پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۵ - Sep 8, 2005
پوتين: روابط روسيه و چين به بالاترين سطح رسيده است
مسكو - ايرنا: ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  ديروز در ديدار «چائوگانگ  چوان» وزير دفاع  چين  تأكيد كرد: روابط روسيه  و چين  به  بالاترين  سطح  در تاريخ  همكاريهاي  دو كشور رسيده  است .
به  گزارش  بخش  مطبوعاتي  كرملين ، در اين  ديدار كه  در بندر سوچي  در ساحل  درياي  سياه  صورت  گرفت ، سرگيي  ايوانف  وزير دفاع  روسيه  نيز حضور داشت .
پوتين  گفت : همكاريهاي  فني  و نظامي  و نيز همكاريهاي  صرفا نظامي ، سطح  اعتماد متقابل  بين  دو كشور را نشان  مي دهد و رزمايش  اخير روسيه  و چين ، ماهيت  راهبردي  همكاريهاي  دو كشور را تثبيت  كرد.
پوتين  با اشاره  به  اين  كه  وزير دفاع  چين  تحصيلات  نظامي خود را در روسيه  به پايان  رسانده  است ، اظهار داشت : شما در توسعه  روابط دو جانبه  سهم  قابل  توجهي  داريد.
وزير دفاع  چين  نيز گفت : ديدار رئيس  جمهوري  روسيه  از چين  در سال  آينده  رويداد برجسته اي  در روابط دو جانبه  محسوب  مي گردد.
به  گفته  وي ، در چين  در سال  ۲۰۰۶ سال  روسيه  برگزار خواهد شد و در چارچوب  اين  برنامه ، نيروهاي  مسلح  دو كشور بايد برنامه هايي  را اجرا كنند.
وزيران  دفاع  روسيه  و چين  هم ديروز در نهمين  نشست  كميسيون  مشترك  دو كشور در سوچي ، مسايل  مربوط به  همكاريهاي  دو كشور به ويژه  در زمينه  اتمي  را مورد بحث  قرار  دادند.
يك  سخنگوي  آژانس  انرژي  اتمي فدرال  روسيه  به  خبرگزاري  ريانووستي  گفت : از جمله  مسايلي  كه  در اين  نشست  مورد بحث  قرار مي گيرد، برنامه  زماني  احداث  نيروگاه  اتمي 
تيان  وان  در چين  است  كه  بوسيله  كارشناسان  روس  انجام  مي گيرد.  عمليات  احداث  اين  نيروگاه  ۶۵ مگاواتي  در سال  ۲۰۰۶ به  پايان  مي رسد.
چين  با خريد سالانه  حدود دو ميليارد دلار سلاح  و تجهيزات  جنگي  از روسيه ، عمده ترين  خريدار جنگ افزار روسي  در جهان  است .

توسط يكي از شاخه هاي نظامي فتح
مشاور نظامي محمودعباس ترور شد
001380.jpg
گروه سياسي: موسي عرفات برادرزاده ياسر عرفات و مشاور نظامي محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز هنگام تبادل آتش بين افراد مسلح و محافظانش در خانه اش كشته شد.
موسي عرفات كه در زمان ياسر عرفات رئيس سرويسهاي امنيتي فلسطيني بود مخالفان و دشمنان زيادي داشت. وي پس از به قدرت رسيدن محمود عباس از كار كنار گذاشته شده بود.
موسي عرفات حتي در داخل سازمان فتح نيز مخالفان شديدي داشت به گونه اي كه گردانهاي شهداي الاقصي، گروه مسلح وابسته به فتح، وي را نماد فساد در تشكيلات خودگردان مي دانستند.
وي در سال ۱۹۹۰ و در بحبوحه توافقهاي اسلو به سرزمين هاي اشغالي بازگشت و رياست اطلاعات نظامي را برعهده گرفت.
مخالفان امر معتقدند در زمان وي سركوبهاي گسترده گروه هاي مسلح فلسطيني به وقوع پيوست.
موسي عرفات يك بار نيز در سال ۲۰۰۳ هدف سوءقصد قرار گرفت.
در حادثه ديروز فرزند موسي عرفات كه از افسران اطلاعاتي نظامي فلسطين است به همراه سه تن از نگهبانان وي توسط مهاجمان ربوده شدند.
در پي ترور موسي عرفات، كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين (از شاخه هاي نظامي فتح) مسئوليت ترور وي را برعهده گرفت.
در همين حال نصر يوسف وزير داخلي تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز در پي ترور موسي عرفات از برقراري حالت آماده باش در سرويسهاي امنيتي فلسطين خبر داد.
نصر يوسف در بيانيه اي با اعلام برقراري آماده باش در صفوف نيروهاي امنيتي پس از ترور موسي عرفات بر لزوم پيگرد عاملان اين جنايت به هر بهاي ممكن تأكيد كرد.
اين بيانيه همچنين از تشكيل يك كميته تحقيق درباره اين حادثه و مشاركت مستقيم نصر يوسف در عمليات اين كميته خبر داد.
وي ترور موسي عرفات را براي اوضاع امنيتي و داخلي بسيار خطرناك دانست و گفت چنين جنايت وحشيانه اي در شرايط حساس كنوني قابل چشم پوشي نيست و بايد به هر بهاي ممكن پيگيري شود.

هشدار يك مقام عراقي درباره تشكيل اسرائيل
جديد در كردستان
001386.jpg
رئيس شوراي گفت و گوي ملي عراق از تبديل كردستان عراق به اسراييل دوم در منطقه هشدار داد.
صالح  المطلك در گفت و گو با روزنامه الحيات گفت: صهيونيست ها در حال حاضر از نظر اقتصادي و اطلاعاتي در كردستان نفوذ دارند و در آنجا آزادانه به فعاليت مشغولند.
وي افزود: حضور صهيونيست ها در اين منطقه نشان دهنده بخشي از برنامه هاي آمريكا و اسراييل در عراق است اما آينده آبستن خطرات ديگري خواهد بود كه در صدر آن حضور در قالب شريكي نيرومند براي كشورهاي منطقه است.
طالباني: صدام مستحق ۱۰۰ بار مرگ است
رئيس جمهور عراق به رغم مخالفت علني با مجازات اعدام گفت: صدام حسين، ديكتاتور سابق اين كشور مستحق ۱۰۰بار مردن است.
جلال طالباني كه پيش از اين يكي از رهبران كرد مبارز مخالف رژيم بعث بود، گفت: صدام مستحق ۱۰۰ بار مردن است. زيرا هزاران كيلو سند وجود دارد كه صدام را متهم مي كند.
در صورتي كه جرايم صدام ثابت شود، وي با مجازات مرگ روبه رو خواهد شد.
در همين حال برخي گزارشهاي خبري حاكي است صدام به بخشي از جنايات خود از جمله كشتار شيعيان عراق در شهر «الدجيل» در دوران حكومتش اعتراف و رئيس جمهور كنوني عراق آن را تأييد كرده است.
راديو بي .بي .سي نيز اعلام كرد صدام به كشتار ۱۴۳ شيعه عراقي در شهر الدجيل در شمال بغداد اعتراف كرد.
قتل سه غيرنظامي در بغداد
ديروز افراد مسلح سه غيرنظامي را در مقابل مسجدي در بغداد به قتل رساندند. در اين حادثه دو نفر ديگر نيز مجروح شدند. در همين روز انفجار بمب در مسير كاروان آمريكايي ها در مركز بغداد منجر به زخمي شدن سه غيرنظامي شد. بر اثر انفجار بمب در جاده شهر بصره نيز سه سرنشين يك خودرو كشته شدند.
براساس آمارهاي دولت عراق طي هفت ماه گذشته بيش از سه هزار غيرنظامي در خشونت هاي عراق به قتل رسيده اند.
از سوي ديگر اتحاديه ميهني كردستان عراق اعلام كرد كه ۱۳ تروريست در شهر موصل دستگير شدند. دستگير شدگان به گروههاي القاعده و انصار السنه وابسته هستند.

تروريست هاي عربستان با خرابكاران در عراق مرتبط هستند
خبرگزاري فارس: مدارك مهمي در مخفيگاه هاي تروريست هاي عربستان سعودي در شهر دمام به دست آمده است كه حكايت از ارتباط گسترده اين تروريست ها با خرابكاران تروريست در عراق دارد.
يك مقام امنيتي سعودي در گفت و گو با تلويزيون كويت با تأييد اين خبر گفت: بين تروريست هاي كشته و دستگير شده در درگيري هاي چند روز اخير دمام عربستان، ارتباط ويژه اي با تروريست هاي خرابكار در عراق وجود داشته است. وي بدون اشاره به جزئيات اين ارتباط ها گفت: مدارك و اسنادي هم به دست آمده كه ارتباط و همكاري آنان را با وقايع تروريستي در آمريكا و مادريد اسپانيا نشان مي دهد.
دو ماه پيش مامورين سعودي در يكي از شهرهاي نزديك مرز عراق و عربستان حد فاصل منطقه بي طرف عربي مخفيگاه هاي يك گروه تروريستي را كشف و منهدم كردند كه محلي براي اعزام تروريست ها به عراق بوده است.
گفته مي شود مهمات پيشرفته و ادوات الكترونيكي بمب ها از عربستان سعودي و توسط وهابي ها و سلفي هاي تندرو به عراق ارسال مي شود.
در همين حال ابومصعف الزرقاوي رهبر شبكه تروريستي القاعده در عراق ديروز با حمله شديد به رهبران عربستان سعودي آنان را حاكمان ستمگري خواند كه به غرب اجازه غارت ثروت كشور اسلامي عربستان را مي دهند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از دوبي زرقاوي در نواري كه صداي وي در آن ضبط شده بود و در شبكه اينترنت منتشر شد گفت: رهبران ظالم سعودي خيانتكاران به ملت و دين هستند كه مجاهدين اسلامي را سركوب مي كنند و به متجاوزان خارجي اجازه غارت ثروت سرزمين پيامبر اسلام را مي دهند.

بر اساس نتايج تازه ترين نظر سنجي:
اروپايي ها از سياست  خارجي آمريكا ناراضي اند
ايسنا: بر اساس تازه ترين نتايج يك نظرسنجي كه ديروز منتشر شد، اختلاف اروپا و آمريكا بر سر مساله عراق هم چنان وجود دارد و اروپايي ها هنوز از سياست  خارجي آمريكا ناخشنود هستند.
به گزارش آسوشيتدپرس، بر اساس نتايج اين نظرسنجي كه از سوي صندوق مارشال آلمان كه متعلق به آمريكاست و مركز برنامه سن پائولو كه يك مركز تحقيقي غير انتفاعي در تورين ايتاليا است، انجام شد، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا هم چنان از هيچ مقبوليتي برخوردار نيست.
۷۲ درصد از اروپايي ها نارضايتي شان را از سياست هاي خارجي بوش اعلام كرده اند و تقريبا ۶۰ درصد رهبري آمريكا را نامناسب عنوان كردند.
كرايگ كندي، رئيس صندوق مارشال آلمان اعلام كرد: به رغم تلاش هاي فراوان براي بهبود اين روابط هنوز اختلافاتي در نحوه نگرش ما به يكديگر و جهان وجود دارد.
در همين حال بر اساس اين نظرسنجي ۵۴ درصد از آمريكايي ها روابط بهتر با اروپا را خواستار شدند اما ۵۵ درصد از اروپايي ها نگرش مستقل تر از واشنگتن را خواستار شدند.
در اين نظرسنجي از ۱۰۰۰ تن در آمريكا و ۱۰ كشور اروپايي از جمله آلمان، فرانسه، انگليس، ايتاليا، هلند، لهستان، پرتغال، اسلواكي، اسپانيا و تركيه سئوال شد و درصد خطاي آن ۳درصد اعلام شده است.
اشتياق اروپا براي بهبود روابط اروپا و آمريكا در لهستان ۴۸ درصد، اسپانيا ۴۳ درصد و اسلواكي ۳۵ درصد بوده است و حمايت از استقلال بيشتر اتحاديه اروپا در فرانسه ۶۹ درصد، ايتاليا ۶۶ درصد و هلند نيز ۶۲ درصد بود.
اين در حالي است كه اروپايي ها تنفرشان را از بوش با احساسات شان از آمريكا به عنوان يك كشور جدا كردند.
با اين حال بر اساس يافته هاي اين نظرسنجي افكار عمومي اروپا نسبت به آمريكا بهبود نيافته است و به نظر مي رسد نگرش ضد آمريكايي هم چنان بالاست.
در اين نظرسنجي هم چنين مشخص شد، احساسات انگليسي ها و ايتاليايي هايي - كه دولت هايشان از بوش در عراق حمايت كردند- به آمريكا نسبت به سال گذشته سردتر شده  است.
اين در حالي است كه آمريكايي ها احساس بهتري نسبت به اروپايي ها دارند و ميزان احساسات مثبت شان به اروپايي ها تا۶۰ درصد اعلام شده است.
اما سياست خارجي بوش كه در نزد اروپايي ها جايگاه چنداني ندارد، مخالفت ۸۵ درصد از فرانسوي ها، ۸۳ درصد از آلماني ها، ۸۱ درصد از اسپانيايي ها، ۷۷ درصد از اهالي تركيه  و ۷۰ درصد ايتاليايي ها را برانگيخته است. در همين راستا حمايت از پيمان ناتو همچنان در اوج است. ۵۶ درصد از اروپايي ها و ۶۰ درصد از آمريكايي ها با آن موافقند.

وزير امور خارجه طالبان:
بن لادن افغانستان را نابود كرد
001389.jpg
ايسنا: وزير امور خارجه  حكومت طالبان در كتابي جديد به نام افغانستان و طالبان آورده است كه بن لادن افغانستان را نابود كرده است.
به گزارش روزنامه  الشرق الاوسط - چاپ لندن - وكيل احمد متوكل، وزير امور خارجه  سابق طالبان كه قصد دارد در انتخابات پارلماني اين كشور كه قرار است ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهريور ماه) در افغانستان برگزار شود شركت كند، در كتاب جديد خود به نام «افغانستان و طالبان» آورده است: قبل از حملات ۱۱ سپتامبر تماس هاي ديپلماتيك زيادي از طريق تركمنستان بين مقامات طالبان و طرف روسي برقرار شد و روس ها شرط به رسميت شناختن دولت ملاعمر رهبر گروه طالبان را عدم حمايت آنها از شورشيان چچن اعلام كردند.
وي در اين كتاب به شدت اسامه بن لادن رهبر تشكيلات القاعده را مورد حمله قرار داده و وي را عامل تخريب افغانستان معرفي كرده است.
متوكل با اشاره به عدم وفاداري بن لادن به وعده هايش مبني بر سرمايه گذاري اموالش در افغانستان، تاكيد كرده كه بارها طي پيام هايي به ملاعمر به وي وعده داده كه اموالش را براي ساخت و شكوفايي افغانستان سرمايه گذاري خواهد كرد؛ ولي هيچ يك از اين وعده ها تحقق نيافت.
نويسنده در اين كتاب كه به سه زبان فارسي دري، پشتو و انگليسي در ۹۸ صفحه نوشته شده، از اقدام طالبان مبني بر نابود ساختن مجسمه هاي بودا در استان باميان انتقاد كرد و اين تصميم را كه به اتفاق از سوي شوراي امر به معروف و نهي از منكر و فتواهاي صادره از دادگاه عالي طالبان اتخاذ شده، فاقد اعتبار سياسي، فرهنگي و هنري دانسته كه اعتراض هاي شديد بين المللي عليه طالبان را به دنبال داشته است.
در اين كتاب، هم چنين نامه  ملاعمر به حامد كرزاي رييس جمهور افغانستان درج شده كه در آن از كرزاي خواسته بود براي حفظ منافع كشور در مقابل دشمنان سياسي خود شهامت داشته باشد.
گزارش ها حاكي از آن است كه گروه طالبان اعتماد خود را به وكيل متوكل بعد از آزادي اش از زندان آمريكايي بگرام از دست داده  است.
براساس اين گزارشها، همچنين قرار است دولت كرزاي از طريق متوكل كه يكي از مقامات عالي رتبه  گروه طالبان بود، مذاكراتي را با اين گروه برگزار كند.
اين در حالي است كه متوكل مبارزات انتخاباتي خود را بدون حضور محافظان امنيتي آغاز كرده است.
از سوي ديگر، سخنگوي ملاعمر نيز در گفت وگو با بي.بي.سي اعلام كرده بود كه متوكل نماينده  خواسته هاي طالبان نيست و اين گروه هم چنان به مبارزه  خود ادامه خواهد داد.

انگليس خواستار تلاش هاي هماهنگ اتحاديه اروپا براي مقابله با تروريسم و جنايت شد
ايسنا: وزير كشور انگليس اعلام كرد، اين كشور يك سري پيشنهادات را به اتحاديه اروپا در اجلاس وزراي كشور اين اتحاديه ارايه مي كند كه در آنها تلاش هاي مشترك عليه جنايت و تروريسم را خواستار شده است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، چارز كلارك، وزير كشور انگليس كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، به خبرنگاران خارجي در لندن گفت، انگليس از اتحاديه اروپا مي خواهد تا دست در دست هم به مقابله با تروريسم و جنايات سازماندهي شده نظير تجارت مواد مخدر و قاچاق انسان، مهاجرت غير قانوني و پناهندگي هاي جعلي بپردازند.كلارك همچنين اظهار داشت، بيش از ۱۰۰ هزار زن در سال ۲۰۰۴ در اتحاديه اروپا قاچاق شده اند، بيش از ۸ هزارتن از مردم نيز هر ساله به دليل استفاده از مواد مخدر، مهاجرت غيرقانوني و سيستم كنترلي كه براي پرداختن به نگراني هاي مردم بسيار ناتوان عمل مي كند، جان خود را از دست داده اند.
وي افزود: وتوي قانون اساسي اتحاديه اروپا از سوي برخي كشورها نشان مي دهد، ناكامي اين اتحاديه در توجه به نگراني هاي عميق مردم و عدم ارايه راه حل هاي كاربردي، بزرگترين نگراني است.

توافق هند و اتحاديه اروپا براي مبارزه مشترك
عليه گروه هاي تروريستي
001383.jpg
رهبران  هند و اتحاديه  اروپا ديروز در دهلي نو پايتخت  هند موافقت كردند عليه  گروههاي  تروريستي  مبارزه  مشترك  داشته  باشند.به  گزارش  خبرگزاري  پي  تي آي  به  عنوان  بخشي  از تلاش  مشترك  با تروريسم  دوطرف  همچنين  توافق  كردند براي  مسدودسازي  حساب ها و شبكه هاي  مالي  گروه هاي تروريستي  و جلوگيري  از دسترسي  آنها به  امكانات  مالي  همكاري  كرده  و درمبارزه  عليه  پولشويي  همكاري  مشترك  داشته  باشند.
توني  بلر نخست  وزير انگليس  كه  در زمان  حاضر رئيس  شوراي  اروپا  است  به  همراه  خوزه  مانوئل  باروسو رئيس  كميسيون  اروپايي  و خاوير سولانا نماينده  عالي  اتحاديه  اروپا  براي  شركت  در ششمين  اجلاس  هند و اتحاديه اروپا سه شنبه  شب  وارد پايتخت  هند شد.در بيانيه  سياسي  صادره  در پايان  ديدار مان  موهان  سينگ  باتوني  بلر ديروز، هند و اتحاديه  اروپا پذيرفتند در توسعه  يك  جهان  چند قطبي موثر و ايجاد صلح  در مناطق  مختلف  جهان  با هم  همكاري  كنند.
بر اساس  اين  بيانيه ، هند و اتحاديه  اروپا گفتمان  امنيت  درمورد مسايل جهاني  و منطقه اي ، خلع  سلاح  و عدم  توليد و تكثير سلاح  هسته اي  را برقرار خواهند كرد.

دبيركل ناتو به كشورهاي حاشيه جنوبي
خليج فارس سفر مي كند
001377.jpg
ايسنا: دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) تأكيد كرد: ناتو در نظر دارد تا وجهه اش را در جهان عرب بهبود بخشد و كج فهمي هاي موجود در اذهان شهروندان عرب را نسبت به اين سازمان و فعاليت هايش از بين ببرد.
ياپ دو هوپ شفر، دبيركل ناتو در گفت وگو با الشرق الاوسط - چاپ لندن- اظهار داشت: همكاري با كشورهاي عربي مستلزم از بين بردن برداشت هاي غلط درباره  ناتو است، چون برخي از شهروندان منطقه تصورات نادرستي از ناتو دارند.
وي در خصوص نقش ناتو در مبارزه با تروريسم گفت: مشاركت و همكاري در زمينه ارايه و تبادل اطلاعات بين كشورهاي عضو ناتو و غير آن مي تواند كمك زيادي به دستگيري تروريست ها و خنثي كردن اقدامات آنها قبل از انجام داشته باشد. وي افزود: امكانات ناتو و مهارت هاي آن در خدمت اعضا و كشورهاي ديگري است كه با آن در زمينه مبارزه با تروريسم كمك مي كنند.
شفر با اشاره به «طرح استانبول» و بيان اينكه اين طرح مي تواند نقش جدي را در همكاري عليه تروريسم ايفا كند، گفت: ناتو سعي مي كند تا همه  كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را بر اساس طرح استانبول به همكاري با ناتو دعوت كند كه تا به حال چهار كشور كويت، بحرين، قطر و امارات متحده عربي موافقت شان را براي پيوستن به اين طرح اعلام كرده اند و اميدواريم كه كشورهاي عربستان و عمان نيز به منظور تحقق امنيت و ثبات در خاورميانه به اين طرح بپيوندند.وي ادامه داد: طرح استانبول شامل برنامه هاي متعدد همكاري است كه در آن هر كشوري بر اساس نيازهايي چون آموزش نيروها، حضور در مذاكرات، شركت در تبادل اطلاعات در زمينه مبارزه با تروريسم و چالش هاي مشتركي كه كشورهاي ناتو و جهان عرب با آن مواجه هستند، هيات هايي را تشكيل مي دهد.
دبيركل ناتو با اشاره به سفر قريب الوقوعش به كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به منظور پيگيري مساله  همكاري ها در راستاي طرح استانبول گفت كه قصد دارد تا به منظور انجام مذاكرات ويژه با كشورهاي عضو نشست كشورهاي حوزه مديترانه، اكتبر آينده به مصر سفر كند.
وي سفرش به مصر را يك ماموريت مهم سياسي توصيف كرد و گفت: ناتو در نظر دارد تا از ديدگاه اين كشور در قبال راه هاي همكاري در زمينه مبارزه با تروريسم مطلع شود.

اتحاديه اروپا به تاجيكستان براي تقويت مرزهايش كمك مي كند
دوشنبه _ ايرنا: يان كوبيش فرستاده ويژه اتحاديه اروپا به كشورهاي آسياي مركزي ديروز در پايان ديدار با امامعلي رحمانف رئيس جمهوري تاجيكستان گفت: اين اتحاديه براي تقويت خطوط مرزي تاجيكستان به اين كشوركمك مالي و فني مي كند.
يان كوبيش كه به تازگي به اين سمت منصوب شده است در گفتگو با خبرنگاران در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان افزود: مسائل مربوط به هماهنگ سازي برنامه هاي اتحاديه اروپا براي همكاري بيشتر با كشورهاي آسياي مركزي و از جمله تاجيكستان از محورهاي اصلي ديدارش با رئيس جمهوري تاجيكستان بود.
وي از اقدام تاجيكستان بخاطر در اختيار گرفتن حفاظت از مرزهاي اين كشور با افغانستان تقدير كرد و گفت: اتحاديه اروپا اجراي طرح هاي كمك به مرزبانان تاجيك را از طريق كميسيون اروپا تسريع خواهد كرد.
فرستاده ويژه اتحاديه اروپا گفت: اين اتحاديه با دولت تاجيكستان براي تقويت حفظ مرزهاي اين كشور با افغانستان ديدگاه يكسان دارد، زيرا معتقداست كه اين كار از ترانزيت مواد مخدر به كشورهاي اروپايي جلوگيري مي كند.
اين مقام اسلواكي تبار اتحاديه اروپا از بيان مبلغ مورد نظر براي اجراي طرح تقويت مرز تاجيكستان با افغانستان توسط اتحاديه اروپا خودداري كرد و گفت: اين طرح ها مبلغ قابل ملاحظه اي را در برگرفته و ميليون ها يورو هزينه آن خواهد شد ولي اكنون مهم اين است كه اقدامات لازم براي تسريع برنامه هاي كميسيون اروپا در اين كشور انجام شود.
عبدالفتاح شريفاف سخنگوي رئيس جمهوري تاجيكستان نيز به خبرنگاران گفت: گسترش همكاري با اتحاديه اروپا، تسريع اجراي برنامه هاي كميسيون اروپا در تاجيكستان و افزايش روابط اقتصادي با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از محورهاي گفت وگوي رحمانف و كوبيش بود.

دومين نشست اتحاديه بين المجالس ديروز در سازمان ملل آغاز شد
نيويورك _ واحد مركزي خبر: نمايندگان  و روساي  مجلس  ۱۹۱ كشور جهان  از ديروز در مقر سازمان ملل  در نيويورك  چگونگي  تقويت  همكاري  هاي  بين المللي  را بررسي  مي كنند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از نيويورك  در اين  نشست  سه  روزه  كه  به  منظورتدوين  راهكار عملي  براي  تقويت  همكاري  هاي  جهاني  در زمينه  صلح ، امنيت ، دمكراسي ، حقوق  بشر و توسعه  برگزار مي شود روسا و نمايندگان  مجالس  جهان ديدگاههاي  خود را مطرح  خواهند كرد.
در نشست  قبلي  اتحاديه  بين المجالس  كه  پنج  سال  پيش  در نيويورك  برگزار شداز مجالس  كشورهاي  جهان  خواسته  شد نقش  دولت  ها را در تحقق  صلح ، امنيت  و همكاري  هاي  بين المللي  تقويت  كنند.

تركمنستان انتقال پايگاه نظامي آمريكا به اين كشور را تكذيب كرد
عشق آباد _ ايرنا: وزارت امور خارجه تركمنستان ديروز اخبار منتشر شده در رسانه هاي گروهي روسيه درباره انتقال پايگاه نظامي آمريكا به اين كشور را تكذيب كرد.در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: عشق آباد به اصل بيطرفي خود كه مورد تأييد سازمان ملل متحد قرار گرفته پايبند بوده و بر اين اساس اجازه ايجاد هيچ گونه پايگاه نظامي و حضور نظاميان خارجي را در خاك خود نمي دهد.
اين بيانيه مي افزايد، تركمنستان در پايبندي به تعهدات بين المللي خود همچنين از پيوستن به پيمان هاي نظامي نيز خودداري مي كند.
وزارت خارجه تركمنستان در بيانيه تند خود رسانه هاي گروهي روسيه را مورد انتقاد قرار داده و اخبار منتشره آنها درباره ايجاد پايگاه نظامي آمريكا در اين كشور را دروغ پردازي و خيال بافي ذكر كرده است.برخي خبرگزاري ها و مطبوعات روسيه در چند روز گذشته اخباري درباره موافقت تركمنستان با انتقال پايگاه نظامي آمريكا از فرودگاه خان آباد ازبكستان به شهر مرو اين كشور درج كرده بودند.

تأكيد شوراي همكاري خليج فارس بر حفظ هويت اسلامي و عربي عراق
واحد مركزي خبر: شوراي  همكاري  خليج  فارس  در بيانيه اي  كه  ديروز در پايان  نشست وزراي  امور خارجه  خود در جده  عربستان  سعودي  منتشر كرد از مسئولان  و مردم عراق  خواست  با حفظ وحدت  و همبستگي  خود هويت  عربي  و اسلامي كشورشان  راحفظ كنند.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از جده ، وزراي  امور خارجه  شش  كشور عضو شوراي همكاري  خليج  فارس  يعني  عربستان  سعودي ، امارات  عربي  متحده ، كويت ، بحرين ،عمان  و قطر، از مردم  عراق  خواسته اند با حفظ وحدت  و اتخاذ مواضعي  مشترك براي  تامين  اهداف  و خواسته هاي  خود و براي  تقويت  امنيت  و ثبات  و همچنين آباداني  كشورشان  تلاش  كنند و هويت  اسلامي و عربي  آن را حفظ كنند تا عراق بتواند بار ديگر جايگاه  برجسته  خود را در ميان  كشورهاي  عرب  بدست  آورد.

انفجار در جنوب افغانستان
يكي از مقامات بلندپايه افغانستان ديروز اعلام كرد در انفجار بمب در داخل يك دستگاه خودرو در يكي از شهرهاي جنوب اين كشور دست كم چهارنفر كشته شدند.به گزارش خبرگزاري رويتر، محمد والي عليزاي سخنگوي استاندار هلمند ديروز در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد :زمان وقوع اين انفجار، خودرو در حال عبور از مقابل خانه يكي از پليس هاي محلي شهر گبريشك بوده اما به نظر مي رسد هدف از اين حمله نيروهاي آمريكايي بوده است و در انفجار اين بمب اشتباهي روي داده است.

چين پيمان بين المللي حقوق بشر را براي تصويب بررسي مي كند
ايرنا: يك روزنامه هنگ كنگي، اعلام كرد، مقام هاي حزب كمونيست چين در حال بررسي پيمان بين المللي حقوق بشربه منظور تصويب احتمالي آن دركنگره ملي خلق هستند.ساوت چاينا مورنينگ پست ديروز نوشت، پكن بررسي هاي خود را درباره تصويب احتمالي پيمان بين المللي حقوق سياسي واتباع پس از سال هاتعويق انداختن اين كار، آغاز كرده است.
لوگان عضوكميته دايمي دفتر سياسي حزب كمونيست چين روز سه شنبه در تالار بزرگ خلق پكن، گفت كه دولت چين مسايل مربوط به اين پيمان را به طور دقيق موردبررسي قرارداده ومراحل قانوني تصويب آن رازماني كه شرايط آماده باشد، طي خواهد كرد.پكن سال۱۹۹۸ميلادي پيمان حقوق سياسي و اتباع را امضا كرد و ازآن زمان تاكنون اين پيمان را در كنگره به تصويب نرسانده است.
به نوشته ساوت چاينا مورنينگ پست، چين يك سال بعد از اين تاريخ پيمان بين المللي حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را امضا كرد و درسال۲۰۰۱ميلادي نيز آن را به تصويب رساند، اما درمورد تصويب پيمان حقوق سياسي واتباع در كنگره، تاكنون اقدامي نكرده است.

حمله موشكي رزمندگان فلسطيني به فلسطين اشغالي
به  تلافي  جنايت  تازه  رژيم  صهيونيستي  در به  شهادت  رساندن  يك  جوان  فلسطيني در نوار غزه  ، مبارزان  فلسطيني  دو فروند موشك  به  منطقه  نقب  در جنوب فلسطين  اشغالي  شليك  كردند.به  گزارش  راديو رژيم  صهيونيستي  ، در اين  حمله  دو موشك  از نوار غزه  شليك شد كه  به  نزديكي  يك  شهرك  يهودي نشين  اصابت  كرد اما تلفاتي  نداشت  و فقط خساراتي  به  بار آورد.
نظاميان  رژيم  صهيونيستي  عصر سه شنبه به  سوي  شماري  از جوانان  فلسطيني  كه در صدد ورود به  يكي  از شهرك  هاي  تخليه  شده  در نوار غزه  بودند آتش  گشودندكه  به  شهادت  يك  جوان  شانزده  ساله  و زخمي شدن  شمار ديگري  از آنها منجرشد.

وزير سابق انرژي اتمي روسيه اتهامات آمريكا را رد كرد
مسكو _ ايرنا: وزير سابق انرژي اتمي روسيه اتهام آمريكا به وي درمورد اختلاس ۹ ميليون دلاري را بي اساس خواند.
يوگني آداموف ديروز در گفت و گوي تلفني با راديو اكو مسكو اتهام دادستاني كل روسيه در سوء استفاده از مقام خود و اختلاس مالي را نيز رد كرد.
اين نخستين گفت و گوي آداموف با رسانه هاي خبري پس از چهار ماه اقامت وي در زندان برن سوييس است.وزير سابق انرژي اتمي روسيه گفت: بله، من دزدي كردم و آن هم عبارت از دزدي كارشناسان اتمي از انستيتوها و آكادمي هاي نيمه مرده و نجات آنها بود و من به اين نوع دزدي افتخار مي كنم.
آداموف درمورد امكان افشاي اسرار اتمي روسيه در صورت تحويل به آمريكا گفت: من از تمام امكانات موجود براي جلوگيري از بروز اين وضعيت استفاده مي كنم.وي افزود: آمريكاييها نياز دارند تا مرا در حالي كه دستبند بر دست دارم و با استفاده از زور به اين كشور منتقل كنند.آداموف گفت: بيشتر از هر چيز از خوش خدمتي بعضي ها مي ترسم كه اقدام به قتل من كنند.
آداموف هفته گذشته موافقت خود را با تحويل به روسيه و محاكمه در اين كشور اعلام كرد و كه با مخالفت آمريكا روبه رو شد.

ممنوعيت فعاليت شبكه القاعده در سوييس دايمي مي شود
وين _ ايرنا: دولت سوييس در نظر دارد، فعاليت شبكه تروريستي القاعده را براي هميشه در اين كشور ممنوع اعلام كند.بر اساس مصوبات قبلي، فعاليت اين شبكه تروريستي، هم اكنون تا سال ۲۰۰۷ ميلادي در سوييس ممنوع است.
روزنامه باسلر سايتونگ چاپ سوييس ديروز نوشت: شوراي فدرال (دولت) سوييس ممنوعيت اين شبكه تروريستي را تا پايان سال ۲۰۰۷ميلادي تمديد كرده و همزمان درخصوص ممنوعيت دايم آن نيز در حال بررسي است.
اين شورا با دفاع از ادامه ممنوعيت فعاليت شبكه تروريستي القاعده در سوييس اعلام كرده است: شوراي فدرال خطر تروريسم در جهان توسط اين گروه را بالا مي داند و اين امر مي تواند به سوييس نيز ضربه بزند.

۱۰ كشته و زخمي در درگيري هاي جنوب شرق تركيه
واحد مركزي خبر: درگيري  در شهر سيرت  در جنوب  شرق  تركيه  يك  كشته  و ۹  مجروح  بر جاي  گذاشت .درگيري  هنگامي رخ  داد كه  طرفداران  عبدالله  اوجلان ، رهبر زنداني  شده  حزب  كارگران  كرد تركيه  بدون  توجه  به  هشدارهاي  پليس  به  سمت  مركز شهر سيرت  راهپيمايي  كردند.
مقام  هاي  محلي  اين  راهپيمايي  را غير قانوني  اعلام  كرده  بودند. گفتني  است  بيشتر مجروحان  اين  درگيري  از نيروهاي  پليس  هستند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |