پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۴
من عاشقم، عاشق فوتبال
علي كريمي، پديده تازه فوتبال مونيخ
000564.jpg
مريم دري منش
تاريخ فوتبال ايران دوره هاي درخشاني را با ستاره هاي خود پشت سر گذاشته است. در عمر هفتاد ساله اين پديده بزرگ اجتماعي قهرمانان بسياري در تيم هاي ملي و باشگاهي درخشيده اند.
از خان سردار برزگر تا عبدالله شوقي. از جديكار تا كوزه كناني، از دهداري تا برمكي و از قهرمانان بزرگ دهه شصت، پا طلايي ها و سرطلايي ها و پنجه طلايي هاي تيم ملي. از همايون بهزادي تا حميد شيرزادگان، از فريبرز اسماعيلي تا عبدالله ساعدي، از عزيز اصلي تا ناصر حجازي، از حسن حبيبي تا محمد رنجبر، از آندرانيك اسكندريان تا بهتاش فريبا، پيوس، قايقران، عابدزاده، هم جاي خود دارند و علي دايي كه تا مرز برترين گلزن تاريخ جهان پيش رفته است. اينها افتخار كمي نيست و در مقطع امروز ما هاشميان، مهدوي كيا، رحمان رضايي، نويدكيا را هم داريم. در اين ميان يك پديده تازه از زمين هاي خاكي فرديس كرج به ميدان هاي بزرگ مونيخ و سرزمين ژرمن ها معرفي شده است. علي كريمي بدون حضور در كلاس هاي آموزشي پايه و تنها روي جوهره با وجود خود از كوچه و پسكوچه هاي فرديس آغاز كرد، همچون بزرگان جهان. قصد مقايسه نداريم، اما پله و مارادونا هم اينگونه آغاز كرده اند. كريمي امروز را با كريمي پنج سال پيش نبايد مقايسه كرد، او در آن زمان موقعيت خود را داشت. در واقع كريمي پروين، با كريمي بگوويچ و كريمي برانكو، با كريمي ماگات تفاوت هاي چشمگيري دارد، بايد ديد آنها از كريمي چه مي خواهند و چه وظايفي را به او محول مي كنند. كريمي ماگات بازيكن ديگري است با شاخص هاي يك بازيكن حرفه اي كه توانمندي هاي خود را در زمينه تاكتيكي يك مربي آگاه به نمايش مي گذارد، او امروز محبوبيت ايران را در آلمان بدست آورده است و مورد توجه مطبوعات نيز قرار گرفته است مصاحبه علي كريمي با كيكرز از اين زاويه خواندني است.

* آقاي كريمي، به نظر مي رسد كه شما به نسبت ديگران كارهاي بيشتري مي توانيد با توپ انجام دهيد. اينها را از كجا فرا گرفته ايد؟
- فوتبال بازي كردن استعدادي است كه از جانب خدا به فردي داده مي شود كه البته اين استعداد تنها با كار سخت و تمرين زياد قابليت شكوفايي پيدا مي كند، مثل هر شغل ديگري.
* شما چگونه به سمت فوتبال كشيده شديد؟
- من در يك شهرك با مردمي از طبقه متوسط در حومه شهر تهران زندگي مي كردم. پدرم كارمند بود كه البته الان بازنشسته است و مادرم خانه دار است. سه برادر و يك خواهر دارم و هميشه با هم فوتبال بازي مي كرديم. هر روز در خيابان و كوچه ها اين كار را مي كرديم. برادرم فرشيد الان در تيم پيروزي در تهران دروازه بان است. درست يادم نيست، دوازده يا سيزده ساله بودم كه براي اولين بار به عضويت يك باشگاه فوتبال درآمدم.
* با برادرتان بوديد يا با دوستانتان؟
- كاملاً تنها بودم. براي اولين بار بود كه به جاي ديگري مي رفتم. اوايل كمي عصبي شده بودم، محيط كاملاً جديد بود، ولي با گذشت زمان احساس ناراحتي ام كمتر شد و به شرايط تازه عادت كردم.
* چه موقع بر شما معلوم شد كه مي توانيد يك فوتباليست حرفه اي شويد؟
- هيچگاه در زمان كودكي فكر آن را هم نمي كردم. اما وقتي نوزده سالم بود يك باشگاه حرفه اي مرا كشف كرد و اولين قراردادم را منعقد كردم. اين روند در ايران اصلاً ساده نيست، مثل آلمان انتخاب بازيكنان جوان وجود ندارد، در ايران در سن جواني كسي از تو حمايت مالي نمي كند و كمكي به تو نمي شود. بايد در سالهاي جواني خودت به سختي تلاش كني. اما من خوش شانس بودم كه همه چيز جور شد.
* اگر موفق نمي شديد چه كار كرده و چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
- آنقدر در فكر فوتبال بودم كه به هيچ كار ديگري فكر نمي كردم. من عاشق فوتبال هستم. براي من هميشه فقط فوتبال وجود دارد.
* فوتبال در ايران از چه ارزش و جايگاهي برخوردار است؟
- جايگاه بسيار بالايي دارد. فوتبال پر بيننده ترين و مهمترين ورزش براي مردم ايران است.
* بعد از فوتبال چه ورزش هايي در ايران محبوبيت دارد؟
- واليبال و كشتي.
* شما هم كشتي را دوست داريد؟
- نه، من به اين ورزش ها علاقه اي ندارم.
* با وجود اينكه در وطن خود خيلي زود به چهره اي بزرگ و سرشناس بدل شديد، در سال ۲۰۰۱ نه به اروپا، بلكه به دوبي عزيمت كرديد. چگونه سر از آنجا درآورديد؟
- خب قرارداد من تمام شده بود، آن وقت از آنجا پيشنهاد رسيد و من هم رفتم و چهار سال زيبا را در دوبي سپري كردم.
* قبل از همه، چون درآمد خيلي خوبي داشتيد؟
- مسلماً پول جزئي از زندگي است ولي من كسي نيستم كه براي پول هر كاري انجام بدهم. پول براي من ارزش خيلي زيادي ندارد.
* وقتي امسال ناگهان پيشنهاد بايرن مونيخ به دستتان رسيد، چقدر متعجب شديد؟
- خيلي زياد. هميشه دلم مي خواست به اروپا بروم، به يك باشگاه خوب اروپايي. بايرن يكي از پنج باشگاه خوب و بزرگ دنيا است. هر فوتباليستي از دريافت پيشنهاد از اين باشگاه خوشحال مي شود.
* واكنش هاي اوليه در آلمان بدبينانه بود. وينفريد شفر براي نمونه كه مربي شما در الاهلي دوبي بود در مورد شما مي گويد كه شما در درون تيم هميشه تكروي كرده و به تنهايي عمل مي كنيد. به علاوه قطعاً شما در زمره بازيكنان زرنگ هم نيستيد.
- در مورد اظهار نظرهاي بيروني هيچ وقت توجه زيادي نشان نمي دهم. براي من شانس بازي كردن در بايرن مونيخ اهميت دارد. من مي خواستم و مي خواهم به همه نشان دهم كه توانايي بازي در چنين تيم بزرگي را دارم به طوري كه روزي بيايد كه آخرين منتقدان نيز مجبور به سكوت شوند.
* دو هفته پيش در لوركوزن اين را به همه نشان داديد.
- بله، آن بازي با وجود اينكه هنوز به هيچ چيزي نرسيده ام، برايم يك آرامش روحي و تسهيلي براي مراحل بعدي كارم بود. من تازه در اول راه هستم و بايد خيلي كار و تلاش كنم و بازي هاي خوب و زيبايي را ارائه دهم.
000561.jpg
* آيا باعث شگفتي تان شد كه اينقدر سريع در مركز توجهات قرار گرفتيد؟
- من دقيقاً مي دانم كه چه كار مي توانم بكنم و خيلي هم با انگيزه هستم. شعار من اين است: هر آنچه را كه بخواهي به آن مي رسي. من به خيلي چيزها مي خواهم برسم.
* پيش از هر چيز آنچه كه باعث تعجب همه شده است اين است كه شما نه تنها دريبل مي زنيد بلكه توانايي انجام كارهاي ديگري را هم داريد. آيا جوانب ديگري در كارتان كشف كرده ايد؟
- نه، جوانبي كه مي گوييد از قبل وجود داشته است. فقط در دوبي نيازي به استفاده از آنها نداشتم، در آنجا همين كه زيبا بازي مي كردم كفايت مي كرد. همچنين در دوبي كمي دفاعي تر بازي مي كردم. اينجا بيشتر بايد براي تيم و در جهت منافع كلي تيم كار كنم.
* آيا خلاقيت در بوندس ليگا كمتر به كار مي آيد؟
- نه، در فوتبال مدرن و امروزي بايد همه چيز را همراه هم داشته باشي: قدرت، تكنيك، حس مبارزه، شور و علاقه و همه اينها زماني ميسر مي شود كه تمام اين خصوصيات را ارائه دهي بدون اينكه از فوتبال زيبا هم صرفنظر كني.
* شما در كشورتان به خاطر نوع بازي و هنرتان به عنوان يكي از بهترين بازيكنان فوتبال جهان شناخته مي شويد.
- من ابداً چنين عقيده اي ندارم. در خيلي موارد مبالغه مي شود. هنوز خيلي كمبودها در كارم وجود دارد كه بايد آنها را رفع كرده و كارم را بهبود بخشم، براي نمونه مي توانم بازي با سر را نام ببرم. مطمئناً در همه زمينه ها هنوز مي توانم چيزهايي ياد گرفته و بهتر شوم.
* از نظر شما در حال حاضر بهترين بازيكنان دنيا چه كساني هستند؟
- هميشه گفتن چنين چيزهايي دشوار است. نمي توان يك مدافع را با مهاجمان مقايسه كرد. من در خط مياني بازي مي كنم در اين پست در حال حاضر رونالدينيو را جلوتر از بقيه مي دانم و طبعاً زين الدين زيدان را.
* شما در مونيخ در ابتداي كار تنها براي مدت يكسال قرارداد امضاء كرده ايد. چه اتفاقي بايد بيفتد تا شما در ماه مه ۲۰۰۶ از يك فصل موفق صحبت كنيد؟
- دلم مي خواهد در بايرن جزو بازيكنان ثابت باشم. اينجا ستاره هاي زيادي هستند كه كار را بسيار مشكل مي كند و مي خواهم در اينجا خوب تمرين كنم و بازي هاي زيباي زيادي انجام دهم تا بتوانم هواداران را از خودم راضي كنم.
* از كسب عنوان صحبتي نمي كنيد؟
- بديهي است كه دلم مي خواهد قهرمان شويم. قهرماني كار و تمرين روزانه ماست. مسلماً ما جام قهرماني اروپا را مي خواهيم. باشگاهي مثل بايرن هميشه مي تواند قهرمان جام باشگاههاي اروپا شود.
* و براي بعد از سال ۲۰۰۶ چه برنامه اي داريد؟
- در درجه اول مي خواهم با تيم ملي ايران يك جام جهاني خوب را تجربه كنم. در حال حاضر به جام جهاني صعود كرده ايم، اين فوق العاده است. مسلماً در سال ۲۰۰۶ نمي توانيم قهرمان جهان شويم اما مي خواهيم تا آنجا كه امكان دارد خوب ظاهر شويم. در مورد قرارداد بعدي ام در حال حاضر اصلاً فكر نمي كنم.
* شيوه كار و زندگي علي كريمي هنوز چندان براي ما آشنا نيست. اگر بازي نداشته باشيد چكار مي كنيد؟
- شيوه خاصي در كار نيست. سعي مي كنم در اين مدت استراحت كنم. به هر حال من براي فوتبال بازي كردن اينجا هستم و از مواقعي كه بازي نمي كنم براي تجديد قوايم استفاده مي كنم.
* يعني به تفريح و سرگرمي  نمي پردازيد.
- چرا. دوست دارم تلويزيون تماشا كنم، در خيابانها گردش كنم و گاهي هم به خريد بروم.
* وقتي كسي زبان نمي داند تماشاي تلويزيون بايد برايش خيلي مشكل باشد.
- مشكلي نيست. بيشتر فوتبال نگاه مي كنم كه براي ديدن آن نيازي به دانستن زبان نمي باشد و البته در خانه ام تلويزيون هاي فارسي زبان هم دارم.
* همسر و هر دو پسر شما هنوز در ايران هستند و شما تنها در مونيخ زندگي  مي كنيد. وقتي غروب به خانه مي رويد چه اندازه دچار دلتنگي مي شويد؟
- به هر حال دلتنگي وجود دارد ولي مجبورم به قضيه اينطور نگاه كنم. من يك فوتباليست حرفه اي هستم و فوتبال شغل من است. ديگر اينكه خانواده ام تا يك ماه ديگر به من ملحق مي شوند، آن وقت اوضاع بهتر مي شود.
* خانواده تان چگونه كارها و بازي هاي شما را در اينجا دنبال مي كنند؟
- آنها مدام با من در تماس هستند و بعد از هر بازي هم بلافاصله تلفني صحبت مي كنيم.
* شما چگونه از اوضاع و احوال ايران با خبر مي شويد؟
- با سياست كه سر و كار چنداني ندارم. من ميل دارم تمام تفكر و احساس و جسم و روحم را متوجه فوتبال كرده و روي آن تمركز كنم. وظيفه من اين است.
* آلماني ها را چگونه مي بينيد؟
- در آلمان نظم و ترتيب و دقت در كار بيشتر ديده مي شود.
* اين يك تمجيد است و يا انتقاد؟
- تمجيد است. به نظر من اين خصلت خيلي مثبت و مفيد است.
* چه چيزي را اصلاً دوست نداريد؟
- اهداف من اينها هستند: نمي خواهم در حق هيچ كس بدي كنم. مي خواهم هميشه مؤدب باشم و ميل دارم فوتبال را خوب بازي كنم و در مقابل وقتي كسي كاري توأم با خباثت و بدجنسي انجام مي دهد و يا دروغ مي گويد واقعاً ناراحت مي شوم.
* به نظر مي رسد كه به فرهنگ لغات آلماني علاقه منديد و از آن به عنوان يك كتاب محبوب و مورد علاقه تان ياد كرده ايد. چه موقع اولين مصاحبه به زبان آلماني را انجام خواهيد داد؟
- راستش را بخواهيد به اين زودي نمي توانم روي آن حساب كنم. زبان آلماني بسيار مشكل و پيچيده است و ياد گرفتن آن هم مدتها زمان مي برد ولي مي خواهم زحمت اين كار را تحمل كنم. قول مي دهم.

فريدون معيني:
از سال ۲۰۰۷ فقط مربيان خارجي در ليگ برتر فعاليت   مي كنند
000567.jpg
كميته آموزش فدراسيون فوتبال طي سه سال گذشته فعاليت بسياري را در ايجاد زمينه  حضور هر چه بيشتر مربيان در كلاس هاي آموزشي براي آشنايي با مسايل روز فوتبال انجام داده است، از دعوت هاي مكرر گرفته تا تهديد به جلوگيري از حضور بر روي نيمكت.
در اين رابطه فريدون معيني به بيان برنامه ها، اقدامات كميته  آموزش و چالش هاي پيش روي مربيان در ايران پرداخت.
وي در ابتدا گفت: در سال ۲۰۰۵ فعاليت هايمان را نسبت به ۲۰۰۴ افزايش داده ايم، تا كنون ۷ كلاس درجه  B برگزار شده و تا پايان سال نيز ۳۲ كلاس درجه  C آسيا برگزار مي شود، همچنين سومين دوره  كلاس هاي مربيگري درجه  A آسيا از روز هشتم شهريور ماه در محل كمپ تيم ها آغاز مي شود.
وي از برگزاري كلاس هاي توجيهي و مربيگري بين المللي زير نظر مدرسان خارجي همچون «آلن ژيد» انگليسي و «روته مولر» آلماني براي سرمربيان ليگ برتري و ليگ يكي، چهار كلاس بدنسازي، ۲ كلاس دروازه باني درجه ،۳ كلاس تربيت مدرس و همچنين برگزاري بيش از ۱۰ كلاس فوتبال و فوتسال براي بانوان به عنوان اقدامات ديگر كميته  آموزش نام برد و خاطرنشان كرد: در نظر داشتيم تا يك دوره كلاس مديريت نيز براي مديران باشگاه ها برگزار كنيم كه به علت حجم كاري زياد اين اقدام صورت نگرفت كه اميدواريم هر چه سريع تر مقدمات برپايي چنين دوره هايي نيز فراهم شود.
معيني افزود: با وجود برگزاري تمامي اين دوره ها، براي رسيدن به سطح كمي و كيفي مطلوب نياز به كلاس هاي آموزشي بيشتري است.
گروه نخبه هاي ايراني براي چه تشكيل شد؟ طبق قوانين جديد كنفدراسيون فوتبال آسيا تنها مربيان داراي مدرك حرفه اي مي توانند در ليگ برتر به عنوان سرمربي حضور داشته باشند.
رئيس كميته  آموزش در اين باره توضيح داد: مربيان داراي مدرك درجه  A آسيا تنها در صورتي مي توانند به مدرك حرفه اي دست يابند كه تسلط خوبي به زبان انگليسي داشته و بتوانند از پايان نامه  خود كه به اين زبان نوشته مي شود دفاع كنند، به همين منظور گروه مربيان نخبه  فوتبال كشور را تشكيل داديم تا با ارتقاي سطح علمي آنها در سال ۲۰۰۷ مربيان حرفه اي مورد نياز را براي هدايت تيم هاي ليگ برتر كشور در اختيار داشته باشيم.
حميد استيلي، مجيد نامجو مطلق، رضا حسن زاده، اصغر مدير روستا، حسين خطيبي، محسن گروسي، رضا رضايي منش، نعيم سعداوي، حسين كازراني، غلامحسين مظلومي، افشين پيرواني، حميد عليدوستي، امير قلعه نويي، احمدرضا عابدزاده، رضا رجبي، رضا احدي، جواد منافي، ماركار آقاجانيان، علي افتخاري و چند تن از مربيان ديگر كشورمان گروه ۲۲ نفره  نخبه  مربيگري را تشكيل مي دهند.
معيني تصريح كرد: مربي خارجي كلاس نخبه ها از حضور آنان بسيار شگفت زده شد و معتقد بود كه قرار گرفتن بازيكنان بزرگ گذشته در يك كلاس مربيگري امري بي سابقه و جالب توجه بوده است.
رئيس كميته آموزش فدراسيون فوتبال در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۵۰ مربي با گواهينامه درجه A در كشور وجود دارند كه بيشتر آنها در حال فعاليت هستند همچنين ۱۰۰۰ مدرك مربيگري B و ۳۰۰۰ مدرك مربيگري C آسيا نيز به ثبت رسيده است اما با توجه به نياز كشور براي رسيدن به سطح مطلوب طبق برنامه  پيش بيني شده تعداد مربيان درجه  A آسيا به ۴۵۰ نفر، درجه  B به ۲۰۰۰ نفر و درجه  C آسيا به ۱۰۰۰۰ نفر افزايش مي يابد تا با توجه به رشد علاقه مندان فوتبال پايه اي در كشور، مربيان حاضر در اين عرصه نيز داراي اطلاعات كافي باشند.
وي همچنين از سطح مدرسين فوتبال كشور نيز ابراز رضايت كرد و به ايسنا گفت: قابليت مدرسين ايراني به شكل راضي كننده اي ارتقا يافته و بيشتر آنها به زبان انگليسي تسلط يافته اند و اين موضوع سبب آشنايي بيشتر آنان با مسايل دنياي روز فوتبال مي شود.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |