پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۲ - Jul 7, 2005
وزير بهداشت و درمان اعلام كرد:
بسيج نيروهاي وزارت بهداشت براي
اجراي طرح پزشك خانواده
001650.jpg
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در همايش رؤساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور گفت كه تا ۵/۱ ماه باقيمانده از دولت فعلي همه نيروهاي وزارت بهداشت در سراسر كشور به صورت ۲۴ ساعته براي اجراي كامل طرح پزشك خانواده بسيج مي شوند.
دكتر مسعود پزشكيان در اين همايش افزود: اجراي طرح پزشك خانواده مهمترين وظيفه همه پرسنل وزارت بهداشت و يك كار ماندگار و آرزوي ديرينه نظام سلامت كشور است كه خدمت بهداشتي و درماني را به روستاها و مناطق محروم كشور مي برد تا روستائيان مجبور نباشند براي درمان هر ناراحتي كوچك به شهر بروند و كسي هم در شهر آن طور كه بايد در خدمت آنها نباشد. براساس اين طرح، با تشكيل ستاد ملي بسيج همگاني، اجراي برنامه بيمه روستايي حدود ۵ هزار پزشك عمومي و ۲ هزارو ۵۰۰ ماما در مناطق روستايي و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر، خدمات بهداشتي درماني را به حدود ۲۶ ميليون نفر ارائه خواهند داد.
وي اضافه كرد: با هماهنگي هاي انجام شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي و همكاري سازمان بيمه خدمات درماني خوشبختانه مشكل پول و اعتبار نداريم و اكنون كه مشكل مالي وجود ندارد ديگر بهانه اي براي كار نكردن نيست و همه بايد جدي تر از جدي  اجراي طرح پزشك خانواده را دنبال كنند.
وي گفت: انتظار ما اين بود كه قراردادهاي پزشكان و كادرهاي درماني در روستاها تا آخر اين هفته بسته شود ولي هنوز اين كار به طور كامل انجام نشده بنابراين اكنون از همه دانشگاه هاي علوم پزشكي مي خواهيم كه بدون هرگونه تشريفات زائد و گيرهاي اداري هر چه سريع تر قراردادهاي به  كارگيري پزشكان را منعقد كنند.
وزير بهداشت گفت: انتظار داريم دانشگاه هاي علوم پزشكي اجراي طرح پزشك خانواده را حتي از بسيج واكسيناسيون نيز جدي تر بگيرند و با تأسيس وب سايت اجراي طرح ستاد بيمه همگاني روستائيان (سايت بهبر) مستقر در وزارت بهداشت لحظه به لحظه و به صورت شبانه روزي پيشرفت كار را گزارش كنند.
وي ادامه داد: با استفاده از اعتبارات تأمين شده همه امكانات و تجهيزات لازم براي مراكز درماني روستايي تهيه شده و مراكز قديمي نيز بازسازي شده يا در حال بازسازي هستند، مشكل آمبولانسها نيز در همه استانها حل شده و اكنون آمبولانسها به دانشگاه هاي علوم پزشكي تحويل شده است.
پزشكيان ادامه داد: براي تجهيز و نوسازي اورژانسهاي كشور ۶۰ تا ۷۰ ميليارد تومان هزينه مي شود و به اين ترتيب حداقل ۴۰ درصد مشكلات اورژانسهاي كشور حل مي شود.
وي تأكيد كرد تا چند روز آينده بايد همه قراردادها با پزشكان خانواده بسته شود مگر آنكه در جايي پزشك متقاضي نباشد كه بايد آن هم توسط يك گروه ويژه پيگيري شود. اگر بتوانيم طرح پزشك خانواده را در مدت باقيمانده به پايان ببريم همه استيضاح ها و حرف و حديث هايي كه در اين چند سال داشته ايم ارزش داشته است زيرا يك خدمت بزرگ و تغيير اساسي در نظام سلامت كشور ايجاد شده است.
براساس اين گزارش دكتر محمد اسماعيل اكبري معاون بهداشتي وزير هم با اشاره به فاز عقد قرارداد آماده سازي، استقرار نيروي انساني و فاز آموزش اين طرح اظهار كرد: در فاز آماده سازي و در قدم اول PIU بيش از ۷۰ ميليارد تومان براي بازسازي شبكه اختصاص يافته و تاكنون ۱۰۰۰ مركز بهداشتي و درماني تعمير شده كه بايد تا دي ماه سال جاري به اتمام برسد.
وي افزود: تا كنون ۱۰۸۰ دستگاه خودرو موسو خريداري و ۴۰۰ دستگاه ديگر نيز در بندرعباس موجود است و براي هر مركز دست كم ۲۴ قلم تجهيزات در نظر گرفته شده است.وي با اشاره به تشكيل كميته فني، آموزشي، اطلاع رساني، هماهنگي هاي تخصصي، صنفي و كميته نظارت در وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: دستورالعمل هاي صادره جامع ترين دستورالعمل ها بوده به نحوي كه به خوبي تكليف بيمه روستايي را مشخص كرده است.
اكبري با اشاره به برگزاري بيش از ۵۰ جلسه كاري، هماهنگي با وزارت كار، به منظور نهايي كردن قرارداد پزشكان، نهايي كردن فرم قرارداد جهت همكاري اداره كل بيمه خدمات درماني و تهيه برنامه زمانبندي اجلاس روساي دانشگاه ها افزود: در كميته آموزش تهيه بسته هاي خدمت پزشك خانواده، تعيين ساختار ارائه آموزش و شرح وظايف در فازهاي مختلف برنامه آموزشي براي آموزش، تعيين فهرست عناوين موضوعات آموزش و كسب امتياز بازآموزي براي پزشكان و كارشناسان مربوطه از برنامه هاي قابل ذكراست.

سرانه دانش آموزي مدارس غيرانتفاعي،
نصف سرانه مدارس دولتي است
001653.jpg
گروه علمي فرهنگي :با تصويب لايحه جديد «اصلاح قانون مدارس غيرانتفاعي» دولت موظف خواهد شد هر ساله از منابع در اختيار خود، معادل ۵۰ درصد سرانه سالانه دانش آموزي بخش دولتي را به مدارس غيرانتفاعي اختصاص دهد.
بر اساس اين لايحه به منظور حمايت از توسعه مدارس غيردولتي و ارائه كمك  و تسهيلات لازم به اين مدارس، وزارت آموزش و پرورش موظف به تشكيل صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي با مشاركت مؤسسان شده و بر اين مبنا دولت نيز موظف شده است همه ساله، علاوه بر اعتبارات آموزش و پرورش حداقل معادل ۵۰ درصد سرانه دانش آموزي در بخش دولتي را به ازاي كل دانش آموزان شاغل به تحصيل در مدارس غيردولتي به اين صندوق كمك كند.
در اين لايحه اصلاحي كه از سه سال گذشته از سوي دولت به مجلس ششم ارائه شد و پس از طي مراحل اوليه بررسي در كميسيون آموزش و تحقيقات هم اكنون در دست بررسي مجلس هفتم است، به آموزش و پرورش اجازه داده شده است، زمين، ساختمان مدارس دولتي و ساير ساختمانهاي مازاد بر نياز خود را در مناطقي كه امكان دسترسي به مدرسه دولتي وجود دارد به صورت فروش يا اجاره به مؤسسان مدارس غيردولتي واگذار كند؛ بر اين اساس ضوابط تعيين قيمت فروش، نحوه و شرايط واگذاري ساختمانها و اراضي فوق، به پيشنهاد آموزش و پرورش و تصويب دولت مشخص خواهد شد.
بعلاوه تاكيد شده است كه مدارس غيردولتي كه با يارانه هاي دولت و تسهيلات تكليفي خريداري يا احداث مي شوند بايد به مدت ۲۰ سال داراي هويت آموزشي و كاربري «استفاده به عنوان مدرسه» بمانند؛ بر اين اساس چنانچه به دلايلي نظير انحلال يا توقف فعاليت يا هر علتي كه شوراي نظارت موجه تشخيص دهد، ادامه فعاليت آموزشي براي مؤسسان مدارس غيردولتي ميسر نباشد، اين افراد با نظر شوراي نظارت اولا مكلفند مدرسه را به قيمت كارشناسي به اشخاص داراي موافقت اصولي براي تاسيس مدرسه غيردولتي يا آموزش و پرورش واگذار كرده و ثانيا اگر اين افراد حقيقي و حقوقي واجد شرايط تمايلي به خريد يا اجاره ملك مورد نظر نداشته باشند، مؤسس پس از اخذ مجوز از شورا و با تسويه بدهي به دولت، مي تواند آن را فروخته و كاربري آموزشي ملك را برابر مقررات به كاربري ديگري تبديل كند.
به گزارش ايسنا در اين زمينه همچنين فروش و اجاره اين نوع مدارس غيردولتي، در صورتي ميسر است كه حداقل يكسال قبل، مراتب به اطلاع آموزش و پرورش محل رسيده و مورد موافقت جهت كسب تاييد شوراي نظارت رسيده باشد.
از ديگر اصلاحات قانون تأسيس مدارس غيردولتي تعيين ضوابط دقيق براي حقوق و مزاياي نيروهاي شاغل در اين مدارس است.
بر اين اساس بايد ضوابط حقوقي و مزايا ، شرايط و ضوابط بيمه معلمان و كاركنان غيردولتي مدارس فوق از سوي آموزش و پرورش با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و سازمان تأمين اجتماعي تهيه شده و به تصويب هيأت دولت برسد.
بعلاوه معلمان و مربيان مدارس غيردولتي موظفند دوره هاي تكميلي يا ضمن خدمت لازم را بگذرانند.

كمك هزينه اجاره دفتر به كانون هاي
بازنشستگي پرداخت مي شود
001659.jpg
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي براي كمك به تأمين دفاتر استقرار كانون هاي بازنشستگي بخشي از هزينه رهن و اجاره اين دفاتر را تأمين مي كند.
به گزارش سازمان تأمين اجتماعي كليه كانون هاي كارگران بازنشسته و مستمري بگير استاني، حداكثر مبلغ ۵۰ ميليون ريال بابت مشاركت در هزينه رهن و اجاره دفاتر كانون ها، پرداخت مي كند.همچنين به كانون هاي كارگران بازنشسته و مستمري بگير فعال در شهرستان ها حداكثر ۳۰ ميليون ريال بابت مشاركت در هزينه رهن و اجاره دفاتر اين كانون ها، كمك مي كند.
در دستورالعمل جديد سازمان تأمين اجتماعي، كانون هاي كارگران بازنشسته، به تشكل هايي اطلاق شده كه طبق ماده ۱۳۴ قانون كار تشكيل شده و در اداره كل استان يا ادارات كار شهرستان ها به ثبت رسيده است. اين كانون ها، در صورت تشكيل در محل شهرستان ها، تحت عنوان كانون شهرستاني شناخته مي شود و در صورتي كه تعداد كانون هاي شهرستاني در استاني به حداقل ۵ كانون افزايش يابد، كانوني تحت عنوان كانون استاني تشكيل مي شود و پس از ثبت در اداره كل كار استان،  رسميت خواهد داشت.براساس اين گزارش، براي بررسي  درخواست ها و تصميم گيري در خصوص پرداخت كمك هزينه رهن و اجاره دفاتر محل استقرار كانون ها، كميته اي به نام كميته اسكان در دفتر امور فرهنگي و اجتماعي بازنشستگان با حضور و عضويت نمايندگان تام الاختيار معاونت هاي اداري و مالي و امور استان هاي سازمان تأمين اجتماعي تشكيل مي شود.
همچنين مبالغ پرداختي بابت كمك به رهن و اجاره دفاتر محل استقرار كانون هاي بازنشستگي به صورت اماني بدون سود و كارمزد خواهد بود و اسناد رهن و اجاره بايد به نام كانون هاي مربوطه، ثبت شود و معادل اين مبلغ، چك يا اسناد معتبر به عنوان وثيقه از كانون بازنشستگي دريافت مي شود.
علاوه بر اين در صورت انحلال هر يك از كانون هاي بازنشستگي دريافت كننده اين كمك هزينه كليه وجوه پرداختي از اين بابت، بايد به سازمان تأمين اجتماعي بازپرداخت شود.همچنين، كانون هاي بازنشستگي متقاضي دريافت كمك هزينه رهن و اجاره بايد درخواست خود را به همراه مستندات لازم به اداره كل تأمين اجتماعي استان محل فعاليت خود ارائه دهند تا پس از بررسي هاي لازم در ادارات كل استان ها، موضوع براي تخصيص اعتبار به معاونت فرهنگي و اجتماعي اعلام شود.

عذاب وجدان مادران از تبليغات شير مادر
001656.jpg
ايسنا: بيشتر مادران شير مادر را به عنوان غذاي سالم براي فرزندانشان مي دانند ولي با اين حال ۳/۴ درصد از نوزادان در ششمين ماه زندگي شان و بعضي از آنها حتي از ابتداي تولد طعم شير خشك را تجربه مي كنند.اين مادرها اذعان دارند كه گذشته از مسائل شغلي آنها فرزندان ديگري هم دارند كه احتياج به نگهداري دارند و پدران هم بايد سهمي در غذا دادن به نوزادان داشته باشند.روانشناسان گزارش مي دهند كه مادران با عذاب وجدان شيشه شير خريداري مي كنند و بعضي از آنها حتي به خاطر ناتواني در شير دادن دچار افسردگي مي شوند.

هفتمين دوره كتاب سال ولايت در مشهد برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: هفتمين دوره كتاب سال ولايت همزمان با ايام ولادت حضرت زهرا (سلام الله عليها) در مشهد مقدس برگزار مي شود.
حجت الاسلام معراجي مسئول دبيرخانه كتاب سال ولايت در گفت وگو با خبرنگاران در قم گفت:  هفتمين دوره همايش كتاب سال ولايت همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها با حضور شخصيت هاي حوزوي و فرهنگي داخل و خارج از كشور در مشهد مقدس برگزار مي شود.
وي در ادامه افزود: جشنواره كتاب سال ولايت همچون سالهاي گذشته كه در حوزه كتابها و آثار مكتوب چاپ اول پيرامون سيره و شخصيت اهل بيت(ع) فعاليت مي كرد، در سال جاري نيز در بحث تاليف، تهيه و تدوين، تحقيق متون كهن و ترجمه به بررسي آثار منتشر شده در سال ۱۳۸۳ مي پردازد.
مسئول دبيرخانه كتاب سال ولايت با اشاره به اينكه از سه سال گذشته جشنواره به معرفي آثار پيرامون سيره، شخصيت، آثار و معارف يكي از ائمه به صورت خاص مي پردازد، اظهار داشت: در سال جاري جشنواره كتاب سال ولايت پيرامون سيره و شخصيت امام سجاد(ع) كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي منتشر شده خواهد پرداخت و جايزه هيأت داوران به نويسندگان و ناشران و موسسات فعال در عرصه گسترش معارف اهل بيت تعلق خواهد يافت.
حجت الاسلام معراجي افزود: در هفتمين جشنواره كتاب سال ولايت مانند سالهاي گذشته از نويسندگان و بزرگاني كه عمر خود را به قلم فرسايي در ساحت مقدس اهل بيت(ع) صرف كرده اند، ناشريني كه طي سالهاي گذشته در چاپ و نشر آثار اهل بيت(ع) همت والايي نشان داده اند و در بخش كودك و نوجوان از پديدآورندگان آثار بديع حوزه ولايت تجليل خواهد شد.
جشنواره كتاب سال ولايت طي سالهاي گذشته همزمان با نيمه شعبان، سالروز ميلاد باسعادت منجي عالم بشريت امام زمان(عج)، برگزار مي شد اما امسال در راستاي مشاركت و همكاري در برگزاري كنگره ميراث علمي معنوي حضرت زهرا(س)، ۶ مرداد در مشهد برگزار خواهد شد.

زمان اعلام اسامي پذيرفته شدگان علمي كاربردي
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي كاربردي از اعلام اسامي پذيرفته شدگان دوره هاي بدون كنكور دانشگاه علمي كاربردي در نيمه دوم مردادماه خبر داد.
به گزارش ايسنا،  دكتر حسين بلندي در ادامه افزود: اسامي ۵۵هزار پذيرفته  شده دوره هاي پودماني (بدون كنكور) دانشگاه جامع علمي - كاربردي نيمه دوم مرداد سال جاري اعلام مي شود. وي گفت: ثبت نام اين دوره  در ۹۳ كد رشته و ۷۸۹ كد رشته محل طي روزهاي ۲۴خرداد الي ۱۲تير ماه سال جاري در دفاتر پستي سراسر كشور انجام شد. معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي كاربردي در خاتمه خاطرنشان كرد: داوطلبان مي توانند اطلاعات تكميلي دوره هاي پودماني حضوري و غيرحضوري را در سايت دانشگاه جامع علمي - كاربردي به آدرس هاي www.uast.ac.ir و www.edu.uast.org مشاهده كنند.

پرداخت وام حمايتي به زندانيان آزاد
ايلنا _ مدير كل طرح و برنامه سازمان زندان ها، اعلام كرد كه حداكثر زمان پرداخت وام حمايتي به زندانيان آزاد شده، سه ماه است.
ناصر جعفرقلي گفت: لازمه اعطاي وام به زندانيان، طي كردن فرايندي است كه بعد از تأييد مددكار و مراكز مراقبت بعد از خروج از زندان، به زندانيان اعطا مي شود.اعتبار لازم براي وام زندانيان كه در اختيار بانك كشاورزي قرار مي گيرد .از زمان دريافت درخواست وام توسط يك زنداني، تا اعلام به بانك حداكثر دو هفته طول مي كشد و سپس ما درخواست را به بانك ارائه مي كنيم.
مدير كل طرح و برنامه سازمان زندان ها، گفت: در صورتي كه زندانياني نتوانند بازپرداخت وام خود را تضمين كنند، ما اين امر را تضمين خواهيم كرد. بازپرداخت وام زندانيان از زماني آغاز مي شود كه زندانيان فعاليت شغلي خود را آغاز كرده و به بازدهي رسيده باشند.به گفته وي، مهمترين شرط اعطاي وام به زندانيان، گذراندن اداره حرفه آموزي با تأييد وزارت كار است.
وي، با اشاره به اينكه سقف اعتبار پرداخت وام حمايتي زندانيان محدود است، تصريح كرد: اعتبار ما براي سال جاري در بحث وام زندانيان ۲۹ ميليارد ريال است كه با اين ميزان نمي توان به نياز همه زندانيان تقاضا كننده، پاسخ داد.
به گفته مدير كل طرح و برنامه سازمان زندان ها، آنچه كه بعد از دريافت وام توسط زندانيان بازپرداخت مي شود، مجددا در قالب وام به زندانيان نيازمند ديگري داده مي شود.وي، با اشاره به اينكه اعطاي وام حمايتي به زندانيان از سال ۷۹ آغاز شده است، گفت: از سال ۷۹ تا پايان ،۸۲ حدود ۱۶ هزار و ۵۵۵ نفر وام حمايتي دريافت كرده اند.
جعفرقلي گفت: در زمينه خدمات ۱۰ هزار و ۵۶۸ نفر، كشاورزي ۵ هزار و ۱۱۷ نفر و در زمينه صنعت و توليد ۸۷۰ نفر تا پايان سال ۸۲ وام گرفته اند.
وي افزود: آنچه ايده آل ما است، اعطاي وام حمايتي به ۵۰ هزار زنداني در هر سال است در صورتي كه با توجه به عدم اعتبار در طول ۴ سال (۸۲ _ ۷۹) تنها ۱۶ هزار نفر وام حمايت را دريافت كرده اند.

افزودني هاي غذا و آب ميوه ها عامل بروز كهير
ايلنا: عضو هيأت علمي انجمن آسم و آلرژي، اعلام كرد: افزودني هاي غذا و آب ميوه مهمترين عوامل بروز «كهير» در افراد است.مسعود موحد،گفت: بروز «كهير» دلايل مختلفي دارد، از جمله افزودني هاي غذايي، نوشابه ها، آب ميوه هاي آماده، لبنيات، آجيل ها، نيش حشرات، داروهاي خوراكي تزريقي، پمادها، لباس هاي تنگ، بيماري هاي عفوني و بيماري هاي غدد است.

كمك بلاعوض هلال احمر براي خانواده هاي آسيب ديده
مهر: جمعيت هلال احمر در سال گذشته بيش از ۱۳۷ ميليارد ريال كمك نقدي بلاعوض براي خانواده هاي آسيب ديده ناشي از حوادث طبيعي يا غيرطبيعي هزينه كرده است.به گزارش روابط عمومي جمعيت هلال احمر، در مجموع حوادث سال گذشته، تعداد ۸۱ هزار و ۲۲۵ خانوار آسيب ديدند كه بلافاصله مورد حمايت جمعيت هلال احمر قرار گرفتند.گزارشات حاكي است: مبلغ ۱۳۷ ميليارد و ۴۸۷ ميليون و ۵۲۰ هزار و ۷۳۳ ريال به اين آسيب ديدگان از سوي جمعيت هلال احمر كمك بلاعوض مالي شده است.

تكنولوژي قادر به حل بيماري هاي رفتاري جامعه نيست
گروه اجتماعي- محسن احمدي: ايجاد جامعه اي سالم و فائق شدن بر مشكلات پيچيده اجتماعي نيازمند رويكردهاي مشاركتي و راه حلهايي است كه جامعه و سازمانها را در كنار يكديگر قرار مي دهد تا از ظرفيت ها، توانايي ها و منابع اجتماعي جهت شناخت نيازها و حل مشكلات استفاده شود.
دكتر حسين ملك افضلي، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين مطلب در كنگره سراسري پژوهش مشاركتي مبتني بر جامعه كه در اردبيل برگزار شد گفت: تاكنون ۱۳ دانشگاه به پايگاههاي تحقيقات جمعيتي كه هدف آن جلب مشاركت هاي مردمي است پيوسته اند. اين كنگره فرصتي است تا بحث هاي تئوريك و تجربيات داخلي و خارج از كشور را با هم آميخته و كار را ادامه دهيم.
دكتر ملك افضلي با اشاره به نياز به بازنگري مفهوم كارهاي انجام شده گفت: بايد در خود، رفتارها و تجربيات جديد ايجاد كنيم. موضوع تحقيق از متن جامعه برخاسته است و در اصل مردم محور اصلي مشاركت هستند. مسئله بعدي رويكرد توسعه اي و جامع است. ضرورتي كه بايد به آن توجه كرد همچنين راهكاري كه براي حل مشكلات ارائه مي شود بايد متناسب با نياز جامعه باشد.معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: امروزه تكنولوژي قادر به حل بيماري هاي رفتاري جامعه از قبيل سوانح و حوادث، مشكلات رواني، بيماري ها، معضلات ناشي از رفتارهاي غلط نيست.
وي اضافه كرد: طرح آموزش بهورزان در روستاها يكي از نمونه هاي مشاركت مردمي به شمار مي رود كه اين امر سبب شد كه ميزان مرگ و مير نوزادان در روستاها كه در سال ۱۳۴۶ به ازاي هزار تولد ۳۰۰ مورد مرگ و مير وجود داشت _ يك سوم تولدها منجر به مرگ نوزادان مي شده - امروزه به ۳۰ مورد مرگ در هر هزار تولد كاهش يابد.

كشفيات مواد مخدر ناجا فقط ۳۰ درصد
نياز دارويي كشور را تامين مي كند
فارس: مدير كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت و كارخانه داروسازي «تما» كشفيات مواد مخدر از سوي نيروي انتظامي فقط ۳۰ درصد نياز مواد اوليه دارويي كشور را تامين مي كند و ۷۰ درصد ديگر وارد مي شود.
سعيد صفاتيان ضمن اعلام اين مطلب افزود:  مواد مخدر به عنوان ماده اوليه براي ساخت انواع اقلام دارويي مانند كدئين، سباتين، نوسكاپين و بوكرنورفين كاربرد دارد كه براساس اعلام وزارت بهداشت مقدار موادمخدري كه كشفيات نيروي انتظامي در اختيار كارخانه تما كه توليد كننده اين مواد است قرار مي دهد فقط ۳۰ درصد نياز دارويي كشور را جواب مي دهند و ۷۰ درصد ديگر يا بايد مطابق معمول از خارج وارد شود يا در داخل كشور توليد شود.
وي ادامه داد: هدف از كاشت شقايق اليفرا به عنوان يك گياه مورفين دار نيز در واقع تامين نياز ۷۰ درصدي صنعت دارويي كشور است و در صورتي كه بخواهيم افراد بيشتري از معتادان را تحت پوشش درمانهاي نگهدارنده ببريم كشفيات نيروي انتظامي حتي جوابگوي ۱۰ درصد نياز كشور نيز نخواهد بود.
وي گفت: بر اساس برنامه هاي كشوري حداقل بايد ۲۰۰ هزار نفر از معتادان تحت پوشش درمانهاي نگهدارنده قرار بگيرند در حالي كه اكنون حداكثر چهار هزار نفر در كشور تحت پوشش متادون درماني هستند و درمان نگهدارنده با نوكرنوفين نيز در كشور اصلا نداريم و در حد صفر است.
وي اضافه كرد: داروهاي درمان نگهدارنده با نوكرنورفين گران است و توان واردات آن را به كشور نداريم و بايد حتما در داخل كشور توليد شود كه كشت شقايق اليفرا در واقع به همين منظور پيشنهاد و تصويب شده است. صفاتيان گفت:  در حال حاضر فقط متادون درماني در كشور توسط مراكز دولتي و خصوصي تحت پوشش بهزيستي و وزارت بهداشت در حال انجام است كه پس از سم زدايي اوليه انجام مي شود البته تعداد افرادي كه از متادون براي سم زدايي اوليه استفاده مي كنند بالاست و در حدود ۶۰۰ هزار مورد در سال است اما معتاداني كه از درمان نگهدارنده از متادون به عنوان يك داروي شيميايي استفاده مي كنند اندك و در حدود سه تا چهار هزار نفر است.

ضرورت ترويج فرهنگ ايثار
گروه اجتماعي: مهمترين عاملي كه مي تواند در مقابل توطئه هاي دشمنان مقاومت كند ترويج و احياء فرهنگ ايثار و شهادت مي باشد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، دكتر خامه يار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي اين نهاد در مراسم افتتاحيه نخستين گردهمايي سراسري معاونان پژوهش و ارتباطات فرهنگي با اشاره به مطلب فوق افزود: از لحاظ منطقه اي و جهاني در شرايطي بسيار سخت قرار داريم و تلاش دشمن در خلع سلاح حزب ا... لبنان، كشتار شيعيان در پاكستان، افغانستان و عراق مقدمه توطئه هاي بزرگ و سلسله برنامه هايي است كه از سوي آمريكا و غرب عليه مسلمانان تدارك ديده شده است.وي تأكيد نمود: زمينه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه وجود دارد كه بايد با برنامه ريزي و فعاليتهاي مناسب آن را عميق تر سازيم.

۹۰ هزار مددجو در نوبت دريافت وام خود اشتغالي
مهر: معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي گفت: بر اساس قانون ۳ درصد اشتغال معلولين دستگاههاي اجرايي موظف به استخدام معلولين شده اند در صورتيكه اين امر به طور كامل در تمام سازمانها اجرا نمي شود.
دكتر مسعود حيدرنژاد ضمن اعلام اين مطلب اشتغال را مهمترين مشكل معلولين كشور دانست و افزود: در سال گذشته و سه ماهه اول امسال فقط براي ۱۵۰ معلول شغل ايجاد شده است، درصورتي كه ۲۲۰۰ معلول در آزمون استخدامي ادواري پذيرفته شده و داراي شرايط استخدامي هستند اما شغلي ندارند.وي افزود: هم اكنون شغلها و پستهايي كه براي معلولين در نظر گرفته مي شود با توان آنها هم خواني و سنخيتي ندارد و آنها توانايي و امكان كار كردن و فعاليت در پستها را ندارند، بنابراين بايد از سوي سازمان مديريت اين موارد نيز در ارتباط با اشتغال معلولين رعايت شود.
حيدرنژاد در خصوص افزايش اعتبارات بهزيستي خاطر نشان كرد: در لايحه بودجه امسال اعتبار بهزيستي در بخشهاي مختلف افزايش يافته اما تاكنون خبري از تخصيص اين اعتبارات نيست.معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي تاكيد كرد: در حال حاضر ۹۰ هزار معلول و مددجوي تحت پوشش اين سازمان پشت نوبت دريافت وامهاي خود اشتغالي هستند كه با بودجه تخصيصي ۲۴ ميليارد توماني، درصورت پرداخت سه و نيم تا ۷ ميليون تومان وام به هر مددجو فقط مي توانيم به ۷ هزار نفر وام بدهيم و مابقي باز هم بايد پشت نوبت بمانند.

مؤسسات خيريه سالانه ۸۰ ميليارد تومان
به بهزيستي كمك مي كنند
مهر: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: مؤسسات خيريه و بخش خصوصي با اقدامات و خدمات خود در هر سال حدود ۸۰ ميليارد تومان به سازمان بهزيستي كمك مي كنند.
محمد رضا راه چمني در مراسم توديع و معارفه مدير كل سازمان بهزيستي استان قم با ارائه گزارش عملكرد سازمان بهزيستي كشور در دولت خاتمي تصريح كرد: در سال ۷۶ فقط ۷ درصد از معلولان تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار داشتند در حالي كه در حال حاضر ۲۲ درصد معلولان از خدمات سازمان بهزيستي بهره مند مي گردند.
وي تعداد ايتام تحت پوشش سازمان بهزيستي در حال حاضر را ۱۰۰ هزار نفر اعلام كرد و در ادامه گفت: در سال ۷۶ ، ۳ هزار و ۵۰۰ كودك بي سرپرست در مراكز شبانه روزي نگهداري مي شدند كه اين رقم اكنون به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزايش پيدا كرده است.
راه چمني تعداد معتاداني را كه در مراكز درماني بهزيستي در سال ۸۳ تحت درمان و مراقبت قرار گرفته اند را ۱۲۱ هزار نفر عنوان كرد.
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: در حال حاضر ۴۶ هزار و ۲۷۵ نفر معلول، ۱۲ هزار سالمند، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بيمار رواني مزمن در مراكز مختلف بهزيستي در سراسر كشور نگهداري مي شوند.
وي راه اندازي مراكز مشاوره پزشكي ژنتيك، اورژانس خدمات اجتماعي، مراكز پيشگيري از طلاق و مشاوره حضوري را از ديگر اقدامات مهم صورت گرفته در طول سال هاي اخير عنوان كرد.
راه چمني گفت: در گذشته به مستمري بگيران از سازمان بهزيستي از ۳ تا ۸ هزار تومان مستمري پرداخت مي شد ولي هم اكنون ۱۶ تا ۳۶ هزار تومان مستمري به اين افراد پرداخت مي گردد.
وي در پايان گفت: اميدوارم روند رو به رشد خدمات سازمان بهزيستي به مددجويان ادامه يابد و مردم و مؤسسات غيردولتي ما را بيش از پيش ياري كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |