سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴
بوريس چيزوف در كنار برانكو و پارك كي ون
هندبال مثل فوتبال و واليبال
001026.jpg
علي شاكري
اشاره: اگر عنوان كنيم در تاريخ ورزش ايران، ورزش هاي گروهي هيچگاه موقعيت امروزي خود را نداشته اند، سخني به گزاف نگفته ايم. اگرچه از هنگام ورود ورزش ايران به بازيهاي المپيك ۱۹۴۸ لندن، بسكتبال حضور در المپيك را تجربه كرد و در بازيهاي آسيايي ۱۹۵۱ دهلي به مدال برنز رسيد. يا فوتبال با سه مدال طلاي بازيهاي آسيايي ۱۹۷۴ تهران، ۱۹۹۰ پكن و ۱۹۹۸ بانكوك و سه بار راهيابي به مسابقات جهاني ۱۹۷۸ آرژانتين، ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان و چندين قهرماني، مقام دومي و سومي همواره از اواخر دهه شصت ميلادي با وجود فراز و نشيب موقعيت ممتازي داشته است و واليبال هم از همان شروع ورودش به عرصه آسيايي در سال هاي ۱۹۵۸ بازيهاي آسيايي توكيو و ۱۹۶۶ بانكوك و ۲۰۰۲ بوسان در جمع سه تيم برتر ايستاد، اما واقعيت آن كه با چنين دستاوردهايي فقط فوتبال بود كه در دوران ركود حاكم بر ورزش هاي گروهي تركتازي مي كرد و به لطف جذابيت بي حد و حصرش چراغ ورزش هاي اجتماعي را روشن نگاه مي داشت. حتي واترپلو هم با آن همه سر و صداي حاصله از طلاي بازيهاي آسيايي ۱۹۷۴ تهران موفقيت هايش به دليل نبود پشتوانه تداوم پيدا نكرد. اين روند تا چندين دهه و تا دو سال پيش هم پابرجا بود تا اين كه خيزش دوباره ورزش هاي گروهي را در كنار فوتبال شاهد بوديم. حالا واليبال ايران در سه رده سني به مسابقات قهرماني جهان صعود كرده است. بسكتبال با كسب مقام هاي پياپي در رده هاي جوانان، اميدها و بزرگسالان خود را به قافله پيشتازان قاره كهن رسانده و حضور در مسابقات جوانان جهان را تجربه كرده و در انتظار شركت در مسابقات جهاني اميدهاست. در بحبوحه چنين موفقيت هايي هندبال هم در كمتر از يك سال به توفيقاتي ارزشمند نايل آمده و خود را در كنار فوتبال، واليبال و بسكتبال قرار داده است.
حيدرآباد هند پاياني بر طلسم ناكامي هاي هندبال در مسابقات قاره اي بود. اگرچه تيم جوانان ايران در عين استحقاق و شايستگي با وجود كسب مقام سوم از راهيابي به مسابقات جهاني محروم ماند، اما هندبال ايران از آن پس در تمامي ميدان هاي آسيايي با دست پر خارج شد كه آخرين آن رقابت هاي قهرماني نوجوانان آسيا (انتخابي مسابقات جهاني قطر) در بانكوك بود. نكته جالب در فتوحات تيم هاي هندبال ايران آن كه همه اين تيم ها با تفكرات يك مربي اوكرايني به نام «بوريس چيزوف» توانستند صاحب مدال و عنوان شوند. نام چيزوف را هم از اين پس بايد در كنار نام مربيان بزرگ خارجي چون برانكو ايوانكوويچ و پارك كي ون و ... قرار داد. گفتگوي همشهري را با اين مربي مي خوانيد. جا دارد از زحمات محمد كمال اوف كه به عنوان مترجم ما را در انجام اين مصاحبه ياري داده است تشكر كنيم.
* سطح هندبال نوجوانان آسيا را چگونه ديديد؟
- بازيها در سطح خوبي بود، مثل همه تورنمنت ها، هم تيم ضعيف داشت، هم متوسط و هم قوي. اما در بين تيم ها كره، ژاپن و بحرين در كلاسي برتر ظاهر شده بودند.
* تيم ما در كدام كلاس بود؟
- راستش راجع به تيم ما مربيان ساير تيم ها بايد نظر دهند، اما به اعتقاد كارشناسان حاضر در بازيها تيم ايران هم عرض با تيم هاي كره، ژاپن و بحرين بود.
* مهم ترين مشكل تيم ايران نسبت به ساير مدعيان؟
- بزرگترين ايراد تيم ايران كمبود تجربه بين المللي و بازيهاي تداركاتي بود. مطمئن باشيد اگر نفرات تيم ايران چند بازي تداركاتي خارجي داشتند، به لحاظ هماهنگي مي توانستند شانس قهرماني هم پيدا كنند.
* چرا مصاف بر سر قهرماني را به كره باختيم؟
- از نظر روحي بچه ها كم آوردند. چندان گناهي هم نداشتند، براي خودباوري و موفقيت در تورنمنت هاي رسمي و غلبه بر شرايط روحي نفرات تيم ما به بازي هاي خارجي بيشتري نياز دارند.
* پس شكست ايران در فينال دلايل فني نداشت؟
- چرا؟ اما بيشتر از ناحيه روحي صدمه خورديم وگرنه فشار وارده در بازي نيمه نهايي با بحرين هم مزيد بر علت بود.
* فكر نمي كنيد بازيكنان نوجوان ايران پس از مسجل شدن راهيابي به مسابقات جهاني به نايب قهرماني هم قانع شده بودند؟
- بله درست مي گوييد، چراكه خود بچه ها تعريف مي كردند كه در رويارويي دوباره با كره جنوبي فاقد انگيزه هاي رويارويي قبلي بودند و اين هم گوشه ديگري از واقعيات باخت ما به كره بود.
* بهترين بازيكنان ايران در طول مسابقات نوجوانان آسيا كدام بازيكنان بودند؟
- حسن خليقي و سعيد پورفاتحي.
* مشكل هندبال ايران را در چه فاكتورهايي مي بينيد؟
- به لحاظ فيزيكي بازيكنان ايران شرايط خوبي را دارند، البته در مقايسه با آسيايي ها، ولي از نظر تكنيك و فكر ضعيف هستند.
* چگونه مي شود بر اين دو مشكل غلبه كرد؟
- افزايش دانش مربيان، تدوين برنامه قوي براي آموزش تكنيك و تقويت فكر و تاكتيك توأم با بازي هاي تداركاتي گسترده در ايران برخلاف رشته هاي فوتبال، واليبال و بسكتبال سرمايه گذاري در هندبال به خصوص در باشگاه ها چندان مناسب نيست. براي تقويت تكنيك و تاكتيك بايد از پايه شروع كرد. در ايران تنها باشگاه سپاهان اصفهان را در اين زمينه جدي ديدم. بقيه باشگاه ها هم بايد در اين راه گام بردارند تا هندبال وضعيت مناسب تري در مسابقات بين المللي پيدا كند.
* حضور بازيكنان و مربي خارجي تا چه اندازه در اين زمينه مؤثر است؟
- من فقط توصيه مي كنم در اين زمينه باشگاه ها تا مي توانند فقط از اروپا بازيكن و مربي جذب كنند، چراكه هفتاد درصد قدرت هاي هندبال جهان را كشورهاي اروپايي تشكيل مي دهند.
* طي دو سال حضور در ايران بفرماييد هندبال ايران در كدام پست ها ضعف دارد كه نياز به تلاش بيشتري است؟
- دفاع وسط، حمله وسط و خط زن؟
* موقعيت كنوني هندبال ايران در مقايسه با قدرت هاي كنوني هندبال جهان؟
- نمي شود مقايسه كرد و نبايد هم نحوه حركتي هندبال در ايران را با جهان قياس نمود. البته حضور تيم هاي هندبال ايران در مسابقات جهاني و رويارويي با قدرت هاي مطرح بهترين مكان براي ارزيابي خواهد بود.
* برگرديم به مسابقات آسيايي، آيا از نحوه قضاوت داوران راضي بوديد؟
- من هيچ نظري ندارم. مشكلي هم نه با داوران داشتم و نه دارم. وظيفه من هم نيست كه نحوه قضاوت داوران را ارزيابي كنم همانگونه كه آنها حق ندارند راجع به عملكرد مربيان اظهارنظر كنند.
* تيم ايران در مقابل رقباي آسيايي با چه سيستمي بازي كرد؟
- همواره براساس سيستم بازي حريف، سيستم مورد نظر را به اجرا مي گذارم. در مجموع در بانكوك تيم ايران در دفاع سيستم (۰-۶)، (۱-۵) و (۲-۴) و در حمله سيستم (۳-۳) و (۴-۲) در مقابل حريفان داشت.
* بازيكنان ايران در بكارگيري سيستم هاي مختلف در چه موقعيتي هستند؟
- خيلي بايد روي آنان كار كرد. ضعف در كارهاي پايه اي باعث مي شود تا آنان سريع نتوانند در پياده كردن سيستم هاي مختلف سرعت عمل لازم را داشته باشند. البته براي جا افتادن هر سيستمي ممارست در تمرين و بازي تداركاتي را نبايد فراموش كرد.
* مهم ترين محورهاي برنامه آماده سازي تيم نوجوانان در راه مسابقات جهاني قطر؟
- تدوين سه مرحله اردو، ۲ مرحله در اصفهان و يك مرحله در تهران ازجمله محورهاي برنامه آماده سازي تيم نوجوانان است. تيم ايران پنجم مرداد ماه عازم دوحه خواهد شد و روز نهم آغاز بازيهاست.
* آيا دعوت شدگان به مسابقات جهاني را همان نفرات اعزامي به بانكوك تشكيل مي دهند؟
- خير، ما يكي دو تغيير در تركيب تيم اعزامي خواهيم داشت.
* ارزيابي شما از موقعيت حريفان همگروه ايران در مسابقات قطر؟
- تمامي حريفان همگروه ما تيم هاي قدرتمند و شناخته شده اي هستند.
* اين نگاه يعني اين كه ما شأني براي برد متصور نباشيم؟
- خير، اين درست كه آنها بسيار قوي هستند ولي من اميدوارم كه يك يا دو تيم همگروه خود را شكست بدهيم. با چنين ديدي شاگردانم را آماده حضور در ميدان بااهميتي چون مسابقات قهرماني جهان مي كنم.
* مي دانيد كه حفظ مقام سخت تر از بدست آوردن آن است، براي دفاع از نايب قهرماني فولاد سپاهان مباركه اصفهان در باشگاه هاي آسيا چه تدبيري انديشيده ايد؟
- اگر و اماي بسياري وجود دارد. از ته دل نه اميدوار به تكرار بلكه به دنبال تصاحب جام قهرماني بايد باشيم. البته پيش بيني در ورزش كار چندان سنجيده اي نيست، حريفان ما بيكار ننشسته اند. آنها هم با تمام وجود به دنبال كسب پيروزي و مقام هستند و ما براي رسيدن به هدف نياز به چند بازي تداركاتي مناسب داريم.
* با توجه به عناوين بدست آمده براي هندبال ايران، آيا تيم ملي بزرگسالان هم مي تواند موفقيت هاي تيم هاي نوجوانان و جوانان را در مسابقات قهرماني آسيا كامل كند؟
- به تيم ملي بزرگسالان ايران و نتايج آتي آن در مسابقات قهرماني آسيا بسيار خوشبين هستم. بازيهاي تداركاتي و اردوي آماده سازي مناسبي را براي اين تيم خواب ديده ام كه در موعد مقرر خودش به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهم كرد.
* به عنوان آخرين سئوال، رفتن احسان كميلي پديده هندبال ايران به آلمان تا چه اندازه در تكامل اين بازيكن مفيد واقع خواهد شد؟
- او يكي از شاگردان با استعداد من است. او بايد اين سفر را حداقل دو سال به تأخير مي انداخت. به نظر من او تصميم درستي نگرفت. در آلمان مطمئن هستم كه فقط بايد نزديك به دو سال تمرين كند و به او بازي نخواهد رسيد. در حالي كه همان تمرين را مي تواند زير نظر من در شهرش اصفهان انجام دهد.
از بازيكنان در بانكوك چگونه استفاده شد
دروازه بان:از محسن باباصفري بيش از محمد بم استفاده شد. هر دو دروازه بان ايران در مجموع متوسط ظاهر شدند.
گوش راست: احسان نژاد در تركيب اصلي بود و ميلاد مسائلي هم هرگاه به ميدان رفت مؤثر و مفيد واقع شد.
بغل راست: حسن خليقي بهترين بازيكن ايران در مجموع بازيها بود و همواره در تركيب اصلي.
بغل چپ: سعيد پورقاسمي هم همانند خليقي در زمره برترين ها بود.
گوش چپ: اكبر خوشنويس در اين پست خوب ظاهر شد و عادل طاعي و امين كاظمي هم به عنوان بازيكن جانشين در دو بازي به ميدان رفتند.
پخش كن: محمدرضا رجبي وظيفه بازيسازي را به عهده داشت و طراح حملات تيم ايران بود. استكي هم گهگاهي جانشين رجبي مي شد.
خط زن: مصطفي رفيعي با بدني ورزيده وظيفه شكافتن خطوط دفاعي حريفان را داشت و ضمن گلزني وظيفه فضاسازي براي ياران كناري هم به عهده او بود.

بوريس چيزوف در يك نگاه
001023.jpg
- متولد: ،۱۹۴۷ محل تولد: كيف
عضويت در تيم ملي اوكراين: ۱۳ سال
سابقه مربيگري: ۲۵ سال
بهترين مقام ها در مربيگري:
كسب مقام نايب قهرماني در مسابقات جوانان جهان ۱۹۹۷ با تيم اوكراين، عنوان هشتم اروپا با تيم ملي بزرگسالان اوكراين، مقام سوم جوانان آسيا با تيم ايران، نايب قهرمان باشگاه هاي آسيا با فولاد مباركه و نايب قهرمان نوجوانان آسيا با تيم ايران.
مدت حضور در ايران: ۲ سال
آخرين مدرك مربيگري:
فوق ليسانس مربيگري و تربيت بدني در جمهوري چك

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |