چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۵ - Jun 29, 2005
خاتمي: مطالبه فوري مردم ، معيشت سالم
و برخورداري از يك زندگي مطلوب است
001020.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن ديروز با حضور رئيس جمهور و بسياري از مديران ارشد صنعتي و تعدادي از نمايندگان مجلس برگزار شد.
سيد محمد خاتمي در اين همايش در سخناني گفت: تمام دولت ها رفاه، پيشرفت، اشتغال، عدالت و مشاركت را خواستار هستند و اين امور وجه مشترك تمام شركت كنندگان در ميدان كسب قدرت است.به گفته وي، جز از اين طريق و ارايه آنچه مردم خواهانند نمي توان با مردم ارتباط برقرار كرد.
وي تاكيد كرد: خواست و مطالبه فوري و اوليه مردم معيشت سالم و برخورداري از يك زندگي مطلوب است.
به گفته خاتمي، تمام مردم خواستار آزادي هستند، لذا راه سعادت يك كشور توسعه همه جانبه است. به عبارت ديگر، تفكيك توسعه اقتصادي از سياسي و اجتماعي و تفكيك هركدام از يكديگر مانع رسيدن توسعه همه جانبه خواهد بود.
وي فرارفتن از شعار و تحقق امور مورد درخواست مردم در جامعه را مستلزم رشد اقتصادي دانست و گفت: نمي توان خواستار رشد اقتصادي نبود و بازهم مدعي بود كه زندگي و معيشت مردم را تامين مي كنيم. البته عدالت در توزيع امكانات به دست آمده نيز بسيار مهم است.وي با اشاره به اينكه رشد اقتصادي جز بر پايه رشد موزون صنعت در كشور امكان پذير نيست، تاكيد كرد: دولت فعلي با خواست مردم شكل گرفته است و اين خود نكته بسيار مهمي است.
وي گفت: درحالي دولت را ترك مي كنم كه در بسياري از جهات ازجمله در عرصه اقتصاد و فناوري صنعت به درجه اي از بلوغ رسيده ايم كه اگر به درستي مسير آن ادامه يابد، بدون ترديد ايران در آ ينده اي نه چندان دور پايگاهي بسيار بالاتر از امروز در عرصه جهاني و منطقه خواهد داشت.
وي با تأكيد بر اينكه در راستاي اصلاح اقتصادي اقدامات اساسي صورت گرفته است به تك نرخي كردن نرخ ارز اشاره كرد و افزود: دولت با تحمل تورم بيش از ۳ درصد اين مهم را محقق كرد.
وي با بيان اينكه دولت از حساب ذخيره ارزي استفاده مطلوبي كرده است، گفت: در مدت رياست جمهوري ميزان اخذ ماليات مستقيم از بخش توليد به نفع توليد و سرمايه گذاري تقليل يافت، چنانچه رقم اخذ ماليات در اين ۲ بخش از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد و براي حقوق بگيران نيزحقوق ماهانه از ۶۸ هزار تومان به ۱۷۰ هزار تومان رسيد.
وي درخصوص اقدامات انجام شده براي جذب سرمايه هاي خارجي نيز گفت: هم اكنون هيچ محدوديتي براي كسب اعتبار از هيچ جاي دنيا به جز آفريقا نداريم و اين درحاليست كه نرخ ريسك نيز از ۶ درصد به ۴ درصد تقليل يافته است.
وي تاكيد كرد: با تلاش دست اندركاران در دولت گذشته كه افتخار آن نصيب دولت آ ينده خواهد شد، سال آينده خودروي ملي ديگري در كشور توليد و عرضه خواهد شد.
وي به تجهيز منابع براي توسعه صنعتي در بخش خصوصي در دوران ۸ سال فعاليت دولت اصلاحات نيز اشاره كرد و از كم شدن تسهيلات تكليفي هم ياد كرد و افزود: طي ۵ سال اخير ارز ارزان با شرايط آساني بازپرداخت به بخش  خصوصي پرداخت شد كه خود منجر به تصويب بيش از ۹ ميليارد دلار طرح، ۶ ميليارد دلار گشايش اعتبار و پرداخت ۵/۳ ميليارد دلار وام از طريق ۹ بانك به صاحبان طرح ها شد.
در اين همايش اسحاق جهانگيري اولين پروانه اشتغال سازمان مهندسي معدن را اعطا كرد و لوح هاي تقديري نيز به صاحبان ۵۰ واحد صنعتي و معدني نمونه، مديران طرح هاي اكتشافي و سرمايه گذاران منتخب در بخش صنعت و معدن اعطا شد.
همچنين لوح هاي تقديري نيز تقديم سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري و اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن شد.

كارشناسان اقتصادي مطرح كردند:
تورم و فرار مالياتي،دو مانع عمده تحقق عدالت اقتصادي
گروه اقتصادي: انتخابات رياست جمهوري پيام هاي مهم سياسي، اجتماعي و اقتصادي داشت كه نگاهي به شعارهاي رئيس جمهور منتخب مردم از تقدم عدالت بر ديگر اهداف و متغيرهاي اقتصادي حكايت مي كند.
اتخاذ سياست هاي عدالتخواهانه مسلما نيازمند ابزارهايي است كه وظيفه گروه اقتصادي كابينه شناسايي ابزارهاي كارآمد و كم هزينه براي رسيدن به اين هدف در كمترين زمان ممكن است.
رييس سازمان امور مالياتي در گفت وگو با خبرنگار ما در اين زمينه اعلام كرد كه ماليات مهمترين ابزار براي تحقق عدالت اقتصادي و توزيع درآمد است.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه معتقد است با ابزار ماليات است كه دولت مي تواند به منابع درآمدي كافي دست يافته و اين درآمدها را با استفاده از ابزاري چون يارانه باز توزيع كند.
وي درعين حال خاطرنشان مي كند كه به علت برخي نارسايي ها از كارآيي ابزار ماليات براي توزيع عادلانه درآمد كاسته شده است.
كرد زنگنه برخي معافيت هاي مالياتي را مهمترين عامل در كارآيي ماليات ها در تحقق عدالت اقتصادي مي داند.
براساس اين گزارش هرچند رسيدن به عدالت اقتصادي نيازمند شناسايي ابزار مناسب است، اما بايد توجه كرد اقتصاد ايران اكنون با چالش هايي مواجه است كه تحقق اين هدف را با مشكل مواجه مي كند.
نرخ تورم بالا و دورقمي ازجمله معضلات پيش روي دولتي است كه عدالت  محور برنامه هاي آن است.
ميثم موسايي، استاد دانشگاه تربيت مدرس در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: تورم هاي دورقمي تمامي شرايط ايجاد عدالت را در كشور از بين برده و تحقق آن را نيز غيرممكن كرده است.گزارش خبرنگار ما حاكي است: هرچند موسايي تورم دورقمي را مانع جدي تحقق عدالت مي داند اما رييس سازمان امور مالياتي كشور، ابزار مالياتي را در كاهش نرخ تورم نيز موثر معرفي مي كند.
كرد زنگنه معتقد است: وقتي شما از دهكهاي پردرآمد، ماليات بگيريد در حقيقت تقاضا براي بخشي از كالاها و خدمات را حذف كرده ايد كه همين امر خود مي تواند باعث كاهش نرخ تورم شود.
البته در اين بين طهماسب مظاهري استاد دانشگاه و وزير سابق امور اقتصادي در گفت وگو با خبرنگار ما، ماليات، يارانه و تامين اجتماعي را سه ابزاري معرفي كرد كه تيم اقتصادي دولت آ ينده بايد هرچه بهتر از آنها جهت تحقق عدالت اقتصادي استفاده كند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران معتقد است تحقق عدالت اقتصادي در گرو توسعه اقتصادي مي باشد.
در اين زمينه سيدعلي نقي خاموشي رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تاكيد مي كند: فقرزدايي، ايجاد عدالت اجتماعي و تعديل درآمدها در گرو توسعه اقتصادي است.وي مي گويد: براي تحقق عدالت اجتماعي برنامه ها بايد در راستاي ارتقاي طبقات زير فقر طراحي شود كه اين امر مستلزم افزايش سطح درآمد آنهاست.

پشتوانه بزرگ براي توسعه اقتصادي
امروزه غالب نظريات و تئوري هاي توسعه، تحقق توسعه اقتصادي را در گرو تعامل با اقتصاد جهاني ارزيابي مي كنند. از اين منظر اقتصاد جهاني باتوجه به حركت سريع و گسترده خود، شرايط و الزاماتي را به كشورها تحميل مي كند كه اقتصادهاي ملي براي پايداري و پويايي چاره اي جز هماهنگي و همخواني با آن ندارند. اين ديدگاه اخيرا در ايران نيز موردتوجه قرار گرفته و حتي با گنجانده شدن در سند چشم انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه، ماهيت قانوني و بالتبع اجرايي پيدا كرده است.با فرض اينكه تعامل با اقتصاد جهاني براي كشورهايي همچون ايران اجتناب ناپذير است، اين نكته بايد مورد توجه قرار گيرد كه اين تعامل در خلاء صورت نمي گيرد.تعامل با اقتصاد جهاني در شكل موثر و سازنده آن به گونه اي كه فرايند توسعه اقتصادي كشور را با كيفيت بهتر تسريع بخشد، مستلزم شرايط و مقدماتي است. در صدر اين شرايط و زمينه سازي تواناسازي مردم قرار دارد. اين تواناسازي كه امروزه جزء جدانشدني تئوري هاي توسعه اقتصادي است، در مفهوم توسعه سرمايه هاي اجتماعي تجلي پيدا مي كند. از اين منظر مردم بزرگترين پشتوانه اقتصاد ملي و در نگاه كلان تر توسعه پايدار و پويا هستند.اين توجه در تقابل با سياست هاي تعديل اقتصادي صندوق بين الملل پول و بانك جهاني در دهه ۹۰ است كه آثار اجتماعي ناگواري را به كشورهاي درحال توسعه تحميل كرد و به گونه اي به بروز بحران هاي اقتصادي مكرر در اين كشورها كمك كرد.توانمندشدن مردم در بعد اقتصادي آثار ميموني براي توسعه اقتصادي كشور درپي دارد. در واقع هرقدر مردم به لحاظ اقتصادي توانمندتر باشند، توسعه اقتصادي پايدارتر و پوياتر است. اين مهم هم از لحاظ استفاده مطلوب از ظرفيت هاي اقتصادي داخلي و هم تقويت بخش توليد و بالابردن توان رقابتي آن مورد توجه است.جداي از آثار مثبت نگرش مردمي و اجتماعي به توسعه اقتصادي، در بعد خارجي اقتصاد ملي با پشتوانه سرمايه هاي اجتماعي بالا،  قوي تر و موثرتر مي تواند در عرصه تعامل با اقتصاد جهاني ظاهر شود و از فرصت هاي آن بهره مند گردد. بديهي است نيروها و بازيگران اقتصاد جهان در شرايطي كه رقيب خود را تواناتر و قوي تر يابند، رفتار و گرايش آنها براي تعامل افزايش مي يابد.انتخابات اخير رياست جمهوري و نتيجه آن حكايت از يك واقعيت تلخ دارد و آن بي توجهي به سرمايه هاي اجتماعي و انساني به عنوان بزرگترين پشتوانه اقتصاد ملي است. شكاف بين سياست هاي توسعه اقتصادي و زندگي روزمره مردم، پايه هاي توسعه اقتصادي پايدار را تضعيف ساخته و اين هشداري به دولت آينده كه با محوريت عدالت اجتماعي درحال شكل گيري است مي باشد كه آگاهانه و بادرنظرگرفتن جميع شرايط، سياست و برنامه توسعه سرمايه هاي اجتماعي را در قالب برنامه كلان تر عدالت اجتماعي موردتوجه قرار دهد. بديهي است در شرايط جديد و با همكاري بخش هاي اقتصادي به ويژه بخش خصوصي و مديريت يك دست و منسجم اقتصادي، توسعه اقتصادي با پشتوانه مردمي حركت رو به جلوي خود را ادامه خواهد داد.

حضور گمرك در اسكله هاي غيرمجاز، مقدور نيست
گروه اقتصادي: مبارزه با قاچاق كالا و ارز پس از تشكيل ستاد ويژه زير نظر رئيس جمهوري از سال گذشته روند روبه رشدي داشته است اما چندي پيش وزير بازرگاني از افزايش واردات كالاهاي قاچاق به كشور ابراز نگراني نمود. با مسعود كرباسيان مديركل گمرك جمهوري اسلامي ايران پيرامون روند واردات كالاي قاچاق و نقش نظارتي گمرك در اسكله هاي كشور گفت وگو كرده ايم.
***
* باتوجه به آمار واردات رسمي كالا در سه ماهه اول سال جاري، روند واردات رسمي چگونه بوده است؟
- در سه ماهه اول سال جاري واردات رسمي كالا رشد داشته و كالاهايي كه قبلا به صورت قاچاق نيز به كشور وارد مي شده با طي مراحل قانوني گسترش يافته است. در دوماهه اول سال ۸۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل واردات ۱۸ درصد رشد داشته است. اين امر نشان دهنده آن است كه برخي كالاها كه در سال گذشته به صورت قاچاق به كشورمان وارد مي شد در سال جاري به صورت رسمي وارد شده است.
* به نظر شما ميزان واردات كالاهاي قاچاق در سال جاري چقدر بوده است؟
- آمار دقيقي از ميزان كالاهاي قاچاق وارد شده به كشور در سال جاري وجود ندارد اما اقلام عمده كالاهايي مانند لوازم خانگي، دارو، لوازم آرايشي و چاي كه قاچاق مي شود، اكنون از مبادي رسمي وارد مي گردد. براي بررسي ميزان واردات كالاهاي قاچاق بايد به پرونده هاي قاچاق و ميزان كالاي كشف و ضبط شده مراجعه كرد. برخي از اين كشفيات توسط نيروي انتظامي بوده و گمرك نيز آمار آنچه را تحت عنوان كالاي قاچاق به مراجع قضائي فرستاده در اختيار دارد. اين ميزان متناسب با رقم سال گذشته بوده و اين امر نشان دهنده آن است كه در كنار رشد واردات رسمي كشور و با افزايش كشفيات و جلوگيري از عرضه كالاهاي كشف شده به بازار، واردات رسمي كالاهاي مذكور افزايش داشته است.
* عدم حضور مأموران گمرك در اسكله هاي صيادي و متعلق به فعالان اقتصادي مرتبط با حوزه كشتيراني از دلايل واردات كالاهاي قاچاق عنوان شده، نظر شما چيست؟
- حضور گمرك در تمامي اسكله هايي كه فعاليت تجاري غيرمجاز انجام مي دهند مقدور نخواهد بود. اما در اسكله هايي كه براي فعاليت تجاري مجوز دارند گمرك از ابتدا حضور داشته چراكه اين اسكله ها زماني مجاز به انجام اعمال تجاري خواهند بود كه گمرك، نيروي انتظامي، استاندار و... حضور داشته باشند.

اتوبوس ملي ،طراحي و توليد مي شود
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در حكمي خطاب به مديرعامل ايران خودرو ديزل دستور ساخت اتوبوس ملي را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي شركت ايران خودرو، اتوبوس ملي كه پس از خودرو ملي سمند و توليد موتور ملي، سومين حركت ايران خودرو براي توسعه همه جانبه صنعت خودرو و تامين نيازهاي حمل و نقل كشور و نيز اتخاذ سياست هاي صادراتي به شمار مي رود، نشانگر عزم اين شركت براي تامين حداكثر منافع ملي و توان صنعتي و فني آن است.
به اين ترتيب طراحي و ساخت اتوبوس ملي با استانداردهاي روز، در دستور كار برنامه سال ۸۴ ايران خودرو ديزل قرار گرفته است.
مجيد شيخاني مديرعامل شركت ايران خودرو ديزل، گفت: ايران خودرو ديزل يكي از بزرگترين پايگاه هاي ساخت اتوبوس در دنيا با ظرفيت سالانه شش هزار دستگاه انواع اتوبوس گاز سوز و ديزلي است و با توجه به توان فني ساخت داخل كه اكنون در اين شركت وجود دارد، قادريم اتوبوس ملي را طراحي و عرضه كنيم.

سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق در واكنش به اظهارات وزير بازرگاني:
قاچاق كالا افزايش نيافته است
گروه اقتصادي: سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ديروز به صورت تلويحي اظهارات وزير بازرگاني مبني بر افزايش قاچاق كالا را رد كرد.
به گزارش خبرنگار ما،محسن بهرامي، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ديروز در اولين جلسه مسئولان اين ستاد با خبرنگاران پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پس از حدود ۴۰ روز، اين اظهارات را به صورت تلويحي رد كرد و گفت: واردات كالاهاي قاچاق در اين فاصله زماني افزايش نيافته بلكه كشفيات كالاهاي قاچاق افزايش پيدا كرده است. وي تاكيد كرد كه در اين راستا فعاليت قاچاق در اسكله هاي غيرمجاز نيز متوقف شده است.
محسن بهرامي با رد تاثير فعاليت هاي انتخاباتي رئيس ستاد در كاهش مبارزه و افزايش واردات قاچاق كالا، گفت: رابطه مستقيمي بين فعاليت هاي انتخاباتي رئيس ستاد با كاهش فعاليت ستاد و تشديد قاچاق كالا وجود نداشته است و ستاد تنها نقش هماهنگ كننده دارد و در زمينه اين رابطه بايد وزير بازرگاني توضيح دهد.
وي افزود: علي رغم افزايش بازرسي هايي كه از محموله هاي ترانزيت صورت مي گيرد كمترين موارد مغايرت و قاچاق كالا در محموله هاي مذكور را شاهد بوده ايم و آمار ما خلاف اين ادعا را ثابت مي كند و آمار نيروي انتظامي نيز نشانگر افزايش كشفيات است.
بهرامي افزود: در اين مدت دستگاه هاي مسئول مبارزه با قاچاق كالا به فعاليت خود ادامه داده و حتي اين فعاليت ها تشديد شده و تجهيزات جديد مانند دستگاه ايكس ري موبايل نيز توسط نيروي انتظامي به كار گرفته شده است. همچنين افزايش كالاي قاچاق با افزايش كشفيات اين كالاها قابل اثبات است و معمولاً ۱۰ تا ۲۰ درصد محموله هاي قاچاق كشف مي شود و اگر اين افزايش كشفيات را دليلي براي افزايش قاچاق بدانيم شايد صحيح باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۹۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۸۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۶۷


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |