دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۹
با توسعه نسل جديدي از لامپ ها
اختراع اديسون خاطره مي شود
001308.jpg
فرهاد رضايي
لامپ هاي ديودي نخستين بار از دهه 60 ميلادي به زندگي انسان قدم گذاردند و بتدريج كودتاي خود را عليه نسل لامپ هاي قديمي مورد استفاده بشر آغاز كردند. اما با وجود گذشت چندين دهه از تولدآنها استفاده از اين لامپ ها به موارد معدودي محدود شد
امروزه، انواع بسيار متنوع و گوناگوني از جلوه هاي فن آوري مدرن، زندگي ما را محصور خويش ساخته است و مي توان مظاهري از آن را در هر شرايطي، بويژه در زندگي شهري مشاهده كرد. اينك اگر مسافري از يك قرن پيش به خانه ما پاي گذارد، از هجوم تكنولوژي به زندگي بشر هيجان زده و مبهوت مي شود و ممكن است بسياري از فن آوري هاي زندگي امروزي ما را ميراثي فرا زميني و آسماني به شمار آورد! ديدن تلويزيون، تلفن بيسيم يا كامپيوتر، بدون شك سبب حيراني ميهمان ما خواهد شد، اما به هنگام مشاهده لامپ برق ممكن است بگويد: آه! اين يكي را مي شناسم!
با وجود اين، مهندسان بر اين باورند كه اگر مسافر كهن ما بار ديگر در 15 سال آينده به خانه هايمان ميهمان شود، شايد ديگر نتواند اين فن آوري آشنا را نيز ببيند، زيرا ممكن است ثمره درخشان ذهن روشن توماس اديسون تا يكي دو دهه آينده خانه هاي بشر را براي هميشه ترك كند و جاي خود را به لامپ هاي ديودي (LED) ببخشد.
ظهور لامپ هاي ديودي تا سالها پيش باورنكردني به نظر مي رسيد تا اينكه جريان رشد و توسعه تكنولوژي توانست موانع موجود را به خوبي پشت سر گذارد و به اهداف و دستاوردهاي تازه اي نايل آيد.
از آن پس و با ظهور نخستين لامپ ديودي، اين نسل از ابزارهاي روشنايي بخش، به سرعت مسير توسعه و تحول را سپري كرد و خود را با طيف گسترده اي از مصارف گوناگون زندگي بشري، از روشنايي استخرها گرفته تا چراغ هاي مطالعه وفق داد.
به گفته مهندسان، گسترش هر چه بيشتر بهره گيري از اين لامپ ها در تمامي سطوح زندگي روزمره مي تواند صرفه جويي بسيار عظيمي را در مصرف انرژي جوامع مختلف به ارمغان آورد و انقلاب كوچكي در شيوه تفكر و بينش ما نسبت به روشنايي و منابع توليد كننده نور ايجاد كند.
لامپ هاي ديودي نخستين بار از دهه 60 ميلادي به زندگي انسان قدم گذاردند و بتدريج كودتاي خود را عليه نسل لامپ هاي قديمي مورد استفاده بشر آغاز كردند. اما با وجود گذشت چندين دهه از تولد اين جلوه نوين از فن آوري مدرن، استفاده از اين لامپ ها مدت ها به موارد معدودي همچون ساعت هاي روميزي يا نمايشگرهاي مربوط به ميزان شارژ باتري دوربين هاي ويدئويي يا موارد مشابه محدود شد.
لامپ هاي ديودي براي مدتي طولاني، به عنوان منبع روشنايي مورد استفاده قرار نگرفتند، زيرا آنها قادر به توليد نور سفيد نبودند و فقط نور قرمز، زرد و سبز از آنها بيرون مي تراويد. اين روند تا زماني ادامه يافت كه شركت نيچيا كميكال ژاپن تصميم به توليد نور آبي از اين قبيل لامپ ها گرفت و تغييراتي در آنان به وجود آورد.
اين شركت ژاپني در سال 1993 طرح خود را عملي كرد و پس از توليد LED هاي آبي رنگ، موفق به تركيب نور قرمز و سبز و توليد نور سفيد در اين لامپ ها شد. ساخت نخستين لامپ ديودي با روشنايي سفيد، سرآغازي براي توسعه و گسترش همه جانبه اين لامپ ها در تمامي سطوح زندگي انسان بود و زمينه تازه اي را براي بهره گيري هر چه بيشتر از اين فن آوري به وجود آورد.
اگرچه لامپ هاي ديودي كمي دير به زندگي روزمره ما وارد شدند، صنعت در بهره گيري از آنها بسيار سريع عمل كرده است. امروزه، اين لامپ ها اساس فن آوري نيمه رساناها و پردازشگرهاي كامپيوتري هستند و مسير افزايش روشنايي، كارايي مصرف انرژي و نيز طول عمر را شتابان و با سرعتي فزاينده سپري مي كنند. مهندسان، پيشرفت و توسعه اين لامپ ها را به رشد و ترقي پردازشگرها تشبيه مي كنند، به طوري كه هر سال انواع سريع تر و ارزان تري نسبت به انواع سال پيش وارد بازار هاي جهان مي شود.
پژوهشگران مركز تحقيقات روشنايي در موسسه پلي تكنيك Rensselaer واقع در نيويورك، اوايل سال جاري ميلادي موفق شدند ميزان نوردهي لامپ هاي ديودي را به ازاي هر وات، تا حدود 6 برابر ميزان روشنايي يك لامپ برق معمولي افزايش دهند و افزون بر اين، كارايي لامپ هاي ديودي از كارايي لامپ هاي كم مصرف فلورسنت نيز پيشي گرفته است.
با وجود اين، هنوز نسل كنوني لامپ هاي ديودي سفيد كه به صورت انبوه توليد مي شود، از اين ميزان كارايي برخوردار نيست و فقط مي تواند تا دو برابر بهتر از يك لامپ برق معمولي عمل كند و ميزان صرفه جويي مصرف انرژي آن براي غلبه بر قيمت گرانش، نزد مشتريان كافي به نظر نمي رسد.
مدير مركز تحقيقات روشنايي در اين موسسه آمريكايي تاكيد مي كند: متقاعد كردن مشتريان فقط بر مبناي ميزان مصرف انرژي يك كالا دشوار است. وي براي اثبات ادعاي خود، به لامپ هاي فلورسنت موجود در بازار اشاره مي كند و مي گويد: اين لامپ ها از نظر مصرف انرژي، چهار برابر كارآمدتر از لامپ هاي معمولي هستند و با وجود اين، چه تعداد از خانه هاي ما به لامپ هاي فلورسنت مجهز است و براي روشنايي خود از اين لامپ ها بهره مي گيرد؟ اين ميزان كمتر از 5 درصد است.
به گفته مهندسان، روند توسعه لامپ هاي ديودي به سرعت در جريان است و اين نسل از ابزارهاي روشنايي بخش زندگي بشر مي تواند بزودي خانه هاي ما را به تسخير خويش درآورد و رقيبان قديمي و كهنه را از ميدان بيرون راند.
همچنان كه وزارت انرژي ايالات متحده آمريكا تخمين مي زند، جابه جايي لامپ هاي ديودي با لامپ هاي كنوني در اين كشور، مي تواند ميزان مصرف انرژي آمريكا را تا سال 2025 ميلادي به ميزان 29 درصد كاهش دهد. به اين ترتيب، مجموع صرفه جويي خانوارهاي آمريكايي تا سال 2025 در پرداخت قبض برق مصرفي خود، به 125 ميليارد دلار خواهد رسيد كه رقم بسيار هنگفتي به شمار مي رود و مي تواند ارزش واقعي بهره گيري از اين فن آوري جديد را به خوبي نمايان سازد.
لامپ هاي ديودي افزون بر كارايي در مصرف انرژي، فوايد و ويژگي هاي قابل توجه ديگري نيز دارند كه سبب مي شود تا اين لامپ ها با وجود قيمت بالا، به تدريج بتوانند جانشين نسل قديمي لامپ ها شوند و خانه هاي ما را يكي پس از ديگري فتح كنند.
عمر لامپ هاي ديودي كنوني 50 هزار ساعت و حدود 50 برابر بيشتر از عمر يك لامپ 60 واتي معمولي است. به عبارت ديگر، اگر يك لامپ ديودي را يكسره روشن نگاه داريد، اين لامپ پس از حدود 6 سال روشنايي خاموش خواهد شد. چنين طول عمر زيادي مي تواند در جلب نظر مشتريان، به عنوان يك ويژگي بسيار مهم مورد توجه قرار گيرد؛ بويژه آنكه مصرف انرژي به نسبت اندك آن نيز عامل مهم ديگري براي غلبه بر بازارهاي جهان خواهد بود.
مهندسان همچنين بر كاربرد وسيع لامپ هاي ديودي در ساختمان هاي غيرخانگي نيز تاكيد مي كنند و بر اين باورند كه ساختمان هاي اداري و تجاري نيز مي توانند بهره فراواني از اين وسايل روشنايي بخش ببرند.
براي مثال، به جاي مصرف گسترده لامپ هاي هالوژن در هتل هاي جهان، مي توان از لامپ هاي ديودي استفاده كرد و جالب آنكه يك لامپ ديودي 6 واتي قادر است روشنايي معادل يك لامپ هالوژن 20 واتي توليد كند. به گفته يكي از مهندسان شركت بوئينگ، اين لامپ ها همچنين به سبب ساختار جامد و محكم خود از پايداري شگفت انگيزي برخوردارند، به طوري كه براي مثال
مي توانند لرزش ها و تكان هاي شديد يك هواپيما يا اتومبيل را به خوبي تحمل كنند و همچنان به كاركرد طبيعي و عادي خود ادامه دهند.
از سوي ديگر، لامپ هاي نئون همواره عاملي براي ايجاد آتش سوزي در رستوران ها يا ساختمان هاي تجاري ديگر بوده اند و اين در حالي است كه چنين خطري از سوي لامپ هاي ديودي متوجه ساختمان ها و مغازه ها نخواهد بود.
جلوه زيباي روشنايي لامپ هاي ديودي، از ديگر ويژگي هايي است كه توجه مشتريان را به سوي خود جلب مي كند. در واقع، با استفاده از تشعشعات اين قبيل لامپ ها و با تركيب نور قرمز، سبز و آبي مي توان هر طيفي از رنگ هاي يك رنگين كمان را توليد كرد و از جلوه هاي زيبايي شناختي اين فن آوري مدرن نيز بهره مند شد.
استيو لانداو، مهندس شركت لوميلدز لايتينگ (يك شركت سازنده لامپ هاي ديودي كه با مشاركت شركت هاي فيليپس و اگلينت ايجاد شده) به قابليت تنظيم رنگ نور لامپ هاي ديودي اشاره و تاكيد مي كند: در يك روز گرم تابستان ممكن است بخواهيد از رنگ به اصطلاح خنك آبي استفاده كنيد يا در يك روز سرد زمستان، روشنايي به رنگ پرتو آفتاب را ترجيح دهيد. وي مي افزايد: لامپ هاي ديودي با قابليت هاي منحصر به فرد خود، چنين امكاني را به شما مي دهند كه از روشنايي مطلوب خود بهره مند شويد.
شركت هوايي استراليا به نام كانتاس ايرويز بتازگي كابين درجه يك هواپيماهاي خود را به سيستم روشنايي ديودي مجهز كرده است كه از رنگ هاي گوناگون بهره مي گيرد و براي مثال، به هنگام خواب به رنگ آبي تيره درمي آيد. البته ايجاد چنين سيستم روشنايي در منزل بسيار پر هزينه خواهد بود، اما كارشناسان صنعتي بر اين باورند كه توسعه اين فن آوري در چند سال آينده سبب كاهش قيمت سيستم هاي روشنايي ديودي در بازار خواهد شد.
همچنين نايب رئيس شركت Cree كه لامپ هاي ديودي آبي و سبز توليد مي كند، بر جوان بودن تحقيقات مرتبط با آثار محيطي اين سيستم هاي روشنايي جديد و نيز لزوم انجام تحقيقات بيشتر و جامع تر در اين زمينه تاكيد مي كند و مي گويد: محققان در اين زمينه نيز همچنان ما را شگفت زده خواهند كرد.
امروزه، شمار زيادي از شركت هاي الكترونيك در كشورهاي صنعتي و توسعه يافته سرگرم انجام تحقيقات گسترده براي افزايش كارايي و كاهش هزينه سيستم هاي روشنايي ديودي هستند تا به اين وسيله بتوانند زمينه هاي استفاده وسيع از اين لامپ ها را بويژه در زندگي روزمره فراهم كنند. به اين ترتيب، كارشناسان پيش بيني مي كنند با تداوم پيشرفت و توسعه سريع اين فن آوري، يادگار توماس اديسون در يكي دو دهه آينده به تدريج جاي خود را به لامپ هاي جديد بدهد و با ترك خانه هاي ما، در خاطر بشر جاي گيرد.
منبع: آسوشيتدپرس

صد و بيست و پنج پرسش علمي بزرگ
علم بشر در طول قرن هاي متمادي، موانع جهل را يك به يك پشت سر گذاشته و طعم شيرين آگاهي را براي انسان به ارمغان آورده است. امروزه، گنجينه دانش ما به اندازه اي غني و پرمايه شده كه قلمرو آن از ساختارهاي زير- اتمي تا بزرگترين و دورترين كهكشان هاي گيتي گسترش يافته است. اما با وجود پيشرفت هاي همه جانبه و دستاوردهاي برجسته، همچنان ناشناخته هاي اين جهان بسيار است.
نشريه مشهور و معتبر ساينس در يكصد و بيست و پنجمين سالگرد پايه گذاري خود، در شماره اي ويژه (شماره يك ژوئيه 2005) به برخي از مهمترين مسائل حل نشده علم پرداخته و به 25 مورد از مهمترين پرسش هاي موجود درباره دنيايي كه در آن زندگي مي كنيم، نگاهي گذرا افكنده است.
جهان از چه ساخته شده است؟ اساس و پايه زيست شناختي خودآگاهي چيست؟ آيا بشر مي تواند همچنان به رشد پايدار جمعيت و مصرف ادامه دهد؟ پرسش هايي از اين دست، به روشني نشان مي دهد علم و دانش ما هنوز تا چه اندازه براي توصيف و تفسير دقيق تمامي جوانب جهان طبيعي با ضعف رو به رو است و اين قبيل پرسش ها در واقع زمينه و بستر كشفيات آينده بشر را شكل مي دهد.
دبيران نشريه ساينس در اين شماره ويژه، 125 پرسش بزرگ را مطرح كرده اند كه هنوز از سوي دانشمندان پاسخي براي آنها ارائه نشده است و اين موارد تنها نمونه اي از پرسش هاي فراواني است كه امروزه در پيش روي علم بشر خودنمايي مي كند. گروه نويسندگان ساينس همچنين روي 25 پرسش اساسي متمركز شده اند و در قالب يك سري مقاله اختصاصي به آنها پرداخته اند. دونالد كندي، سردبير ساينس در شماره اخير اين نشريه تاكيد مي كند: امروزه عميق ترين پرسش هاي علم، كاوش در شماري از بزرگترين و نيز كوچكترين پديده هاي گيتي را هدف گرفته است. اين امكان وجود دارد كه هرگز جواب كاملي براي برخي از پرسش ها نيابيم، اما در بستري از سعي و تلاش، دانش و جامعه خود را غنا خواهيم بخشيد.
به گفته وي، همچنان كه ساينس يكصد و بيست و پنجمين سالگرد تولد خود را جشن مي گيرد، دريافته ايم كه بازبيني علم و قرار دادن برجسته ترين اسرار علمي در بوته آزمون، در واقع نوعي بازتاب از غناي عظيم علم و دانش بشر است؛ علمي كه مي داند آنچه را نمي داند.
مجله علمي ساينس 125 سال پيش در روز 3 ژوئيه 1880 به وسيله توماس ا. اديسون و با انتشار 12 صفحه مشتمل بر مقاله هايي در زمينه امكانپذيري ساخت راه آهن هاي الكتريكي، آخرين رصد هاي خوشه پروين در آسمان و نيز پندي به معلمان درباره اهميت مطالعه مغز جانوران
پايه گذاري شد. اين نشريه سپس در طول دهه هاي متمادي، به انتشار مقاله هاي علمي برجسته اي از دانشمندان نامي همچون آلبرت اينشتين، ادوين هابل، لوئيس ليكي و ديگر متفكران بزرگ جهان علم پرداخت.
به بيان كالين نورمن، دبير بخش اخبار ساينس، نقش و اهميت اين مجله در پوشش دستاورد ها و سياست هاي علمي جهان، با گذر زمان بيش از پيش افزايش يافته و تقويت شده است. وي تصريح مي كند: دنياي تحقيق و سياست به كلي در يكديگر تنيده شده اند و زماني كه ما دستاورد هاي علمي را گزارش مي كنيم، تمايز ميان اين دو مقوله بسيار تاريك و محو مي شود.
همانطور كه بيان شد، دبيران ساينس به مناسبت صد و بيست و پنجمين سالگرد آغاز انتشار اين نشريه به بررسي مهمترين شكاف ها و روزنه هاي موجود در گنجينه علم و دانش بشر پرداخته اند و از آن ميان، به 25 پرسش اساسي توجه بيشتري كرده اند.
نورمن، يكي از خبرنگاران اين نشريه مي گويد: برخي از اين پرسش ها طبيعي و به طور ذاتي جالب هستند و برخي ديگر نيز به سبب اهميت و بنيادي بودنشان برگزيده شده اند،به طوري كه ارائه پاسخي به آنها مي تواند بر چندين حوزه از علم پرتو افكند. برخي از آنها نيز همچون ويروس HIV و مسئله تغيير اقليم، در كانون سياست هاي اجتماعي ما جاي مي گيرند و از اين رو در ميان اين 25 پرسش جاي گرفته اند.
شماري از مهمترين پرسش هاي علمي بشر كه شماره ويژه ژورنال ساينس به آنها پرداخته، عبارتند از:
• جهان از چه ساخته شده است؟ كيهان شناسان در چند دهه گذشته كشف كرده اند كه ماده معمولي سازنده ستارگان و كهكشان ها فقط كمتر از 5 درصد كل گيتي را به خود اختصاص مي دهد. ماهيت ماده تيره سازنده 95 درصد بقيه چيست؟
• بنيان زيست شناختي خودآگاهي چيست؟ برخلاف اظهار رنه دكارت در قرن هفدهم مبني بر اين كه ذهن و بدن به كلي جدا از يكديگر هستند، نگرش جديد نشان مي دهد تمام آنچه در ذهن رخ مي دهد، برگرفته از فرآيند هاي مغزي است، اما دانشمندان همچنان در آغاز پرده برگرفتن از اسرار اين فرآيندها قرار دارند.
• چرا انسان ها ژن هاي بسيار كمي دارند؟ با ارائه نتايج پروژه ژنوم انسان در انتهاي دهه 90 ميلادي، آشكار شد كه اين تعداد فقط در حدود 25هزار ژن است؛ يعني رقمي معادل شمار ژن ها در گياه گلدار ارابيدوپسيس و اين امر، بشدت سبب حيرت زيست شناسان شد.
•طول عمر انسان را تا چه اندازه مي توان وسعت بخشيد؟
تحقيقات انجام شده درباره طول عمر موش هاي آزمايشگاهي، كرم ها و مخمرها، برخي از دانشمندان را متقاعد ساخته است كه مي توان سرعت روند پيري را در انسان كاهش داد و به اين وسيله، شايد بتوان عمر بسياري از افراد جمعيت بشر را به بيش از 100 سال افزايش داد. با وجود اين، برخي نيز بر اين باورند كه طول عمر بشر ثابت تر از اين حرف هاست.
•آيا مالتوس اشتباه كرده است؟ توماس مالتوس در سال 1798 ميلادي اعلام كرد رشد جمعيت بشر به سبب وقوع عواملي مانند قحطي، جنگ يا انواع بيماري ها، به ناچار متوقف خواهد شد. در مدت دو قرن پس از وي، جمعيت جهان 6 برابر شده است، بدون آنكه توقف يا اضمحلال بزرگي مطابق پيش بيني مالتوس در اين جمعيت به وجود آيد. آيا ما مي توانيم با روي آوردن به الگوهاي پايدار توسعه و مصرف، همچنان به رشد جمعيت خويش ادامه دهيم؟
همچنان پرسش هاي فراواني فرا روي بشر وجود دارد؛ پرسش هايي كه علم در سالهاي پيش رو ناگزير به يافتن پاسخي مناسب براي آنها خواهد بود.

خبر
001323.jpg
عينك شناي هوشمند
يك مهندس انگليسي عينك محافظ هوشمندي براي شناگران ساخته است كه گذر زمان را به طور دقيق در پيش چشمان شناگر به نمايش مي گذارد. به گزارش خبرگزاري بي بي سي، اين عينك هوشمند مجهز به صفحه نمايشگر زمان است و شناگر به هنگام شنا مي تواند با بهره گيري از اين وسيله، ارزيابي مناسبي از روند پيشرفت و سرعت خود به عمل آورد.
بر اساس اين گزارش، همچنين اين عينك جديد به قطب نماي داخلي ويژه اي مجهز است كه زمان پايان يافتن يك مسير مستقيم در استخر و آغاز شنا در مسير بازگشت را به وسيله آن تشخيص مي دهد.
سازنده اين عينك مي گويد اختراع وي به شناگران اجازه مي دهد به جاي توجه به تعداد جهش هاي خود در آب براي ارزيابي ميزان سرعت و پيشرفت، تمام تمركز خود را بر حركات خويش متمركز كنند.
001326.jpg
كشف خانواده جديد ماهيان
پژوهشگران موفق به كشف گونه جديدي از گربه ماهي در جنوب مكزيك شدند. به گزارش موسسه نشنال جئوگرافيك، اين گربه ماهي جديد به اندازه اي با ساير گونه هاي شناخته شده ماهي ها تفاوت دارد كه دانشمندان آن را به كلي متعلق به خانواده جديدي از اين جانوران مي دانند. بر اساس اين گزارش، زيست شناسان براي اين گربه ماهي كه در رودخانه Lacantun در ايالت چياپاس مكزيك كشف شده، نام علمي لاكانتونيا انيگماتيكا را در نظر گرفته اند كه برگرفته از محل كشف آن است. جانورشناسان مي گويند اين گربه ماهي تنها نمونه شناخته شده از يك گروه باستاني از ماهيان است كه از زماني دور و از روزگار سلطه دايناسورها بر زمين منشا مي گيرد.
001329.jpg
مالزي جا به جا شد
مالزي در پي وقوع زمين لرزه بزرگ دسامبر گذشته كه سونامي عظيمي را در اين منطقه به همراه آورد، اندكي به سوي غرب حركت كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، زمين شناسان ميزان جا به جايي مالزي به سوي غرب را 2 سانتي متر و همچنين ميزان تحرك جزيره لانگكاوي را در جريان اين حادثه مهيب، 18 سانتيمتر (7 اينچ) اعلام كرده اند. اين در حالي است كه بر اساس روند تحركات طبيعي پوسته زمين و انشقاق قاره ها، مالزي بايد به سوي شرق و نه غرب به حركت درآيد.
001332.jpg
قورباغه هاي جديد
جانورشناسان در يك دهه اخير، 35 گونه قورباغه جديد را در سريلانكا كشف كرده و همزمان از انقراض 19 گونه ديگر از اين جانوران خبر داده اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، سريلانكا با جاي دادن افزون بر 200 گونه قورباغه، بهشت و بهترين زيستگاه قورباغه هاي جهان به شمار مي رود و دانشمندان بر اين باورند كه نابودي زيستگاه هاي اين منطقه مي تواند انبوهي از گونه هاي زنده را در آينده نزديك، به سوي نابودي و انقراض به پيش براند. اين گزارش مي افزايد: كشف 50 گونه حلزون، 16 گونه خرچنگ، 7 گونه خزنده و يك گونه گوزن كه هنوز شناسايي نشده است، نشان از غناي تنوع زيستي در سريلانكا دارد؛ گنجينه اي كه براي حفظ آن بايد تلاش فراواني به عمل آيد.
001335.jpg
كشف سوئيچ ژني ويژه
پژوهشگران دانشگاه يوتا در آمريكا موفق به كشف سوئيچ پروتئيني ويژه اي براي عملكرد ژن ها شدند. بر اساس مقاله انتشار يافته در شماره 1 ژوئيه نشريه ساينس، دانشمندان سوئيچ سلولي خاصي را يافته اند كه كار آن خاموش و روشن كردن مطلق ژن ها نيست، بلكه مي تواند عملكرد ژن را به طور تدريجي كم يا زياد كند. محققان دانشگاه يوتا براي نخستين بار نشان دادند كه نوعي پروتئين موسوم به Ets-1 چگونه مي تواند همچون يك سوئيچ تنظيم كننده، شدت فعاليت ژن ها را كنترل كند.
اسرار هيماليا
گروهي از متخصصان ژئوفيزيك دانشگاه كلورادو شيوه نويني براي به تصوير درآوردن برخورد لايه هاي سنگي زير رشته كوه هيماليا با دقت بسيار بالا اختراع كردند. نشريه علمي نيچر در شماره 30 ژوئن خود با بيان اين مطلب اعلام كرد: اين تصويرسازي نوين مي تواند پاسخگوي پرسش هاي فراوان دانشمندان درباره مرتفع ترين رشته كوه سياره زمين باشد و ابزار كاربردي تازه اي براي پيش بيني دامنه آثار و خطرات ناشي از لرزش زمين فراهم كند. زمين شناسان با استفاده از اين روش جديد، موفق به تصويربرداري از صفحات تكتونيك هندي و آسيايي در اين منطقه شده اند و تغيير شكل لايه هاي سنگي زير اين ارتفاعات را به دقت به تصوير كشيده اند. مشروح طرح جديد ژئوفيزيكدانان دانشگاه كلورادو با عنوان تصويرسازي شبه قاره هند در زير هيماليا، در شماره اخير مجله نيچر انتشار يافته است.

با فرزانگان
جوزف هنري
مهدي صارمي فر- هنري در سال 1797، در شهر آلباني (مركز ايالت نيويورك آمريكا) به دنيا آمد. وي با فقر و تنگدستي بزرگ شد. به طور روزمزد در مزارع و كشتزارهاي بسيار مرغوب شمال شرق آمريكا كار مي كرد يا در مغازه ها شاگردي مي كرد. خواندن و نوشتن را درست نمي دانست. در 13 سالگي، عمده مشغوليتش بازي كردن با يك خرگوش خانگي نازپرورده بود. روزي كه داشت خرگوشي را دنبال مي كرد از يك تونل و نقب زيرزميني وارد كليسايي شد و خود را درون اتاقي دربسته ديد كه در آن مشتي رمان هاي عشقي و احساساتي و كتاب هاي خيال انگيز بود. خرگوش را فراموش كرد و به مطالعه كتاب مشغول شد. اين مطالعه چنان او را به وجد آورد و از خود بي خود ساخت كه پس از آنكه سال بعد (در 14 سالگي) در تلاش معاش به آلباني برگشت، با شوق و جديت هرچه تمامتر، راه تئاتر را درپيش گرفت.
در 16 سالگي،  تصادفا از يكي از دوستانش كتابي به دستش رسيد كه در ابتداي آن چنين نوشته شده بود: هنگامي كه سنگي را به هوا پرتاب مي كنيم يا تيري را از كمان رها مي كنيم، علت چيست كه سنگ يا تير به همان حركت خود در امتداد اوليه ادامه نمي دهد يا بالعكس، چرا دود و زبانه آتش –با آنكه هيچگونه انرژي اوليه اي براي حركت به آنها داده نشده است- همواره به طرف بالا مي شتابند؟!
اين چند جمله، به حدي توجه هنري جوان را برانگيخت كه در سراسر عمر همواره در نظرش ماند. همين جملات بود كه او را به جهان علم و دانش راهبري كرد. لذا هنري، همان گونه كه بدون داشتن سابقه يا كارآموزي يا وابستگي قبلي به تئاتر ناگهان هنرپيشگي اختيار كرده بود،  حال نيز ناگهان تصميم گرفت كه وارد دنياي علم شود. وي با همين تصميم به آكادمي آلباني رفت. جوزف جوان براي گذراندن زندگي خويش، مجبور بود كه در طول روز، همزمان با تحصيل در آكادمي، چند ساعتي را هم در مدارس روستايي تدريس كند. به اين ترتيب او روزي 16 ساعت كار مداوم مي كرد.
پس از مدتي از استاد شيمي خود خواست كه وي را به سمت دستياري در آزمايش هاي مربوط به سخنراني هاي علمي برگزيند. هنري،  تحت تاثير مدتي كه به هنرپيشگي اشتغال داشت،  دريافته بود كه هرگونه نمايش و آزمايشي بايد مستدل و قاطع و تا حد امكان، جالب و خيال انگيز باشد. همين تجربه عالم تئاتر بود كه بعدها موجب سادگي و سرعتي شد كه از صفات و مشخصه آزمايش هاي طراحي شده توسط وي به شمار مي آيد.
هنري، پس از فراغت از تحصيلات آكادميك، با سمت استاد رياضيات و فلسفه طبيعي در آلباني مشغول به تدريس و پژوهش شد و ساير اوقات را به انجام آزمايش هاي مورد نظرش پرداخت. هنري طي آزمايش هاي خود با مغناطيس در 1829، مستقل از فارادي، كشف كرد كه هر سيمي كه در ميدان مغناطيسي متغير قرار مي گيرد، جرياني در آن القا مي شود. كمي بعد نيز دريافت كه اين اثر بر همان رشته سيم اصلي مولد و موجد جريان نيز تاثير مي گذارد (خودالقا). از اختراعات مهم وي دستگاه تقويت برقي است كه از آن براي اختراع اولين دستگاه تلگراف الكترومغناطيسي، پنج سال قبل از سامويل مورس ، استفاده كرد. وي بعدها پس از رسيدن به كرسي استادي دانشگاه پرينستون، دستگاه تلگراف و علائم خبري را تا يكهزار و۶۰۰ متر مخابره كرد و گفت كه با پشت سر هم قرار دادن تقويت كننده ها مي تواند اين عمل را به طور نامحدود انجام دهد. هنري در سال 1842، انتقال امواج راديويي را نيم قرن پيش از آزمايش هاي معروف هرتز به ثبت رساند.
هنري، با استفاده از نمايش تصوير آفتاب روي پرده و به كارگيري پيل هاي حرارتي (ترموكوپل) كوچك و اندازه گيري دماي نسبي هر كدام از نقاط تصوير، در يك آزمايش بي نظير، اولين كسي بود كه دماي نسبي كلف هاي خورشيد را اندازه گرفت و پي برد كه اين نقاط خنك تر از نواحي اطرافشان هستند. با وجود موفقيت هاي عظيم هنري در عرصه فيزيك، لازم به ذكر است كه وي بندرت در تجزيه و تحليل از رياضيات استفاده مي كرد. تحليل هاي وي با وجود قدرت فراوان، بيشتر كيفي بود تا كمي.وي در 50 سالگي يكي از بزرگترين پيشوايان علمي آمريكا بود. او مدير موسسه اسميتسونين در دوران جنگ داخلي آمريكا و مشاور علمي رئيس جمهور، آبراهام لينكلن بود.مخترعان جوان نظير گراهام بل، براي تشويق به نزدش مي شتافتند. وي در مقام مدير موسسه مذكور، طرحي را براي كسب اطلاعات درباره وضع هوا تهيه كرد و همين طرح است كه پس از تكميل، اساس دفتر هواشناسي ايالات متحده را تشكيل داد. هنري در سال 1878 چشم از جهان فرو بست.

علمي
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |