چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۵ - Jun 29, 2005
شكست سازندگان نرم افزارهاي مبادله فايل
گروه انفورماتيك: بر اساس حكم ديوان عالي آمريكا شركت هاي مبادله فايل در مقابل نحوه استفاده كاربران از نرم افزارهاي اين شركت ها مسئول خواهند بود.
اين حكم بدان معني است كه سازندگان نرم افزارهاي مبادله آهنگ و فيلم، در مقابل تكثير غيرمجاز محصولات موسيقي و سينمايي توسط كاربران مسئول هستند.
اين حكم غيرمنتظره مي تواند سيل حملات حقوقي عليه سازندگان شبكه هاي مبادله فايل مانند گروكستر (Grokster) و مورفيوس (Morpheus) را به دنبال داشته باشد.
اين پرونده از سوي ۲۸ شركت فيلمسازي و آهنگسازي كه ادعا مي كنند روند افسار گسيخته تكثير غيرمجاز آثارشان به آنها ضرر زده است گشوده شده بود.
اما با توجه به بدعت حقوقي كه پس از ظهور نخستين دستگاه هاي ضبط ويديويي توسط ديوان عالي گذاشته شده بود، انتظار مي رفت قضات به نفع توليدكنندگان و كاربران نرم افزارهاي مبادله فايل راي دهند.
000951.jpg
هنوز تأثير اين حكم بر محصولات ديجيتالي مانند آي پاد كه براي پياده كردن آهنگ از اينترنت به كار مي رود معلوم نيست
پيروزي بزرگ
اين حكم كه به اتفاق آرا صادر شد يك پيروزي مهم براي شركت هاي آهنگسازي و استوديوهاي فيلمسازي محسوب مي شود. اين پرونده يكي از مهمترين پرونده هاي مربوط به حق تكثير يا همان «كپي رايت» در سال هاي اخير تلقي مي شود.
اين شكايت در ماه اكتبر ۲۰۰۱ عليه شركت Streamcast Networks (كه نرم افزارهاي گروكستر و مورفيوس را تأمين مي كند) طرح شده بود.
در آن شكايت ادعا مي شد كه «استريم كست» با بهره برداري از پديده سرقت افسارگسيخته محصولات موسيقي و سينمايي كه در شبكه هاي مبادله فايل جريان دارد پول هاي كلان به جيب زده است.
با اين حال تلاش آنها براي دريافت غرامت، متحمل يك رشته شكست شد، چرا كه دادگاه ها يكي پس از ديگري به نفع شبكه هاي مبادله فايل راي دادند.قضات اين دادگاه ها به حكم صادره در پرونده سال ۱۹۸۴ در مورد دستگاه هاي ويديويي بتاماكس متعلق به شركت سوني اشاره مي كردند.
در آن پرونده، ديوان عالي آمريكا حكم داده بود كه از آنجا كه اكثريت مردم از دستگاه هاي ضبط ويديويي براي مصارف قانوني استفاده مي كنند نمي توان آنها را ممنوع كرد.
000948.jpg
ميليون ها نفر با استفاده از شبكه هاي مبادله فايل به معاوضه آهنگ در اينترنت مي پردازند
اما در تازه ترين حكم، قضات ديوان عالي آن بدعت و همچنين احكام دادگاه هاي زيردست را كنار گذاشته اند و تصميم گرفته اند كه سازندگان فناوري مبادله فايل بايد در مقابل نحوه استفاده از محصولات خود در مواردي كه كاربر قانون را زيرپا مي گذارد پاسخگو باشند.ديوان عالي آمريكا در حكم خود نوشت كه «شواهد قابل توجهي» وجود دارد داير بر اينكه Streamcast Networks مردم را به استفاده از نرم افزارش براي مبادله غيرقانوني فايل ها «تحريك» مي كند.
هنوز معلوم نيست اين حكم به چه اقداماتي از سوي شركت هاي آهنگسازي يا استوديوهاي فيلمسازي منجر خواهد شد.
ادعاي دريافت غرامت هاي كلان از «استريم كست» يا اقدام براي توقيف شبكه هاي مبادله فايل مي تواند از جمله اين اقدامات بالقوه باشد.

بازگشت فضاپيماي ديسكاوري
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: پايگاه اينترنتي ناسا ديروز خبري را با اين مضمون بر روي سايت خود آورد: «بازگشت به سوي پرواز» (Return To Flight).
در ادامه اين گزارش آمده است، ناسا علاوه بر اين كه خود را براي Deep Impact آماده مي كند پروژه ديگري، يعني فضاپيماي ديسكاوري را نيز پس از تاخيري دوساله با مخزن سوخت بيروني و موشك هاي بالا برنده جديد به سكوي پرتاب خود باز مي گرداند.به گزارش پايگاه اينترنتي ناسا پرواز ديسكاوري يكصد و چهاردهمين پرواز فضاپيماهاي آمريكايي و سي و يكمين پرواز ديسكاوري است. اين نخستين پرواز با سرنشين پس از حادثه فضاپيماي كلمبيا در سال ۲۰۰۳ ميلادي است كه در آن كلمبيا به هنگام بازگشت به زمين از هم پاشيد و همه سرنشينان آن كشته شدند.
سه فضاپيماي باقيمانده آمريكايي از آن زمان تاكنون زمين را ترك نكرده اند. سه فضانورد ديسكاوري براي پرواز لحظه شماري مي كنند.
زمان تخمين زده شده براي پرواز ديسكاوري سيزدهم تا سي ويكم جولاي سال جاري است.

آذرخش از دريچه دوربين
000954.jpg
گروه دانش: تغييرات ناگهاني جوي در چند روز گذشته در بريتانيا بويژه در جنوب انگلستان رعد و برق، بارش شديد باران و توفان هاي غيرمنتظره اي در پي داشته است. تصاوير مقابل ثبت لحظه وقوع رعد و برق در جنوب انگلستان است كه از روز پنج شنبه گذشته آغاز شده است.

طراحي مدل شبكه وسايل حمل و نقل سنگين جاده اي
گروه دانش: يك دانشجوي كارشناسي ارشد دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي خواجه  نصيرالدين طوسي در تحقيقات پايان نامه خود موفق به ارائه مدل برنامه ريزي شبكه خدمت رساني و پشتيباني وسايل حمل و نقل سنگين جاده اي(كاميون) شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، مهندس بهروز بهمردي، در تحقيقات پايان نامه اش تلاش كرده تا مدل برنامه ريزي يكپارچه اي براي شبكه تامين، توزيع و خدمت رساني جاده اي ارائه دهد. در طراحي اين مدل از دو نوع شاخص عملكرد استفاده شده كه به كاهش هزينه هاي ايجاد و اداره شبكه و افزايش سطح سرويس مشتري منجر مي شود. همچنين خروجي مدل شامل محل بهينه ايجاد مراكز پشتيباني و خدمت رساني، نحوه تخصيص مشتريان به مراكز، حجم بهينه جريان بين بخش هاي مختلف و ظرفيت بهينه مراكز براي محصولات است. شبكه ارائه شده به عنوان خروجي مدل، زيربنايي است كه مي توان بر پايه اين زير ساختار برنامه ريزي هاي ميان مدت و كوتاه مدتي را براي بالا بردن راندمان سيستم انجام داد.

يافتن داروي  جديد براي  حفظ  عملكرد سلول هاي  بتا
محققان  مي  گويند درمان  كوتاه  مدت  با نوعي  پادتن  مي تواند عملكرد سلول هاي  بتا را كه  انسولين  توليد مي  كنند بهبود بخشد.به  نوشته  آخرين  شماره  نشريه  نيوانگلند، پادتن  جديد عليه  مولكول  سي  دي  سه  ساخته  شده  است  و با حفظ  عملكرد سلول  هاي  باقي  مانده  بتا در بيماران  مبتلا به  ديابت  نوع  يك  مقدار انسولين  مورد نياز اين  گروه  از بيماران  را كاهش  مي  دهد.به  گفته  محققان ، يافته  جديد گام  مهمي  در جهت پيشگيري  از ديابت  نوع  يك  و متوقف  كردن  پيشرفت  اين  بيماري  است .

هسته زمين سريع تر از خود زمين مي چرخد
براساس تحقيقات اخير دانشمندان، هسته زمين در قرن هاي اخير سريعتر از خود زمين مي چرخد. تا پيش از مطالعه اين دو زلزله شناس هيچگاه حركت هسته داخلي زمين مورد توجه قرار نگرفته بود. براساس تحقيقات اين دو دانشمند هسته داخلي زمين حدود ۴۰۰ سال است كه سريعتر از خود زمين مي چرخد. اين كشف همچنين نشان داد: هسته داخلي زمين، جامد و تركيبي از آهن در اندازه ماه و به صورت يك بخش كاملا مجزا است. آنها با استفاده از شواهد الكتريكي و مغناطيسي پي بردند كه اين هسته به وسيله يك بخش مايع احاطه شده است.

فناوري توليد نانوكپسول هاي زيست تخريب
براي دارورساني ماكروملكول ها
گروه دانش- كامبيز گيلاني: شركت Bentley Pharmaceuticals با همكاري دانشگاه New Hampshire موفق به كشف فناوري سنتز نانوكپسول هاي زيست تخريب پايدار (Nanocaplet Tm Technology) براي دارورساني ماكروملكول هاي مورد استفاده در درمان بيماري ها شد.
نانوكپسول ها يا نانووزيكول هاي زيست تخريب سنتز شده براي احاطه (انكپسوله) كردن انسولين (به عنوان يك مدل پروتئيني) و داروسازي آن از طريق مخاط روده به درون جريان خون سيستميك حيوانات مورد استفاده قرار گرفته اند.
نتايج حاصله نشان دهنده كاهش مناسب قند خون در مدل هاي حيواني بوده است. اين فناوري حاصل نتايج يك برنامه تحقيقاتي چهار ساله است كه در پي حمايت شركت Bentley و همكاري مركز تحقيقات پليمرهاي با ساختار نانو از UNH محقق شده است.
به گفته دكتر Jerome Claverie، دانشيار دانشگاه UNH و يكي از اعضاي گروه تحقيق درباره اين پروژه مي گويد: اين فناوري با ساير سامانه هاي دارورساني مبتني بر نانو كه تاكنون به انتشار رسيده اند تفاوت هايي دارد. وي اين تفاوت ها را به شرح زير اعلام كرد: ۱) وزيكول ها توخالي هستند و اندازه آنها در محدوده نانو (حتي كمتر از ۱۰۰ نانومتر) قابل كنترل است ۲) قطعات مختلف سازنده آنها از مواد زيست تخريب تشكيل شده است ۳) همانند ليپوزوم ها، از خروج و انتشار مواد محصور شده درون خود به بيرون به خوبي جلوگيري مي كنند ۴) كارايي و اثربخشي اين فناوري به داروي مورد استفاده حساس نيست. به عبارت ديگر، از اين فناوري مي توان براي داروسازي انواع مختلف ماكروملكول ها شامل اوليگو نوكلئوتيدها و پروتئين ها استفاده كرد.علاوه بر موارد فوق با استفاده از ترفندهاي ساده شيميايي مي توان ليگاندها را به سطح خارج نانوكپسول ها چسبانده و پس از تزريق آنها دارو را به نقاط خاص بدن هدايت كرد. به لحاظ تئوريك مي توان ملكول هاي بزرگي مانند ريبونوكلئيك اسيدهاي آنتي سنس را با استفاده از اين نانوكپسول ها از سد مغزي- خوني عبور داده و به نقاط يا سلول هاي خاصي از مغز رساند. نانوكپسول ها را مي توان با هزينه مناسب به صورت استريل تهيه كرد و يا با انجماد خشك كرد. حق  انحصار اين فناوري در اختيار شركت Bentley بوده و اين شركت قصد دارد كه در راستاي توسعه فناوري هاي ميكروگوانولاسيون و ميكروانكپسولاسيون خود از فناوري نانوكپسول ها استفاده كند. شركت Bentley با در دست داشتن فناوري هاي پيشرفته در زمينه داروسازي سعي در افزايش يا تسهيل جذب فرآورده هاي دارويي از غشاءهاي مختلف بيولوژيك دارد.

موانع استفاده از تكنولوژي مدرن
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: نتايج يك نظرسنجي بسيار جامع حاكي از آن است افراد لال و ناشنوا در زمينه استفاده از تكنولوژي مدرن با مشكلات بسياري مواجه مي شود و به همين دليل اغلب آنان، از هدف اوليه خود (استفاده از تكنولوژي مدرن) منصرف مي گردند.
درواقع نيمي از افراد لال و ناشنوا كه در اين نظرسنجي مشاركت كردند اعلام نمودند در حين استفاده از تكنولوژي مدرن دچار مشكل مي شوند.
جالب اينكه وسايل و دستگاه هايي مانند دستگاه كنترل از راه دور وسايل برقي، اجاق گاز، گوشي هاي تلفن همراه و ماشين لباسشويي بيشترين مشكل را براي اين افراد پديد مي آورند.
بزرگترين مشكلاتي كه افراد لال و ناشنوا در زندگي روزمره خود با آن مواجه مي شوند به اين شرح است:
* وجود نداشتن فردي براي كمك كردن به آنها در هنگام خريد
* وجود نداشتن اطلاعات دستگاههاي ديجيتالي در قالب خط بريل و يا صوت
* كوچك شدن گوشي هاي تلفن همراه
* ريز بودن نوشته هاي دفترچه هاي راهنما
در حال حاضر تكنولوژي مدرن براي افرادي كه تنها از يك نوع معلوليت (شنوايي و يا گفتاري) رنج مي برند بسيار مفيد است اما اين تكنولوژي چندان براي افرادي كه به طور همزمان از هر دو معلوليت رنج مي برند راهگشا نيست.
به عنوان نمونه يك خانم لال و ناشنوا كه با كمك دستگاه تنفس مي كرد چندي پيش به دليل فشار دادن اشتباهي يك دكمه دستگاه كنترل از راه دور ماشين تنفسي، در آستانه مرگ قرار گرفت.
با توجه به اينكه كليه دكمه هاي روي دستگاه كنترل از راه دور يكسان طراحي شده بود، او نتوانست دكمه خاموش را از دكمه روشن تشخيص بدهد و به همين دليل به اشتباه دكمه خاموش را فشار داد. درحادثه اي مشابه، يك مرد لال و ناشنوا در حين استفاده از اجاق گاز دچار سوختگي شد چون پيچ هاي تنظيم شعله به اشتباه نصب شده بود.
كارشناسان مي گويند اگر كارخانه ها وسايلي را به صورت اختصاصي براي افراد لال و ناشنوا طراحي و توليد كنند سود خوبي نصيبشان خواهد شد چون علاوه بر افراد لال و ناشنوا، افرادي كه تنها از يك نوع معلوليت (شنيداري و يا گفتاري) رنج مي برند هم، اين وسايل را خريداري مي كنند.
شركت هاي توليد كننده مي توانند با رعايت اين موارد، وسايل مفيد تري را براي افراد لال و ناشنوا طراحي كنند:
* مشاوره با افراد لال و ناشنوا در هنگام طراحي
* استفاده از دكمه هاي بزرگ و برجسته روي صفحه كليد ها و گوشي هاي تلفن همراه
* استفاده از قلم درشت براي چاپ نوشته ها و همچنين رنگ هاي روشن
* استفاده از صفحه نمايش هاي بزرگ در دستگاه هاي ديجيتالي
* طراحي و توليد دستگاه هاي كنترل از راه دور يكسان
همچنين كارشناسان به دولت ها پيشنهاد مي كنند كه در زمينه توليد دستگاه هاي خاصي كه بازار خوبي ندارد به كارخانه هاي توليد كننده كمك مالي نمايند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |