شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۸ - Jul 16, 2005
گنبد سلطانيه در فهرست ميراث جهاني ثبت شد
002319.jpg
گروه علمي فرهنگي: كميته  ميراث  جهاني  يونسكو در بيست  ونهمين  اجلاس  خود در شهر دربان ، پيشنهادايران  را براي  قرار گرفتن  گنبد سلطانيه  در فهرست  ميراث  جهاني  پذيرفت .
گنبد تاريخي  سلطانيه  در استان  زنجان ، يكي  از بزرگترين  گنبدهاي  آجري جهان  است  كه  از آن به  عنوان  شگفتي  معماري  دوره  ايلخاني  ياد مي شود.
اين  بناي  تاريخي  بيش  از ۷۰۰ سال  قدمت  دارد و به  لحاظ تزيينات  آجركاري  وكاشيكاري  جزو آثار منحصر به  فرد دوره  اسلامي  به شمار مي رود.
پيش  از اين  شش  اثر باستاني  و فرهنگي  شامل  تخت  جمشيد، چغازنبيل ، تخت سليمان ، ميدان  نقش  جهان ، پاسارگارد و منظر تاريخي - فرهنگي  بم  در فهرست ميراث  جهاني  يونسكو قرار داشت .بيش  از ۷۵۰ اثر تاريخي  و طبيعي  از ۱۲۹ كشور جهان  در فهرست  ميراث  جهاني يونسكو ثبت  شده  است .
بيش  از ۵۵۰ اثر از اين  آثار در زمره  محوطه هاي  فرهنگي ، ۱۴۰ محوطه طبيعي  وبيش  از ۲۰ اثر نيز جزو محوطه هاي  فرهنگي  - طبيعي  بشمار مي روند.كنوانسيون  ۱۹۷۳ يونسكو كه  ۱۷۸ كشور جهان  را شامل  مي شود، يكي  از گسترده ترين  قراردادهاي  بين المللي  است  كه  به  منظور حفاظت  از ميراث  طبيعي  وفرهنگي  جهان  ايجاد شده  است .
مسئوليت  اجراي  اين  كنوانسيون  با كميته  ميراث  جهاني  است  كه  از نمايندگان ۲۱ كشور جهان  براي  مدت  شش  سال  تشكيل  مي شود.نشست  امسال  كميته  ميراث  جهاني  از تاريخ  ۱۹ تيرماه  به  مدت  يك  هفته  در شهر دوربان  آفريقاي  جنوبي  برگزار شده  است .

يك مقام آگاه در وزارت اطلاعات:
شكايت از وزير اطلاعات به يك بهانه گيري
سياسي شباهت دارد
ايسنا: يك مقام آگاه در وزارت اطلاعات در واكنش به درج خبر شكايت زاكاني از وزير اطلاعات گفت: «تذكر و سؤال، حق قانوني نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مي باشد و وزارت اطلاعات در پاسخ گويي به ملت و نمايندگان محترم ملت، همواره پيش قدم بوده است و ما افتخار مي نماييم كه در طول ساليان اخير، اصل پاسخ گويي به مسئولين و مردم، از محور هاي اصلي مورد توجه مديريت عالي اين وزارت بوده است.»
به گزارش ايسنا، وي گفت: «قانع نشدن آقاي زاكاني در قبال گزارش مبسوط و مشروح وزارت اطلاعات در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و نيز صحن علني مجلس شوراي اسلامي درحالي كه ارزيابي هاي حاصله، حكايت از رضايت اكثر نمايندگان محترم دارد، نشان از تعقيب اراده اي خارج از كشف حقيقت و يا اطلاع رساني از چگونگي انجام وظايف وزارت اطلاعات در موضوع مقابله با مفاسد اقتصادي دارد.»
توسل به شكايت، آن هم در روزهاي پاياني كار اين دولت ، در مقابل آن گزارش مبسوط و شفاف وزير اطلاعات، ترديدي براي سياسي پنداشتن موضوع باقي نمي گذارد.

عضو هيأت تحقيق و تفحص از قوه قضائيه:
تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي
بيش از يكسال طول مي كشد
فارس: عضو هيات تحقيق و تفحص از قوه قضائيه گفت: تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي به دليل گستردگي و حجم بالاي كار نياز به فرصتي بيشتر از يكسال دارد اما طبق آئين نامه داخلي تحقيق و تفحص ها در مدت شش ماه تا يكسال بايد انجام پذيرد.
محمد دهقان نماينده طرقبه و چناران و مخبر كميسيون حقوقي و قضايي درباره سرنوشت تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي گفت: كميته هاي تعيين شده هيات تا سه هفته قبل فعال نبودند اما فعاليت آن از هفته گذشته تاكنون مجدداً شروع شده است.
وي تصريح كرد: به دنبال فراخواني كه به مردم به منظور ارايه گزارش و مطلب ارايه گرديد، حجم زيادي از گزارشات مردمي دريافت شده كه كميته هاي مشخص شده در حال مطالعه و بررسي آن مي باشند.
دهقان افزود: به نظر مي رسد در مدت يكسال هم نتوان به تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي به دليل گستردگي كار و تعدد موضوعات تحقيق و تفحص پرداخت، اما اميدواريم بتوانيم گزارش جامع و قابل قبولي پس از تحقيق و تفحص قوه قضائيه به مردم ارايه نماييم.

افزايش سقف پذيرش دانش آموزان
كم درآمد در مدارس غيرانتفاعي
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر مدارس غيردولتي آموزش و پرورش با اعلام اضافه شدن پست «معاون» مامور از سوي آموزش و پرورش در مدارس غيرانتفاعي داراي درجه خاص در سال تحصيلي آينده خبر داد: پذيرش رايگان يا با تخفيف دانش آموزان كم درآمد با اضافه  شدن اين پست افزايش مي يابد.
مسعودي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه در سال گذشته به ازاي معلم يا مديراني كه مامور آموزش و پرورش در مدارس غيرانتفاعي بوده اند، اين مدارس مي بايست ۴ نفر از دانش آموزان كم درآمد را رايگان يا با تخفيف ثبت نام مي كردند
تصريح كرد: بر اين اساس در سال تحصيلي ۸۴ - ۸۵ مدارس غيرانتفاعي داراي درجه مشخص اگر متقاضي نيروي معاون باشند، اين نيرو نيز از سوي آموزش و پرورش به مدارس غيرانتفاعي مامور خواهد شد. وي اعتبار اختصاص يافته به اقشار كم درآمد و محروم را در سال گذشته ۳ ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان بيان كرد و به ايسنا گفت: حدود ۱۰ درصد دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي صرفا از دانش آموزان بي بضاعت يا كم بضاعتي هستند كه عمدتا از سوي مدارس يا مناطق شناسايي شده و به اين مدارس هدايت مي شوند، از اين بين ۵ درصد دانش آموزان فاقد پدر هستند.
مسعودي ادامه داد: دانش آموزان فاقد والد پدر، با تامين شهريه تحصيل آنها از سه طريق ۳۰ درصد از وزارتخانه، ۳۰ درصد از منابع استاني و ۴۰ درصد تخفيف مؤسس مدرسه، به صورت رايگان در مدارس غيرانتفاعي تحصيل مي كنند.
وي با اشاره به اين كه ۵۰ درصد اولياي دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي كارمند دولت، ۲۵ درصد كسبه و ۳ درصد تاجر و بازاري هستند، خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي ۸۳ - ۸۴ حدود يك ميليون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در ۱۴ هزار و ۵۰۰ مدرسه غيرانتفاعي مشغول به تحصيل بوده اند.
مديركل دفتر مدارس غيردولتي آموزش و پرورش با اعلام پيش بيني افزايش ۵ درصدي دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي در سال تحصيلي جديد، به ايسنا گفت: بر اين اساس تعداد دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي در سال تحصيلي آينده به يك ميليون و ۱۵۵ هزار نفر افزايش مي يابد.

گمانه زني ها در مورد پيشنهاد هسته اي اروپا
به ايران ادامه دارد
همكاري در توسعه برنامه برق هسته اي، تنوع در منافع تامين سوخت هسته اي
ايسنا: دبير كميته  اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اعلام كرد كه گفت وگو بين ايران و اروپا درباره  برنامه هسته اي صلح آميز ايران روند عادي خود را طي مي كند.
علي آقامحمدي، دبير كميته  اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در گفت وگو با شبكه  خبري العالم با بيان اين مطلب، شايعات شانه خالي كردن اروپا از طرح پيشنهادات خود كه وعده  آن را به تهران داده بود، تكذيب كرد.
وي در اين باره اظهار داشت:  اروپا خلف وعده نكرده است و مهلت ارائه پيشنهادات اروپا به ايران در خصوص برنامه  هسته اي آخر ماه ژوئيه  جاري مي باشد.
محمدي ابراز اميدواري كرد كه اروپا به وعده خود وفا كند و افزود: دو كميته  كاري و تعيين استراتژي ايران در روز ۱۸ ماه ژوئيه جاري (۲۷ تيرماه) تشكيل مي شود.
گزارش تايمز مالي در مورد پيشنهادهاي اروپا
روزنامه  فايننشيال تايمز هم نوشت: انتظار آن مي رود كه انگليس، فرانسه و آلمان به تهران پيشنهاد همكاري در برنامه ي برق هسته اي اش و كمك به كاهش وابستگي اش به واردات سوخت از روسيه را در صورتي بدهند كه موافقت كند به تلاش هايش براي توليد مستقل سوخت هسته اي پايان دهد.
اين روزنامه  انگليسي ادامه داد، اين پيشنهاد بخشي از مجموعه مشوق هايي خواهد بود كه قرار است طي تابستان سال جاري به ايران ارايه شود.
اين روزنامه در ادامه واكنش تهران را به اين پيشنهاد مهم خواند و آن را براي تداوم يافتن مذاكرات تعيين كننده توصيف كرد.
اين روزنامه ادامه داد، پيشنهاد تضمين تامين سوخت هسته اي مورد نياز ايران، شركايي غير از روسيه و احتمالا خود كشورهاي اتحاديه  اروپا را شامل خواهد شد. يك ديپلمات اروپايي گفت كه هنوز چيزي حتي به صورت غيررسمي ارايه نشده است. اين ديپلمات افزود: ما قادر به تغيير موضع مان در قبال برنامه  هسته اي صلح آميز آنها خواهيم بود. اين در جهت منافع ما خواهد بود كه آن را از منظر اطمينان و اقتصادي قابل دوام نماييم.
اين گزارش ادامه داد، اعتقاد بر آن است كه ايران مي خواهد وابستگي اش را به روسيه در زمينه  سوخت كاهش دهد و بدين ترتيب از پيشنهاد منبع جايگزين استقبال نمايد.
پاسخ ابتدايي ايران
سخنگوي تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان با اشاره به برخي اخبار درخصوص همكاري اروپا در تامين سوخت هسته اي نيروگاه هاي برق هسته اي در طرح پيشنهادي سه كشور اروپايي گفت: طبيعي است ايران منابع متنوع در تامين تكنولوژي و انرژي هسته اي داشته باشد كه شامل همه  كشورهاي صاحب اين تكنولوژي مي شود.
حسين موسويان، رييس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي، با اشاره به برخي اخبار مبني بر اين كه بخشي از پيشنهاد اروپايي ها به همكاري كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان با ايران در برنامه  برق هسته اي اين كشور و در راستاي كاهش وابستگي آن به واردات سوخت از روسيه است گفت: قبل از دريافت و بررسي كامل پيشنهاد اروپايي ها نمي توانيم اظهار نظر كنيم؛ چرا كه عناصر متعددي در اين طرح از نظر ايران مورد توجه قرار مي گيرد كه محدود به نظر اروپا از انرژي هسته اي ايران نخواهد بود.
سخنگوي تيم مذاكره كننده هسته اي تشكيل جلسه  كميته  راهبري قبل از ارايه پيشنهاد اروپايي ها را قبل از پايان جولاي (تا دو هفته  آينده) دانست و افزود: اين جلسه حتما قبل از پايان ماه جولاي براي بررسي هاي بيشتر تشكيل مي شود.
آمريكا به كارشكني ادامه مي دهد
براساس گزارش ديلي استار، آمريكا در يك موضع گيري دخالت آميز از ايران خواست غني سازي اورانيوم را از سر نگيرد.
به گزارش روزنامه لبناني، كاخ سفيد اعلام كرد: حمايت از تلاشهاي اتحاديه اروپا در مذاكره با ايران را ادامه خواهد داد.
اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد گفت: لازم است كه از سوي ايران تضميني عيني براي اطمينان از اين كه آنها در حال توسعه سلاح هاي هسته اي زيرپوشش برنامه هاي غيرنظامي نيستند، وجود داشته باشد.
اين يعني لازم است پاياني هميشگي براي غني سازي اورانيوم آنها و فعاليتهاي بازفرآوري وجود داشته باشد، ما اين موضوع را تصريح كرده ايم.

مديريت بحران در مراكز استانهاي كشور ايجاد مي شود
گروه اجتماعي: مدير كارگروه حوادث و بحران كلان شهرهاي كشور گفت: مديريت بحران در تمام مراكز استانهاي كشور ايجاد مي شود.وي افزود: شهرداران در مراكز استانها مسئوليت ستادهاي مديريت بحران را بر عهده خواهند داشت.
حسيني افزود: نمايندگاني از استانداري، فرمانداري، شوراي اسلامي شهر، سازمان مديريت و برنامه ريزي، آموزش و پرورش، صدا و سيما و نماينده ولي فقيه اعضاي اصلي ستادهاي مديريت بحران را در استانها تشكيل مي دهند.وي تصريح كرد: برقراري ارتباط با مراكز علمي، طراحي و راه اندازي شبكه اطلاع رساني نظارت بر طرحهاي پژوهشي از سياست هاي علمي  پژوهشي ستادهاي مديريت بحران مي باشد.

ديدار اعضاي كميسيون امنيت ملي با رئيس جمهور منتخب
ايسنا: اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه با رئيس جمهور منتخب ديدار و گفت وگو كردند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در اين نشست درخصوص معيارهاي انتخاب وزراي خارجه، كشور، دفاع و اطلاعات بحث شد و حساسيت هاي متناسب با انتخاب وزراي اين وزارتخانه ها و وظايف و عملكردهاي آنان و تقويت آنچه كه تاكنون انجام گرفته است، بحث و بررسي قرار گرفت.
جهانگيرزاده مهمترين نكات مطروحه در ديدار اعضاي اين كميسيون با رئيس جمهور منتخب را اينگونه عنوان كرد: ضرورت كار جدي براي تدوين استراتژي امنيت ملي، برآورد تهديدات و آسيب پذيري هاي امنيتي در داخل و خارج از كشور و ضرورت تدوين نيازمنديها در تغيير ساختار، اهداف و مأموريتها در عرصه سياست خارجي .
اين نماينده مجلس همچنين از تأكيد بر خطوط نظارتي مجلس كه در گذشته انجام شده و آنچه كه بر اساس قانون اساسي است به عنوان يكي از موضوعات مورد بحث در نشست نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با رئيس جمهور منتخب ياد كرد و افزود: در ادامه اين نشست درخصوص اينكه كميسيون امنيت ملي چه كمك هايي مي تواند به رئيس جمهور منتخب در تدوين سياست هاي خارجي انجام دهد به بحث و بررسي پرداخته شد.

احمدي نژاد در ديدار با اعضاي فراكسيون ايثارگران مجلس:
روحيه ايثارگري ملت را در برابر حوادث بيمه مي كند
رئيس جمهور منتخب روحيه فداكاري و ايثارگري را بستر انتقال  فرهنگ اسلامي، پشتوانه امنيت ملي و عامل قدرت فرهنگي و مكتبي دانست.
محمود احمدي نژاد چهارشنبه شب در ديدار با اعضاي فراكسيون ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين روحيه، ملت ايران را در برابرحوادث مختلف بيمه مي كند.
رئيس جمهور منتخب از روحيه ايثار و تلاش صادقانه و خالصانه براي خدمت به مردم به عنوان چراغي فروزان درجامعه بشري ياد كرد و افزود: تجلي فرهنگ ايثارگري در هر جامعه اي از يك سو سبب اضمحلال خودخواهي ها و فروكش كردن خواسته هاي مادي شده و از سوي ديگر وحدت، برادري، همدلي و همزباني را برجسته مي كند.احمدي نژاد برضرورت تكريم، تعظيم و تجليل ايثارگران تأكيد كرد و يادآور شد كه جهاد و شهادت نقطه اوج ايثارگري است اما در زندگي عادي نيز نمادهاي ايثارگري به وفور وجود دارد كه بايد مورد تكريم قرار گيرد.رئيس جمهور منتخب، مشكلات ايثارگران در زمينه هايي مانند اشتغال و مسكن را در يك دوره مناسب زماني قابل حل دانست و افزود: برطرف كردن مسايل و مشكلات ايثارگران برعهده نظام است و بايد در دستور كار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد.رئيس جمهور منتخب اظهاراميدواري كرد كه در دوره مجلس هفتم و با تشكيل دولت عدالت محور، مشكل ايثارگران برطرف شود.

دولت آرژانتين شكست تحقيقات
در مورد انفجار آميا را پذيرفت
ايسنا: به نوشته پايگاه اينترنتي آي.اس.ان، آرژانتين به صورت رسمي مسئوليت شكست در كشف متهم انفجار سال ۱۹۹۴ در يك مركز يهودي در پايتخت اين كشور را پذيرفت.اين پايگاه اينترنتي ادامه داد، نستور كرچنر، رئيس جمهور و مقامات قضايي آرژانتين اعلام كردند كه دولت هاي پيشين تلاش كرده بودند تا حقايق و شكست ها در تحقيقات را مخفي كنند.انفجار ۱۱ سال پيش در مركز آميا (انجمن روابط دوجانبه يهودي - آرژانتيني ها) ۸۵ كشته بر جاي گذاشت كه مقامات آمريكا، رژيم صهيونيستي و آرژانتين در آن زمان ادعا كردند ايران اين بمب گذاري را طرح ريزي كرده بوده است.

رئيس جمهور:
نبايد تصور كنيم مردم نقش نمايشي دارند
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي طي سخناني در مراسم اعطاي نشان دولتي به شانزده نفر از برجستگان كشور، با بيان اينكه اعطاي نشان، نشانه احترام به شايستگان و خدمتگزاران كشور و ملت است؛ افزود: البته در انتخاب محدوديت وجود دارد و انتخاب اين بزرگواران به معناي اين نيست كه در جامعه شايستگان ديگري كه در خور تقدير باشند وجود ندارد.
خاتمي گفت: «مديريت يك هنر است كه با واقعيات زندگي سر و كار دارد و نمي تواند فارغ از مديريت علمي باشد. ما به سامان و تحول در مديريت جامعه براي جذب منافع و دفع ضررها نياز داريم. در اين امر نيروي انساني برجسته، فرهيخته و صاحبان علم، مهارت، تجربه، ايمان و تعهد بايد الگو و محور شكل گيري اين مديريت باشند.»رييس جمهور تصريح كرد: «چنين مديريتي يك پشتوانه مي خواهد كه آن پشتوانه مردم هستند، پس بايد از متن و با خواست مردم برخيزد و به هيچ وجه نبايد تصور كنيم مردم نقش نمايشي دارند.»خاتمي تاكيد كرد: «نبايد وقتي به مردم نياز داريم از آنها دم بزنيم و وقتي بر اسب قدرت سوار شديم بگوييم «اين منم طاووس عليين شده » و وقتي بر تخت قدرت نشستيم از مبنا و منشاء خود غافل بمانيم. تلاش براي حاكميت و مشاركت مردم در عرصه هاي مختلف شرط مديريت شايسته است.»

آيت الله جوادي آملي: اعضاي شوراي
نگهبان بايد سياستمدارشناس باشند
ايرنا: امام  جمعه  موقت  قم  انفجارهاي  اخير لندن  را محكوم  كرد و گفت : وقوع  اين حوادث  تروريستي  برخلاف  دستورات  اسلام  است  و مسلمانان  هيچگونه  دخالتي  دراين جنايات  ندارند.آيت الله  عبدالله  جوادي  آملي  در خطبه هاي  نماز جمعه  قم  خاطرنشان  كرد: گروهك  القاعده  مسئول  اين  حوادث  تروريستي  است  و آنان  دست  پرورده  غرب  واسلام  آمريكايي  هستند.وي  افزود: القاعده  فرزند نامشروع  جهان  غرب  است  و اگر دست  به  طغيان  وحركات  تروريستي  مي زند بدين جهت  است  كه  اين  آيين  را از خود غربيهاآموخته است .وي  در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  سالروز تاسيس  شوراي  نگهبان  اشاره  كردو گفت : شوراي  نگهبان  يك  نهاد بسيار مهم  در كشور است  واعضاي  اين  نهاد بايدسياست  شناس  و سياستمدار شناس  باشند.آيت الله  جوادي  آملي  اظهار داشت : اعضاي  شوراي  نگهبان  بايد رجل  سياسي  رابه  خوبي  تشخيص  و با ابزار سياست ، از چگونگي  سياست  و روابط سياسي  آگاه شوند.وي  ادامه  داد: اگر شوراي  نگهبان  صلاحيت  فردي  را تأييد كند ولي  آن فرد رجل  سياسي  نباشد به  طور كلي  اين  نهاد زير سوال  خواهد رفت .
آيت الله  جوادي  آملي  يكي  ديگر از وظايف  شوراي  نگهبان  را نظارت  برقوانين دانست  وگفت : اين  نهاد بايد بر قوانين  نظارت  داشته  تا با شرع  و قانون اساسي  منافات  نداشته  باشد.وي  گفت : اگر شوراي  نگهبان  در كشور وجود نداشته  باشد ماهيت  مجلس  ارزش ندارد، بنابراين  مجلس  زماني  مجلس  است  كه  شوراي  نگهبان  بر آن ناظر است .
آيت  الله  جوادي  آملي  بار ديگر از حضور حداكثري  مردم  در پاي  صندوقهاي راي  تقدير كرد و از مسئولان  خواست  كه  براي  برطرف  كردن  مشكلات  اصلي  مردم خصوصا مبارزه  بافقر، فساد و تبعيض  در جامعه  گام  بردارند.
وي  ادامه  داد: مردم  سخنان  دلسوزان ، رهبر معظم  انقلاب  را گوش  داده  ووارد فضاي  انتخابات  شدند و امروز نيز مسئولان  بايد به  آنان  خدمت  كنند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |