پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۲ - Jul 7, 2005
مرحله نيمه نهايي جام حذفي كشور
قهرمان از كدام شهر مي آيد
صباباتري با جلالي و دايي چشم به جام قهرماني دارد. آيا صباباتري مزد لياقت هاي خود را در جام حذفي خواهد گرفت؟ يا استقلال اهواز در همين مرحله به آرزوهاي آن پايان خواهد داد.
001632.jpg
خبرنگار همشهري: جام حذفي به مرحله حساس نيمه  نهايي رسيد. چهار تيم از چهار شهر براي بدست آوردن جام قهرماني به ميدان آمده اند.
استقلال اهواز، صبا باتري، فجر سپاسي شيراز و ابومسلم مشهد. فردا ديدار صبا باتري با استقلال اهواز ديدني است و در آنسو نيز ابومسلم با فجر سپاسي به جام حذفي گرما مي بخشند. قهرماني در جام حذفي يعني كوتاهترين راه براي رفتن در جام باشگاههاي آسيا و اين شانسي است كه در اين مرحله تيمها بايد قدر آنرا بدانند. صبا باتري، استقلال اهواز و يا ابومسلم و فجر سپاسي هر چهار تيم پتانسيل لازم را دارند، اما در اين ميان نقش مربيان بسيار مهم است و جلالي انگيزه و شوق بيشتري دارد. كوتاه ترين راه تا بين المللي شدن و در سطح آسيا به ميدان رفتن جام حذفي است. در هيچ جاي دنيا مسابقات جام حذفي اين چنين برگزار نمي شود و تيمي با چهار بازي ابعاد بين المللي به خود نمي گيرد. هدف از برگزاري از جام حذفي چيست؟ اين رقابت ها تا چه حد به سطح كيفي باشگاه ها كمك كرده است. در مرحله نخست گزينش تيم ها اصلا كارشناسي نشده و ديديم اكثر تيم ها از حضور در اين مسابقات انصراف دادند. سپس طرح عجيب بازي ها كه تا مرحله آخر به صورت تك بازي انجشام گرفت. اگر قرار است نماينده دوم ايران در سوپر جام باشگاههاي آسيا از اين رقابتها انتخاب شود هماني خواهد شد كه بر تيم هايي مانند سپاهان، ذوب آهن و... رفت. نمي خواهيم قهرماني در جام حذفي را لوث كنيم. اما هنوز اعتبار جام حذفي به درستي درك نشده و به اهميت آن پي نبرديم.
نماينده اول در آسيا پس از ۳۰ هفته نفس گير انتخاب مي شود و نماينده دوم ايران با چهار الي پنج بازي و اين اجحاف بزرگي به تيم هاي شايسته فوتبال ماست.
مرحله نيمه نهايي
در مرحله نيمه نهايي در صباشهر تهران، تيم صباباتري ميزبان استقلال اهواز است. صبا به واسطه شوك حضور مجيد جلالي توانست از سد پاس عبور كند و پيروزي در اين بازي از صبا هم اكنون تيمي ساخته در اوج شرايط روحي و در اين شرايط هم مي توان به صعود صبا به مرحله نهايي اميدوار بود. استقلال اهواز فردا در غياب لوكا بوناچيچ مربي اش، حجت  زادمحمود و ابراهيم تقي پور را نيز در اختيار ندارد و كار سختي در پيش دارد.
در شيراز، دو تيم شگفتي ساز فجر سپاسي و ابومسلم ديگر بازي مرحله نيمه نهايي را برگزار مي كنند. هر دو تيم غيرقابل انتظار هستند و غيرقابل پيش بيني، پس نمي توان ارزيابي درستي از اين دو تيم داشت به خصوص در جام حذفي كه فضاي متفاوتي دارد و نوع بازي ديگري را مي طلبد. برنده اين بازي حتي مي تواند تا قهرماني جام حذفي همه پيش رود.

لندن ميزبان بازيهاي المپيك ۲۰۱۲ شد
001626.jpg
001629.jpg
گروه ورزشي: لندن  به  عنوان  ميزبان  المپيك  در سال  دو هزار و دوازده  معرفي  شد.
سرانجام  پس  از ماه ها تلاش  و رقابت سران  و مقامات  عاليرتبه  پنج  كشور داوطلب  براي  ميزباني  دوره  يكصد و هفدهم بازيهاي  المپيك  شامل  رئيس  جمهور فرانسه  ، نخست  وزيران  اسپانيا، روسيه  ،انگليس  و همچنين  نمايندگان  آمريكا و شماري  از بزرگان  ورزش  جهان  از اين كشورها كه  در سنگاپور گرد آمدند رأي  اعضاي  كميته  بين المللي  المپيك  به ميزباني  شهر لندن  پايتخت  انگليس  در المپيك  سال  دو هزار و دوازده  ميلادي تعلق  گرفت . 
در مراسمي كه  ديروز در سنگاپور برگزار شد پس  از دفاع  مقامات  و نمايندگان  كشورها از پيشنهاد خود براي  ميزباني  دوره  يكصد و هفدهم المپيك  جهاني  و پاسخ  به  پرسش  هاي  اعضاي  كميته  بين المللي المپيك در زمينه  توانايي  كشورها براي  برگزاري  بازيها راي  گيري  صورت گرفت  و در نتيجه  شهر لندن  انتخاب  شد.مسائل  امنيتي  ، تجهيزات  و امكانات  به ويژه  استاديوم هاي  پيشرفته  و استاندارد براي  برگزاري  مسابقات  از مهمترين  موضوعاتي  بود كه  در اظهار نظرها مطرح  و بر آن تأكيد شد.برخي  از اعضاي  اين  كميته  از مشكلات  و محدوديت  هايي  كه  آمريكا به بهانه  مسائل  امنيتي  براي  حضور ورزشكاران  كشورها فراهم  مي كند به  عنوان يكي  از موانع  برگزاري  دوره  يكصد و هفدهم  المپيك  جهان  در نيويورك  نام بردند.در مراسم  ديروز همچنين  شهرداران  پاريس  ،لندن  ، مادريد، مسكو و نيويورك  براي  فراهم  كردن  تسهيلات  و اختصاص  بودجه هاي  لازم  براي  تامين  نيازها و امكانات  برگزاري  بازيهاي  المپيك  وعده هايي  دادند.برخي  مقامات  كميته  بين المللي  المپيك  درباره  ميزباني  اسپانيا نيز مسائل امنيتي  و خطر حملات  تروريستي  را مطرح  كردند.

نگاه مسئولان ورزش به استقلال و پرسپوليس
جهانگير كوثري
بايد بپذيريم كه فوتبال بخش عمده ورزش ما را دربرمي گيرد. براي يك بار هم شده به آمارهاي موجود تماشاگران و شنوندگان اين رشته مراجعه كنيم تا به اهميت اين رشته ورزشي نه در ايران بلكه در جهان پي ببريم. بايد بپذيريم كه فوتبال ما هم ديرزماني است با تكيه به مقبوليت عامه تماشاگران و دوستداران دو تيم استقلال و پرسپوليس به زندگي پرشور و پررونق خود ادامه مي دهد. درواقع اين دو تيم بخش بزرگي از تاريخ فوتبال ايران را اشغال كرده اند، افتخار هم آورده اند و در ساختار تيم هاي ملي هميشه حضور داشته اند. ريشه و اصل به وجود آمدن يا تأسيس اين دو تيم روي هر انگيزه و دليلي كه باشد، نفساً مثبت و فرهنگ ساز بوده است. زماني كه به نقش اجتماعي و مردمي اين دو تيم توجه مي كنيم درمي يابيم كه بايد با نگاهي جامعه شناسانه به مقوله وجودي اين دو تيم بپردازيم، به ويژه اگر يك مسئول ورزش بخواهد به نقد و يا ارزيابي و تصميم گيري درباره آن بپردازد.
از رياست محترم سازمان ورزش كه بيش از سي ماه در مسند اصلي ورزش نشسته اند و كارنامه نسبتا درخشاني هم از خود برجاي گذاشته اند، انتظار مي رود در برخورد با اين دو تيم با حساسيت بيشتري اظهارنظر كرده و يا تصميم بگيرند. بايد روند موفقيت اين دو تيم را با حساسيتي كه مردم نسبت به آنها دارند مورد ارزيابي قرار داد. رياست محترم ورزش بايد از منظر دقيق تري به اين موضوع بنگرد كه استقلال و پرسپوليس در شرايط حساس فعلي بيشتر نياز به آرامش،  اتحاد و اعتمادسازي دارند تا برخورد و تعويض و تنزل موقعيت. حال و هواي فعلي پرسپوليس و استقلال را بايد درك كرد كه در اين مقطع آنها بيشتر به تثبيت و تأييد نياز دارند. شايد در عمر كوتاه باقيمانده رياست سازمان ورزش بهترين و مؤثرترين حركت و عمل اين باشد كه اين دو تيم را به حال خود واگذاريم تا به همين تركيب اين دو تيم مردمي به خواسته هاي خود برسند. مسلم بدانيد در ادامه اين حركت تيم ملي كشورمان نيز قادر خواهد بود كه به موفقيت بيشتري دست يابد.

لباس داوري و مربيگري بر تن ملي پوشان واليبال
گروه ورزشي _ علي شاكري: فدراسيون واليبال در حال بررسي طرح تازه اي براي ارتقاي سطح مربيگري و داوري است. استفاده از ملي پوشان سابق، ايده و دستمايه اصلي طرح جديدي است كه قبلا هم چند بار به شكل ناقص و سطحي مورد آزمايش قرار گرفته بود. اما اين بار رئيس فدراسيون واليبال در به اجرا درآوردن اين طرح و عملياتي كردن آن بسيار جدي تر است و مي خواهد در تداوم موفقيت هاي بين المللي در اين زمينه هم وضعيت داوري و مربيگري را سر و سامان ببخشد. واقعيت آنكه اگر بشود و بتوان پاي بازيكنان مطرح گذشته را با وجود تفاوت ها و تبعيض هاي آشكار موجود درآمدي بين حرفه مربيگري و داوري به اين دو عرصه كشاند به خودي خود كار بزرگي صورت خواهد گرفت و مي توان به آينده واليبال اميدوارتر شد. البته يكي از راهكارهاي اصلي جلب و جذب بازيكنان سابق تيم ملي ايجاد تسهيلات در اخذ مدارك مربيگري و داوري و همچنين افزايش چشمگير دستمزد به خصوص در امر داوري خواهد بود.

فردا، آغاز مرحله نهايي ليگ جهاني واليبال
مرحله نهايي ليگ جهاني شانزدهم از فردا در شهر بلگراد آغاز مي شود. در مرحله نهايي چهار تيم صربستان و مونته نگرو (ميزبان)، برزيل، لهستان، و كوبا حاضرند كه طي سه دور بخت خود را براي كسب قهرماني خواهند سنجيد. فردا در آغاز اين بازيها صربستان و مونته نگرو با برزيل و كوبا با لهستان ديدار مي كنند.

كشتي آزاد قهرماني جوانان جهان
روس ها قهرمان شدند و ايران نايب قهرمان
امير گنجي برنده مدال طلاي ۹۶كيلوگرم جوانان جهان
001635.jpg
خبرنگار همشهري: در مسابقات كشتي آزاد قهرماني جوانان جهان در ليتواني تيم ايران پس از مدال طلاي امير گنجي و مدال برنز وحيد جلالي در چهار وزن اول، شب گذشته دو فيناليست در اوزان ۶۶ و ۸۴ كيلوگرم داشت. ابتدا مصطفي آقاجاني در وزن ۵۵ كيلوگرم ايران را صاحب يك مدال برنز ديگر كرد و سپس نوبت به نصرالله فدايي رسيد تا به روي تشك برود. فدايي وقت اول را در برابر «شاميل ماتيروف» روسي با پيروزي پشت  سر گذاشت،  اما پس از برتري ماتيروف در وقت دوم، در لحظات سرنوشت ساز مغلوب حريف شد و در نهايت به مدال نقره بسنده كرد. البته ايران در وزن ۸۴ كيلوگرم هم رسول توكلي را در فينال داشت كه بدليل انجام اين مسابقه در ساعت پاياني شب موفق به دريافت خبر آن نشديم.
البته در اين دوره از مسابقات روس ها چهره پر فروغي داشتند و در چهار وزن دوم در همه اوزان كشتي گيران آنها به فينال رفته بودند. روس ها قبل از انجام مسابقات فينال چهار وزن دوم قهرماني خود را مسجل كرده بودند و بر سر كسب نيابت قهرماني رقابت سختي بين تيم هاي ايران و بلغارستان در گرفته بود كه در نهايت ايران بر سكوي نايب قهرماني ايستاد.

راه اندازي فدراسيون ملي ورزش دانشگاهي
فدراسيون ملي ورزش دانشگاهي روز گذشته با حضور دكتر توفيقي، وزير علوم و تحقيقات و مهندس مهرعليزاده، رئيس سازمان تربيت بدني افتتاح شد.
مراسم افتتاح فدراسيون ملي ورزش دانشگاهي روز گذشته با حضور جمعي از مسئولان ورزش كشور برگزار شد، در ابتداي اين نشست، دكتر توفيقي راه اندازي اين فدراسيون را گامي  بزرگ در راستاي توسعه ورزش دانشگاهي دانست و افزود: اميدوارم با افزايش هماهنگي بين بخشهاي مختلف و بالاخص سازمان تربيت بدني بتوانيم با استفاده از ظرفيتهاي اين بخش در عرصه هاي بين المللي و ملي به موفقيتهاي گسترده اي دست يابيم.
در پايان اين مراسم به پاس همكاري سازمان تربيت بدني و وزارت علوم جهت راه اندازي فدراسيون ورزش دانشگاهي، به مهندس مهرعليزاده و دكتر توفيقي لوح تقدير اهدا شد.

۳۰ كشور در مسابقات شمشيربازي تهران
تاكنون ۲۳ كشور براي حضور در پيكارهاي قهرماني جهاني كلاس  اي در ايران اعلام آمادگي كرده اند.در اين پيكارها كه از ۲۴ تير برگزار مي شود، تيم هاي تايلند، آذربايجان، اسلواني، گرجستان، قزاقستان، فرانسه، بلغارستان، بلژيك، روسيه، ژاپن، ايتاليا، بلاروس، تونس، كره جنوبي، اوكراين، تايوان، اسپانيا، انگليس، هلند، آلمان، اتريش، پاكستان و چين حضور دارند.

ديدار راه آهن و صنعت نفت در يزد تكرار مي شود
خبرنگار همشهري: كميته انضباطي فدراسيون فوتبال براي تعيين تيم دوم صعود كننده به ليگ برتر رأي به يك بازي مجدد ميان دو تيم صنعت نفت و راه آهن داد. قرار است بازي تعيين كننده ميان دو تيم راه آهن تهران و صنعت نفت آبادان در يك زمين بي طرف، ورزشگاهي در شهر مشهد و يا يزد و بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

۲۷ تيرماه جلسه هماهنگي مسابقات ليگ بسكتبال
خبرنگار همشهري:جلسه هماهنگي مسابقات بسكتبال ليگ برتر و دسته اول باشگاه هاي كشور، طي روزهاي بيست و هفتم و بيست و هشتم تيرماه سال جاري برگزار مي شود. طبق اعلام قبلي كميته مسابقات فدراسيون بسكتبال قرار بود اين جلسه به رياست محمود مشحون، رئيس فدراسيون بسكتبال و با حضور مديران و مربيان تيم هاي حاضر در رقابت هاي ليگ برتر باشگاه هاي كشور در تاريخ بيستم تيرماه برگزار شود كه به دليل تعطيلي و ايام فاطميه به بيست و هفتم تيرماه موكول شد.

سعيد فتحي سرمربي تيم بسكتبال پيكان
سعيد فتحي سرمربي سابق تيم هاي ملي به عنوان سرمربي جديد تيم بسكتبال پيكان انتخاب شد.صبح ديروز كميته  فني تيم بسكتبال پيكان با حضور مديرعامل اين باشگاه تشكيل جلسه داد و پس از رايزني هاي گسترده از بين سه كانديداي مربي داخلي و يك گزينه  صرب، سعيد فتحي را به عنوان سرمربي جديد تيم بسكتبال منصوب كرد. فتحي كه چهل و هفت سال دارد داراي مدرك فوق ليسانس معماري است و سابقه  حضور در تيم هاي ملي بسكتبال جوانان، اميد و بزرگسالان ايران را دارد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |