شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۸ - Aug 20, 2005
نگاه مدبرانه به فوتبال
تيم ملي فوتبال را بايد حمايت كرد
000075.jpg
جهانگير كوثري: كسب رده پانزدهم در جهان و ايستادن در رده اول كشورهاي آسيايي همزمان شد با شكست در يوكوهاما. اين شكست اهميت چنداني براي فوتبال ما ندارد، اما پروسه اي كه فوتبال طي يك سال گذشته طي كرده به نوعي با مسائل تيم ملي گره خورده است. هر واكنشي كه فدراسيون از خود نشان مي دهد، اثرات و عكس العملهايش از طرف مطبوعات،  راديو و تلويزيون و منتقدان فدراسيون فوتبال به تيم ملي نيز برمي گردد. در واقع ملاك تمام نتايج فوتبال ما را در چهره تيم ملي مي بينند و متأسفانه اين فضا به سود فوتبال و تيم ملي نخواهد بود. شيوه انتخابي و برخورد فدراسيون فوتبال به نظر مي رسد حساب شده و در شأن يك فدراسيون نيست. فدراسيون مي تواند با نگرشي تازه تر و طراحي منطقي تري اين مشكل را حل كند. تيم ملي ما در يوكوهاما نتيجه بدي به دست نياورد، اما موج حملات به فدراسيون و تيم ملي بسيار گسترده تر از آن چيزي بود كه ما شاهدش بوديم. مطبوعات كاملاً موضع گيري گروهي و جمعي عليه فدراسيون پيشه كرده اند و گريز از تقابل امكان پذير نيست مگر اين كه فدراسيون به نوعي تغيير روش در برخورد با مطبوعات و راديووتلويزيون داشته باشد وگرنه دود اين جريان به چشم تيم ملي خواهد رفت و اين به صلاح ورزش و فوتبال ما نيست.
در مقابل ژاپن نتيجه و شكل بازي به گونه اي نبود كه هجمه مطبوعات در اين ابعاد آغاز شود و اكثر برنامه هاي ورزشي راديو و تلويزيون نيز از زواياي متفاوت به آن انتقاد كنند و حتي نزديكترين مربيان و كارشناسان به فدراسيون نيز به آن انتقاد داشته باشند. محمد مايلي كهن در برنامه تلويزيوني شديدترين حملات را نسبت به فدراسيون و رفتار متكبرانه مسئولين داشت. تنش موجود در فضاي فوتبال در روحيه بازيكنان و موقعيت آنها تأثير منفي خواهد گذاشت و اين بحث اگر به باشگاه ها و ورزشگاه ها نيز راه پيدا كند براي فوتبال ما خوشايند نخواهد بود. تيم ملي انصافاً نتيجه دور از ذهن و بازي انتقادآميزي در مقابل ژاپن انجام نداد. يك شيوه حساب شده نسبتاً دفاعي و كسب نتيجه (۲-۱) كه بهترين نفرات را نيز به همراه نداشت. برانكو مربي باهوش و زيركي است و با وجود دراختيار نداشتن پنج بازيكن اصلي و تأثيرگذار نتيجه خوبي را از ديدار با ژاپن بدست آورد. قصد تجزيه و تحليل بازي را در بعد فني نداريم، اما حق تيمي كه در خانه حريف در مقابل يكي از قدرتهاي بزرگ آسيا اين نتيجه را بدست مي آورد، اين همه انتقاد نيست. اگر بحث تيم ملي را از فدراسيون جدا مي كردند، انتقادات تا اين اندازه گسترده و يكطرفه نبود. تيم ملي فوتبال ايران به موفقيت بزرگي دست يافته كه بتواند در كنار تيمهاي برتر پنج قاره در رخداد بزرگي چون جام جهاني حضور يابد. وظيفه ماست كه بستر را به گونه اي فراهم نماييم كه در اين عرصه مهم نتايج معقول تري را به دست آوريم. با اين موج مخالفي كه به راه افتاده و فدراسيون و تيم ملي نيز در آن هدف قرار گرفته اند اين مهم به دست نخواهد آمد. تدبير مسئولين ورزش آينده حكم مي كند تا براي جلوگيري از اين مسئله به گونه اي برنامه ريزي كنند كه تيم ملي در كمال آرامش و به دور از تمام تنش هاي موجود بتواند برنامه يك ساله خود را تا بازيهاي جام جهاني طراحي كند. شايد يكي از برنامه هاي مهم مدير آينده ورزش ايجاد فضاي صاف و روشن براي فوتبال باشد و انتخاب سياستي كه همگان را جذب فوتبال و همگان را در يك راستا براي موفقيت تيم ملي ترغيب نمايد.
فوتبال به عنوان يك رشته مردم پسند با ديگر رشته هاي انفرادي و حتي گروهي تفاوتهاي چشم گيري دارد. در واقع خود فوتبال مستقلاً نياز به برنامه ريزي جداگانه اي دارد. اين نگاه در تمام كشورهاي جهان وجود دارد كه فوتبال را در ظرف جداگانه قرار دهند و اين امر حمل بر تبعيض و تفاوت فوتبال با ديگر رشته ها نيست. نگرش مسئولين ورزش آينده به فوتبال نيز دليل آن نيست كه برنامه هاي كلان ورزش زمين گذاشته شود و فوتبال را به عنوان يك رشته تافته جدابافته مورد ارزيابي قرار دهند. فوتبال ما امروز نيازمند يك مديريت مدبرانه است تا تيم ملي ما بتواند در جام جهاني به موفقيت نسبي دست پيدا كند. اين تيم را بايد حمايت كرد.

آخرين وضعيت استقلال و پرسپوليس از زبان مهرعليزاده
000072.jpg
رئيس سازمان تربيت بدني درباره مراحل مختلف در اختيار گرفتن، سهامي خاص و عام شدن و آماده كردن سهام فروش باشگاه فرهنگي، ورزشي پرسپوليس تهران سخن گفت. محسن مهرعليزاده گفت: براي فروش سهام باشگاه ۳ مرحله مجمع عمومي باشگاه را برگزار كرديم تا سهام آماده فروش شود و من چون دو باشگاه بزرگ ايران (پرسپوليس و استقلال) را مانند فرزندان خود زير بال و پر داشتم، سعي كردم كه نهايت حمايت را از هواداران داشته باشم. سال گذشته باشگاه پرسپوليس بيش از ۴ ميليارد تومان گردش مالي داشته است .از سوي ديگر ۱‎/۵ميليارد تومان از سوي دولت به پرسپوليس كمك شده است و در مقابل در همان سال ۱‎/۱ميليارد تومان نيز به تيم استقلال پرداخت شد. امسال نيز در۳مرحله يعني مرحله اول مبلغ ۴۸۰ميليون تومان، مرحله دوم ۲۰۰ميليون تومان (دو روز قبل) و ۳۰۰ ميليون تومان نيزبه باشگاه پرسپوليس پرداخت مي شود، كه اين مبلغ جمعا ۹۸۰ميليون تومان در شش ماه اول سال جاري خواهد بود. براي تيم استقلال نيز از محل بند چ حدود ۲‎/۵ميليارد تومان هزينه مي شود، سرمايه گذاري براي حفظ جوانان واجب است، چطور كه وزارت مسكن براي مسكن مردم هزينه مي كند ما هم بايد در راه سلامتي روح و روان جوانان و انسانها هزينه كنيم و به جاي هزينه كردن هزاران هزار ميليارد تومان در راه سلامتي بدن و درمان، در ورزش بايد هزينه خوبي اختصاص دهيم. اين دو باشگاه در ليگ فوتبال مي درخشند، اگر اين دو تيم نبودند ليگ فوتبال باشگاه هاي برتر ايران اين چنين پررونق نبود، اگر چه چند سال است قهرمان نشده اند.

هانوفر و بايرن در جام حذفي به ميدان مي روند
000078.jpg
حسن حيدري: رقابتهاي جام حذفي آلمان از امروز آغاز مي شود و در مهمترين بازي هانوفر در زمين تيم دسته دومي كلن به ميدان مي رود.در اين ديدار وحيد هاشميان از ابتدا در خط حمله اين تيم قرار مي گيرد و روز سختي را در برابر كلن در پيش دارد. او در دو بازي گذشته هانوفر در بوندس ليگا درخشش چشمگيري نداشت به گونه اي كه حتي در ديدار دوم اين تيم مقابل نورنبرگ در نيمه دوم تعويض شد. رقابتهاي جام حذفي فردا نيز با ديدار تيم هاي بايرن مونيخ و نورپين دنبال مي شود كه در اين بازي به نظر مي رسد باز هم علي كريمي از ابتدا به ميدان بيايد.رقابتهاي بوندس ليگا اين هفته به دليل انجام رقابتهاي جام حذفي هفته آينده انجام مي شود.

براي نخستين بار در تاريخ شناي ايران
مدال طلا و ركورد جديد آسيا به نام محمد عليرضايي
000081.jpg
نخستين روز از چهارمين دوره مسابقات شناي رده هاي سني در كشور تايلند با كسب نخستين مدال طلاي شناي ايران و ركوردشكني محمد عليرضايي به پايان رسيد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فينال رشته ۵۰ متر قورباغه بعدازظهر جمعه در شهر بانكوك برگزار شد و طي آن محمد عليرضايي دارنده مدال نقره دوره گذشته اين رقابت ها با زمان ۲۹ ثانيه و ۲۰ صدم ثانيه علاوه بر كسب مدال طلاي اين دوره از مسابقات، ركورد اين ماده را در آسيا كه در اختيار شناگر چيني با زمان ۲۹ ثانيه و ۶۸ صدم ثانيه بود، به ميزان ۴۸ صدم ثانيه بهبود بخشيد. اين براي نخستين بار است كه يك شناگر ايراني، علاوه بر كسب مدال طلاي آسيا، ركورددار يكي از مواد رشته شنا در آسيا مي شود.
نتايج ساير شناگران ايراني: شاهين برادران در ماده ۲۰۰ متر كرال پشت در مكان ششم آسيا ايستاد. سهيل آشتياني در ماده ۴۰۰ متر آزاد عنوان چهارمي را كسب كرد. حميدرضا مبرز در ماده ۱۰۰ متر پروانه به مقامي بهتر از هفتمي دست نيافت.
در قسمت شيرجه اين رقابت ها نيز مجتبي ولي پور در ميان ۱۵ شيرجه روي برتر آسيا با ۱۲ سال سن مدال برنز قسمت تخته فنر را كسب كرد.

ناكامي ورزش هاي گروهي ايران در بازيهاي دانشجويان
واليبال هم متوقف شد
علي شاكري: در بيست و سومين دوره المپيك دانشجويان در ازمير تركيه، فوتبال، واليبال و بسكتبال نمايندگان ورزش هاي گروهي دانشجويان ايران هيچ كدام نتوانستند برآورنده انتظارات باشند و دستشان از مدال كوتاه ماند. در ميان اين سه رشته ورزشي، واليبال كه توانسته بود خود را به مرحله يك چهارم نهايي برساند در مقابل ژاپن تن به شكست سه بر صفر داد و مجبور به پيكار بر سر كسب مقام پنجمي تا هشتمي شد. واليبال در اين مرحله عصر روز پنج شنبه تيم اسلواكي را در سه ست پياپي مغلوب كرد تا شانس خود را براي مقام پنجم در ديدار با لهستان جستجو كند. بسكتبال كه با سه شكست در دور مقدماتي به گروه بازنده ها رفت، براي بدست آوردن عنوان هفدهم تا بيستم تيم هاي پرو و انگليس را شكست داد.
فوتبال هم براي مقام يازدهم تا دوازدهم بازي كرده است. در اين ميان باز هم واليبال به نسبت دو رشته ورزشي ديگر موفق تر عمل كرد، هرچند كه انتظار داشتيم اين تيم با عبور از سد ژاپن راهي كوتاه تا رسيدن به مقام و عنوان براي خود مهيا مي كرد. چه مقام پنجم يا ششم براي اين تيم بدست آيد اين بهترين نتيجه براي واليبال در چند دوره حضور در بازيهاي جهاني دانشجويان خواهد بود.

منچستر امروز ميزبان آستون ويلاست
تيم منچستر يونايتد امروز در آغاز هفته دوم ليگ برتر ميزبان آستون ويلاست. منچستري ها در ليگ برتر آغاز خوبي داشتند و با دو گل اورتون را شكست دادند. فرگوسن در اين بازي همچنان به درخشش پارك جي سونگ اعتقاد دارد. در ساير بازي هاي امروز بلكبرن با فولام، چارلتون با ويگان، ليورپول با ساندرلند، نيوكاسل با وستهام، تاتنهام با ميدلزبرو، وست برومويچ با پورتموث و بيرمنگام با منچسترسيتي ديدار مي كنند.فردا نيز در استمفورد بريج چلسي ميزبان آرسنال است.

مسابقات تكواندو نوجوانان آسيا - قزاقستان
حاجي زواره نقره گرفت
سومين دوره مسابقات تكواندوي نوجوانان آسيا اقيانوسيه در قزاقستان، نخستين روز خود را با كسب يك مدال نقره توسط نماينده ايران و حذف دو نماينده ديگر پشت سر گذاشت. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مسابقات در وزن پنجم، فرشاد جروقي در ميان ۱۳ تكواندوكا، در ديدار نخست به مصاف حريفي از كره رفت و با حساب ۱۷ بر ۲۵ بازي را به حريف واگذار كرد و از دور رقابت ها حذف شد. در وزن هفتم نيز مسعود حاجي زواره در ديدار نخست ۹ بر ۳ حريفي از استراليا را از پيش رو برداشت، در ديدار دوم به مصاف تكواندوكاي لبنان رفت و اين حريف را نيز ۷ بر ۳ مغلوب كرد، در ديدار نيمه نهايي با آقاي آكيموف، نماينده كشور ميزبان مبارزه كرد و با حساب ۶ بر يك به ديدار نهايي راه يافت، در اين ديدار با نتيجه ۷ بر ۵ مغلوب لي شي چونگ از چين شد و نخستين مدال نقره ايران را در اين رقابت ها كسب كرد.

پيروزي پرگل فولاد در آلمان
سايت  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا از كوئيك  بورن  گزارش  داد: تيم  فوتبال  فولاد خوزستان  مدافع  عنوان  قهرماني  ليگ  حرفه اي  باشگاههاي  ايران  در ديدار دوستانه  مقابل  تيم  آماتور تي  يو اس  هولشتن  با نتيجه  ۷ بر ۱ به  برتري  دست  يافت .
به  نوشته  اين  سايت ، بازي  تيم  فولاد كه  روز چهارشنبه  در نزديكي  شهر هامبورگ  برگزار شد، تماشاگران  را تحت  تاثير قرار داده  بود چرا كه  تيم فولاد نيمه  نخست  را با نتيجه  ۶ بر صفر به  سود خود خاتمه  داد و به  رختكن  رفت .

حذف شطرنج بازان ايران در جشنواره ابوظبي
شطرنج بازان  ايراني  كه  درپانزدهمين  دوره  جشنواره  شطرنج  ۲۰۰۵ ابوظبي شركت  كرده اند، در رقابتهاي  سريع  كه  به  شكل  يك حذفي  برگزار مي شود، ناكام شدند.
دراين  پيكارها «احسان  قائم  مقامي»  استاد بزرگ  ايران  در بازي  اول  خود مقابل  حريفي  از قطر قرار گرفت  كه  به  پيروزي رسيد ولي  در بازي  دوم  خود برابر روسيه  مغلوب  شد و از اين  مسابقات  حذف  شد.همچنين  مرتضي  محجوب  استاد بين المللي  كشورمان  در دور نخست  اين پيكارها كه  بين  ۳۲ شطرنج باز شركت كننده  انجام  شد، برابر حريفي  از روسيه قرار گرفت  و با ناكامي در مقابل  او از دور رقابتها خارج  شد.در اين  مسابقات  گريگوريان  از روسيه  توانست  با پشت  سرگذاشتن  چهارحريف خود به  قهرماني  مسابقات  و جايزه  يكهزار و ۵۰۰ درهمي (حدود ۳۶۰ هزارتومان )آن  دست  يابد.

مصدوميت بازيكنان يوونتوس
ديدار فينال سوپرجام باشگاه هاي ايتاليا امشب در حالي برگزار مي شود كه تيم فوتبال يوونتوس حدود ۱۰ تن از ستارگان خود را به دليل مصدوميت در مصاف با اينترميلان دراختيار نخواهد داشت.تيم يوونتوس علاوه بر مصدوميت جيانلوئيجي بوفون، پاول ندود و كامورانزي بايد جاي خالي تورام و ويه را را نيز پر كند.تورام و ويه را كه هر دو فرانسوي هستند با آسيب ديدگي مشابه يعني كشيدگي جزئي عضلات پا از ديدار دوستانه تيم ملي فرانسه مقابل ساحل عاج بازگشتند.غيبت هر دو بازيكن مذكور در ديدار امشب مقابل اينتر قطعي است، اما «فابيو كاپلو» سرمربي يوونتوس هنوز اميدوار است ندود و كامورانزي در اين مسابقه به ميدان روند.

پايان المپياد ورزشي دانش آموزان مدارس سماء
خبرنگار همشهري: اولين جشنواره و المپياد ورزشي دانش آموزان پسر مدارس سماء مناطق يازده گانه دانشگاه آزاد اسلامي ايران همزمان با فرا رسيدن ولادت با سعادت حضرت علي(ع) و روز پدر به پايان رسيد. اين رقابت ها به توليت مركز استعداد يابي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد و در راستاي طرح استعداد يابي ورزشي به منظور شناسايي و كشف استعدادهاي ناب و درخشان ورزش دانش آموزي صورت گرفت. از نتايج روزهاي پاياني اين پيكارها مي توان به قهرماني تيم استان مركزي و خراسان در مقطع راهنمايي و دبيرستان در تنيس روي ميز و قهرماني تيم هاي خراسان در تكواندو در مقطع راهنمايي و دبيرستان اشاره كرد.

۱۰ فرنگي كار ايراني در جام «پيت لازينسكي»
گروه ورزشي: تيم كشتي فرنگي  ايران به منظور شركت در مسابقه هاي بين المللي جام «پيت لازينسكي» لهستان، عازم اين كشور شد.
رقابتهاي بين المللي جام «پيت لازينسكي» امروز و فردا در شهر «راكي بيز» لهستان و با حضور تيم هاي كشورهاي مطرح كشتي فرنگي اروپا برگزار مي شود.
اسامي نفرات تيم منتخب كشتي فرنگي ايران در اين مسابقات به اين شرح است:
۵۵ كيلوگرم: ايوب شاه كرمي از ايلام و حميد سوريان از توابع تهران.
۶۰ كيلوگرم: حميد باوفا از خراسان رضوي و عبدالرضا ميراعلمي از تهران.
۶۶ كيلوگرم: ياسر فرجام و علي محمدي هر دو از توابع تهران.
۷۴ كيلوگرم: داوود عابدين زاده از توابع تهران.
۸۴ كيلوگرم: قاسم رضايي از مازندران.
۹۶ كيلوگرم: رضا زيدوند از خوزستان.
۱۲۰ كيلوگرم: عليرضا غريبي از ايلام.
حسن بابك:
حضور هيچ كشتي گيري در تيم ملي قطعي نيست

مدير تيم هاي ملي كشتي فرنگي ايران مي گويد: هنوز هيچ كشتي گيري را براي شركت در پيكارهاي كشتي قهرماني بزرگسالان جهان در بوداپست مجارستان انتخاب نكرده ايم. وي افزود: در هيچ وزني، انتخاب ملي پوشان كشتي فرنگي ايران حتي «علي اشكاني» دارنده مدال هاي طلاي آسيا در چين و المپياد جهاني دانشجويان، در تركيه هنوز قطعي نشده است.
بابك افزود: پس از بازگشت تيم اعزامي ايران به لهستان، كادر فني تيم ملي كشتي فرنگي ايران و مسئولان فدراسيون كشتي با توجه به نتايج به دست آمده در بازيهاي جهاني دانشجويان در تركيه و جام «پيت لازينسكي» در لهستان، ملي پوشان كشتي فرنگي  ايران را براي شركت در پيكارهاي جهاني در مجارستان گزينش خواهند كرد.

ديوان عدالت اداري اجراي رأي شوراي عالي
انضباطي فدراسيون فوتبال را متوقف كرد
راي ديوان عدالت اداري درباره شكايت باشگاه صنعت نفت آبادان از راي صادر شده توسط شوراي عالي انضباطي فدراسيون فوتبال صادر شد.
سخنگو و عضو هيأت مديره باشگاه فرهنگي ورزشي صنعت نفت آبادان روز جمعه به خبرنگار ايرنا گفت: براساس حكم شعبه دهم ديوان عدالت اداري كليه حقوقي كه از حكم شوراي عالي انضباطي به باشگاه راه آهن تعلق گرفته تا رسيدگي كامل متوقف شده است.
جهانگير خليلي افزود: موضوع پس از بررسي در شعبه دهم ديوان عدالت اداري بررسي و حكم نهايي در اين مورد در آينده صادر خواهد شد.

سرمربي تيم واليبال نوجوانان ايران:
دست پر به ايران باز مي گرديم
000069.jpg
پس از بازي هاي خوب تيم ملي واليبال جوانان كشورمان در رقابت هاي جهاني هندوستان، حالا تمام نگاه ها به رقابت هاي تيم ملي نوجوانان در مسابقات جهاني الجزاير دوخته شده است.سرمربي تيم ملي واليبال نوجوانان كشورمان پيش از اعزام به رقابت هاي جهاني الجزاير در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: نقاط ضعف بازيكنان ما روي دفاع و توپ گيري  به همراه سرويس بود كه ما نيز در اين مدت سعي كرديم تا اين ضعف ها را به حداقل برسانيم.وي با بيان اين كه نوجوانان در ۹۰ درصد آمادگي به سر مي برند، تصريح كرد: تنها كار ما در اين فرصت باقي مانده، ايجاد هماهنگي بين بازيكنان است.زيرا برخي از ملي پوشان خود را به تازگي از تيم ملي جوانان در اختيار گرفته ايم.سرمربي تيم ملي واليبال نوجوانان ايران كه به همراه اين تيم قهرمان آسيا شد با اشاره به حريفان ايران در رقابت هاي جهاني الجزاير گفت: ما در گروه سختي قرار داريم.روسيه، فرانسه و تونس حريفان مستقيم ما در مرحله  مقدماتي اين مسابقات هستند.روس ها و فرانسوي ها تيم هاي قدرتي هستند و تنها ۴۰ درصد سرعتي بازي مي كنند.ما بايد بازي سرعتي را به نمايش بگذاريم.
پوركاشيان تأكيد كرد: ما به پيروزي در ديدار با روسيه نياز داريم، چرا كه هدف ما در مرحله  اول صعود به مرحله  بعد آن هم به عنوان تيم نخست است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |