چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۶
احتمال تشكيل معاونت شورا و شهرداري رئيس جمهور قوت گرفت
يك كرسي جديد در هيات دولت
با توجه به سوابق دكتر احمدي نژاد در اداره شهر تهران، وي بخوبي با مشكلاتي كه بين دولت و شهرداري ها وجود دارد، آشناست و بر همين اساس نگاه او به مديريت شهري با نگاه دولت  هاي گذشته تفاوت بسياري دارد
004284.jpg
عكس:حسين فاطمي /فارس
امير موسي كاظمي
شايد به جرات بتوان قابل پيش بيني ترين حركت شهردار سابق تهران در لباس رئيس جمهور منتخب را نگاه ويژه دكتر احمدي نژاد به نيازهاي حياتي شهرها و كلانشهر هاي كشور دانست. نگاهي كه پيش از اين به دليل ملموس نبودن اين نيازها براي دولت هاي گذشته، تا اندازه اي مهجور مانده بود.
زمزمه هاي تشكيل معاونت شورا و شهرداري  در دولت حتي پيش از معرفي اعضاي كابينه و در نظر گرفتن شش شاخص از نيازهاي حياتي شهرها و كلانشهرها در اولويت   سياست هاي راهبردي دولت آينده، نشان از همين نگاه ويژه دارد.
تشكيل مديريت واحد شهري، جايگاه معاونت شوراها و شهرداري ها، احياي بافت هاي فرسوده، توجه به سيستم حمل و نقل ريلي، تشكيل مديريت بحران و ضرورت آن و اعطاي تسهيلات ويژه از صندوق ذخيره ارزي به شهرداري ها براي توسعه شهرها از جمله همان شاخص هايي است كه رئيس جمهور جديد به آنها به عنوان نيازهاي حياتي شهرها مي نگرد و بر همين اساس است كه دكتر احمدي نژاد در گام نخست با تشكيل معاونت رئيس جمهور در امور شوراها و شهرداري ها براي رسيدگي به مشكلات و تنگناهاي فراروي شهرداري ها و شوراها موافقت كرد.
البته اين شاخص هاي اوليه جدا از 40 شاخصي است كه معاون خدمات شهري شهرداري تهران از تدوين كليات آنها خبر داده است.
تعيين محدوده حريم شهرها، منابع درآمدي پايدار براي شهرداري ها، اختصاص ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري ها، ايجاد بانك شهرداري ها، طرح جامع حمل و نقل درون شهري، سامانه قطار شهري، توسعه حمل و نقل عمومي در هفت شهر آلوده، احياي بافت هاي فرسوده، بازنگري در قانون تجميع عوارض، اصلاح ماده 100 و تعيين املاك در طرح هاي دولتي، از مهمترين شاخص هاي چهل گانه اي است كه محمد جواد محمدي زاده از آنها به عنوان نيازهاي ثانويه شهرها و كلانشهرها ياد مي كند.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران ضمن درخواست از رئيس جمهور براي در نظر گرفتن نيازهاي حياتي شهرها در تدوين بودجه سال 85 كل كشور، از شهرداران كلانشهرها و شوراها مي خواهد تا با تدوين طرح هايي، تلاش كنند تا در بودجه سال آينده، موضوع تقويت حمل و نقل عمومي، مقاوم سازي بافت هاي فرسوده و اجراي طرح هاي زيربنايي شهري در جايگاه واقعي خودش قرار گيرد.
محمدي زاده همچنين بر موضوعي پافشاري مي كند كه با روي كار آمدن دولت جديد بايد آن را تحقق يافته دانست: تلاش ها بر اين است كه با تحقق مديريت واحد شهري، مشكلات فراروي شهرها به حداقل برسد.
مديريت واحد شهري
بحث تشكيل معاونت شورا و شهرداري در بدنه دولت، هر چند موضوع جديدي است، اما به اعتقاد بيشتر كارشناسان و مديران شهري، امري محتمل و قابل پيش بيني بود، آن هم در دولتي كه قرار است بر پايه تجربه يك مدير شهري شكل گيرد.
مهندس علي آبادي، معاونت فني و عمراني شهرداري تهران، سوابق رئيس جمهور منتخب در مديريت شهري را پايه و اساس روابط خوب دولت جديد و شهرداري ها بيان مي كند. آنجا كه مي گويد: با توجه به سوابق دكتر احمدي نژاد در اداره شهر تهران، وي بخوبي با مشكلاتي كه بين دولت و شهرداري ها وجود دارد، آشناست و بر همين اساس نگاه او به مديريت شهري با نگاه دولت هاي گذشته تفاوت بسياري دارد، چرا كه او شهرداري را به عنوان بزرگترين دستگاه خدمت رسان به مردم مي شناسد، نه چيز ديگر.
علي آبادي با اشاره به اينكه بحث مديريت واحد شهري همواره به عنوان دغدغه اي براي مديران شهري مطرح بوده است، مي گويد: تشكيل معاونتي با نام شورا و شهرداري، ضمن كمك به ايجاد مديريت واحد شهري، مي تواند منشا اثرات و خدمات بي شماري براي شهروندان باشد.
معاون فني و عمراني شهردار تهران از ناهماهنگي هاي ميان دستگاه هاي خدمت رسان برسر مسائلي چون حفاري ها، اجراي كانال تاسيساتي شهر تهران و بخش راهنمايي و رانندگي، به عنوان مثال هاي روشن نبود مديريت واحد شهري ياد مي كند و اميدوار است كه تشكيل معاونت شورا و شهرداري، شروعي باشد براي تحقق مديريت واحد شهري، تا بدين طريق از هزينه هاي دوگانه بسياري كه به دليل نبود هماهنگي از جيب مردم و دولت مي رود، جلوگيري شود.
مهندس علي آبادي با تاكيد بر اينكه بيش از 70 درصد مردم ما در شهرها زندگي مي كنند، مي گويد: همه مسائل كشور كه در ساخت راه و ساختمان خلاصه نمي شود، اگر ما در بخش سياست و صنعت قوي شويم، اما نتوانيم به مردم خدمات دهيم چه فايده دارد؟ وقتي مردم از صبح كه بلند مي شوند تا شب كه به خانه برمي گردند با ده ها مشكل از جمله ترافيك، آلودگي، اتلاف وقت و... مواجه هستند، چگونه مي خواهيم براي آنها يك محيط امن شهري تدارك ببينيم؟
به نظر مي رسد دغدغه هاي مهندس علي آبادي كه اتفاقا يكي از گزينه هاي مورد نظر شوراي شهر براي شهرداري تهران نيز هست، بسيار به دغدغه هاي شهروندان نزديك است، اما بايد ديد آيا ساير مديران شهري نيز چنين نظري دارند؟
مديريت واحد ترافيك
مهندس بهبهاني يكي از افرادي است كه به واسطه مسئوليت سنگينش در معاونت
حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بخوبي مي تواند
در اين باره اظهارنظر كند.
او مي گويد: قطعا دكتر احمدي نژاد در زمان مسئوليتش در شهرداري تهران از تمام مشكلاتي كه شهرداري ها با دولت داشته اند، آگاهي داشته و همه تلاشش هم بر اين بوده و هست كه اين مشكلات را برطرف كند.
بهبهاني معتقد است: تحقق مديريت واحد شهري و مديريت واحد ترافيك به دليل اينكه هر كدام با نهادهاي مختلف درگير هستند، همواره جزو آرزوهاي مديريت شهري بوده و دكتر احمدي نژاد نيز در دوران تصدي شهرداري تهران براي محقق ساختن آن تلاش بسياري كرد، اما به دليل اينكه دولت وقت، اطلاع دقيقي در اين زمينه نداشت، اين امر به جايي نرسيد.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران به عنوان مثال بحث حمل و نقل عمومي را كاري بسيار بودجه بر مي داند كه از توان شهرداري خارج است: در اين گونه موارد حتما دولت بايد كمك كند و مطمئن هم باشد كه اين بودجه برگشت پذير است و هر توماني كه در اين راه سرمايه گذاري مي شود، به ازاي آن يك ريال در سال صرفه جويي در مصرف سوخت خواهد شد.
بهبهاني همچنين به وجود زيرساخت هاي لازم براي تحقق مديريت واحد شهري اشاره مي كند و اميدوار است كه با تشكيل معاونت شورا و شهرداري، مشكلات فراروي مديريت شهري برطرف شود و اين معاونت بتواند بازوي حمايت كننده اي باشد براي شوراها و شهرداري هاي سراسر كشور.
هر چند دريافت نظرات ساير مديران شهري تهران درباره تشكيل معاونت شورا و شهرداري در بدنه دولت در اين زمان محدود ميسر نشد، اما به جرات مي توان گفت كه ايجاد يك كرسي جديد در هيات دولت براي حل معضلات و برطرف ساختن نيازهاي شهرها و كلانشهرها، مسئله اي است كه بايد آن را به فال نيك گرفت و براي محقق ساختن مديريت واحد شهري توسط اين معاونت جديد به انتظار نشست.

راپورت خبرنگار
فقط يك دكور نا زيبا
الهام حسين نژاد- براي اينكه از ميدان رسالت به ميدان آزادي بروم، سوار تاكسي سمندي  شدم كه برخلاف ديگر تاكسي ها، چهار مسافر سوار كرده بود، اما خرسندي و احساس رضايت من از طي مسير با آن تاكسي فقط تا مقصد طول كشيد، چون راننده به جاي كرايه 400 توماني، 500 تومان طلب كرد. وقتي علت را پرسيديم، گفت: اولا ماشيني كه سوار شديد سمند است نه پيكان. دوم اينكه چهار نفر سوار كردم نه پنج نفر. در نهايت چاره اي نداشتيم و مجبور بوديم كرايه را به راننده پرداخت كنيم.
لابد از اين اتفاقات براي شما هم پيش آمده است و از خود پرسيده ايد كه چرا نرخ كرايه ها در يك مسير يكسان نيست؟ يا اينكه اگر راننده نرخ مشخص شده را اعمال نكند، چه كاري از دست مسافران برمي آيد؟
يكي از مسافران كه از نرخ كرايه ها عصباني بود، گفت: ما كه از كار اين راننده ها و نرخ هاي متفاوتشان سر در نياورديم، يك نفر هم نيست كه بگويد شما چطور اين نرخ ها را تعيين مي كنيد؟ آيا سازماني نظارت جدي مي كند؟ اگر نظارتي هست چطور است كه قوانين از سوي رانندگان اجرا نمي شود و هر راننده نرخ شخصي خودش را دارد؟ ضمن اينكه كسي هم حق اعتراض ندارد، چراكه ممكن است در نهايت پايان خوشي نداشته باشد. پيشنهاد من اين است كه اين مسئله بايد به طور جدي توسط مسئولان رسيدگي شود و قانوني تصويب شود كه همه رانندگان تابع آن باشند.تاكسيمترها هم كه فعلا نقش دكور را براي تاكسي ها ايفا مي كنند و البته دكور قشنگي هم به نظر نمي رسند.
مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران درخصوص ميزان شكايت هاي مردم به اين سازمان گفته است: از ابتداي مردادماه تاكنون 70 شكايت مردمي داشتيم كه به بيش از 60 مورد آنها رسيدگي شده و 10 مورد ديگر نيز در حال انجام است.
به گفته او اغلب شكايت ها مربوط به دريافت نرخ كرايه اضافي بوده كه به رانندگان متخلف تذكر داده شده و از آنها تعهد گرفته شده است.
البته او در مورد نحوه تعيين و ميزان افزايش يا كاهش نرخ كرايه تاكسي ها گفت: در نرخ هاي كرايه انواع تاكسي ها در سال 84 كه حدودا يك ماه پيش به شهرداري تهران ارائه شده است، به سبد هزينه خانوار تاكسيرانان و ساير مسائل مرتبط به آنان نيز توجه شده است، البته در تدوين آنها طرح تثبيت قيمت ها نيز نقش اساسي را ايفا كرده است. امير محمود دهلوي در پاسخ به اين سئوال كه تا چه حد مي توان به اجراي نرخ ها براساس مصوبه شورا اميدوار بود؟ گفت: اجراي نرخ ها به عوامل مختلفي بستگي دارد كه حضور مسافربرهاي شخصي از جمله عوامل مهم در ايجاد مشكل براي تاكسيرانان و مسافران است.
همچنين وي گفت: اين نرخ ها براساس سنجش نيازهاي تاكسيرانان در بخش هاي مختلف و ميزان درآمد آنان براساس تعداد مسافر تنظيم مي شود. وقتي مسافربرهاي شخصي بدون هيچ ضابطه اي موجب كاهش سهميه مسافر رانندگان تاكسي مي شوند، درنتيجه درآمد آنان هم كم مي شود. همين موجب بروز مشكلات فراوان براي تاكسيرانان و گرايش آنها به دربستي سوار كردن مي شود. همچنين مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني اعلام كرد: سازمان تاكسيراني تلاش مي كند با همكاري راهنمايي و رانندگي ممنوعيت تردد مسافربرهاي شخصي فاقد مجوز را از مهرماه اجرايي كند.
سرانجام سازمان تاكسيراني در بيست و يكم تيرماه نرخ پيشنهادي كرايه تاكسي ها را به شهرداري تهران ارسال كرد تا پس از بررسي به شوراي شهرتهران ارسال شود.
او در ادامه اضافه كرد: كار ساماندهي مسافربرهاي شخصي از 15 ارديبهشت آغاز شد و از همان زمان با مراجعه مسافربران شخصي براي اخذ مجوز فعاليت، نسبت به تكميل فرم و طي مراحل قانوني كار اقدام مي شد و در حال حاضر نيز اين امكان با وجود برنامه هاي بسياري كه اين سازمان به موازات يكديگر انجام مي دهد، همچنان مهياست و مسافربران شخصي كه براي اخذ مجوز به اين سازمان مراجعه كنند، مي توانند تحت پوشش طرح مذكور قرار بگيرند.

خبر
۲۳ طرح ترافيكي براي افزايش ايمني شهروندان
۲۳ طرح ترافيكي در منطقه 5 شهرداري تهران براي تسهيل عبور و مرور و بالا بردن ضريب ايمني شهروندان در حال اجراست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 5 تهران، از جمله اين طرح ها، نصب چهار پل عابر پياده در بلوارهاي سردار جنگل، ايرانپارس، شهران و اشرفي اصفهاني است. همچنين افزايش طول پل عابر پياده بزرگراه شهيد همت (روبه روي خيابان ايران زمين) در دستور كار واحد حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه 5 قرار دارد.
اين گزارش مي افزايد: عمليات اجرايي هفت طرح ترافيكي ديگر شامل بهسازي معابر براي استفاده معلولان، تهيه و نصب رفلكتور، گل ميخ و سرعت گير، تهيه و نصب تابلوهاي راهنماي مسير، علائم راهنمايي و رانندگي، گاردريل، پايه و هندريل در سطح معابر است.
شايان ذكر است، مطالعه و آماده سازي روي 10 طرح ترافيكي شامل احداث دوربرگردان در دو سوي تقاطع جنت آباد - ايرانپارس، اصلاح هندسي تقاطع اتوبان تهران - كرج با بلوار شهيد رحماني، احداث خيابان 20 متري شمال مترو صادقيه و اتصال آن به خيابان شهيد سليمي جهرمي، اصلاح هندسي پراكنده در سطح منطقه، نصب نرده در اطراف ميادين و تقاطع ها و زير پل هاي عابر پياده، نصب پل روي انهار در محل ايستگاه هاي اتوبوس و كانال هاي عابر پياده، تعمير و نگهداري ساليانه گاردريل هاي موجود در سطح منطقه و ترميم و نگهداري پل هاي بتني و دريچه هاي فلزي روي آنها، آغاز شده و براي اجراي اين طرح ها مبلغ 20 ميليارد ريال بودجه اختصاص يافته است.

ازشهر
004314.jpg
.. تو ديگه كي هستي؟!
زهره مسكني- اين بار مسئولان سازمان ترافيك باتوجه به تصميم گيري جهت اجراي نمايش در خلال فعاليت هاي تابستاني پارك آموزش ترافيك، با در نظر گرفتن اوقات فراغت دانش آموزان و ايام تعطيلات مدارس، به گزينش نمايشنامه تو ديگه كي هستي اقدام كرده اند.
پرده بالا مي رود و فضاي داخل يك خانه نمايان مي شود. دختر جواني با سس قرمز تابلوي ورود ممنوعي را كشيده و روي مبل مي گذارد...
تو ديگه كي هستي ، اگرچه از سلسله نمايش هاي آموزشي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران به شمار مي رود، با تفاوتي چشمگير نسبت به نمايش هاي قبلي به اجرا درآمده است. شايد آنچه اين نمايشنامه را در مقايسه با ساير كارهاي گذشته برجسته تر مي كند، اختصاص داستان و جزئيات ماجراي آن به مسائل اجتماعي توام با معضلات شهري از ديد خانواده ها و بهتر بگوييم بزرگسالان است.
آنچه مسلم است اينكه اگرچه نهادينه سازي فرهنگ ترافيك در كودكان و نوجوانان، يكي از اهداف اساسي اين سازمان در بخش آموزش به شمار مي رود، اما تلاش در جهت ارتقا و رشد اين مقوله در اذهان شهروندان بزرگسال نيز از ديد و توجه مسئولان دور نمانده است.
شايد آميختن بسياري از معضلات موجود با يكديگر، والدين را به تفكر بيشتري وادارد كه مشاركت و رعايت حدود و حقوق شهروندي در بسياري مواقع كليد حل معماهايي چون ترافيك شهري نيز مي تواند باشد. علاوه بر اين به نظر مي رسد گاهي لازم است والدين و فرزندان در كنار يكديگر، حتي به طور جداگانه درذهن خود به حلاجي برخي مسائل روزمره زندگي بپردازند. در صحنه اي از نمايش، دختر خانواده با اشاره به الگو
قرار دادن والدين از سوي فرزندان، سرعت زياد در رانندگي از سوي مادر و عدم توجه پدر به عبور از پل عابر پياده را به ميان كشيده و بدين وسيله آنچه را كه گاهي مورد غفلت خانواده ها قرار مي گيرد را گوشزد مي كند.
تو ديگه كي هستي جزو برنامه هاي شبانه پارك آموزش ترافيك قرار گرفته و توجه بسياري از تماشاچيان را به خود جلب كرده است. بازي روان بازيگران به همراه اشعار مناسب و دكور زيبا به اين نمايش رنگ خاصي بخشيده است.
نمايش فوق در كنار برنامه هاي متنوع ديگري از قبيل اجراي جنگ، مسابقه، اهداي جوايز و ... همه روزه از ساعت 19 الي 20:30 در پارك آموزش پونك به صورت رايگان اجرا مي شود.
مخزن و تجهيزات گاز CNG خودروها ايمن است
استاندارد بودن مخزن گاز خودروهاي گازسوز طبيعي موجب شد تا درحادثه آتش سوزي اخير تهران، خودروهاي گاز طبيعي CNG دچار انفجار نشوند. رئيس بخش مهندسي و تامين تجهيزات تبديل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور روز دوشنبه در گفت وگويي با بيان اين مطلب گفت كه با وجود آنكه در اين حادثه 80 درصد خودرو گاز سوز (CNG) در آتش سوخت، اما به مخزن گاز طبيعي آنها آسيبي وارد نشد.
مقصود نصيري اضافه كرد: در اين آتش سوزي مهيب كه وسعت آن به يك كيلومتر رسيده بود، تجهيزات اصلي گاز نظير مخزن و لوله هاي فشار قوي انتقال گاز هيچ گونه آسيبي نديد.
وي دلايل سالم ماندن مخزن و قطعات اصلي گاز CNG را رعايت استاندارد در طراحي، ساخت و تست تجهيزات اصلي مخزن و لوله دانست.
به گفته او، اين حادثه در ساير نقاط جهان نشان دهنده ايمني بالاي خودروهاي گازسوز طبيعي است و در كشور ما نيز كه استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو داراي مزاياي اقتصادي، صنعتي و زيست محيطي است، ضرورت دارد در رعايت استانداردها توسط صنعتگران سازنده خودروها و دستگاه هاي گاز و بنزين بيشتر دقت شود.
حادثه پمپ بنزين ميدان خراسان با جاري شدن بنزين از تانكر حمل سوخت در جايگاه بنزين در جوي آب، منجر به آتش سوزي شد كه طي آن بيش از 70 دستگاه خودرو بشدت آسيب ديدند.
ضرورت گازسوزكردن ناوگان مسافربري شيراز
مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شيراز و حومه  گفت: گازسوز كردن ناوگان مسافربري درون شهري شيراز ضرورت دارد و لازم است مسئولان در اين زمينه توجه بيشتري از خود نشان دهند وگرنه در آينده شيراز در رده نخست شهرهاي آلوده كشور قرار خواهد گرفت. مهندس امامداد هوشمند سروستاني اضافه كرد: به  نظر مي رسد كه اراده جدي نزد مسئولان امر براي بازسازي ناوگان نباشد، هر چند برخي همكاري نزديكي داشته اند.
وي گفت: هم اكنون تنها يك جايگاه گاز سوخت CNG در شيراز وجود دارد كه اين با طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل درون شهري منافات دارد.
وي افزود: طرح تابلو مبدا و مقصد در اكثر چهارراه ها و خيابان هاي شيراز نصب شده كه باعث رضايت مردم و رانندگان شده است، يعني نرخ هر مسير بايد بر اساس اين تابلوها باشد.
اين طرح تا اواخر شهريورماه در نقاط مختلف اين شهر به پايان مي رسد.
افزون بر 5 هزار و 500 تاكسي دائمي، يكهزار و 250 تاكسي موقت و 11 هزار تاكسي شخصي مشغول حمل و نقل مسافر درون شهري هستند.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |