دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۲ - Sep 5, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): قلم هاي خود را نازك بتراشيد و سطرها را به هم نزديك كنيد و زيادي ها را بياندازيد... و از زياده روي بپرهيزيد، كه به اموال مسلمين زيان رساندن روا نيست.
نهج البلاغه / ۱۱۱
امروز با حافظ
به هر درش كه بخوانند بي خبر نرود
خوشا دلي كه مدام از پي نظر نرود
ولي چگونه مگس از پي شكر نرود
طمع در آن لب شيرين نكردنم اولي
هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس برگزار شد
نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس صبح ديروز با حضور هنرمندان سينما و برپايي كارگاه خلاقيت گروهي در چادگان اصفهان آغاز به كار كرد.
به گزارش ايسنا، در ابتداي اين جلسه اكبر نبوي دبير نشست هدف از برگزاري اين هم  انديشي را نوعي از معرفت ورزي جمعي در زمينه سينماي دفاع مقدس دانست و گفت: با نگاه هاي مختلفي كه مطرح مي شود ، بايد ديد چگونه مي توانيم از مجموع آنها براي رشد و تعالي سينماي دفاع مقدس كمك بگيريم.
خسرو سينايي نيز كه از سينماگران حاضر در جلسه بود گفت: اگرهمه در شرايط مشترك پرورش داده شوند مي توانند خلاق باشند درعين حال كه خلاقيت همه يكسان نيست و وابسته به استعداد فرد است .بنابراين براي اينكه آدم بتواند خلاقيت ذهنش را بيان كند   بايد به ابزارش تسلط داشته باشد و ابزار جا بيفتد تا تبديل به يك بيان ذهني شود.
اين كارگاه با بررسي نقاط ضعف و تهديد هاي سينماي دفاع مقدس ادامه پيدا كرد و مواردي همچون مشخص نبودن تاريخ سينماي دفاع مقدس، عدم دسترسي به فيلمنامه مناسب، عدم اطمينان به مديران ، هنرمندان فيلمساز ،انحصارگرايي، مطلق گرايي در شخصيت پردازي، عدم توجه تماشاگران و عدم حساسيت مسئولين، دور بودن از تكنولوژي و... از سوي حاضران در اين جلسه مطرح شد و بررسي آن به جلسه بعدازظهر موكول گرديد.مجتبي راعي، محمد داوودي، رضا ميركريمي، حسن برزيده، حسن برزگر، حبيب احمدزاده، خسرو سينايي، اعظم بروجردي، منيژه آرمين، رضا رئيسي، رضا دلپاك، محمدرضا شرف الدين، ناصر درخشان، حسين ترابي و محسن دامادي از حاضران در اين جلسه بودند.
اين هم انديشي بعدازظهر با سخنراني مهدي كلهر درباره «زيباشناسي سينماي دفاع مقدس» ادامه پيدا كرد.

توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي؛
دانشنامه زبان و ادب فارسي منتشر مي شود
فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، جلد اول از «دانشنامه زبان و ادب فارسي» ، شامل حرف «آ» تا «پ» و داراي بيش از ۸۰۰ مقاله را به زودي منتشر مي كند.
به گزارش خبرنگار كتاب مهر، جلد اول ازمجموعه شش جلدي «دانشنامه زبان و ادب فارسي» به همت گروه دانشنامه زبان و ادب فارسي وابسته به فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، به زودي منتشر خواهد شد.اين دانشنامه زير نظر دكتر اسماعيل سعادت و استاد عبدالمحمد آيتي و با همكاري سيزده عضو شوراي علمي با هدف شناسايي احوالات شاعران فارسي زبان از رودكي تا دوران معاصر، احوال و آثار مستشرقاني كه در حوزه ادب فارسي پژوهش كرده و مي كنند، معرفي آثار مهم ابدي به زبان فارسي، معرفي آثار مرجع فارسي زبانان به زبان عربي، و نيز آثار خارجي مهم ترجمه شده به زبان فارسي، تدوين مي شود.
به گزارش مهر، شناسايي و معرفي ادبيات پيش از اسلام، اسطوره ها، نامهاي شاهنامه، جشنها و آيين ها، دستور زبان فارسي، اصطلاحات بلاغت، اصطلاحات عروض و قافيه، اصطلاحات زبان شناسي، اصطلاحات عرفان و تصوف، اصطلاحات نظم و نثر، قالبهاي شعري، انواع ادبيات، انواع ادبي، انجمن هاي ادبي، سبكهاي ادبي، اماكن و ابنيه تاريخي و مهم و زبان هاي ايراني، از ديگر موضوعاتي هستند كه در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته اند.
تاكنون براي تهيه اين دانشنامه بيست هزار مدخل خام از حدود ۱۵۰ كتاب مرجع و دست اول تهيه شده است. براي غني تر شدن مدخل ها نيز در جلسات تخصصي ۵۰۰۰ مدخل به عنوان مواد اصلي تاليف دانشنامه مشخص شد و نهايتا در بررسي نهايي مدخلهاي دانشنامه اين تعداد مدخل در ۳۵۰۰ عنوان مختصر شد.
به گزارش مهر، از ديگر فعاليت هاي صورت گرفته براي تدوين اين دانشنامه مي توان به موضوع بندي مدخلهاي دانشنامه، تاليف مقاله، بررسي و ويرايش نهايي مدخلهاي دانشنامه و انطباق مدخلها با مصوبه شورا، تشكيل پرونده علمي و تاليف جلد اول دانشنامه زبان و ادب فارسي شامل تعداد ۸۰۷ مقاله اعم از ارجاعي و اصلي است كه از حرف «آ» تا «پ» را شامل مي شود.

هفت هنر
مجموعه تلويزيوني «شهرك ترافيك» پخش مي شود
پخش مجموعه تلويزيوني «شهرك ترافيك» از مهرماه آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي  سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، مرحله تدوين مجموعه تلويزيوني «شهرك ترافيك» كه با هدف ارائه آموزش قوانين عبور و مرور به كودكان توليد شده، به پايان رسيده است.
اين مجموعه كه كار مشترك سازمان ترافيك و گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي  ايران است در ۲۶ قسمت ۱۵دقيقه اي، هر هفته از برنامه كودك و نوجوان شبكه پخش خواهد شد.
برگزار ي سومين همايش دو سالانه پژوهشهاي زبان
و ادبيات فارسي در دانشگاه تربيت مدرس
مهر:مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس و انجمن استادان زبان و ادبيات فارسي با همكاري مراكز علمي و پژوهشي كشور، سومين همايش پژوهشهاي زبان و ادبيات فارسي را در روزهاي هفدهم و هجدهم اسفندماه سال جاري در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي كند.
به گفته دكترابراهيم خدايار دبير اين همايش، در برنامه مذكور علاوه برحضور جمع كثيري از استادان و محققان زبان و ادبيات فارسي سراسر ايران، مهماناني ازسه كشور تاجيكستان، افغانستان و ازبكستان نيز با ارايه مقاله و با هدف آشنايي با فضاي فرهنگي، ادبي و تحقيقاتي كشور در اين همايش حضور خواهند داشت.
توليد چهار موسيقي بي كلام در صدا و سيما
چهار اثر موسيقايي بي كلام در مركز موسيقي و سرود صدا و سيما توليد شد.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي و سرود سازمان صدا وسيما، اركستر تكنوازان با نوازندگي نريمان، توكل، ايقاني، ياسري، آهنگ «تك نوازي ۱۷۸» و اركستر همنوازان با نوازندگي فيروزي، فرج پوري و گنجه اي، زريني، رضايي نيا، نجفي، بزرگ پور، پژوهشگر، هنجني و مشايخي، آهنگ هاي «بداهه نوازي تنبور با سازهاي كوبه اي» و «بلم رون» را توليد كردند.
پوران درخشنده دبير جشنواره مبارزه با ايدز شد
خبرگزاري فارس: پوران درخشنده فيلمساز كشورمان به عنوان دبير اولين جشنواره سينمايي و تلويزيوني مبارزه با ايدز معرفي شد.
معاونت ارتباطات و تبليغات مركز حمايت از هنر سينما ضمن اعلام اين خبر افزود: محمدعلي چنگيز پور مدير اولين جشنواره سينمايي و تلويزيوني مبارزه با ايدز پوران درخشنده را كه آثار ماندگاري مانند (شمعي در باد) را در عرصه سينمايي اجتماعي كشور ساخته است به عنوان دبير اين حركت فرهنگي و ملي معرفي كرد.
پانزدهمين كنگره شعر «ميلاد آفتاب» برگزار مي شود
مهر:پانزدهمين كنگره سراسري شعر ميلاد آفتاب، امسال همزمان با ايام ولادت باسعادت امام حسين، حضرت ابوالفضل و امام سجاد عليهم السلام در خميني شهر اصفهان برگزار مي شود.در اين كنگره بيش ازچهل شاعر معاصر از استان اصفهان و كل كشور به شعرخواني خواهند پرداخت.
اين گزارش حاكي است كنگره شعر ميلاد آفتاب ۱۵ سال پيش به همت جمعي از علاقمندان شعر و ادبيات و عاشقان ساحت مقدس اهل بيت در خميني شهر اصفهان بنا نهاده شد.
جايزه ويژه جشنواره زوريخ به يك نمايش ايراني اهدا شد
تنديس و جايزه ويژه فستيوال زوريخ به نمايش «ِدر ميان ابرها »به كارگرداني امير رضا كوهستاني اختصاص يافت.
به گزارش مهر، شب گذشته حسن معجوني بازيگر نمايش در ميان ابرها تنديس و جايزه ويژه فستيوال اسپكتاكل زوريخ را دريافت كرد.
اين نمايش به تهيه كنندگي فستيوال هنر بروكسل و فستيوال وين و با حمايت تئاتر باسيل پاريس، نخستين بار در جشنواره فجر سال گذشته در بخش تمرين - اجرا به نمايش درآمد و نويسنده آن اميررضا كوهستاني است و طراحي آن با همكاري سيامك احصايي و اميررضا كوهستاني انجام گرفت. همچنين ديگر بازيگر نمايش شيوا فلاحي است.گفتني است نمايش در ميان ابرها ، پيش از اين نيز در رويال كورت لندن به روي صحنه رفته است.
زن زيادي در ۱۰ جشنواره بين المللي
ايسنا: زن زيادي آخرين ساخته تهمينه ميلاني هم اكنون خود را براي حضور در نزديك به ده جشنواره آماده مي كند. جشنواره هاي آتلانتا، نيويورك، واشنگتن دي سي، لس آنجلس، هوستون، شيكاگو، لندن ،هند و.. جشنواره هايي هستند كه فيلم زن زيادي در آنها حضوردارد. اين فيلم همچنين در موزه هنرهاي بوستون به نمايش درآمد. زن زيادي پيش از اين در آمريكا و كانادا اكران عمومي شده بود. ميلاني قصد دارد فيلمبرداري آخرين ساخته خود به نام آتش بس را با موضوعي طنز و درباره يك زوج جوان از مهرماه آغاز كند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
رسانه  و مبارزه با اشغالگران
گروه فلسطيني حماس براي اولين بار اسامي فرماندهان عالي رتبه خود را علني كرده است. اين سازمان برخلاف سازمان هاي مبارز فلسطيني كه ساختار تشكيلاتي خود را مخفي مي كنند اين بار تصاوير و مصاحبه هفت فرمانده خود را با نام، رتبه و نقش افراد در مبارزات ضد صهيونيستي در يك روزنامه و سايت اينترنتي منتشر كرده است. در ميان معرفي شدگان محمدابراهيم ابوشماله (ابوخليل) فرمانده جنوب نوارغزه، احمد ناجي الغندوز (ابوانس) فرمانده مناطق شمالي غزه به چشم مي خورد.
ارايه اسامي اين افراد در سايت هاي اينترنتي و انعكاس در روزنامه ها نشان مي دهد كه حماس در راستاي مبارزات خود به كاركرد رسانه اي مبارزه نيز پرداخته است. اخيرا مسئولان امنيتي در حوزه مبارزه با سازمان هاي آزاديبخش در كشورهاي آمريكايي، اروپايي و آسيايي، بخشي تحت عنوان مبارزه با كاركرد اينترنتي و رسانه اي ايجاد كرده اند كه از طريق شيوه هاي نرم افزاري كامپيوتري به مقابله با چنين گروه هاي مبارز بپردازند.
خسارت بيمه و توفان كاترينا
از همين حالا، پشت كارشناسان و شركت هاي بيمه آمريكايي به لرزه درآمده است. به گفته كارشناسان تندباد كاترينا ممكن است به يكي از زيان بارترين توفان  تاريخ آمريكا براي صنعت بيمه تبديل شود. بنابر تخمين كارشناسان بيمه خسارت به اموال بيمه شده حدود ۲۶ ميليارد دلار برآورد مي شود. شركت آلماني «مانيچ ري» كه يكي از بزرگترين شركت هاي بيمه جهان است خسارت تندباد كاترينا به اموال بيمه شده را ۱۵ تا ۲۰ ميليارد دلار برآورد كرده است. اين شركت احتمالا حدود نيم ميليارد دلار در اين حادثه طبيعي متضرر شده است. علاوه بر آن شركت «ايرورلدوايد» بوستون پيش بيني مي كند كه شركت هاي بيمه بين ۱۲ تا ۲۶ ميليارد دلار به زيان ديدگان بپردازند. زيان هاي وارده شامل تاسيسات نفتي خسارت ديده در توفان نمي شود.
دهمين سالگرد آمازون
با نزديك شدن دهمين سالگرد تاسيس سايت Amazon.com بنيانگذار اين شركت، دنياي خرده فروشي را بررسي مي كند. تا پيش از آمدن جف بزوس، كتابفروشي ها از آجر و ملات بودند. اواخر دهه ۱۹۹۰ درآمد سايت آمازون حدود يك و نيم ميليارد دلار بود ولي همچنان ضرر مي داد. همچنان اين شركت سالي قريب به يك ميليارد دلار قرض مي گرفت تا ورشكست نشود.
امسال ارزش سهام آمازون افت كرده و اصلا با اوج خود در آن سال هاي حبابي قابل قياس نيست، اما اين شركت اكنون مرتب سود مي دهد. هدف آقاي بزوس اين بود كه سايت آمازون را به بزرگترين فروشگاه خرده فروشي لوازم الكترونيكي تبديل كند.
شعار شركتش نيز اين بود. «تند بزرگ شو!» بعد از گذشت ده سال، وي شركتي ايجاد كرده كه بزرگترين فروشگاه اينترنتي است، هرچند كه گستردگي و سوددهي سوپرماركت هاي بزرگ را ندارد.
سال گذشته فروش آمازون حدود هفت ميليارد دلار بيش از تمام فروشگاه هاي اينترنتي بود. شركت رايانه سازي «دل» فقط سه ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار كالا فروخت. حالا سايت آمازون حدود ۵۰ ميليون مشتري دارد.
كارجويان و خرس عروسكي
پيش آمده كه در گفت وگو با كارفرمايان خود به جاي گفت وگو با مديران انتخاب كننده با يك عروسك صحبت كنيد، شايد اين تجربه كمتر در ايران اتفاق بيافتد. اما از اين دست اتفاق ها در ينگه دنيا هميشه رخ مي دهد، امروزه ديگر پوشيدن كت و شلوار براق، كفش هاي واكس خورده و كروات سرخ و سفيد جايگاهي در انتخاب شدن ندارد. چون اغلب كارفرمايان از كارگران يا كارمندان خود مي پرسند كه چه تخصصي بلديد؟
البته گاهي در اين گفت وگوها از جوينده كار مي خواهند كه با خرس عروسكي صحبت كند تا مهارت هاي ارتباطي اش مشخص شود و از ديگري پرسش شده بود كه كشتن يك انسان چه لذتي دارد؟!
شركت «من پاور» دريافته است كه ۵۴ درصد از كارجويان داراي تحصيلات دانشگاهي در بريتانيا تا يك سال بعد از فراغت تحصيل همچنان جوياي شغل هستند.
با توجه به افزايش فارغ التحصيلان و تفاوت بين عرضه و تقاضاي كار اگر خواستيد در شركتي كار بيابيد كه اسم و رسم دار باشد، احتمال اينكه در حين مصاحبه با وضعيتي غيرمنتظره مواجه شويد زياد است. متقاضيان يك شركت اينترنتي در ژاپن از متقاضيان كار خواسته بود كه در نوك قله فوجي با آنها مصاحبه كند!

فروش فيلم ها
فروش فيلمهاي ايراني به نمايش درآمده در سينماهاي تهران تا تاريخ ۱۱ شهريور از فروش «بيد مجنون» مجيد مجيدي با رقم نزديك به ۱۷۰ ميليون تومان بعد از۲۴ روز نمايش در ۱۷ سينما به عنوان پرفروشترين فيلم خبر مي دهد.به گزارش ايسنا، «خيلي دور خيلي نزديك» رضا ميركريمي كه به عنوان بهترين فيلم سال مطرح مي شود، بعد از ۳۹ روز نمايش در ۶ سينما۱۲۷ ميليون تومان فروخت.
«اسپاگتي در هشت دقيقه» رامبد جوان كه در ژانر كودك - خانواده قرار مي گيرد، در ۱۷ روز نمايش در۱۸ سينما ۷۸ ميليون تومان فروش داشت.
«نوك برج» كيومرث پوراحمد در ۱۶ روز نمايش در ۱۰ سينما نزديك به ۵۰ ميليون تومان فروخته است.
«سالاد فصل» فريدون جيراني در ۳۱ روز نمايش در ۸ سينما ۱۵۴ميليون تومان فروش داشت.

نمايش هاي عاشورايي كمك هزينه مي گيرند
به كليه آثار شركت كننده در دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي كمك هزينه اهدا مي شود.
بنا به تصويب ستاد برگزاري همايش به كليه آثار شركت كننده در دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي مبلغ شش تا ده ميليون ريال كمك هزينه اهدا مي شود.
اين گزارش به نقل از روابط عمومي مجموعه تئاترشهر حاكي است:ستاد برگزاري همايش آيين هاي عاشورايي با توجه به ظرفيت هاي بكر آيين هاي نمايشي - موسيقايي ايران و رنگارنگي ها و غناي آن و با هدف شناسايي، تقويت و احياي گروههاي مختلف نمايشي فعال دراين عرصه تسهيلات ويژه اي را براي تئاترهاي عاشورايي پيش بيني كرده است.برپايه اين خبر، كمك هزينه پيش بيني شده به آثاري اختصاص داده مي شود كه ضمن توجه به ويژگي هايي چون نوآوري، ابتكار و تلاش خلاقانه در حوزه فرهنگ عاشورايي
به گونه اي متاثر از حادثه عاشورا و يا اقتباس و برداشتي از اين واقعه عظيم باشد.

برگزيدگان كانون ملي منتقدان تئاتر ايران معرفي شدند
چهارمين  جشن  سالانه  كانون  ملي  منتقدان  و نويسندگان  تئاتر ايران  با پيام «يان  هربرتر» رئيس  كانون  ملي  منتقدان  تئاتر جهان  در تالار قشقايي  مجموعه  تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش  ايرنا ،در اين  مراسم  كه  با حضور جمعي از پيشكسوتان  و فعالان  حوزه  تئاتر كشور برگزارشد نفرات  برتر از نگاه  كانون ملي  منتقدان  تئاتر ايران  در سال  ۱۳۸۳ معرفي  شدند.
دربخش  كارگرداني  ديپلم  افتخار و هديه  كانون  به دكترقطب الدين  صادقي  اهداشد.
دربخش  نمايشنامه نويسي  محمد يعقوبي ، دربخش  بازيگري  مرد رضا كيانيان ، دربخش  بازيگري  زن  ناهيد مصلحي ، دربخش  طراحي  صحنه  محسن  شاه ابراهيمي  و در بخش  موسيقي  نمايشي  ونداد مساح  زاده  ديپلم  افتخار و هديه  كانون  ملي منتقدان  و نويسندگان  تئاتر ايران  را دريافت  كردند.
كانون  ملي  منتقدان  و نويسندگان  تئاتر ايران  جايزه  نقد برتر تئاتر در سال گذشته  را به منوچهر اكبرلو عضواين  كانون  و محسن ابراهيمي  منتقد تئاتر غيرعضو كانون  اهدا كرد.
جايزه  ويژه كانون  ملي  منتقدان  و نويسندگان  تئاترايران  شامل  ديپلم  افتخار و هديه  كانون  به  احمد دامود مترجم ، نمايشنامه  نويس  و عضو هيات  علمي دانشگاه  اهدا شد.

برگي از تاريخ
سيد مرتضي آ يت الله زاده شيرازي
دكتر سيد مرتضي آيت الله زاده شيرازي از نوادگان ميرزاي بزرگ شيرازي، در سال ۱۳۰۷ ش در نجف اشرف به دنيا آمد. وي پس از آن كه دروس حوزوي را در نجف و سپس تهران پشت سر گذاشت، در ۲۳ سالگي به دانشكده معقول و منقول دانشگاه تهران راه يافت و پس از اخذ ليسانس، جهت گذراندن دوره هاي فوق ليسانس و دكتري، راهي دانشگاه قاهره گرديد. دكتر شيرازي در طول اقامت ده ساله خود در مصر و اخذ دكتراي زبان و ادبيات عرب، به مدت پنج سال در دانشگاه الازهر به تدريس زبان و ادبيات فارسي اشتغال داشت و سپس براي گذراندن دوره تخصصي زبان هاي سامي، وارد دانشگاه كمبريج انگلستان شد. وي در طول حيات علمي اش، به مدت ۲۱ سال سردبير نشريه علمي و پژوهشي دانشكده ادبيات بود و به تاليف و ترجمه بيش از ۲۵ اثر و نگارش حدود بيست مقاله در مجلات معتبر داخلي و خارجي توفيق يافت. برخي از آثار استاد شيرازي بدين قرارند: ترجمه كتاب الادب المقارن با نام ادبيات تطبيقي، فرهنگ اصطلاحات روز و فرهنگ چندزباله مجمع اللغات. اين استاد فرزانه سرانجام پس از عمري تلاش خستگي ناپذير در چهاردهم شهريور ۱۳۷۹ ش در ۷۲ سالگي بر اثر عارضه قلبي چشم از جهان فروبست و در قبرستان شيخان قم به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كمربند
از اولش هم هيچ وقت حرفهاي منو جدي نمي گرفتي.
بارها گفته بودم كه هر وقت من كمر بند ايمني را مي بندم، تو هم ببند.
اما آنقدر اهميت ندادي كه آن اتفاق هولناك رخ داد و در يك لحظه، ترمزي شديد و ...
شايد در اين سالها براي چندمين بار بود كه اين حرفها را هر روز به او مي زد.
با اين حال وقتي سنگ سرد را با گلاب تازه شست، دوباره شاخه گل سرخ را روي قبر گذاشت و مثل هميشه تكرار كرد:
هرگز خود را نمي بخشم...
مصطفي چترچي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۰ دقيقه

گل و گياه
آزاروم
001032.jpg
نام علمي: Asarum europaeum
خانواده: ARISTOLOCHIACEAE
گياه پوششي دائمي به بلندي۸ سانتي متر و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي قلوه اي شكل، شفاف و سبز تيره است. گلهاي بنفش- قهوه اي و زنگوله اي شكل آن در اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان سايه، خاك غني از هوموس و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته در بهار و يا بذرپراكني خودبه خودي صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |