سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۹ - Aug 9, 2005
انتقاد برخي از قضات ديوان عدالت اداري
به عملكرد كميته برنامه ريزي كنكور
004392.jpg
گروه علمي فرهنگي: مدير عامل موسسه مطالعات و مشاوره حقوق وكلاي ايران زمين از انتقاد برخي از قضات ديوان عدالت اداري به عملكرد كميته مطالعه و برنامه ريزي كنكور خبر داد.
عليرضا دقيقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: سازمان سنجش در زمان حاضر با دو پديده مواجه است، يكي آنكه تقلب در كنكورهاي سراسري گسترش يافته و دوم آن كه شايعات دروغ به سرعت رواج مي يابد و در بسياري مواقع كه تقلبي صورت نگرفته يك عده با رواج شايعه به اين موضوع دامن مي زنند كه در كنكور تقلب صورت گرفته است.
وي ادامه داد: سازمان سنجش براي مقابله با اين معضلات، كميته اي داخلي تشكيل داد كه اين كميته با تدوين آئين نامه اي مسئول مطالعه و برنامه ريزي كنكور شده است.
دقيقي خاطر نشان كرد: اين كميته تصميم  مي گيرد كه به پرونده هاي مشكوكي كه در آزمون شركت كرده اند، رسيدگي شود. ولي برخي قضات ديوان عدالت اداري اين پرونده را نپذيرفتند، چرا كه معتقدند بر اساس ظن و گمان نمي توان حقوق افراد را ضايع كرد.
وي متذكر شد: به همين دليل با تكميل آيين نامه اول مقرر شد هيأتي به منظور برقراري نظم و حفظ حقوق داوطلبان در امتحان ورودي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور به غير از دانشگاه آزاد اسلامي و رسيدگي به گزارش هاي مربوط به تخلفات و تقلبات در كليه مراحل آزمون، به موضوع رسيدگي كند.
مدير عامل موسسه مطالعات و مشاوره حقوق وكلاي ايران زمين افزود: اين هيأت از رييس سازمان سنجش آموزش كشور به عنوان رييس هيأت، نماينده معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، نماينده معاونت دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مدير كل حقوقي وزارت علوم و يك نفر كارشناس حقوقي تشكيل شده است.
وي با اشاره به اينكه علاوه بر تخلفات مطرح در آيين نامه موارد ديگري نيز مد نظر مي باشد،  اظهار داشت: در مواردي كه سازمان سنجش رتبه قبولي يك داوطلب را با سوابق تحصيلي آزمون هاي قبلي نامتناسب بيابد،  مي تواند، قبل از اعلام نتيجه آزمون سراسري موضوع را براي بررسي به اين هيأت منعكس كرده و بر اساس نظر هيأت اقدام شود.
وي يادآور شد: سازمان سنجش اين مسأله را نپذيرفت و از همين رو لايحه اي تحت عنوان «لايحه نحوه رسيدگي به موارد تخلف در آزمون هاي ورودي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور» را به مجلس ارائه داد.
دقيقي گفت: كليات اين طرح در مجلس تصويب شد ولي مركز پژوهش هاي مجلس كار كارشناسي بسيار ضعيفي بر روي آن انجام داد.
وي ادامه داد: در لايحه آمده است چنانچه در هر مرحله و در هر زماني پس از اجراي آزمون  مشخص شود كه داوطلب مرتكب تخلف شده هيأت مذكور مي تواند،  قبولي وي را باطل اعلام كند.

كليات طرح تأسيس سازمان امور تربيتي
و تربيت بدني در آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي: كليات طرح تأسيس سازمان امور تربيتي و تربيت بدني در آموزش و پرورش به تصويب كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رسيد. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: اين سازمان در ساختار وزارت آموزش و پرورش با عنوان سازمان امور تربيتي و تربيت بدني ايجاد مي شود كه تمام فعاليت هاي پرورشي، تربيت بدني، ورزش و بهداشت زير نظر آن قرار مي گيرد.

امكان اعتراض اينترنتي داوطلبان
به نتايج كنكور فراهم شد
گروه علمي فرهنگي: همزمان با توزيع كارنامه امكان اعتراض اينترنتي داوطلبان از طريق سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org فراهم شد.
توزيع كارنامه اوليه داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۴ به همراه فرم انتخاب رشته و دفترچه راهنماي انتخاب رشته از ديروز آغاز شد.توزيع كارنامه و فرم انتخاب رشته هاي تحصيلي كليه داوطلبان كشور به جز شهر تهران در خصوص دختران و پسران متولد سال ۶۶ و بعد از آن از ساعت ۷ تا ۱۲ روز دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز شده است.همچنين كليه دختران و پسران متولد سال ۶۵ از ساعت ۱۴ تا ۲۰ روز دوشنبه ۱۷ مرداد مي توانستند كارنامه اوليه خود را دريافت كنند.

كارنامه داوطلبان آزمون سراسري بر روي سايت
سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي قرار دارد
گروه علمي فرهنگي: كارنامه اوليه نتايج آزمون سراسري سال ۸۴ بر روي اينترنت در دسترس داوطلبان قرار دارد.
داوطلبان مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org و يا سايت سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي به آدرس www.iranscience.net كارنامه خود را مشاهده كنند.همچنين از ديروز كارنامه داوطلبان به صورت دستي نيز در حوزه هاي مشخص شده توزيع مي شود.

يزد صاحب «دهكده علوم» مي شود
گروه علمي و فرهنگي: هيأت امناي دهكده فيزيكي به منظور ايجاد دهكده علوم يزد تشكيل جلسه دادند.
جلسه هيأت امناء دهكده فيزيكي به منظور ايجاد دهكده علوم يزد با حضور كلانتري، استاندار و اعضاء در استانداري تشكيل و مقرر شد دهكده علوم تحت پوشش موسسه علمي پژوهشي به ثبت رسيده و فعاليت خود را در زمينه توسعه علوم شامل بخش هاي فيزيك، رياضي، شيمي و زيست شناسي در محل پارك كوهستان آغاز كند.
به گزارش ايسنا اين دهكده شامل دو بخش تخصصي و عمومي است كه بخش تخصصي براي آشنايي بيشتر دانشجويان و دانش آموزان و پژوهشگران و بخش عمومي براي آشنايي مردم مورد استفاده قرار مي گيرد.

مصرف دستمال هاي مرطوب خارجي غيرمجاز است
مهر: دستمال هاي مرطوب خارجي با نام هاي تجاري PAPA, Extar, Uniwipes, DR. fisher Spontexako و Sadoni كه به طور گسترده در سطح كشور توزيع شده فاقد مجوزهاي لازم و براي مصرف انساني مناسب نيست.
براساس اين گزارش، تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور موظفند كه در صورت مشاهده در سطح عرضه نسبت به جمع آوري آنها اقدام كنند.گفتني است تمامي اقلام وارداتي داراي مجوز و مورد تأييد اين اداره كل بايد با برچسب فارسي عرضه شوند.

افتتاح «كتابخانه سفيد» براي نابينايان
004395.jpg
ايسنا: مشاور استاندار تهران در امور بانوان از افتتاح اولين كتابخانه «تخصصي زنان» در تهران بر اساس برنامه توسعه مشاركت فرهنگي اجتماعي زنان (۳۰۲۰۳) طي روزهاي آينده خبر داد. رضوان نيري افزود: بر اساس اين برنامه تصميم به راه اندازي كتابخانه و فضايي براي متخصصان و انديشمندان علاقه مند به پژوهش در حوزه زنان گرفته شد. نيري خاطرنشان كرد: اين كتابخانه كه در منطقه جنت آباد واقع شده مجهز به سالن قرائت، مخزن، امكانات سمعي و بصري و فضا براي برگزاري كلاس هاي آموزشي است.
مشاور استاندار تهران همچنين از اختصاص بخشي از اين كتابخانه تحت عنوان «كتابخانه سفيد» ويژه نابينايان خبر داد و تصريح كرد: اين فضا با همكاري سازمان بهزيستي كشور و اعطاي كتاب هاي ويژه نابينايان از سوي اين سازمان ايجاد شده است.

تضمين سلامت قلب با استفاده از روغن مايع
مهر: وزارت بهداشت و درمان توصيه كرد كه شهروندان براي حفظ سلامت قلبشان فقط از روغن هاي مايع استفاده كنند چون روغن مايع در كاهش بيماري هاي قلبي و عروقي موثر است.
براساس اين گزارش اگر ميزان اسيدهاي چرب ترانس موجود در روغن نباتي جامد به نصف ميزان فعلي تقليل يابد خطر بروز بيماري هاي قلبي و عروقي ۲۰ تا ۳۷ درصد كم خواهد شد.
دارندگان گروه خوني O بيشتر به وبا مبتلا مي شوند
ايسنا: يافته هاي يك پژوهش نشان مي دهد كه افراد گروه خوني O حدود ۳‎/۸ برابر بيش از ساير افراد در معرض خطر ابتلا به بيماري وبا قرار دارند به طوري كه افراد با Rh منفي به ميزان ۳/۲ برابر حساس تر از افراد Rh مثبت هستند.
يافته هاي اين پژوهش با بررسي «ارتباط بين گروه خوني و فاكتوربا Rh با بيماري وبا» همچنين نشان داد كه افراد جوان نسبت به افراد مسن در ابتلا به بيماري حساس تر هستند، به طوري كه حدود ۶۵ درصد افراد مبتلا به وبا در گروه هاي سني كمتر از  ۱۰ سال بوده اند.

مردها در شنيدن صداي زن  ها مشكل دارند
ايلنا: صداي زنان نسبت به مردان، داراي ملودي طبيعي بيشتري است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، مردهايي كه اغلب به دليل ناديده گرفتن صحبت  هاي همسرانشان از سوي آنها مورد مواخذه قرار مي  گيرند، اكنون مي  توانند دليل اين كار را توجيه كنند. مردها براي پردازش صداي زنان  از آن قسمتي از مغز استفاده مي  كنند كه مسئول پردازش موسيقي است، اما پردازش صداي مردها از مكانيزم بسيار ساده  تري برخوردار است. صداي زن در حقيقت پيچيده  تر از صداي مرد است و دليل آن هم تفاوت در اندازه و شكل تارهاي صوتي و حنجره ميان مردان و زنان است.

افراد بدبين زودتر بيمار مي شوند
مهر: تحقيقات پژوهشگران نشان مي دهد كه افكار منفي مي تواند افراد را در مقابل بيماري ها آسيب پذير كند.
فعاليت منفي باعث ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن مي شود به گونه اي كه پژوهشگران افرادي را كه فعاليت مغزي آنها در قسمت مربوط به افكار منفي شديد بود مورد مطالعه قرار دادند و براي اندازه گيري ميزان مقاومت جسمي به اين افراد واكسن آنفلوآنزا تزريق كردند.بر اساس اين گزارش، افرادي كه فعاليت مغزي آنها در ناحيه افكار منفي بسيار فعال بود در مقايسه با ديگر افراد نسبت به اين واكسن واكنش بدتري نشان دادند.بر پايه اين گزارش، افراد منفي باف و بدبين كه در مقابل اتفاقات ناگوار حساس تر هستند در سمت راست پيشاني فعاليت بيشتري دارند در صورتي كه فعاليت در سمت چپ اين ناحيه به واكنش هاي عاطفي مثبت ارتباط دارد.

با وجود ثبت در فهرست آثار ملي
سه اثر باستاني ايران هم اكنون در خاك عراق قرار دارد
گروه علمي فرهنگي: كارشناس باستان شناسي ميراث فرهنگي ايلام اعلام كرد: سه اثر باستاني مربوط به دوران تمدن ايلام (عيلام) در اين استان، با وجود ثبت در آثار ملي، هم اكنون در خاك كشور عراق قرار گرفته اند.
بيان پيراني - كارشناس باستان شناسي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان ايلام - در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: تپه هاي باستاني سليمان تپه، تل بك سايه و سبعات خزير كه در سال ۱۳۱۰ با شماره هاي ۱ تا ۳ در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيده اند، به دلايل نامعلومي هم اكنون در خاك كشور عراق واقع شده اند. وي اين آثار را مربوط به تمدن ايلام دانست و افزود: همه آثار مربوط به تمدن اين دوره در استان شامل يك سري تپه است كه در دشت دهلران و مهران واقع شده و تعداد آنها انگشت شمار است.
اين كارشناس باستان شناس با اشاره به اهميت اين آثار براي شناخت اين تمدن باستاني و ارتباط آن با سرزمين ايلام كنوني، خواستار پي گيري دفتر حقوقي بين المللي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين زمينه شد. پيراني علت هاي احتمالي و فرضي قرار گرفتن اين سه اثر را در خاك عراق، منازعات دو كشور در خصوص مرز و قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير كه باعث تقسيم بندي مرزي جديد شد، تحميل جنگ هشت ساله به ايران و نامشخص شدن مرزها و اجرا نشدن كامل قطع نامه ۵۹۸ در تعيين مرزها يا ثبت اين سه اثر در فهرست آثار ملي كشورمان با وجود قرار داشتن در مرزهاي عراق، به خاطر پيشينه ايران بزرگ آنها اعلام كرد. وي اضافه كرد: براساس اطلاعات موجود تاريخي، آثار باستاني مربوط به اين دوران، بخشي از قلمرو جغرافيايي ايران قديم شامل ايران، عراق و افغانستان كنوني بوده است.

وزارت رفاه با فعال شدن مردم ما را از
رده جهان سوم خارج مي كند
ايلنا: كشورهاي جهان سوم نظير ايران، توان تحقق اهداف وزارت رفاه را ندارند.
عابد فتاحي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم افزود: اگر وزارت رفاه بتواند رسالت و اهداف تعيين شده اين سازمان را در كشور تحقق بخشد، يقيناً بسياري از مشكلات كشور نظير بيكاري و فقر كه اجتماع ما را با بحران مواجه كرده است رفع مي  شود.وي افزود: وزارت رفاه وزارتخانه  اي بسيار انساني و پربار است و مي  تواند بسياري از معضلات اجتماعي را حل كند ولي متاسفانه شاهد ضعف هايي در اين حوزه هستيم.
نماينده اروميه ادامه داد: متاسفانه وزارت رفاه در جامعه ما با گذشت بيش از يك سال هنوز جا نيافتاده است و فكر هم نمي  كنم كه برخي  ها اجازه دهند تا اين نهاد جايگاه واقعي خود را پيدا كند.وي ادامه داد: اهدافي كه اين وزارتخانه در نظر دارد اصلاً در جهان سوم قابل پياده شدن نيست. متاسفانه حرفهاي تلخي از زبان من جاري مي شود ولي واقعيت تلخ است.
وي افزود: اگر وزارت رفاه بتواند فعال شود اتوماتيك وار مردم ما از رده جهان سوم خارج مي  شوند ولي مسوولان ما براي رفاه و تامين اجتماعي انسانها در كشور  هاي جهان سوم سرمايه گذاري مادي، معنوي و سياسي نمي كنند.

گزارشي از عواقب اعتيادهاي مدرن در بروز آسيبهاي اجتماعي
۸۰ درصد گشت هاي اينترنتي نوجوانان
در سايتهاي ضداخلاقي است
گروه اجتماعي: يك صاحب نظر در مسايل فرهنگي و اجتماعي با اشاره به اين كه ۸۰ درصد پرسه زدنهاي اينترنتي نوجوانان در دنيا و از جمله در ايران در سايت هاي ضد اخلاقي، گفت: دوست يابي هاي اينترنتي از طريق چت، خودكشي اينترنتي، سرقت اينترنتي، افزايش فاصله ميان دنياي واقعي و تخيلي و مجازي، پرسه زدن در سايت هاي به شدت غيراخلاقي و ضد ارزشي و ديني، مقوله اي است كه هويت يابي و هويت جويي نسل جوان و نوجوان در ابعاد جنسي، فكري، اخلاقي و ديني را تحت تاثير قرار مي دهد.
به گزارش ايسنا،دكتر علم الهدايي، استاد دانشگاه با اشاره به اين كه آسيب هاي اجتماعي رابطه تنگاتنگي با مقوله فناوري اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهاني شدن دارد، افزود: پيشرفت هاي سريع تكنولوژي، گسترش ارتباطات مختلف، فضاي عمومي و خاصي را در جامعه بشري به وجود آورده و پديده جديدي را تحت عنوان اعتيادهاي نوين و مدرن از جمله نوآسيب هاي اجتماعي مورد توجه قرار داده است. وي تصريح كرد: نوآسيب هاي اجتماعي از سال ۱۹۹۰ در دنيا مطرح شد و هم اكنون در حال تبديل شدن به يك معضل فرهنگي، اجتماعي، رواني، عاطفي، فكري و اخلاقي است و جوامع مختلف از جمله ايران نمي توانند فارغ از تاثيرات نوآسيب ها به خصوص اعتيادهاي نوين باشند. اين محقق اجتماعي در توضيح پديده شناسي اعتيادهاي نوين و سنتي و تفاوت ها و شباهت هاي فيمابين گفت: اعتيادهاي مدرن وابستگي ها و اختلال هاي عمدتا عاطفي، رواني، اخلاقي، فكري، فرهنگي، اجتماعي و بالاخره جسماني هستند ولي اعتيادهاي سنتي و معمولي در قالب يك اختلال تربيتي، رواني و اجتماعي تعريف مي شوند.
وي افزود: اعتيادهاي مدرن در طيف وسيع تري عمل و دو نسل سني شامل ۶ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۲۹ سال را تخريب مي كنند، در حالي كه فراواني سني اعتيادهاي سنتي بين ۱۵ تا ۳۴ سالگي است.
علم الهدايي با اشاره به اين كه در هر دو نوع اعتيادهاي قديمي و مدرن فرد منزوي مي شود، افزود: در اعتيادهاي سنتي و اعتياد به ترياك و مواد افيوني امكان سم زدايي وجود دارد ولي اعتيادهاي مدرن سم زدايي ندارند. اين صاحب نظر در مسايل فرهنگي و اجتماعي كشور خاطرنشان كرد: برخلاف آسيب هاي اجتماعي متداول حداقل در ايران افراد، خانواده ها و نهادهاي فرهنگي، آموزشي و تربيتي توجه چنداني به نوآسيب هاي اجتماعي ندارند و حساسيتي به اين مسايل نشان نمي دهند. وي با اشاره به كمبود مطالعات و تحقيقات در زمينه اعتيادهاي مدرن در ايران و آگاهي هاي لازم در بين مردم و حتي فرهيختگان، والدين و مربياني كه به نوعي با نوجوانان در رابطه اند، افزود: در سال هاي اخير توجه بسياري از صاحب نظران غربي به مقوله نو آسيب ها مخصوصا اعتياد مدرن جلب شده و نسبت به استفاده هاي مرضي و نامناسب از فناوري هاي جديد و ديجيتالي هشدار داده اند. اين پژوهشگر مسايل اجتماعي اعتياد به اينترنت و جست وجوي زندگي در عالم مجازي را يكي از انواع اعتيادهاي مدرن دانست و گفت: اين نوع اعتياد نخستين بار توسط فردي به نام «يانگ» در سال ۱۹۹۶ مطرح شد. علم الهدايي با اشاره به اين كه معتادان به اينترنت عمدتا كاربران جوان و نوجوان هستند، خاطرنشان كرد: استفاده خارج از حد متعارف از اينترنت موجب ايجاد وابستگي شديد رواني و فكري شده و كاربر عادت مي كند، به يك فضاي غيرواقعي پناه برده و زندگي كند، كه اين تاثير خود منشاء آسيب هاي متعدد از جمله افسردگي، كناره گيري از دوستان و فاميل و افت تحصيلي و مشكلات شغلي است.
وي با اشاره به اين كه اعتياد به اينترنت مختص سن و يا طبقه خاصي نيست، گفت: اگر چه بيشترين كاربران آن جوانان هستند، اما بر اساس مطالعات صورت گرفته سه چهارم كاربران اينترنتي ايران ۲۱ تا ۳۲ سال سن دارند.
اين پژوهشگر با اشاره به اين كه امروز بيش از يك ميليارد كاربر اينترنتي در دنيا وجود دارد، افزود: در ايران ۵/۳ ميليون كاربر غيردائم و ۵/۲ ميليون كاربر دائم وجود دارد.وي گفت: اعتياد به اينترنت مانند مواد مخدر و الكل و حتي بيشتر مي تواند موجب افزايش نوسانات اخلاقي، عاطفي، فشار رواني، تضعيف روابط اجتماعي و گفتمان و ارتباط خانوادگي شود. علم الهدايي خاطرنشان كرد: كودكان و نوجوانان به لحاظ صداقت احتمال دارد، اطلاعات شخصي و خانوادگي خود را در محيط ناامن اينترنت در اختيار ديگران قرار دهند. بنابراين والدين بايد به طور غيرمستقيم و نامحسوس فرزندان خود را زيرنظر داشته باشند و گاهي اطلاعات آنها را در اينترنت و يا وبلاگ هاي آنها جست وجو كنند.

تعداد بيماران مبتلا به وبا در حال افزايش است
گروه اجتماعي:  شرايط آب و هوايي كشور براي همه گيري بيماري وبا مناسب است. تعداد مبتلايان به اين بيماري به ۶۷ نفر در استان هاي قم، گلستان، سيستان و بلوچستان، تهران، كرج، شهرستان گنبد، قزوين، شهريار، زنجان و ... رسيده است.
محمد مهدي گويا رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: احتمال گسترش اين بيماري در كشور وجود دارد. زيرا شرايط گسترش آن فراهم است به گفته وي «سيستم بهداشت و درمان شبانه روز در تلاش است تا از وسعت بيماري وبا در كشور جلوگيري كند و اين بيماري كنترل شده است در غير اين صورت همه گيري وبا در كشور داشتيم و كنترل آن سخت تر مي شد.»
به گزارش مهر عباس استاد تقي زاده مدير ستاد شهر سالم، ضمن توصيه به شهروندان مبني بر عدم استفاده از آب شرب در اماكن عمومي، افزود : شهروندان تهراني به هيچ عنوان از تانكرهاي آب سرد كه يخ داخل آنها ريخته مي شود و همچنين از آشاميدني هايي مانند انواع مختلف آب ميوه و... كه توسط دست فروشها در سطح شهر فروخته مي شود ، استفاده نكنند.
تقي زاده خاطر نشان كرد: در تهران روزانه ۵۰ شكست لوله اي بوجود مي آيد و چنانچه زميني در اطراف اين لوله ها و به فاضلاب نزديك باشد ميكروب به راحتي وارد آن شده و باعث آلوده شدن سبزيجات و همچنين آبها مي شود.
مدير ستاد شهر سالم تهران با اشاره به اينكه آب تهران فعلا در حد سلامت است گفت: به مسافران و افرادي كه در پارك ها و فضاي عمومي از آب استفاده مي كنند توصيه مي شود حتماً از آب لوله كشي و يا آب سردكن هاي موتوري كه به آب لوله كشي وصل هستند استفاده كنند و چنانچه از تانكرهاي آب استفاده مي كنند آن را به مدت ۲ يا ۳ دقيقه بجوشانند تا مشكلي برايشان بوجود نيايد.رييس اداره  بيماري هاي منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت، نيز به ايسنا گفت: مبتلايان به وبا نيازي به قرنطينه ندارند. دكتر سروش اظهار كرد: بر اساس قانون سازمان بهداشت جهاني تنها ۴ بيماري «طاعون» ، «تب زرد» ، «سارس» و «آبله» نياز به قرنطينه دارند.
وي با تاكيد بر اين كه در ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد وبا بدون علامت بهبود مي يابد، افزود: در حال حاضر طبق قانون نظام مراقبت حساسيت براي مردم ايجاد شده است كه با يك اسهال ساده به مركز درماني مراجعه كنند. تمامي نمونه ها به آزمايشگاه فرستاده مي شود تا مشخص شود كه مورد مبتلا به وبا است يا خير؟  در چند روز آينده با توجه به تغيير درجه  حرارت و آگاه سازي مردم خود به خود اين بيماري از بين خواهد رفت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |