يكشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۸
ماشين هاي كمپينگ دوباره در بورس
سفر به قلب طبيعت
001236.jpg
آرمن
در كشورهاي آنگلوساكسون، استفاده از ماشين هاي كمپينگ پديده اجتماعي فراگيري است. در ايالات متحده،  سالانه يك ميليون نفر از اين وسيله براي سفر استفاده مي كنندبرخي حتي جاي ثابتي ندارند و آوارگان عصر مدرن هستند
اين كليشه هم عجب پوست كلفتي دارد. تغيير عادت هاي ذهني مردم شايد از سخت ترين كارها باشد. مثلا وقتي از ماشين هاي كمپينگ
(campig-car) صحبت مي كنيد، همه يك خانواده متوسط فرانسوي را تصور مي كنند كه به دنبال دوچرخه سواران توردوفرانس شهرهاي فرانسه را مي چرخند، اما واقعيت چيز ديگري است. شارل آمليو، رئيس فدراسيون كمپينگ و كاراونينگ فرانسه در اين مورد اين گونه توضيح مي دهد: ميانگين سني كساني كه از ماشين هاي كمپينگ استفاده مي كنند 55 تا 60 سال است و طرفداران آن طبقات اجتماعي مختلفي را دربرمي گيرند. مشتريان ماشين هاي كمپينگ نو معمولا افرادي حرفه اي هستند (21درصد) و 4 درصد آنها نيز از روساي شركت ها و كارخانه ها هستند.
در كشورهاي آنگلوساكسون، استفاده از ماشين هاي كمپينگ پديده اجتماعي فراگيري است. مثلا در ايالات متحده،  سالانه يك ميليون نفر از اين وسيله براي سفر استفاده مي كنند. برخي از آنها حتي هيچ جاي ثابتي ندارند و به نوعي آوارگان عصر مدرن هستند. آنها در سايت هاي اينترنتي شان مي نويسند كه با اين كار مي خواهند روحيه كاوشگران غرب را در خودشان زنده كنند. آنها از همه چيز دل كنده اند، خانه و ماشينشان را فروخته اند و در اين كاروان ها كه مسكن جديد آنهاست، جاده هاي بي پايان آمريكا را پشت سر مي گذارند. آنها باشگاه هاي ويژه اي نيز تاسيس كرده اند كه خدمات مختلفي به آنها ارائه مي كند. بيمه خدمات درماني، تخفيف براي استفاده از كمپينگ ها و صندوق پستي كه از طريق آن نامه هايشان را مي فرستند و دريافت مي كنند.
در فرانسه اما، انگيزه هاي ديگري براي استفاده از كمپينگ وجود دارد. شارل آمليو در اين مورد مي گويد: كمپينگ براي ما مسافرت هايي كم و بيش طولاني است، ولي هرگز به يك سفر دائمي تبديل نمي شود ، اما استفاده از اين كاروان ها رشد قابل توجهي داشته است. رقم ثبت شده آنها در فرانسه از 50هزار در دهه نود به بيش از 200 هزار دستگاه رسيده است. تعديل قوانين كمپينگ كه به تازگي صورت گرفته، تاثير زيادي در اين مسئله داشته است.
در واقع از چندي پيش، اتومبيل هاي زير 5/3 تن مي توانند از مزاياي قانوني كمپينگ اتومبيل هاي عادي استفاده كنند، ولي فرانسوا لونگينتي به اين راضي نيست. مدير۶۴ ساله باشگاه اتومبيل هاي كمپينگ جنوب فرانسه كه بيش از 300 عضو دارد، در مورد امكانات توقفگاه ها مي گويد: كمپينگ هاي عادي خيلي به درد ما نمي خورد. ما به فضا و امكانات بيشتري نياز داريم و حتي حاضريم براي آن پول بدهيم. ما به حفظ محيط زيست اهميت زيادي مي دهيم،  ولي مشكل اصلي ما پيدا كردن مكاني است كه در آن ماشين را تعمير و ضايعاتمان را تخليه كنيم.
۳ هزار و 600 اقامتگاهي كه در فرانسه براي اين ماشين ها وجود دارد، امكانات مختلفي دارد؛ پر كردن منابع آب، خالي كردن فاضلاب، تفكيك زباله ها و شارژ باتري هاي اتومبيل، اما براي شيفتگان كمپينگ كه تاثير زيادي روي اقتصاد محلي دارند، اين امكانات هنوز راضي كننده نيست. شارل آمليو در توضيح اين تاثير مي گويد: هر فردي كه با اتومبيل كمپينگ مسافرت مي كند، به طور متوسط به ازاي هر روز 40 يورو خرج مي كند. سهم عمده اين هزينه بابت خريد خوراك و خرج هاي ماشين است. اين يك منبع حياتي اقتصادي براي شهرها و روستاهاي كوچك اطراف است.
جابه جايي بي دغدغه
نيازي كه براي زيرساختهاي تكميلي در كمپينگ ها احساس مي شود، از يك سو براي نگراني هاي امنيتي است. فرانسوا زلينيوتي در اين مورد معتقد است: بدون شك سفرهاي گروهي دلنشين تر است، ولي يكي از دلايل اين كار نيز امنيت بيشتر است. ما بويژه زماني كه به كشورهاي ديگر مي رويم، محتاط تر هستيم. باشگاهي كه ما در آن عضويت داريم، گروه هايي را براي ميزباني از اعضاي گروه در ليبي برپا كرده كه نيازهاي اوليه را برطرف مي كند. قرار است گروه جديدي نيز در كرواسي داير شود.
اما برخي از طرفداران كمپينگ هم ترجيح مي دهند تنها به سفر بروند. مثلا ميشل ژيلو كه علاقه زيادي به رفتن به دل طبيعت دارد. او براي رفتن به اين سفرها، حتي منتظر بازنشستگي اش هم نشده است. او هر ساله تعداد و زمان سفرهايش را بيشتر مي كند و اين بار تصميم گرفته كه يك ماه و نيم از تابستان را در سيسيل بگذراند. هميشه عاشق تغييرات، تازگي و طبيعت بوده ام. براي من ماشين هاي كمپينگ تنها راهي بودند كه مي توانستم به هر جا كه دوست دارم بروم.
ماشين فولكس واگن او كمترين امكانات را دارد. نه خبري از تلويزيون هست، نه يخچال، در عوض تختخواب كوچكي براي خوابيدن دختر كوچكش در ماشين جا داده است. دوچرخه ام هم توي ماشين است. هر وقت مي ايستم، با آن مي توانم منطقه را بچرخم و آنجا را بهتر بشناسم.
ميشل وي نيز در 65 سالگي، هنوز عاشق سفر است و انرژي زيادي براي اين كار دارد. اودر تابستان ماشين مجهزي كرايه مي كند و براي هفته هاي متمادي به جزيره كرت مي رود. او استاد دانشگاه در رشته ادبيات فرانسه است و بدين وسيله مي تواند چهار فرزند كوچكش را به تعطيلاتي واقعي ببرد و عطشش براي يافتن مناطق جديد را سيراب كند. عاشق رانندگي هستم، ولي در تصميم من مسائل اقتصادي نيز تاثير داشته است. با بودجه من راه ديگري براي چنين مسافرتي وجود ندارد. به علاوه با وجود بچه ها، ماشين كمپينگ به من آزادي مي دهد كه اجتناب ناپذير است. هيچ محدوديتي براي ساعات غذا نداريم و به آساني مي توانيم در هر ساحلي كه خواستيم توقف كنيم. تمام كساني كه با ماشين هاي كمپينگ به سفر مي روند، اين راحتي جابه جايي را يكي از دلايل اصلي تصميم خود مي نامند.
منبع: لوموند

مسافرت در يك چشم به هم زدن
001278.jpg
آزاده انصاري - با شروع فصل تابستان مسافرت ها نيز آغاز مي شود. در ميان كشورهايي كه در اين فصل پذيراي ميهمان هاي زيادي هستند، مي توان از فرانسه، اسپانيا و پرتغال نام برد. پيمودن مسافت هاي طولاني بين كشورها و شهرها و هزينه سنگين سفر مي تواند يكي از مشكلات عمده مردم باشد. البته به نظر مي رسد در ميان انواع وسايل نقليه مسافرتي، قطار گزينه بسيار مناسبي باشد.
سريع السيرترين قطارهاي ICE1 در آلمان بهترين امتياز را در بين قطارهاي ديگر اين كشور كسب كرده اند. سازندگان قطار، از اين قطار به عنوان قابل دسترس ترين و در عين حال كم خطرترين قطار ياد مي كنند. البته اختلالاتي كه هرازگاه در سيستم هاي موجود به وجود مي آيد، مي تواند به اعتبار شركت هاي راه آهن مربوطه لطمه بزند و از شايستگي آن بكاهد.
به عنوان مثال در هر يك ميليون كيلومتري كه اين قطار مي پيمايد حدود 15 تا۲۰نوع عيب و نقص در آن به وجود مي آيد. اين امر باعث مي شود قطارها 5دقيقه و گاهي بيشتر از اين، تاخير داشته باشند. از سال 1991 در كشور آلمان اين قطار با سرعت 250كيلومتر در ساعت راه اندازي شده است كه البته پيش از اين در كشورهاي ديگري مثل ژاپن و فرانسه راه اندازي شده بود. ساخت ريل هاي جديد و برنامه حركتي مناسب براي چنين قطارهايي از همان سال در برنامه كار شركت مربوطه قرار گرفت. شروع كار اين قطار در حد فاصل شهرهاي منهايم- اشتوتگارت(99كيلومتر) و شهرهاي هانوور- وستبورگ(327كيلومتر) بود. از آن پس راه هاي ارتباطي ديگري نيز از شهرهاي مختلف به شبكه ريلي مرتبط شد. امروزه دستكم 50درصد از قطارهاي راه آهن كشور آلمان را نسل سوم اين قطارها تشكيل مي دهند و با سرعت 300كيلومتر در ساعت راه ها را مي پيمايند. هر 202 دستگاه از اين قطارها سالانه به طور متوسط 500 هزار كيلومتر مسافت را طي مي كند .
طبق بررسي هاي شركت راه آهن، حركت اين قطارها در 59 نمونه آنها در سال 91 نشان داد كه آنها مي توانند 400 ميليون كيلومتر يعني چيزي در حدود سه برابر مسافت زمين تا خورشيد را طي كنند.
بدون شك به مرور زمان ريل ها دچار فرسايش و سائيدگي خواهند شد و افزايش اين سائيدگي ها تخريب ريل ها و لزوم تعمير آنها را در پي خواهد داشت.
با به وجود آمدن اين شركت، 320 كارگر در سالهاي اخير براي نگهداري و تعمير دستگاه ها استخدام شده اند كه اين قطارها نه تنها براي مسافران به صرفه هستند، بلكه اشتغالزايي هم دارند كه اين مسئله نشان مي دهد قيمت تمام شده هر قطار ICE1كه تقريبا ظرفيت صندلي هاي آن يك سوم قطارهاي ديگر است، حدود 20 ميليون يورو است. اما باوجود برخي مشكلات اينگونه قطارها هميشه مشتريان پر و پاقرص خود را دارند.
زماني كه اين قطارها براي رسيدن به مقصد صرف مي كنند خيلي كمتر از قطارهاي معمولي است. به اضافه اينكه خدمات داخلي ارائه شده براي مسافران در آنها بسيار بيشتر است. براي كساني كه مي خواهند سفر كنند ولي مسافت طولاني باعث مي شود از مسافرت صرفنظر كنند، استفاده از اين وسيله فوق العاده است.

دختران پاكستاني، قربانيان خاموش فقر
001260.jpg
آزاد بابائي نژاد- اتخاذ سياست هاي پراشتباه دولت پرويز مشرف موجب شده تا خانوارهاي زيادي در پاكستان از فقر رنج ببرند. طبق آمارهاي رسمي دولت اين كشور، بيش از 40 درصد شهروندان پاكستاني زير خط فقر زندگي مي كنند. در اين ميان اغلب دختران اين خانواده ها، قربانيان اصلي نابرابري هاي اقتصادي موجود در كشور شده و به علت اينكه پدرانشان قادر به پرداخت قروض خود نيستند، به اجبار بايد به عقد فرد طلبكار درآيند، در واقع آنها قربانيان خاموشند.
اخيرا رسانه هاي گروهي پاكستان با اعلام پيامدهاي منفي و زيانبار اين اقدام خانواده هاي فقير، به دفاع از دختران بي گناهي برآمده اند كه بايد به ازدواج هاي تحميلي و ناخواسته تن دهند تا بدين وسيله قروض خانواده هايشان پرداخت شود. اين رسانه ها با انتقاد از نبود قوانيني در راستاي حمايت از حقوق دختران، به ازدواج تحميلي يك دختر هشت ساله اهل يكي از روستاهاي شهر هريبور واقع در 50 كيلومتري اسلام آباد اشاره مي كنند كه به علت فقر خانواده به عقد يك مرد ثروتمند 50 ساله درآمده است.
به موجب قوانين پاكستان، در صورت ازدواج يك مرد مسن با دختري نوجوان، وي ملزم به پرداخت تنها 20 دلار جريمه است. آنها همچنين به سرنوشت تلخ دختر نوجوان ديگري اشاره مي كنند كه به علت فقر وبدهي پدر، به عقد موقت مردي 60 ساله و عيالوار درآمده بود. اين مسئله خود گوياي عمق اجحاف و ظلم عليه زنان جامعه امروز پاكستان است.
اگرچه رسانه هاي گروهي پاكستان مدام درباره پيامدهاي ازدواج در سنين پايين مادران و افزايش ميزان مرگ و مير آنها به خاطر بارداري هاي زودهنگام اطلاع رساني مي كنند، اما فقر، واقعيات پزشكي را نمي شناسد و روزانه صدها دختر فقير مجبور به پذيرش اينگونه ازدواج ها مي شوند.
در پاكستان بيش از هفتاد درصد زنان بيسوادند، چرا كه از امكانات تحصيلي محرومند.
تحليلگران امور اجتماعي در پاكستان، ضمن انتقاد از سياست هاي دولت كنوني اين كشور كه بيش از پيش به شكاف طبقاتي در پاكستان منجر شده، خواستار تصويب قوانيني در راستاي حمايت از دختران و زنان اين كشور شده اند و حتي از خود دولت خواسته اند تا براي حل اين معضل بزرگ كه آينده پاكستان را تهديد مي كند، وارد عمل شوند.
بايد گفت، ازدواج در خانواده هاي فقير اين كشور به كابوسي هولناك بدل شده كه مثل هميشه قربانيان خاموش آن، دختران معصوم هستند.

پيشخوان
001230.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز موضوع خبر اول خود را به آزادي حسن ترابي، يكي از رهبران مخالف دولت سودان اختصاص داد.
حسن ترابي سال گذشته به اتهام مشاركت در كودتايي عليه دولت سودان بازداشت شده بود.اين روزنامه انتخاب نخست وزير جديد لبنان را به عنوان تيتر خبر دوم خود برگزيده است.
بنابر اين گزارش، مجلس لبنان، فواد سينيورا وزير دارايي سابق لبنان را به عنوان نخست وزير جديد اين كشور انتخاب كرد.
001242.jpg
نوو هرالد
روزنامه اسپانيايي زبان نوو هرالد خبر و عكس اول خود را به تغيير طرح ساختمان برج آزادي اختصاص داده است.
اين برج قرار است در مكان سابق برج هاي دوقلو ساخته شود، پيشتر طرح اوليه ساخت برج به دليل عدم لحاظ موارد امنيتي در آن، رد شده بود.
001251.jpg
اوي
روزنامه اوي (به معناي امروز) نيز عكس اول خود را به جشن قهرماني برزيل در جام كنفدارسيون ها اختصاص داده است.
در ديدار نهايي اين جام كه با شركت قهرمانان جام قاره ها و قهرمان جام جهاني برگزار شد، برزيل توانست با نتيجه چهار بر يك آرژانتين را شكست داده و اين جام معتبر را از آن خود كند.
001257.jpg
فيگارو
روزنامه فيگارو، موضوع آغاز رياست بريتانيا بر اتحاديه اروپا را براي تيتر اول خود برگزيده است. رياست دوره اي بريتانيا در حالي آغاز مي شود كه اختلاف اين كشور بر سر بودجه اتحاديه اروپا با ساير كشورهاي قاره سبز و بويژه فرانسه، بشدت آينده اين قاره را تحت الشعاع قرار داده است.

ذهن زيبا
آن كس كه از اول مي داند به كجا مي رود، خيلي دور نخواهد رفت.
ناپلئون بناپارت

زينت انسان سه چيزاست: علم ، محبت و آزادي.
افلاطون

سعادتمند كسي است كه در هجوم ومقابله با مصائب، خود را نبازد.
پاسكال

رازنيرومندي و جوان ماندن من در اين است كه هرروزچيز تازه اي ياد مي گيرم.
سولون

تاريخ يك ملت مانند گلزاري است كه انسان هاي هنرمندو حساس، گل هاي زيباي آن هستند.
گوستاولوبون

شبكه
امشب مي توانيد بخش دوم فيلم پدرخوانده۲ را حدود ساعت 23:45 از شبكه دوم تماشا كنيد. به علت طولاني بودن اين فيلم، شب گذشته بخش اول آن پخش شد و امشب بخش دوم اين اثر به يادماندني تاريخ سينما روي آنتن مي رود. حدود ساعت۱۹ نيز مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه ايراني مرواريد سرخ را از شبكه 5 تماشا كنيد. مجموعه فيلبانان نيز امشب حدود ساعت 21 از شبكه دوم پخش مي شود و ساعت 22:15 قسمت ديگري از سريال عربي سوار بي اسب از شبكه اول پخش خواهد شد. در قسمت گذشته صهيونيست ها متوجه شدند كه در سوء قصد به حافظ ناكام مانده اند، از اين رو تلاش مضاعف خود را براي يافتن او آغاز كردند. از سوي ديگر حافظ نيز نقشه تازه اي طراحي كرد و...

ديدني ها
رنگ در رنگ
نمايشگاه نقاشي رامك باقري از 10تيرماه در نگارخانه بنفشه برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه 25اثر با سبك انتزاعي و تكنيك آكريليك و رنگ روغن به نمايش گذاشته مي شود.
رامك باقري، فارغ التحصيل رشته نقاشي است كه اولين نمايشگاه انفرادي خود را با آثار پروژه اش داير مي كند. اين نمايشگاه تا 15 تيرماه در نگارخانه بنفشه دايرخواهد بود و علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از آن، همه روزه از ساعت 16 تا۱۹ به محل اين نگارخانه واقع در خيابان ملاصدرا، نبش شيراز جنوبي، كوچه بهار شماره 50مراجعه كند. از سوي ديگر نمايشگاه نقاشي همراز بيان از 11تيرماه در گالري سيحون برگزار مي شود. در اين نمايشگاه 27 اثر با سبك انتزاعي و با تكنيك آكريليك و آبرنگ در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. همراز بيان تاكنون چهار نمايشگاه در نگارخانه هاي تهران برگزار كرده كه آخرين نمايشگاه وي به صورت گروهي در خانه هنرمندان ايران برگزار شده است. اين نمايشگاه تا 16 تيرماه در گالري سيحون داير خواهد بود و علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 10 تا۱۸ به محل اين نگارخانه واقع در خيابان وزرا، كوچه چهارم، شماره 30مراجعه كنند.
همچنين نمايشگاه گروهي آبرنگ هنرجويان آكادمي هنر آتشزاد از 10تيرماه در نگارخانه آتشزاد برگزار مي شود. در اين نمايشگاه 20اثر از مرتضي اشتياقي، سوسن اختراعي، ساناز دياني، الهام پيش علي و سلمان طاهري با موضوع منظره به نمايش درمي آيد.
اين نمايشگاه تا 16تيرماه در نگارخانه آتشزاد داير خواهد بود و علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 17 تا۲۰ به محل اين نگارخانه واقع در خيابان وليعصر(عج)، نرسيده به ميدان ونك، خيابان دكتر عباسپور(توانير)، ساختمان 43 مراجعه كنند.

خواندني ها
شازده كوچولو
كتاب بازگشت شازده كوچولو نوشته ژان پير داويد، نويسنده فرانسوي، با ترجمه آذر محمودي و توسط نشر پيام امروز، به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافت. آنتوان دوسنت اگزوپري، مولف كتاب شازده كوچولو، او را جايي ميان صحراي آفريقا گم كرد و پايان كتاب خود نوشت: هر كس او را ديد به من اطلاع بدهد و مرا از اين غم بزرگ رها كند.
چندي قبل نويسنده هموطن اگزوپري، ژان پير داويد، شازده را در جزيره  اي ميان يك اقيانوس ديده است. مولف بازگشت شازده كوچولو، در مقدمه  كتاب نوشته است: اگزوپري شازده را در دريايي از شن پيدا كرد و من در بياباني از آب او را باز جسته ام. او شازده را در جزيره  اي مي بيند كه در جست وجوي شكارچي ببر است.
شروع كتاب نامه اي است كه ژان پير داويد، مولف كتاب به دوسنت اگزوپري مي نويسند؛ او به اگزوپري مي گويد اتفاقي براي من افتاده كه شايد شما باور نكنيد و به اين ترتيب او داستان را در نامه اي به اگزوپري شرح مي دهد و...
شازده در حين جست وجوي شكارچي ببر، براي نجات بره اش، با كساني ديدار مي كند كه از راه يافت آنها زندگي مدرن بشري مورد دقت قرار مي گيرد؛ درست به شيوه خود اگزوپري. راوي اين داستان جهانگردي است كه به همه نقاط دنيا سفر مي كند. او از ابتدا با داستان شازده كوچولو آشنايي ندارد تا اينكه در يك جزيره به او بر مي خورد، يعني به پسرك موطلايي و شنل پوش كه در جست وجوي شكارچي ببر است.
شازده كوچولو، نوشته آنتوان دوسنت اگزوپري، نخستين بار در سال 1934 در آمريكا منتشر شد، ولي اگزوپري، شش ماه بعد در سانحه هوايي جان باخت. كتاب او اندكي بعد به شهرت جهاني رسيد، به طوري كه عنوان پرفروش ترين كتاب فرانسه زبان در دنيا را از آن خود كرد. اين كتاب كه حدود 70 صفحه دارد، 20 تصوير از خود مولف را در ميان گرفته است.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |