شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۸ - Aug 20, 2005
علي اكبر اشعري وزير پيشنهادي آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش بايد محور توسعه باشد
000105.jpg
علي اكبر اشعري وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با همشهري ضمن تشريح برنامه هاي خود براي اين حوزه به اولويتهاي كاري اشاره كرد و گفت: مسائل و مشكلات آموزش و پرورش را بايد در دو بخش فرصتها و تهديدها تقسيم بندي كرد. آنچه امروز تبديل به تهديد شده است مسائل و مشكلاتي است كه از دهه هاي گذشته، حتي قبل از انقلاب به جاي مانده و ريشه  كردن اين مشكلات باعث تعميق روزافزون مشكلات آموزش و پرورش شده است. اگر ما بتوانيم نگاه نظام مديريتي كشور را به سمت اين حوزه جلب كنيم و بتوانيم اهميت جايگاه و نقش آن را روشن سازيم و در مرحله بعد آموزش و پرورش را به جايگاه اصلي خود نزديك كنيم، ديگر شاهد معضلات و مشكلاتي از قبيل كمبود فضاهاي آموزشي، پرورشي و ورزشي نخواهيم بود. اگر يك ذهنيت سازمان يافته و يك برنامه ريزي كامل براي آموزش و پرورش صورت بگيرد، به شكلي صحيح و سريع و ماندگار خواهيم توانست براي هميشه دغدغه معيشت و رفاه فرهنگيان اين كشور را سامان دهيم. ما براي رسيدن به چنين جايگاهي احتياج داريم كه آموزش و پرورش را به عنوان محور اصلي توسعه بپذيريم. من در صورتي كه در اين جايگاه قرار بگيرم، تمام سعي و توان خود را به كار خواهم گرفت تا چنين اتفاقي صورت بگيرد. اشعري با تأكيد بر كار آمد شدن نظام اقتصاد آموزش و پرورش افزود: اگر بتوانيم نظام اقتصادي آموزش و پرورش را به سمتي سوق بدهيم كه تغيير تركيب جمعيتي را مد نظر قرار دهد و در عين حال هزينه هاي غير پرسنلي را نسبت به هزينه هاي جاري به وضعيتي مناسب برسانيم و در عين حال در نظام بودجه بندي آموزش و پرورش نگاه به جلو داشته باشيم به نحوي كه ديگر شاهد كسر بودجه هايي به شكل كسر بودجه سالهاي گذشته و علي الخصوص امسال نشويم، مي توانيم تا حدود زيادي از مشكلات مالي و اقتصادي آموزش و پرورش را كاهش دهيم.
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با اشاره به نامتناسب بودن برخي مقررات و آئين نامه ها به نقش و جايگاه اين وزارتخانه در نظام فرهنگي كشور اشاره كرد و گفت: يك مشكل اساسي عدم هماهنگي و همكاري مؤثر وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و آموزش و پرورش است كه اين مشكل تأثير زيادي بر پذيرش دانشجو و ارتقاي دانش و تربيت نيروي انساني دارد، كه جا دارد در دولت آينده به شكلي صحيح سامان يابد.
اشعري با اشاره به جايگاه آموزش و پرورش در جوامع انساني گفت: توجه ويژه به اين مقوله مي تواند بودجه اين سازمان را افزايش داده ونيز به شكلي واقع بينانه فضاهاي آموزشي را بهينه ساخت و در عين حال شأن و منزلت معلمان را به عنوان كسي كه سكان دار هدايت و تربيت نسل فرداست ارتقا داد و ديگر شاهد اين مسأله نباشيم كه معلم به جاي اهتمام به آموزش و پرورش فرزندان، دغدغه معيشت داشته باشد. علي اكبر اشعري با بر شمردن شرايط جهاني و توسعه مرزهاي دانش افزود: بايد به گسترش فناوري و لزوم كسب مهارت هاي جديد در حوزه هاي IT و T.C.I برسيم. لذا ما بايد با بازانديشي محتوايي نظام آموزش و پرورش و در عين حال شيوه هاي جديد آن را جزء اولويتهاي كاري اين وزارتخانه قرار دهيم. بازسازي زيرساختهاي نظام آموزش و پرورش، منابع انساني، مالي و فضاهاي آموزشي از جمله برنامه هايي است كه با طراحي نظام انتخاب و آموزش و حفظ مديران شايسته و كارآمد در كليه سطوح وروزآمد كردن و حفظ مهارتهاي كاركنان آموزش و پرورش در زمينه فن آوري اطلاعات و ارتباطات اجرايي خواهد شد.
اشعري با تأكيد بر جايگاه انجمنها و نهادهاي صنفي در بدنه دولتي و غيردولتي آموزش و پرورش افزود: اگر اين نهادها و سازمانهاي صنفي را يك تهديد به حساب بياوريم نشان از عقب ماندگي و سياست زدگي است. با نگاه توسعه مدار و كلان آن هم معطوف به خواستن، تمامي اين نهادها و سازمانهاي صنفي را يك فرصت خواهيم ديد چرا كه سامان دادن و توسعه يافتن آموزش و پرورش نه از يك نفر و يك تيم كوچك كه از تمامي كاركنان و انجمنها و صنوف مرتبط با آن برخواهد آمد و چنانچه من در جايگاه وزارت قرار بگيرم، دست تمام آنها را براي حل معضلات آموزش و پرورش خواهم فشرد.

انجمن معلمان انشا در نامه اي به رييس جمهور:
نگاه اشعري به مقوله آموزش و پرورش
نگاهي تازه، فعال و با نشاط است
مهر:  انجمن معلمان انشاي كشور در نامه اي خطاب به رييس جمهور از انتخاب علي اكبراشعري به عنوان وزير آموزش و پرورش تقدير كرده و يادآور شدند كه نگاه اشعري به مقوله آموزش و پرورش ، نگاهي تازه ، فعال و با نشاط است. متن كامل اين نامه چنين است:
رييس محترم جمهوري اسلامي ايران
جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد
با سلام و احترام
روزي كه شهرداري تهران نمايشگاه «ياد يار مهربان» را برگزار كرد و در رفتاري باورنكردني به دعوت احترام آميز از معلمان و مديران مدارس پرداخت و هزينه اي سنگين به تجهيز مدارس اختصاص داد بسياري از معلمان مي گفتند: اي كاش دكتر احمدي نژاد ، وزير آموزش و پرورش بود.
راستش آن روز حتي فكرش را هم نمي كرديم كه شما رييس جمهوري بشويد و كسي را به عنوان وزير آموزش و پرورش كابينه خود معرفي كنيد كه آن نمايشگاه اهداي كتاب و لوازم كمك آموزشي به مدارس را راه اندازي و مديريت كرده است.
بسياري از معلمان آقاي اشعري را نخستين بار همان جا از نزديك ديدند و شناختند. برخورد صميمي ايشان با معلمان و رفتار متين و شايسته شان را ديدند و بعد فهميدند علاوه بر خود ايشان كه عمري را در آموزش و پرورش گذرانده اند حتي همسرشان نيز از نيروهاي آموزش و پرورش است و خانواده اي فرهنگي دارند.
بعد كه ايشان از درس مهجور و مهم انشا به طور جدي حمايت كردند، همه متوجه شدند نگاه ايشان به مقوله آموزش و پرورش و مشاركت اجتماعي دانش آموزان نگاهي تازه و فعال و با نشاط است.
آقاي رييس جمهور! شما از وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترين وزارت و دغدغه جدي خود ياد كرديد و در همان جمع صميمي معلمان انشا فروتنانه و مهربانانه افتخار خود به شغل معلمي ياد كرديد و از آنان براي همكاري در اداره بهتر شهر دعوت نموديد و مي دانيم كه با همين ديدگاه و نگاه روشن و صادقانه است كه جناب آقاي اشعري را براي اين پست حساس انتخاب كرده ايد زيرا مي دانيد كه آموزش و پرورش ما امروز نياز به بازسازي جدي و احياء اساسي دارد و آقاي اشعري از بهترين گزينه ها براي چنين رويكردي است.
ايشان پيش از انقلاب در اين عرصه حضور داشته و پس از انقلاب نيز شهيد رجايي و شهيد باهنر را در مسئوليت هاي مختلف وزارت آموزش و پرورش همراهي كرده و علاوه بر مسئوليت هاي اجرايي و ستادي آموزش و پرورش همچنان به تدريس و مديريت فرهنگي و تاسيس مراكز آموزشي در سطح كشور بخصوص در نقاط محروم پرداخته است.
ايشان علاوه بر تجربه هاي مديريتي كلان در سطح قائم مقام و معاون وزارت ارشاد، مدير مسئولي مجلات سروش و مسئوليت انتشارات و مركز پژوهش هاي صدا و سيما و سمت هاي متعدد اجرايي ديگر فضاي آموزش و پرورش و عرصه هاي مختلف فرهنگي و اجرايي را به خوبي مي شناسد و معلمان و همكاران فرهنگي ما اميدوارند كه روحيه خلاق ، با نشاط و متعادل ايشان زمينه بروز خلاقيت هاي فكري دانش آموزان و ايجاد انگيزه و نشاط در جامعه معلمان را فراهم سازد.
ما به عنوان يكي از تشكل هاي مردمي معلمان ايران صميمانه از اين انتخاب استقبال مي كنيم. اميد كه نمايندگان محترم مجلس نيز با توجه به سوابق آموزشي ، درايت علمي، حسن خلق و سلوك علمي، توان فرهنگي و پيشينه مديريتي ايشان به صحت اين انتخاب مهر تاييد بزنند.
با احترام -انجمن معلمان انشا

رئيس سازمان بهزيستي:
معلولان نيازمند ، از پرداخت
هزينه هاي آموزشي معاف شدند
000099.jpg
عكس: عليرضا بني علي
ايسنا: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: كليه معلولان نيازمند واجد شرايط مي توانند از آموزش رايگان در تمام مقاطع تحصيلي و در كليه واحدهاي آموزشي بهره مند شوند.
دكتر راه چمني در گفت وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: براساس آيين نامه اجرايي ماده (۸) قانون جامع حمايت از حقوق معلولان مصوب هيأت دولت شرايط ورود و مدت آموزش معلولان نيازمند واجد شرايط در واحدهاي آموزشي برابر ضوابط و مقررات آموزشي حاكم بر واحدهاي آموزشي مربوط خواهد بود و معلولان نيازمند واجد شرايط مجازند فقط از آموزش رايگان براي حداكثر مدت آموزشي تعيين شده در آيين نامه آموزشي واحد آموزشي مربوط بهره مند شوند.
وي افزود: بنابراين معلولان در تمام مقاطع مختلف تحصيلي شامل مهدكودك، ابتدايي، راهنمايي، متوسطه، پيش دانشگاهي، آموزش عالي، تخصصي، تكميلي و آموزش مهارتهاي فني و حرفه اي در دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه پيام نور، دانشگاه جامع علمي كاربردي، واحدهاي آموزشي ساير وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات و شركتهاي دولتي از پرداخت هزينه هاي آموزشي معاف شدند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور تصريح كرد: بر اساس اين آيين نامه آن عده از معلولان نيازمند واجد شرايط كه از بورسيه تحصيلي يا تعهد دبيري با پوشش صد در صد استفاده مي كنند، نمي توانند از آموزش رايگان مقرر شده در اين آيين نامه بهره مند شوند.
وي به ايسنا گفت: همچنين آن عده از معلولاني كه بخشي از هزينه آموزش يا بورسيه آنها از منابع اعتباري دستگاههاي دولتي تأمين مي شود، فقط مي توانند تا سقف كسري هزينه هاي آموزشي از تسهيلات و مزاياي اين آيين نامه استفاده كنند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور در پايان خاطرنشان كرد: هيأت دولت همچنين سازمان مديريت را موظف كرد كه اعتبار مورد نياز براي دانشجويان معلول نيازمند براساس ماده (۵۰) قانون برنامه چهارم را پيش بيني و پرداخت كند.
تقدير از مددكاران اجتماعي نمونه كشور
بنا به گزارش ديگري چهارمين جشنواره تقدير از مددكاران اجتماعي نمونه سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر محمد رضا راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي به مناسبت ۱۳ رجب، روز مددكار ايدئولوژي حاكم بر مددكاري را ايدئولوژي مذاهب مقدس و سيره ائمه و جزء اصول مكتب اسلام دانست و افزود: سيره ياري رساندن به ديگران در فطرت همه انسانها وجود دارد كه يكي از رسالت هاي پيامبران شكوفايي اين فطرت است.
وي با اشاره به نقش مددكاران به عنوان تامين كننده سلامت اجتماعي افراد، گفت: مراكز متعددي در سازمان بهزيستي مانند مراكز مداخله در بحران رواني و اجتماعي براي خانواده هاي در معرض طلاق و مراكز درمان اجتماع محور اعتياد، ساماندهي كودكان خياباني، خانه هاي دختران فراري و بازپروري زنان آسيب ديده فعالند مددكاران در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و كاهش عوامل خطر مي كوشند، در جهت تحقق رفاه اجتماعي كشور عمل كنند.
به گفته رئيس سازمان بهزيستي ضمن اين كه مددكار نقش اصلي را در مراكز توانبخشي عهده دار است حتي در حل مشكلات امنيتي و سياسي نقش داشته و مقاومت مردمي را به مشاركت مردمي تبديل مي كند.
وي خاطرنشان كرد: لذا دولت و مجلس بايد توجه ويژه اي به آگاه سازي مردم و تبيين جايگاه مددكار داشته باشند و از اين طريق ضريب امنيت ملي را بالا برده و امنيت اجتماعي در كشور ايجاد كنند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اين كه ۸۵۰ مددكار رسمي و قراردادي در اين سازمان مشغول به كارند، افزود: ۲۵ درصد مديريت سازمان بهزيستي به مددكاران واگذار شده است، اين در حاليست كه دو درصد از پرسنل اين سازمان را مددكاران تشكيل مي دهند.

فرمانده پليس راه كشور:
علائم هشداردهنده ۴۰ درصد
تلفات جاده ها را كاهش داده است
000102.jpg
فارس: فرمانده پليس راه كشور با بيان اينكه حضور ۲۰۰ پليس مخفي در درون اتوبوس هاي بين شهري يكي از راهكارهاي موثر براي حفظ سلامت مسافران بوده است، گفت: قراردادن علائم هشدار دهنده در نقاط حادثه خيز حداقل ۴۰ درصد از تلفات جاده ها را كاهش داده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و ترابري استان تهران رويانيان كه در گردهمايي مديران ادارات كل مناطق مركز و شمال راه و ترابري و فرماندهان پليس راه در منطقه گچسر حضور يافته بود، گفت: متاسفانه سال گذشته و در ماههاي مرداد و شهريور حدود ۶ هزار نفر از هموطنان بر اثر بي احتياطي رانندگان و نقص فني وسايل نقليه كشته شدند و ۶۵ هزار نفر نيز دچار مصدوميت شده بودند. وي اضافه كرد: امسال براي كاهش تصادفات، طرح بهبود اضطراري عبور و مرور در جاده ها را كه در راستاي طرح نوروز است اجرا كرديم و براساس آن در يكهزار نقطه حادثه خيز جاده اي دركشور حضور پليس پياده را درنظر گرفتيم كه خوشبختانه اجراي اين طرح موجب كاهش بسياري از تلفات انساني شد . وي ادامه داد: در طول سه ماهه اول امسال در جاده هاي استان تهران حدود ۵۰۰ كشته كمتر نسبت به سال گذشته داشتيم كه نمي توانيم از خدمات اداره كل راه و ترابري استان تهران به سادگي بگذريم. وي يادآور شد: در سال ۸۳ ، استان خراسان مقام اول را در ارائه خدمات ايمني جاده ها داشته است و امسال هم اين عنوان به استان قم و سمنان تعلق گرفته است. رويانيان گفت: به  رغم اينكه كاهش تصادفات
۳/۲ درصد پيش بيني شده بود اما فرماندهي جديد نيروي انتظامي با پيشنهاد خود آن را به ۲۰ درصد كاهش تصادفات رسانده است.
در ادامه اين گردهمايي سالانه كه براي دومين بار برگزار مي شود، مدير كل راه و ترابري استان تهران گفت: استفاده از اقدامات فيزيكي در جاده هاي كشور فقط مي تواند به عنوان يك مسكن تلقي شود و اگر ما بخواهيم به آرمانهاي خود در ايمن سازي جاده ها برسيم ناچار به فرهنگ سازي هستيم . صديقي افزود: از تمام رسانه هاي گروهي
به خصوص صدا و سيما به عنوان رسانه ملي كه از مسئوليت بيشتري در راه آگاه سازي مردم برخوردار است انتظار داريم به منظور كاهش نرخ تصادفات و رساندن ميزان آن به نرخ تصادفات كشورهاي پيشرفته با اختصاص حداقل چند ساعت از برنامه هاي يك شبكه تلويزيوني در راه فرهنگ سازي حمل و نقل و ترافيك ما را ياري دهد. وي تصريح كرد: در سال ۸۳ بيش از ۶۰۰ كيلومتر از شبكه راههاي استان تهران بهسازي و ايمن سازي شده و به منظور افزايش ايمني ترافيك در شبها ۲۰۰ كيلومتر از راههاي اين استان به سيستم روشنائي مجهز شده است و در اين مدت بيش از ۴۲۰ ميليارد ريال صرف بهسازي مرمت و ايمن سازي راهها شده است. وي اظهار اميدواري كرد: همين روند نيز در سال ۸۴ ادامه پيدا كند و بهسازي شبكه راههاي استان تهران كه به لحاظ دارا بودن سهم عمده اي از ترافيك كشور از اهميت بيشتري برخوردار است ايمني لازم را كسب كند.

دوره هاي فراگير مجازي مهندسي شيمي
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه تهران دوره فراگير مجازي مهندسي شيمي - طراحي فراگير را برگزار مي كند.
دانشكده فني دانشگاه تهران با همكاري مركز آموزشهاي الكترونيكي دوره فراگير آموزش الكترونيكي نوبت دوم رشته مهندسي شيمي - طراحي فراگيردر مقطع كارشناسي نموده است و براي سال تحصيلي ۸۵-۸۴ دانشجو مي پذيرد.
به گزارش ايسنا بر اين اساس متقاضيان بايد حداكثر تا دهم شهريور ماه مدارك لازم را با پست پيشتاز به پرديس شماره دو دانشكده فني دفتر آموزشهاي فراگير ارسال كنند و نتايج نهايي پذيرفته شدگان نيز تا پايان شهريور ماه از طريق نشريه پيك سنجش و وب سايت دانشكده فني دانشگاه تهران اعلام مي شود.فارغ التحصيلان رشته رياضي مقطع پيش دانشگاهي و يا ديپلم نظام قديم با حداقل معدل كتبي ديپلم ۱۴ به شرط آنكه متوسط نمرات دروس فيزيك، شيمي و رياضي ديپلم آنها كمتر از ۱۴ نباشد مي توانند در اين دوره ثبت نام كنند.
بر اساس اين گزارش، به كليه فارغ التحصيلان اين دوره مدرك رسمي  دانشگاه تهران در رشته مهندسي شيمي  اعطا مي شود و شركت در تمامي  مراحل آن مستلزم پرداخت هزينه تحصيلي است.
اين دوره به صورت دو مرحله برگزار مي شود. مرحله اول به مدت يك ترم و به صورت آموزش الكترونيكي برگزار مي شود كه دروس رياضي يك، فيزيك يك و شيمي  عمومي  يك در اين مرحله ارايه مي شود.

خاتمي در مشهد: سطحي نگري سازمان مي شود
تا خود را تحميل كند
ايسنا:خاتمي كه در جمع هزاران نفر از مردم مشهد و زائران بارگاه ملكوتي امام رضا در صحن جامع رضوي حرم مطهر سخن مي گفت، با بيان اينكه مشكل امروز ما فقط سنت پرستي، ظاهر پرستي و سطحي نگري نيست، گفت: مشكل اين است كه اين
سطحي نگري دارد به صورت يك سازمان درمي آيد تا خود را تحميل كند.
خاتمي  تصريح كرد: امروز همان جريان تحجر و مقدس مآبي و ضديت با پيشرفت، با تحليل هاي فلسفي و با سفسطه، زيبا مي شود و متاسفانه قربانيان اين جريان جوانان عزيز و صاحبان احساسات پرشوري هستند كه حاضرند در راه نظام فداكاري كنند.
وي اين جريان را مشكل جهان اسلام دانست و گفت: اين جريان در ديگر كشورهاي اسلامي به صورت القاعده و طالبان ظهور كرده است.وي تصريح كرد: امروز همان تحجر و مقدس مآبي با لعاب تحليل هاي فلسفي داراي سازمان فكري - تشكيلاتي مي شود تا خودش را به عنوان انديشه اصيل اسلامي تحميل كند.خاتمي  ادامه داد: هر دو اين جريان چه به شكل القاعده و چه به شكل مكتب فكري- فلسفي، تغذيه كننده دشمن خارجي هستند.

كريمي راد: بدحجابي جرم مشهود است
و ضابطان بايد با آن برخورد كنند
ايسنا: سخنگوي قوه قضاييه گفت: بدحجابي يا بي حجابي فرق نمي كند وقتي ظاهر فرد مشخص باشد كه برخلاف قانون عمل كرده جرم مشهود است و ضابط مي تواند با استفاده از راهكارهايي برخورد قانوني كند.
جمال كريمي راد درباره ضابطان دستگاه قضايي و حدود اختيار آنها اظهار داشت: طبق ماده ۱۵ آيين  دادرسي كيفري، ضابطان دادگستري ماموراني هستند كه تحت نظارت و تعليمات مقام قضايي در كشف جرم، بازجويي مقدماتي، حفظ آثار و دلايل جرم، جلوگيري از افراد و مخفي شدن متهم و ابلاغ اوراق به موجب قانون اقدام مي كنند.سخنگوي قوه قضاييه خاطرنشان كرد: گزارش ضابطان دستگاه قضايي در صورتي معتبر است كه موثق بوده و مورد اعتماد قاضي باشد.ضابطان دادگستري موظف هستند دستورات مقام قضايي را اجرا كنند و در صورت تخلف از سه ماه تا يك سال انفصال از خدمت و از يك تا شش ماه حبس محكوم خواهند شد.كريمي راد دادستان را مسئول آموزش و تعليم به ضابطان عنوان كرد و افزود: رياست بر ضابطان دادگستري از حيث وظايفي كه بر عهده دارند با دادستان است و دادستان در آموزش آنها مسئوليت دارد.معمولا در تمام حوزه هاي قضايي براي ضابطان كلاس هاي توجيهي برگزار مي شود.
وي درباره محدوده اين جرايم و اين كه آيا مي توان مثلا بي حجابي، بدحجابي و يا روابط افراد با يكديگر را نيز جز جرايم مشهود محسوب كرد و آيا ضابط قضايي در اين موارد صلاحيت تشخيص دارد؟ اظهار داشت: بي حجاب و بدحجاب فرق نمي كند و وقتي ظاهر فرد مشخص است كه بر خلاف قانون عمل كرده جرم مشهود است و ضابطان با استفاده از راهكارهايي مي توانند برخورد قانوني كنند.كريمي راد خاطرنشان كرد: جرم هايي كه در منظر مامور اتفاق افتد، از جمله بدحجابي يا فعل حرام ديگري و مأمور آن را مي بيند، جرم است و بايد بر اساس قانون اقدام شود.ماموران براي اين برخورد آموزش ديده اند و راهكارهاي لازم را براي ماموران نيروي انتظامي مشخص شده است.سخنگوي قوه قضاييه همچنين درباره تصميم دادگاه تجديد نظر براي پرونده مرگ زهرا كاظمي گفت: قضات پرونده تصميم خود را به زودي اعلام خواهند كرد.

تيم المپياد كامپيوتر ايران به لهستان اعزام شد
گروه علمي فرهنگي: تيم المپياد دانش آموزي كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران به منظور شركت در هفدهمين المپياد جهاني انفورماتيك (كامپيوتر) به كشور لهستان اعزام شد.
ميرزايي، رئيس باشگاه دانش پژوهان جوان با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: المپياد بين المللي كامپيوتر با شركت نمايندگان بيش از ۸۰ كشور جهان از ۲۷ مرداد ماه تا سوم شهريور ماه سال جاري در كشور لهستان برگزار مي شود.
تيم المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران نيز كه متشكل از چهار دانش آموز پسر است بامداد جمعه از طريق فرودگاه مهرآباد عازم لهستان شد.
وي خاطرنشان كرد: سرپرستي تيم المپياد دانش آموزي كامپيوتر را دكتر جابري پور بر عهده دارد.
تيم دانش آموزي المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران سال گذشته در شانزدهمين المپياد جهاني كامپيوتر كه در كشور يونان برگزار شد با كسب يك مدال طلا و سه مدال نقره به مقام ششم جهان دست يافت.

تقدير سازمان بهداشت جهاني
از تلاش ايران در امور بهداشتي
ايرنا: مشاور ارشد دبير كل  سازمان  بهداشت  جهاني  گفت : تلاش  ايران  براي  نيل  به استانداردهاي  بهداشتي  جهاني  عالي  و شگفت  انگيز است .
دكتر كالين  تان  هويست  كه  براي  بررسي  وضعيت  بهداشت  چند منطقه  مرزي به  شهرستان  جلفا در استان  آذربايجان  شرقي  سفر كرده  بود ديروز در گفت  وگوبا خبرنگار ايرنا افزود: وضعيت  بهداشتي  ايران  در سطح  استانداردهاي  عمومي و جهاني  است  و ايران  تنها كشور منطقه  است  كه  توانسته  است  مشكلات  بهداشتي خود را حل  كند.
وي  درباره  دليل  انتخاب  شهرستان  جلفا جهت  آغاز همكاري  بهداشت  جهاني  وايران  در بخش  همكاري هاي  بين  بخشي  افزود: جلفا يكي  از مناطقي  است  كه ايران  توانسته  است  اقدامات  برجسته اي  در امر بهداشت  انجام  دهد.
هويست  گفت : منطقه  مرزي  جلفا اولين  منطقه  است  كه  از آن بازديد مي كنم  وبتدريج  از همه  مناطق  مورد نظر در ايران  بازديد خواهم  كرد.
مشاور ارشد دبيركل  سازمان  بهداشت  جهاني  در نشست  كار گروه  بهداشت  ودرمان  جلفا نيز شركت  كرد و بيمارستان  ۶۴ تختخوابي  هاديشهر را نيز موردبازديد قرار داد.

زمين لرزه زرين دشت را لرزاند
زمين  لرزه اي  به  شدت  ‎/۳ ۴ درجه  ريشتر ساعت  ۱۳ و ۳۲ دقيقه  روز جمعه شهرستان  زرين  دشت  در جنوب  استان  فارس  را لرزاند.
شبكه  لرزه  نگاري  فارس  وابسته  به  مركز ژئو فيزيك  دانشگاه  تهران  كانون  اين زمين  لرزه  را حد فاصل  ۸۰/۲۷ درجه  عرض  و ۴۱/۵۴ درجه طول  جغرافيايي  ثبت  كرد.
هنوز از تلفات  و زيانهاي  احتمالي  اين  زمين  لرزه  كه  ششمين  زمين  لرزه  درمناطق  جنوبي  استان  فارس  در ۱۰ روز گذشته  است  گزارشي  نرسيده  است .
شهرستان  زرين  دشت  در فاصله  ۳۰۰ كيلومتري  جنوب  شرق  شيراز است  و از جمله مناطق  آسيب  پذير در زلزله  است .

هزينه۹۳۴ ميليارد تومان از درآمد ماه هاي آينده
مهر: در چهار ماهه اول امسال خزانه داري كل كشور ناچار شد كه براي تامين و پرداخت هزينه هاي ضروري كشور مبلغ ۹ هزار و ۳۴۸ ميليارد ريال درآمد ماههاي آتي را به مصرف برساند. بر اساس گزارشهاي تهيه شده در وزارت اقتصاد موجودي حساب درآمد عمومي كشور نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در پايان تيرماه ۱۳۸۴ مبلغي در حدود ۵۶ هزار و ۵۱۲ ميليارد ريال است و اين درحالي است كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل مبلغي در حدود ۱۱ هزار و ۴۴۴ ميليارد ريال بوده است.در چهارماهه اول سال جاري ۱۲ هزار و ۱۳۸ ميليون دلار حاصل از صادرات نفت خام به حساب درآمد عمومي كشور واريز شده است كه نسبت به رقم مصوب بودجه اي ۷ هزار و ۴۲۹ ميليون دلار بيشتر تحقق يافته است.در صورتي كه درآمد حاصل از صادرات نفت خام در چهارماهه اول امسال( ۳/۱۲۱۳۸ ميليون دلار) از رقم مصوب بودجه اي حاصل از اين نوع درآمد
( ۳/۴۷۰۹ ميليون دلار) كسر كنيم و رقم حاصل را در نرخ خريد دلار در اين مدت( ۶/۸۸۶۲ ) ضرب كنيم، مبلغ حاصل ۶۵ هزار و ۸۴۰ ميليون ريال خواهد شد. بدين ترتيب چنانچه به مبلغ حاصله مزبور، ۲۰ ميليارد ريال موجودي ريالي مصرف نشده حساب بانكي استفاده از ذخيره ارزي در پايان تيرماه خزانه به آن اضافه شود و رقم حاصل را از كل موجودي حساب درآمد عمومي در اين مدت كسر كنيم، مبلغ حاصل ۹ هزار و ۳۴۸ ميليارد ريال مي شود كه خزانه داري كل كشور ناچار شده است كه براي تامين و پرداخت هزينه هاي ضروري كشور مبلغ فوق درآمد ماههاي آتي را به مصرف برساند.

فرمانده كل قوا با اعطاي درجه سرتيپ دومي
به جمعي از نظاميان موافقت كرد
فارس: به مناسبت ميلاد فرخنده مولي الموحدين علي بن ابي طالب (ع) جمعي از ارتشيان و پاسداران ستاد كل نيروهاي مسلح با موافقت فرمانده معظم كل قوا مفتخر به درجه سرتيپ دومي شدند.به مناسبت ميلاد مولود كعبه حضرت علي(ع) و بنابر تصويب فرماندهي معظم كل قوا از سوي سرلشكر بسيجي سيد حسن فيروز آبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، به جمعي از ارتشيان و پاسداران درجه سرتيپ دومي اعطا گرديد.
سرلشكر فيروزآبادي خطاب به اين افراد گفت: وقتي كه امير يا سردار مي شويد يعني يك فرمانده مستقل شده ايد و هر ماموريتي كه به شما بدهند مانند جذب نيرو، سازماندهي، آموزش و رزمايش و... تصميمات جانبي و انجام ماموريت در منطقه تعيين شده را به تنهايي قادريد كه انجام دهيد.

فردا مجلس كار بررسي كابينه پيشنهادي را آغاز مي كند
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس گفت: نمايندگان مجلس از روز يكشنبه با صرف ۳۶ و نيم ساعت كاري، كابينه پيشنهادي رئيس جمهور را بررسي خواهند كرد.
حميدرضا حاجي بابايي با اشاره به مواد ۱۸۸ تا ۱۹۲ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: بررسي كابينه و دادن راي اعتماد يا عدم اعتماد به وزراي پيشنهادي از ساعت هشت صبح روز يكشنبه در دستور كار مجلس قرار دارد.
وي تصريح كرد: مجلس روزي ۸ ساعت در ۲ شيفت كاري كابينه را بررسي مي كند و نطق پيش از دستور نمايندگان كه طبق معمول در ابتداي هر جلسه بيان مي شد در طول اين هفته مطرح نمي شود.
نماينده همدان در مجلس شوراي اسلامي افزود: ابتدا رئيس جمهور ظرف ۲‎/۵ساعت برنامه ها و ديدگاه هاي خود را ارائه مي كند و سپس پنج نماينده مخالف و پنج نماينده موافق هر كدام به مدت ۱۵ دقيقه نظرات خود را بيان خواهند كرد. البته نمايندگان موافق و مخالف مي توانند بخشي از وقت خود را به ديگر نمايندگان هم واگذار كنند.
حاجي بابايي اضافه كرد: ۲۱ وزير نيز هر كدام به مدت نيم ساعت برنامه هاي خود را تشريح مي كنند و طبق آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي ۲ نماينده به عنوان مخالف و ۲ نماينده به عنوان موافق و هر كدام به مدت ۱۵ دقيقه مي توانند صحبت كنند. وي با بيان اينكه مجموع اين زمان ۳۶ ساعت و نيم مي شود، تصريح كرد: اگر هر شيفت كاري ۴ ساعت و هر روز هم ۲ شيفت كار كنيم تا ظهر روز پنج شنبه كار بررسي كابينه به طول خواهد كشيد مگر اينكه نمايندگان موافق و مخالف نخواهند صحبت كنند. عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي افزود: وزراي پيشنهادي بر اساس حروف الفباي وزارتخانه  به ترتيب در صحن علني مجلس صحبت خواهند كرد. حاجي بابايي خاطرنشان كرد: پس از پايان سخنان وزرا و سخنان موافق و مخالف براي همه وزرا در يك زمان ولي جدا، جدا، راي گيري به عمل خواهد آمد. وي افزود: چنانچه نمايندگان از همه فرصت براي صحبت به عنوان موافق و مخالف استفاده نكنند و روز چهارشنبه بررسي كابينه به پايان برسد، تقاضاي استعفاي
سيد احمد موسوي نماينده اهواز و عضو هيات رئيسه مجلس در دستور كار قرار مي گيرد و بعد از آن ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي مصوب ۱۳۸۰ مجلس شوراي اسلامي در دستور كار قرار مي گيرد. سيد احمدموسوي بنا به دعوت احمدي نژاد براي قبول مسئوليت معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري از سمت نمايندگي خود استعفاء داده است.
از سوي ديگر، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش بيني كرد كه اكثر قريب به اتفاق وزراي پيشنهادي محمود احمدي  نژاد رئيس جمهوري از مجلس راي اعتماد بگيرند.رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس همچنين با اشاره به آخرين نشست فراكسيون اصولگرايان در روز شنبه با وزراي پيشنهادي تصريح كرد: اين نشست و همچنين سخنان وزراي پيشنهادي در جلسات كسب راي اعتماد، تاثير زيادي در راي نمايندگان خواهد داشت.رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به تجربه كسب راي اعتماد كابينه هاي گذشته از مجلس، ابراز اميدواري كرد كه كابينه احمدي نژاد نيز در كسب راي اعتماد مجلس مشكلي نداشته باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |