشت : بايد رقابت ها را كنار گذاشت  و براي ساختن  ايران  رفاقت  كرد، همه  ما بايد دست  به  دست  هم  دهيم  زيرا از يك خانواده  هستيم .
وي  به  حضور نامزدهاي  مختلف  در انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  اشاره  و تصريح  كرد: نامزدها فضاي  پرنشاطي  ايجاد و ايده هاي  خوبي  را مطرح  كردند كه  مي تواند در راه  ساختن  ايران  به  كار گرفته  شود.
احمدي نژاد تأكيدكرد: براي  سربلندي  ايران  دست  همه  را به  گرمي  مي فشارم  و از همه  دعوت  به  همكاري  مي كنم .
رئيس  جمهوري  منتخب  مردم  ايران  اظهار داشت : راه  امام ، راه  و هدف  قطعي جمهوري  اسلامي  و آن حضرت ، معيار و معمار انقلاب  است .
وي  گفت : اميدواريم  عدالت  در كشور به  گونه اي  اجرا شود كه  همه  قشرها از آن  نفع  ببرند و منشاء نشاط و شادابي  گردد.
احمدي  نژاد با بيان  اينكه  چهره  امروز ايران  با چهره  ۳۰ سال  پيش  كاملا متفاوت  است ، افزود: تاكنون  اهداف  متعددي  به  ثمر رسيده  است  اما در هر انتخاباتي  افق هاي  بالاتر مد نظر قرار مي گيرد و بايد معايب  و نقايص  رفع  و نقاط قوت  تقويت  شود.

دولت آينده مدافع توليد و سرمايه  هاي انساني است
000846.jpg
تحولات انتخاباتي دو هفته اخير كه در برخي موارد به دليل تبليغات مرسوم و غيرمرسوم انتخاباتي موجب بروز سوءتفاهم هايي در اذهان شده بود. پس از اعلام نتايج آراء عمومي و برگزيده شدن دكتر محمود احمدي نژاد برخي فعالان اقتصادي را به دليل پيش فرض هاي ناشي از دو هفته تبليغات انتخاباتي دچار نگراني كرد.در برخي تبليغات انتخاباتي گروه هاي رقيب از مخالفت دكتر احمدي نژاد با بورس سخن گفته شده بود و اين امر در روز نخست اعلام نتايج انتخابات به كاهش شاخص ها وبحران در تالار بورس تهران منجر شد.
اين نگراني شايد در ديگر بخش هاي اقتصادي نيز وجود داشته باشد ولي بورس به دليل شفافيت ساختاري معاملات اين آثار را به صورت روشن و روزانه نشان مي دهد.دكتر احمد توكلي رييس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نيز در رابطه با وضعيت اقتصادي كشور در دولت جديد مي گويد: به طور طبيعي وقتي دولت ها تغيير مي كنند به ويژه اگر سياست هاي متفاوتي در زمينه اقتصادي داشته باشند عوامل اقتصادي بازار دچار نوسان مي شود كه همين امر نيز خود زمينه نااطميناني را افزايش مي دهد.
وي مي افزايد: در اين ميان هرچه تغييرات ناشفاف تر باشد اين عدم اطمينان بيشتر خواهد بود. در واقع بايد گفت اگر دولت  ها برنامه هاي خود را با صراحت و شفاف سازي اعلام كنند اين دوران بسيار كوتاه مدت خواهد بود.
وي با اشاره به اين كه شكاف طبقاتي به شدت افزايش يافته است، اظهار مي كند: كاهش سرمايه اجتماعي و ضعف سرمايه انساني ۲ عامل بسيار مهم در صدمه زدن به بهره وري و رشد است وقتي مدافع رشد توسعه عدالت محوريم، بايد مدافع رشد مداوم و بهبود بهره وري كه از عوامل اصلي ثابت نرخ هاي رشد است نيز باشيم.
وي نگراني هاي فعلي را از نظر علمي كاملا بي اساس مي داند و مي افزايد: عده اي منافع غيرمشروع خود را در خطر ديده اند، لذا براي پيروزي در انتخابات به اين طرز تفكر دامن زدند كه اگر اصولگرايان سر كار بيايند سرمايه گذاري دچار مشكل مي شود درحالي كه اصلي ترين شعار اصول گرايان «دفاع از توليد داخلي و افزايش سرمايه گذاري ايرانيان توأم با سياست هاي توزيع درآمدي و ثروت است» تا عدالت براساس آنها تضمين شود.
توكلي اظهار مي كند: دولت جديد با افزايش بهداشت عمومي، سلامت و آموزش و افزايش مهارت ها براي توده هاي مردم، سرمايه هاي انساني را افزايش خواهد داد و با توزيع عادلانه ثروت انباشته شده در دست دولت به بخش طبقات اجتماعي، منابع درآمدي توده هاي مردم را متنوع خواهد كرد و سرمايه هاي كوچك را نيز گسترش خواهد داد تا سرمايه هاي اجتماعي نيز رشد يابند و ضمانتي براي رشد اقتصادي مداوم رخ دهد. وي مي گويد: دولت آينده مدافع توليد و سرمايه گذاري همراه با فقرستيزي و عدالت است.
وي مبارزه فوق را منوط به اصلاح امور در ۳ بعد حوزه نهادي، هنجاري و سياسي مي داند و مي گويد: با راي مردم به فردي كه شعارش دولت مردمي و اشرافيت گريز است، قدم اول براي اصلاح هنجارهاي فرهنگي برداشته شده است.
وي اظهار اميدواري مي كند با تشكيل كابينه مردمي بخش سياسي مبارزه با فساد تكميل شود.
رضا عبداللهي: بازار سرمايه ثبات پيدا مي كند
رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در همين زمينه مي گويد: مسلما با تغيير دولت شاهد تكان هايي در اقتصاد كشور خواهيم بود كه البته با اخذ تصميمات معقول قطعا ثبات اقتصادي مانند دولت قبلي مجددا ادامه خواهد يافت.
رضا عبداللهي مي افزايد: با وجود تغيير دولت، دست ها براي تغييرات وسيع باز نيست؛ چرا كه هم اكنون كشور داراي سياست هاي كلان و كلي است، سياست هايي كه از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام تدوين و تهيه شده و به تصويب مقام معظم رهبري نيز رسيده است.
به گفته وي، از طرف ديگر كارها در چارچوب برنامه چهارم توسعه و قانون بودجه كه به تصويب رسيده است انجام خواهد گرفت كه با تغيير دولت تغييري در آن ها رخ نخواهد داد.
وي با تأكيد بر اين كه دولت جديد به دنبال كسب موفقيت بيشتر است اظهار مي كند: براي دسترسي به اين موفقيت ها كه به مردم قول عمل به آنها داده شده است، قطعا سرمايه گذاري بايد از ثبات بيشتري برخوردار شود. بازار سرمايه نيز در همين راستا بايد مورد حمايت قرار گيرد كه به نظر مي رسد با اتخاذ تدابير جديد تا چند روز آينده شاهد ثبات در اين بازار باشيم.
خوش چهره:  رونق توليد، افزايش بهره گيري از ظرفيت هاي موجود
در اين ميان محمد خوش چهره عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز در هشداري از عاملان ايجاد اين نوسان خواسته است كه به اقدامات اخير خود پايان دهند.
وي درخصوص نظر دولت جديد پيرامون سرمايه گذاري خارجي هم اظهار مي كند كه رونق توليد در تمامي بخش هاي اساسي (صنعت، كشاورزي و خدمات) از اهداف استراتژيك مدنظر دولت جديد است.
وي مي گويد: هم اكنون فقط از حدود ۵۰ درصد ظرفيت هاي بخش هاي مختلف اقتصادي كشور استفاده مي شود. اين درحاليست كه ايران در كليه بخش ها داراي ظرفيت هاي به مراتب بالاتري است.
پوري حسيني:
روند خصوصي سازي احتمالاً مانند قبل
ادامه مي يابد
مديرعامل سازمان خصوصي سازي هم با تأكيد بر اين كه رئيس جمهوري جديد با اصل خصوصي سازي مشكلي ندارد، مي گويد: درصورتي كه دولت سياست هاي اجرايي اصل ۴۴ را كه اخيرا هم ابلاغ شده قبول داشته باشد و قوانين نيز اصلاح نشوند، روند خصوصي سازي مانند سابق ادامه خواهد يافت.
ميرعلي اشرف پوري حسيني بر لزوم تصويب لايحه خصوصي سازي كه قرار است به زودي تقديم مجلس شود تأكيد مي كند و مي افزايد: البته شايد دولت جديد درمورد كميت و كيفيت خصوصي سازي نظراتي جديد داشته باشد كه اعمال خواهد شد.
نوده فراهاني: قوانين شفاف براي لغو اقتصاد انحصاري
از سوي ديگر، نايب رئيس شوراي اصناف كشور در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا مي گويد كه با شفاف سازي قوانين، اقتصاد از انحصار رهانيده خواهد شد. قاسم نوده فراهاني مي افزايد: بايد جلوي فراگيري مفاسد اقتصادي كه قوانين تجارت اسلامي را هم از بين مي برد هرچه زودتر در دولت جديد گرفته شود.
وي معتقد است فساد اقتصادي موجب افزايش هزينه ها و هدررفتن منابع، بي احترامي به قانون اساسي و موازين شرعي، از بين رفتن شفافيت، كاهش بهره وري نيروي كار و هدر رفتن زمان و افزايش هزينه هاي خانوارها خواهد شد.

پوتين: همكاري هسته اي ما با ايران زير
نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي است
ايرنا: ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  روز شنبه  سياست  آمريكا براي  جلوگيري از دستيابي  ايران  به  فناوري  هسته اي  صلح آميز را مورد حمله  قرار داد.
بنا بر گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، پوتين  كه  در جمع  سرمايه گذاران  آمريكايي در سن  پترزبورگ  سخن  مي گفت ، اظهار داشت : اعمال  مجازاتهاي  خودسرانه  از سوي آمريكا در زمينه  كنترل  صادرات  صنايع  فضايي  روسيه ، همچنين  برخي  مفاد قانون منع  تكثير سلاحهاي  هسته يي  در ارتباط با ايران  مانعي  بر سر راه  همكاري  اقتصادي  بين  روسيه  و آمريكا است .
در ارتباط با همكاري  هسته اي  ايران  و روسيه  براي  ساختن  نيروگاه  اتمي بوشهر، پوتين  تأكيد كرد كه  برنامه هاي  ما با ايران  شفاف ، آشكار و زير نظرآژانس  بين المللي  انرژي  اتمي است .
وي  تأكيد كرد بنابراين  هيچ  گونه  عدم  تفاهم ، بدبيني  يا سوءظن  درارتباط با ايران  وجود ندارد.

آصفي:
اروپا بايد به احمدي نژاد اعتماد كند
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان اظهار داشت: اروپايي ها بايد اعتماد كنند، تحمل نمايند، صبر كنند و دندان بر جگر گذارند تا آقاي احمدي نژاد برنامه هاي شان را بگويند و وارد عمل شوند، بعد اظهارنظر نمايند.
دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي استقبال ايرانيان از انتخابات رياست جمهوري و شركت  گسترده شان در اين انتخابات را پشتوانه اي مناسب و خوب براي سياست خارجي كشور دانست و افزود: عليرغم تلاش هايي كه براي كمرنگ نمودن حضور مردم انجام گرفت، ملت ايران نه  بزرگي به كساني كه قصد دور كردن شان از صندوق ها را داشتند، گفتند و لازم است يكايك دست اين ملت را بوسيد و اين ميزان از فهم و شعور سياسي را به آنان تبريك گفت.آصفي درباره اظهارنظر جك استرا، وزير امور خارجه انگليس درخصوص انتخابات رياست جمهوري كشورمان و انتخاب محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران، گفت: شايد لازم باشد كه من يك بار ديگر دموكراسي را براي دوستان غربي تعريف نمايم.دموكراسي يعني گردش قدرت و شناخت و توجه عميق به سلايق و ترجيحات مردم.در ايران نيز جز اين مفهوم اتفاقي رخ نداد كه كشورهاي غربي بايد متوجه اين مساله باشند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان به كشورهاي اروپايي پيشنهاد داد: فكر مي كنم بهتر باشد كه كشورهاي اروپايي از پيشداوري خودداري نمايند و اجازه دهند جريان در مسير خود حركت كند، چرا كه در گذشته نيز همواره چنين بوده و پيشداوري ها بر اساس برداشت هاي شخصي و نه واقعيات موجود صورت مي گرفته است.وي در ادامه، اظهارات استرا را بي مورد، نابه جا و بيش از حق و وظيفه اش برشمرد و گفت: اروپاييان اجازه دهند تا دولت آينده كارش را آغاز نمايد و از گمانه زني ها اجتناب كنند و هر چه زودتر طرح شان را ارايه نمايند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي درخصوص تداوم سياست  تنش زدايي در دولت آينده اظهار داشت: از جمله سياست هاي كلان نظام همين بحث تنش زدايي است كه قطعا تداوم خواهد داشت و البته اين سياست وارد مراحل جديدي شده است و فكر نمي كنم در سياست هاي كلان نظام هيچ تغييري به وجود بيايد.
وي در ارتباط با تغيير رويكرد دولت آينده درخصوص مباحث هسته اي كشور ادامه داد: موضوع مذاكرات هسته اي نيز جزو مسايل كلان كشور است كه بر اساس اجماعي صورت مي گيرد و طبيعي است كه با تغيير رئيس جمهور اين رويكرد كلان تغيير نمي يابد.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان خاطر نشان كرد: طبعا ما مذاكره را اساس مي دانيم و البته انتظار داريم مذاكره، حقوق ما را تامين نمايد و حقوق مسلم ايران را به رسميت شناسند؛ تأكيد داريم كه بحث تعليق موضوعي كوتاه مدت و مقطعي است و نبايد در دستور كار باشد و اروپا نيز نبايد چنين انتظاري از ما داشته باشد؛ ولي ما نهايتا خواستار حل مسايل هسته اي با مذاكره و گفت وگو هستيم.آصفي هم چنين گفت: خانه هاي مذاكرات پر شده است و بايد ببينيم آيا پيشنهاد آنها ما را راضي مي كند يا خير.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اروپا اعتمادي كه به خاتمي داشت را به احمدي نژاد نيز مي كند؟ گفت: من فكر مي كنم كه بايد اعتماد كنند و خيلي محترمانه شروع كنند و تبريكات شان را بفرستند و قاعده دموكراسي اينگونه است و بايد به راي مردم احترام گذاشت، خود من هم با فهم آنها از دموكراسي مشكل دارم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |