يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۳ - Aug 14, 2005
بوش باز هم ايران را تهديد كرد
ايسنا: رئيس جمهور آمريكا در گفت وگو با يك شبكه تلويزيوني رژيم صهيونيستي احتمال استفاده از زور عليه ايران را منتفي ندانست.
جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در پاسخ به اين كه اگر گفت وگوهاي ديپلماتيك نتوانند موفقيت كسب كنند، چه جايگزين ديگري وجود خواهد داشت؟ گفت: تمام گزينه ها بر روي ميز قرار دارد.
وي در اشاره اي صريح به حمله آمريكا به عراق در مارس ۲۰۰۳ مدعي شد: توسل به زور آخرين گزينه هر رئيس جمهوري است.
مي دانيد كه ما از زور در گذشته نه چندان دور براي تضمين امنيت كشورمان بهره گرفته ايم.
بوش ادامه داد: من تمايل داشته ام كه اين كار را به عنوان آخرين دستاويز براي تضمين امنيت كشور و ارايه فرصت به مردم براي زندگي در جوامع آزاد انجام دهم.
بوش كه در مزرعه شخصي اش در تگزاس با خبرنگار تلويزيون رژيم صهيونيستي گفت وگو  مي كرد، نسبت به حل مساله هسته اي ايران از طريق ديپلماتيك ابراز ترديد نمود. وي گفت: در اين مورد خاص سه كشور اروپايي رهبري را در كمك به ارسال پيام، پيامي واحد به ايراني ها به دست گرفته اند.
رئيس جمهور آمريكا در ادامه مدعي شد: در تمام اين موارد ما خواستار پيگيري ديپلماسي هستيم و بنابراين به شدت در مسير ديپلماسي به كار ادامه مي دهيم خواهيم ديد كه آيا موفق هستيم يا نه.
همان طور كه مي دانيد من ترديد دارم.
مخالفت شرودر با اظهارات بوش
گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان اظهارات جرج بوش رئيس جمهور آمريكا مبني بر باز بودن گزينه حمله نظامي به ايران به عنوان آخرين راه حل را رد كرد.
به گزارش مهر، شرودر در تجمعي انتخاباتي در زادگاه خود در شهر هانوفر اعلام كرد كه تهديد به استفاده از زور در قبال ايران پذيرفتني نيست.
شرودر در اين تجمع ودر گفتگويي با روزنامه بيلد ام زونتاگ گزينه نظامي درباره ايران را بسيار خطرناك دانست و گفت: ما بطور قطع مي توانيم خود را از اين مورد مستثني كنيم و مي گوييم كه دولت آلمان كه من صدراعظم آن هستم از اين اقدام حمايت نكرده و در آن شركت نخواهد كرد ليكن بايد تلاش كنيم تا ايران نتواند به سلاحهاي اتمي دسترسي پيدا كند.
امكان ادامه مذاكرات وجود دارد
وزير امور خارجه فرانسه گفت كه براي كاهش تنش ها بر سر ازسرگيري فعاليت حساس هسته اي در ايران امكان برگزاري مذاكرات با تهران همچنان وجود دارد.
خبرگزاري رويتر به نقل از فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه كه روز جمعه پس از برگزاري نشستي درباره كمك به آفريقا با مقامات سازمان ملل صحبت مي كرد افزود:   ما متقاعد شده ايم كه در همچنان به روي مذاكرات باز است.وي ادعا كرد: جامعه بين المللي در درخواست از ايران مبني بر اينكه فعاليت هاي هسته اي شان را به حالت تعليق درآورند متحد است.
دوست بلازي گفت: ما فكر مي كنيم مذاكرات به ويژه با اروپايي ها هم چنان ممكن است؛ مشروط بر آنكه ايراني ها فعاليت هاي شان را تعليق كنند.
وزير امور خارجه فرانسه ادامه داد، گام بعدي در سوم سپتامبر زماني كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي ايران گزارش دهد، برداشته خواهد شد.
وي گفت: ما در انتظار آن هستيم كه گزارش مديركل آژانس در سوم سپتامبر تكميل شود و آن را مشاهده كنيم.

گزارش هاي تازه خبرگزاري ها از شيوع وبا در كشور
گروه اجتماعي: در حالي كه وزير بهداشت از كنترل و مهار بيماري وبا سخن گفته و بر مبارزه پيشگيرانه و هشدارهاي بهداشتي- درماني به شهروندان تاكيد كرده است از قزوين خبر رسيده كه ۶۳ نفر در اين شهر بر اثر مصرف سبزي وبا گرفته و بستري شده اند.به گزارش خبرگزاري فارس رئيس اداره بيماريهاي منتقله از آب وزارت بهداشت گفت: آمار مبتلايان به بيماري وبا در كشور به ۲۸۷ نفر رسيد و بيشترين افزايش مربوط به شهر قزوين بود كه مبتلايان به وبا در اين شهر از ۴ نفر به ۶۷ نفر افزايش يافت.
محمود سروش افزود: افزايش آمار ناگهاني بيماري وبا در شهر قزوين به علت مصرف سبزي آلوده در يك مراسم عروسي بوده است كه به طور يكجا اين عده را مبتلا كرده است.
وي گفت: بر اساس آخرين آمار تأييد شده از بيماران مبتلا به وبا( اينابا نوع پاكستاني) در كشور تاكنون ۹۶ نفر در قم، ۲۴ نفر در كرج، ۶۷ نفر در قزوين، ۲۲ نفر در همدان، ۱۶ نفر در گنبد، ۹ نفر در كاشان، ۸ نفر در غرب تهران، ۱۱ نفر در آزاد شهر، ۸ نفر در ساوجبلاغ، ۴ نفر در زنجان، ۳ نفر در نظر آباد، ۸ نفر شهريار، شاهرود و كنارك هر كدام ۲ نفر و در هر يك از شهرهاي زابل، كرمان، مينودشت، رباط كريم، جنوب تهران، اردبيل، بوشهر(وباي اوگاوا) هر كدام يك نفر به بيماري وبا مبتلا شده اند.
وي اضافه كرد: افزايش آمار ناگهاني بيماري وبا در شهر قزوين به علت مصرف سبزي آلوده در يك مراسم عروسي بوده است. همچنين در شهر قم كه بيشترين آمار ابتلا به بيماري وبا را تاكنون دارد علاوه بر آلودگي سبزي، شناكردن و نوشيدن آب از چشمه ها و منابع آب غير بهداشتي عامل مهم ابتلاست كه به خصوص جوانان رده سني ۱۵ تا ۳۵ سال را گرفتار كرده است.
از سوي ديگر مدير كل سازمان زندانهاي استان تهران گفته است: تمامي نيروهاي بهداشتي و درماني زندانهاي استان تهران جهت مقابله با بيماري وبا در حال آماده باش هستند.
سهراب سليماني افزود: خوشبختانه با اقدامات پيشگيرانه سازمان زندانها تاكنون هيچ موردي از ابتلاي زندانيان به وبا در زندانهاي استان تهران گزارش نشده است.
وي خاطر نشان كرد: هم اكنون تمامي افرادي كه وارد زندان مي شوند ابتدا تست سلامتي در قرنطينه زندان از آنها به عمل خواهد آمد و در صورتي كه سلامتي شان تاييد شود به بندهاي داخلي زندان منتقل خواهند شد.

همايش تجليل از پيشكسوتان امور خيريه
و نيكوكاران تهران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: همايش تجليل از پيشكسوتان امور خير، نيكوكاران و خيريه هاي استان تهران همزمان با ولادت حضرت امير مومنان (ع) و حضرت جوادالائمه (ع) برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كميته امداد امام خميني(ره)، رئيس ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام اعلام كرد به منظور بزرگداشت و تجليل از خدمات خداپسندانه و بي شائبه خيرين و نيكوكاران و دست اندركاران خيريه ها در استان تهران همزمان با ولادت با سعادت حضرت مولي الموحدين امير مومنان (ع) و حضرت جوادالائمه(ع)، همايش تجليل از پيشكسوتان امور خير، نيكوكاران و خيريه ها با همكاري و مشاركت كميته امداد و شبكه تهران سيماي جمهوري اسلامي برگزار مي گردد.
منصور قمشه افزود: در اين همايش آثار و بركات عميق امور خير در كشور توسط سخنرانان طرح و مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت.
مدير كل روابط عمومي و تبليغات كميته امداد اظهار اميدواري كرد تا اين همايش گام كوچكي در راستاي تجليل از پيشكسوتان امور خير و نيكوكاران و خيرين كه عمر خود را وقف خدمت صادقانه و بي نام و نشان به محرومان كرده اند باشد.

پس از تحمل ۲۰ سال درد و رنج ناشي از جراحات شيميايي
يك جانباز ديگر به شهادت رسيد
فارس: دانشجوي دانشگاه صنعتي امير كبير پس از تحمل ۲۰ سال درد و رنج ناشي از جراحات شيميايي دوران دفاع مقدس به درجه رفيع شهادت نايل شد.
مهدي خوانساري دانشجوي سال سوم دانشكده مهندسي نساجي در سال ۱۳۶۴ كه در منطقه فاو بر اثر حمله شيميايي دشمن بعثي مجروح و از سال ۱۳۷۴ بر اثر تشديد جراحات مذكور به مدت ۱۰ سال در حالت كما به سر مي برد در سن ۳۶ سالگي دعوت حق را لبيك و به ديار باقي شتافت.
پيكر آن شهيد عزيز امروز ساعت ۴۵/۸ صبح از مقابل غسالخانه بهشت زهرا (س) تشييع و به خاك سپرده مي شود.

حزب اعتماد ملي، مجوز گرفت
مهر: حزب اعتماد ملي كه پيشتر مهدي كروبي وعده تاسيس آن را داده بود ديروز از كميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت كشور رسما مجوز تاسيس گرفت.
در جلسه روز گذشته اين كميسيون، درخواست تاسيس حزب اعتماد ملي كه بطور فوق العاده در دستور كار قرار داشت مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.
اسماعيل گرامي مقدم سخنگوي حزب اعتماد ملي پيشتر خبرداده بود كه با موافقت وزير كشور حزب مهدي كروبي در دولت خاتمي مجوز خواهد گرفت.
مهدي كروبي صاحب امتيازي و مدير مسئولي روزنامه اي را نيز با عنوان اعتماد ملي برعهده گرفته كه هنوز منتشر نشده است.

كميسيون ماده ۱۰ احزاب پس از ۳ ماه بررسي اعلام كرد:
انتخابات خانه احزاب مخدوش است
مهر: در جلسه ديروز كميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت كشور، انتخابات سومين شوراي مركزي خانه احزاب ايران مخدوش اعلام شد.
كميسيون ماده ۱۰ احزاب به رياست معاون سياسي وزير كشور تشكيل مي شود و ۲نماينده مجلس، يك نماينده از قوه قضاييه و يك نماينده از دادستاني در آن شركت دارند.در انتخابات شوراي مركزي خانه احزاب كه در سومين مجمع عمومي خانه احزاب ايران در ۲۲ارديبهشت ماه برگزار شد، ليست ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان، اكثريت آراء را به خود اختصاص داد.
در اين انتخابات، سيد حسين موسوي تبريزي با ۶۷ راي، امر الله شيخياني با ۶۴ راي، حسين كاشفي با ۶۲ راي، محمد جواد حق شناس و مهدي عليخاني با ۵۸ راي، سيد صابر ميرعطائي و يدالله طاهرنژاد با ۵۷ راي، محمد علي تبرايي با ۵۵ راي، امير اسلامي تبار، مجيد محتشمي و سهيلا حاجتي مدارائي با ۵۲ راي، حميد قزويني و محمد رضا واقفي با ۵۱ راي و محمد مهدي مظاهري با ۴۹ راي از مجموع ۱۲۲ راي ماخوذه به عنوان اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب ايران انتخاب شدند.

عطريانفر: حزب كارگزاران دچار اضمحلال تشكيلاتي است
ايرنا: «محمد عطريانفر» عضو شوراي  مركزي  حزب  كارگزاران  سازندگي  گفت  كه  اين حزب  «به  لحاظ ساختار تشكيلاتي  دچار اضمحلال  گسترده  است  و براي  بقا در فضاي سياسي  كشور راهي  جز بازسازي  و نوسازي  خود ندارد» .
وي  وضعيت  احزاب  و تشكل هاي  اصلاح  طلب  را در شرايط كنوني  كشور نقد كرد و گفت : اگر قرار باشدتابلوي  حزب  «كارگزاران  سازندگي » همچنان  ماندگار بماند، تمام  عناصر اين حزب  كه  كرسي هاي  شوراي  مركزي  و يا عناوين  حقوقي  را اشغال  كرده اند، يا بايد فعال  شوند و يا اينكه  كرسي ها را تخليه  كنند.
عطريانفر همچنين  وضعيت  جبهه  مشاركت  را با حزب  كارگزاران  مقايسه  كرد و گفت : جبهه  مشاركت  با توجه  به  اينكه  به  تازگي  از مركب  قدرت  پياده شده ، سازماندهي  و تشكيلات  منسجمي  دارد كه  قابل  تقدير است .
عضو حزب  كارگزاران  افزود: در حال  حاضر جبهه  مشاركت  يك  مشكل  دارد و آن  «آسيب  شناسي  دروني» است .اما كارگزاران ، علاوه  بر اين  مشكل  با مشكل   «اضمحلال  ساختاري » مواجه  است .
وي  تشكيل  حزب  كارگزاران  سازندگي  را در سال  ،۱۳۷۴ «نخستين  گام  در تاريخ  نوسازي  احزاب  ايران » توصيف  كرد و گفت : ما اين  حزب  را بدنبال  يك شرافت  تاريخي  تاسيس  كرديم  و اكنون  نيز راهي  جز پايدار كردن  آن نداريم .

شمخاني: ديگران مجبور هستند جمهوري اسلامي
را به عنوان قدرت منطقه اي بپذيرند
فارس: وزير دفاع با اشاره به پرونده هسته اي كشورمان گفت: مسيري را طي مي كنيم كه ديگران حتي برخلاف ميل خود، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان قدرت منطقه اي بپذيرند.
دريابان علي شمخاني در مراسمي كه به تجليل از تلاش هاي وي در ارتقاء صنعت هوايي كشور اختصاص داشت، تاكيد كرد: مشاركت گسترده مردم در انتخابات اخير و شكست سناريوهاي مختلفي كه عليه كشورمان طراحي شده، توان بالقوه اي به جمهوري اسلامي ايران بخشيده است.
وي با اشاره به اين كه توانمندي حاصله را بايد هوشمندانه و مدبرانه به كار گرفت، تصريح كرد: در بعد داخلي بايد راهبردهاي اصولي و نه مسكن اتخاذ كرد و با جهان خارج نيز بايد از موضع قدرت تعامل داشت.
وزير دفاع تصميم اخير كشورمان مبني بر فك پلمب تاسيسات هسته اي احتمالي را ستود و خاطرنشان ساخت: هر نامزدي كه در انتخابات رياست جمهوري به پيروزي مي رسيد، چنين تصميمي را اتخاذ مي كرد.
وي دستيابي به توان هسته اي صلح آميز را خط قرمز ايرانيان توصيف كرد و افزود: هر كس همراه توانمندي هسته اي صلح آميز است، ايراني و گرنه غيرايراني است.
دريابان شمخاني پيشنهاد اخير اروپا به جمهوري اسلامي ايران را تقبيح كرد و گفت: آنها از ما تضمين خواسته اند در حالي كه براي خود مسئوليتي جز توصيه در نظر نگرفته اند.
وزير دفاع با اشاره به اين كه هيچ قدرتي بدون مقاومت شكل نمي گيرد، تصريح كرد: ما مي توانيم پتانسيل مقاومت را در جمهوري اسلامي ايران زنده نگه داريم و همچنان آن را تقويت كنيم.

وزارت  علوم : آموزشگاه هاي  «معين»
و «هانيوان» مجوز قانوني  ندارند
گروه علمي فرهنگي: دفتر آموزش هاي  آزاد وزارت علوم ، تحقيقات  و فناوري  اعلام  كرد: آموزشگاه هاي معين  و هانيوان  در شيراز براي  فعاليت  در عرصه  آموزش  عالي  مجوز قانوني ندارند.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري ، از آنجايي كه  اين  موسسه ها فاقد مجوز فعاليت  در حوزه  آموزش  عالي  هستند، فعاليت  آنهادر اين  عرصه  برخلاف  قوانين  جاري  كشور است .

سالانه ۱۰ ميليون معلول به معلولان جهان افزوده مي شود
ايسنا: با توجه به اينكه سازمان بهداشت جهاني ۱۰ درصد جمعيت هر جامعه اي را به عنوان افراد داراي معلوليت مي داند، در حال حاضر۲۵۰ ميليون نفر با معلوليت شديد و متوسط در كشورهاي توسعه يافته زندگي مي كنند و سالانه ۱۰ميليون نفر كه اكثر آنها افرادي فقير، وابسته، تحت ظلم و ستم، فراموش شده، محروم از آموزشهاي عمومي و حرفه اي و فاقد شغل بوده و هيچ گونه مشاركتي در برنامه هاي توسعه اجتماعي نداشته و به طور مجازي از برنامه هاي خدمات عمومي كنار گذاشته شده اند به تعداد آنها افزوده مي شود.
با توجه به ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي و به ويژه فرهنگي جوامع، اين محروميت ها به ويژه براي زنان داراي معلوليت، به شكلي مضاعف وجود دارد، تبعيض جنسيتي، عدم برخورداري از تساوي فرصتها و مشاركت در جامعه و حتي پيچيدگي هاي پديده معلوليت و محدوديت موجود در جوامع براي زنان، توان و قدرت عملكرد زنان معلول را تا چند برابر كاهش مي دهد.
مطالعات نشان مي دهد كه موانع و كمبودها براي زنان معلول به مراتب بيشتر از مردان معلول و زنان غيرمعلول است بنابراين مي توان زمينه هاي فرهنگي و نگرشي موجود در جوامع مختلف را يكي از عوامل تبعيض در ارتباط با زنان و دختران معلول محسوب كرد.
در اين راستا تحقيق صورت گرفته توسط دكتر مريم شريفيان ثاني از سوي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي و مركز مشاركت امور زنان بر روي ۳۸۸ زن داراي معلوليت شهر تهران نشان مي دهد كه عمده ترين علت معلوليت اين افراد با ۲/۴۹ درصد «بيماري» و ميانگين سن بروز معلوليت ۶/۴ سال بوده است.
همچنين اين تحقيق نشان مي دهد كه ۹/۱۹ درصد از اين افراد شاغل بوده و متوسط ميزان درآمد ماهانه آنها ۵۲/۱۹ هزار تومان و متوسط هزينه ماهانه آنها ۰۹/۳۹ هزار تومان است.
لازم به ذكر است كه ۸/۴۱ درصد اين افراد در خانواده خود داراي يك فرد معلول ديگر بوده و ۶/۶۲ درصد والدين شان با هم نسبت فاميلي داشته اند و ميانگين سن ازدواج آنها ۶/۲۲ سال بوده و ۱/۸۵ درصد مشاوره قبل از ازدواج نداشته و ۸/۹۲ درصد مراقبت پيشگيري از بيماري ها را انجام نداده  بودند.

آخرين تغييرات درس «زبان انگليسي» مدارس اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: درس هاي  زبان انگليسي  پايه  دوم  و سوم  راهنمايي  وهمچنين  دوره  پيش دانشگاهي در سال  تحصيلي  ۸۵- ۸۴ با تغييراتي  به  دانش آموزان  ارائه  مي شود.
كارشناس  مسئول  گروه  زبان  انگليسي  روزشنبه  به  ايرنا گفت : در سال  تحصيلي  جديد، دو درس  زبان  انگليسي  پايه  سوم  راهنمايي  به  پايه  دوم  راهنمايي  انتقال  مي يابد. محمدرضا عناني  افزود: اين  تعديل  و انتقال به خاطرافزودن  درس  زبان  انگليسي به  پايه  اول  راهنمايي  و افزايش  كتاب  انگليسي  دوره  راهنمايي  از دو كتاب  به سه  كتاب  رخ  داده  است .
وي  اظهارداشت :  درس  زبان  انگليسي  كه  سال  گذشته  به  كتاب هاي  پايه  اول راهنمايي  افزوده  شد، امسال  نيزبه عنوان  كتاب  درسي  در اين  پايه  تدريس  خواهد شد. عناني  اضافه  كرد: همچنين  درس  زبان  انگليسي  كه سال  گذشته  به  صورت  آزمايشي در دوره  پيش  دانشگاهي  ارايه  شد، امسال  نيز با تغييراتي  در اين  دوره  تدريس مي شود.وي  گفت : درس  زبان  انگليسي  دوره  پيش دانشگاهي  امسال  با تغييرات  جزيي  ازجمله چگونگي  نحوه  آموزش  و انجام  تمرينات  دستوري  همراه  خواهد بود.
عناني  درباره  توانايي  اندك  دانش آموزان  ايراني  در ارائه  مهارت هاي  زبان  انگليسي  گفت : ناتواني  دانش آموزان  ايراني  در تسلط به  زبان  انگليسي ، به  عوامل  مختلفي  بستگي  دارد و تنها از كتاب هاي  درسي  ناشي  نمي شود.
وي  افزود: كتاب  درسي  عامل  اصلي  اين  ضعف  نيست  و عواملي  مثل  نبود فضاي  آموزشي ، فقدان  عوامل  محرك  در جامعه  و نواقص  زمان  آموزش  و رويكرد برنامه ها ازجمله  اين  اشكالات  است .
عناني  درباره  افزودن  درس  زبان  انگليسي  به  كتاب هاي  دانش آموزان  دوره  ابتدايي  گفت :  زبان  انگليسي  اكنون  به  صورت  آزمايشي  براي  دانش آموزان  دوره  ابتدايي  دو منطقه  كشور(تهران  وهمدان ) اجرا مي شود و در شرايط كنوني  برنامه اي براي  اجراي  رسمي  آن در اين  دوره  پيش  بيني  نشده  است .

نمايندگان شركت هاي اينترنتي مقابل
مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند
ايرنا: برخي  از مسئولان  موسسات  اينترنتي  از شهرستانهاي  مختلف  ظهر ديروز مقابل ساختمان  مجلس  شوراي  اسلامي تجمع  كردند.
اين  افراد كه  تعدادشان  بالغ  بر پنجاه  نفر بود به  تصميم  وزارت  ارتباطات و سازمان  تنظيم  مقررات  درتصويب  آئين نامه  تلفن  اينترنتي  اعتراض  كردند.
معترضان  مي گويند: براساس  اين  آئين  نامه  هريك  ازشركت هاي  اينترنتي  براي دريافت  پروانه فعاليت  بايد دوميليارد تومان  وجه  نقد و ۵/ ۲ ميليارد تومان به عنوان  وثيقه  دراختيار وزارت  ارتباطات  قرار دهند.
داود افشاري  پور كه  خود را مديرعامل  شركت  اينترنتي  شيرازمعرفي  كرد به خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  گفت : شرايط اخذ پروانه  در آئين  نامه  تلفن اينترنتي  براي  شركت هاي  اينترنتي  بسيار سنگين  و دشوار است .
وي  افزود: هيچكدام  ازشركت هاي  اينترنتي  باوجود شرايط دشوار مندرج  در اين  آئين نامه ، قادر به اخذ پروانه  فعاليت  نخواهند شد.
افشاري پور گفت : تصويب  آئين  نامه  تلفن  اينترنتي  فقط در جهت  منافع  خاص برخي  افراد است  و با تصويب  اين  آئين نامه ، تعداد ۳۰۰ شركت  اينترنتي  تعطيل و چهل  هزار نفر بيكار خواهند شد.
يكي  ديگر از افراد معترض  كه  خود را مديرعامل  شركت هاي  اينترنتي  اصفهان معرفي  كرد گفت : تغييرات  متعدد درشرايط اخذ پروانه  براي  شركت هاي  اينترنتي ، شائبه هايي  را براي  مديران  اين  شركت ها ايجاد كرده است .
داوري نژاد افزود: ما نمي دانيم  چرا اين  تصميم  در آخرين  روزهاي  كاري  وزير ارتباطات  گرفته شده است .
وي  گفت :  نمايندگان  انجمن  شركت هاي  اينترنتي  ايران  خواهان  ادامه  بررسي تصويب  آئين  نامه  تلفن هاي  اينترنتي  توسط  وزير ارتباطات  در دولت  جديد است .

جايزه ملي - ادبي جلال آل احمد به نويسندگان
كشور اهدا مي شود
فارس: سيد محمد خاتمي با ابلاغ آخرين مصوبه فرهنگي در دوره رياست جمهوري خود اهداي جايزه ملي - ادبي جلال آل احمد به نويسندگان كشور را ابلاغ كرد.بر اساس اين طرح كه هفدهم مردادماه با شماره «۲۲۰۶/دش» به عنوان مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سوي سيد محمد خاتمي ابلاغ شده است، جايزه جلال آل احمد به صورت ساليانه و در سه شاخه داستان نويسي، سرايش شعر و مستندنگاري و تاريخ نويسي به نويسندگان، شعرا و مورخاني كه به صورت سالانه اقدامات چشمگيري در اين زمينه ها انجام دهند اهدا خواهد شد.در مقدمه اين طرح هدف از اجراي آن ارتقاي فعاليتهاي ادبي و هنري بيان شده و آمده است: هدف از اهداي جايزه ملي جلال آل احمد «ارتقاي زبان و ادبيات ملي ديني از رهگذر بزرگداشت پديدآورندگان آثار ادبي برجسته، بديع و پيشرو» است.اين مقدمه مي افزايد: نظر به اينكه برگزاري جشنواره ها و اهداي جوايز، عامل مؤثري در مراسم ارتقاي كمي و كيفي فعاليتهاي ادبي و هنري به شمار مي آيند و با توجه به فقدان يك جشنواره ادبي متمركز و ملي در كشور، طرح اهداي جايزه ملي جلال آل احمد، در عرصه ادبيات فارسي تصويب مي شود.

شماره تلفن ۱۲۳ براي پيگيري كودك آزاري
رئيس سازمان بهزيستي شهرستان تهران در بازديد از دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: به زودي با تغيير كاربري مجتمع بهزيستي شهيد حميد رضا باقري، اين مجتمع به يك گروه سني از دختران تحت پوشش اختصاص خواهد يافت. در حال حاضر اين مجتمع به پسران اختصاص دارد، اما بررسي ها نشان داده است كه اين مجتمع بايد به يك گروه از دختران اختصاص يابد.
رئيس سازمان بهزيستي شهرستان تهران در بازديد از دافوس ضمن قدرداني از كمك هاي اين مركز به بهزيستي تهران از راه اندازي شماره تلفن ۱۲۳ براي شناسايي كودك  آزاري در تهران خبر داد.

تصويب ارائه آموزش الكترونيكي
در مؤسسه آموزش از راه دور
گروه علمي فرهنگي: اصول، اهداف و راهبردهاي آموزش الكترونيكي موسسه آموزش از راه دور در شوراي عالي اين موسسه تصويب شد.به گزارش روزشنبه روابط عمومي موسسه آموزش از راه دور، آموزش همه يا بخشي از موضوعات درسي دوره هاي آموزش دوره هاي راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي، براساس برنامه هاي مصوب وزارت آموزش و پرورش، اصول سه گانه آموزش الكترونيكي اين موسسه خواهد بود.توسعه امكان تحصيلي رسمي براي ايرانيان خارج از كشور، تقويت توان و بنيه علمي دانش آموزان از طريق سايت مكمل آموزشي، ايجاد زمينه براي غني سازي اطلاعات علمي دانش آموزان و تسهيل ارتباط علمي و پژوهشي دانش آموز- معلم از اهداف اين طرح است.
آموزش از راه دور، مهرماه امسال براي بازماندگان از تحصيل پايه هاي اول و دوم دوره راهنمايي، پايه اول و دوم دوره متوسطه و دوره پيش دانشگاهي ارائه مي شود.

شمار متأهلين هر دو جنس در ايران رو به كاهش است
ايسنا: آمارهاي موجود نشان مي دهد طي چند سال اخير برخلاف افزايش نرخ رشد ازدواج، شمار متأهلين جوان در ميان هر دو جنس كاهش يافته است كه اين مسأله حاكي از افزايش سن ازدواج در ميان جوانان و وقوع بسياري از ازدواج ها در سنين بزرگسالي است. اين در حاليست كه دستگاههاي متولي همچون سازمان ملي جوانان با تدوين برنامه هايي پيرامون ازدواج جوانان درصدد هستند تا اين مسأله را ساماندهي كرده كه موفقيت و نتايج حاصل از تصويب و اجراي اين طرحها طي سالهاي آينده مشخص خواهد شد. از سوي ديگر مشكلات اقتصادي بويژه بالا بودن نرخ بيكاري و دشواري دستيابي به شغل مناسب، شرايط شروع زندگي را براي زوجين جوان بسيار نامحتمل كرده است.
نبود فرصت و امكاناتي از قبيل شغل مناسب، مسكن، هزينه هاي سرسام آور ازدواج و ... جوانان و حتي خانواده ها را با مشكلات فراواني براي ازدواج روبرو كرده، به گونه اي كه سن ازدواج براي پسران از مرز ۲۷ سال و براي دختران از ۵/۲۳ سال گذشته است. لذا اين امر مي تواند مشكلات فرهنگي، اخلاقي و اجتماعي ناشي از تجرد بويژه براي دختران بالاتر از ۲۳ سال را به همراه داشته باشد.
طرح تسهيل ازدواج جوانان با هدف پايان دادن به نگراني ها و دغدغه هاي جوانان و با اولويت دادن به تسهيل اقتصادي ازدواج جوانان، تأمين هزينه هاي مراسم ازدواج، معاش آينده خانواده و لوازم اوليه زندگي از سوي پژوهشكده مجلس شوراي اسلامي تهيه و در دوم دي ماه سال گذشته به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد.
يدالله آزرمي، يكي از طراحان اصلي اين طرح عدم كفايت برنامه ها و سياست هاي موجود دولت براي تشكيل خانواده و اجرا نشدن اصل دهم قانون اساسي مبني بر آسان سازي تشكيل خانواده و پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگي بر پايه حقوق و اخلاق اسلامي را از جمله مسايل و معضلاتي مي داند كه نياز به ارائه چنين طرحي را برجسته مي كند.
از جمله موارد مطرح شده ديگر در اين طرح «تخفيف در مدت سربازي متأهلين» است كه بايد با مجوز فرماندهي كل قوا صورت گيرد. همچنين «تشكيل صندوق ازدواج جوانان» توسط بانك مركزي براي اعطاي وام ازدواج به جوانان از ديگر موارد اين طرح بوده كه در راستاي آن به تشكيل «صندوق پس انداز ازدواج جوانان» نيز در وزارت رفاه و تامين اجتماعي تأكيد شد، كه در حال حاضر آيين نامه اجرايي آن تهيه و به تصويب هيأت دولت رسيده است.
همچنين در اين طرح تشكيل «كميته ساماندهي ازدواج جوانان» متشكل از نمايندگان دستگاههاي اجرايي، نماينده امام جمعه شهر، خيرين و استقرار تمام وقت آن در فرمانداري ها پيش بيني شده است كه اعطاي وام ازدواج و تأمين جهيزيه از محل سپرده گذاري قرض الحسنه مردم در بانك ها پس از معرفي و تشخيص نياز از سوي اين كميته صورت مي گيرد، همچنين بانكهاي عامل موظفند گزارش ميزان سپرده هاي قرض الحسنه و تعداد وام پرداختي متقاضيان را با ذكر مشخصات متقاضيان هر سه ماه يك بار به كميته ساماندهي ازدواج جوانان ارائه دهند.
آزرمي درباره وضعيت كنوني اين طرح در مجلس مي گويد: اين طرح در صحن علني مجلس مطرح شده و مواد مختلف آن به كميسيون هاي مربوطه ارجاع داده شده است كه برخي از نمايندگان پيشنهادات جايگزين براي آن مطرح كرده اند، لذا اين طرح در نوبت بوده كه احتمالا بزودي در مجلس مطرح خواهد شد.
اين در حاليست كه سازمان ملي جوانان نيز به عنوان نهاد متولي امور جوانان و دستگاه سياستگذار در امور جوانان نيز سندي تحت عنوان «ساماندهي ازدواج جوانان» پيش بيني كرده و به مواردي همچون تشكيل صندوق ازدواج جوانان، كميته ساماندهي ازدواج جوانان آموزش مهارتهاي زندگي و ... تأكيد كرده است.
تهيه و تدوين طرح ها و سندهايي براي ساماندهي ازدواج جوانان از سوي نهادهاي دولتي و ارائه خدمات تسهيلاتي از سوي مراكز خصوصي حاكي از اهميت امر ازدواج و ايجاد نوعي بحران در عوامل زمينه ساز براي تحقيق اين امر دارد. اما اينكه آيا اين طرح قادر به حل مشكل ازدواج جوانان خواهد بود يا نه به تصويب آن در مجلس و از آن مهمتر اجراي آن از طريق دستگاههاي ذيربط بستگي دارد.

نيكي جديد منتشر شد
چهل و پنجمين شماره نشريه نيكي منتشر شد. در اين شماره مطالبي ازجمله: خداحافظ رئيس جمهوري، بازگشت به سياست مماشات، رئيس من فردي است...، و اينجا آخر خط است، نسخه آرامش به عادات عجيب بزرگان، داستان جام جهاني فوتبال، آغاز حماسه پله، كيشلوفسكي، ارنست اسطوره دووميداني قرن نوزده، داستان هاي فانتزي، توليد واكسن هپاتيت بي، آخرين يافته هاي پزشكان درباره سكته هاي مغزي، پيشگيري و درمان وبا، صبحانه بخوريد تا چاق نشويد و... به چشم مي خورد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |