سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۰
مسائل و هزينه هاي مربوط به سه قلوها
مشكلات ضرب در سه
001485.jpg
چند قلوزايي از آن دسته مشكلات ناخودآگاهي است كه بايد با كمك و حمايت مستقيم دولت مرتفع شود در غير اين صورت به خانواده هاي جوان، مشكلات ناخواسته اي تحميل مي شود كه كمر آنها را خم خواهد كرد
مي گويند وقتي كودكي عزم سفر مي كند تا به جهان بيرون از بطن مادرش راه يابد، يكباره سختي هاي دنياي خارج را با تمام وجود درك مي كند و آنگاه است كه كوله بار سفرش را به زمين مي گذارد و تمايلي به سفر نشان نمي دهد. فرشته اي او را دلداري مي دهد و وقتي كه مي خواهد به اين دنيا بيايد دست بر دهانش مي گذارد و او را ساكت مي كند تا چيزي از آنچه كه ديده بازگو نكند. وقتي كودك به دنيا مي آيد ماما معمولا با ضربه اي او را به گريه وا مي دارد تا نخستين نشانه هاي حيات دراونمايان شود و اين چنين است كه نخستين علامت زندگي و زنده بودن انسان در اين دنيا گريستن است؛ كوه با نخستين سنگ ها  آغاز مي شود و انسان با نخستين درد...
و درست همان زمان كه مادر رنج هاي زاده شدن را دوباره تجربه مي كند، پدر تصوير زيبايي را كه براي فرزندانش آرزو دارد، دوره مي كند. پدر سه كودك متولد 24 ارديبهشت 1381 مي گويد كه در لحظات اول تا مدتي بهت زده بود و باوجود خوشحالي و شكرگزاري پروردگار به اين فكر بود كه با اين سه ميهمان تازه وارد چه كند، هزينه هاي دارو، درمان، پوشاك، تحصيل، تفريح، خوراك و ديگر وسايل زندگي جلو ذهنش رژه مي رفتند. او شكرگزار رحمت خداست، اما از خلق خدا كه به درخواست هايش پاسخي مطلوب نمي دهند بغضي در گلو دارد.
***
مي گويد كه با هر كجا كه توانسته است نامه نگاري كرده تا تسهيلاتي در اختيارش قرار دهند و ...
مي خندد و مي گويد از همان لحظه اول، خرج دانشگاهشان را هم سرانگشتي حساب كردم. اين ارقام با ماشين حساب ذهنم جور در نمي آمد، نگراني را كنار گذاشتم و با موضوع پيش آمده كنار آمدم و با دلي گرم سراغ نورسيده ها رفتم. پدر سه قلوها از آغاز مي گويد و جريان، همان روزي كه متوجه شدند بچه ها سه قلو هستند آغاز شد: بعد از اينكه متوجه شديم بچه ها
سه قلو هستند بايد روي ما در بچه ها عملي انجام مي شد تا مشكلي براي بچه ها پيش نيايد. اين عمل 120هزار تومان هزينه داشت و اين در حالي است كه عمل را در بيمارستان انجام نداديم تا هزينه ها كاهش يابد.
اين اول ماجرا بود. تنها يك نوع داروي مادر
سه قلوها، روزانه نزديك به يكهزار تومان هزينه داشت.
از طرف ديگر استراحت مطلقي كه از چهارمين ماه دوره بارداري به مادر بچه ها تحميل شده است او را دچار عارضه سنگ كليه كرده و هزينه دو شب بستري شدن او در بيمارستان بالغ بر۱۵۰هزارتومان روي دستان نان آور خانواده باقي گذاشت.
***
بچه ها فضاي كوچك رحم مادر را تاب نياورده و مادر سه قلوها در هشت ماهگي در بيمارستان بستري شد. پدر يك ميليون تومان به حساب بيمارستان واريز كرد تا مادر در نتيجه عمل رستم زاد به جاي رستم هاي كوچك كودكاني 1700، 1900 و 2100گرمي به دنيا  آورد.
از رستم هاي كوچك ميهمان نوازي شد؛ به جاي آنكه هركدام را در تختي جدا بخوابانند، سه كودك ميهمان يك تخت نوزاد شده و پدر كودكان هزينه سه تخت را پرداخت يعني به جاي پرداخت 20هزار تومان هزينه اتراق (هتلينگ) شبانه يك تخت، 60هزارتومان را براي اجاره همان تخت هزينه كرد.
روزهاي اول صرف  آموزش هاي ابتدايي نحوه شيردهي و نگهداري كودكان به والدين شد. پزشك، نوعي شيرخشك مغذي را براي سه قلوها تجويز كرد اما غير از مصائب يافتن اين نوع شيركمياب، هزينه هر قوطي آن كه در هر روز براي كودكان صرف شد، 2 هزارتومان بود.
پدر سه قلوها مي گويد كه پس از گذشت يك ماه كه اين مقدار شيرخشك را به هزينه خود مان تهيه كرديم، به فكر اين افتاديم كه به طور حتم يك مرجع و ارگان دولتي وجود دارد كه ما بتوانيم مشكلاتمان را با آنها در ميان بگذاريم تا برايمان تسهيلاتي قائل شوند و اولين جايي كه به نظرمان رسيد بهزيستي بود! و تنها جوابي كه شنيديم آن بود كه پرستار نمي دهيم. يك نفر را معرفي مي كنيم كه خود شما بايد هزينه اش را تقبل كنيد.
اما اين وعده هم محقق نشد و پدر سه قلوها تصميم گرفت از پرستارهاي شاغل در شركت هاي خصوصي كمك بخواهد، ولي اين تصميم نيز نتيجه اي در برنداشت، چرا كه هزينه هر پرستار خصوصي روزانه 10هزار تومان برآورد شد و براي هر يك از آنان مجبور بود يك پرستار بگيرد يعني به عبارتي 900هزارتومان در ماه هزينه پرستار مي شد، ولي پدر سه قلوها راهكار جديدي براي اين مشكل  يافت: تصميم گرفتم به جاي 900هزارتومان، 150هزارتومان صرف استخدام يك كارگر براي انجام كارهاي روزانه كنم و از مادر بچه ها بخواهم تا وظيفه نگهداري از كودكان را خود برعهده بگيرد، اين كار خيلي سخت بود. آرامش خانه به خاطر گريه هاي مداوم بچه ها از بين رفته بود. و اين شرايط در حالي پيش آمد كه سازمان بهزيستي زيربار مسئوليت اين مشكل نرفت.
اما مي گويند در كشورهاي اروپايي اين مشكل به گونه اي ديگر حل شده است. آنها براي هريك از كودكان كمك هزينه اي در نظر گرفته اند و به آنها حقوق ماهيانه مي دهند. اين حق درباره هريك از كودكان اعمال مي شود (چه يك قلوچه صدقلو!)
از سوي ديگر در چنين مواردي از سوي دولت براي كودكان پرستاري معرفي مي شود تا به مادر كودكان در نگهداري آنها كمك كند .
پدرنوزادان روزگاري را به ياد مي آورد كه سه قلوها همزمان بيمارمي شدند.به طور مثال يك سرما خوردگي ساده به سرخك تبديل مي شد و نياز به بخور سرد با هزينه 11 هزار توماني داشت. كار به جايي رسيده بود كه استفاده سه قلوها از بخور سرد مداوم شده بود و خريد يك دستگاه بخور سرد يك ميليون توماني براي خانواده به صرفه تر بود اما چون توان خريد آن را نداشتند كودكان را به بيمارستان هاي دولتي برده و براي هر كدام به طور ميانگين 11هزارتومان هزينه كردند كه تغيير اين هزينه به ميزان ساعتي كه بچه ها در دستگاه بستري مي شدند بستگي داشت. اما تمام هزينه ها به اين بخش منتهي نمي شود. هزينه خورد و خوراك به هزينه هاي ديگر اضافه شد. بچه ها تا دو سالگي به طور متوسط روزانه يك قوطي شيرخشك 2 هزار و 700 توماني مصرف مي كردند. پدر مي گويد: ميانگين هزينه ماهيانه سه قلوها 500 هزار تومان بوده است. از جزئيات، سخن به ميان مي آورد: 150 هزار تومان براي كسي كه كارهاي منزل را انجام دهد، 90 هزار تومان شيرخشك و 60 هزار تومان هزينه پوشك سه قلوها شده است. حال هزينه هاي درمان، دارو و پوشاك را نيز به اين هزينه هاي جاري اضافه كنيد.روزهاي بيماري كودكان ضعيف خانواده شش نفري آنقدر اوقات هفته را پر كرده كه بيشتر خاطرات و ذهن پدر بچه ها را به خود مشغول كرده است.
در يكروزگي، بچه ها به خاطر زردي فيزيولوژيك در بيمارستان هاي مختلف بستري بودند، بيمارستان مفيد، حضرت  علي اصغر و منزل، محل نگهداري و رسيدگي به سه قلوهاي بيمار شده بود.
او به همراه همسرش كه عمل سزارين را پشت سر گذاشته و قواي جسمي اش كم شده، اين مثلث را چندين بار طي كردند و در حالي اين سه ضلع مثلث، ذهن پدر و مادر را مشغول كرده بود كه پسر بزرگتر خانواده با تمام نيازهاي روحي و عاطفي اش تا چندي از هرم ذهني پدر و مادر خارج شده بود. مي گويد: فكرش را بكنيد منزل سيدخندان باشد، يكي از بچه ها نزديكي حسينيه ارشاد و ديگري در ظفر هزينه آژانس را خود شما حساب كنيد.
اين فشارهاي مالي و روحي پدر خانواده را بر آن مي دارد تا قضيه را براي بار چندم از بهزيستي پيگيري كند. براي دريافت تسهيلات و كمك به بهزيستي مراجعه كردم، مددكاري را فرستادند تا اوضاع را از نزديك بررسي كند و نتيجه اين شد كه بهزيستي ماهيانه 2 هزار تومان را براي هر يك از كودكان در نظر گرفت (!) و گفت: اين طبق قانون بهزيستي است (!) او بهزيستي را به عنوان تنها منجي مي شناخت و ارگان ديگري نمي شناخت، بنابراين تصميم گرفت به پنج نفر از مسئولان كشور نامه بنويسيد. در پاسخ نامه او به رئيس مجلس آمده است: نامه شما به بهزيستي منعكس شد، به سازمان ذكر شده مراجعه كنيد.
پدر بچه ها مي گويد: خب، پيش از جواب مجلس ما به بهزيستي مراجعه كرده بوديم. قضيه از قبل مشخص و شفاف بود: 2 هزار تومان در هر ماه براي هر بچه. او كه عصباني شده، خنده تلخي مي كند و ادامه مي دهد: مانده بوديم با اين همه پول چه كنيم، بايد باقيمانده پول را به محروماني مي داديم كه نيازشان بيش از ما بود، واقعا 6 هزار تومان براي كمك هزينه سه كودك نوزاد در اين دوره و زمانه پول كمي نيست (!) كه ما بخواهيم هزينه ها را ... تندتر مي شود و مي گويد: فكر مي كنم هزينه نگهداري يك عروسك هم در ماه بيش از 6 هزار تومان باشد! با يك حساب سرانگشتي مي توان دليل دلخوري او را فهميد. براستي اين هزينه در چه سالي تصويب شده است؟ 20 سال پيش؟
در حساب سرانگشتي ما اين كمك هزينه در سال، 72 هزار تومان مي شود و اگر در سر سال زندگي سه قلوها به طور كامل پرداخت شود 216 هزار تومان خواهد شد. يعني نصف هزينه اين سه كودك در يك ماه، 2 هزار تومان يعني 66 تومان براي هر كودك در روز و 2 هزار تومان يعني ...
پدر سه قلوها از ترحم متنفر است و تنها حق خود را به عنوان يك شهروند ايراني طلب مي كند و همين تنفر از ترحم باعث شده كه از مسئولان اداره خودش هم دلخور باشد. يك بار كه از اداره درخواست كمك كردم با مكاتبه، صحبت و بحث هاي زيادي قرار شد تا 11 ماه، ماهي 40 هزار تومان بدهند. يك آبروريزيي شد كه بيا و ببين. به همه جا اين كمك خيرخواهانه گزارش شد (!) در ليست مهمترين اقدامات ساليانه آمد (!) خدا خيرشان بدهد.
اكنون غير از هزينه سه كودك تازه وارد هزينه خوراك، پوشاك، دارو و درمان خانواده اي كه يك باره شش نفره شده، به كارمندي با درآمدي حدود 300 هزار تومان تحميل شده است. پدر مي گويد: اكنون در خانه اي كه پيش از اين به صورت قسطي خريده و هنوز چند ماهي از قسط هاي آن باقي مانده، زندگي مي كنند. آپارتماني كوچك و دوخوابه كه جايي براي زندگي سه نفر دارد. اكنون كه همسرش دچار عارضه كمردرد شديد شده و هر دو نفر شادابي سابق را ندارند نگران آينده كودكاني هستند كه سعي دارند درست تربيتشان كنند.
اگر بخواهند براي آموزش بيشتر، كودكان را به مهدكودك بفرستند هزينه ها باز هم سر به فلك مي كشد. حال مانده اند با پسر 6 ساله  و اين كودكان كه هر روز پيش چشمانشان قد مي كشند و به همان نسبت هزينه هايشان افزايش مي يابد چه كنند. آنها از هيچ كس ترحم نمي خواهند، تنها درخواست حق طبيعي شهروند ايراني به آنها اجازه مي دهد كه به مسئولان رده بالاي كشور نامه بنويسند و تقاضاي كمك كنند.

بازارچه
سبزي و صيفي زياد مي شود
001410.jpg
مدير كل سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي گفت: توليد محصولات تابستانه و سبزي در سال جاري به 5/19 ميليون تن مي رسد.
محمد احمدي با اعلام اين مطلب افزود: امسال 5/4 ميليون تن سيب زميني، 6/1 ميليون تن پياز، حدود 4 تا 2/4 ميليون تن گوجه فرنگي، 5/1 ميليون تن خربزه، 5/2 ميليون تن هندوانه، 6/1 ميليون تن خيار و حدود 3 ميليون تن ساير محصولات مانند كاهو، كلم، بادمجان و كدو توليد مي شود. مدير كل سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي گفت: از هشت سال پيش كه طرح استمرار توليد سيب زميني در كشور پياده شد، توليد سيب زميني در تمام چهار فصل سال وجود دارد، با اين حال هنوز 80 درصد سيب زميني در فصل پاييز توليد مي شود. وي گفت: طرح توليد زمستانه سيب زميني در مناطق گرمسير مانند جيرفت و خوزستان از هشت سال پيش شروع شد تا جايي كه در زمستان، 200 هزار تن سيب زميني برداشت مي شود.

توضيح
نگاهي دوباره به قيمت يك كالا
جدول قيمت كالاها، در ميان مخاطبان صفحه دخل و خرج طرفداران بسياري دارد. تدوين چنين جداولي گاه با معضلات عجيب و غريبي همراه است. در برخي موارد، شركت ها و موسسات از پاسخگويي به خبرنگاران سرباز مي زنند، اما اين نه گفتن يكباره صورت نمي گيرد. پس از چندين بار تلفن كردن و صداي متنوع شنيدن، بالاخره كسي پيدامي شود كه كار را تمام مي كند و مي گويد كه نمي توانند يا نمي خواهند - قيمت كالاهايشان حتي بدون پرداخت هزينه مربوط به تبليغات در صفحه دخل و خرج درج شود. بدين ترتيب با يك نه گفتن به شمار تيراژ همشهري، مشتريان خود را از دست مي دهند.
به هر حال حرفه خبرنگاري ايجاب مي  كند كه با هر شيوه اي،  اخبار و اطلاعات مربوط به كار خود را دريافت كنيم. يكي از ترفندهاي خبرنگارانه گشت و گذار در بازار بي انتهاي تهران دودآلود در گرماي توانفرساي تابستان است و سرك كشيدن به مغازه هاي پرتعداد اين شهر.
از آنجايي كه ممكن است برخي از فروشگاه ها از نرخ گذاري هاي رايج تبعيت نكنند و حتي كالاهاي شركتي را به قيمت دلخواه خود عرضه كنند، اين مشكل پديد مي آيد كه صاحبان صنايع و توليدكنندگان به قيمت هاي غيرواقعي مندرج در صفحه  اعتراض كنند. چنين اعتراض هايي حق مسلم اين افراد به شمار مي رود و براساس قانون مطبوعات از بايد به چنين بازتاب هايي پاسخ مثبت داد.
چندي پيش جدولي كه نرخ فرش هاي ماشيني را نمايش مي داد منتشر شد كه يكي از شركت هاي توليدكننده قيمت هاي درج شده در آن را غيرواقعي عنوان كرده است.ضمن پوزش از خوانندگان محترم اطلاعات دقيق محصولات اين شركت به شرح زير اعلام مي شود:
- فرش 4*،۳ پانصد شانه، تراكم هزار، 100 درصد آكريليك 7 رنگ، قيمت 278هزار تومان
نام طرح:  گلديس، شميم، ياقوت، نوين، ارغوان، اصفهان عسل
- فرش 4*،۳ پانصد شانه، تراكم 1200، 100 درصد آكريليك، 8 رنگ برجسته و داراي گليم بافت، قيمت 352 هزار تومان
نام طرح: نفيس، گردون، صبا، نوبهار، تنديس
- فرش 4*،۳ 700 شانه، 100 درصد آكريليك، قيمت 379 هزار تومان
نام طرح: سيمرغ، نيلگون، هريس، آفرين، سالار

دريچه
هزينه هاي عضو جديد خانواده
001428.jpg
با به دنيا آمدن فرزند جديد، تغييراتي هم در سبد معيشت خانواده شكل مي گيرد. ميهمان تازه از راه رسيده از همان لحظه اول ورودش به خانه مراقبت ها و هزينه هاي ويژه اي مي طلبد. نوزاد، لباس، غذاي ويژه، دارو، ظروف مخصوص، لوازم بهداشتي و مراقبت هاي پزشكي خاص لازم دارد و خانواده بايد از قبل آماده تهيه اين وسايل باشد. از همان لحظه كه نوزاد را در پتو مي پيچند و به آغوش مادر مي سپارند، هزينه ها شروع مي شود. خانواده هاي دورانديش معمولا قبل از تولد نوزاد، مقدمات ورود اين عضو جديد را به خانه فراهم مي كنند و به اين ترتيب مهياي پذيرايي از عضو تازه خانواده مي شوند. به نظر مي رسد رسم ديرينه تهيه سيسموني براي نوزاد نيز به نوعي ريشه در اين آينده نگري داشته باشد. اين روزها لباس هاي نوزاد حتي از لباس هاي بزرگسالان نيز گرانقيمت تر است. بسته هاي پوشك بچه در اندازه ها و انواع گوناگون و با كيفيت هاي مختلف موجودند. خوشبختانه انواع داخلي پوشك بچه از نظر كيفيت و مرغوبيت تفاوت چنداني با همتاي خارجي خود ندارند و قيمت آنها نيز كمتر است. يك بسته 14 تايي پوشك پنبه ريز 3 هزار و 200 تومان قيمت دارد. بسته 26 تايي پوشك مبارك نيز 3 هزار و 400 تومان در داروخانه هاي سطح شهر به فروش مي رسد، اما اين وضعيت درباره همه محصولات ايراني مخصوص نوزاد صدق نمي كند. در بسياري از موارد، كيفيت و جنس كالاي توليد داخل اصلا قابل مقايسه با كالاي خارجي وارداتي نيست. بسته هاي شيرخشك و غذاهاي كمكي از اين دسته هستند. البته غذاهاي كمكي غنچه كه از يكهزار تا يكهزار و 300 تومان قيمت دارد، مشتري هاي فراواني به سوي خود كشيده است. اما نوع خارجي غذاهاي كمكي از جمله سرلاك با طعم هاي مختلف از 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان به فروش مي رسد.
اگرچه در بيشتر موارد، نوزاد با شير مادر تغذيه مي كند، اما خريد شيشه شير نيز از ضروريات است. شيشه هاي شير خارجي اغلب از 2 هزار و 500 تا 5 هزار تومان قيمت دارد.
انواع ايراني شيشه شير نيز از 400 تا 900 تومان به فروش مي رسد. علاو بر شيشه شير، خريد پستانك هم ضرورت دارد. البته اين روزها خيلي از مادران جوان اصلا به نوزاد خود پستانك نمي دهند چرا كه بعدها قرار است آن را پس بگيرند. پس از همان اول سري را كه درد نمي كند دستمال نمي بندند! اما در هر حال اگر كسي بخواهد براي عضو نورسيده پستانك هم بخرد، پستانك هاي خارجي مرغوب را مي تواند با يكهزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان از داروخانه خريداري كند.
انواع شيرخشك نيز بسته به كيفيت و مرغوبيت از 2 هزار و 500 تا 6 هزار تومان به فروش مي رسد. شيرخشك هاي هومانا، بيوميل و نان ظاهرا بيش از ساير شيرخشك ها مشتري دارند.
اما همه هزينه ها هم مربوط به تغذيه نيست. پمادهاي سوختگي، انواع روغن ها، لوسيون ها، شامپو و صابون مخصوص بچه، پودر بچه و ... هم هستندكه اگر بخواهيم همه آنها را هم در سبد خريد خانواده بگنجانيم هزينه ها سر به فلك مي زند. به اين ترتيب به دنيا آمدن عضو تازه همراه با شوق و ذوق و فضاي تازه اي كه در خانه پديد مي آورد، هزينه هاي تازه اي را هم ايجاد مي كند كه گاه تامين همه آنها فشار مضاعفي به خانواده وارد مي سازد. قديم ترها مي گفتند: هر آن كس كه دندان دهد، نان دهد اما اين جمله در دنياي امروز و با توجه به واقعيت هاي موجود ظاهرا ديگر مصداقي ندارد و كاربرد معنايي خود را از دست داده است. امروزه بچه دار شدن و اضافه شدن يك عضو جديد به اعضاي خانواده، مستلزم برنامه ريزي هاي دقيق، كسب آگاهي و تامين و پيش بيني هزينه هاي مختلف است كه بي توجهي به آنها مي تواند مشكل آفرين باشد.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |