چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۶
با پرداخت اندكي پول، از وقت خود استفاده بهينه كنيد
زمان را از دست ندهيد
ساعت هايي كه قيمت هايشان گاه از حد انتظار فراتر مي رود و به ميليون مي رسد، در صفحه هايشان داراي سنگ هاي با ارزش و گرانقيمت هستند
و بعضا هم در ساختشان طلا به كار رفته است
004320.jpg
عكس: گلناز بهشتي
الهام اناري
اگر در يكي از اين روزها كه انواع و اقسام شنبه بازارها تا جمعه بازارها در هر محله اي به راه افتاده، براي گذران اوقات يا خريد، پا به داخل بازارهاي هفت رنگ و از همه رنگ بگذاريد، در ميان انواع و اقسام ديدني ها و خريدني ها، ساعت هاي مچي جلوه ديگري دارد؛ساعت هاي مچي كه در انواع و اقسام رنگ و مدل و سايز و با قيمت هاي ارزان، هر رهگذري را اقلا به لحظه اي درنگ وا مي دارد. ساعت هايي كه دو مزيت چشمگير براي ترغيب مشتري به خريد دارند يكي ظاهر زيبا و دوم قيمت ارزان است، اما حساب كيفيت و دوام در اين ميان چه مي شود؟
بستن يك ساعت مچي به دست براي بعضي ها تبديل به يك عادت دائمي شده، افرادي كه هميشه و همه حال بايد سنگيني اين وسيله را روي دست خود حس كنند و هرازگاهي به صفحه آن نگاهي بيندازند. اين مسئله براي آنهايي كه مجبورند هميشه از وقت و زمان باخبر باشند مهمتر است.
اينكه هر شخصي بداند در هر لحظه در چه موقعيت زماني قرار گرفته، بسيار خوب است، چون با اين كار برنامه ريزي دقيقي براي 24 ساعت شبانه روز خود خواهد داشت. آيا فرد شاغلي كه موظف به گذران 8 ساعت وقت در محل كارش است، مي تواند از گذر زمان غافل شود؟ او براي انجام كار مفيد در اين ساعات نياز به برنامه ريزي دقيق و تقسيم ساعات براي انجام وظايف خود دارد.
لزوم استفاده از ساعت مچي براي زنان خانه دار و به طور كلي آنهايي كه عمده اوقات روز را در خانه سپري مي كنند، چندان محسوس نيست، اما به محض اينكه خواستيد پا را از خانه بيرون بگذاريد براي مديريت زمان يك ساعت مچي به دست خود ببنديد.
ممكن است شما هم از آن دسته كارمنداني باشيد كه در محل كارتان ساعت ديواري وجود ندارد، پس بايد خودتان دست به كار شويد، اما اگر دانشجو يا محصل هستيد سر كلاس درس زياد به دست خود نگاه نكنيد، چون اين كار باعث آزردگي خاطر استادتان مي شود، اما باز هم احتمال دارد شما از آن دسته باشيد كه ساعت دستگاه تلفن همراه خود را جايگزين ساعت مچي كرده اند يا اينكه چون ساعات زيادي از روز را در وسيله نقليه خود مي گذرانند و اين وسيله مجهز به يك ساعت كامپيوتري است و نيازي به خريد ساعت مچي نمي بينند، اما به هر حال انتخاب با خود شماست، اما يك ساعت مچي كه هميشه همراه شماست، باعث مي شود وقت هاي خود را كمتر از دست بدهيد!
اما حالا كه شما تصميم به خريد يك ساعت مچي گرفته ايد، هر يك از انواع موجود در بازار چه ويژگي هايي دارند و كدام يك براي شما مناسب ترند؟
ساعت هاي مچي از آن دسته وسايلي هستند كه از قيمت هاي نازل تا قيمت هاي بسيار بالا در بازار موجودند.
اينكه شما از ساعت خود چه انتظاري داريد كاملا مشخص است؛ در درجه اول شما مي خواهيد آن ساعت، وقت و زمان را هميشه به درستي نشان دهد و از سوي ديگر ظاهر معقول و زيبايي داشته باشد، اما در اين ميان كساني مي خواهند ساعت مچي خود را هميشه و همه جا همراه داشته باشند، براي اين افراد كيفيت ساعت در مقايسه با زيبايي آن عامل مهمتري است، اما بعضي افراد هم تنها به جنبه زيبايي ساعت توجه دارند.
يعني صرفا جنبه تزئيني ساعت برايشان اهميت دارد، پس براي اين دسته، زيبايي ساعت در اولويت است.
برخي هم در وسايل شخصي خود چند ساعت مچي دارند كه به تناسب زمان، از هر يك در مواقع مختلفي استفاده مي كنند.
اما براي خريد يك ساعت مچي شما مي توانيد از 2 هزار تا 3 ميليون تومان هزينه كنيد. ساعت هاي ارزاني كه از 2 تا حدود 15 هزار تومان قيمت دارند، اين ساعت ها كه اكثرا هم چيني هستند فقط ظاهر نسبتا زيبايي دارند، اما كيفيت بالايي ندارند و اگر آب داخلشان برود يا ضربه بخورند، نياز به تعمير پيدا مي كنند، اگر شما با داشتن يكي از اين ساعت ها به مشكل برخورديد و به ساعت ساز مراجعه كرديد، احتمال دارد ساعت ساز، شما را از تعمير آن منصرف كند چون بر فرض مثال ساعتي را كه 5 هزار تومان بابت آن پرداخته ايد بايد 3 هزار تومان براي تعميرش هزينه كنيد، حالا تصور كنيد اين ساعت دوباره خراب شود با خرج كردن يك 3 هزار توماني ديگر، شما هزينه اي بيش از قيمت خريد ساعت، صرف تعميرات آن كرده ايد.
حالا يك پله بالاتر مي رويم، ساعت هايي با 15 تا 30 هزار تومان قيمت. اين ساعت ها به لحاظ كيفيت از دسته اول مطلوب ترند و اما ظاهرا آنها، اين ساعت ها نمونه هاي مشابه انواع ساعت هاي معروف و ماركدار هستند، مواظب باشيد كه آنها را به اسم ساعت اصل به شما نفروشند. اگر شما نمونه اصل آن ساعت مشابه را ديده باشيد، احتمالا مي توانيد اين دو نوع را از هم تشخيص دهيد، اما باز هم فاكتورهاي ديگري وجود دارد كه شما را راهنمايي مي كند، به عنوان مثال اين نمونه هاي مشابه اصل، گارانتي يا همان كارت ضمانت ندارند. ساعت هاي 15 تا 30 هزار توماني نسبت به انواع ارزان تر، تا حدي در مقابل ضربه و آب مقاوم ترند و عمر بيشتري دارند. پس اگر مي خواهيد با هزينه اي نسبتا پايين، يك ساعت معمولي كه چند سالي برايتان كار كند تهيه كنيد، يكي از اينها را بخريد.
اما اگر براي خريد ساعت هاي ماركدار سوئيسي و ژاپني كه بهترين انواع اين وسيله هستند، به ساعت فروش ها مراجعه كنيد، با دنيايي از تنوع مواجه مي شويد؛ تنوع در مدل، مارك و قيمت.
يك مشخصه اصلي اين ساعت ها دارا بودن ضمانت نامه است، ديگر اينكه بسته به ضدآب بودن، ضد خش بودن، دارا بودن كرنومتر و ظاهر و طراحي شان، قيمت ها افزايش يا كاهش پيدا مي كند.
البته ساعت هاي چند زمانه هم معمولا قيمت بالايي دارند. طراحي ساعت هر چه جديدتر باشد، بسته به زماني كه براي طراحي آن مدل صرف شده، باز هم قيمت ها افزايش مي يابد.
انواع ساعت هاي ماركدار تقريبا قيمت هاي ثابت و مشخصي دارند كه البته ممكن است هر سال يا هر چندسال يك بار، يك مقدار مشخصي به قيمت ها افزوده شود.
ساعت هايي كه قيمت هايشان گاه از حد انتظار فراتر مي رود و به ميليون مي رسد، در صفحه هايشان داراي سنگ هاي با ارزش و گرانقيمت هستند و بعضا هم در ساختشان طلا به كار رفته است.
حال كه دانستيد انواع و اقسام ساعت ها چه مشخصاتي دارند، مي توانيد باتوجه به انتظاراتي كه از ساعت مچي تان داريد و هزينه اي كه براي خريد آن در نظر گرفته ايد، يكي از انواع موجود در بازار را انتخاب كنيد.
خريد ساعت هاي ارزان قيمت چندان به صرفه نيست چون ساعت نمي  تواند صرفا جنبه تزئيني داشته باشد و كاركردي كه همان نشان دادن زمان است از آن انتظار مي رود.
اما اگر ساعتي مي  خواهيد كه به قول معروف يك عمر برايتان كار كند، به سراغ انواع با كيفيت موجود در بازار برويد، ممكن است مجبور شويد در مقايسه با ساعت هاي معمولي حداقل دو برابر هزينه كنيد اما در عوض خيالتان از بابت كاركرد خوب آن تا چند سالي راحت است و اگر قصد داريد به طور دائم از آن استفاده كنيد، ديگر مجبور نيستيد همواره جوانب احتياط و ايمني را در مورد آن رعايت كنيد.
به هر حال زمان را از دست ندهيد، يك ساعت مچي وسيله خوبي است كه به شما هشدار مي دهد به طور بهينه از وقت تان استفاده كنيد.

دريچه
اعراب  با كمبود بليت ايران مواجهند
ظاهرا ما در ترغيب ايرانيان براي سفر به خارج از كشور آنقدر موفق بوده ايم كه پروازهاي ايران براي خارجياني كه قصد سفر به كشورمان را دارند، جايي ندارد. حسين مرعشي، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرده است كه به دليل تعداد زياد پروازهاي عمره، ورود گردشگران عرب به ايران با مشكل مواجه شده است.
البته سفر ايرانيان به كشور عربستان با انگيزه هاي مذهبي صورت مي گيرد، ولي تعداد زيادي از افرادي كه به حج عمره مي روند، براي چندمين بار است كه سفر به خانه خدا را تجربه مي كنند و با برنامه ريزي صحيح، مي توان اولويت ها را در سفر ايرانيان به عربستان مشخص كرد، چنانكه از سالها پيش اين اقدام درخصوص حج تمتع صورت مي گيرد.
به گفته اين مقام، نبود نظارت و هماهنگي هاي لازم از سوي سازمان هواپيمايي، موجب مواجه شدن آژانس داران با كمبود صندلي براي آوردن توريست عرب به كشور شده است. وي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: به عنوان نمونه يكي از آژانس هاي مسافرتي براي ورود 160 هزار توريست عرب تقاضا داشت كه تنها توانست 100 هزار نفر از آنها را به ايران بياورد.
مرعشي خاطرنشان كرد: سازمان هواپيمايي كشور بايد اولويت پروازها و صندلي هاي خود را براي ورود مسافر به ايران قرار دهد، نه اينكه مسافر از ايران خارج كند.
وي ادامه داد: در برخي از فصل هاي پرمسافر، چه در گردشگري داخلي و چه خارجي، ما با كمبود زيرساختارهاي اوليه مانند هتل، حمل و نقل و ... مواجه هستيم كه بايد براي اين موضوع برنامه ريزي شود.
مرعشي با اشاره به اينكه ظرفيت هاي ايران بيشتر از اهداف و سياست هاي ترسيم شده براي جذب توريست است، افزود: صنعت گردشگري، صنعتي درآمدزا بوده و موجب حفظ نظام و ارزش ها شده كه نبايد مورد غفلت واقع شود.
رشد 9 تا 11 درصدي ورود گردشگران خارجي به استان خراسان رضوي، نشان دهنده تمايل گردشگران عرب به حضور در ايران است. ابوالفضل مكرمي فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي اظهار داشت: تعداد گردشگران داخلي استان خراسان رضوي نيز بين 23 تا 25 درصد رشد كرده است. گردشگران خارجي كه به استان خراسان رضوي سفر مي كنند، اكثرا مسلمان و عرب هستند؛ اعرابي كه مشهد مقدس را به عنوان مقصد انتخاب مي كنند و به ساير شهرهاي ايران نيز سري مي زنند. گردشگراني كه هواپيماهاي ما براي رساندن آنها به ايران جايي ندارند و خروج ارز از كشور را به ورود ارز ترجيح مي دهند.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |