پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۲ - Jul 7, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): خوشا به حال كسي كه هم خود را منحصر به چيزي مي كند كه به او مربوط است، و همه كوشش خود را مصروف چيزي مي دارد كه سبب نجات اوست.
غررالحكم / ۲۰۶
امروز با حافظ
كز چاكران پيرمغان كمترين منم
چل سال بيش رفت كه من لاف مي زنم
ساغر تهي نشد زمي صاف روشنم
هرگز به يمن عاطفت پير مي فروش
نشست پژوهشي زبان فارسي و فناوري اطلاعات برگزار شد
گروه ادب و هنر: ششمين ميزگرد پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با ارائه يافته هاي پژوهشي گروه «زبان فارسي و فناوري اطلاعات» برگزار شد.
اين ميزگرد با حضور ابوالقاسم ايرجي معاون طرح و برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر سميعي رئيس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جمعي از انديشمندان و متخصصان حوزه زبان و ادبيات فارسي برگزار شد.
رئيس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در اين نشست با مهم ارزيابي كردن موضوع زبان فارسي و فناوري گفت كه در برنامه چهارم توسعه تأكيد و توجه بسياري به موضوع زبان فارسي و فناوري اطلاعات شده است.
محمد سميعي تصريح كرد: نظر به اهميت زبان فارسي و فناوري اطلاعات و تحولاتي كه براي آن در محيط فناوري ايجاد مي شود اين موضوع به عنوان يكي از مهم ترين مباحث پژوهشي در پژوهشكده ارتباطات پژوهشگاه مورد ارزيابي كارشناسي قرارگرفت.
در ادامه اين نشست عليرضا پورممتازمسئول گروه پژوهشي اظهار داشت: اين گروه پژوهشي از سال گذشته در قالب دو گروه تخصصي فعاليت خود را كامل كرد.
وي افزود: با توجه به محدوديت شناخت در محيط رايانه اي فعاليت از تجزيه (اجزا و قسمت هاي تشكيل دهنده مفهوم و معنا) آغاز شد و بر همين اساس دو گروه پژوهشگر شامل متخصصان ادبيات و كاربران محيط رايانه اي تلاش كردند تا راهكارهايي را براي پاسخ به پرسش هاي فراروي اين عرصه بيابند.
اين پژوهشگر تصريح كرد: در اين راستا سطوح مختلف زبان از نظر درك زبان تعريف شد و تلاش شد تا به پرسش هايي چون اگر رايانه در نظر دارد متني را تجزيه كند اين متن بايد براساس چه دانشي باشد و يا اين كه قواعدي در زبان فارسي وجود دارد تا به رايانه كمك كند تا اجزا شناخته شود پاسخ داده شود.
وي درخصوص پژوهش انجام شده در اين خصوص گفت: تاكنون سه طرح پژوهشي در اين حوزه مراحل پاياني خود را انجام مي دهد و دو طرح ديگر نيز در حال آماده شدن است.در ادامه اين نشست دكتر محمود بي جان خان به ارائه پژوهش خود با عنوان امكان سنجي براي تجزيه و تحليل كسره اضافه زبان فارسي به روش انطباق الگو پرداخت.
دكتر بي جان خان با اشاره بر اين كه كاربرد اين برنامه به دو صورت تبديل رايانه به گفتار و ترجمه ماشيني است، گفت: اين برنامه رايانه اي كه ورودي آن رشته كلمات يك متن فارسي و خروجي آن نيز تعيين حوزه اضافه است نقش اساسي در فعاليت هاي زباني در حوزه فناوري است.
اين پژوهشگر تصريح كرد: باتوجه به توسعه فناوري ما نيازمند متن ورودي فارسي در محيط رايانه اي هستيم.
در ادامه اين ميزگرد دكتر علي درزي به ارائه پژوهشي با عنوان بررسي مشخصه هاي واژگاني افعال كنترلي زبان فارسي پرداخت.
وي گفت: اين پژوهش كه به صورت كتابخانه اي انجام شده در پي شناسايي ويژگي هاي دسته اي از افعال فارسي است كه ميان چندين دسته از ساخت هاي نحوي اين زبان تمايز ايجاد مي كند.
دكتر علاءالدين طباطبايي نيز در اين ميزگرد به تشريح پژوهش خود با عنوان: ملاك هاي ساخت واژي براي تشخيص مقررات واژگاني كلمات در زبان فارسي نوشتاري معيار پرداخت.وي گفت: اين پژوهش در پي آن است تا بتوان برحسب ملاك هاي صرفي باتوجه به ساختمان واژه، مقوله دستوري واژه هاي فارسي را تشخيص دهد.

حمايت شهرداري تهران از جشنواره تئاتر معلولين
نشست خبري دومين جشنواره تئاتر معلولين با حضور دبير جشنواره و خبرنگاران در سازمان بهزيستي كشور برگزار شد.
به گزارش ايسنا، ابوالقاسم نجفي مدير كل امور توانبخشي ذهني معلولين با اشاره به برگزاري دور دوم اين جشنواره، گفت: با تجربه  مثبتي كه در دور نخست برگزاري اين جشنواره داشتيم دور دوم جشنواره را تدارك ديديم و در راستاي آن به دنبال ايجاد امكان و فرصتهاي مناسب براي معلولين جهت ارائه توانايي هايشان و شناخت توانمندي هاي بالقوه اين افراد بوديم.
وي با اشاره به متون ارسالي به دبيرخانه جشنواره، افزود: برخلاف دور نخست كه تنها ۵۰ متن به دست ما رسيده بود اين بار پيش از ۱۸۰ متن به دست ما رسيد كه بعد از بازبيني افراد به ۸۰ نمايش در سطح كشور كاهش يافت، به صورتي كه در مرحله  پاياني اين بررسي بين آثار رسيده ۳۳ نمايش از تهران و همچنين بخش بين الملل در سالنهاي مولوي، قشقايي، سنگلج، فرهنگسراي دانشجو، مهر و فرهنگستان هنر در جشنواره اجرا مي شود.
نجفي درباره  بخشهاي مختلف دور دوم اين جشنواره، گفت: جشنواره دوم تئاتر معلولين در بخش مسابقه، بين الملل و پژوهش برگزار مي شود و در بخش مسابقه كار داوري نمايش ها توسط عزت الله انتظامي، قطب الدين صادقي، دكتر كمال الدين شفيعي و اردشير صالح پور انجام مي شود كه از اين راه اميدواريم معلولان را در فعاليتهاي هنري و اجتماعي شركت دهيم و ديد كلي جامعه را نيز نسبت به توانمنديهاي اين افراد تغيير دهيم. در ادامه اين نشست فاطمه فخري دبير جشنواره نيز با اشاره به پيشينه فعاليت هاي گروه هاي تئاتردرماني، گفت: پيش از اين، ما تيم هاي ورزشي را براي امر تئاتردرماني فعال كرديم و بر اساس نتايج تحقيقات آنها متوجه شديم كه توسط ابزار نمايش مي توانيم نگرش منفي جامعه را نسبت به معلولان و توانايي هاي آنها تغيير دهيم.
وي اضافه كرد: خوشبختانه امسال علاوه بر استقبالي كه از جشنواره شد همچنين در دو استان بوشهر و چهارمحال  و بختياري هم به صورت خودجوش اين جشنواره برگزار شد و حتي گروه هايي كه در جشنواره  ما مشروط و يا رد شدند امكان اين را يافتند تا در جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختياري فعاليت داشته باشند.
فخري همچنين با اشاره به حمايتهاي شهرداري در اين دور از جشنواره، افزود: طي ديداري كه با آقاي جعفري، معاونت امور شهرداري داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه گروه هايي كه در جشنواره  حائز رتبه شدند اجراهاي عمومي در فرهنگسرا ها بگيرند و براي اجراهاي خياباني نيز قرار است شهرداري آنها را حمايت كند.

«عطرياس» در سوگ حضرت فاطمه(س) در راديو
شبكه سراسري صدا به مناسبت وفات حضرت زهرا(س)، ويژه برنامه عطر ياس را پخش مي كند.
عطر ياس كاري از گروه معارف شبكه سراسري است و به مباحثي چون حقوق زن در اسلام، حقوق زن در قرآن، حقوق زن از ديدگاه حضرت زهرا خواهد پرداخت.
اجراي تواشيح و مداحي سرايي، كارشناسي، ارتباط با مراكز استان ها و كلام شخصيت ها، بخش هاي مختلف اين برنامه را تشكيل مي دهند. «عطر ياس» ، روز يكشنبه ۹ الي ۱۱ و ۳۰ دقيقه پخش خواهد شد و صالح دريايي، سردبير و مهرداد صادقي تهيه كننده اين برنامه هستند.

استاد علي تجويدي در بيمارستان آراد
گروه ادب و هنر: استاد علي تجويدي از چهره هاي ماندگار عرصه موسيقي و هنر دو روز قبل، به دليل مشكلات ريوي و تنفسي در بخش icu بيمارستان آراد بستري شد.
به گزارش خانه موسيقي؛ حال استاد مطلوب گزارش شده، اما براي بازگشت به وضعيت طبيعي نياز به مراقبت هاي ويژه دارد.
روابط عمومي خانه موسيقي همچنين از بستري شدن فريدون ناصري (رهبر اركستر سمفونيك تهران) در بخش icu بيمارستان مدائن خبر داد و نوشت كه حال عمومي استاد ناصري رو به بهبود است.

برگي از تاريخ
حسن صباح و مبارزات او
هفتم ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۶۹۶ ميلادي (۸ ژوئيه) و در دوران خلافت امويان نخستين سكه دينار اسلامي كه در اندك مدتي پس از آن، پول رايج سراسر جهان اسلام قرار گرفت در حجاز ضرب شد و سال بعد به صورت نقره خالص درآمد. واژه «دينار» لاتين است و روميان واحد پول خود را دينار و يونانيان دراخما مي ناميدند. در سال ۷۹۷ ميلادي، ايرن كه پس از مرگ شوهرش لئون چهارم، نايب السلطنه روم شرقي شده بود تا پسرش به سن لازم براي پادشاهي برسد و سلطنت را به او بسپارد، تحت تاثير حس خودخواهي، فرزند را كور كرد تا قدرت را از دست ندهد. در سال ۱۶۲۳ (۸ ژوئيه) پادشاه وقت انگلستان مهاجرنشين آمريكاي شمالي را ۱۶ سال پس از استقرار مهاجران، يك ايالت انگلستان اعلام كرد و فرمان مربوط صادر شد. در سال ۱۷۰۹ ارتش روسيه به فرماندهي پتر كبير به قدرت نظامي سوئدي ها كه در منطقه بالتيك و شمال اروپا اقتدار داشتند پايان داد. در سال ۱۹۳۷ دولت انگلستان تصميم بر تقسيم سرزمين تحت الحمايه خود، فلسطين، ميان اعراب و يهوديان گرفت و اين تصميم را كه به تصويب كابينه انگلستان رسيده بود اعلام داشت. طبق اين تصميم، قرار شده بود كه دو سوم فلسطين متعلق به اعراب باشد و يك سوم آن به يهوديان داده شود و شهرهاي قدس، بيت لحم و ناصره تا مدتي در كنترل انگلستان باقي بماند تا در باره سرنوشت آنها اتخاذ تصميم شود. در سال ۱۹۶۶ هواپيمايي ملي ايران (هما) داراي خطوط جهاني شد. در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ ه.ش.) شوراي انقلاب ايران مصوبه خود مبني بر ملي شدن صنايع مصادره شده را با ذكر اين مقدمه اعلام داشت: «نظام گذشته صنايع كشور را به صورت وسائلي براي چپاول سرمايه هاي ملي به دست عمال خود و وابستگي اقتصاد ايران به سرمايه داري خارجي و مصرفي ساختن كشور درآورده بود...»
و اينك برگ امروز: مورخان هفتم ژوئيه سال ۱۰۷۱ (۱۶ تيرماه سال ۴۵۰ ه.ش.) را روزي مي دانند كه حسن صباح كار ديواني (اداري) در دستگاه حكومت سلجوقيان را رها كرد و به زادگاه خود «ري» رفت تا راه مبارزه را در پيش گيرد. حسن صباح كه ۹۰ سال عمر كرد و ۲۳ ماه مه سال ۱۱۳۴ ميلادي درگذشت، در ۳۵ سالگي به سوريه و مصر سفر كرد و به اسمعيليه پيوست. وي پس از بازگشت به ميهن، از اصفهان آغاز كرد سپس به يزد، كرمان و آنگاه به طبرستان (مازندران) و از آنجا به ري و قزوين رفت. اين سفرهاي داخلي به او آموخت كه بايد روش كاملاً تازه اي در پيش گيرد و چون در برابر خود امپراتوري توانمند سلجوقيان را مي ديد، تصميم گرفت كه خوي از جان گذشتگي در پيروان خود كه آنها را «فدايي» مي خواند ايجاد و از زهر و خنجر به عنوان دو اسلحه بر ضد مخالفانش استفاده كند و به جاي تصرف شهرها، بر دژهاي كوهستاني مسلط شود. با اين برنامه، قلعه (دژ) الموت را در قزوين تصاحب كرد. برنامه دوم او همدست كردن مردم روستاهاي اطراف اين قلاع بود و به زودي بر ۷۴ قلعه در سراسر ايران و شمال عراق مستولي شد. پيروانش او را «سيدنا» مي خواندند. دولت سلجوقيان از سركوب پيروان حسن صباح عاجز مانده بود. حسن صباح علاوه بر بنيانگذاري اسمعيليه ايران و هند (پاكستان) از نظر فلسفي مردي بود كه اعتقاد به زندگاني ساده داشت. به عقيده او، معاش هر كس بايد از طريق كار مفيد تأمين شود و «فدايي ها» عمدتاً كشاورز بودند. وي معتقد به آزادي اجتماعي، تعاون و گذشت بود.
در اروپا درباره حسن صباح به جاي تاريخ نويسي داستان نويسي كرده اند از جمله اين كه به فدايي ها پيش از فرستادن به مأموريت ترور، حشيش مي داد و برخي ريشه واژه اسسين (ترور) را از كلمه حشاشين سفرنامه ماركوپولو مي دانند. حال آن كه معدودي از زبانشناسان ريشه آن را در كلمه عسس (پاسبان - نگهبان - داروغه) و چند تن ديگر باز هم آن را به نام حسن صباح بسته اند كه به پيروان او در اروپا حسنين مي گفتند. پس از مرگ حسن صباح كار به دست جانشين او «كيا بزرگ رودباري» افتاد و قلاع اسمعيليه در سال هاي ميان ۱۲۵۶ تا ۱۲۶۰ ميلادي به دست هلاكوخان مغول فتح شدند، ولي روش كار او در مبارزه (به تعبير تازه، نوعي تروريسم) و فرقه اسمعيليه باقي مانده اند. از همان زمان هر گروه و فرقه كوچك در مقابله با معارض نيرومندتر، در كنار تبليغات خود از روش حسن صباح هم استفاده كرده است كه به زعم اين گروه ها روشي است در برابر دشمن يا مخالف بزرگ تر.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
پيسي
بانويي از دكتر روزنفلد پرسيده است كه علت پيسي (ويتيليگو) چيست و آيا درمان دارد و او پاسخ داده است: از ميان رفتن رنگ پوست و ايجاد لكه هاي سپيد بدون درد و خارش و همسطح پوست كه بر وسعتشان افزوده مي شود عمدتاً رابطه به ايميون سيستم دارد و نظام دفاعي بدن به جاي عامل خارجي به جان بافت هاي بدن (خودي) مي افتد.
كساني كه مرض قند و مشكلات تيروئيد و آدرنال دارند بيشتر از ديگران دچار اين مشكل مي شوند. راه هاي درمان محدود از جمله اشعه ماوراء بنفش، استرويد و پمادهاي مختلف وجود دارد.

بهارستان
نقل است كه او را گفتند: «دعايي كن از براي اين سلطان تا مگر به شود كه ستم ها مي رود.»
ساعتي انديشه كرد، آنگاه گفت:« بس خُِردم مي آيد اين گفتار.»
در ذكر شيخ ابوالفضل حسن _ تذكرة الاولياي عطار

كنفرانس هنر معاصر ايران در دانشگاه آكسفورد
برگزار مي شود
بنياد فرهنگي «بركت» با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران كنفرانسي با عنوان «هنر معاصر ايران، مدرنيته و هنرمندان ايراني» در كالج «كلاگ» دانشگاه آكسفورد برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، در اين كنفرانس كه در روزهاي ۲۰ و ۲۱ تيرماه ۸۴ برابر با ۱۱ و ۱۲ جولاي ۲۰۰۵ برگزار مي گردد، شخصيت هاي علمي و هنري از دانشگاه ها و مراكز هنري ايران، اروپا و آمريكا به سخنراني و بحث و گفتگو در زمينه گرايش هاي موجود در هنر معاصر ايران و تحولات هنري در سال هاي اخير و مقايسه آن ها با جريان هاي هنري در ساير كشورها خواهند پرداخت.
از جمله سخنرانان اين كنفرانس خانم ها و آقايان: رز عيسي، ادوارد لوسي اسميت، مارك ايروينگ، آيدين آغداشلو، حميد سوري، پيتر چلكوفسكي، عبدالمجيد حسيني راد، اولريخ مارزلف، فريار جواهريان، مهدي حسيني، حميد كشميرشكن، شيوا بلاغي، آمنامليك، شارون پاركر، مهري هنربين و هنگامه فولادوند مي باشند.
گفتني است كه هنر معاصر ايران مدتي است مورد توجه جهان قرار گرفته و روزنامه هاي بزرگ و مجله هاي هنري معتبر جهان بارها در اين زمينه مطالبي را به رشته تحرير درآورده اند، در اين زمينه برپايي نمايشگاه هاي متعدد جمعي و انفرادي از آثار هنرمندان ايراني، شركت در بي ينال هاي مهم جهاني و اخذ جوايز متعدد باعث افزايش اين توجهات شده است و همين امر باعث علاقه مندي و كنجكاوي جهاني در مورد آفرينش هاي هنر معاصر ايران شده است.

مرجع اصلي اعلام فروش فيلم ها كجاست؟
ايسنا:در حالي كه روابط عمومي خانه سينما، به نقل از شوراي صنفي نمايش، اخيرا خود را مسئول فروش فيلمها معرفي مي كند و روابط عمومي فارابي نيز طبق روال هميشگي كماكان به روند اعلام آمار فروش ادامه مي دهد، به نظر مي رسد مسئولان و متوليان سينماي كشور لازم است يك بار براي هميشه به توافقي دست يابند و به جاي مقصر جلوه دادن رسانه ها و مطبوعات، مرجع اصلي اعلام فروش فيلم ها را مشخص نمايند.
به گزارش ايسنا روابط عمومي خانه سينما در نمابري ضمن قدرداني از تلاش هاي چندين ساله بنياد سينمايي فارابي در زمينه اطلاع رساني مستمر و انعكاس فروش فيلم هاي سينمايي،  مدعي شده است: به دليل تناقضاتي كه بعضا در برخي مطبوعات و رسانه هاي خبري مشاهده مي گرديد كه حكايت از عدم آگاهي دست اندركاران آنها از مرجع اصلي اعلام فروش فيلم ها داشت، شوراي صنفي اكران،  تصميم گرفت كه روابط عمومي خانه سينما نيز براي معاضدت در رفع اين تناقضات به عنوان يكي از منابع كمكي در صورت درخواست، اطلاعات مورد نياز را در اختيار متقاضيان قرار دهد.
بدين لحاظ اعلام فروش فيلمها از طريق بنياد سينمايي فارابي ادامه دارد و مقتضي است كليه دست اندركاران محترم مطبوعات و رسانه هاي گروهي از مراجع ذيصلاح و موثق نسبت به دريافت اطلاعات فروش فيلم ها اقدام فرمايند.

۲۶ نمايش به روي صحنه مي روند
در نيمسال دوم امسال، مجموعه هاي تئاتري پذيراي ۲۶ نمايش توليدي مي شوند.
به گفته حسين پارسايي دبير شوراي مديريت تئاتر شهر براساس فراخواني كه پيش از اين مجموعه تئاتر شهر اعلام كرده است، كليه هنرمندان تئاتري مي توانستند طرح هاي مورد نظر خود را تا پانزدهم تيرماه ارائه كنند تا با در نظر گرفتن شرايط، نوبت اجرا براي نيمسال دوم به آنها داده شود.
وي درباره نحوه گزينش نمايش هاي توليدِي، تصريح كرد: در جلسه هفته آينده درباره نحوه گزينش نمايش ها به توافق مي رسيم ولي اجراي تعداد هجده نمايش در مجموعه «تئاتر شهر» چهار نمايش در تالار «سنگلج» و چهار نمايش در «خانه نمايش» و دو نمايش در اداره تئاتر قطعي است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ايران شريك بزرگ چين
پريروز (پنجم ژوئيه) شبكه هاي تلويزيوني آمريكا اظهارات «هو جينتائو» رهبر چين در شهر آستانه قزاقستان را در پي ديدار با دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور ايران با تفسير پخش كردند. طبق گزارش اين شبكه ها، «هو» گفته است كه تصميم دارد بر حجم مبادلات چين با ايران بيفزايد و همكاري هاي دو كشور را در همه زمينه ها بيش از پيش گسترش دهد. «هو» اضافه كرده است كه چين و ايران سياست ها و هدف هاي مشابهي دارند و از كشورهاي باستاني و بزرگ آسيا هستند و تاكنون همكاري ها و همبستگي هاي دوجانبه آنها ثمربخش و اميدواركننده بوده است و اطمينان دارد كه كوشش هاي آتي در اين راه، سطح اين مراودات را به اوج خواهد رساند. ايران كشور مهم و بزرگي است و وي بزودي تسهيلات مسافرت چيني ها به ايران و مشاهده آثار تمدن ايران باستان و بناها و اماكن تاريخي ايرانيان را فراهم خواهد ساخت. جينتائو گفته است كه چين، ايران را شريك بزرگ خود مي داند.به گزارش اين شبكه ها، «هو» در ملاقات خود با عارف، شركت ايران به عنوان ناظر در اجلاس سران سازمان همكاري هاي شانگهاي (اس.سي.او.) را تبريك گفته و وعده داده است كه همه توان خود را به كار برد تا همكاري دو جانبه ايران و سازمان همكاري هاي شانگهاي توسعه يابد.مفسران شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گفتند كه چين و ايران در زمينه هاي بسيار منافع مشترك و سياست يكسان دارند و پيش بيني كردند كه ديدارهاي سطح بالا ميان چين و ايران ادامه داشته باشد. چين حركت اصلي خود را براي ورود فعالانه به صحنه سياست جهان به عنوان رقيب اصلي آمريكا از هم اكنون شروع و اين كار را از حيات خلوت آمريكا يعني آمريكاي لاتين و آسياي ميانه آغاز كرده و به احتمال زياد اعلاميه «آستانه» كه از آمريكا خواسته است نظاميان خود را از آسياي ميانه خارج سازد به ابتكار رهبر چين تنظيم شده است. در اين اعلاميه از آمريكا خواسته شده كه به دليل رفع خطر تروريسم از ناحيه افغانستان، براي خارج ساختن نيروهاي خود از آسياي ميانه جدول زماني ارائه دهد. چين براي نخستين بار به عنوان ناظر در اجلاس جاري سران كشورهاي صنعتي در اسكاتلند شركت كرده كه پيش بيني مي شود به عضويت اين باشگاه درآيد و متعاقب چين، هند، برزيل، مكزيك و جمهوري آفريقاي جنوبي نيز وارد شوند.
درسي از سرنوشت تاس
دولت شوروي دهم ژوئيه (روزي چون يكشنبه آينده) در سال ۱۹۲۵ خبرگزاري تاس را با اين هدف تأسيس كرد كه گزارش هاي دستچين شده و تبليغي خبرگزاري هاي غرب را خنثي كند، گزارش هاي مربوط به ضعف هاي كشورهاي كاپيتاليستي از جمله فقر، اعتياد و جنايات را جمع آوري و منعكس سازد و اخبار فعاليت ها و پيشرفت هاي شوروي و كمونيست هاي جهان را به همه كشورها برساند كه خبرگزاري هاي غرب متهم شده بودند آنها را از قلم مي اندازند. رهبران وقت شوروي به «تاس» اميد بسيار بسته بودند، ولي «تاريخ» نشان داد كه تاس به دليل انتصاب مديران غيرحرفه اي و كمبود روزنامه نگار ماهر در شوروي و نبودن انگيزه و استعداد و حس مسئوليت در كاركنان تحريري آن موفق به رسيدن به هدف هايش نشد و حتي نتوانست در كشورهاي غيرمتعهد براي اخبار خود به حد كافي مشتري به دست آورد و رسانه هاي اين ممالك را مشترك خود كند. مورخان يكي از علل فروپاشي شوروي و عقب نشيني سوسياليسم را ضعف رسانه هاي آن كشور نوشته اند كه در جنگ سرد ميان دو بلوك نتوانستند از نظام شوروي دفاع كنند و با شكست آنها، اين نظام فروپاشيد. از زمان اعلام نظر اين مورخان است كه سياست هاي رسانه اي هر دولت بسيار بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است زيرا كه مردم هر كشور و ملل ديگر از اين طريق در جريان كارها و سياست ها و همچنين رنگ ها و نيرنگ ها قرار مي گيرند، به موقع آرام و يا برانگيخته مي شوند و اين كار حساس نياز به كارشناسان با تجربه و دلسوز دارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
معاش
وقتي با ساز دهنيش آمد تو اتوبوس، به چشمان خسته اش نگاه كردم. برق چشم هاش، با دست نوازشگرش خستگي را از تنم بيرون كرد. اسكناسي بدرقه راهش كردم و در دلم گفتم: خدا به همرات.
محبوبه راه پيما

گشتي در دنياي خبرها
سارق گستاخ
يورك (انگليس): يك سارق گستاخ كه در حين سرقت از ناحيه پا دچار شكستگي شده بود محكوم به پرداخت ۷ هزار پوند جريمه شد.
وي پس از اين كه ۴ پيراهن از يك فروشگاه به سرقت برده پا به فرار گذاشت كه در حين دويدن ناگهان در پياده رو زمين خورد و به دليل واژگون شدن روي زمين، پايش شكست. سارق به همين دليل به دادگاه شكايت كرد و از شهرداري تقاضاي غرامت نمود.
او معتقد بود كه وجود حفره در پياده رو باعث شكستگي پايش شده است. اما قاضي اين پرونده سارق را محكوم به پرداخت غرامت به شهرداري كرد.
قتل به خاطر كامپيوتر
لندن: يك پسربچه ۱۱ ساله در انگليس كه با چاقو به پسرخاله ۷ ماهه خود حمله كرد، ديروز در دادگاه محاكمه شد.
هنگامي كه اين پسربچه مشغول بازي با پلي استيشن بود، كودك ۷ ماهه به طور مداوم گريه مي كرد كه سروصداي ايجاد شده باعث شد تا وي چندين بار در بازي كامپيوتري شكست بخورد.
به هر حال، گريه كودك به حدي پسر ۱۱ ساله را كلافه كرد كه وي يك چاقو برداشت و آن را به شكم كودك فرو كرد.
همچنين ديروز اعلام شد كه پدري ۲۱ ساله در شهر نورويچ، يكي از دوقلوهاي چهارماهه خود را به دليلي مشابه به قتل رساند.
اين مرد جاني هشدار داده بود در صورتي كه حين بازي با كامپيوتر، كسي مزاحمش بشود، او را خواهد كشت به همين دليل بلافاصله پس از اين كه پسربچه ۴ماهه تمركزش را در حين بازي كامپيوتري به هم زده كودك بي گناه را كشت.
اجلاس گروه ۸ و لطمه به پرندگان
ادينبورگ: تدابير امنيتي شديد اجلاس گروه ۸ در اسكاتلند باعث صدمه ديدن حيات وحش اين منطقه شده است.
به عنوان مثال در فاصله ۱۰ كيلومتري هتل محل اسكان شركت كنندگان در اين اجلاس دهكده اي آرام و سرسبز واقع است كه در اين دهكده يك مرد به نگهداري و پرورش انواع پرندگان مي پردازد.
با توجه به اين كه پرندگان وي به سروصدا عادت ندارند، پرواز هلي كوپترها بر فراز دهكده شوك عصبي به پرندگان به ويژه عقاب ها وارد كرده و آنها  به شكستن تخم هاي خود مي پردازند.
تولد پانداهاي دوقلو
پكن: پانداها بيش از حيوانات ديگر جهان در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند و در حال حاضر تنها ۱۶۰۰ پاندا در غرب چين زندگي مي كنند.
به همين دليل چيني ها در مناطق حفاظت شده به نگهداري از اين حيوانات مي پردازند. روز گذشته اعلام شد يك پانداي ماده در چين، دوقلو به دنيا آورده كه بسيار عجيب است چون معمولا پانداها دوقلو به دنيا نمي آورند. گفته مي شود كه مادر و فرزندانش شرايط رضايتبخشي دارند.
سوت
نيوكاس: چندي پيش يك مأمور زندان در انگليس سوت خود را به نشانه وضعيت اضطراري به صدا درآورد.
اين مأمور زن مدعي شده بود كه يكي از نگهبانان قصد تكثير تصاوير غيراخلاقي را در ميان زندانيان داشت به همين دليل در سوت خود دميد.
به هر حال كميته انضباطي زندان، ادعاي اين خانم را نپذيرفت و او را اخراج كرد. اما وي به دادگاه شكايت كرد و ديروز قاضي رأي داد كه زندان بايد ۴۷۷ هزار پوند غرامت به كارمند اخراجي خود بپردازد. اين بيشترين غرامت تاريخ انگليس براي به صدا درآوردن يك سوت است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و۵۶ دقيقه

گل و گياه
پافيوپديلوم (اركيده)
001608.jpg
نام علمي: Paphiopedilum Lyric Glendora
خانواده: ORCHIDACEAE
اركيده خاكزي به بلندي ۳۰ و گستردگي ۲۰ سانتي متر است. داراي برگهاي تسمه اي تا بيضي شكل بوده و گلهاي گرد و منفرد آن به قطر ۱۲ سانتي متر در زمستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك به نسبت مساوي از پوست تنه درخت (خردشده) و خاك لومي _ ماسه اي، دوره استراحت ندارد، بنابراين در تمام مدت سال خاك آن بايد مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |