شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۸ - Jul 16, 2005
ورزش
Front Page

خراسان جام را آسان از دست داد
صبا باتري قهرمان جام حذفي كشور شد
عكس: مجتبي جانبخش
002301.jpg
جهانگير كوثري: گرماي تابستان در استان بزرگ خراسان بر گرماي فينال جام حذفي كشور افزود و فوتبال كشورمان نشان داد كه بدون تيم هاي بزرگ پايتخت مي تواند نخبگان ديگري را نيز به ميدانهاي آسيايي بفرستد.
صبا باتري تهران پس از تساوي در بازي رفت (يك بر يك) در مشهد با رهبري داخل و خارج از زمين دايي و جلالي توانست در وقت قانوني و سي دقيقه وقت اضافي به مساوي يك بر يك برسد و در ضربات پنالتي بر ابومسلم غلبه كند و به اولين افتخار در فوتبال كشوردست يابد و جواز بازي در جام باشگا ههاي آسيا را نيز بدست آورد. صبا باتري با برنامه ريزي مجيد جلالي به يك جمع بندي منظم تيمي رسيد. پتانسيل پراكنده صبا باتري توسط جلالي در ظرف تاكتيكي تيم جمع شد و سرانجام به قهرماني آن منجر گرديد. ابومسلم كه در بازي رفت با قدرت و توان بدني به نتيجه تساوي يك بر يك در خانه صبا باتري دست يافت، در مشهد نيز بازي را خوب آغاز كرد. اكبر ميثاقيان كه تمام مهره هاي خود را در اختيار داشت يك نيمه را با پيروزي و گل فريدون فضلي به پايان برد. روند بازي به گونه اي بود كه احساس مي شد، ابومسلم با برتري نفري و تيمي بتواند در زمان قانوني بازي را به سود خود به پايان ببرد و قهرمان جام حذفي شود، ابومسلم از دقيقه ۷۰ به بعد حركت تيمي خود را از دست داد و اين فرصت را در ميانه ميدان براي صبا باتري به وجود آورد كه هافبكهاي اين تيم صاحب توپ و ميدان شوند. اكبر ميثاقيان مي توانست در دقيقه ۷۵ تا ۸۰ با يك يا دو تعويض در خط مياني و دادن يك لايه دفاعي بازي را با همان تك گل به سود خود به پايان برساند و جام را به مشهدي ها هديه كند، اما برخلاف ميثاقيان _ مربي صبا باتري _ مجيد جلالي با درايت بيشتر و تعويض هاي صحيح توانست در دقيقه ۸۴ با يار تعويضي خود روبرت ماركوسي به گل مساوي برسد و بازي را در وقت قانوني يك بر يك كند و بازي به وقت اضافي برود. در پانزده دقيقه اول وقت اضافي ابومسلم چند جرقه كوچك زد و خاموش شد و در پانزده دقيقه وقت دوم اين صبا باتري بود كه بازي را در اختيار گرفت و به رهبري بختياري زاده رهبر خط دفاعي خود و بهترين بازيكن ميدان و علي دايي بازي را با زيركي به ضربات پنالتي بكشاند.
صبا باتري خوب مي دانست كه در اين بخش از بازي (ضربات پنالتي) برتر از حريف است و مجيد جلالي بهتر از هر كس به اين مسئله واقف و در تهران اعلام كرده بود، ما اين جام را بدست خواهيم آورد و اين خواسته در زماني كه ضربه ناصحي و فضلي گل نشد اتفاق افتاد و سرانجام در حضور بيش از سي هزار تماشاگر خراساني علي دايي جام قهرماني را در دست گرفت و صبا باتري دور افتخار زد.
گلزنان صبا باتري در ضربات پنالتي دايي، بختياري زاده، نوازي و دقيقي بودند و ابومسلم توسط جباري و تيموريان دو ضربه خود را گل كرد و ضربات ناصحي و فضلي را كرم  اللهي بخوبي مهار كرد. قهرماني جام حذفي يك قطب تازه در فوتبال ايران به وجود آورد، حالا صبا باتري هم در فوتبال ما مدعي است و افسوس براي ابومسلم كه ده دقيقه حساس پايان بازي را نتوانست حفظ كند، تفكر در سخت ترين لحظات بازي نيز از وظايف مربي تيم است. آنچه صبا داشت و ابومسلم از آن غافل ماند.

در تجليل از قهرمانان ،باشگاه ها فراموش شدند
علي شاكري
طبق سنت چندين ساله قرار است فردا از قهرمانان مدال آور كشور توسط رئيس جمهور در محل آكادمي ملي المپيك تجليل و تقدير شود. كاري درخور تحسين كه با استمرار در سال هاي اخير مي رود به سنتي حسنه مبدل شود. بدون ترديد برپايي چنين مراسمي انگيزه خدمت و تلاش براي رسيدن به افتخارات بيشتر در سطوح بين المللي ورزش در نزد ورزشكاران، مربيان و خدمتگزاران آن را دوچندان مي سازد. اما شنيدن اين خبر و آن هم ناديده گرفتن افتخارات تيم هاي باشگاهي آن هم در مراسم تجليل از قهرمانان به نوعي باعث تكدر خاطر و نارضايتي برخي خدمتگزاران را فراهم كرده است . معلوم نيست با چه پشتوانه و منطقي و به چه دلايلي در مراسم تجليل از قهرمانان در سال جاري اين فرصت مناسب و دلگرم كننده از زحمتكشان و افتخارآفرينان تيم هاي باشگاهي سلب شده است؟
واقعيت آن كه ورزش ايران بخش بيشتري از هويت و افتخارات خود را در عرصه هاي بين المللي مرهون پشتيباني همين باشگاه هايي است كه با كمترين امكانات هم به پرورش قهرمانان ملي همت گمارده و هم در سطوح قاره اي و بين المللي افتخار كسب كرده اند.
موفقيتهاي تيمهاي باشگاهي در تمامي رشته ها جزئي از افتخارات ملي ورزش است و بهتر است با تصميم گيريهاي نادرست ميان باشگاه و تيم ملي جدايي نيفتد.

محمد بناء : عابدين زاده مي تواند
در مجارستان روي سكوي جهاني برود
داود عابدين زاده با قهرماني در مسابقه هاي جهاني جوانان نشان داد كه مي تواند در وزن ۷۴ كيلوگرم كشتي فرنگي بزرگسالان توانايي هايش را اثبات كند. پيروزي ۱۴ بر صفر برابر هند، ۱۲ بر صفر برابر روماني، ۹ بر يك برابر روسيه، ۹ بر ۲ برابر بلغارستان و ۱۱ بر صفر برابر مجارستان نشان مي دهد كه مربيان تيم ملي از امتحان اين كشتي گير متضرر نخواهند شد.
002295.jpg
محمدرضا منصوريان: محمد بناء مربي بزرگي در كشتي فرنگي ماست. او در پرونده قهرماني اش مدال نقره دنيا در رقابت هاي جهاني كيف را دارد و از حضور چندساله اش در آلمان تجربيات علمي فراواني آموخته كه در حال حاضر تمامي آنها را در اختيار جوانان كشورش قرار داده است. جواناني كه با راهنمايي ها و هدايت او در پيكارهاي جهاني سال ۲۰۰۵ به عنوان نايب قهرماني جهان تكيه زدند و با كسب دو مدال طلا اعتبار تازه اي به كشتي فرنگي ايران در جهان بخشيدند. سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي جوانان ايران اعتقاد عميقي به عملكرد شاگردانش دارد و مي گويد: با چنين جواناني ديگر نمي توان كشتي فرنگي ايران را ضعيف قلمداد كرد. اگر ضعفي وجود دارد، در ارتباط با برنامه ريزي و حمايت از آنهاست كه بايد برطرف شود.
بناء دو چهره طلايي كشتي جوانان فرنگي كار در مسابقه هاي جهاني ليتواني را بسيار قدرتمند و با تكنيك دانسته و معتقد است: حميد سوريان رقيبي جدي براي حسن رنگرز است و داود عابدين زاده هم چنانچه به عضويت تيم ملي بزرگسالان درآيد مي تواند در مسابقه هاي جهاني مجارستان روي سكو برود. اين حق مسلم آنهاست كه برايشان ديدارهاي انتخابي گذاشته شود.
محمد بناء در رابطه با فعاليتش در تيم ملي بزرگسالان هم خيلي رك و صريح مي گويد: من در تيم ملي بزرگسالان نمي توانم استقلال كافي داشته باشم و به همين دليل حس مي كنم كه شرايط حضورم در اين تيم مهيا نيست. لازم به يادآوري است كه تيم كشتي فرنگي جوانان ايران چندي قبل در رقابتهاي جهاني ليتواني با هدايت و مربيگري محمد بناء تنها تيمي بود كه در اين مسابقات ۲ مدال طلا به دست آورد.

دادكان: كميته انضباطي عادلانه ترين
رأي را صادر كرده است
002298.jpg
رئيس  فدراسيون  فوتبال  گفت : كميته  انضباطي  عادلانه ترين  راي  را در خصوص  شكايت  باشگاه  صنعت  نفت  آبادان  از  دو بازيكن  تيم  راه آهن  تهران  صادر كرده است .«محمد دادكان»   روز جمعه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اعتراض  تيم  صنعت  نفت  آبادان  نسبت  به  دو بازيكن  تيم  راه  آهن  تهران  درست  بود بطوريكه  شناسنامه هاي  آنان  با تاريخ  تولدشان  مغايرت  داشت .وي  ادامه  داد: سرپرست  سابق  تيم  راه  آهن  تهران  فهرست  بازيكنان  اين  تيم  را به  كميته  مسابقات  ارائه  مي دهد كه  متاسفانه  مسئولان  اين  كميته  به سرپرست  سابق  راه  آهن  اعتماد مي كنند و فهرست  اين  تيم  را مي پذيرند.رئيس  فدراسيون  فوتبال  گفت : كميته  انضباطي  پس  از دريافت  شكايت  باشگاه  صنعت  نفت  تشكيل  جلسه  و در نهايت  حق  را به  اين  تيم  داد.دادكان  اضافه  كرد: اما تيم  راه  آهن  تهران  نيز بيش  از ۳۰ بازي  در ليگ  دسته  اول  باشگاه هاي  ايران  انجام  داده  و تخلف  اين  تيم  نشات  گرفته  از سهل انگاري  مسئولان  كميته  مسابقات  و تخلف  سرپرست  سابق  راه  آهن  بود.دادكان  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا فدراسيون  در اين  موضوع  كدخدا منشانه  تصميم  گرفت ، افزود: در اين  تخلف  مديران  باشگاه  و به  ويژه  معمايي  مديرعامل  راه  آهن  از اين  قضايا بي اطلاع  بودند و نبايد اين  باشگاه  از حضور در ليگ  برتر محروم  مي شد.
وي  اضافه  كرد: فدراسيون  فوتبال  در اين  زمينه  احساسي  عمل  نكرد بلكه  اعضاي كميته  فني  و انضباطي  با مديريت  و بررسي  تمامي جوانب ، تصميم  به  تجديد بازي  گرفت.

كاظم اوليايي سرپرست باشگاه استقلال شد
خبرنگار همشهري: بحران استقلال وارد دوره آرامش موقت شد و به نظر با اقدامات شتابزده و بحران ساز سازمان تربيت بدني اين تنها راه بود. به دنبال اعتراض دكتر حسين قريب مديرعامل و دكتر علي آقامحمدي مدير هفده ساله هيأت مديره و استعفاء آنها، سازمان تربيت بدني كاملا عقب نشيني كرد تا خود اعضاي هيأت مديره دست به تدبيري موقت بزنند تا رئيس ورزش جديد استقلال را به مسيري تازه و صحيح هدايت كند. در درون هيأت مديره و در غياب دكتر قريب و دكتر آقامحمدي، علي تاجرنيا و علي فتح الله زاده گزينه هاي تازه اي را مطرح مي كردند. اما دكتر ايرواني و دكتر ميرولد با تأكيد بر اين كه از جمع معاونين حاضر بايد يك نفر مسئوليت موقت تيم را به عهده بگيرد، چراكه معاونان اشراف كامل به تيم استقلال دارند و با دكتر حسين قريب مديرعامل مستعفي تيم _ كه هنوز استعفايش از سوي رئيس هيأت مديره پذيرفته نشده _ هماهنگي كامل دارند. كه در نهايت با تأكيد آقايان دكتر ايرواني و دكتر ميرولد، قرار شد علي نظري جويباري معاون عمران، توسعه و برنامه ريزي كماكان سرپرستي تيم فوتبال استقلال را به عهده داشته باشد و كاظم اوليايي كه پيش از اين حدود يك دهه سرپرستي تيم را به عهده داشت با حفظ سمت _ معاون فرهنگي _ به عنوان سرپرست باشگاه استقلال منصوب شد.
باتوجه به حضور اوليايي، كادر فني تيم استقلال نيز ابقاء شدند و قرار است از امروز دور جديد تمرينات تيم فوتبال استقلال زير نظر امير قلعه نويي دنبال شود. دكتر آقامحمدي قبل از سفر به خارج از كشور نيز در مذاكره تلفني با ميرولد بهترين راه خروج از اين بن بست را اعطاي حكم موقت به كاظم اوليايي دانسته بود.

تيم واليبال جوانان روسيه هر روز بهتر از ديروز
خبرنگار همشهري: تيم واليبال جوانان روسيه با گذشت هر روز از حضورش در تهران كيفيت بهتري از خود بروز مي دهد. روس ها كه در روز اول خستگي مانع از ارايه همه توانايي هاي فني آنها شده بود، ديروز و پريروز در تهران نمايش قدرت دادند. بهترشدن كار گروهي و تكنيكي روس ها رضايت خاطر ميزبانان را به همراه داشت تا جايي كه آنها همگي از اين بابت اظهار خشنودي مي كردند.
روس ها در مقابل تيم نوجوانان ايران قهرمان آسيا ۳ بر صفر پيروز شده و در رويارويي مجدد با تيم جوانان ايران شكست ۳ بر يك روز اول را با نتيجه ۳بر۲جبران كردند.
نكته فني مهم در نزد روس ها سرويس هاي پرشي عالي و استفاده از همه فضاي روي تور براي حمله است. دانيلوف پاسوري توانا در نزد روس هاست و جدا از سرويس، هماهنگي ميهمان در دفاع روي تور نيز ديدني است. روسيه امروز به ديدار تيم منتخب دانشگاه هاي ايران مي رود. بازي دو تيم منتخب دانشگاه و تيم اميد ايران در چهار گيم به تساوي ۲ بر ۲ رسيد. تيم اميد ايران براي سه بازي دوستانه فردا عازم كويت مي شود و تيم منتخب دانشجويان خود را آماده حضور در مسابقات جهاني دانشجويان در ازمير تركيه مي سازد.

فرگوسن به موفقيت پارك جي سونگ اميدوار است
آلكس  فرگوسن  سرمربي  اسكاتلندي  تيم  فوتبال  منچستريونايتد انگليس معتقد است  پارك  جي  سونگ  بازيكن  جديد اين  باشگاه  مي تواند جانشين شايسته اي  براي  رايان  گيگز هافبك  محبوب  اولدترافورد باشد.به  اعتقاد فرگوسن  پارك  مي تواند پست  خود را با كريستيانو رونالدو نيز عوض  كند اما او در پست  چپ  خيلي  خوب  نشان  داده  و وي  قصد دارد بازيكن كره اي  خود را در اين  پست  محك  بزند.نمايندگان  باشگاه  منچستريونايتد در بيش  از ۲۰ مسابقه  تيم  آيندهوون عملكرد پارك  را زير نظر داشتند.

پاتريك ويرا در يوونتوس
002304.jpg
گروه ورزشي: سرانجام  پس  از ماهها كشمكش  باشگاه  انگليسي  آرسنال ، پيشنهاد يوونتوس ايتاليا را درمورد خريد پاتريك  ويه  را پذيرفت .به  گزارش  پايگاه  خبري  آرسنال ، هافبك  ۲۹ ساله  فرانسوي  و ملي  پوش  اين تيم  پس  از ۹ سال  حضور موفق  در هايبري  و در حالي  كه  هنوز ۲ سال  از قرارداد وي  باقي  است ، در ازاي  ۱۳ ميليون  و ۷۵۰ هزار پوند ( ۲۰ ميليون  يورو) و پس از گذراندن  آزمايشهاي  پزشكي  براي  مدت  پنج  سال  به  باشگاه  معروف  ايتالياملحق  خواهد شد.ويه  را در سال  ۱۹۹۶ زماني  كه  تنها ۲۰ سال  سن  داشت ، به  عنوان  نخستين خريد جدي  آرسن  ونگر سرمربي  تازه  وارد آرسنال  از آ.ث  ميلان  به  اين  تيم پيوست  و در عمل  به  بازيكن  محبوب  و كليدي  و بعدا كاپيتان  اين  تيم  تبديل شد.ونگر در واكنش  به  اين  انتقال  اعلام  كرد كه  در موضوع  خروج  ويه  را خودرا در اندوه  هواداران  اين  تيم  شريك  مي داند.با اين  همه  سرمربي  فرانسوي آرسنال  از هواداران  اين  تيم  لندني  خواست  تا به  كادر فني  تيم  محبوب  خوداعتماد كرده  و از برنامه هاي  آينده  اين  تيم  براي  كسب  مجدد قهرماني  ليگ برتر فوتبال  انگليس  حمايت  كنند.ونگر از ويه  را به  عنوان  يكي  از بزرگترين  بازيكنان  تاريخ  باشگاه آرسنال  ياد كرد و گفت : به  دليل  نقش  اصلي  كه  در ورود وي  به  فوتبال  باشگاهي انگليس  و همچنين  رشد و ترقي  او داشته  احساس  نزديكي  فراواني  با وي  دارد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |