دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۹
قاب عكس هاي موجود در بازار از تنوع زيادي در جنس و قيمت برخوردارند
يك چارچوب، هزارخاطره
001296.jpg
قاب چوبي سالها بهترين لحظه زندگي را در خود نگه داشته بود. تصويري كه گرد و غبار زمان، ساكنان آن را پير نكرده است. پدربزرگ و مادربزرگ هركدام در گوشه اي و پنج كودك شيطان جلوي عكس قرار گرفته اند و قاب خاتم شيرازي، وظيفه حفاظت اين تصوير را به عهده گرفته است. روي ديوار خانه مادربزرگ پر است از قاب هاي ريز و درشت از عكس هاي تولد بچه ها، عروسي ها و بعد به دنيا آمدن نوه ها؛ قاب هايي كه تصوير بي گذر زمان را پيش روي ديدگان قرار مي دهند و حافظ ماندگاري اش هستند.
خانه قديمي ترها روي طاقچه و ديوار با قاب عكس هاي خاتم و چوبي زينت داده شده بود، اما اين روزها علاوه بر قاب هاي خاتم و چوب، جنس هاي كريستال، تيتانيوم، سيلور، آلومينيوم و ... هم عرضه مي شود كه براي خريد آنها به عكاسي و قاب فروشي تا مغازه هاي فروشنده اجناس فانتزي مي توان مراجعه كرد.
تنوع و تكثر
قاب هاي موجود در بازار از تنوع زيادي در جنس، طرح، فرم و سايز برخوردارند. فرم هاي چهارگوش مربع و مستطيل، دايره، بيضي، شش ضلعي، قلبي و ... با طرح هاي گل، برگ، آنتيك و ... كه از كوچكترين سايز (4*۳) تا سايزهاي بزرگتر عرضه مي شوند. استاندارد قاب عكس هاي وارداتي و توليدات كارخانه اي تا سايز 25*۲۰ است، اما براي سايزهاي بزرگتر مي توان به مغازه هاي قاب فروشي سفارش داد. اين توليدات باتوجه به سايز، طرح، ميزان مواد به كار رفته، ريزه كاري ها، پهنا، تزئينات و كشور توليدكننده، قيمت هاي متفاوتي دارند. قاب هاي سيلور توسط كشورهاي انگليس، آمريكا، مالزي، چين و تايلند توليد مي شوند. تيتانيوم توسط تايلند و چين، چوب توسط ايران، تايلند، چين و مالزي، چوب MDF توسط ايران و چين، خاتم توسط ايران، پلي استر توسط تايلند، تايوان، مالزي، چين و ايران، شيشه و آلومينيوم توسط چين و ايران، كريستال توسط فرانسه، ايتاليا، روسيه، اوكراين، اتريش، تركيه، چين و ايران، پوليش توسط تايلند، چين و ايران و قاب هاي فيبر، پلاستيك و كائوچو منحصرا توسط ايران توليد مي شوند.
در اين بين توليدات انگليس، آمريكا و تايلند، بالاترين قيمت ها و توليدات چين و ايران، نازل ترين قيمت ها را دارند.
اما اگر مي خواهيد پول بيشتري خرج كرده و جنس ماندگاري را خريداري كنيد، بهترين كيفيت از آن قاب هاي كريستال، تيتانيوم، سيلور، چوب MDF، خاتم، چوب ساده و پلي استر است و قاب هاي فيبر، شيشه، پوليش و پلاستيك، كيفيت و ماندگاري پاييني دارند.
البته از آنجا كه كريستال اصل، قيمت بسيار بالايي دارد و قدرت خريد را از اقشار زيادي سلب مي كند، براي رسيدن به قيمت متعادل، از تركيب كريستال، شيشه و پيركس استفاده مي شود. در اين تركيب ديگر نمي توان كريستال را تراش داد و تنها مي توان روي آن طرح انداخت. علاوه بر اين به علت سنگيني اين جنس، بيشتر، سايز 18*۱۳ و 25*۲۰ توليد مي شود و قيمت آنها به طور معمول 40 هزار تا 250 هزار تومان است.
جنس سيلور به خاطر چشمگير بودن، ساده تر و بدون طرح عرضه مي شود. قيمت اين قاب ها نيز بسته به كشور توليدكننده در ارزان ترين توليد براي كشور چين، 2 هزار تا 7 هزار تومان و براي گران ترين توليد براي كشور ايتاليا، 10 هزار تا 40 هزار تومان است.
جنس تيتانيوم هم به علت سنگين بودن تا سايز 25*۲۰ توليد مي شود و به خاطر جنس مات و جلوه زيباي آن از طرح هاي ساده تا شلوغ، روي آن كار مي شود. بسته به سايز، قاب هاي تيتانيوم از 5 هزار تا 50 هزار تومان هستند.
001395.jpg
آلومينيوم به علت سبكي و انعطاف پذيري، به هر شكل و در هر سايزي عرضه مي شود. از سايز 4*۳ تا 50*۴۰ مي توان قاب هاي آلومينيوم را خريداري كرد. به طور معمول قيمت اين قاب ها از يك هزار تا 15 هزار تومان است.
اما قاب هاي سفارشي از جنس آلومينيوم با ضخامت يك سانتيمتري براي هر متر، يك هزار و 800 تومان و با ضخامت دو سانتيمتري، هر متر 2 هزار و 400 تومان هزينه برمي دارد. جنس شيشه با طرح هاي مات و روشن توليد مي شود كه باتوجه به طرح، قيمت هاي متفاوتي دارد. اين قاب ها به خاطر سنگين بودن، بيشتر در سايز استاندارد 18*۱۳ عرضه مي شوند كه با تنوع زياد طرح، تنها در همين سايز از يك هزار و 500 تا 4 هزار تومان به فروش مي رسند.
قاب هاي پلي استر كه تركيب پلاستيك، چسب و گچ هستند، به علت راحتي در ساخت، در فرم هاي مختلف و سايزهاي متنوع به طور طرح دار ساخته مي شوند كه قيمت آنها از 500 تا 20 هزار تومان است.
قاب هاي پوليشي كه مدت زمان زيادي از حضور آنها در بازار نمي گذرد، از فيبر يا كائوچو با رويه پوليش ساخته مي شوند كه به خاطر ميزان كم توليد و توليد دستي آن، قيمت هاي متفاوتي دارند. به طور معمول سايز 9*۶ آن، 3 هزار تومان قيمت دارد.
قاب هاي خاتم در سالهاي اخير به علت پايين آمدن توليد آن، با افزايش قيمت فاحشي روبه رو شده است. قاب هاي اصل خاتم كه به تناسب رنگ و طرح با عاج فيل و استخوان ساخته مي شود، به خاطر بالا بودن قيمت در سايزهاي محدودي توليد مي شود، البته با سفارش مي توان سايزهاي مورد نظر را تهيه كرد. قاب هاي خاتم براي سايز 18*،۱۳ 20 هزار تومان و سايز 25*،۲۰ 50 هزار تومان است.
قاب هاي چوبي كه بيشتر توليد داخلي را تشكيل مي دهند براي چوب روس ساده، متري 7 هزار و 500 تومان، چوب هاي جنگلي طرح دار، متري 12 هزار و 500 تومان و چوب معمولي، متري 3 هزار و 200 تومان هستند كه بسته به سفارش سايز، حاصل جمع عدد طول و عرض ضرب در قيمت، قيمت فروش را تعيين مي كند.
قاب هاي فيبر، پلاستيك و كائوچو نيز با قيمت نازل زير يك هزار تومان به فروش مي رسند.
حفاظت قاب
اگر مي خواهيد قاب خاطره هايتان مدت زمان زيادي نگهدار عكس هايتان باشد، بهتر است مراقب باشيد تا با شدت بر زمين نيفتد تا دچار شكستگي، ترك خوردگي و تابيدگي نشود. در ضمن براي آنكه استقامت جنس آن حفظ شود، از تماس آن با رطوبت جلوگيري كنيد. براي ماندگاري بيشتر قاب هاي چوبي، طي مدت زمان معيني از روغن جلا استفاده كنيد. براي تميز كردن جنس هاي فلزي مثل آلومينيوم، پارچه مرطوب به كار ببريد. البته قاب هاي كريستال و شيشه را مي توان با آب شست وشو داد.
استفاده از مواد پاك كننده كه حاوي مواد شيميايي هستند نيز به فلز آسيب مي زند، اما اگر قاب فلزي شما با گذشت زمان دچار جرم گرفتگي شد، با صابون هاي قليايي به صورت مرطوب مي توانيد آن را جرم گيري كنيد.

بازارچه
001320.jpg
افزايش مصرف بنزين و گازوئيل
مقايسه مصرف بنزين در خرداد ماه سال گذشته با خرداد ماه امسال نشان مي دهد كه مصرف اين فرآورده نفتي نسبت به سال گذشته حدود 11 درصد افزايش داشته است. به گزارش فارس، آمار شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران ميزان مصرف بنزين در خرداد ماه سال گذشته را 58 ميليون و 800 هزار ليتر اعلام كرده است. اين رقم در خرداد ماه امسال به 65 ميليون و 100 هزار ليتر رسيده و دقيقا 71/10 درصد رشد داشته است.
اين در حالي است كه مصرف نفت سفيد در مدت مشابه به ميزان 3/13 درصد كاهش داشته و از 10 ميليون و 500 هزار ليتر در خرداد ماه سال گذشته به 9 ميليون و 200 هزار ليتر در خرداد ماه امسال رسيده است. بر اساس اين گزارش مصرف نفت كوره نيز به ميزان 69/1 درصد كاهش يافته است.
از سوي ديگر مصرف گازوئيل نيز در طول يك سال گذشته 43/9 درصد رشد نشان مي دهد و از 70 ميليون و 600 هزار ليتر به 73 ميليون و 700 هزار ليتر افزايش يافته است.
001350.jpg
نداشتن مهارت دليل بيكاري جوانان
ميزان بيكاري جوانان از نسبت 58 درصد در سال 80 به 61 درصد در سال 83 رسيد.
به گزارش ايرنا، در سال 83 از هر چهار جوان خواهان شغل، يك نفر فاقد مهارت محسوب مي شد، هر چند ميزان بيكاري جوانان طي سالهاي اخير كاهش يافته، اما اين ميزان هنوز نسبت به بيكاري در كل كشور رقم قابل توجهي است. اين ميزان در سال 80 ، حدود 6/30 درصد بود كه در سال 83 به 1/24 درصد رسيد. البته اين آمار بيكاري جوانان گروه سني 15 تا 24 ساله را شامل مي شود.
طبق اين گزارش، سازمان بين المللي كار، ميزان بيكاري جوانان را به عنوان يكي از شاخص هاي مهم بازار كار در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه مورد توجه قرار مي دهد و يكي از اهداف هزاره توسعه هم، كاهش اين ميزان در كشورهاي جهان است. يكي ديگر از ويژگي هاي ميزان بيكاري جوانان، بالا بودن آن نسبت به بيكاري بزرگسالان است، به طوري كه ميزان بيكاري جوانان حدود 4 برابر افراد بزرگسال است. ميزان بيكاري بزرگسالان در سال 1383 برابر با 5/5 درصد گزارش شده است.
بر اساس نتايج اين بررسي ميزان بيكاري زنان جوان بيشتر از مردان است به طوري كه ميزان بيكاري آنان در سال مورد بررسي 4/38 درصد بوده است.
طبق اين گزارش، مقوله مشاركت نيروي كار و بيكاري بر يكديگر موثر هستند زيرا از يك  سو افزايش مشاركت در نيروي كار سبب افزايش ميزان بيكاري مي شود و از سوي ديگر افزايش ميزان بيكاري باعث نوميدي از مشاركت در بازار كار شده و آن را كاهش مي دهد.
در اين گزارش تاكيد شده است: كاهش ميزان بيكاري جوانان طي سال هاي 80 تا 83 بيانگر آن است كه نسبت شاغلان در جمعيت جوان افزايش يافته كه اين مهم نشان دهنده بهبود وضعيت اشتغال جوانان است. در پايان اين گزارش، ذكر شده كه بهبود وضعيت اشتغال جوانان طي سالهاي مورد بررسي، مي تواند ناشي از بهبود وضعيت اقتصادي كشور، تلاش آموزش عالي در جهت انطباق با بازار كار و افزايش دوره هاي آموزش فني و حرفه اي براي جوانان در جهت يافتن شغل مورد نظر باشد.
001365.jpg
محصولاتي با نصف قيمت اروپا
۳ محصول مشترك جديد شركت سايپاديزل با نصف قيمت جهاني تا پايان نيمه نخست سال جاري به بازار وارد مي شود.
به گزارش ايلنا، عليرضا غمگسار، مديرعامل شركت سايپاديزل با بيان اين مطلب گفت: در راستاي انعقاد قرارداد اين شركت با يك شركت چيني كه در ارتباط با شركت نيسان ديزل ژاپني نيز هست،  محصولات جديد اين شركت در مدل هاي كاميون و كمپرسي به بازار عرضه مي شود.
وي با بيان اينكه سه محصول اين شركت براي ورود به بازار ايران انتخاب شده است، گفت: دو مدل محصول جديد اين شركت در نوع باري و كمپرسي كه از طريق سهام گذاري مشترك توليد شده است تا اواخر تيرماه و همچنين يك نوع محصول كشنده نيز تا پايان شهريورماه سال جاري به كشور وارد مي شود.
وي تاكيد كرد: محصولات اين شركت موفق به كسب 151 استاندارد اجباري تعريف شده از سوي موسسه استاندارد شده و تاييد مورد نياز براي مصرف سوخت از سازمان محيط زيست را نيز دريافت كرده است. مديرعامل شركت سايپا ديزل يادآور شد: قرارداد ورود اين محصولات در تيراژ 6 هزار دستگاه با سازمان پايانه ها با قيمتي حدود 49 ميليون و 500 هزار تومان به كمتر از نصف قيمت محصولات اروپايي نهايي شده است.
وي تاكيد كرد: تسهيلات جانبي منظور شده براي اين محصول حدود 300 ميليون ريال با نرخ بهره بانكي 21 درصد به مدت 5 سال است.
به گفته غمگسار، آگهي پيش فروش اين خودروها هفته جاري از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار به اطلاع عموم خواهد رسيد.

قلم مو
آموزش پيشرفته هنر با هزينه اي اندك
001305.jpg
كلاس هاي آموزشي پيشرفته هنرهاي تجسمي و موسيقي با حضور استادان معتبر هنر در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
اين كلاس هاي تخصصي در زمينه هنرهاي تجسمي، كلاس هاي طراحي، نقاشي رنگ روغن و آبرنگ برگزار مي شود و استاداني چون كاظم چليپا، احمد وكيلي، ادهم ضرغام، محمود سمندريان، مصطفي گودرزي و مه ويس برپايي اين كلاس ها را بر عهده دارند. در اين كلاس ها كه با يك آزمون تعيين سطح از هنرجويان آغاز مي شود، كاظم چليپا و ادهم ضرغام آموزش شناخت رنگ و احمد وكيلي طراحي را بر عهده دارند و در اين دوره آموزشي كه در باغ فرهنگسراي نياوران برپا مي شود، 10 جلسه سه ساعته با شهريه 35 هزار تومان داير خواهد شد. از سوي ديگر كياوش صاحب نسق نيز در هفت جلسه 2 ساعته با شهريه 70 هزار توماني كلاس آموزش نرم افزار نگارش موسيقي (نت موسيقي) را برپا خواهد كرد.
آخرين فرصت ثبت نام علاقه مندان نيز 15 تيرماه است.

دريچه
نفت چوب لاي چرخ صادرات ايران
وابستگي صادرات ايران به نفت باعث شده است تا موسسه ميدل ايست مانيتور، رشد صادرات ايران در سالهاي آينده را پرنوسان پيش بيني كند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ميدل ايست مانيتور، در تحليل اين مركز ارزش واردات ايران در سال 2006 نزديك به 7ميليارد دلار از صادرات كشور خواهد بود و رشد صادرات ايران در سالهاي آينده بسيار پرنوسان خواهد بود و دليل اين نوسان وابستگي ايران به تغيير است.
براساس اين گزارش، از آنجا كه هيدروكربن ها 80درصد كل صادرات ايران را تشكيل مي دهند، هرگونه نوسان در قيمت آنها تاثير فراواني بر ارزش صادرات ايران خواهد داشت.
اين گزارش مي افزايد، از آنجا كه انتظار مي رود ميانگين قيمت نفت در سال 2006 زير 40دلار باشد، پيش بيني مي شود ارزش صادرات هيدروكربن هاي ايران با كاهشي چشمگير در سال 2006 به 5/28 ميليارد دلار برسد.
اين گزارش حاكي است انتظار مي رود توليد نفت ايران تا پايان سال 2006 در همان ميزان فعلي 9/3 ميليون بشكه در روز باقي بماند. همچنين با افزايش مصرف داخلي، حجم صادرات نفت ايران از ميزان فعلي (78/2 ميليون بشكه) در روز به 61/2 ميليون بشكه در سال 2006 كاهش خواهد يافت. ميدل ايست مانيتور پيش بيني مي كند صادرات بخش غيرنفتي ايران در چندسال آينده رشدي 13درصدي داشته باشد. براساس اين گزارش واردات ايران در سال 2004 با رشدي 20درصدي روبه رو بود و به 5/35 ميليارد دلار رسيد. پيش بيني ميدل  ايست مانيتور اين است كه در سال جاري رشد واردات ايران 13درصد باشد. اين گزارش مي افزايد، پيش بيني مي شود واردات ايران در سال 2006 به 8/45 ميليارد دلار برسد. در اين صورت تراز تجاري ايران منفي خواهد شد. بنابر پيش بيني ميدل ايست، در صورتي كه قيمت نفت در سال 2006 با كاهش چشمگيري روبه رو باشد، سياستگذاران ايران دو گزينه بيشتر نخواهند داشت؛ فروش ذخاير ارزي بانك مركزي يا اعمال تعرفه هاي وارداتي، كه هر دو گزينه مخاطرات خود را در پي دارد.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |