شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۸ - Aug 20, 2005
حضور در خلوت فردي براي ساختن اجتماع
اعتكاف مؤمنان آغاز شد
000036.jpg
گروه اجتماعي: ديروز انبوه جوانان پاك دل و مؤمن با حضور در مساجد جامع شهرها و ساير مساجدي كه براي مراسم اعتكاف در نظر گرفته شده است، با خداي خود خلوت كردند.
فرارسيدن سحرگاه ۱۳ رجب و اولين روز از «ايام البيض» كه آغاز مراسم اعتكاف است، روز گذشته خدا جويان و شب زنده داران را از خانه و كاشانه جدا كرد تا چند روزي با ماديات و دنيا و اهل آن خداحافظي كنند.
اين مؤمنان كه به نداي «كجا هستند رجبيون؟» پاسخ داده اند، با ثبت نام خود در دفتر حضرت عدالت و ميزان، مولي امير مؤمنان علي (ع)، يادآور شده اند كه عدالت طلبي و توسل به ميزان از خودسازي و مسجد آغاز مي شود و ضرورتاً در مسجد و جامعه ادامه مي يابد.
مؤمناني كه روزها و شب هاي ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب را در مساجد به دعا و نماز خواهند پرداخت، مي دانند كه چنين روزهايي در تمام ماهها، ايام  البيض خوانده مي شود. آنان آماده مي شوند تا در ماه آينده و ايام البيض آينده، با امداد از نفس حق و عدالت امام اول به بيعت با امام آخر، حضرت صاحب الامر (عج) متصل شوند. شايد به همين دليل دعاي فرج در ميان ادعيه و نيايش روزهاي اعتكاف، اهميت ويژه دارد.
اخباري كه از سراسر كشور مي رسد، حكايت از پذيرا شدن مساجد بزرگ شهرها از معتكفان مي كند. شهرهاي تبريز، مشهد، اصفهان، قزوين، قم، رشت، يزد و بسياري از شهرهاي كوچك نيز براي مدت سه روز از ديدن جوانان دل پاك و مؤمن خود در سطح شهر محروم است. جواناني كه دعاي شان مستجاب و راز و نيازشان مقبول حضرت حق خواهد شد.
چنانچه از اخبار دريافت مي شود، بسياري از مؤمنان و خيرين شهرها كه به عللي از حضور در جمع عارفانه و عاشقانه معتكفان معذور و محروم هستند، با خيرات و نذورات، ضمن ابراز همدلي و همراهي، آنان را تدارك مي كنند. فراهم كردن مقدمات افطار و سحر براي ميهمانان علي (ع) و خداوند متعال از وظايفي است كه برخي مؤمنان در ايام البيض بر خود واجب و لازم مي دانند.
جامعه مؤمن و طالب سلامت و ديانت ما در انتظار خروج اين گروه از وارستگان و به حقيقت رسيدگان در پايان ايام  البيض از مساجد است؛ تا به نور وجود و گرماي حاصل از اتصال آنان به منبع هستي و خورشيد وجود حضرت صاحب الزمان، منور شوند.

هر روز ۱۰۰ كيلومتر
ركورددار خيابان گردي با خودرو در جهان هستيم
000033.jpg
گروه اجتماعي: صبحگاه و همايش يك روزه پليس راهنمايي و رانندگي تهران با حضور سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي و سردار انصاري معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي برگزار شد.
سردار احمدي مقدم در اين مراسم ضمن سخنراني مبسوطي به مشكلات مردم با مسائلي كه نيروي انتظامي مسئول حل آن است پرداخت.
فرمانده نيروي انتظامي  در اين مراسم با اشاره به اينكه اصرار ناجا براي مراجعه نقل و انتقال كنندگان خودرو به يك مكان خاص براي افزايش رضايتمندي است، تأكيد كرد: اگر ساير دستگاه ها تصور مي كنند كه مراجعه مردم به دفعات براي اين امر ضروري است، مشكل ناجا نيست.
سردار احمدي مقدم در صبحگاه راهنمايي و رانندگي ناجا افزود: كشته شدن تعداد زياد عابران يا موتورسواران به دليل عدم رعايت نكات ايمني در راهسازي و ايجاد گذرگاهها، از وظايف ناجا نيست و بايد دستگاه هاي متولي در اين زمينه اقدام كنند و نيروي انتظامي نبايد هزينه ناكارآمدي ساير دستگاهها را بپردازد.
به گزارش ايسنا وي با طرح اين سوال كه آيا قوانين و مقررات طوري قابل تنظيم نيست كه محل كار و منزل افراد به هم نزديك باشد، تأكيد كرد: ترافيك مقوله اي چندبعدي است و بايد تمامي دستگاه هاي مرتبط وارد عمل شوند.
فرمانده ناجا با بيان اينكه روزانه ۷۰ ميليون ليتر سوخت در كشور و يا به عبارت ديگر ۱۰ تا ۱۲ ليتر براي هر خودرو مصرف مي شود، گفت: با توجه به ميانگين مصرف سوخت خودروها بايد هر خودرو در روز به طور متوسط ۱۰۰ كيلومتر را بپيمايد كه اين مساله در جهان ركوردي محسوب مي شود.
فرمانده ناجا با بيان اينكه خسارات جاني تلفات جاده اي كشور در طول يك سال و نيم با زلزله بم برابري مي كند گفت: درخصوص اين مساله بايد به عنوان يك فاجعه ملي فكر كرد كه در اين زمينه ناجا آمادگي خود را اعلام مي كند.
فرمانده ناجا همچنين با اشاره به اجراي طرح زوج و فرد تأكيد كرد: اجراي اين طرح در همان مقطع زماني موجب افزايش ۲ برابري ظرفيت حمل و نقل شد كه لازم است از تجربيات اين طرح نيز استفاده شود.
وي راهنمايي و رانندگي را اولين لايه برخورد مردم با نيروي انتظامي عنوان كرد و گفت: بايد آستانه تحمل برخورد با مردم افزايش يابد و برخورد با شهروندان نامهربانانه نباشد چرا كه قضاوت اجتماع درمورد ناجا برگرفته از رفتار و برخورد راهنمايي و رانندگي با مردم است.
همچنين خبرگزاري ايلنا به نقل از سردار احمدي مقدم گزارش داد: برخورد با موضوع بدحجابي نياز به تدوين سياست هاي مشخص و مدون دارد و بايد در اين زمينه يك حد اجتماعي ترسيم شود.
بنا به اين گزارش فرمانده نيروي انتظامي، در جمع خبرنگاران، گفت: ما در حال حاضر به جز رسيدگي به مواردي كه ناهنجاري خيلي بارز است و احساسات مردم را جريحه دار مي كند، اقدام ديگري انجام نمي دهيم.
احمدي مقدم درخصوص برخورد بسيج با مسئله بدحجابي گفت: من از اين موضوع هيچ اطلاعي ندارم.
به گزارش ايسنا سردار انصاري معاون راهنمايي و رانندگي ناجا نيز با اشاره به اين كه طرح ۲مرحله اي شدن صدور گواهينامه از ۲۰ مرداد ماه در همدان و گرگان به صورت آزمايشي آغاز شده است گفت: براساس آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي اين طرح از ابتداي مهرماه در سراسر كشور اجرايي خواهد شد.
سردار انصاري همچنين در حاشيه همايش يك روزه معاونان راهور ناجا درخصوص اعتبار كارت خبرنگاري نيز گفت: مجوز تردد خبرنگاران آماده شده و جلسه اي با حضور تعاوني مطبوعات انجمن خبرنگاران مسلمان، انجمن صنفي روزنامه نگاران و وزارت ارشاد در هفته آينده برگزار مي شود تا سازوكار تخصيص كارت ها به خبرنگاران واقعي مشخص شود.
سردار انصاري خاطرنشان كرد: كارت تردد خبرنگاران شهريور ماه در اختيار آنها قرار مي گيرد.

غارت آثار باستاني دلگان
بيرون آوردن آثار پنج هزار ساله،
راحت تر از برداشت سيب زميني
گروه علمي فرهنگي: اهالي روستاهاي اطراف منطقه باستاني «دلگان» بسيج شده اند و به راحتي درآوردن سيب زميني از زير خاك، اشياي تاريخي بيرون مي آورند!
محمد حيدري سرپرست هيات كاوش اسپيدژ و دلگان با بيان اين مطلب در گفت وگو با ايسنا، افزود: با توجه به گستردگي حفاري هاي غيرمجاز در دلگان، احتمال دارد كه كاوش در آن منطقه را قبل از اسپيدژ انجام دهيم؛ چون حضور ما در منطقه از شدت حفاري ها مي كاهد.
حفاران غيرمجاز پس از غارت اسپيدژ به طرف بخش مركزي حوزه رودخانه هامون و جازموريان رفته و به بخش هاي تاريخي آسيب فراوان زده اند.
وي تصريح كرد: حفاران غيرمجاز از افراد بومي هستند و دلالان آثار عتيقه كه معمولاً از شهرهاي ديگر مي آيند، آنها را هدايت مي كنند.

تجليل از يك قاضي خوشنام
ايرنا: مراسم بزرگداشت يحيي صادق وزيري يكي از قضات پيشكسوت و عضو كميسيون پيش نويس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با حضور جمعي از محققان و حقوقدانان كشور در مجموعه فرهنگي نياوران تهران برگزار شد.
وي كه متولد شهر سنندج است، همچنين عضو هيات صلح دولت دروقايع كردستان در نخستين سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي بود.
يحيي صادق وزيري در سال ۱۲۹۰هجري خورشيدي در حسين آباد سنندج به دنيا آمد و در سال ۱۳۱۶موفق به اخذ مدرك ليسانس حقوق از دانشكده حقوق دانشگاه تهران گرديد.
وي در فاصله سال هاي۱۳۱۷تا ۱۳۵۷عهده دار مناسبي چون دادستان دادگستري سنندج، بازرس دادگستري در هيات شهرداران، معاون دادستاني ديوان كيفر كاركنان دولت، دادستان ديوان كيفر، دادستان دادگاه انتظامي قضات، بازپرس قضايي بازرسي كل كشور و وكيل كانون وكلاي دادگستري تهران بوده است.

نامه يك جانباز ۷۰ درصد به رئيس جمهوري
پيشكسوتان جهاد و شهادت
در پيچ و خم زندگي فراموش شدند
گروه اجتماعي: يك جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس با نوشتن نامه اي سرگشاده به رئيس جمهوري، خواستار رسيدگي جدي و فوري به اوضاع نابسامان و تأسف بار بسياري از جانبازان عرصه دفاع مقدس شد.
اين جانباز كه نامه اش بدون هيچ دخل و تصرفي، عينا از طرف خبرگزاري مهر منتشر شده است، خواستار عدم ارائه نام و مشخصاتش به بنياد شهيد و امور ايثارگران شده است. اما اعلام كرده خبرگزاري مهر مي تواند نام و مشخصاتش را به هر مرجع قانوني ديگري اعلام كند. در نامه اين جانباز از عملكرد بنياد شهيد و امور ايثارگران به شدت انتقاد شده و از دكتر احمدي نژاد خواستار رسيدگي به حال و احوال كساني شده كه به قول حضرت امام خميني در پيچ و خم زندگي روزمره گم شده اند.
در بخشي از نامه آمده است اينجانب يكي از جانبازان ۷۰% نخاعي دوران دفاع مقدس هستم كه از نوجواني توفيق يافتم تا در كنار فرزندان غيور اين ملت در جبهه هاي نور عليه ظلمت حضور يافته و در مقابل متجاوزان به ايران اسلامي عزيز سينه سپر كنم.
اگرچه تحفه جانم به درگاه الهي پذيرفته نشد و دستم به جام شهد گواراي شهادت نرسيد و از قافله دوستان جا ماندم، ليك مُهر جانبازي در كربلاي ايران ( شلمچه )و در نقطه سه راه شهادت، به سبب اصابت تركش گلوله مستقيم تانك، بر پيكرم نشست.از رتبه و جايگاه خويش در آسمان بي اطلاعم، اما در زمين با يك كارت شناسايي شدم جانباز ۷۰% نخاعي.
و باز من يكي از همين ملت ايران هستم كه شما براي خدمت به آنها آستين بالا زده ايد.
و باز من يكي از ميليونها ايراني هستم كه رأي آنها پشتوانه شما شد براي تصدي مسئوليت خطير رياست جمهوري.ديگران را نمي دانم، اما من بيش از آنكه به شخص شما رأي دهم، به آرمان ها و اعتقادات و وعده هاي شما رأي دادم.و اينك در همين زمينه چند كلامي با شما سخن دارم.جانبازان و ايثارگران عضوي از همين ملت و مردم هستند.جداي از آنكه آنها ديكته اي نوشته شده نيز دارند و از آزمون همت و غيرت و از جان گذشتگي براي دين و ملت و وطن خويش، سربلند بيرون آمده اند.آنها هميشه در خط مقدم دفاع از ايران اسلامي، مقابله با متجاوزان، فدا شدن براي آسايش و آرامش هموطنانشان و خلاصه خدمت به مردم بوده اند.اما بعضي از آنها، امروز كه ديگر رمقي برايشان نمانده است، متأسفانه در دريافت خدمت، در خط آخر قرار گرفته اند.
آيا مي دانيد كه آنها در چه وضعيت سخت و دشواري به سر مي برند؟ آيا مي دانيد كه برخلاف فرمايش حضرت امام (ره) تعداد زيادي از اين پيشكسوتان جهاد و شهادت، امروزه در پيچ وخم زندگي روزمره گم شده اند؟ اگر نمي دانيد توصيه مي كنم سري به مطالب مطبوعات و رسانه ها _ علي الخصوص خبرگزاري مهر - در اين چند ماه اخير بزنيد.اگر احيانا فرصت نمي كنيد همه مطالب را مرور كنيد، حداقل جوابيه هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران و پاسخ هاي خبرگزاري مهر را بخوانيد.چون همين كفايت مي كند كه بدانيد چه تفكري بر نهادي كه وظيفه رسيدگي به ايثارگران را دارد، حاكم است.و اين نهاد در انجام وظيفه خود چه رويه اي در پيش گرفته است.
و اگر مي دانيد كه امروز چه بر ايثارگران مي گذرد، خواهش مي كنم كه در دولت خود اين پيشكسوتان جهاد و شهادت را از ياد نبريد و بدانيد كه آنان نيازمند توجه جدي و فوري هستند.
و در همينجا به عرض مي رسانم و خدا را بر صحت گفته هايم گواه مي گيرم كه آنچه از مشكلات و سختي ها مي گويم هيچكدام مربوط به خودم نيست.كه صرفا به لطف و عنايت خداوند و به ياري خانواده ام در زندگي و امور معيشتي از رفاهي نسبي برخوردارم.اما چه كنم كه نمي توانم بر رنج همرزمان و هم مسلكانم كه همانا فرزندان آن يار سفر كرده، خميني عزيز و خلف صالحش _ رهبر فرزانه و جانبازمان _ هستند، چشم فرو بندم و آب شدن شمع وجودشان را ناديده بگيرم.

سالانه ۲۵۰ غرق شدگي منجر به مرگ در كشور رخ مي دهد
ايسنا: رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت، با اعلام اين كه به طور متوسط سالانه ۲۵۰ مورد غرق شدگي منجر به مرگ در كشور رخ مي دهد، گفت: بر اساس آمار سال هاي گذشته بيشترين تعداد غرق شدگي مربوط به ماههاي مرداد و شهريور بوده است.
دكتر عليرضا مغيثي با اشاره به آمار هاي غرق شدگي در سنوات گذشته اظهار كرد: در سال ۸۲ حدود ،۲۰۹ سال ۸۳ حدود ،۲۵۶ در ۴ ماهه اول سال ۸۴ حدود ۱۰۸ غرق شدگي منجر به مرگ در استان مازندران گزارش شده است.وي با اشاره به افزايش غرق شدگي در سال ۸۴ گفت: ميزان غرق شدگي خرداد سال ۸۴ نسبت به زمان مشابه سال ،۸۳ ۲۲ درصد افزايش داشته است.اين در حاليست كه تعداد غرق شدگان در تير ۸۴ نسبت به زمان مشابه در سال ،۸۳ حدود ۵/۱ برابر افزايش داشته است.
دكتر مغيثي يادآور شد: نتايج بررسي ها و آمارها حاكي از آن است كه ۸۶ درصد از غرق شدگان مربوط به كساني است كه در خارج از طرح سالم سازي دريا شنا كرده اند؛ همچنين ۸۷ درصد غرق شدگان غير بومي و مسافر بودند كه اين حاكي از ناآشنايي غرق شدگان از رفتار درياي خزر است.
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت رفتار درياچه خزر را شبيه دريا دانست و گفت:   پس از توفان و بارندگي، شن ها به ساحل كشيده و سبب فريب شناگران مي شود به نحوي كه با جلو رفتن شناگران در دريا سبب خالي شدن زير پاي آنها مي شود.وي با بيان اين كه ۵۲ درصد از غرق شدگان بين سنين ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۲۷ درصد بين سنين ۲۵ تا ۳۴ ساله هستند، افزود: در مجموع بيش از ۸۰ درصد از غرق شدگي ها در بين سنين جواني ۱۵ تا ۳۴ سال رخ مي دهد.
به گفته وي، ۱۲ درصد غرق شدگان را زنان تشكيل مي دهند و اكثر غرق شدگي ها در ساحل بابلسر و سپس به ترتيب محمودآباد، چالوس، تنكابن و نوشهر است.دكتر مغيثي با بيان اين كه در هفته نخست مرداد ماه ،۱۱ در هفته دوم ۷ و در هفته سوم ۱۵ مورد غرق شدگي در استان مازندران گزارش شده است، گفت: از ابتداي مرداد تا كنون ۳۳ غرق شدگي گزارش شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |