دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۲ - Sep 5, 2005
سيستم نقل و انتقال هوشمند
001005.jpg
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: ترافيك همواره براي شهرها مشكل ساز بوده و مسئولان شهري و اعضاي شوراي شهر اكثر شهرها حتي شهرهاي كوچك همچون بورتسموث نيز  از اين موضوع گله مندند.
پورتسموث شهري كوچك در بريتانيا است و مسئولان اين شهر براي حل معضل ترافيك از يك نرم افزار نظامي كمك گرفته اند. اتوبوس هاي اين شهر با استفاده از بي سيم به يك شبكه مركزي متصل شده اند و مسافران درايستگاه ها مي توانند اطلاعات لازم در مورد اتوبوس مورد نظر خود را در يك نمايشگر مشاهده كنند.
به گفته سخنگوي شوراي شهر پورتسموث اين تكنولوژي جديد بسيار موفقيت آميز بوده و به زودي گسترش خواهد يافت. اين تكنولوژي جديد سيستم نقل و انتقال هوشمند نام گرفته است.
جان دامبلاينز، مهندس مسئول طراحي اين سيستم مي گويد: با وجود اينكه شهر ما شهري كوچك و يك جزيره است اما روزانه ۲۲۰ هزار خودرو در آن رفت و آمد مي كنند.
هدف ما به وجود آوردن سيستمي بود كه مردم را تشويق كنيم تا براي تردد در شهر از خودروهاي شخصي خود استفاده نكنند. لازمه اين كار طراحي يك جدول زماني بسيار دقيق از ساعات ورود و خروج اتوبوس ها به ايستگاه ها بود.
اگر چه پيش تر هم جدول هاي زماني (چاپي) در ايستگاه ها وجود داشت اما بسياري از اتوبوس ها به موقع به ايستگاه نمي رسيدند و اعتماد مردم نسبت به استفاده از اين وسيله نقليه عمومي كم شده بود. اما سيستم نقل و انتقال هوشمند محل دقيق اتوبوس و زمان رسيدن به ايستگاه را به مسافران اطلاع مي دهد. در صفحه نمايش اطلاعات ايستگاه ها، حتي از شمارش معكوس استفاده مي شود تا مسافران با اطمينان كامل به انتظار بايستند. هر يك از اين اتوبوس ها به رايانه اي كوچك مجهز است كه در پشت صندلي راننده قرار گرفته است. روي سقف اتوبوس ها نيز آنتن كوچك و قدرتمندي كار گذاشته شده است كه آنها را به مركز كنترل شوراي شهر متصل مي كند.
طراحان اين سيستم براي جلب توجه بيشتر مسافران صفحه نمايشگر را به دو كاربرد ديگر مجهز كرده اند. اول اينكه مسافران مي توانند با استفاده از اين صفحه ها، ايميل ها يا نامه هاي الكترونيكي خود را چك كنند و دوم اينكه تازه واردان به شهر پورتسموث مي توانند با استفاده از چاپگر متصل به شبكه نقشه شهر را براي خود چاپ كنند.
هزينه اجراي اين طرح چهار ميليون و دويست و پنجاه هزار پوند بوده است. اما جان دامبلاينز مي گويد موفقيت به دست آمده از سيستم نقل و انتقال هوشمند شهرهاي بزرگ تر را نيز به فكر راه اندازي سيستم هاي مشابهي انداخته است.

نخستين گلخانه شناور جهان
001008.jpg
گروه دانش- علي اصغر محمدي: هلند در دنيا به سرزمين لاله ها شهرت دارد و نام اين كشور همواره تداعي كننده گلهاي زيبا است. طبيعتاً هلند در جهان از نظر صادرات گل براي خود رقيب جدي نمي شناسد و در حال حاضر يكه تاز بازار گل است.
اما اخيراً و در پي انتشار خبرهايي مربوط به پديده گلخانه اي كه يكي از نتايج آن بالا آمدن سطح آب درياها خواهد بود، دانشمندان آينده بزرگترين كشور پرورش دهنده و توليدكننده گل جهان را در خطر مي بينند. ظرف چند سال اخير جاري شدن سيل و بدي آب و هوا در مناطق مختلفي از كشور كوچك هلند موجبات وارد آمدن ميليون ها دلار خسارت به پرورش دهندگان گل شده است و نگراني شديد مسئولان را نيز در پي داشته است.
از سوي ديگر اين نگراني ها موجب شده است تا گروهي از متخصصان هلندي دست به طراحي و ساخت نخستين گلخانه هاي شناور جهان بزنند. اين مراكز پرورش گل نه تنها با استفاده از آب جاري در زير گلخانه ها به گل ها وگياهان آب خواهند داد بلكه با استفاده از همين آب، درجه حرارت خود را نيز كنترل خواهند كرد. اگرچه اين گلخانه ها هنوز به صورت آزمايشي در حال فعاليت هستند. اما ديك ون گاس بيل گن، سخنگوي شركت «دوراورمي ير» نسبت به آينده آنها خوش بين است. گاس بيل گن مي گويد: براي ساخت خانه ها و گلخانه هاي شناور از نوعي پلي استر استفاده شده كه مثل قطعات اسباب بازي لگو روي هم سوار مي شوند و در آخر هم از نوعي سيمان مخصوص براي پوشش اين قطعات استفاده مي شود.
اما نكته قابل توجه در مورد گلخانه هاي شناور سيستم رايانه اي هوشمندي است كه مسئوليت تنظيم درجه حرارت داخل آنها را برعهده دارد. اين رايانه هوشمند با استفاده از حسگرهايي كه در پنجره ها و سايبان هاي گلخانه كار گذاشته شده است با بالا و پايين رفتن آب به پنجره ها و سايبان ها دستور باز و بسته شدن مي دهند و از سوي ديگر با باز كردن جريان  آبي كه در زير گلخانه ها جاري است حرارت آنها را همواره يكسان نگه مي دارند.
وي مي گويد: طرح بعدي ما توسعه سيستم اين گلخانه ها براي گردش به دور خورشيد است چون در اين صورت انرژي بيشتري نيز صرفه جويي خواهد شد.

ارائه بزرگترين كتابخانه ديجيتال از سوي گوگل
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: بزرگترين موتور جست وجوي جهان در پي ارائه سرويس هاي نوين اينترنتي به منظور افزايش شمار كاربران خود و همچنين حفظ جايگاهش در ميان شركت هاي ارائه   دهنده خدمات اينترنتي قصد راه اندازي بزرگترين كتابخانه اينترنتي جهان را دارد.
شركت گوگل هم اكنون در حال مذاكره با ناشران اروپايي است تا با جمع آوري كتب غيرانگليسي و افزودن آنها به فهرست كتاب هاي ارائه شده توسط كتابخانه ديجيتالي اين شركت، كتابخانه خود را توسعه دهد. شركت گوگل از سال گذشته در طرح بزرگ «گوگل پرينت» اقدام به اسكن كتاب هاي چاپ شده جهان كرده است. اين شركت تاكنون كتاب هاي بسياري را به يكصد زبان دنيا كه توسط ناشران آمريكايي، كانادايي و استراليايي چاپ شده است جمع آوري كرده و در حال مذاكره با ناشران اروپايي به منظور افزودن كتاب هاي آنها به مجموعه عظيم و در حال شكل گيري خود است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، گوگل پرينت طرح بزرگي است كه در آن شركت گوگل قصد دارد اطلاعاتي را كه پيش از اين بر روي كاغذ و به صورت كتاب چاپ شده، جمع آوري كرده و آنها را اسكن رايانه اي كند و با قراردادن آنها در اينترنت، امكان دسترسي كاربران خود به اين اطلاعات را از طريق اتصال به اينترنت فراهم كند.
شركت گوگل سرويس كتابخانه ديجيتال خود را همانند ديگر سرويس هاي اين شركت به طور رايگان ارائه مي دهد كه اين اقدام شركت گوگل موجب نارضايتي بسياري از ناشراني شده كه اين سرويس گوگل را موجب از بين رفتن حق تأليف خود مي دانستند. البته مسئولان شركت گوگل در پاسخ به اين ادعاي ناشران اعلام كرده اند كه كاربران در آينده قادر نخواهند بود به طور كامل به متن كتاب ها دسترسي داشته باشند و براي استفاده از كل متن كتاب بايد از طريق لينك ارائه شده توسط شركت گوگل كتاب را از ناشر خريداري كنند.
اين شركت علاوه بر درخواست از ناشران بزرگ جهان براي ارائه كتاب به اين شركت به منظور توسعه كتابخانه ديجيتالي خود با كتابخانه هاي بسياري از دانشگاه هاي مطرح آمريكا و اروپا نيز وارد مذاكره شده و در حال اسكن كردن كتاب هاي موجود در آن كتابخانه ها است.
گوگل از طريق جلب آگهي در كتابخانه ديجيتالي، درآمدهاي خود را افزايش مي دهد و تحليلگران اينترنتي، ارائه كتابخانه ديجيتال شركت گوگل را اقدامي جهت تحكيم جايگاه اين شركت در ميان شركت هاي رقيب و همچنين اين اقدام را موجب افزايش قابل توجه درآمد اين شركت دانسته اند.

۴ هزار دستگاه پخش موسيقي ويروسي به ژاپن رفت
شركت الكترونيكي CREATIVE اخيرا به طور تصادفي ۴ هزار دستگاه پخش موسيقي را به كشور ژاپن صادر كرده است كه حاوي ويروس بوده اند.
به گزارش خبرگزاري موج، شركت امنيتي F-SECURE اخيرا اعلام داشت، شركت CREATIVE به طور غيرعمدي ۴ هزار دستگاه پخش موسيقي را به كشور ژاپن صادر كرده است كه حاوي ويروس بوده است.
دستگاه موسيقي ZEN NEEON اين شركت كه در دو ماه پيش به كشور ژاپن صادر شده است، حاوي كرم WALLIK.BE و يا همان كرم RAYS.A بوده است.

نخستين نمايشگاه تخصصي بازي هاي رايانه اي
نخستين نمايشگاه تخصصي بازي هاي رايانه اي در ايران از ۱۲ تا ۱۶ مهر ماه سال جاري همزمان با روز جهاني كودك در تهران برگزار مي شود.
دبير نخستين نمايشگاه تخصصي بازي هاي رايانه اي، هدف از برپايي اين نمايشگاه را حمايت از صنعت بازي هاي رايانه اي در كشور عنوان كرد و افزود: بازي هاي رايانه اي ديرزماني است كه از مرز تفريح صرف گذشته و در جهان امروز، به اين مقوله به شكل يك صنعت پردرآمد نگريسته مي شود.
وي ادامه داد: لازم است تا هرچه سريع تر اين صنعت در كشور بومي شده و بازي هاي سالم و فرهنگ ساز بتوانند جاي خود را در ميان محصولات رايانه اي باز كنند و از اين رو اجتماع فعالان اين عرصه در كنار هم مي تواند كمك شاياني را به آينده اين مقوله در كشور كند.
به گفته وي، شركت هاي واردكننده بازي، شركت هاي توليدكننده بازي هاي ايراني، نشريات حوزه بازي، توليدكنندگان نرم افزارهاي آموزشي و سرگرمي از جمله شركت كنندگان در اين نمايشگاه خواهند بود.

جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه  اي
در جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه  اي بايد نرم افزارها با موضوعات علمي، آموزشي و تربيتي انطباق داشته باشد و زمان توليد آثار نبايد بيش از ۲ سال باشد.
دكتر سيد محمدامين شهرستاني رييس مجمع ناشران الكترونيك در گفت وگو با ايلنا، با اشاره به چهارمين جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه  اي رشد اظهار داشت: پيرو هماهنگي مجمع ناشران الكترونيك با دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، مسئوليت اطلاع رساني چهارمين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه  اي رشد بر عهده مجمع قرار گرفت.
وي افزود: اين جشنواره كه در آذر ماه سال جاري برگزار مي  شود به ۵ گروه نرم افزارهاي خودآموز، ابزار معلم، نسخه الكترونيكي، دايره المعارف  ها و بازي و سرگرمي  هاي علمي، آموزشي اختصاص مي  يابد.وي تصريح كرد: دعوتنامه براي حضور شركت  هاي عضو و شركت  هاي علاقه  مند در جشنواره از هفته آينده ارسال خواهد شد.شهرستاني با اظهار اميدواري از ارتقاء بحث نرم افزار در كشور گفت: در جشنواره امسال نگاه پر رنگ و جدي  تري به نرم افزار خواهيم داشت و نمايشگاهي كه در كنار جشنواره نيز برگزار مي  شود، در ابعاد وسيع  تري خواهد بود.وي با اشاره به رقابت ۵ گروه نرم افزاري در جشنواره يادآور شد: مجمع ناشران الكترونيك با ۱۷۶ عضو و بالغ بر۱۹۰۰ محصول، جدي  ترين تشكل اين جشنواره است.
رييس مجمع ناشران الكترونيك اين جشنواره را داخلي عنوان كرد و گفت: در بحث نرم افزارهاي علمي، آموزشي و تربيتي مي  خواهيم محصولات جديدي به جامعه آموزش عمومي كشور معرفي كرده و تلاش كنيم كه بعد از برگزاري نمايشگاه توافقاتي را با وزارت آموزش و پرورش در خصوص برپا كردن نمايشگاه  هاي استاني انجام دهيم.وي افزود: انتخاب نرم افزارها بايد بر عهده معلمين و دانش آموزان استاني باشد؛ چرا كه خريد مباحث مربوط به IT در بحث توليد محتوا بايد از سيستم  هاي اداري و كارمندي بيرون بيايد.وي ادامه داد: با حركت  هاي سازمان يافته بايد اين انتخاب را بر عهده خود نمايندگان استان  ها و به خصوص معلمين مدارس گروه  هاي علمي تخصصي و خود دانش آموزها قرار دهيم.شهرستاني گفت: تلاش مي  شود مقداري از يارانه  هاي فرهنگي و آموزشي را به سمتي هدايت كنيم كه سهميه اختصاصي رايانه به دانش آموزان، معلمان و پرسنل  هاي اداري تعلق گيرد و هر كس خود در انتخاب نرم افزار مورد نظر سهم جدي داشته باشد و تشخيص استفاده را مصرف كننده بر عهده بگيرد.

نرم افزار امنيت استاديوم ها
پليس هلند در نظر دارد تا با استفاده از رايانه، افرادي را كه از ورود به استاديوم هاي فوتبال منع شده اند شناسايي كند.
با استفاده از اين نرم افزار رايانه  اي كه قادر به ثبت صداي انسان است و افراد را براساس صدايشان شناسايي مي كند پليس ورود افراد غيرمجاز به استاديوم ها را كنترل خواهد كرد. اين اقدام پليس هلند در پي افزايش بي انضباطي طرفداران فوتبال در اين كشور صورت مي پذيرد.

كارت هاي گرافيكي جديد
متخصصان توانستند مدل جديد با نام R580 از سري كارت هاي گرافيكي شركت ATIرا به بازار عرضه كنند. از عمده ترين مشكلاتي كه بر سر راه طراحان اين مدل كارت گرافيكي وجود داشت استفاده از فناوري ۹۰نانومتري در آن بود. چندي پيش شركت ATIاقدام به توليد مدل R520 از سري هاي كارت هاي گرافيكي كرده است. گروه سازنده مدل جديد كارت گرافيكي با نام R580هيچ گونه همكاري با گروه سازنده مدل قبلي يعني R520نداشته اند و اين نوع جديد را گروهي كاملا مجزا طراحي و ساخته اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |