سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۵ - Aug 16, 2005
از سال تحصيلي جديد
«نمره»در يكهزار كلاس درس حذف مي شود
004989.jpg
گروه علمي و فرهنگي: يكهزار كلاس درس در سال تحصيلي جديد، شامل ۵۰۰ كلاس پايه اول، ۳۰۰ كلاس پايه دوم و ۲۰۰ كلاس پايه سوم ابتدايي براي آخرين سال اجراي آزمايشي، تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي (حذف نمره در مقطع ابتدايي) مي روند.
طرح ارزشيابي توصيفي كه در سال تحصيلي ۸۱-،۸۲ به صورت پيش آزمايشي در ۲۵ كلاس درس كل كشور،  سال ۸۲-،۸۳ با مجوز شوراي عالي در ۲۰۰ كلاس پايه اول، ۸۳-،۸۴ در ۳۰۰ كلاس پايه اول و ۲۰۰ كلاس پايه دوم اجرا شد، امسال آخرين سال اجراي آزمايشي را پشت سر خواهد گذاشت و پس از ارزشيابي از سوي پژوهشكده تعليم و تربيت در پايان سال تحصيلي جديد (تابستان آينده) جهت بررسي به شوراي عالي ارائه مي شود.
نتايج ارزيابي از طرح نشان داده است كه سطح بهداشت رواني محيط ياددهي و يادگيري افزايش يافته و علاوه بر بهبود يادگيري و افزايش رضايت والدين، ريزش و تكرار پايه دانش آموزان تحت پوشش طرح نيز بسيار كاهش يافته است به نحوي كه در اين مدت تنها يك درصد دانش آموزان تحت پوشش طرح مردود شده اند.
سياستگذاران نظام آموزشي كشور كه در دهه ۷۰ به دنبال بهبود كيفيت آموزش و پرورش بودند از نقاط چالش برانگيز اين نظام را خرده نظام ارزشيابي دانستند و بر اين باور بودند كه ارزشيابي موجود مشكلات جدي دارد، نماد و نشان اين توجه به خرده سيستم ارزشيابي ارائه طرح دو نوبتي كردن امتحانات و مفهومي به نام ارزشيابي مستمر بود.
به گفته كارشناسان متاسفانه ارزشيابي مستمر در اين دهه آنچنان كه بايد نتوانست جايگاه خود را در نظام آموزشي كشور باز كند و اين دلزدگي و نگاه منفي به نظام ارزشيابي موجود تا سالهاي ۸۱-،۸۰ زمان تشكيل معاونت آموزش و پرورش عمومي و تصويب طراحي در راستاي تبديل مقياس كمي به كيفي از سوي شوراي عالي ادامه داشت. در اين سال شوراي عالي مجوز اجراي سه ساله طرح ارزشيابي توصيفي را ارائه كرد و با انتخاب مدارس مجري در استانها اجراي آن در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي آغاز شد.
سال تحصيلي جديد آخرين سال اجراي طرح است اما به گفته كارشناسان هنوز اجراي سراسري طرح پس از اين مدت قطعي نيست.
دكتر حسني، كارشناس مسئول اجراي طرح ارزشيابي توصيفي در مقطع ابتدايي در اين زمينه مهمترين محور اجراي طرح را تغيير مقياس كمي صفر تا ۲۰ به مقياس رتبه اي و حذف نمره از سه سال ابتدايي بيان كرده و به ايسنا مي گويد: به تبع اين امر كارنامه و ساخت آن عوض شده است، به اين معنا كه ديگر چيزي به نام كارنامه در مدارس تحت پوشش وجود نداشته و عنوان كارنامه برداشته و گزارش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان جايگزين آن شده است.
وي ادامه مي دهد: اين گزارش پيشرفت تحصيلي حالت توصيفي داشته و معلم نيز به بررسي وضعيت تحصيلي و جنبه هاي عاطفي، جسماني و اجتماعي دانش آموزان مي پردازد.
حسني تغيير رويكرد كلي ارزشيابي پاياني به تكويني را از ديگر محورهاي اجراي طرح خوانده و خاطرنشان مي كند: سياست كلي ارزشيابي تا كنون، اندازه گيري يادگيري دانش آموزان بوده است اما هم اكنون ارزشيابي به ياري يادگيري آمده و از اين پس اضطراب برانگيز و استرس زا نخواهد بود به همين سبب شعار كنوني ما نيز «آرامش خاطر مسافر كوچك يادگيري است» .
به گفته وي بر اين مبنا دانش آموزان تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي ديگر امتحان پاياني ندارند و بعد از پايان دوره جشن فارغ التحصيلي مي گيرند.
كارشناس مسؤول طرح ارزشيابي توصيفي در مقطع ابتدايي با اشاره به تنوع بخشي به ابزارهاي ارزشيابي در اجراي طرح ادامه مي دهد: در شيوه سنتي معلم تنها از امتحان كتبي يا مدادي كاغذي به عنوان ابزار منحصر به فرد اطلاع از وضعيت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان استفاده مي كرد اما در اين شيوه امتحانات و آزمونهاي كاغذي تنها يكي از ابزارها بوده و پوشه كار، مشاهده، آزمونهاي عملكرد و حتي تكاليف طول سال معيارهاي ديگر ارزشيابي هستند. وي تصريح مي كند: بر اين مبنا تصميم گيري درباره ارتقاي دانش آموز به پايه اي بالاتر نيز بر عهده معلم گذاشته شده و قبولي و مردودي نيز بر عهده اوست.
حسني مي گويد: البته بعضي به زحمت زير بار اين امر مي روند، اين در حاليست كه تنها فردي كه حقيقتا از قابليتها و آمادگيهاي دانش آموزان مطلع است، معلم اوست، لذا محور اصلي كار نيز بر روي آموزش معلمان اجرا كننده طرح قرار گرفته است.

رئيس مركز مديريت بيمار  ي  هاي وزارت بهداشت:
تعداد ناقلان بيماري وبا ۲۰ تا ۱۰۰ برابر مبتلايان است
گروه اجتماعي: رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، اعلام كرد: آمار ناقلان بيماري وبا ۲۰ تا ۱۰۰ برابر آمار افراد مبتلا به وبا است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دكتر محمد مهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در دهمين گردهمايي معاونين بهداشتي دانشگاه  ها، گفت: بسياري از افراد ناقل بيماري وبا، ظاهري سالم دارند؛ اما بيماري خود را مي  توانند به ديگران منتقل كنند. وي افزود: بيماري وبايي كه سال  هاي پيش به صورت تك  گير شيوع داشت، جان افراد را به دليل تمام شدن آب بدنشان مي  كشت؛ اما وباي شايع امسال، پتاسيم بدن را كاهش مي  دهد و افراد دچار حمله قلبي مي  شوند. به گفته گويا، سال  هاي پيش وبا تنها گريبانگير كودكان مي  شد؛ اما امسال در تمام گروه  هاي سني شايع شده و ۶۵ درصد افراد مبتلا در گروه  هاي سني بالاي ۲۵ سال قرار دارند. وي يادآور شد: ميكروب بيماري وبا هميشه در موجودات آبزي ايران وجود دارد ؛ اما گرماي هوا، شوري آب و آلوده بودن آب  ها، عامل اصلي شيوع وبا در كشور شده است.
رييس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، با اشاره به وخامت اوضاع ديگر كشورهاي منطقه، گفت: با توجه به اين  كه ايران در مركز منطقه شيوع بيماري وبا است، گزارش ۴۰۰ مورد ابتلا و ۵ مرگ نشان   دهنده توانايي سيستم بهداشتي كشور است. وي افزود: اواخر شهريور و مهرماه بايد منتظر افزايش بيماري وبا باشيم و در واقع موج دوم شيوع وبا كه شدت بيشتري نيز دارد، در اين دوره است.
به گفته گويا، در موج دوم شيوع بيماري، استان  هاي سيستان و بلوچستان، جنوب هرمزگان، بوشهر، خوزستان و خراسان بسيار درگير اين بيماري خواهند شد. وي خاطرنشان كرد: تا پايان مهرماه، افزايش تعداد مبتلايان را خواهيم داشت كه بايد نحوه برخورد مناسب با اين بيماري را آموزش دهيم. رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، با اشاره به فاضلاب  هاي اطراف تهران و قم، گفت: عامل اصلي انتقال وبا، فاضلاب  هايي است كه از طريق آنها، سبزيجات و ميوه  جات را آبياري مي  كنند. وي افزود: بايد نقل و انتقالات سبزيجات را در سراسر كشور ممنوع كنيم تا از اين طريق بيماري را در كشور كاهش دهيم.
همچنين به گزارش فارس :خطر بيماري وبا همچنان جدي است به خصوص در استان هاي شرقي و جنوبي كه هنوز با موارد ابتلاي زيادي مواجه نشده اند، بنابراين اصلا موافق نيستم كه بگوييم بيماري وبا كنترل شده است، اگر ديرتر وارد عمل مي شديم و حقايق را به مردم نمي گفتيم با فاجعه مواجه مي شديم. محمد اسماعيل اكبري افزود: بيماري وبا اكنون تا حدي در مناطق مركزي كشور كنترل شده است، اما نگراني اصلي ما مناطق شرقي كشور به خصوص استان هاي خراسان شمالي، رضوي و جنوبي، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان است كه هنوز خبري در اين استان ها نيست. وي ادامه داد: بعضي ها معتقدند كه نبايد حقايق را به مردم گفت تا نگران نشوند و حتي اعلام مي كنند كه بيماري وبا كنترل شده است در حالي كه اصلاً اين حرف ها را قبول ندارم و معتقدم به مردم حقيقت را بگوييم تا هشيار شوند. اكبري اضافه كرد: نهرفيروزآباد كه از غرب تهران تا حدود ورامين ادامه دارد اكنون يكي از آلوده ترين مكان ها و كانون انتقال بيماري وبا در استان تهران است كه علاوه بر سموم شيميايي كارخانه ها، فاضلاب شهري را هم در خود دارد و با وجود هشدارهاي متعددي كه در اين مورد به هيات دولت داده ايم همواره با برخورد و مقاومت مسئولان مواجه شده ايم.

نقش  والدين  در دوست يابي  فرزندان
واحد مركزي  خبر:محققان  مي گويند والدين  به  جاي  نگران  بودن  در خصوص  تاثير دوست  بد بر فرزندان  خود بهتر است  به  فرزندان  خود در يافتن  دوست  خوب  كمك  كنند.به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  اوهايو نتايج  يك  بررسي  جديد نشان  مي دهد در صورتي  كه  رابطه  بين  والدين  و فرزندان  گرم  باشد امكان  آن كه  فرزندانشان  دوستان  خوب  داشته  باشند بيشتر است .همچنين  در صورتي  كه  والدين  مدرسه  خوبي  را انتخاب  كنند و محل  زندگيشان  با مدرسه  فرزندشان  فاصله  زيادي  نداشته  باشد باز هم  احتمال  اين كه  فرزندشان  دوستان  خوبي  داشته  باشد افزايش  پيدا مي  كند.به  گفته  محققان  در صورتي  كه  والدين  نظارت  دقيقي  بر فرزند خود داشته باشند امكان  آن كه  فرزندشان  دوستان  خوبي  داشته  باشد افزايش  پيدا مي  كند ولي  اين  روش  به  اندازه  داشتن  رابطه  گرم  و صميمانه  با فرزند و نزديكي  محل  تحصيل  فرزندشان  با محل  زندگي  نيست .

آرامش اعصاب خود را از «سيب» بخواهيد
004992.jpg
ايسنا: يك متخصص تغذيه اعلام كرد: چاي پوست سيب مي تواند نوشيدني آرام بخشي براي اعصاب باشد.
دكتر ملاحت دادخواه متخصص رژيم درماني و تغذيه با بيان اين مطلب تصريح كرد:  سيب، غني از ويتامين هاي گروه B، منيزيم و فسفر است، به همين جهت در تقويت اعصاب نقش بسزايي دارد. وي ادامه داد: تحقيقات جديد نشان مي دهد دم كردن پوست سيب و شيرين كردن آن با اندكي عسل، نوشيدني آرام بخشي مي شود كه بهترين دارو براي تسكين اعصاب متشنج و خصوصاً اضطراب مفيد است. دكتر دادخواه همچنين اظهار كرد: خاصيت اعجاب انگيز ديگري كه منحصراً در سيب است به توانايي اين ميوه در منبسط كردن اعصاب ناحيه صورت مربوط مي شود. به همين دليل است كه زمان خوردن سيب احساس مي كنيم تنشي كه تا پيش از اين در عضلات صورت خصوصاً ناحيه فك داشته ايم برطرف شده است.

خانواده درماني بهترين روش براي درمان نوجوانان معتاد
فارس: مطالعات ده ساله دانشمندان دانشگاه پنسيلوانيا نشان مي دهد كه خانواده درماني بهترين روش براي درمان كودكان و نوجوانان معتاد به مواد مخدر است.
به گزارش نشريه روانپزشكي كودكان و بزرگسالان ، درمانهاي مبتني بر خانواده، شيوه مؤثري براي درمان اعتياد، اختلالات رفتاري، افسردگي و استرس است.
در حالي كه برخي معتقدند كه خانواده درماني به هيچ وجه روش مؤثري نيست، اما نتايج تحقيقات ده ساله دانشمندان دانشگاه پنسيلوانيا حكايت از تأثير بسيار مثبت استفاده از خانواده درماني در درمان كودكان و نوجوانان معتاد به مواد مخدر دارد.
اين گزارش حاكي است، خانواده درماني به دو روش صورت مي گيرد. در روش اول، محققان به خانواده ها ياد مي دهند كه چگونه از مكانيسم هاي تشويقي براي رفتار مناسب كودكان استفاده نمايند و در روش ديگر به والدين ياد داده مي شود تا از عواملي كه در خانواده موجب اختلالات رفتاري كودك مي شوند، بكاهند.
نتايج اين مطالعه ده ساله نشان مي دهد كه خانواده درماني بهترين روش براي ترك دادن نوجوانان معتاد به مواد مخدر است و ميزان موفقيت اين روش از كليه روشهاي ديگر بسيار بالاتر بوده است.

مشاركت بهزيستي در تأمين مسكن
نيازمندان با نهادهاي مردمي خيريه
گروه اجتماعي:سازمان بهزيستي كشور جهت تأمين مسكن نيازمندان تحت پوشش خود با تأمين ۵۰ درصد هزينه ها با مؤسسات و سازمان هاي خيريه و نهادهاي مردمي مشاركت مي نمايد.
حجت الاسلام سيدمهدي سيدمحمدي معاون مشاركت هاي مردمي و امور حقوقي سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين خبر گفت: با جذب مشاركت هاي مردمي و فعاليت تشكل هاي غيردولتي «مسكن سازان» در ۱۲ استان كشور و كمك ۵۰ درصدي دولت توانسته ۱۵۰۰ واحد مسكوني را در سال ۸۳ جهت اسكان افراد تحت پوشش سازمان ساخته و اميدواريم در سال ۸۴ با تخصيص مبلغ ۱۵ ميليارد ريال از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي تعداد واحدهاي احداث شده جهت اسكان نيازمندان را به ۳۰۰۰ واحد برسانيم.وي همچنين افزود: ۱۰ درصد از كل هزينه هاي سازمان بهزيستي - ۲۴ ميليارد تومان- از طريق مشاركت هاي مردمي تأمين مي شود كه اميدواريم تا پايان برنامه چهارم توسعه اين رقم به ۲۵ درصد افزايش يابد.سيد محمدي مجموع كمك هاي غيرمستقيم از فعاليت تشكل هاي غيردولتي را ۸۰ ميليارد تومان اعلام كرد و در تشريح بخشي از كمك هاي مردمي به سازمان بهزيستي گفت: درسال ۸۳ از مجموع ۲۴ ميليارد تومان كمك مردمي، ۶۵۰ ميليون تومان از بابت فطريه،  ۸۹ ميليون تومان از نذورات عيد قربان و ۷۳۰ ميليون تومان از طرح احسان و نيكوكاري به سازمان اهدا شده است. همچنين معاون مشاركت هاي مردمي و امور حقوقي سازمان بهزيستي خبر از راه اندازي صندوق صدقات الكترونيك به كمك شركت مخابرات داد. اين طرح در حال حاضر در استان خراسان فعال مي باشد كه افراد مي توانند با گرفتن شماره ۱۱۴ با تلفن همراه و ثابت خود مبلغ ۲۰۰ تومان به فيش پرداختي تلفن خود اضافه نمايند كه مبلغ در نهايت در اختيار سازمان بهزيستي قرار مي گيرد.خيرين و نيكوكاران نيز مي توانند به شماره حساب ۹۰۱۹۰ بانك ملي شعبه حافظ كمك هاي خود را جهت ساخت مسكن نيازمندان واريز نمايند .

عطر و ادكلن هاي تند مي توانند باعث بروز ميگرن شوند
ايسنا: فوق تخصص مغز و اعصاب ،قرار گرفتن در معرض مواد تحريك كننده، از جمله عطر و ادكلن هاي تند را يكي از دلايل بروز ميگرن اعلام كرد.
پروفسور Jamie Sonat، از استراليا در مقاله خود تحت عنوان «ميگرن قابل پيشگيري است» آورده است: فاكتورهاي متعددي از قبيل عادات غلط غذايي، آلرژي، گرسنگي و خصوصاً قرار گرفتن در معرض مواد تحريك كننده، زمينه ساز بروز ميگرن هستند. از جمله مواد غذايي كه مي توانند باعث ايجاد ميگرن شوند  مي توان به شكلات، قهوه،  آجيل، هات داگ، ماهي و نوشيدني هاي حاوي كولا، اشاره كرد. اثر اين مواد معمولاً ۱۸ ساعت بعد از مصرف آنها مشخص مي شود و به همين دليل مي توان با مصرف نكردن چنين غذاهايي، بروز ميگرن را به تأخير انداخت. در عين حال موادي از قبيل الكل، تيرامين، هيستامين، فنيل آلانين و آسپرين نيز، باعث بروز ناگهاني حمله ميگرن مي شوند كه بايد از مصرف آنها خودداري شود. پروفسور Sonat در ادامه مقاله خود با اشاره به نقش آلرژي و گرسنگي به عنوان ديگر عوامل زمينه ساز حمله ميگرن، خاطرنشان مي كند: بايد سعي كرد ميزان اين عوامل را به حداقل رساند.

همراه غذا مايعات ننوشيد
ايسنا: نوشيدن مايعات به مقدار زياد همراه غذا موجب رقيق شدن شيره هاي گوارشي مي شود.
پزشكان معتقدند: بهتر است همراه غذا يا بلافاصله بعد از غذا به مقدار زياد از مايعات استفاده نشود زيرا شيره هاي گوارشي نمي توانند در هضم مواد غذايي اثر كامل داشته باشند و نتيجه آن اختلال در هضم و جذب مواد غذايي و ايجاد نفخ سنگين در دستگاه گوارش است. اين امر به خصوص براي كودكان اهميت زيادي دارد بعضي از كودكان عادت به مصرف مقدار زيادي آب به همراه غذا دارند كه اين امر موجب پرشدن معده و كاهش اشتهاي آنها شده و مانع از مصرف غذاي كافي توسط كودك مي شود. بايستي توجه داشت چون كودكان در سنين حساس زندگي و در مرحله رشد سريع هستند چنانچه نيازهاي تغذيه اي آنان تأمين نشود در معرض سوءتغذيه، اختلال در رشد و كاهش مقاومت در برابر بيماري ها قرار مي گيرند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |