چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۵ - Jun 29, 2005
حضرت امام محمد باقر (ع): هيچ مصيبتي همچون سبك شمردن گناه نيست، و خرسند بودن به حالتي كه در آني.
تحف العقول / ۲۰۸
امروز با حافظ
وي مرغ بهشتي كه دهد دانه و آبت
اي شاهد قدسي كه كشد بند نقابت
كاغوش كه شد منزل آسايش و خوابت
خوابم بشد از ديده در اين فكر جگرسوز
۴۰ فيلم بلند سينمايي در جشنواره فيلم هاي
ورزشي به نمايش در مي آيد
رضا ميركريمي، داوود رشيدي، ابراهيم سلطاني فر، احمد ضابطي و رسول صدرعاملي از ايران و ماركوس مولواس از يونان و داوري از كشور عربستان، داوري بخش نهايي جشنواره فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني تهران را برعهده دارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران رئيس چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني تهران گفت: يكي از دلايل برگزاري با شكوه اين جشنواره اين است كه هنرمندان، ورزش را به عنوان يك امر مهم كه به اجتماع تاثير زيادي دارد تلقي كنند و  آن را به عنوان فعاليت هاي هنري خود قرار دهند.
سردار محمد درخشان در نشست خبري چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني تهران با اشاره به ناميده شدن سال ۲۰۰۵ به عنوان سال تربيت بدني و ورزش اظهار كرد: يكي از دلايل اين كار فراگير شدن ورزش در مسائل اجتماعي است.به گونه اي كه اخبار المپيك آن تاثير زيادي بر جهان داشت.
وي درباره شعار چهارمين جشنواره، گفت: مقام معظم رهبري در پيام نوروزي خود امسال را سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي نام نهادند كه بر اساس آن، شعار اين دوره از جشنواره «ورزش، رسانه و همبستگي» تعيين شده است.
وي با اشاره به تشكيل دبيرخانه اي براي برگزاري جشنواره هاي مربوط به سازمان تربيت بدني تصريح كرد: با تشكيل اين دبيرخانه، جشنواره هاي فيلم و عكس در موضوع ورزش تحت نظر اين دبيرخانه و با سياستگذاري واحد برگزار مي شود و همچنين پيشنهاد برگزاري جشنواره رسانه هاي ورزشي نيز داده شده است كه زير نظر اين دبيرخانه انجام مي پذيرد.
درخشان درباره اقدامات ديگر اين دبيرخانه، اظهار كرد:  تا پايان سال، دومين جشنواره عكس هاي ورزشي ايران و دومين جشنواره فيلم و عكس نماز، معنويت و ورزش نيز برگزار مي شود.
درخشان درباره نهادهاي مشاركت كننده در اين جشنواره گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، بنياد سينمايي فارابي، صدا و سيما، آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك، وزارت ارشاد و سازمان تربيت بدني نهادهايي هستند كه با دبيرخانه جشنواره براي برگزاري اين رويداد فرهنگي همكاري مي كنند.
در ادامه اين نشست خبري محمدرضا ملامحمد، دبير جشنواره، گفت: آثار برگزيده در جشنواره تهران در چهار دوره جشنواره ميلان شركت كرده اند كه در اين مدت ۹۹ اثر به اين جشنواره فرستاده شده اند كه ۱۸ اثر خارجي و ۸۱ اثر داخلي بوده است.
وي با اشاره به انتخاب ۹ مركز براي نمايش آثار اين جشنواره، اظهار كرد: فرهنگسراي بانو، دانشجو، طبيعت، جوان و ورزش از جمله هفت فرهنگسراي در نظرگرفته شده هستند و علاوه بر آن اين كار در دانشكده خبر و آكادمي ملي المپيك نيز انجام مي شود و آثار در ۵ سانس كه صبح ها سه سانس و عصرها دو سانس نمايش داده مي شود و ورود براي عموم آزاد است.
دبير جشنواره با اشاره به ۲۴۰ اثر داخلي و ۵۰ اثر خارجي ارسال شده گفت: اين آثار در بخش هايي چون مستند، داستاني،  نمايش هاي تلويزيوني و تبليغات ورزشي به نمايش درمي آيند كه علاوه بر آن ۴۰ فيلم سينمايي بلند ايراني كه در ۲۶ سال اخير با رويكرد ورزشي توليد شده اند به عنوان بخش اختصاصي اين دوره از جشنواره در نظر گرفته شده اند.

اجراي نمايش بيضايي به تعويق افتاد
اجراي آخرين نمايش بهرام بيضايي در مجموعه تئاتر شهر به تعويق افتاد.
نمايش مجلس شبيه در ذكر مصايب استاد نويد ماكان و همسرش مهندس رخشيد فرزين نوشته و به كارگرداني بهرام بيضايي قرار بود در دهه  نخست تيرماه و از روز هشتم در تالار اصلي تئاتر شهر به روي صحنه برود.
مژده شمسايي روز دوشنبه به خبرنگار هنري ايسنا گفت: به علت آماده نبودن دكور لباس و اكسسوار اين نمايش، به احتمال زياد، اجراي آخرين نمايش بيضايي از ۱۲ تير آغاز مي شود.متن اين اثر، كه واپسين نمايشنامه  بهرام بيضايي تا امروز است، در آذرماه سال گذشته نوشته شده و داراي موضوعي است معاصر،  درباره  مرد و زني كه هر دو يك خواب مي بينند. بدين ترتيب بهرام بيضايي كه طي پنج سال گذشته، در تلاش براي ساختن فيلم تازه اي،  به گفته خود جز ناهمراهي و دوگانگي از برخي مسئولان سينمايي كشور نديد، اكنون دومين نمايش صحنه اي خود را بر صحنه مي برد.
بازيگران اين نمايش عبارتند از مژده شمسايي كه پيش از اين در فيلم كوتاه «گفتگو با باد» و نيز در دو فيلم بلند بيضايي در مسافران و سگ كشي، و نيز نمايش هاي صحنه اي «بانو آئويي» و «شب هزار و يكم» با بيضايي همكاري داشته است و علي  عمراني كه او نيز گذشته از حضور صحنه اي موثر در سالهاي اخير، در «شب هزار و يكم» همكار بيضايي بوده است.
در مجلس شبيه... همچنين شانزده تن صحنه  يار از بازيگران نوپا و تازه كار و كارآموز، كه مي توان آنها را اميدهاي فرداي نمايش جوان ما خواند، بر صحنه  حرفه اي خودآزمايي خواهند كرد.

رنگ خدا در دانشگاه صوفيه
خبرگزاري فارس: فيلم سينمايي «رنگ خدا» به كارگرداني مجيد مجيدي در دانشگاه صوفيه به نمايش درآمد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين فيلم در يكي از تالارهاي مركزي دانشگاه صوفيه براي استادان، دانشجويان و علاقه مندان به سينماي ايران نمايش داده شد.
براساس اين گزارش رنگ خدا به درخواست گروه دانشگاه صوفيه از وابستگي فرهنگي ايران و به منظور آشنا ساختن دانشجويان با فرهنگ هاي مختلف مردم جهان به  ويژه كشورهاي شرق به نمايش درآمد.
پيش از نمايش فيلم پروفسور ايوان ايلچف رئيس دپارتمان تاريخ دانشگاه صوفيه با اشاره به تاريخ و تمدن كهن ايران، دانشجويان را به فراگيري بيشتر مراكز بزرگ تمدن هاي قديم از جمله ايران فرا خواند.

در تالار آبي نياوران به نمايش گذاشته مي شود
رباعيات خيام نيشابوري در بزرگترين كتاب معرق مسي
مهر: مجموعه بزرگترين كتاب معرق در تالار آبي كاخ نياوران به نمايش در مي آيد. اين كتاب كه مجموعه اي از صفحات معرق مسي است توسط نعمت الله نيكويي خلق شده و ۱۱۲۰ برگ از كتاب رباعيات خيام را در برمي گيرد و هر صفحه در ابعاد ۱۰۰ط ۶۶ سانتي متر و با وزن ۳۶۰۰ تا ۴۲۰۰ گرم مي باشد كه در مجموع وزن كل كتاب ۴۰۵ كيلو است.
نامبرده متولد ۱۳۲۵ قوچان بوده و كارمعرق مسي را از سال ۱۳۷۷ شروع كرده است و طي سه سال با استفاده از رباعيات حكيم عمرخيام و با خط استاد اميرخاني به ساخت اين كتاب پرداخته است.
مجموعه كتاب معرق مسي رباعيات خيام از هفتم تا پانزدهم تيرماه در تالار آبي كاخ نياوران به نمايش عموم درمي آيد.

قدرداني سينماي ايران از شوراي اسلامي شهر تهران
خبرگزاري فارس: مدير عامل جامعه اصناف سينماي ايران اعلام كرد: پس از مدت ها طرح چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي وضعيت مجتمع هاي فرهنگي -سينمايي در شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب نهايي رسيد كه جاي قدرداني دارد.
به گزارش روابط عمومي  خانه سينما ضياء هاشمي  اظهارداشت: يقينا اين خبر مسرت بخش مي تواند نقطه عطف خوشايند و مطلوبي در سير زير ساختي سينماي ايران تلقي شود، به همين دليل وظيفه خود مي دانيم قدرداني و سپاس صميمانه خانه سينما را از اين اقدام كميسيون فرهنگي آن شورا و مخصوصا رياست همراه و گرامي آن كميسيون، جناب آقاي رسول خادم و همچنين مساعدت شهرداري تهران ابراز و اعلام نمائيم.
وي در توضيح موضوع اصلي اختصاص تسهيلات تشويق در طرح مذكور افزود: اين طرح تأكيد مي كند كه به منظور تسريع و حمايت از احداث و نوسازي مجتمع هاي فرهنگي سينمايي، در صورت هماهنگي طرح با طرح هاي جامعه شهري، شهرداري تهران مساعدت لازم را براي صدور مجوز ساخت فضاي تجاري در مجتمع هاي مذكور، حداكثر معادل زير بنا سالن نمايش، بدون اخذ هر گونه عوارض و دريافت هزينه خواهد داشت.
مدير عامل خانه سينما خاطر نشان كرد: اين مساله همان ماده ۱۶۱ برنامه سوم توسعه معروف است كه سينماي ايران مدت ها به سرانجام رسيدن آن را در شهر تهران انتظار مي كشيد و تصويب آن براي ساخت سينما در تهران بسيار كارساز و راهگشا خواهد بود.

بهارستان
من وقتم. و وقت من عزيز است. و در وقت من جز من نيست و من محقم.
در ذكر ابوبكر شبلي _ روايت روزبهان بقلي

برگي از تاريخ
۲۶ سال از اعلام انقلاب اداري ايران گذشت، ولي...
۲۹ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۶۷ ميلادي سن پتر يكي از ۱۲ فرستاده حضرت عيسي(ع) به دور دنيا براي ترويج مسيحيت در شهر رم (در محل فعلي واتيكان) به دستور دولت به صليب كشيده شد و جان سپرد. در سال ۱۸۵۴ دولت واشنگتن ۴۵ هزار مايل مربع ديگر از اراضي مكزيك را از دولت وقت اين كشور به ده ميليون دلار خريداري و ضميمه قلمرو خود ساخت كه اينك قسمتي از دو ايالت نيو مكزيكو و آريزونا را تشكيل مي دهند. در سال ۱۸۵۸ دولت وقت چين طبق قرارداد «الگون» شمال رود آمور را به روسيه داد. در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶) طي مراسمي قرارداد تأسيس كارخانه فولادسازي اصفهان ميان ايران و شوروي امضاء شد. در سال ۱۳۵۲ در زدو خوردهاي چريكي ضد سلطنت در تهران و حومه يك نفر كشته و شماري ديگر مجروح و دستگير شدند. در سال ۱۹۹۰ «اروينگ والس» نويسنده آمريكايي كه داستان هايش بيش از ۲۷۰ ميليون خواننده داشته است در گذشت. از اين نويسنده ۱۶ داستان، ۱۷ تأليف غيرداستاني و چندين نمايشنامه بر جاي مانده است. «والس» داستان هاي خود را پس از تحقيق و بررسي مي نوشت. در سال ۱۹۹۲ محمد بودياف از انقلابيون قديمي الجزاير و رئيس شوراي عالي جمهوري اين كشور به دست يكي از افراد گارد خود ترور شد. در سال ۲۰۰۳ سناي آمريكا انتصاب سرلشكر عرب تبار اين كشور «جان ابي زيد» را به جاي ژنرال تامي فرنكس به فرماندهي عمليات نظامي آمريكا كه منطقه اي از شاخ آفريقا تا آسياي ميانه از جمله عراق، افغانستان و منطقه خليج فارس را شامل مي شود تصويب كرد. در سال ۲۰۰۴ «پل برمر» حاكم آمريكايي عراق اختيارات خود را به يك دولت موقت عراقي تحت عنوان «خودگردان» تحويل داد و از اين كشور خارج شد.
و اينك برگي از تاريخ: در اين روز در سال ۱۳۵۸ و نزديك به پنج ماه پس از پيروزي انقلاب، در تهران اعلام شد كه اينك نوبت به انقلاب اداري رسيده است كه يك مسئله ريشه دار ايران است و اصلاحات بايد از ادارات و سازمان هاي دولتي آغاز شود و كاركنان دولت خود را خدمتگزار و نان خور مردم بدانند نه بالا دست آنان. كارها سريعاً و با بي نظري بايد انجام گيرد، اشكال تراشي براي مردم نشود، امروز و فردا كردن به زباله دان تاريخ ريخته شود، پست فرمانبري و پيشخدمتي در ادارات حذف شود، اطاق هاي مديران به روي مردم باز باشد، همه حقوق بگيران دولت پاسخگوي مردم باشند و سازمان هاي مملكتي از عوامل بد تصفيه شوند. مقرري بگيران از بيت المال بايد به ملت وفادار، به كار خود معتقد و به پاكدامني و پرهيزگاري شهرت داشته باشند و...
اين خبر همه را شاد و اميدوار كرد ولي ديري نپاييد و جز اخراج برخي مديران و كاركنان، اصلاحات چشمگير ديگري صورت نگرفت كه با نگاهي به گذشته بايد بخشي از آن را به حساب كوتاهي و يا ضعف مطبوعات گذاشت. مطبوعات ما مانند ساير كشورها، مطالب را دنبال نمي كنند و در نتيجه تصميمات به فراموشي سپرده مي شوند. در كتاب هاي درسي روزنامه نگاري، خبرنگار يك رسانه به پياده نظام اين حرفه كه هر روز موظف است در همان جبهه تكاپو و تلاش كند تشبيه شده است كه نخستين برنامه روزانه او بايد اين باشد كه ببيند در حوزه پوشش كار او اجراي تصميمات در چه مرحله اي است و گام تازه در اين راه چه بوده و آن را به اطلاع مردم برساند كه به همين انگيزه روزنامه را خريداري مي كنند. مثلاً: در اجراي دستور عمومي «پاسخگويي فوري به مراجعان» امروز چه گام تازه اي برداشته شد و گام ديروز چه بود و... او سپس بايد به كسب تازه ها بپردازد. به نظر مي رسد كه خبرنگاران مطبوعات ما از مورد دوم، برنامه روزانه خود شروع مي كنند و چون جامعه از نتيجه تصميمات قبلي بي خبر مي ماند آن را از ياد رفته و منتفي تلقي مي كند. مطبوعات شوروي سابق دچار همين ضعف شدند كه مورخان پس از بررسي علل شكست و فروپاشي آن امپراتوري، تنبلي و فتور مطبوعات آن اتحاديه و خروج آنها از اصول اين حرفه را از جمله دلايل اين اضمحلال اعلام داشته اند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
انتخاب دكتر احمدي نژاد انعكاس اعتراض ها بود
شبكه تلويزيون عمومي آمريكا دوشنبه شب مصاحبه «مارگارت وارنر» گزارشگر خود را با دو كارشناس امور ايران پخش كرد. يكي از اين دو كه عضو شوراي روابط خارجي معرفي شد گفت گمان نمي كند دكتر احمدي نژاد يك محافظه كار سختگير باشد، او يك اصولگراست كه به شعارهاي انقلاب ۱۹۷۹ و تعاليم اسلامي پايبندي دارد و خواهد كوشيد وعده عقب افتاده تأمين عدالت در جامعه را تحقق بخشد و دست مفسدان اقتصادي را كوتاه كند. مردم ايران كه از فساد اداري و شايعات مربوط به پول نفت و نيز مسئله واگذاري تأسيسات دولتي به تنگ آمده اند بيانات احمدي نژاد در طول مبارزات انتخاباتي را به جان خريدند، وعده هاي او را پذيرفتند و بدون توجه به تبليغات منفي كه بر ضد وي مي شد انتخابش كردند. او همچنين وعده تامين فرصت هاي برابر و روشن ساختن مسئله توليد و فروش نفت را داده است كه ايرانيان يك قرن است از بس درباره نفت شنيده اند نسبت به آن حساسيت خاص دارند. به نظر اين كارشناس، مردم ايران اعتراض خود به عملكرد دولت هاي گذشته را با انتخاب احمدي نژاد منعكس كردند كه بايد از آن درس گرفت. ايرانيان خيلي خوب از اهرم دمكراسي استفاده كردند.
پراودا چاپ مسكو نيز ديروز مقاله اي به قلم «الويرا كيميرووا» در باره انتخابات اخير ايران و اظهارات دكتر احمدي نژاد در مصاحبه مطبوعاتي اش منتشر ساخته و نوشته است كه انتخاب احمدي نژاد يك شكست سياسي براي آمريكا بود زيرا اين دولت مي دانست شهردار تهران تسليم نظر آمريكا نخواهد شد و تبليغات منفي آمريكا برضد احمدي نژاد به نتيجه نرسيد و به تحقير آن دولت انجاميد. رئيس جمهور منتخب وعده كرده است كه با فساد مبارزه خواهد كرد و استاندارد زندگاني طبقه كم درآمد را بالا خواهد برد.
تفسير دهن  كجي تازه روسيه به آمريكا در قبال ايران
تفسيرنگاران آمريكايي تصميم دولت روسيه را كه اظهار آمادگي كرده است شش رآكتور اتمي ديگر به ايران بدهد، نوعي دهن كجي به دولت آمريكا تلقي كرده و نوشته اند: در طول مدتي كه آمريكا از انتخابات ايران انتقاد كرد، روسيه سه بار به حمايت از ايران دست زد و خواهان گسترش مناسبات شد. اين مفسران در مقالات خود اظهارات الكساندر روميانتسف، رئيس آژانس انرژي روسيه را نقل كرده كه گفته است هر وقت ايران اعلام تمايل كند ما آماده مشاركت بيشتر هستيم و شش رآكتور ديگر به اين كشور خواهيم داد. در اين مقالات آمده است كه دولت روسيه به رغم مخالفت آمريكا، اين پيشنهاد را به ايران داده است و اين عمل مغاير اظهارات قبلي سران روسيه مبني بر دوستي با آمريكاست. كدام را بايد باور كرد؟
انتشار دو نظريه مهم (كينز و مالتوس) در يك روز
در ۲۹ (روزي چون امروز) ژوئن در دو سال مختلف دو تأليف حاوي دو نظريه مهم انتشار يافته است. «جان مي نارد كينز» اقتصادان انگليسي در كتاب خود «نتايج اقتصادي» كه آن را ۲۹ ژوئن ۱۹۱۹ به توزيع داد از مجازات هاي اقتصادي يك ملت كه دود آن به چشم همه ملل مي رود و نتيجه اي جز توليد خشم و نفرت و ايستادگي و جنگ ندارد به انتقاد پرداخته است. ديروز تفسيري در روزنامه هاي آمريكا منتشر شده بود كه اگر پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت برود و احياناً ايران تحريم اقتصادي شود، با توجه به اين كه بهاي نفت خام اينك به بشكه اي ۶۰ دلار و ۵۴ سنت رسيده دود اين تحريم به چشم همه جهانيان خواهد رفت.
۲۹ ژوئن سال ۱۷۹۸ ميلادي نيز «توماس مالتوس» ، اقتصاددان و كشيش انگليسي، ضمن انتشار رساله اي تحت عنوان «مسأله جمعيت» اخطار كرد كه اگر افزايش نفوس جهان با توليد مواد غذايي و ساير مايحتاج زندگاني متناسب و هماهنگ نباشد در آينده سعادت و رفاه بشر از او سلب خواهد شد و مردم مردگان متحركي بيش نخواهند بود و از زندگاني خود لذت نخواهند برد. به علاوه، جمعيت بي حساب عامل فساد و بسياري از مسائل اجتماعي و دشواري هاي اقتصادي- سياسي خواهد بود. وي در اين رساله، جهان را به يك كفش فولادين و جمعيت آن را به يك كودك تشبيه كرده است كه پاي كودك به تدريج بزرگ مي شود ولي كفش نمي تواند متناسب با آن بزرگ شود و مسائل از همين جا آغاز مي شود.
اخطار مالتوس تنها پس از جنگ جهاني دوم بود كه در اروپاي غربي به گوش ها فرورفت و جمعيت محدود شد. در اروپاي غربي رشد سالانه جمعيت در دهه هاي آخر سده ۲۰ بسيار ناچيز و بعضي سال ها در برخي كشورها به «صفر» رسيده و حتي كم شده است. ولي، در نقاط ديگر جهان تأثير زيادي نگذاشته است و جمعيت جهان از شش ميليارد تجاوز كرده كه ۵/۱ برابر ظرفيت توليد غذا و امكانات رفاهي آن است. توليد بعضي مواد غذايي با كمك علم شيمي از لحاظ بهداشتي خالي از خطر نيست و تلاش پژوهشگران براي رفع اين خطر تا اين لحظه به نتيجه كاملاً مطلوب نرسيده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
اضطراب
مردي گفته است كه دهانش خشك مي شود، تمركز حواس را از دست داده، بر دست هايش عرق سرد مي نشيند، حوصله و حواس شنيدن حرف هاي ديگران و مطالب تلويزيون را ندارد و گاهي هم دچار دل پيچه مي شود و سئوال كرده كه از چيست؟ دكتر روزنفلد گفته است از خيلي چيزها ممكن است باشد، ولي نخست بايد سراغ بيماري اضطراب رفت زيرا علائمي كه گفتيد حكايت از ابتلاء شما به اضطراب مي كند. به روانپزشك مراجعه كنيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خانه  پير
روي صندلي كنار پنجره نشسته بود و با لبخندي مهربان به حرف هاي تنها پسرش گوش مي داد.
- باور كنين آقاجون خيلي دوستتون دارم. چرا اين جوري نگام مي كنين؟! هميشه به سارا و سوره هم مي گم شما دوتا يه طرف، آقاجونم يه طرف. هيشكي تو دنيا آقاجونم نمي شه، حتي زن و بچه.
در سكوت خودش، به گوش دادن ادامه داد.
- اِِ ! بازم كه اين جوري نگام مي كنين. باشه باور نكنين. خب ديگه من بايد برم. امشب شام خونه  مامان سارا دعوتيم. راستي! به مسئول آسايشگاه گفتم كه اگر دلتون برام تنگ شد، باهام تماس بگيره تا بيام پيشتون. بازم بگيد دوستتون ندارم! خداحافظ.
روي صندلي كنار پنجره نشسته بود و با دلتنگي به سكوت سرد خانه  پير، گوش مي داد.
پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
عواقب رانندگي با سرعت پايين
ريودوژانيرو: نمايندگان شهر ريودوژانيرو برزيل خواهان لغو محدوديت سرعت در برخي از مناطق اين شهر شده اند تا شايد ميزان جرم و جنايت كاهش يابد.
با توجه به اين كه حداكثر سرعت مجاز خودروها در شب در برخي نقاط ريودوژانيرو ۴۰ كيلومتر در ساعت است، بسياري از خودروهايي كه با اين سرعت حركت مي كنند مورد حمله تبهكاران قرار مي گيرند.به همين دليل، اغلب رانندگان از ترس جان خود به چراغ هاي قرمز راهنمايي و رانندگي توجه نمي كنند و با سرعت بالا به حركت خود ادامه مي دهند.
پيش از اين، قرار شده بود در طرفين بزرگراه هاي اين شهر ديوارهاي بسيار بلند بنا شود تا خودروهاي عبوري در ميان تيراندازي قاچاقچيان گير نيفتند.
خطاي كامپيوتري
تايوان: كارمند يك كارگزاري بورس در تايوان به اشتباه اقدام به خريد ۹/۷ ميليارد دلار تايوان (۵/۱۳۷ ميليون پوند) سهام كرد و بيش از ۴۰۰ ميليون دلار زيان به بار آورد.
با توجه به تغيير سيستم كامپيوتري اين شركت كارگزاري، اين خانم به اشتباه كليدها را فشار داد و سهام خريداري كرد. با توجه به اين خريد انبوه، سهام اغلب شركت هاي كوچك به ميزان ۷ درصد افزايش يافت و به همين دليل همگان در تالار بورس شوكه شدند. قرار است اين كارمند اخراج شود.
پدر و پسر متقلب
نيويورك: معاون يك دبيرستان در آمريكا به جرم رساندن تقلب به فرزندش در جريان امتحانات پايان سال تحت پيگرد قرار گرفت.
اين معاون كه از سئوال ها و جواب هاي درس تاريخ بين الملل كاملا مطلع بود، پاسخ هاي امتحان نهايي اين درس را در اختيار پسرش كه يكي از دانش آموزان اين دبيرستان بود، قرار داد. با اين حال، اين معاون اتهامات وارد شده را كاملاً رد كرده است.
وان هاي طلايي
توكيو: يك هتل در ژاپن براي جذب بيشتر جهانگرد و مسافر، شش وان طلا خريداري كرد. اين هتل وان هاي طلايي را چند ماه قبل سفارش داده بود كه روز گذشته تحويل گرفت. هريك از اين وان ها كه ۲/۱ متر طول و ۶۵ سانتيمتر عمق دارند به قيمت ۶۰۰ ميليون پوند خريداري شده اند. براي ساخت هر وان از ۵۰ كيلوگرم طلاي خالص استفاده شده است.
طاقت در سونا
برلين: اولين دوره رقابت هاي طاقت در سونا در كشور آلمان برگزار شد و يك مرد با تحمل دماي ۱۱۰ درجه سانتيگراد به مدت ۴ دقيقه و ۵۲ ثانيه قهرمان آلمان شد. سال گذشته در جريان رقابت هاي جهاني طاقت در سونا، يك مرد فنلاندي موفق شده بود ۱۲ دقيقه در سوناي ۱۱۰ درجه سانتيگراد دوام بياورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۲ دقيقه

گل و گياه
اريترونيوم
001017.jpg
نام علمي: Erythronium revolutum
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۳۰-۲۰ و گستردگي ۱۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي بيضي شكل با خال هاي قهوه اي رنگ بوده و گل هاي صورتي _ بنفش آن در اواسط بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و داراي زهكشي خوب نياز دارد. آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه پس از تمام گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |