يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۳ - Aug 14, 2005
كامپيوترهاي شخصي آسيب پذير هستند
جدال هكرها با نرم افزارهاي امنيتي
004824.jpg
گروه انفورماتيك- اميربهادري نژاد: اگر خانه شما ۱۲ دقيقه پس از ورودتان به اين مكان مورد دستبرد قرار بگيرد آيا تصميم به فروش آن و نقل مكان به منزلي جديد خواهيد گرفت؟
البته در موارد بسيار نادر، مردم اقدام به چنين كاري مي نمايند، اما اگر اتفاقي مشابه براي كامپيوتر شخصي شما كه به اينترنت متصل است رخ بدهد و فاقد نرم افزارهاي ضدويروسي و فايروال نباشد، شايد اقدام به فروش كامپيوتر خود نماييد.
با توجه به اين كه برنامه هاي ويروسي متعددي در شبكه جهاني اينترنت وجود دارد به همين دليل گفته مي شود اگر يك كامپيوتر فاقد نرم افزارهاي امنيتي باشد به احتمال ۵۰ درصد تنها پس از ۱۲ دقيقه توسط برنامه هاي ويروسي شناسايي و آلوده خواهد شد.
حتي اگر كامپيوتر شما مجهز به نرم افزارهاي اينترنتي باشد اما به محض اين كه وارد اينترنت بشويد، تمام كرم ها و برنامه هاي ويروسي براي يافتن يك حفره امنيتي در كامپيوترتان لحظه شماري خواهند كرد و حتي اگر يك حفره امنيتي در كامپيوتر وجود داشته باشد از طريق آن وارد عمل خواهند شد.
با توجه به گسترش خطوط اينترنت پرسرعت، اين روزها كاربران اقبال بيشتري نسبت به استفاده از اين خدمت جديد از خود نشان مي دهند. استفاده از خطوط پرسرعت اينترنت يعني، صرف وقت بيشتري در وب و به موازات آن افزايش حملات نرم افزارهاي ويروسي.
به عنوان مثال در كشور انگليس، ۵۲ درصد مردم در خانه هاي خود وارد شبكه جهاني اينترنت مي شوند و در منازل آنها بيش از يك دستگاه كامپيوتر وجود دارد كه اغلب اين دستگاهها از لحاظ امنيتي در سطح پاييني مي باشند.
در واقع ۴۰ درصد از كاربران خانگي فاقد نرم افزارهاي ضدويروسي در كامپيوتر خود مي باشند و نظر به اين كه تعداد زيادي از كاربران از طريق اينترنت به خريد و انجام عمليات بانكي آن لاين مي پردازند، احتمال سرقت اطلاعات محرمانه آنان افزايش مي يابد. البته علاوه بر برنامه هاي ضدويروسي، پديده هاي ديگري همچون هرزنامه ها و Phishing به دغدغه هاي كاربران افزوده است.
هر كامپيوتر خانگي حداقل بايد مجهز به فايروال و نرم افزارهاي ضدويروسي و ضد Spyware باشد. البته نرم افزارها را بايد مداوم Update كرد و حداقل هر هفته يك بار به اسكن دستگاهها پرداخت.يكي از دلايل پايين بودن ضريب امنيتي دستگاههاي كامپيوتري، قيمت بالاي نرم افزارهاي امنيتي مي  باشد. براي اين كه امنيت كامل دستگاه كامپيوتر برقرار باشد بايد يك سري كامل از نرم افزارهاي امنيتي را روي دستگاه نصب كرد كه هزينه آن قابل توجه مي باشد.
در حال حاضر بسياري از شركت هاي امنيتي به اين نتيجه رسيده اند كه بيشتر كاربران خانگي از چند كامپيوتر در منزل خود استفاده مي كنند كه اين كامپيوترها با يكديگر شبكه هستند.
به همين دليل آنها نرم افزارهاي امنيتي خود را به گونه اي عرضه مي كنند كه به صورت همزمان در سه كامپيوتر شبكه شده خانگي قابل استفاده باشد. اين كار را تاكنون شركت McAfee انجام داده است. مزيت اصلي اين خدمت جديد علاوه بر ارزانتر بودن آن، اين است كه كاربر مجبور است براي نصب و Update كردن نرم افزارهاي اينترنتي روي سه دستگاه كامپيوتر به صورت جداگانه وقت بگذارد و زمان تلف بكند.
بسياري از نرم افزارهاي امنيتي داراي گزينهUpdate اتوماتيك مي باشند كه توصيه مي شود كاربران همواره اين گزينه را فعال نمايند. در حال حاضر تهديدهاي نرم افزارهاي ضدويروسي به حدي شديد است كه شركت هاي توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي هر يك ساعت به Update كردن نرم افزارهاي خود مي پردازند.
به همين دليل اين شركت ها قصد عرضه تكنولوژي هاي جديد را دارند تا Update كردن را آسانتر نمايد. در برخي از نرم افزارها مي توان با فشار دادن يك دكمه به Update كردن آن پرداخت. همچنين يك شركت امنيتي از طريق اتصال به اينترنت به Update كردن نرم افزارهاي امنيتي موجود در يك كامپيوتر مي پردازد و سپس به صورت خودكار نرم افزار هاي ساير كامپيوترهاي متصل به شبكه خانگي را Update مي كند.
به هر حال به موازات گسترش و توسعه محدوده كاري هكرها، شركت هاي امنيتي نيز با عرضه خدمات جديد، ضريب امنيتي كامپيوترهاي خانگي را بالا مي برند. البته اين كار تنها در صورت هماهنگي كاربران امكان پذير خواهد بود.

يافته هاي  جديد در تشخيص  سرطان  پروستات
محققان  موفق  به  ابداع  روشي  شدند كه  مي  تواند رفتارسرطان  پروستات  را پيش گويي  كند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  انجمن  تحقيقات  سرطان  آمريكا، در حال  حاضر آزمونهايي  مانند نمونه گيري  از بافت  سرطاني  با استفاده  از سوزن  و نمونه  گيري  از خون  و ادرار به  خوبي  نمي توانند پيش  بيني  كنند سرطان  پروستات  تا چه  حد مهاجم  است  و امكان  پيشرفت  دارد. به  همين  علت  در بسياري  از مردان  مبتلا به  سرطان  پروستات ، پروستات  برداشته  مي شود بي آنكه  در بسياري  از موارد ضرورتي  براي  اين  كار باشد.
در روش  جديد پس  از نمونه برداري  از بافت  سرطاني  پروستات  با استفاده  از سوزن  وجود شاخص  هايي  كه  با پيشرفت  سرطان  ارتباط  دارند مورد بررسي  قرار مي گيرند از جمله  اين  ژن ها ژني  موسوم  به  ئي  دو، اف  سه  است  كه  شاخص  مناسبي  براي  پيش بيني  پيشرفت  سرطان  به  شمار مي رود.

استفاده  ارتش  آمريكا از روبات 
براي  كشف  مواد منفجره  در عراق
يك  مسئول  نظامي  آمريكايي  اعلام  كرد نيروي  زميني  اين  كشور نزديك  به  سي  روبات  را براي  رديابي  و كشف  بمب  در حاشيه  جاده ها در عراق  به  كار گرفته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  سرهنگ  گريگوري  تابس  مسئول  برنامه  يافتن  راه  حلهاي  فني  براي  مشكلات  ارتش  آمريكا در عراق  و افغانستان  به  خبرنگاران  گفت  تاكنون  از سي  روبات  براي  كشف  بمب  در عراق  استفاده  شده  است .
تابس  افزود:قصد داريم  حدود دويست  روبات  ديگر را طي شش  ماه  آينده  در عراق  به  كار بگيريم.روبات  كشف  بمب  خودروي  كوچكي  است  كه  دوربيني  بر روي  آن  نصب  شده  و قابل  كنترل  از راه  دور است .
از اين  روباتها فقط  براي  كشف  مواد منفجره  استفاده  مي شود.

به دنبال آب در مريخ
گروه دانش- پرهام يوسفي مهر: سازمان فضايي ايالات متحده (ناسا) مدارگرد جديد خود را به منظور مطالعه سياره سرخ و تلاش براي يافتن آب در آن سياره دو روز پيش به فضا فرستاد. اين فضاپيما قرار است پس از هفت ماه و طي كردن ۳۱۰ ميليون مايل در ماه مارس سال ۲۰۰۶ ميلادي وارد سياره مريخ شود. البته اين فضاپيما با تأخير به فضا پرتاب شد و علت آن نگراني هايي از سوي سازمان فضايي آمريكا (ناسا) نيست و احتمال بروز ايراد فني و همچنين وجود ايراد در يكي از حسگرهاي مخزن سوخت موشك اين فضاپيما بود، بنابر برنامه ريزي هاي صورت گرفته از سوي ناسا، مأموريت اين فضاپيما كه چهار سال طول خواهد كشيد به منظور بررسي تاريخچه آب در سياره مريخ و همچنين بررسي محل مناسبي براي فرود انسان به اين سياره در سالهاي آتي است.
اين فضاپيما مجهز به امكانات پيشرفته اي همچون مخابره داده ها است كه سرعت مخابره داده ها توسط اين تجهيزات ده برابر بيشتر از كاوشگرهاي قبل مريخ خواهد بود. اين فضاپيماي ۲ تني همچنين شامل پيشرفته ترين تجهيزاتي است كه تاكنون براي مطالعه سياره مريخ به كار رفته است و قرار است واضح ترين عكس هاي ممكن را به زمين مخابره كند. اين فضاپيما همچنين مجهز به يك رادار صوتي است كه به جست وجوي ذخاير در سطح زيرين مريخ خواهد پرداخت.فضاپيماي جديد ناسا كه از فلوريدا به فضا پرتاب شده و در ماه مارس سال ۲۰۰۶ وارد مريخ خواهد شد تا اواخر سال ۲۰۰۶ قادر به مخابره اطلاعات نخواهد بود، با اين وجود ناسا اميد دارد با اطلاعات ارسال شده از اين مدارگرد پيرامون آب و هوا و تغييرات جوي و سطحي اين سياره بتوانند در گام بعدي خود انسان به سياره مريخ بفرستد.

خطر تصاوير مخفي در سينما بر ذهن
لندن- ايرنا: يك گروه از روانشناسان اعلام كردند تصاويري كه در لابلاي تصاوير تلويزيوني، ويديويي يا سينمايي پنهان مي شوند و به واسطه زمان كوتاه نمايش شخص از آنها آگاه نمي شود، به صورت ناخودآگاه بر نحوه رفتار فرد تاثير مي گذارند.
به نوشته ماهنامه «ساينتيفيك آمريكن پيوتر» ، «وينكيلمن» و همكارانش از دانشگاه كاليفرنيا در سن خوزه ۳۹داوطلب را كه همگي را تشنه نگاه داشته بودند جلوي صفحه رايانه نشاندند و به آنان تصاوير چهره هايي را نشان دادند كه به صورت بي تفاوت و بدون آنكه اثر خاصي در سيمايشان ظاهر باشد به دوربين نگاه مي كردند.
اما اين محققان بدون آنكه به داوطلبان اطلاع دهند در ضمن نمايش هر تصوير با چهره خنثي، عكس ديگري از همان چهره را نيز به صورت خندان يا ناراحت نيز به مدت يك بيست و پنجم ثانيه به داوطلب نشان مي دادند.
در پايان جلسه داوطلباني كه چهره هاي خندان را به صورت ناخودآگاه مشاهده كرده بودند دو برابر بيشتر از كساني كه شاهد تماشاي ناخود آگاه چهره هاي اخم آلود بودند، شربت آبليمو كه به آنان داده شده بود نوشيدند.
در آزمايش ديگري از همين نوع، پس از اتمام آزمايش از داوطلبان خواسته شد براي رفع عطش بايد بابت نوشابه كه مي نوشند پول بپردازند. در اين حال نيز داوطلباني كه شاهد چهره هاي خندان بودند حاضر بودند تا سه برابر بيشتر از آنان كه چهره هاي ناراحت را به صورت ناخودآگاه تماشا كرده بودند، براي نوشيدن نوشابه و رفع عطش پول بدهند.
در پرسش از داوطلبان روشن شد كه هيچ يك از آنان متوجه وجود تصاوير پنهان نشده است، اما اين نكته نيز روشن شد كه اين تصاوير پنهان تنها بر روي داوطلبان تشنه اثر مي گذاشت و آنان كه در هنگام تماشاي چهره ها احساس تشنگي نمي كردند، پس از اتمام آزمايش نيز تغييري در رفتارشان پيدا نشد.

هشدارهايي  درباره  شكستگي هاي  استخواني 
و كمبود ويتامين  دي
محققان  مي گويند افزايش  جمعيت  سالمندان  و افزايش  اميد به زندگي  باعث  شده  است  موضوع  سلامت  استخوان  ها با توجه  به  هزينه اي  كه  به  همراه  دارد بيش  از پيش  اهميت  پيدا كند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  تافتس ، موضوع  پوكي  استخوان  و زيان هايي  كه  اين  اختلال  براي  فرد و جامعه  به  دنبال  دارد در آينده  به  چالشي  بزرگ  براي  بخش  هاي  درمان  تبديل  خواهد شد و بايد هر چه  سريع  تر براي  پيشگيري  از زيان هاي  فراواني  كه  در آينده  پيش  رو خواهد بود چاره انديشي  شود.
مصرف  مرتب  ويتامين  دي  تا حدود زيادي  از عارضه  پوكي  استخوان  جلوگيري  خواهد كرد ولي  مسئله  اين  است  كه  مقادير توصيه شده  فعلي  براي  پيشگيري  از پوكي  استخوان  و شكستگيهاي  استخواني  در سالمندي  كافي  به  نظر نمي  رسد.
بررسي  ها نشان  مي دهد فقط  افرادي  از مصرف  ويتامين  دي  سود برده اند كه  اين  ويتامين  را در مقاديري  بيش  از مقادير توصيه  شده  فعلي  مصرف  كرده اند.

رقابت  شديد بين  گياهان
بررسي هاي  جديد نشان  مي دهد گياهان  رقابت  زيادي  با يكديگر دارند و دو گياه  مشابه  در يك  مكان  با يكديگر بر سر تصاحب امكانات  مبارزه مي كنند.به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  پنسيلوانيا، مطالعات  در گياهان  نشان  مي  دهد بين  ريشه هاي  يك  گياه  براي  تصاحب  آب  و غذا رقابت  وجود ندارد با اين  حال  وقتي  دو گياه  مشابه  در كنار يكديگر كاشته  مي شوند ريشه هاي  ثانويه  دو گياه  به  نحوي  شكل  مي گيرند كه  به سوي  يكديگر حركت  و سعي  مي كنند منابع  يكديگر را تصاحب  كنند.

«علي بابا» در چين جانشين ياهو شد
شركت بزرگ اينترنتي «ياهو» با انجام يك معامله اقتصادي در چين، به استقلال عملكرد خود در شش سال گذشته در اين كشور پايان داد. به نوشته روزنامه چاينا ديلي چاپ پكن ، اين معامله كه بر اساس آن شركت ياهو با پرداخت يك ميليارد دلار۴۰،درصد از سهام شركت بزرگ اينترنتي «علي بابا» چين را خريداري كرده، به  معناي محلي  شدن كاركردهاي شركت آمريكايي در چين است. به دنبال انجام اين معامله در پايتخت چين ، مسئولان ياهو اعلام كردند كه اين شركت تمامي كاركردهاي خود را در چين به شركت علي بابا و با نشاني اينترنتي اين شركت چيني انتقال خواهد داد.

رمزگشايي نخ بافته هاي اينكاها
گروه دانش: پژوهشگران آمريكايي معتقدند به حل يكي از معماهاي چندصد ساله مردم شناسي در مورد نخ بافته هايي كه از اينكاها به جا مانده نزديك تر شده ند.
اين متخصصين مي گويند به نظر مي رسد يك دسته از گره ها در اين نخ بافته ها  معرف نام يك شهر است.
اگر اين يافته تأييد شود اين اولين كلمه اي است كه از بقاياي تمدن از دست رفته آمريكاي جنوبي مفهوم شده است. رشته نخ هاي رنگي كه به هم گره زده شده اند و به آنها خيپو مي گويند ظاهراً براي كارهاي حسابداري مصرف مي شده اند.
پژوهشگران معتقدند پيدا كردن رمز يكي از اين خيپوها احتمالاً به گره گشايي بقيه آنها كمك خواهد كرد.گري اورتون و كري برزاين، استادان دانشگاه هاروارد، براي رمزگشايي ۲۱ خيپو از رايانه كمك گرفته اند.
آنها نقش تكرارشونده اي با سه گره در خيپوها پيدا كرده اند كه معتقدند نشانه اين است كه آن مجموعه ها از شهر پوروچوكو، محل كاخ اينكا، آمده است.
اين دو استاد در گزارشي كه در نشريه ساينس منتشر كرده اند مي گويند: «ما استنتاج كرده ايم ترتيب اين گره ها در ابتداي خيپوها نشانه محل آنها يعني پوروچوكوست.»
ما معتقديم هر خيپوئي كه در دواير دولتي با اين گره بافت به جايي مي رفته بلافاصله براي مسئولان اداري مشخص مي شده كه حساب آن به كاخ پوروچوكو مربوط است.
بسياري از پژوهشگران در اين قول كه خيپوها با حسابداري ارتباط داشته اند اتفاق نظر دارند اما تا به حال هيچكس نتوانسته بود آنها را رمزگشايي كند.
اين پژوهشگران مي گويند يافته هاي آنها با آنچه در باره اينكاها مي دانيم همخواني دارد.اورتون، در سخناني كه خبرگزاري رويتر از او نقل كرده مي گويد: اين كار به ما دركي از نحوه پيچيده همكاري، حفظ و استفاده از اطلاعات در بين اينكاها مي دهد.او معتقد است با اين كشف مجموعه اي از نام مكان هاي اينكا معلوم خواهد شد و براي نخستين بار بخشي از خيپو به جاي عدد با حروف مرتبط مي شود.
به گفته وي۷۰۰ خيپوي شناخته شده وجود دارد كه دو سوم آنها تركيبات عددي هستند اما بقيه احتمالا سرنخ و كليد اطلاعات تاريخي و قصه اند.اورتون مي گويد: ما فكر مي كنيم آن خيپوها روايي هستند.

ساخت عينك مخصوص فتوكپي
ايسنا: عينك مخصوص فتوكپي ( CSG) براي جلوگيري از آسيب چشم، ستون فقرات و خستگي گردن به همت يك مبتكر جوان طراحي و ساخته شد.
رسول فتاحي پور، سازنده اين عينك گفت : با توجه به اين كه هنگام كپي از يك كتاب، روي دستگاه باز است و دگمه كپي در پايين سطح شيشه  اي قرار دارد، شخص با فشار دادن كليد در معرض سريع نور قرار گرفته و در نتيجه به دليل تغييرات متناوب قطر مردمك، خستگي، تحريك چشم و سردرد ايجاد مي شود.
وي گفت: اشعه ماوراء بنفش موجود در مركب هايي با فرمول هاي مخصوص براي خشك شدن سريع، سرب موجود در رنگ كارتريج و نيز مواد راديواكتيو موجود در ماده copy paper carbonless كه در تركيبات كاغذ و وسايل آنتي استاتيك استفاده مي شود، باعث تشديد بيماري هاي چشمي و پوستي است و استفاده از چنين عينكي از عوارض مذكور مي كاهد.

شناسايي  نوعي  اختلال  جديد در كودكان
محققان  مي گويند برخي  از كودكان  دچار نوعي اختلال  ويژه اند كه  باعث  مي  شود آنها نتوانند چهره هايي  را كه  پيش تر ديده اند به  خا طر آورند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  البرتا، اين  اختلال  تا بزرگسالي  ادامه  خواهد يافت . به  گفته  محققان  اين  اختلال  درگذشته  كشف  نشده  بود. در اين  اختلال  اشكال  در پردازش  اطلاعات  غيركلامي  وجود دارد. به  طور كلي  كودكان  مبتلا به  اين  عارضه  از ساير جهات  كاملاً سالمند و تنها اشكال  آنها اين  است  كه  نمي توانند اشكال  را شناسايي  كنند يا با آنها كار كنند. باتوجه  به  اينكه  علائم  اين  بيماري  در بيشتر موارد واضح  نيست  شناخت  اين  بيماري  نيز بسيار دشوار است .
هنوز علت  اينكه  چرا اين  كودكان  توانايي  به  خاطر سپردن  اشكال  را ندارند معلوم  نيست  ولي  محققان  حدس  مي زنند اين  عارضه  بر اثر اشكال  در نيمكره  راست  مغز بوجود مي آيد. به  نظر مي رسد اين  عارضه  كمتر از يك  درصد از افراد را مبتلا مي كند.

پيچيدگي هاي  درمان  سالمندان
دانشمندان  مي گويند در افراد سالمند وجود انواعي  از بيماريهاي  مزمن  باعث  مي شود درمان هاي  رايج  كارايي  كافي  را نداشته  باشند و در بعضي  موارد به  علت  تداخل  داروها مشكلاتي  را براي  فرد سالمند به  وجود آورند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  جان  هاپكينز بيشتر پزشكان  از پروتكل  هاي درماني  متداول  در درمان  سالمندان  استفاده  مي  كنند. درحالي  كه  اين گروه  از بيماران  معمولا مبتلا به  انواع  بيماري هاي  مزمن  هستند كه  باعث  كاهش  تاثير دارو در آنان  يا بروز عوارض  ناخواسته  مي  شود. به  عقيده  محققان  دستورالعملهاي  فعلي  براي  درمان  بيماران  در سالمندان  بايد با احتياط  به  كار گرفته  شود زيرا بيشتر اين  دستورالعملها براي  درمان  يك  بيماري  واحد تدوين  شده اند.
افزايش  تعداد و تنوع  داروها باعث  مي شود خطر خطاهاي  دارويي  افزايش  پيدا كند و در مواردي  به  بستري  شدن  سالمندان  بيانجامد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |