سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۷ - Aug 30, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): خداي بزرگ بر هر عضوي از اعضاي بدن تو زكاتي واجب كرده است، زكات زبان، اندرزگفتن به مسلمانان است و بيداركردن غافلان.
بحارالانوار ۹۶/۷
امروز با حافظ
كه ما دو عاشق زاريم و كار ما زاري است
بنال بلبل اگر با منت سر ياري است
چه جاي دم زدن نافه هاي تاتاري است
در آن زمين كه نسيمي وزد ز طره دوست
به زودي توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي
ويرايش جديد «رسم الخط» فارسي منتشر مي شود
مهر: گروه دستور زبان و رسم الخط ، مستقر در فرهنگستان زبان و ادب فارسي، به زودي آخرين نسخه از رسم الخط زبان فارسي را به دست انتشار مي سپارد.
آخرين نسخه از دستور رسم الخط زبان فارسي كه زير نظر دكتر علي اشرف صادقي ، و رئيس گروه دستور زبان و رسم الخط فارسي در فرهنگستان زبان و ادب فارسي تهيه و تدوين شده است، به زودي براي استفاده نهادهاي عمومي و خصوصي كشور در مكاتبات، منتشر خواهد شد.
گروه دستور زبان و رسم الخط فارسي زير نظر دكتر صادقي و دكتر دبير مقدم ، بيش از دو سال وقت صرف تهيه اين رسم الخط كرده اند و فرهنگ املايي كاملي را براي استفاده در مكاتبات زبان فارسي تهيه و تنظيم كرده اند.
پس از تصويب استفاده از رسم الخط رسمي مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسي، توسط نهادهاي عمومي و دولتي، با انتشار فرهنگ نامه املايي زبان فارسي كه رسم الخط صحيح كلمات فارسي در آن نوشته شده، ديگر مشكلي براي استفاده ناشران و نويسندگان براي استفاده از اين رسم الخط وجود نخواهد داشت.در فرهنگ املايي زبان فارسي، مطالبي با رويكرد طريقه درست نويسي و نمونه هاي بسياري براي راهنمايي خوانندگان و راهنماي دشواري هاي رسم الخط برخي از كلمات، درج شده است.

نصر الله قادري:
سنت و باورهاي ديني در تئاتر ما به ندرت متجلي شده است
وظيفه اصلي تئاتر، ترجمان زيبايي هاي دين است، چرا كه اساسا هنر نمايش پايگاهي متافيزيكي دارد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر مهر، نصرالله قادري كارگردان تئاتر، با بيان اين مطلب، افزود: از آنجا كه خداوند، ذات زيبايي است، تئاتر با اين جنبه متافيزيكي، يكي از هنرهايي است كه مي تواند به بهترين شكل اين زيبايي را ارايه بدهد و به نمايش بگذارد.
وي گفت: سه نظريه مردم شناختي در حوزه تئاتر وجود دارد، نظريه استقرايي سر جنيفر فريزر، نظريه كاركردي «برانيسلاو مالينوفسكي» و نظريه ساختاري «كلودلوي استروس». اين نظريه ها باور دارند كه تئاتر از دل دين و مذهب و آيين زاده شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه هنر در ادامه گفت و گو با ستاد خبري همايش «زيباشناسي دين» ياد آور شد: به نظر من، هنر نمايشي مذهبي است اما به دليل استفاده از مفهوم ظاهري دين و نه مفهوم زيبايي شناسانه آن به ندرت در نمايش هاي ما باورهاي عميق ديني متجلي شده است.
«قادري» ضمن انتقاد از وضعيت كنوني نمايش ديني دركشورگفت: به دليل سياستگذاري هاي مسئولان جديد تئاتر كه ضد تئاتر سنتي و كمربسته نمايش آوانگارد هستند، تئاتر ديني از بنياد دچار مشكل شده است.
وي درباره همايش زيباشناسي دين گفت: تئاتر از زمان ارسطو مترادف با عمل بودن است به همين دليل ابتدا بايد نمايش ديني وجود داشته باشد و بعد نظريه ها و همايش ها شكل بگيرد.
با اين حال همايش زيباشناسي دين مي تواند تا حدودي راه را نشان بدهد.

مجيد مهرگان و حسن بلخاري عضو گروه
تخصصي هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر شدند
ايسنا:مجيد مهرگان و دكتر حسن بلخاري به عضويت گروه تخصصي هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر منصوب شدند.
با پيشنهاد مهندس سيدعبدالمجيد شريف زاده - رئيس گروه هنرهاي سنتي - و موافقت رياست فرهنگستان هنر، مجيد مهرگان و دكتر حسن بلخاري به عضويت گروه تخصصي هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر در آمدند.گروه هنرهاي سنتي يكي از هشت گروه تخصصي فرهنگستان هنر محسوب مي شود.

ثبت حقوق فيلم هاي ايراني در مرحله توليد انجام مي شود
خبرگزاري فارس: سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان گفت: ثبت و كپي رايت فيلم هاي ايراني براي مبارزه با سرقت و تكثير غيرقانوني در خارج از كشور در مرحله توليد فيلمها صورت مي گيرد.
سيد غلامرضا موسوي عضو شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران ضمن اعلام اين خبر گفت: در جهت حفظ حقوق مادي و معنوي تهيه كنندگان و صاحبان فيلم هاي ايراني اقدامات موثري با همكاري معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت.
خوشبختانه اين فعاليتها سرانجام به بار نشست و هم اكنون امكان ثبت و كپي رايت فيلم هاي ايراني از طريق اتحاديه تهيه كنندگان آغاز شده است.
سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان افزود: چون ايران به قانون كپي رايت جهاني نپيوسته است برخي از شبكه هاي فارسي زبان خارج از كشور و تكثيركنندگان فيلمها به طريق ويدئو با سوءاستفاده از عدم ثبت كپي رايت فيلم هاي ايراني آنها را با سرقت پخش مي كردند.به همين جهت اتحاديه تهيه كنندگان و معاونت سينمايي بر آن شد تا سيستمي براي ثبت و كپي رايت فيلمها در خارج از كشور ايجاد كنند تا حقوق مادي و معنوي تهيه كنندگان ايراني حفظ شود.
موسوي گفت: در اين زمينه خوشبختانه نيروي انتظامي و قوه قضاييه همكاري خوبي را آغاز كرده اند و ما اميدواريم با توجه به قوانين در دست تصويب اين مشكل در كشور براي هميشه حل گردد.

در باشگاه هنرمندان و نويسندگان بزرگداشت
«احمدرضا احمدي» برگزار مي شود
ايلنا: همزمان با برگزاري جشنواره   بزرگ شباويز، مراسم بزرگداشتي براي «احمدرضا احمدي» ، نويسنده   پيشكسوت كودكان و شاعر برجسته   كشور برگزار مي  شود.
در اين مراسم كه به پيشنهاد هيات داوران جشنواره برگزار مي  شود، درباره   آثار «احمدرضا احمدي» و تاثير وي در ادبيات كودكان و نوجوانان بحث خواهد شد.
اين مراسم، ساعت ۱۶ روز يك   شنبه ۱۳ شهريور ماه در باشگاه هنرمندان و نويسندگان برگزار خواهد شد.

هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس
در اصفهان برگزار مي شود
خبرگزاري فارس:نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس روزهاي ۱۳ الي ۱۵ شهريور در چادگان اصفهان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس، خسرو سينايي، مجتبي راعي، احمد رضا درويش، رسول ملاقلي پور، محمد داوودي، كمال تبريزي، رضا ميركريمي، مهدي كلهر و... از جمله سينماگراني هستند كه در نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس حضور خواهند داشت.
از اسامي ديگري كه بين مدعوين اين هم انديشي به چشم مي خورد مي توان به مرتضي سرهنگي، مينو فرشچي، محسن دامادي، فرهاد توحيدي، حبيب احمد زاده، ناصر شفق، عزيز الله حميد نژاد، حسين ترابي، عبدالحسن برزيده، منيژه آرمين، رضا رئيسي و... اشاره كرد.
بعد از سخنراني مجيد شاه حسيني، ابراهيم فياض و مرتضي گودرزي ديباج، كارگاه خلاقيت نيز برگزار خواهد شد كه هنرمندان در آن به بحث و گفت و گو مي نشينند. دبير اين هم انديشي اكبر نبوي است.

نمايشگاه كاريكاتور
همزمان با برپايي نمايشگاهي از آثار بهرام عظيمي هنرمند كاريكاتوريست معاصر در خانه كاريكاتور در روز پنجشنبه ۱۰ شهريورماه از ساعت ۱۷ الي ۱۹ نيز در همين مكان از اين هنرمند تقدير به عمل مي آيد. عظيمي كه تاكنون ۴۵ قسمت از فيلم هاي انيميشن راهنمايي و رانندگي را كارگرداني كرده، از جشنواره بين المللي و داخلي موفق به دريافت ۵۸ جايزه نيز شده است.

سالگرد شاعر خوشنويس
همزمان با يكمين سال درگذشت شاعر و خوشنويس هنرمند «بهمن طوسي» ، كتاب گزيده آثار نيما يوشيج به خط نستعليق كه از آثار ارزشمند وي مي باشد، به بازار نشر عرضه شده است. مراسم بزرگداشت وي روز پنجشنبه از ساعت ۱۷ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نگاه رسانه ها به انديشه هاي «جان لاك» به مناسبت زادروز او
۲۹ اوت (ديروز) زادروز «جان لاك» فيلسوف تجربه گراي انگليسي بود كه در سال ۱۶۳۲ به دنيا آمد و در ۱۷۰۴ درگذشت. اعلاميه استقلال ايالات متحده بر پايه افكار او نوشته شده و علوم سياسي و فلسفه سياسي شكل گرفته است. رسانه هاي اروپا و به ويژه آمريكا ديروز به اين مناسبت نگاهي داشتند به انديشه هاي لاك كه شناخت شناسي جامعه ازجمله ارزش و معرفت شناسي آن را شرح داده و حقوق طبيعي انسان را تعريف كرده و حكومت ها را پاسدار اين حقوق، آزادي هاي مدني و ضامن حفظ جان، حيثيت و مال اتباع قرار داده است. به نوشته اين رسانه ها، تاكنون بسياري از انقلابيون از جمله پدران انقلاب استقلال ايالات متحده براي آغاز جنبش به فرضيه هاي جان لاك كه مردم بايد از حكومت راضي باشند و حكومت منتخب خودشان باشد استناد كرده اند.به باور لاك، هر نظريه و دانشي ناشي از تجربه است. او مي گويد بشر طبيعتا داراي حقوق و تكاليفي است و اين حقوق عبارتند از حق حيات، حق آزادي، حق مالكيت و... آزادي از نظر لاك همانا برابري سياسي افراد و برخورداري از حقوق مدني است. او مي گويد: وظيفه هر دولت بايد محافظت از حقوق مردم باشد و توجيه وجود دولت در همين محافظت از حقوق مردم است كه به دليل داشتن اختيار و توانايي بهتر از خود فرد مي تواند اين وظيفه را انجام دهد و توان محافظت از حقوق اتباع، درجه شايستگي يك دولت را نشان مي دهد و اگر يك دولت نخواهد و يا نتواند حقوق اتباع را محفوظ بدارد، منطق وجودي خود را از دست مي دهد و بر مردم است كه حاكم ديگري را برگزينند. لاك مي گويد: اين فقط مردم هستند كه بايد تصميم بگيرند كه چه كسي بر آنان حكومت كند. به عبارت ديگر، دولت بايد انتخابي باشد.تأليفات جان لاك متعدد است از جمله درباره اپيستمولوژي، در تعريف دولت، درباره مفهوم انسان، درباره اهميت آموزش و پروش در يك جامعه، در زمينه لزوم تحمل انديشه هاي ديگر و بالاخره درباره «دليل» و لزوم توجه به آن. رسانه هاي آمريكا به نقل از مفسران افكار لاك نوشته اند كه وي فرمول «دكارت» را به تشكيل احزاب تعميم داده است و با اين استدلال، اگر اعضاي يك حزب داراي يك فكر و يك هدف نباشند و براي رسيدن به اين هدف و تحقق فكر به هم كمك نكنند، حزبي وجود نخواهد داشت، جز تابلوي آن بر سردر يك عمارت و نام آن در دفتر ثبت گروه ها.
نگراني آمريكايي ها در پي اخطار «گرين اسپن»
پيش بيني پريروز «گرين اسپن» (رئيس شوراي ذخاير فدرال (بانك هاي مركزي ۱۲گانه آمريكا) و مدير امور دلار و سياستهاي پولي آمريكا) كه بهاي مستغلات بزودي سقوط خواهد كرد، باعث نگراني خريداران خانه و زمين در اين كشور شده است كه پول خود را در سه چهار سال گذشته در اين راه سرمايه گذاري كرده اند. گرين اسپن كه پس از ۱۸ سال رياست شوراي پول آمريكا از پنج ماه ديگر بازنشسته خواهد شد، گفته است كه ادامه كسري بودجه آمريكا بر اقتصاد اين كشور تأثير نامطلوب دارد و براي جلوگيري از مسئله ركود اقتصادي بايد بهاي مستغلاب كه واقعي نيست از طريق افزايش نرخ بهره پايين آورده شود و مصرف كنندگان انواع كالا از جمله بنزين از اسراف دست بردارند و دست به قناعت بزنند. گرين اسپن چند سال پيش گفته بود كه بهاي سهام به مراتب بيش از ارزش واقعي كمپاني ها بالا رفته است كه پس از آن شاخص سهام سريعا پايين آمد و ديگر بالا نرفته است. با وجود اين، توده آمريكايي گرين اسپن را با پايين آوردن شديد نرخ بهره مسئول ضعف اقتصاد آمريكا مي داند كه اينك در آستانه بازنشستگي دم از افزايش شديد آن مي زند. شنبه شب شبكه «سي.بي.اس» با توجه به پيش بيني گرين اسپن گزارش مصوري را پخش كرد كه نشان مي داد در آمريكا برخي افراد به اميد گران شدن بها و بردن سود، هركدام چندين خانه و آپارتمان خريده، خالي رها ساخته و اينك با ركود فروش و بعدا پايين آمدن قيمت با زيان رو به رو خواهند شد. اين پول ها قبلا در بورس سهام به كار مي رفت و يا در بانك پس انداز مي شد كه با كاهش نرخ بهره، پس انداز بانكي ديگر جاذبه ندارد.گرين اسپن كه يهودي و فرزند يك دلال بورس است، پيش از ورود به دنياي اقتصاد پول، به كار موسيقي و نواختن ساز مي پرداخت!
مطالب مهم بامداد دوشنبه روزنامه هاي آمريكا
- پروفسور «فريبرز مختاري» استاد مطالعات خاورميانه و آسياي جنوبي در دانشگاه دفاع ملي واشنگتن در مقاله اي تحت عنوان «همزيستي با ايران اتمي» كه در بيشتر روزنامه هاي آمريكا از جمله لس آنجلس تايمز انتشار يافته، نوشته است: سياست و برنامه هاي اتمي ايران بيش از آن كه ساخت اسلحه و سوخت هسته اي باشد يك غرور ملي و حركتي ناشي از ناسيوناليسم است و بنا بر اين اگر دولت واشنگتن غرور ملي ايرانيان را ناديده بگيرد و به مخالفت هاي خود همچنان ادامه دهد بايد منتظر دوري جويي باز هم بيشتر و طولاني تر ايران از آمريكا و متحدينش باشد. دولت آمريكا نبايد اشتباهي را كه دولت انگلستان در سال ۱۹۵۱ (واكنش سخت در برابر ملي شدن نفت ايران) مرتكب شد تكرار كند. مخالفت هاي جاري آمريكا با برنامه هاي اتمي ايران واكنش ميهن دوستان ايراني را درپي خواهد داشت.
- توفان دريايي «كاترينا» شهر جنوبي «نيواورلئان» آمريكا را كه پايين تر از سطح دريا قرار دارد با بادهايي به شدت ۱۷۵ مايل (هرمايل ۶/۱ كيلومتر) و امواجي به ارتفاع بيش از چهار متر مورد حمله قرارداده است. اين حادثه در دويست و هشتاد و دومين زادروز نيواورلئان كه ده ها سال پايتخت آمريكاي فرانسه بود، روي داده است. نيواورلئان كه نام آن از اسم «دوك دو اورلئان» حكمران وقت فرانسه گرفته شده است در اوت ۱۷۱۸ توسط مهاجران فرانسوي ساخته شد كه ناپلئون در سال ۱۸۰۳ آن را با همه ايالات فرانسوي آمريكا به دولت واشنگتن فروخت، اما اين شهر بزرگ فرهنگ فرانسوي را همچنان حفظ كرده است.
- هر بشكه نفت خام به ۷۰ دلار رسيد. دولت آمريكا بايد از ماليات بر فروش بنزين بكاهد و از كمپاني هاي توزيع مواد نفتي بخواهد كه سود كمتري مطالبه كنند.
- جسي جكسون يك روحاني مسيحي و رهبر جنبش حقوق مدني آمريكايي ها كه به كاراكاس رفته تا از «هوگو چاوز» رهبر ونزوئلا دلجويي كند در ديدار با او و نيز در جلسه پارلمان ونزوئلا گفت: اين بيان «پت رابرتسون» كه چاوز بايد به دست مأموران مخفي آمريكا ترور شود يك عمل مجرمانه و درخور تعقيب قضايي در آمريكا و ونزوئلاست. آمريكا و ونزوئلا بايد اختلاف نظرهاي خود را از طرق ديپلماتيك حل كنند. اظهارات رابرتسون خلاف آموزش هاي مسيح، اخلاقيات، قوانين موضوعه و ميثاق هاي جهاني است. «تمدن» هرگونه تهديد و ارعاب را رد مي كند.

مجموعه داستاني از جديدترين ترجمه هاي
ابوالحسن نجفي منتشر شد
فارس: تازه ترين ترجمه هاي ابوالحسن نجفي، در قالب مجموعه داستاني به نام «بيست و يك داستان از نويسندگان معاصر فرانسه» منتشر شد.
نجفي در اين كتاب كه آن را در ۳۹۴ صفحه منتشر كرده، داستان هايي از نويسندگاني صاحب نام و معاصر فرانسه را انتخاب و براي مخاطبان خود ترجمه كرده است.
از جمله اين بيست و يك داستان كه در قالب كتابي ارايه شده، مي توان به داستان هايي چون «معامله» از «ژول تليه» ، «پالاز هتل پاناتوس» نوشته «آندره موروا» ، «كرگدن ها» كاري از «خواوزن يونسكو» و «نامزد و مرگ» نوشته «ژيل كو» اشاره كرد.
از ديگر داستان هايي كه به وسيله ابوالحسن نجفي ترجمه و در اين كتاب جمع آوري شده است، «مرتد» نوشته «آلبر كامو» را مي توان نام برد.

دومين جشنواره سراسري بسم الله
مهر و آبان ۸۴ برگزار مي شود
تجربه اولين جشنواره بسم الله و اسماء متبركه، دبيرخانه جشنواره را بر آن داشت تا اين همايش را به صورت ساليانه و همزمان با ماه مبارك رمضان برگزار نمايد.
اين دبيرخانه پس از اعلام فراخوان در رسانه هاي گروهي، نزديك به ۳۵۰۰ اثر هنري را از سراسر كشور گردآوري كرد و پس از ارزيابي آثار توسط هيئت انتخاب، تعداد ۲۰۰ اثر به مرحله دوم راه يافت.
اين آثار در سه بخش گرافيك، نقاشيخط، خوشنويسي و هنرهاي سنتي ارزيابي شده است كه براساس تفكيك هر رشته به سه نفر از نفرات برتر جوايز نفيسي اهدا خواهد شد.
زمان اجراي جشنواره ۲۸ مهرماه الي ۱۲ آبان ماه ۸۴ در مركز فرهنگي هنري صبا همزمان با ماه مبارك رمضان مي باشد.

پاسخ به پرسش پزشكي
آب آلوده شمارش نبض «لگ سيندرم»
دكتر روزنفلد به ۳ پرسش چنين پاسخ داده است:
- علت «لگ سيندرم» و تكان هاي غير ارادي پا به ويژه در اثناي خواب هنوز ناشناخته مانده است و داروي اختصاصي براي درمان ندارد. برخي پزشكان داروي ضد پاركينسونز تجويز مي كنند. در مواردي، اما به ندرت، مشكلات كليوي نيز باعث بي قراري پا مي شود.
- شمارش نبض معمولا نبايد از ۶۰بار در ثانيه پايين آيد ولي تا چند شماره پايين تر هم به شرط اين كه احساس ضعف و بي حالي نشود و هنگام بلندشدن سريع از حالت نشسته، سر گيج نرود خطري ندارد.
- نوشيدن آب آلوده و نيز آلوده بودن سبزي ها به چنين آبي باعث بيماري هاي پارازيتي دستگاه گوارش مي شود كه علائم عمده آن تب و اسهال بدبو و بعدا خونريزي است.

برگي از تاريخ
امضاي معاهده ننگين تقسيم ايران بين روسيه و انگليس
در عهد «محمدعلي شاه قاجار» (۱۲۸۶ ش)
روسيه و انگلستان از سال ها قبل رقابت شديد بر سر منافع خود در ايران داشتند. هر امتيازي كه يكي از اين دو كشور به دست مي آورد، ديگري سعي مي كرد، مشابه آن را تحصيل كند. اگر دولتمردان ايران به سوي روسيه تمايل مي يافتند، انگلستان تلاش مي كرد كه آنها را از صحنه خارج سازد و اگر نفوذ انگليس در حكومت ايران گسترش مي يافت، روسيه به وسايلي متوسل مي شد تا آن وضع را تغيير دهد. علي رغم اين همه رقابت و اختلاف، پس از انقلاب مشروطه، ناگهان بين روسيه و انگليس توافقي به دست آمد كه به موجب آن، ايران به مناطق نفوذ تقسيم مي شد. براساس قرارداد تقسيم ايران، منطقه مركزي كشور، بي طرف اعلام شد. مناطق شمال و قسمتي از غرب ايران، تحت كنترل روسيه قرار گرفت و نواحي جنوبي نيز به منطقه نفوذ انگليس تبديل گرديد. اين قرارداد در حالي امضا شد كه حكومت ايران به علت بي كفايتي شاهان قاجار، به قدري تضعيف شده بود كه روسيه و انگليس براي انعقاد اين قرارداد، حتي با دولت ايران مشورت نكردند. اين پيمان كه به قرارداد ۱۹۰۷ مشهور شد خشم مردم ايران را برانگيخت و مجلس شوراي ملي نيز با آن مخالفت كرد. علي رغم امتناع مجلس از تصويب اين قرارداد، نيروهاي روس و انگليس، تا پس از انقلاب كمونيستي در شوروي، از ايران خارج نشدند.
انفجار دفتر نخست وزيري توسط منافقين
و شهادت مظلومانه «رجايي» و «باهنر» (۱۳۶۰ ش)
پس از عزل بني صدر از رياست جمهوري، دشمنان انقلاب، با از ميان بردن مسئولين نظام قصد براندازي حكومت اسلامي را در سر مي پروراندند. در اين راستا، فاجعه هفتم تير سال ۶۰ و شهادت آيت الله بهشتي و ۷۲ تن از ياران انقلاب، ثمره تصميم شيطاني استكبار جهاني و دشمنان جمهوري اسلامي بود. پس از آن، گرچه عكس العمل سريع، قاطع و انقلابي حضرت امام خميني(ره)، هرگونه ابتكار عمل را از دشمنان سلب نمود ولي كار به زعم دشمنان هنوز به اتمام نرسيده بود و طرح نابودي مسئولان طراز اول مملكت، در رأس فعاليت آنها قرار داشت. بدين ترتيب واقعه هشتم شهريور همان سال به وقوع پيوست و رئيس جمهور محبوب، محمدعلي رجايي و نخست وزير متفكر و دانشمندش، حجت الاسلام دكتر محمدجواد باهنر در انفجار دفتر نخست وزيري به درجه رفيع شهادت نائل آمدند. شهيد رجايي پس از پيروزي انقلاب، مسئوليت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و به دنبال تمايل مجلس، در مردادماه ،۱۳۵۹ به عنوان اولين نخست وزير جمهوري اسلامي ايران به مجلس معرفي و برگزيده شد. سرانجام به دنبال عزل بني صدر، شهيد رجايي به رياست جمهوري انتخاب شده بود. شهيد باهنر نيز با داشتن سابقه مبارزاتي در عرصه انقلاب، با فرمان حضرت امام، به عضويت شوراي انقلاب اسلامي درآمد. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به نمايندگي مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي و وزارت آموزش و پرورش رسيد و پس از انتخاب شهيد رجايي به رياست جمهوري، به عنوان نخست وزير به مجلس معرفي شد و با رأي قاطع مجلس، كابينه خود را معرفي كرده بود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
غريب
بعد از مدتها كه به دنبال باد مي گشتم؛ رسيدم به جاي اولم؛ جايي كه جستجويم را آغاز كرده بودم. حالا كه فكرشو مي كنم؛ مي بينم، اصلا يادم نمي ياد لونه ام روي كدوم درخت بود. لونه اي كه همه مي گفتند: باد تندي اونو و گنجشككهامو با خودش برد. ولي من بايد به جستجو ادامه بدم، بايد لونه و گنجشككهامو از باد پس بگيرم! از اون پس گم و گيج به دنبال آرزويم و آرزويم به دنبال باد به همه جا سفر مي كنيم و شما اگر روزي پرنده غريبي را در مسير باد ديديد؛ پرنده بي لونه اي كه ديگر هيچ جا تو درخت ها نمي تونه آروم بگيره و جا خوش كنه، بدونيد حتما در پي پاره اي از دل گم گشته اي يا  آرزويي در آسمان هاست.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
سرقت تابلو
لندن: جهانگردان انگليس با سرقت تابلوي هاي اطلاع رساني يك دهكده در نروژ مقامات اين دهكده را به ستوه آورده اند. با توجه به اينكه نام اين دهكده يك واژه زشت در زبان انگليسي به شمار مي آيد به همين دليل جهانگردان انگليسي كه به اين منطقه سفر مي كنند تابلوهايي را كه نام دهكده روي آن نقش بسته است به سرقت مي برند . به همين دليل مقامات اين دهكده تمام تابلوها را با مقادير زيادي سيمان داخل زمين نصب كرده اند تا شايد از سرقت آنها جلوگيري كنند. در همين حال مقامات دهكده اعلام كرده اند كه به هيچ عنوان نام دهكده را به خاطر جهانگردان انگليسي تغيير نخواهند داد.
مدرسه توالت
سنگاپور: كشور سنگاپور براي اولين بار مدرسه توالت تأسيس خواهد كرد. در اين مدرسه به نظافتچي هاي توالت نحوه صحيح تميزكردن توالت ها آموزش داده خواهد شد. قرار است اين مدرسه با ۳۰ كارآموز كار خود را آغاز كند كه در آينده بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. همچنين تعميرات كليه بخش هاي يك توالت به اين نظافتچي ها آموزش داده مي شود تا ديگر نيازي به بهره گرفتن از تعميركار نباشد. برنامه ديگر اين مدرسه در درازمدت آموزش طراحي توالت ها است.
معجزه زير قطار
نيويورك: پليس آمريكا مي گويد هنوز مشخص نيست يك مرد كه خودرواش زير قطار له شد، چگونه از خطر مرگ رهايي يافته است. با آنكه خودرو اين مرد به طور كامل زير قطار له شد اما وي در عين تعجب همگان از داخل خودرو له شده بيرون آمد و سالم ماند. مأموراني كه از نزديك اين سانحه را كارشناسي كرده اند اين ماجرا را معجزه مي دانند.
سگ در لوله فاضلاب
نيوجرسي: چند روز قبل يك شهروند پس از بازگشت از محل كار خود متوجه شد كه منزل وي مملو از فاضلاب توالت است و هر لحظه مقدار زيادي فاضلاب از داخل كاسه توالت بيرون مي زند. او با شهرداري تماس گرفت و مأموران با حضور در محل متوجه شدند كه لاشه يك سگ مرده لوله فاضلاب منتهي به خانه اين مرد را مسدود كرده به همين دليل فاضلاب به خانه اين شهروند بازمي گشت. هنوز مشخص نيست كه لاشه سگ چگونه به داخل لوله هاي فاضلاب راه يافته است.
تلاش براي افزايش طول عمر
لندن: پيش از اين تصوّر مي شد بهره گرفتن از رژيم كم كالري باعث افزايش طول عمر انسان مي شود اما محققان مي گويند كه اين رژيم تنها ممكن است حداكثر به ميزان ۷ درصد باعث افزايش عمر انسان شود در حاليكه اين رقم در حيوانات در حدود ۵۰ درصد است. پيش از اين مردم براي اينكه بيش از صد سال عمر كنند از رژيم غذايي كم كالري استفاده مي كردند.
تعويق كنسرت
مري لند: مدفوع حيوانات در مري لند باعث به تعويق افتادن اجراي يك كنسرت در هواي آزاد شد. با توجه به اينكه مدفوع خفاش ها محل برگزاري اين كنسرت را كاملاً پوشانده بود مسئولان شهرداري چاره اي جز به تعويق انداختن اين كنسرت نداشتند تا مأموران شهرداري به نظافت محل بپردازند. درصورتيكه پوست انسان با اين مدفوع ها تماس پيدا كند انسان بلافاصله بيمار خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۵۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۵ دقيقه

گل و گياه
سدوم ستاره اي
000555.jpg
نام علمي: Sedum Populifolium
خانواده: CRASSULACEAE
گياه خزان كننده به بلندي ۳۰-۲ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي برگهاي تخم مرغي شكل دندانه دار بوده و گلهاي ستاره اي شكل، معطر و سفيدرنگ آن در اواخر تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك نسبتاً غني و اندكي قليايي با زهكشي خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و يا تهيه قلمه از شاخه هاي بدون گل در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |