يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۳ - Aug 14, 2005
هواشناسي اعلام كرد
احتمال وقوع سيل در خراسان شمالي
ايرنا: اداره كل هواشناسي خراسان شمالي، وقوع سيل در اين منطقه را محتمل دانست و از مسافران و شهروندان خراسان شمالي خواست از اقامت در حاشيه و بستر رودخانه هاي استان خودداري كنند. اين اداره هواي اين استان را در ساعتهاي آينده باراني همراه با رعد و برق و ورزش باد اعلام كرد و وقوع سيل را محتمل دانست.
براساس اين گزارش هواي خراسان شمالي در ۲۴ ساعت آينده صاف تا كمي ابري در پاره اي از نقاط همراه با افزايش ابر، رگبار پراكنده، رعد و برق و وزش باد پيش بيني شده است.
نقشه هاي هواشناسي حاكي از آن است كه هواي اين استان تا روز سه شنبه هفته جاري باراني خواهد بود.

۳۰ مركز جديد فني و حرفه اي تا پايان
امسال در كشور راه اندازي مي شود
ايرنا: معاون پژوهش و توسعه سازمان فني و حرفه اي اعلام كرد: تا پايان امسال ۳۰ مركز جديد فني و حرفه اي در كشور راه اندازي مي شود.
حميد منصورنيا، ديشب در حاشيه آيين آغاز به كار نخستين مركز فناوري اطلاعات استان خوزستان دراهواز در گفت و گو باايرنا افزود: در زمان حاضر سازمان حدود ۵۵۰ مركز فني و حرفه اي دولتي، حدود ۱۰هزار آموزشگاه آزاد و نزديك به ۷۰ مركز جوار و بين كارگاهي وابسته به كارخانجات دارد كه از ظرفيت آموزش سالانه دو ميليون نفر دوره برخوردارند.
وي درباره سطح آموزشهاي فني و حرفه اي كشور در قياس با ديگر كشورها گفت: بايد خيلي تلاش كنيم كه به مهارتهاي جهاني دست يابيم.
زيرا رشته ها و حرفه ها متفاوت از هم هستند، در برخي حرفه ها درسطح خوبي قرارداريم و در برخي ديگر بايد سطح آموزشها را فراتر ببريم.

مدارس تا پايان مهر شناسنامه فني مي گيرند
شناسايي ۲۵۸ هزار كلاس خطرآفرين
004818.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با اعلام تكميل شناسنامه فني كليه مدارس كشور تا پايان مهرماه سال جاري با استناد به اطلاعات تكميلي مدارس تا كنون خبر داد: ۱۳۲ هزار كلاس درس خطرآفرين، ۱۲۶ هزار كلاس درس نيازمند مقاوم سازي و ۲۰۰ هزار كلاس درس مستحكم در كشور شناسايي شدند.
محمدعلي افشاني، در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه شناسنامه فني ۹۵ درصد ۸۳ هزار مدرسه كشور، تكميل شده است،گفت: بر اين اساس اطلاعات ۷۸ هزار و ۸۵۰ مدرسه جمع آوري شده كه از اين بين شناسنامه ۶۷ هزار مدرسه نهايي شده و بر روي شبكه اينترنت قرار گرفته است.
وي با بيان اين كه پس از تكميل شناسنامه، گروهي از سازمان مركزي متشكل از ۱۴ مهندس، نظارت و كنترل موردي اطلاعات ثبت شده را بر عهده مي گيرند، تصريح كرد: شناسنامه فني مدارس در سه فاز «بانك اطلاعات فضاهاي آموزشي» ، «سيستم پشتيباني تصميم گيري» و «سيستم اطلاعات جغرافيايي» تهيه شده است.
به گفته افشاني بر مبناي اطلاعات دقيق و صحيح مدارس و اولويت گذاري ها مي توان با توجه به تعداد دانش آموز در هر منطقه، كمبود سرانه هاي دانش آموزي و نياز به ساخت مدارس در مناطق را مشخص كرد.
وي ادامه داد: بر اين اساس مشخص مي شود كه تراكم دانش آموزي در كدام منطقه بيشتر بوده، اتاق خالي در كجاي مدارس وجود داشته و در چه ناحيه اي، از تمام ظرفيت مدرسه استفاده نمي شود، براين مبنا توزيع دانش آموز در فضا معنادار شده و رييس منطقه موظف مي شود در مدارس دانش آموزان را بين فضا توزيع كند. رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس به ايسنا گفت: نكته مهمتر در اين زمينه تعيين اولويت گذاري ها و هزينه كرد منابع بوده، لذا مشخص مي شود كه دانش آموزان در كدام مدرسه امنيت لازم را ندارند.
وي با اشاره به اين كه با اين روند تلاش گسترده اي جهت تأمين منابع بازسازي و مقاوم سازي مدارس صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: بر اين اساس دولت مصوب كرد تا ۴ ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي علاوه بر اعتبارات فعلي برداشت شود كه اين موضوع هم اكنون در دست بررسي مجلس شوراي اسلامي است. وي گفت: اعتبار عمراني سازمان در سال ،۸۰ كمتر از ۲۰۰ ميليون دلار در سال بوده و اين ميزان هم اكنون ۶۰۰ ميليون دلار است اما با تصويب اعتبار ۴ ميليارد دلاري مقرر شده تا هر ساله معادل تعديل قيمت ها به مبلغ فوق اضافه شود، لذا اين رقم تا پايان برنامه، بيش از ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان خواهد شد.
افشاني با اشاره به اين كه ظرف ۲ سال گذشته، ۱۲ هزار كلاس درس غيراستاندارد در كل كشور جايگزين شده است، افزود: با لايحه فوق كليه مدارس كشور در پايان برنامه ۵ ساله چهارم داراي استحكام لازم در برابر زلزله خواهند بود.
به گزارش ايسنا، شناسنامه فني مدارس شامل سه بخش «مشخصات فني» ، «مشخصات كلي ساختمان» و «نقشه كروكي» ضميمه آن بوده و در ابتدا اطلاعات عمومي مدرسه حاوي مشخصات تكميل كننده شناسنامه، مسئوليت وي، امضاي مديركل استان، وارد كننده اطلاعات، كنترل كننده، مشخصات اپراتور و سابقه تجديد نظرها وجود دارد.
به گزارش ايسنا، در بخش «وضعيت كيفي شرايط نهايي مدرسه» ، مشخص مي شود كه آيا ساختمان داراي استحكام است، نياز به مقاوم سازي دارد و يا تخريبي است و بر اين اساس تصميمات لازم پيرامون آن گرفته مي شود.
در پايان اين شناسنامه نيز موقعيت زمين و مشخصات فضاي موجود توسط كروكي ضميمه در شناسنامه درج مي شود.

معلماني كه اقدام به تنبيه دانش  آموزان مي  كنند
شناسايي مي  شوند
گروه علمي- فرهنگي: معاون آموزش و پرورش عمومي شهر تهران، گفت: معلماني كه از شيوه  هاي تنبيهي زياد استفاده مي  كنند؛ توسط آموزش و پرورش شناسايي شده و از حضور آنها در كلاس جلوگيري مي  شود. عراقي  نيا، معاون آموزش و پرورش عمومي شهر تهران، در گفت وگو با ايلنا، گفت: در اين زمينه گروههايي از سوي آموزش و پرورش در مدارس حضور  يافته و اقدام به مشاوره  هاي گروهي مي  كنند. وي افزود: معلماني كه از تنبيه استفاده مي  كنند، به بخش تخلفات اداري معرفي مي  شوند و متناسب با جرم و تخلفات آنها، در خصوص اين معلمان تصميم  گيري مي  شود. عراقي  نيا، با اشاره به اين كه تنبيه به تنفر از بزرگان مي  انجامد، خاطرنشان كرد: يكي از پروژه  هاي ما اين است كه تنبيه بايد به تنبه ختم شود؛ در غير اين صورت نتيجه و فايده  اي نخواهد داشت. وي افزود: نبايد در مدارس شرايطي براي رشد تنبيه ايجاد شود و محيط بايد به گونه  اي باشد كه تخلفي روي ندهد و زمينه براي تخليه هيجانات دانش  آموزان فراهم باشد.

پليس راه ناجا انجام مي دهد:
تست سلامت رواني رانندگان وسايط نقليه سنگين
ايسنا: تست پزشكي و سلامت جسمي و روحي و اعتياد رانندگان وسايط نقليه سنگين باري و مسافري از شهريور ماه اجرا مي شود.
به منظور پيشگيري از وقوع حوادث رانندگي و افزايش ايمني تردد وسايل نقليه در جاده هاي كشور از شهريور ماه ۸۴ كليه رانندگان وسايل نقليه سنگين عمومي اعم از باري و مسافري كه مرتكب تخلفات حادثه ساز (سرعت و سبقت غير مجاز، تجاوز به چپ و نقص سيستم روشنايي در شب) و يا اعمال مخاطره آميز و حركات غيرعادي پرخطر شوند، توسط ماموران پليس راه در مرحله اول در محورهاي منتهي به استان هاي بزرگ و جاده هاي پررفت و آمد متوقف و به استناد ماده ۳۶ آيين نامه راهنمايي و رانندگي از حيث دارا بودن شرايط پزشكي و سلامت جسمي و روحي براي رانندگي و همچنين از نظر تشخيص اعتياد به مواد مخدر آزمايش شده و كساني كه معتاد شناخته شوند برابر مقررات تحت تعقيب قرار گرفته و افرادي كه شرايط پزشكي اخذ گواهينامه رانندگي را از دست داده باشند درخصوص ابطال گواهينامه آنها از طريق راهنمايي و رانندگي ناجا پيگيري خواهد شد.

تا اطلاع ثانوي از خوردن سبزيجات خودداري كنيد
در يك جشن عروسي ۶۳ نفر بر اثر
مصرف سبزي آلوده وبا گرفتند
فارس: رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب وزارت بهداشت اعلام كرد: آمار مبتلايان به بيماري وبا در كشور به ۲۸۷ نفر رسيد و بيشترين افزايش مربوط به شهر قزوين بود كه مبتلايان به وبا در اين شهر از ۴ نفر به ۶۷ نفر افزايش يافت.
محمود سروش در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: افزايش آمار ناگهاني بيماري وبا در شهر قزوين به علت مصرف سبزي آلوده در يك مراسم عروسي بوده است كه به طور يك جا اين عده را مبتلا كرده است. وي اضافه كرد: در شهر قم كه بيشترين آمار ابتلا به بيماري وبا را تاكنون دارد علاوه بر آلودگي سبزي، شناكردن و نوشيدن آب از چشمه ها و منابع آب غير بهداشتي عامل مهم ابتلاست كه به خصوص جوانان رده سني ۱۵ تا ۳۵ سال را گرفتار كرده است. وي گفت: در زمان حاضر به همه رستوران ها، اغذيه فروشي ها، كبابي ها و... دستور اكيد داده ايم كه به هيچ وجه سالاد فصل و سبزي و ريحان را سرو نكنند و حتماً بايد ليمو در كنار غذاي آنها سرو شود. مردم نيز در صورت مشاهده هرگونه تخلف از اين نظر بلافاصله موضوع را اطلاع دهند تا به سرعت با متخلف برخورد شود و در صورت لزوم واحد متخلف تعطيل شود.
سروش اضافه كرد: ضد عفوني كردن سبزي و هر نوع ميوه و صيفي با پركلرين در شرايط فعلي بسيار ضروري است و با وجودي كه عده اي در بازار از شرايط فعلي براي سودآوري بيشتر سوء استفاده مي كنند اما با وجود دو كارخانه توليد پركلرين در تبريز و اصفهان مشكلي از اين نظر وجود ندارد و به زودي بازار را از وجود اين ماده پر مي كنيم. رييس اداره بيماري هاي منتقله از آب و مواد غذايي به شهروندان توصيه كرد:  با توجه به اينكه ميكروب وبا در محيط آب نمك فعال مي شود از بلال فروش ها و گردوفروش هاي مستقر در معابر سطح شهر خريداري نكنند.
دكتر سروش با بيان اين مطلب تصريح كرد: رعايت بهداشت فردي و بهداشت محيطي در سفر به قم از سوي مردم الزامي است. همچنين استفاده از آب ليموي كم شيرين به جاي آب معمولي، عدم مصرف غذا در رستوران هاي كنار جاده، استفاده از ليوان يك بارمصرف و عدم استقرار به مدت طولاني در شهر قم توصيه مي شود.
دكتر گويا رييس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت نيز در همين ارتباط اعلام كرد: تمام مزارع سبزيجات به صورت غيربهداشتي در كنار فاضلاب  هاي شهري قرار گرفته  اند.
وي، با انتقاد به عدم توجه مردم به هشدارهاي بهداشتي، گفت: با وجود تمام اطلاعاتي كه ارائه مي  شود؛ برخي بي  توجهي  ها باعث شيوع بيماري وبا در كشور مي  شود.دكتر گويا يادآور شد: مثلاً در يك مهماني به دليل توزيع سبزي خوردن آلوده، حدود ۸۳ نفر به بيماري وبا مبتلا شدند. به گفته وي، مردم بايد تا مدتي از مصرف سبزيجات خودداري كنند، به شستن مداوم دست  هاي خود توجه بيشتري داشته باشند، از دست فروش  ها مواد غذايي تهيه نكنند و بلافاصله پس از مشاهده علائم بيماري به پزشك مراجعه كنند. گويا افزود: آمار بيماري وبا در كشور ما نيز بسيار بيشتر خواهد شد و تا زماني  كه همكاري مردم نباشد در كنترل اين بيماري موفق نخواهيم شد.

اعتراض به برگه هاي جريمه، به شوراهاي حل
اختلاف كشيده شد
مهر: اعتراض به برگه هاي جريمه صادر شده از سوي مأموران راهنمايي و رانندگي ، بيشترين پرونده هاي وارده به شوراهاي حل اختلاف است.
مسعود ستايشي رئيس شوراهاي حل اختلاف استان تهران گفت: شوراهاي حل اختلاف اصراري براي رسيدگي به پرونده هاي مورد شكايت و اعتراض مردم به نحوه برگه هاي صادر شده نداشت، اما اين امر تكليفي در جهت كاهش مراجعات به محاكم قضايي است كه بر اساس قانون بر عهده شوراهاي حل اختلاف نهاده شده است.ستايشي در ادامه گفت : حق اعتراض نسبت به برگه هاي جريمه كه از سوي مأموران راهنمايي و رانندگي صادر مي شود حق مردم است و شوراهاي حل اختلاف طبق قانون حق رسيدگي و اتخاذ تصميم به اين اعتراض ها را دارند، اما تخفيف و يا معافيت از پرداخت جريمه در تمامي پرونده ها امكان پذير نيست.

همايشي براي خيرين
گروه اجتماعي: همايش بزرگداشت پيشكسوتان امور خير و خيريه هاي استان تهران همزمان با تولد امام جواد و حضرت علي (ع) برگزار مي شود. اين همايش با همكاري كميته امداد امام خميني(ره) اجرا مي شود.

علت مرگ ناگهاني در هنگام خواب كشف شد
004821.jpg
ايسنا: از بين رفتن جمعي سلولهاي دو ناحيه  از مغز كه تنفس را كنترل مي كند علت مرگ در خواب است. پزشكان مي گويند: منطقه اي از مغز به منزله مركز فرماندهي براي كنترل تنفس در پستانداران است و گروه كوچكي از سلولها در اين منطقه مسئول صدور فرمان نفس كشيدن هستند. دانشمندان با استفاده از ماده اي، بيش از نيمي از اين سلولها را در موش از بين بردند و موشها وقتي كه به خواب رفتند و به مرحله خواب ديدن رسيدند تنفس شان به طور كامل قطع شد. هرچه تعداد بيشتري از اين سلولها از بين بروند فرد دو برابر براي مرگ در خواب، مستعدتر مي شود و اين خطر در سالخوردگان و افرادي كه به مراحل پيشرفته ناهنجاريهاي عصبي مانند پاركينسون مبتلا هستند، بالا است.

بيش از ۶ ميليون كودك در كار اجباري
ايرنا: دفتر بين المللي كار «مستقر در ژنو» در گزارشي اعلام كرد كه بر اساس تازه ترين تحقيق اين  نهاد وابسته  به  سازمان  ملل ، ۱۲ ميليون  و ۳۰۰ هزار نفر در جهان  به  كار اجباري  مشغولند كه  نيمي  از آنان  را كودكان  تشكيل  مي دهند.اغلب  كساني  كه  به  كار اجباري  مي پردازند در قاره  آسيا زندگي  مي كنند و توسط  بخش  خصوصي  مورد استثمار قرار مي گيرند.بر اساس  اين  تحقيق  مهمترين  اشكال  كار اجباري  به  ترتيب  استثمار بخش  خصوصي (۶۴ درصد)، كار اجباري  تحميل  شده  توسط  دولت  و ارتش (۲۰ درصد) و سوءاستفاده  جنسي  ( ۱۱ درصد) است .مهمترين  اشكال  قاچاق  به  ترتيب  قاچاق  به  منظور سوء استفاده  جنسي (۴۳ درصد)، قاچاق  به  منظور استثمار اقتصادي (۳۲ درصد) و يا آميزه اي  از اين  دو (۲۵ درصد) مي باشد.

دو دلار درآمد براي نيم ميليارد جوان
ايرنا: كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  روز جمعه  طي  پيامي  به  مناسبت  روز بين المللي  جوان  ۱۲ اوت (۲۱ مردادماه ) اعلام  كرد: روزانه  تقريبا ۳۰ هزار كودك  جان  خود را به  دليل  فقر از دست  مي دهند و هفت  هزار جوان  بر اثر ابتلاي  به  بيماري  ايدز مي ميرند.دبيركل  سازمان  ملل  در پيام  خود يادآور شد: امروزه  تقريبا سه  ميليارد نفر در جهان  در زير سن  ۲۵ سال  قرار دارند كه  بيش  از نيم  ميليارد نفر از آنان  روزانه  با كمتر از دو دلار (خط  فقر) زندگي  مي كنند.
اعلام نتايج آزمون دستياري
ايسنا: نتايج نهايي آزمون پذيرش دستياري وزارت بهداشت هفته اول شهريور ماه اعلام مي شود. دكتر بهرام عين اللهي، دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر،  اظهار داشت: ظرفيت پذيرش آزمون دستياري امسال با ۱۵ درصد افزايش به بيش از ۱۴۰۰ نفر رسيده است كه اين افزايش ظرفيت به صورت هماهنگ در كليه رشته ها صورت گرفته است.

واكسن ضد ايدز ساخته شد
ايسنا: دانشمندان در كاليفرنيا موفق به ساخت واكسني عليه ويروس ايدز شدند. نتايج اين تحقيقات نشانه هايي دال بر مؤثر بودن اين واكسن را نشان داده است. اين واكسن شامل يك پروتئين به نام gp ۱۲۰ است كه در حالت طبيعي بر روي سطح ويروس زندگي مي كند. اين پروتئين بدن را وادار به ساختن آنتي بادي هايي مي كند كه شخص را در برابر عفونت HIV محافظت مي كند. اين واكسن بر خلاف واكسن هاي فلج اطفال و آبله به صورت سلول هاي زنده نيست،  بنابراين غير ممكن است كه ويروس از طريق واكسن عمل كند. مصونيتي كه توسط اين واكسن در ميمونها انجام شده است صد درصد بوده است. براي ساخت اين واكسن ۱۶ سال زمان صرف شده است.

توضيح يك خبر
گروه اجتماعي: سازمان ثبت و احوال كشور اعلام كرد كه «طرح مكانيزه صدور شناسنامه نوزادان» با مشكل مواجه نشده است. اين در حالي است كه بنا به گفته مسئولان اين سازمان قرار بود اين طرح از اول امسال در سراسر كشور اجرا شود ولي تنها در سه استان زنجان، قزوين و قم اجرا شده است.
سعيد عبودي معاون حقوقي سلجي سازمان ثبت احوال كشور در مورد علت تأخير در اجراي اين طرح در دوم مرداد ماه امسال گفته بود كه كمبود نيروي انساني و مالي اصلي ترين عامل تأخير در اين طرح است.
روابط عمومي سازمان ثبت با اعلام اينكه پيش نياز اين طرح با موفقيت در سال ۸۳ انجام شده اعلام كرده است: «مرحله دوم اين طرح- پس از اجرا در ادارات كل ثبت احوال امور خارجه- از ابتداي سال ۸۴ در استانها براساس زمان بندي عملياتي شده و در استانهاي زنجان، قزوين و قم به مرحله اجرا گذاشته شده است. اين طرح به تدريج در كل كشور تعميم داده خواهد شد.»

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |