شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۸ - Jul 16, 2005
بازداشت بمب ساز حملات لندن در مصر
002286.jpg
فارس: شبكه خبري اي بي سي آمريكا گزارش داد، بمب ساز احتمالي حملات لندن در مصر بازداشت شد.
اي بي سي ديروز به نقل از منابع اطلاعاتي از جمله اف.بي.آي آمريكا گزارش داد، مهدي النشار، ۳۳ ساله، به اتهام ساختن بمب هايي كه در انفجارهاي دو هفته گذشته در لندن استفاده شدند، در قاهره بازداشت شد.به گزارش اي بي سي، النشار دو هفته قبل از انفجارهاي لندن اين شهر را ترك كرده بود.
پليس لندن پيش از اين اعلام كرده بود در پي يافتن مظنوني است كه گفته مي شود دانشجوي رشته شيمي در مقطع دكتري در دانشگاه ييلدز است.
سخنگوي پليس لندن نيز با تأييد اين خبر گفت: «ما مطلع شديم كه يك مظنون در قاهره دستگير شده است.»
وي به جزئيات بيشتر در اين زمينه اشاره نكرد.از سوي ديگر پليس انگليس در تلاش براي كشف اطلاعات بيشتر در مورد انفجارهاي پنج شنبه دو هفته گذشته لندن اقدام به انتشار تصوير بمب گذار اتوبوس لندن كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، بيشتر روزنامه هاي لندن در شماره ديروز خود اقدام به انتشار تصوير حسيب حسين ۱۸ ساله كردند كه به عنوان بمب گذار اتوبوس لندن شناسايي شده است.
اين تصوير توسط دوربين فيلمبرداري ايستگاه قطار لوتن شهر لندن در ۷ ژوئيه (۱۶ تير) در ساعت ۲۰/ ۷ صبح يعني حدود دو و نيم ساعت پيش از انفجارها گرفته شده است.گزارش ها حاكي از آن است كه حسيب حسين به همراه سه تن ديگر از بمب گذاران در روز انفجار به همراه هم در ايستگاه لوتن سوار قطار شده بودند.
اين درحالي است كه شبكه تلويزيوني سي سي تيوي پيش از اين تصوير ويديويي اين چهار نفر را درحالي كه در ايستگاه كينگ كراس در حال گفت وگو هستند نشان داده بود كه پس از انجام خداحافظي غير عادي از يكديگر جدا مي شوند.
پليس اسكاتلنديارد با انتشار اين تصوير از تمامي شهروندان اين كشور خواسته  است در صورتي كه اين شخص را در ايستگاه كينگ كراس ديده اند مراتب را به پليس گزارش دهند.
وزير كشور انگليس : تحقيقات  درباره بمب گذاريهاي  لندن  ماهها طول  خواهد كشيد
لندن _ ايرنا: وزير كشور انگليس  روز پنجشنبه  گفت  كه  تكميل  تحقيقات  پيرامون  بمب گذاريهاي  اخير لندن  به  ماهها تلاش  فشرده  نياز دارد. چارلز كلارك  در يك  كنفرانس  نيروهاي  پليس  در عين  حال  نتايج  تحقيقات  در اين  مورد را تاكنون  رضايت  بخش  دانست .
وي  گفت  كه  نيروهاي  پليس  تاكنون  اظهارات  بيش  از ۵۰۰ شاهد را ثبت  و تجزيه  و تحليل  كرده  و بيش  از پنج  هزار فيلم  دوربينهاي  مدار بسته  را نيز مورد بازبيني  قرار داده اند.كلارك  افزود: ما براي  تكميل  تحقيقات  به  اطلاعات  زيادي  در مورد عوامل  بمب گذاري ، حاميان ، تامين كنندگان  مالي ، آموزش دهندگان  و ترغيب كنندگان  آنها نياز داريم .وي  تأكيد كرد كه  تحقيقات  براساس  فرضيه هاي  برگرفته  از مدارك  و شواهد كشف شده  در صحنه  انفجارها و اطلاعات  مردمي ادامه  دارد و تاكنون  هويت  برخي  از عوامل  بمب گذاري  مشخص  شده  است .با اين  وصف  وزير كشور انگليس  تنها هويت  يكي  از چهار بمب گذار انتحاري  را تأييد كرد.وي  گفت  كه  اكنون  مشخص  شده  است  شهباز تنوير ۲۲ ساله  عامل  بمب گذاري  ايستگاه  مترو آلدگيت  بوده  و در محل  انفجار جان  باخته  است  و تلاش  براي تشخيص  هويت  سه  بمب گذار ديگر ادامه  دارد.
اين  در حالي  است  كه  رسانه هاي  انگليس  در دو روز گذشته  به  نقل  از منابع پليس  از حصيب  ميرحسين  ۱۸ ساله ، محمد صادق  خان  ۳۰ ساله  و لندزي جرماين  ۳۰ ساله  به  عنوان  سه  تروريست  انتحاري  ديگر نام  برده اند.
بر اساس  اين  گزارشها، سه  تن  از اين  افراد تولديافته  و رشد كرده در انگليس  و ساكن  شهر ليدز بودند.
منابع  پليس  از لندزي  جرماين  كه  هويتش  ديروز فاش  شد به  عنوان  شهروند انگليسي  متولد كشور جامائيكا ياد كرده اند.

فصل جديد روابط سياسي ،اقتصادي و فرهنگي دو همسايه
نخست وزير و ۹ وزير عراق امروز به تهران مي آيند
مهر: تلويزيون النخيل بصره عراق به نقل از سفير ايران در عراق گفت : سفر ابراهيم الجعفري نخست وزير عراق به تهران از روز شنبه آغاز خواهد شد و در اين سفر ۹ تن از وزيران عراقي، الجعفري را همراهي خواهند كرد.
سفير كشورمان در عراق افزود: با توافقات انجام شده در سفر قريب الوقوع ابراهيم جعفري به تهران، فصل جديدي از روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور برادر، مسلمان و همسايه آغاز خواهد شد.
به گزارش تلويزيون النخيل بصره، در سفر ابراهيم الجعفري توسعه روابط اقتصادي، بازرگاني، مبادلات تجاري دو كشور، كمكهاي ايران براي نوسازي صنايع عراق، مسائل مرزي و امنيتي و بويژه وضعيت منافقين و ضدانقلابيون مستقر در عراق، سفر اتباع دو كشور براي زيارت عتبات عاليات و مشهد و قم و همچنين بحث در مورد پرداخت غرامت جنگ مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
همچنين توسعه روابط نفتي و كمكهاي ايران براي بازسازي صنايع فرسوده نفت عراق ازجمله مسائل مهم دو طرف خواهد بود.

هيلاري كلينتون خواستار افزايش نيروهاي ارتش آمريكا شد
ايسنا: هيلاري كلينتون طرحي را پيشنهاد كرد كه در آن اعضاي دمكرات مجلس سنا و نمايندگان، خواهان افزايش ۱۰۰ هزار تن ديگر به نيروهاي نظامي آمريكايي شده اند.به گزارش روزنامه الحيات، چاپ لندن، هيلاري كلينتون، عضو مجلس سناي آمريكا اين طرح را اولويت ملي دانست و اظهار داشت: طرح قانوني حمايت از ارتش آمريكا در حالي مطرح شده است كه نيازهاي جنگ در عراق، مشكلات جدي اي را در خصوص تجهيزات نيروهاي مسلح در آينده و آمادگي هاي آن فراهم كرده است.

فرانسه اقدامات امنيتي در مبادي ورودي اين كشور را تشديد مي كند
پاريس _ ايرنا: يك  هفته  پس  از حوادث  تروريستي  لندن  كه  بيش  از ۵۰كشته  و صدها زخمي  برجاي گذاشت ، مقام هاي  فرانسوي  از ضرورت  آمادگي  براي  مقابله  با تروريسم  و تشديد اقدامات  امنيتي  در مرزهاي  اين  كشور خبر مي دهند.
فرانسه  كه  از سال  ۱۹۹۵ ميلادي  و با اجراي  پيمان  شينگن  درباره اروپاي  بدون  مرز، موانع  مرزي  با همسايگان  خود را برچيده  است ، درخلال  يك هفته  گذشته  در برخي  موارد اقدام  به  راه اندازي  مجدد ايستگاه هاي  بازرسي  و كنترل  در مرزهايش  كرد.نيكلا ساركوزي  وزير كشور فرانسه  در اين    باره گفت: اگر در زماني كه  بر اثر انفجارهاي  لندن  بيش  از ۵۰ تن  كشته  شده اند كنترل  مرزهايمان  را افزايش  ندهيم  پس  چه  زماني  بايد اقدام  كنيم ؟

تشكيل نيروي ويژه ضد تروريستي در درياي خزر
مهر: فرمانده ناوگان روسيه در درياي خزر به خبرنگاران گفت كه دولتهاي حاشيه درياي خزر از ايده  شكل گيري يك گروه عملياتي _ تاكتيكي در درياي خزر به منظور مبارزه با تروريسم حمايت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي، دريادار يوري استارتسف در ادامه افزود: اين ايده بدين معناست كه در درياي خزر گروهي عملياتي _ تاكتيكي از ناوهاي كشورهاي حاشيه درياي خزر تشكيل شود كه هدف آن مبارزه با تروريسم، قاچاق مواد مخدر، بيوتروريسم و بهره برداري غيرقانوني از منابع طبيعي درياي خزر باشد.

كوفي عنان:
شوراي امنيت نياز به گسترش دارد
ايسنا: كوفي عنان گفت، شوراي امنيت ۱۵عضوي نياز به گسترش دارد   ، زيرا بيش از اين دموكراتيك نخواهد بود و اين در حالي است كه آمريكا هشدار داده زمان براي تغييرات فرا نرسيده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل كه خواهان تصميم گيري مجمع عمومي سازمان در قبال گسترش شوراي امنيت قبل از نشست سران عضو در سپتامبر (شهريور) است، اظهار داشت: فكر مي كنم همه ما بايد اقرار كنيم كه شوراي امنيت مي تواند دموكراتيك تر از شوراي امنيت فعلي باشد.وي در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: كمبود دموكراسي در اداره   سازمان ملل وجود دارد كه بايد تصحيح شود.
دبيركل سازمان ملل افزود: اين به كشورهاي عضو بستگي دارد كه مشخص كنند، ميزان دموكراسي و نمايندگي افزايش يابد.آلمان، ژاپن، هند و برزيل نبرد ديپلماتيكي را به راه انداخته اند تا حمايت آفريقايي ها را براي طرح خود به منظور گسترش شوراي امنيت به ۲۵ عضو به دست آورند، بدون ۵۳ راي اتحاديه   آفريقا، اين طرح با شكست مواجه خواهد شد.
شوراي امنيت مسئول تصميم گيري هاي سازمان ملل درباره  جنگ، صلح، تحريم ها و عمليات هاي حفظ صلح است، پنج كرسي دائم با حق وتو متعلق به آمريكا، روسيه، چين، انگليس و فرانسه است و ۱۰ كشور ديگر نيز هر دو سال يك بار به عضويت غير دائم شورا در مي آيند.
آمريكا، روسيه و چين مخالف گسترش شوراي امنيت و فرانسه و انگليس موافق آن هستند.

هر ساعت يك نفر در عراق كشته مي شود
002289.jpg
واحد مركزي خبر: به نوشته روزنامه انگليسي گاردين آمار و ارقام جديد حاكي از آن است كه هر ماه بيش از ۸۰۰ نفر اعم از غيرنظامي و نيروي پليس در عراق كشته مي شوند يا به عبارتي هر ساعت يك نفر جان خود را از دست مي دهد.
اين آمار كه وزارت كشور عراق آن را منتشر كرده است نشان مي دهد از دهم مرداد سال گذشته تا ۱۱ خردادماه سال جاري ۸۱۷۵ عراقي در جريان شورش هاي اين كشور كشته شده اند. حدود ۱۵۰۰ تن از اين تعداد از زمان به قدرت رسيدن دولت ابراهيم جعفري كشته شده اند.
براساس آمار اعلام شده همچنين بيش از ۷۸۰ شورشي نيز در درگيري ها و حملات انتحاري جان خود را از دست داده اند. اين آمار تلفات جنگ چندماهه آمريكا عليه صدام و همچنين تلفات درگيري هاي پراكنده در منطقه كردستان عراق را شامل نمي شود.بنابر آماري ديگر تلفات نيروهاي آمريكايي در عراق به حدود ۱۷۶۰ تن رسيده است.
دستگيري عامل ترور سفير مصر در عراق
ارتش آمريكا اعلام كرد فردي را كه گمان مي رود از معاونان بلندپايه ابومصعب زرقاوي بوده و متهم به دست داشتن در عمليات حمله به ديپلمات ها و قتل ايهاف الشريف سفير مصر در عراق است دستگير كرده است. وي كه نامش خميس فرحان خلف عبدالفهدادي معروف به ابوسبا است در شهر رمادي بازداشت شد.سفير مصر در عراق يك روز پس از ورود به اين كشور در ۱۳ تيرماه ربوده شد و گروه زرقاوي روز پنجشنبه اعلام كرد كه وي را به قتل رسانده است.
در همين حال تلويزيون عراق از شكست عملياتي انتحاري در نزديكي سفارتخانه هاي آمريكا و انگليس در بغداد خبر داد و گفت: عامل انتحاري كه كمربند انفجاري با خود حمل مي كرد پيش از هر اقدامي دستگير شد.
محاصره مجدد الرمادي
تلويزيون الشرقيه عراق پنجشنبه شب از محاصره شدن شهر الرمادي مركز استان الانبار توسط تانك ها و خودروهاي زرهي ارتش آمريكا خبر داد.
اين تلويزيون افزود: تانك ها و خودروهاي زرهي ارتش آمريكا با استقرار در دو سوي رودخانه فرات كه از شهر الرمادي و حوالي آن مي گذرد، در مناطقي از شهر موضع گرفتند.
پنج قاضي براي محاكمه صدام مشخص شدند
يكي از قضات مطرح دادگاه جنايي عراق در گفت وگو با راديو عراق اعلام كرد: پنج قاضي مطرح عراق براي محاكمه صدام از سوي دادگاه جنايي اين كشور تعيين شدند.
براساس گزارش اين راديو، رائد الجوحي بدون اشاره به نام اين قضات افزود: تعيين زمان محاكمه صدام ازجمله مسئوليت هاي اين پنج قاضي عراقي است.وي با اين حال پيش بيني كرد كه ممكن است محاكمه صدام از مردادماه آغاز شود و اضافه كرد: علاوه بر صدام چهار تن ديگر از سران سابق عراق همزمان محاكمه خواهند شد.

تهديد تركيه به دخالت نظامي در عراق و واكنش آمريكا
خبرگزاري فارس: نخست وزير تركيه تهديد كرد، براي تعقيب كرد هاي جدايي طلب در عراق دخالت نظامي مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي القنات، رجب طيب اردوغان تأكيد كرد: آنكارا در صورت لزوم براي اعزام نيرو هاي نظامي خود به شمال عراق بمنظور متوقف كردن فعاليت هاي تروريستي سازمان حزب كارگر كردستان تركيه ترديد نخواهد كرد.
اردوغان اين اظهارات را در واكنش به سخنان يك مسئول آمريكايي در روز نامه هاي تركيه مطرح كرد كه گفته بود، آمريكا در صورتي از مبارزه تركيه با تروريسم حزب كارگر كردستان حمايت مي كند كه آنكارا در اين عمليات از مرز هاي خود خارج نشود. اردوغان گفت: نيرو هاي نظامي تركيه در آينده در صورت لزوم براي مبارزه با تروريسم حزب كارگر كردستان تركيه وارد شمال عراق خواهند شد.
اردوغان همچنين با انتقاد از سفر هاي مقامات اروپايي به جنوب و شرق آناتولي به جاي آنكارا گفت: «مقامات اروپايي اگر مي خواهند ديدار هاي رسمي داشته باشند، آدرس درست آنكارا است نه ديار بكر يا حكاري.»
در همين حال ريچارد مايرز رئيس ستاد فرماندهي ارتش آمريكا ديروز گفت كه تركيه بدون اجازه دولت مستقل عراق حق عمليات برون مرزي در شمال عراق را ندارد.

جهاد اسلامي: از تهديد شارون نمي ترسيم
واحد مركزي خبر: محمد الهندي، از مسئولان بلند پايه جنبش جهاد اسلامي فلسطين در پاسخ به دستور شارون به ارتش رژيم صهيونيستي براي ترور مسئولان اين جنبش گفت كه ما هيچ ترسي از اين تهديدها نداريم.
اين مسئول جنبش جهاد اسلامي فلسطين عمليات شهادت طلبانه اخير در شهر صهيونيست نشين نتانيا را پاسخ طبيعي به جنايتهاي اشغالگران صهيونيست دانست.
در همين حال در پي حمله موشكي پنجشنبه مبارزان فلسطيني ارتش رژيم صهيونيستي بزرگراه اصلي شهر غزه را در دو نقطه مسدود كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بيت المقدس سخنگوي ارتش اسرائيل با صدور بيانيه اي اعلام كرد غزه به سه بخش تقسيم مي شود و در عمل راههاي اصلي عبور فلسطينيان بسته خواهد شد.

آمريكا در پي سخت تركردن تحريم ها عليه القاعده در شوراي امنيت است
ايسنا: آمريكا پيش نويس قطعنامه اي را در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح كرد كه با تعريف بهتر گروه ها و افراد مورد هدف، تحريم ها عليه آنها سخت تر شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، شوراي امنيت سازمان ملل، تحريم هاي تسليحاتي و منع مسافرتي را عليه القاعده و طالبان اعمال كرده و دارايي هاي مالي آنها را نيز مسدود كرده است. شوراي امنيت همچنين تحريم هايي را عليه هر سازمان يا فردي كه با اين گروه ها همكاري  كند، در نظر گرفته است.

مخالفان يوشچنكو در اوكراين تظاهرات كردند
مسكو _ ايرنا: بيش از هزار نفر در شهر دونتسك واقع در شرق اوكراين ديروز با اجتماع در برابر ساختمان استانداري نسبت به سفر ويكتور يوشچنكو، رئيس جمهوري اين كشور به شهر خود اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي، ويكتور يوشچنكو به اين شهر سفر كرد. تظاهركنندگان پلاكاردهاي ضددولتي و ضدغربي از جمله با مضامين ناتو را به اوكراين راه نخواهيم داد و كابينه بايد استعفا كند در دست داشتند. دهها مامور پليس و امنيتي كه در ميدان استانداري مستقر شده  بودند، بر اين تظاهرات نظارت داشتند. استان دونتسك و چندين منطقه ديگر شرق اوكراين روس نشين هستند و در انتخابات رياست جمهوري اوكراين به مخالفت گسترده با يوشچنكو پرداختند.

طرح اتحاد تمدن ها در سازمان ملل آغاز شد
نيويورك- ايرنا: كوفي  عنان  دبير كل  سازمان  ملل  از آغاز طرح  اتحاد تمدنها خبر داد كه  هدف  آن ايجاد پلي  ميان  اسلام  و غرب  به  منظور غلبه  برخشونت  و دشمني  ميان  اين  دو است . بانيان  اين  طرح ، رجب  طيب  اردوغان  و خوزه  رودريگز زاپاته رو نخست وزيران  تركيه  و اسپانيا هستند.
استفن  دوجاريك  سخنگوي  دبيركل  سازمان  ملل  با طرح  اين  موضوع  در جمع خبرنگاران  گفت : اين  ابتكار، ارتباطي  با حملات  هفته  گذشته  لندن  ندارد.
سخنگوي  سازمان  ملل  در عين  حال  گفت:از  هر ابتكاري  كه  به  زدن  پلي ميان  تمدنها به ويژه  تمدن  جهان  غرب  و جهان  اسلام  كمك  كند، بايد استقبال  كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |