يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۳ - Aug 14, 2005
حضرت امام محمدباقر (ع): [بهترين]كارها نزد خداي بزرگ، كاري است كه بنده بر آن مداومت كند، هرچند اندك باشد.
وسائل الشيعه ۱/۷۰
امروز با حافظ
بختم ار يار شود رختم از اينجا ببرد
نيست در شهر نگاري كه دل ما ببرد
عاشق سوخته دل نام تمنا ببرد
كو حريفي كش سرمست كه پيش كرمش
در مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
چهل و دومين دوره دانش افزايي
زبان و ادبيات فارسي گشايش يافت
صبح ديروز سي استاد و دانشجوي زبان و ادبيات فارسي از كشورهاي مختلف جهان، چهل و دومين دوره دانش افزايي زبان و ادبيات فارسي را در مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در تهران آغاز كردند.
در افتتاحيه اين دوره، يك نماينده از سوي مسئول دوره، ضمن بيان بخشي از ويژگي هاي اين دوره، تصريح كرد: سي استاد و دانشجوي زبان و ادبيات فارسي پس از آزمون تعيين سطح در سه سطح مقدماتي، متوسط و پيشرفته تعيين گروه مي شوند و پس از تعيين سطح دانشجويان، در ۱۰ سرفصل درسي مصوب به آموختن مطالب مي پردازند.
وي بازديد از شهر كتاب؛ كاخ گلستان، موزه نياوران، كتاب ماه، روزنامه ايران و حضور در تئاتر شهر را به عنوان برنامه هاي تفريحي اين دوره مطرح كرد.
در ادامه مراسم افتتاحيه اين دوره، محمد خاني، طي سخناني با اشاره به اين مطلب كه زبان و ادبيات فارسي سرمايه معنوي ايرانيان قلمداد مي گردد، ياد آور شد: پيشينه ادبيات ايران سه هزار سال است و شكوفايي ادبيات ايران نيز از قرن سوم شروع شد. به طوري كه در حوزه فرهنگ، دنيا در حوزه نظم و نثر متون مختلف و زيبايي را پديد آورده است.
علي اصغر محمد خاني دوره هاي دانش افزايي را در آشنايي دانش آموزان زبان و ادبيات فارسي با تحولات ادبي مفيد دانست و خاطرنشان ساخت: در كنار دوره هاي دانش افزايي زبان و ادبيات فارسي كه چند بار در طول سال دركشور ما برگزار مي شود  ، دوره هايي هم در كشورهاي خارج از ايران تشكيل مي شود.

يوزپلنگ نقره اي لوكارنو براي «ما همه خوبيم»
سينا: «ما همه خوبيم» جايزه يوزپلنگ نقره اي جشنواره لوكارنو را از آن خود كرد.
بيژن ميرباقري كه با اولين فيلم سينمايي خود «ما همه خوبيم» در پنجاه و هشتمين دوره جشنواره لوكارنو حضور داشت توانست مقام دوم بهترين فيلم را با اين فيلم سينمايي به دست بياورد. اين جايزه ديشب در مراسم اختتاميه جشنواره به ميرباقري اهدا شد.
«ما همه خوبيم» در سه نوبت در اين دوره از جشنواره به نمايش درآمد كه اين نمايش ها مخصوص روزهاي آغازين جشنواره بوده است.
ميرباقري در صحبت هاي پيشين خود اعلام كرده بود كه وضعيت فيلم به لحاظ دريافت جايزه روشن نيست تا بالاخره در روز پاياني جشنواره ساعاتي قبل از برگزاري مراسم اختتاميه از سوي اين كارگردان اعلام شد كه فيلم او موفق به كسب جايزه يوزپلنگ نقره اي شده است.
اين جايزه پس از جايزه يوزپلنگ طلايي كه به بهترين فيلم جشنواره تعلق مي گيرد از جمله مهمترين جوايز جشنواره محسوب مي شود كه امسال سينماي ايران توانست آن را از آن خود كند.
عباس كيارستمي در اين دوره از جشنواره توانست براي دومين بار يوزپلنگ طلايي جشنواره را به دست بياورد كه دومين يوزپلنگ طلايي به عنوان تقدير از اين فيلمساز جهاني، به او تعلق گرفت.
نمايش فيلم هاي اصل ۶۱ ساخته مهوش شيخ الاسلامي و رئيس جمهور ميرقنبر به كارگرداني محمد شيرواني از ديگر بخش هاي متعلق به سينماي ايران در جشنواره لوكارنو بود.
نيكي كريمي هم به عنوان داور اين دوره از جشنواره كار خود را به پايان رسانده است و ايرانيان تا امروز با دستي پر از پنجاه و هشتمين جشنواره لوكارنو عازم ايران مي شوند.

تورهاي شهرداري براي بازديد از موزه ها
موزه امام علي(ع) وابسته به منطقه شمال، به مناسبت فرارسيدن روز ميلادامام علي(ع) اقدام به برگزاري تورهاي گردشگري رايگان كرده است. اين تورها كه همراه با ديدار از اين موزه تخصصي مي باشد شامل بازديد از موزه ها و مكان هاي تاريخي است كه يكشنبه هر هفته از ساعت ۹ صبح برگزار مي گردد.علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين تورها به نشاني خيابان وليعصر، خيابان اسفنديار، شماره ۳۵ مراجعه كنند.

بررسي ادبيات مانوي
گروه ادب و هنر: يكصد و هفتاد و يكمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بررسي متون نظم و نثر ادبيات مانوي اختصاص دارد.
در اين نشست دكتر ابوالقاسم اسماعيل پور، كه در اين زمينه آثار و نوشته هاي فراواني دارد، در ساعت ۱۷ روز ۲۵ مرداد در محل خانه كتاب به بررسي اين موضوع مي پردازد.

۷ نمايش در مجموعه تئاتر شهر به اجرا درمي آيد
مجموعه تئاتر شهر فعاليت خود را در مرداد ماه ۸۴ با اجراي ۷ نمايش ادامه مي دهد.
به گزارش ايسكانيوز، نمايش «فنز» به كارگرداني محمد رحمانيان با مدت زمان ۱۲۰ دقيقه ساعت ۳۰/۱۹ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي رود.
قيمت بليت اين نمايش ۴ هزار تومان است و تا چهارم شهريور ماه اجراي آن ادامه خواهد داشت.
در تالار قشقايي نمايش روزي، روزگاري آبادان به كارگرداني حميدرضا آذرنگ ساعت ۱۵/۲۰ و به مدت ۸۰ دقيقه اجرا مي شود.
قيمت بليت اين نمايش ۲۵۰۰ تومان است و تا دوم شهريور ماه روي صحنه خواهد بود.
«بهترين مامان اين حوالي» در تالار كوچك به كارگرداني محمدرضا كوهستاني اجرا مي شود، اين نمايش با مدت زمان ۴۵ دقيقه ساعت ۳۰/۱۸ تا ۲۶ مرداد ماه ادامه دارد و پس از آن جاي خود را به نمايش عروسكي هشت لحظه به كارگرداني زهرا صبري خواهد داد.
«دفتر يادداشت» عنوان نمايشي است كه به كارگرداني كتايون فيض مرندي در تالار سايه اجرا مي شود.
اين نمايش نوشته ژان كلود كارير است كه با ترجمه ناهيد نصيري به مدت ۱۲۰ دقيقه ساعت ۱۹ پذيراي تماشاگران است.دفتر يادداشت تا ۲۹ مرداد ماه روي صحنه خواهد بود.
نمايش طنز استخوان هاي طلايي نوشته ناظرزاده كرماني به كارگرداني شكرخدا گودرزي در تالار كوچك ساعت ۲۰ اجرا مي شود، مدت زمان اين نمايش ۶۰ دقيقه است و تا ۲۶ مرداد ماه اجراي آن ادامه دارد.
تالار نو ميزبان نمايش «دوشيزه و مرگ» به كارگرداني محمد حيدري است. اين نمايش نوشته آريل دورفمان و با ترجمه عليرضا شيردل به مدت ۶۰ دقيقه ساعت ۱۵/۲۰ تا اول شهريور ماه روي صحنه خواهد بود.
در كارگاه نمايش محمد عاقبتي نمايشنامه اي از محمد چرم شير را روي صحنه مي برد «من بايد برم...خيلي ديرم شده » عنوان اين نمايش است كه ساعت ۲۰ و به مدت ۶۵ دقيقه تا ۳۱ مرداد ماه اجرا مي شود.

راه اندازي  سايت همايش طبيعت در هنر شرق
مهر: وب سايت ويژه همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق در استقبال ازاين همايش طراحي و راه اندازي شد.اين وب سايت شامل اطلاعات متعددي درخصوص اين همايش است.مديريت هنري اين وب سايت برعهده دكترمصطفي گودرزي و اموراجرايي آن برعهده واحد اموررايانه اي فرهنگستان هنراست.اين وب سايت به دوزبان فارسي وانگليسي طراحي شده وعلاقمندان مي توانند ازطريق دوآدرس اينترنتي زيربه اين سايت دسترسي پيدا كنند:
www.honar.ac.ir
http//:nature.honar.ac.ir

برگي از تاريخ
اعلام استقلال بحرين از ايران (۱۳۵۰ ش)
جزيره بحرين واقع در جنوب خليج فارس، در اوايل دوران قاجار تحت نظر ايران اداره مي شد ولي پس از چند سال، انگليسي ها به بهانه اين كه ايران فاقد نيروي دريايي است، طي قراردادي با قاجار، حفظ امنيت خليج فارس و بحرين برعهده نيروي دريايي بريتانيا گذاشته شد. اين حاكميت كه بيش از يكصد و پنجاه سال به طول انجاميد، بعدها به طور مكرر مورد مخالفت دولت هاي وقت ايران واقع مي گرديد ولي هر بار به نحوي با شكست مواجه مي شد. درنهايت وقتي كه ايران در سال ۱۳۳۶ ش در لايحه تقسيمات كشوري، بحرين را استان چهاردهم ايران اعلام كرد، موجي از مخالفت در كشورهاي عربي را برانگيخت. در اين ميان شاه كه نمي خواست حمايت كشورهاي عربي را از دست بدهد و ضمنا براي اين كه بتواند حاكميت ايران نسبت به جزاير ديگر خليج فارس از قبيل تنب كوچك و تنب بزرگ و ابوموسي را تثبيت كند، يكباره و به طور ناگهاني، تصميم خود را مبني بر چشم پوشي از ادعاهاي ديرينه ايران به بحرين اعلام نمود و پس از آن، دولت، ميانجي گري دبيركل سازمان ملل را در اين مسئله تقاضا كرد. بنابراين در ۲۱ ارديبهشت ۱۳۴۹ ش برابر ۱۱ مي ۱۹۷۰ م شوراي امنيت براساس گزارش هيأت اعزامي به بحرين مبني بر تمايل اكثريت قاطع اهالي بحرين به استقلال، قطعنامه اي صادركرد كه مفاد آن قطعنامه مبني بر لزوم استقلال بحرين، در ۲۴ ارديبهشت آن سال به تصويب مجلس شوراي ملي ايران رسيد. هنوز استقلال بحرين رسما اعلام نشده بود كه هيأت حسن نيت ايراني راهي بحرين شد و هيأتي نيز از آنجا به ايران آمد. سرانجام اين جزيره مهم و استراتژيك و سرشار از منابع انرژي در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ ش اعلام استقلال كرد و ايران نخستين كشوري بود كه يك ساعت پس از اعلام استقلال، آن كشور را به رسميت شناخت.
ارسال نامه «صدام حسين» به «هاشمي رفسنجاني» (۱۳۶۹ش)
پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط ايران و شروع آتش بس، صدام حسين رئيس جمهور منفور عراق پس از آن كه كشور كويت را به اشغال خود درآورد و خود را در برابر تهديدات جديدي از سوي قدرت هاي غربي حس مي كرد، در تاريخ ۲۳ مرداد ۱۳۶۹ (۱۴ آوريل ۱۹۹۰)، ششمين نامه اش را براي حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني رئيس وقت جمهوري اسلامي ايران ارسال كرد و بر پذيرش كامل و بدون قيد و شرط مفاد قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير تأكيد نمود. در اين نامه خطاب به رئيس جمهور ايران آمده است: «با اين تصميم ما، ديگر همه چيز روشن شده و به اين ترتيب همه آنچه را كه مي خواستيد و بر آن تكيه مي كرديد تحقق مي يابد و ديگر اقدامي جز مبادله اسرا باقي نمي ماند.» اين عمل صدام حسين يك پيروزي بزرگ سياسي و نظامي براي ايران بود. پس از پنج روز، نيروهاي عراقي به مرزهاي بين المللي عقب نشيني كردند. به دنبال عقب نشيني نيروهاي عراق از اراضي ايران، هيأتي تحت عنوان «هيأت نظارت بر عقب نشيني و نصب علايم مرزي» تشكيل شد. وظيفه اين هيأت، نظارت بر عقب نشيني كامل نيروهاي عراقي، پاك سازي ميادين مين، تعيين محل و نصب ميله هاي مرزي جديد براساس عهدنامه ۱۹۷۵ م بود. بدين ترتيب، پس از تماس ها و مذاكرات و تبادل ده نامه بين رؤساي جمهوري دو طرف در طي چهار ماه، مقدمات و تسهيلات لازم جهت ورود به مرحله جديد، يعني عادي سازي روابط دوطرف، به نحو كاملا مساعدي فراهم شد.
روزشمار مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

بهارستان
... آن پير كه در كنار صفه بود مرا جواب داد كه: «ما جماعتي مجردانيم، از جانب ناكجاآباد مي رسيم.»
پرسيدم كه: «آن شهر از كدام اقليم است» ؟
گفت: «از آن اقليم كه انگشت سبابه به آنجا راه نبرد.»
عين القضات همداني

پاسخ به پرسش پزشكي
۲ پاسخ
دكتر روزنفلد به ۲ پرسش پزشكي چنين پاسخ داده است:
اگر يك سيگاري بدون اين كه تب داشته باشد دچار سرفه ممتد شود كه گاهي سرفه او خلط خونين توليد كند، احتمال سرطان ريه مي رود. چنانچه اين وضعيت همراه با تب باشد به احتمال زياد از ذات الريه است. در هر دو صورت، چنين فردي بايد بي درنگ به مطب دكتر بشتابد.
اگر آزمايش خون، سطح «سي.پي.آر» را بالاتر از ميزان مجاز نشان دهد كه علامت وجود عفونت در نقطه اي از بدن است بايد آن را پيش از آن كه به قلب صدمه شديد بزند درمان كرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اظهار نظرها در مورد بهاي بي سابقه نفت
گزارش هاي مربوط به بالا رفتن مصرف و بهاي نفت و براي نخستين بار مساوي شدن مصرف با توليد كه جهان را زير شمشير داموكلس قرار داده است همچنان خبر اول رسانه ها درگوشه و كنار جهان است. افزايش بهاي يك بشكه نفت خام به ۶۷ دلار كه ركورد تازه اي است سبب شد كه جمعه بهاي سهام در بورس نيويورك در هر سه شاخص شديداً تنزل كند.كارشناساني كه در اين زمينه اظهار نظر كرده اند گفته اند كه تا تحقق سه عامل، بهاي نفت همچنان بالا خواهد بود و اين سه عامل عبارتند از: استخراج نفت در منطقه درياي خزر و افزايش توليد نفت در روسيه تا ميزان دو برابر امروز، نوسازي ابزارهاي كشف و استخراج بر پايه تكنولوژي پيشرفته و توقف پيشرفت اقتصادي چين كه اين كشور را پس از آمريكا به صورت مصرف كننده شماره ۲ جهان درآورده و وارد سياست ها و دسته بندي هاي نفتي كرده است. اين كارشناسان افزوده اند كه وضعيت كنوني نفت كفه ايران را در صحنه بين المللي و از جمله مشاجره بر سر برنامه هاي اتمي خود سنگين تر كرده است. بالا رفتن بهاي نفت خام اين فرصت را به رئيس جمهور تازه ايران و نيز رئيس جمهوري ونزوئلا خواهد داد تا وعده هايشان را جامه عمل بپوشانند و توجه به اكتشاف و استخراج نفت در آب هاي ساحلي آفريقا به ويژه نيجر و نيز در آنگولا بيشتر شود. دولت نيجر بزرگ كردن قحطي در اين كشور را در رسانه هاي غرب بي ارتباط با سياست هاي نفتي اين بلوك نمي داند كه مي كوشند در نيجر امتياز نفتي به دست آورند.
«لس جانكا» از مشاوران سابق امور امنيت ملي كاخ سفيد واشنگتن در يك برنامه پرسش و پاسخ در اين زمينه كه از شبكه تلويزيوني «سي سپن ۲» پخش شد گفت كه بايد توجه داشته باشيم كه هنوز دولت سعودي در فروش نفت به ما (آمريكا) تخفيف مي دهد. ما بايد روابط صميمانه خود را با دولت سعودي در بالاترين حد حفظ كنيم. وقتي كه در فوريه ۱۹۷۹ شاه بركنار شد و ما ايران را به عنوان متحد قديمي و رديف اول در خاورميانه از دست داديم، در آن منطقه تنها دولت سعودي برايمان باقي مانده بود كه كمك كرد تا سازمان هاي مجاهد اسلامي و افغان به وجود آيند و شوروي را از افغانستان برانند و دولت دكتر نجيب را سرنگون سازند. دولت سعودي به ما پايگاه نظامي و كمك مالي داد تا صدام را از كويت برانيم و سپس او را كه نقشه هاي دور و دراز و خطرناك در سر داشت سرنگون كنيم. دولت سعودي بود كه روابط ما با يمن را حسنه كرد و... با اين كمك ها، اينك در خاورميانه، جز ايران و سوريه همه دولت ها دوست و در كنار آمريكا هستند. لذا ما نبايد فشار بيشتري به دولت سعودي وارد سازيم. اين دولت از ثبات برخوردار است زيرا كه عبدالعزيز سعود كه دولت سعودي را ۷۳ سال پيش به وجود آورده است، فرزندان فراوان از زنان متعدد و وابسته به هر قبيله و طايفه داشت كه اينك فرزندان و فرزندزادگان او در همه سازمان هاي سعودي مديريت دارند و باعث ثبات دولت شده اند. «لس جاناكا» در عين حال گفت كه ملك عبدالله، سلطان تازه سعودي بيش از ملك فهد مذهبي و در نتيجه ضد اسرائيل است و در ايران هم يك رئيس جمهور اسلامي تمام عيار روي كار آمده كه بايد مخصوصاً از لحاظ بازي نفت حواسمان جمع باشد. ايران بزرگترين و نيرومندترين كشور خاورميانه است كه روزگاري سراسر منطقه را تحت نفوذ داشت.
نتيجه بررسي بينندگان وبلاگ ها در آمريكا و كانادا
«كامسكور نتورك» ديروز نتيجه بررسي خود  را درباره  بازديدكنندگان سايت هاي اينترنت (اصطلاحاً بلاگوفر = قلمرو وبلاگ ها) در آمريكا و كانادا  منتشر كرد. طبق اين بررسي، افراد گروه سني زير ۳۵ سال و وابستگان به خانواده هاي دارا (طبقات متوسط و بالاي جامعه) بيش از سايرين از بينندگان وبلاگ ها در اينترنت هستند. بينندگان آمريكايي و كانادايي وبلاگ ها گفته اند كه يادداشت هاي روزانه شخصيت ها از سياسي و هنري و به ويژه روزنامه نگاران، و تحليل و اظهار نظر آنها در باره يك و يا دو رويداد روز برايشان جالب و آموزنده بوده و باعث جلب آنها به وبلاگ خواني شده است. مؤسسه كامسكور در گزارش خود نوشته است كه تنها در ايالات متحده سي درصد مردم وبلاگ خوان شده اند و روزنامه ها بيم از آن دارند كه آگهي ها هم به وبلاگ ها منتقل شوند. در سه سال گذشته، روزنامه ها نزديك به شش در صد تيراژ خود را به وب سايت ها و وبلاگ ها باخته اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
حضور
در هر جمع و محفلي كه قرار مي گرفت به حساب نمي آمد، فقط گاهي حركات و حرف هايش، ديگران را به خنده وامي داشت.
خيلي تلاش كرد تا به ديگران اهميت وجودي اش را ثابت كند ولي بي فايده بود.
همين كه با سكوت از اين تلاش دست كشيد و در گوشه اي آرام گرفت، كانون توجه همه شد.
شبنم چهره

گشتي در دنياي خبرها
قاچاق مواد مخدر با اتوبوس
مكزيكوسيتي: قاچاقچيان مكزيكي با جاسازي كردن موادمخدر در اتوبوس هاي مسافربري اقدام به انتقال اين مواد به آمريكا مي كنند. حداقل ۱۰ اتوبوس مسافربري حاوي موادمخدر در ۶ ماه اخير توسط پليس مرزي آمريكا توقيف شده است. با توجه به اينكه در اتوبوس هاي مسافربري فضاهاي زيادي براي پنهان كردن و جاسازي مواد مخدر وجود دارد به همين دليل قاچاقچيان به آن روي آورده اند.
جشن فارغ التحصيلي سگ ها
ويرجينيا: مراسم فارغ التحصيلي ۱۰ سگ در مركز آموزش سگ هاي پليس آمريكا برگزار شد. اين حيوانات در اين مركز به مدت ۱۳ هفته تحت آموزش هاي فشرده قرار گرفتند و در پايان دوره، نشان فارغ  التحصيلي دريافت كردند. از اين سگ ها براي كشف بمب، موادمخدر و مهاجران غير قانوني استفاده خواهد شد.
سقوط شاخه درخت
نيويورك: شكسته شدن شاخه يك درخت در جريان رقابت هاي گلف آزاد آمريكا به مجروح شدن سه تماشاگر انجاميد. هنگامي كه اين سه تن مشغول تماشاي رقابت هاي گلف بودند ناگهان شاخه يكي از درختان كنار زمين شكست و بر سر آنان فرود آمد. در حال حاضر يكي از اين افراد كه از ناحيه پا دچار شكستگي شده در بيمارستان بستري است.
انتقال فيل بد اخلاق
سياتل: يك فيل بداخلاق را كه ساير حيوانات را در باغ وحش محل اقامت خود به ستوه آورده است به مكاني ديگر انتقال داده خواهد شد. اين فيل هر روز به فيل هاي ديگر حمله مي كند و آسايش را از آنان سلب كرده است. قرار است اين فيل بداخلاق با يك كاميون كولر دار به باغ وحشي ديگر انتقال يابد.
مرد بي رحم
سيدني: مردي در استراليا كه از سرشناس ترين افراد شاغل در حوزه اقتصاد اين كشور به شمار مي آيد، به جرم آزار واذيت حيوانات دستگير شد. اين مرد ۳۶ ساله كه در هنگام دستگيري مواد مخدر حمل مي كرد متهم به از بين بردن ۱۷ خرگوش و يك خوك است. او قرار است در دادگاه محاكمه شود.
آتشنشان متخلّف
پاريس: يك آتشنشان در فرانسه كه علاقه زيادي به خبرنگاري حوادث و خواندن اخبار مربوط به سوانح آتش سوزي داشت، به آتش زدن جنگل هاي اين كشور اعتراف كرد. اين آتشنشان براي اينكه مقدمات لازم براي چاپ اخبار داغ در روزنامه ها مهيا بشود، ۷ بار اقدام به آتش زدن جنگل ها كرده بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند / تا ۲۵ مرداد / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي روي پارچه سحر حسين خواه / ۲۱ تا ۲۸ مرداد/ ضلع شمال غربي ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷ / تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲
نگارخانه آدينه: نمايشگاه هاي آزاد طرح گذر هنرمندان / از ۲۸ مرداد جمعه ها به مدت ۱۰ هفته / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲-۲۲۲۸۷۰۸۱
نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي نگين وند يوسفي و حميد رستگار / از ۲۸ مرداد تا دوم شهريور / بلوار آفريقا، بالاتر از چهار راه جهان كودك، پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۸۶۳۳۴

گل و گياه
پيچ تلگرافي كوچك
004779.jpg
نام علمي: Vinca minor
خانواده: ApOCYNACEAE
گياه دائمي، هميشه سبز و خزنده كه گسترده نهايي آن به ۳ متر مي رسد و گياه پوششي خوبي محسوب مي شود. برگهاي آن سبز تيره و براق بوده و گلهاي كوچك آبي، سفيد و بنفش رنگ در اواسط بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: هر نوع خاك به شرطي كه خيلي خشك نماند براي كاشت اين گياه مناسب است در صورتي كه به عنوان گياه پوششي به كار مي رود بهتر است در مكان سايه يا نيم سايه كاشته شود و در صورت نياز به گلدهي بيشتر احتياج به آفتاب بيشتري دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه از پاييز تا بهار و يا قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |