شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۸ - Aug 20, 2005
حضرت رسول اكرم (ص): اي اباذر! آدمي از پرهيزگاران نخواهد بود مگر آنگاه كه به حساب خود برسد، سخت تر از آنكه شريكي به حساب شريك خود مي رسد؛ و بداند كه خوردني و نوشيدني و پوشيدني او از كجا فراهم مي آيد، از حلال است يا از حرام؟
وسائل الشيعه ۱۱ /۳۷۹
امروز با حافظ
در غنچه اي هنوز و صدت عندليب هست
روي تو كس نديد و هزارت رقيب هست
چون من در آن ديار هزاران غريب هست
گر آمدم به كوي تو چندان غريب نيست
برگزيدگان انجمن منتقدان تئاتر معرفي شدند
انجمن  نويسندگان  و منتقدان  خانه  تئاتر در مراسم  سالانه  خود برگزيدگان حوزه هاي  مختلف  تئاتر در سال  ۱۳۸۳ را معرفي  كرد.
به  گزارش  ايرنا در اين  مراسم  كه  درسالن  اصلي  مجموعه  تئاتر شهر برگزار شد برگزيدگان  حوزه هاي  مختلف  تئاتر از نگاه  انجمن  نويسندگان  و منتقدان  خانه  تئاتر معرفي  شدند.
نمايش هاي  آواز قو نوشته  آنتوان  چخوف  و به  كارگرداني  محمد رحمانيان  و نمايش  شكلك  نوشته  نغمه  ثميني  و به  كارگرداني  كيومرث مرادي  به  عنوان  آثار برتر در سال  ۱۳۸۳ معرفي  شدند.
انجمن  نويسندگان  و منتقدان  تئاتر، گروه  نمايش  صلح  را به  عنوان  فعال ترين  گروه  تئاتر در سال  گذشته  معرفي  كرد.
در اين  مراسم  ،مريم  رضازاده  فعال ترين  خبرنگار عضو انجمن  در بخش  نقد حسن  پارسايي  از مجله صحنه در بخش  گزارش  ندا آل  طيب  در بخش  مقاله  منوچهر اكبرلو و در بخش  مصاحبه  بيتا ملكوتي  به  عنوان  فعال ترين خبرنگاران  عضو انجمن  معرفي  شدند.

عليرضا سجادپور:
سينما به عنوان يك نياز فرهنگي
در سبد خانواده قرار مي گيرد
دبيرجشنواره  ملي  فيلم  شهرگفت : سينماباتوجه  به آن كه  بيشترتركيب  جمعيتي تماشاگرش  شهروندان  هستند، آنچنانكه  بايدبه  نيازهاي  اين  حوزه  نپرداخته است .
عليرضاسجادپوردرمصاحبه با واحد مركزي خبرافزود: اين  مسئله  به معني آن  نيست  كه  سينما را به  كلاس  درس  تبديل  كرده  و به  طور مستقيم  به  آموزش  شهروندي  شهروندان  مشغول  شويم .
وي  تصريح  كرد: سينما باتوجه  به  اثرگذاري  بي  نظير خود مي تواندتاثيرفراوان  بربسترسازي  اصولي  فرهنگي  و اجتماعي  جوامع  ايفاكند.
اين  سينماگر گفت : سينما بدون  توجه  به گونه  توليدات  خود اعم از پليسي ،اجتماعي ، خانوادگي ، سياسي ، كمدي ، معناگرا و حادثه اي  در لايه هاي  پنهان خودمي تواند آموزش  ها و نكات  آموزنده اي  را به مخاطبان  خود ارايه  دهد كه  درهيچ  دانشگاه  و كلاس  درسي  نظير آن  را نمي توان  يافت .
وي  افزود: شتاب  در رشد زندگي  شهرنشيني  موجب  تغييرات  فراوان  در روابط شهروندي  و بوجود آمدن  فرهنگ  و ارزش  هاي نوين  و نيازهاي  تازه  شده است  وسينماهم  با توجه  به  رسالت  هاي  خود براي  توجه  به  نيازها و دردهاي  جامعه  بايدتوجه  جدي  به  اين  مسئله  داشته  باشد.
سجادپورگفت : اين  مسئله  براي  خودسينماهم  سودمنداست  زيرا وقتي  شهروند با مسائل  شهروندي  بطور صحيح  آشنا شود و به  نقش  مسائل  فرهنگي  دررشد و اعتلاي خانواده  و جامعه  پي  ببرد، به  يقين  ديدن  فيلم  به  عنوان  نيازي  فرهنگي در سبد نيازهاي  اساسي  خانواده  قرارمي گيرد.

معرفي كتاب
آموزش و پرورش ره به كجا مي برد؟
000066.jpg
انسان در فرهنگ اسلامي همان موجودي است كه روح خداوندي در او دميده شده و نيكوترين نگاشت را يافته تا همو كه پاي در خاك دارد سر بر افلاك نيز داشته باشد و اين انسان است كه به اقتضاي فطرت الهي خويش ميل به كمال دارد ميلي كه در انتخاب كنش هاي سائق به سوي آن كمال مختار است و در اين راه وحي و عقل دو چراغ هميشه فراروي او براي نيل به سرمنزل مقصود است. كه با توسل و تمسك به آن آموزش و پرورش معنايي ديگرگون براي انسان پيدا مي كند. معنايي كه توجه به آن با اصل قرار دادن سنت يعني قرآن و سيره پيامبر(ص) و توجه به دانش جديد و فلسفه تعليم و تربيت در روزگار معاصر مي تواند محمل راهبردي و اصيلي براي تعليم و تربيت انسان باشد.آنچه گفته شد محور اصلي كتاب «آموزش و پرورش ره به كجا مي برد؟» تأليف آقاي علي اكبر اشعري است. اين كتاب كه توسط ناشر محترم مؤسسه نشر شهر كه پيش از اين نيز، كارهاي فرهنگي درخوري انجام داده است منتشر شده مجموعه اي از ۱۳ مقاله است كه در سال ۸۱ طي سيزده شماره در مجله سروش منتشر شده است.
- بحثهاي نظري پيرامون آموزش و پرورش، اينكه اصولاً منظور ما از آموزش و پرورش به عنوان دو مفهوم مجزا و در عين حال مرتبط چيست؟
- وظيفه آموزش و پرورش و دورنمايي كه در فلسفه آن بايد مدنظر قرار بگيرد.
- بحثهاي عملي آموزشي در نظام آموزش و پرورش فعلي ايران.
- منزلت معلم و فلسفه تعليم
- تلقي از آموزش و پرورش به عنوان منظومه اي اجتماعي شامل نهادهاي مردمي و نهادها و سازمانهاي رسمي دولتي و حكومتي كه با مركزيت نهاد رسمي متولي تعليم و تربيت كشور (وزارت آموزش و پرورش) هر يك سهمي در فرايند آموزش و پرورش افراد به عهده دارند.
- آزادي عقيده و نگاه در آموزش و پرورش.
- فرايند تربيت و شناخت انسان.
- انسجام و همگرايي عناصر فرهنگي در سياست گذاري مديران بخشهاي مختلف فرهنگي و آموزشي كشور.
از جمله مباحث محوري مطروحه در اين سلسله مقالات است كه آقاي علي اكبر اشعري طي مقتضيات زماني سال نگارش آن يعني سال ۸۱ به رشته تحرير درآورده است.
پايان سخن اينكه آقاي اشعري در ابتداي چهارمين مقاله اين مجموعه با نقل سخني از كانت فيلسوف آلماني اين اعتقاد خود را بيان مي دارد كه: «يكي از اصول تعليم و تربيت كه بايد همواره مدنظر طراحان برنامه هاي تربيتي باشد اين است كه: كودكان بايد نه براي زمان حال بلكه براي شرايط بهتر احتمالي آينده تربيت شوند.»

تازه  هاي دنياي رسانه ها
پدر فنون «سايبرنتيك» به مردم شناسانده نشده است
«جيمز سيگلمن» و «فلو كانوي» در كتاب ۴۲۴ صفحه اي تازه اي كه آن را تحت عنوان بالا تأليف كرده و در اين ماه به توزيع داده اند، به شرح نبوغ علمي و كارهاي پروفسور «نوربرت وينر» پدر فنون «سايبرنتيك» پرداخته اند كه جهان را وارد عصر اطلاعات «آن لاين» كرد و در اين باره نوشته اند كه اين قهرمان جهاني هنوز آن طور كه بايد به مردم شناسانده نشده است. بنابراين، مي توان او را كه علمش باعث تحولي بزرگ در زندگاني آحاد بشر شده است، «قهرمان گمنام» توصيف كرد. روزي نيست كه درباره هر بازيگر فيلم و ورزشكار در روزنامه ها، مطلب نبينيم ولي درباره دانشمندان و پژوهشگران كه به بشريت خدمت كرده اند مطلبي كه كافي باشد ديده نمي شود. همه با نام كامپيوتر آشنا هستند و يك چهارم جهانيان آن را در خانه خود دارند و يا از راه كاركردن با آن نان مي خورند ولي كمتر كسي است كه بداند كامپيوتر، برنامه نويسي براي آن و «آن لاين» شدن اطلاعات كار چه فردي است. مغز كدام انسان، كار انسان ها را اين گونه تسهيل كرده است تا از طريق آن در كنار هم باشند و از احوال يكديگر، احساس، عواطف و دانش شان آگاه شوند و بهره برگيرند.
اين دو مؤلف نوشته اند كه اين پيشرفت فني بشر را كسي جز «نوربرت وينر» فراهم نساخت. وي در يازده سالگي وارد دانشگاه شد و در ۱۹ سالگي با مدرك تحصيلي دكترا از هاروارد به عنوان استاد در ام آي تي (انستيتوي تكنولوژي ماساچوست) به تدريس اشتغال ورزيد و در سال ۱۹۴۸ (۵۷ سال پيش) كتابي با عنوان «سايبرنتيكز» منتشر ساخت كه در دانش بشر انقلابي به وجود آورد. وي اين واژه يوناني را بر فن تازه گذارد كه نشان دهد سكاندار و كشتيبان جهان آينده خواهد بود.
«نوربرت» در اين كتاب ابزارهاي ارتباطي بشر در آينده و علم كامپيوتينگ را تعريف كرد و راه هاي رسيدن به آن را به دست داد. وي سپس به عملي ساختن فرضيه هايش پرداخت و چون نتايج كار او زندگاني ميلياردها انسان را تغيير داد به پدر عصر مبادله سريع اطلاعات معروف شد. نخستين كار مهم اين اعجوبه حل مسائل تئوري الكترونيك و ساخت «آتوميتدمشين» بود كه به ساخت كامپيوتر انجاميد كه زحمت انسان را در همه جا از كارخانه تا روزنامه عميقاً كاهش داده و بازده را چندين برابر كرده است. نوربرت كه كامپيوتر را بر پايه طرز كار مغز انسان و عصب ها كه رابط و ناقل دستورهاي مغز به اعضاي بدن هستند ساخت، واژه هاي فنون ارتباطات پيشرفته از جمله كلمه «فيدبك» را هم براي اولين بار به كار برد. بيشتر تلاش «نوربرت» از آن پس صرف ساختن دستگاهي شده بود كه كار دكتر را انجام دهد زيرا رساندن يك بيمار به دكتر وقتگير است و برخي از بيماران تا آغاز كار درمان زنده نمي مانند و در اين زمينه به پيشرفت هايي نائل آمد كه ديگران آن را دنبال مي كنند تا در همه زمينه هاي پزشكي تكميل شود.
مؤلف «پدر خوانده كرملين» به اشاره چه كسي كشته شد؟
پراودا در شماره ۱۹ اوت خود (۲۸ مرداد) نوشته است كه ترور «پال كلب نيكوف» روزنامه نگار و مؤلف آمريكايي روس تبار به اشاره كسي جز «بوريس بره زوفسكي» ثروتمند يهودي نبود و چون دادستاني روسيه كه سرگرم رسيدگي به اين قتل است متوجه قضيه شد و اسنادي به دست آورد، بره زوفسكي كه از روسيه فرار كرده به انگلستان پناهنده شده است. پراودا نوشته است:
«كلب نيكوف» كار نوشتن يك رشته مقاله در مجله «فوربس» را درباره «بره زوفسكي» آغاز كرده بود و نوشته بود كه اين فرد آسمان جل چگونه ظرف چند سال از فساد موجود در دستگاه دولت روسيه پس از فروپاشي شوروي، و نيز دريافت سرمايه از منابعي خارجي استفاده كرد، منابع توليد دولتي را در حراج به مفت خريد و از تهي دستي محض به صورت يك ميلياردر و اليگارش درآمد و در تصميمات كرملين نفوذ يافت. اين نويسنده نشان داده بود كه حراج هاي غير ضروري دولتي هم به توصيه و با تلقينات بره زوفسكي صورت گرفته بود. در پي انتشار اين مقالات بره زوفسكي و عواملش احساس خطر، مخصوصاً از ناحيه مردم روسيه كردند و سريعاً وارد عمل شدند و از ادامه انتشار اين مقالات جلوگيري كردند كه كلب نيكوف تحقيقات خود را ادامه داد و به صورت كتابي تحت عنوان «پدرخوانده كرملين» چاپ و منتشر كرد. كلب نيكوف در كتاب خود از نفوذ و مداخلات بره زوفسكي در تصميم گيري هاي كرملين كه عميقاً به زيان منافع ملي روسيه بود پرده برداشته و نوشته بود كه اين اعمال و گانگستربازي كاپيتاليست هاي ديگر بود كه روسيه قدرتمند را ظرف دو سه سال تا پايين ترين سطح تنزل داد، همان چيزي كه برخي از قدرت هاي خارجي آرزويش را داشتند. پوتين بيش از هر كس ديگر از مندرجات اين كتاب براي سركوب افرادي نظير بره زوفسكي استفاده كرد و چون كلب نيكوف در صدد ادامه تحقيقات و كار نوشتن در اين باره بود، به اشاره بره زوفسكي آدمكشان سازمان يافته آماده شدند و كلب نيكوف را از پاي درآوردند.

عكس يادگاري در تئاتر شهر
قطب الدين  صادقي  نويسنده  و كارگردان  تئاتر با نمايش  عكس  يادگاري  به مجموعه  تئاتر شهر مي آيد.
وي  روز جمعه  به  ايرناگفت :طبق  برنامه ريزي  به  عمل آمده  اين  نمايش  پس  از اجراي  نمايش  فنز در تالار چهارسو مجموعه  تئاتر شهربه  صحنه  مي رود.
صادقي  نمايش  عكس  يادگاري  را اثري  با داستاني  واقعي  از دزديده  شدن  يك صندلي  از كاخ  رياست  جمهوري  سابق  عراق  (صدام ) توسط يك  عكاس  دانست  كه  موضوع پرداخت  نمايشي  شده  است .
وي  اين  نمايش  را اثري  واقعگرايانه  و دراماتيك  از به  يغمارفتن  اموال كاخ  صدام  و تلاش  براي  تصاحب  آن دانست .
نمايش  عكس  يادگاري  در بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر به صحنه  رفت  و مورد استقبال  تماشاگران  قرار گرفت .

بررسي تطبيقي اشعار مولوي و بليك
گروه ادب و هنر: يكصد و هفتاد و دومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بررسي تطبيقي اشعار مولوي و ويليام بليك، شاعر، نقاش و عارف قرن نوزده انگليس، اختصاص دارد.
در اين نشست كه در ساعت ۱۷ اول شهريور، در خانه كتاب برگزار مي شود، دكتر سهيلا صلاحي مقدم، استاد دانشگاه الزهرا، به بررسي تطبيقي ديدگاههاي مولانا جلال الدين بلخي و ويليام بليك مي پردازد.

پاسخ به پرسش پزشكي
افسردگي و كمبود ويتامين «آ»
۳ پاسخ پزشكي از دكتر روزنفلد:
- ورزش براي رفع افسردگي خفيف نافع است، ولي تأثير مثبتي بر افسردگي عميق ندارد.
- اگر پشت درد همراه با احساس درد در مفاصل باشد ممكن است از افسردگي ناشي شده باشد.
- برخي از بيماري هاي پوستي از جمله جوش صورت ممكن است نتيجه كمبود ويتامين «آ» باشد كه اين ويتامين را مي توان با مصرف اسفناج، انواع كدو، زردآلو، طالبي، مارچوبه، هويج و كاهو بدست آورد. ويتامين «آ» در عين حال براي چشم نافع است و مقاومت بدن در برابر بيماري ها را افزايش مي دهد.

تقدير انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي
از «روزهاي به يادماندني»
انجمن هنرمندان دوستدار ميراث فرهنگي (ميراث هنر) و برگزاركننده جشنواره ميراث وطن خواهي، از صدا و سيما و مركز سيمافيلم به جهت ساخت مجموعه تلويزيوني روزهاي به يادماندني قدرداني كرده و اين اقدام ارزشمند و هوشمندانه را در جهت حفظ و ترويج روحيه سلحشوري و وطن خواهي در ايران زمين ستود.
به گزارش انجمن ميراث هنر اين مجموعه تلويزيوني پس از پخش چندقسمت توانسته است مخاطبان بسياري را به خود جلب نمايد و به خوبي رشادت ها و دفاع مردم ايران را در طول تاريخ به نمايش گذارد.
مجموعه تلويزيوني روزهاي به يادماندني كه تاكنون هفت قسمت آن پخش شده است، با استفاده از يك تيم پژوهشي و تحقيقي ساخته شده است.
نويسنده و كارگردان اين مجموعه همايون شهنواز بوده كه بر يك تيم پژوهشي در اين زمينه مديريت داشته است.
همچنين فيلمنامه توسط مجيد رضابالا بازنويسي نهايي شده است. روزهاي به يادماندني دوشنبه ها ساعت ۲۲ از شبكه  اول سيما پخش مي شود.

بهارستان
گوشي غيور مر همه چيز را مي شنود، آواي زمزمه ها از آن پنهان نمي ماند.
كتاب مقدس

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تداعي
هر وقت دلش هواي او را مي كرد يك فنجان نسكافه غليظ درست مي كرد و كافكا مي خواند. مثل روزي كه نسكافه مي خورد و كافكا مي خواند و او تركش كرد.
شادي مشتاقي

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت ماهيگيري
برلين: ماهيگيري بلاي جان يك ماهيگير ۴۶ ساله شد. در واقع نه تنها ماهي صيد شده از قلاب ماهيگير فرار كرد بلكه باعث مرگ وي نيز شد.
پس از اينكه ماهي به قلاب افتاد، ماهيگير تلاش كرد تا آن را از آب بيرون آورد اما ماهي قدرتمند با يك حركت ناگهاني قلاب و چوب ماهيگيري را از دست وي بيرون كشيد و به آب بازگشت.
ماهيگير نيز كه بسيار عصباني شده بود لباس هايش را از تن بيرون آورد و به درون آب شيرجه زد. اما متاسفانه چند دقيقه بعد بيهوش شد و از دنيا رفت.
طلاق مصلحتي
پكن:بسياري از شركت هاي نفتي در شمال چين از دو سال قبل نيروي كار خود را در راستاي سياست هاي اصلاحات اقتصادي تعديل كرده اند. اما يكي از اين شركت ها، قانوني دارد كه مطابق آن، كاركنان اخراجي كه از همسر خود جدا شده باشند مي توانند مجدداً به شغل قبلي خود بازگردند. به همين دليل اغلب كاركنان نفتي به صورت مصلحتي از همسران خود طلاق مي گيرند تا اينكه مجدداً به شغل خود بازگردند.
خودرو مهم تر از جان
مكزيكوسيتي: فروش بيمه عمر در مكزيك كار بسيار دشواري است چون مردم اين كشور علاقه اي به بيمه كردن خود ندارند. براساس آمار منتشر شده، تنها ۵ درصد متوفيان در مكزيك در حين مرگ صاحب بيمه عمر هستند. اين در حالي است كه مردم اين كشور به وسايل نقليه شان بيش از خود اهميت مي دهند چون بيش از نيمي از خودروهاي مكزيك بيمه است.
آگهي ازدواج در مزرعه
نيوجرسي: يك كشاورز كه براي يافتن همسري ايده آل قصد آگهي كردن در روزنامه داشت، به جاي انجام اين كار، در مزرعه خود آگهي كرد. وي ويژگي هاي همسر
ايده آل خود را با استفاده از گياهان مختلف روي مزرعه حك كرد كه اين حروف تنها از آسمان قابل رويت است. با توجه با اينكه هواپيماهاي متعددي از روي اين مزرعه عبور مي كنند، پيش بيني مي شود كه افراد زيادي اين آگهي را مشاهده كنند.
مشكل بنزين در چين
پكن: در شرايطي كه اغلب كشورهاي جهان از قيمت بالاي نفت كلافه شده اند، يك روزنامه چيني در اقدامي عجيب از دولت اين كشور خواست براي حفظ اقتصاد كشور، قيمت بنزين را افزايش دهد.
دولت چين براي بنزين سقف قيمت تعيين كرده و به دليل ارزان بودن اين محصول، مردم به صورت بي رويه از آن استفاده مي كنند. در حقيقت عامل اصلي كمبود بنزين در اين كشور، ارزان بودن آن اعلام شده است.
دستمزد جعلي
نيويورك: زني در آمريكا به اتهام ارائه يك اسكناس تقلبي به دو كارگر نوجوان دستگير شد. اين خانم از دو نوجوان ۱۲ و ۱۳ ساله خواسته بود چمن هاي باغچه اش را كوتاه كنند و هنگامي كه كار آنها به پايان رسيد يك اسكناس ۵۰ دلاري به آنها داد.
اين دو كارگر متوجه شدند كه اسكناس جعلي است و آن را به صاحبش بازگرداندند، اما اين زن به جاي اينكه اسكناس را پس بگيرد، به تهديد و ضرب و شتم آنان پرداخت. اين زن قرار است در دادگاه محاكمه شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت۲۰و ۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴و ۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۸ دقيقه

گل و گياه
ليتودورا
000063.jpg
نام علمي: Lithodora diffusa Heavenly Blue'
خانواده: BORAGINACEAE
درختچه اي هميشه سبز و خوابيده با ساقه هاي رونده و برگ هاي كوچك و كشيده كه گل هاي كوچك و قيفي شكل آن به رنگ آبي و به تعداد فراوان در فصل تابستان ظاهر مي شوند. بلندي گياه ۳۰-۱۵ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد. جهت استفاده به عنوان گياه پوششي مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك اسيدي و مرطوب كه داراي زهكشي خوب باشد، خاك هاي حاوي آهك را نمي پسندد. جابه جايي و تكان دادن ريشه به گياه آسيب مي رساند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه هاي سبز به طول ۶-۴ سانتيمتر كه فاقد بخش چوبي شده باشند در اول تابستان امكان پذير است. قلمه ها را در خاك پست و در محيط سايه قرار مي دهند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |