يكشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۷ - Sep 11, 2005
ابداع روش جديد محافظت از متون قديمي
عمرت دراز باد
001593.jpg
گروه دانش و انفورماتيك - احسان لطفي : متون، نسبت به آثار باستاني ديگر عمر خيلي كمتري دارند و اين بيشتر از آن كه به فرق سلولز و آجر مربوط باشد، به اثر مخرب جوهرها مربوط است.
پژوهشگران اسلوونيايي روش جديدي ابداع كرده اند كه مدعي هستند عمر اين آثار را چند برابر افزايش مي دهد.
در اين روش كاغذ را در يك محلول آلي محتوي تركيبات قليايي و آنتي اكسيدان فرو مي برند. محلول در بافت كاغذ نفوذ مي كند و تركيب آن با مس و بقيه فلزاتي كه در جوهر هست، آن ها را مهار مي كند و نمي گذارد به بافت كاغذ صدمه بزنند.
اين محققان در كنفرانس سالانه انجمن توسعة علوم بريتانيا اعلام كردند اين اولين روش موفق حفاظت از كاغذ است كه متكي به آب است و مي توان آن را بدون ترس از شسته شدن نوشته ها يا پوسيدگي شيرازه هاي چرمي به كار گرفت.
خيلي وقت است كه باستان شناس ها مي دانند در جوهر نوشته هاي به جا مانده از قرون وسطي، مادة مخربي هست. در بسياري از متون قديمي، از طرح هاي نقاشان معروف گرفته تا خطابه هاي سياسي، به مرور زمان اول سوراخ هايي اطراف جاهاي جوهري پديد آمده و بعد كاغذ از هم پاشيده است. براي مقابله با اين مشكل جان كُلار مدير پروژه lnkcor در كتابخانه ملي دانشگاه اسلووني و همكارانش تصميم گرفتند تركيب دقيق اين جوهرها را معلوم كنند.
بررسي هاي اوليه نشان داد جوهرهاي اين دوره، اغلب سرشار از آهن هستند. اتم هاي آزاد اين فلز در جوهر با هوا واكنش مي دهند و راديكال هاي آزاد توليد مي كنند كه آماده واكنش هستند. واكنشي كه سلولز را تجزيه و كاغذ را زرد و شكننده مي كند. اين فرآيند در مدت طولاني باعث از هم پاشيدن كاغذ مي شود.
بعد كُلار و تيمش دستورالعمل هاي قديمي اي پيدا كردند كه مي گفت جوهر نبايد سياه زغالي باشد، بلكه بايد آبي آسماني باشد و شك كردند كه شايد در بعضي جوهرها، تركيب اصلي به جاي آهن، سولفات مس آبي رنگ باشد.
براي آزمايش اين فرضيه، جوهرهاي قديمي را با پروتون بمباران كردند و با تحليل طيف اشعه ايكس بازتابيده فهميدند اين جوهرها علاوه بر مس، كرُم و منگنز هم دارند. مجموعة اين چند فلز خيلي مخرب تر از آهن است. براي پيدا كردن يك راه كار حفاظتي موثر، كُلار، تحقيقاتش را روي آنتي اكسيدان ها متمركز كرد. آنتي اكسيدان ها همان تركيباتي هستند كه با به هم جوش دادن اتم هاي فعال، آسيب هاي سلولي را در انسان متوقف مي كنند.
هان نيول، يكي از همكاران كُلار در ميراث فرهنگي هلند، پيش از اين، تركيب مشابهي را براي توقف فرآيندهاي تخريبي ناشي از آهن در جوهرهاي قديمي، به كار برده بود. اما اين تركيب ـ كه نيتات نام گرفت ـ غير از اين كه محلول در آب بود، مختص فلزات هم بود و نمي توانست براي همة جوهرهاي قديمي به كار گرفته شود.
اما در فرآيند ابداعي Inkcor تركيب هاليد ها و آنتي اكسيدان ها جلوي فروپاشي كاغذ را مي گيرد و همزمان بخش قليايي محلول، اسيدي بودن كاغذ را كم مي كند. كل اين تركيبات موثر، در يك محلول قليايي از هپتان و اتانول قرار دارد كه هر دو بخار مي شوند و راحت از بافت كاغذ بيرون مي روند.
كُلار در اين سمينار طرز تهية كامل محلولش را افشا نكرد، اما گفت با اين روش طول عمر بعضي از كاغذهاي قديمي ده برابر افزايش پيدا مي كند. برنامة آينده تيم، تلاش براي اعمال اين روش روي مواد ديگري مثل چرم و ابريشم است. اين مواد هم حاوي رنگدانه هاي مخربي هستند كه در درازمدت بافت آلي ماده را تجزيه مي كنند.
منبع: نيچر

عمر طولاني تر نتيجه مصرف ويتامين E
001596.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- شيدا عظيمي: يكي از ويتامين هاي مورد نياز انسان، ويتامين E است. بدن انسان نمي تواند ويتامين E بسازد و بايد اين ويتامين را با مصرف مواد غذايي مختلفي مانند جوانه و گياهك گندم، دانه گل آفتابگردان، ذرت، دانه سويا و كبد ماهي تأمين كند. نياز روزانه مردان و زنان به اين ويتامين به ترتيب 10mg و mg12mgـ 8 است.
اساسي ترين نقش ويتامين E در بدن، پراكسيداسيون و جلوگيري از تشكيل راديكال هاي آزاد در شرايطي با غلظت بالاي اكسيژن است. ممكن است كمبود اين ويتامين در خانم هاي باردار و نوزادان منجر به كم خوني شود.
آنا ناوارو از دانشگاه كاريز اسپانيا و آلبرتو بوريز از دانشگاه بوينوس آيرس آرژانتين، با مطالعاتي روي موش ها، به اين نتيجه رسيده اند كه اگر مصرف ويتامين E در موش ها چندين برابر شود، عمر آن ها طولاني تر و تحرك موش هاي پير آسان تر مي شود. به عبارتي ديگر فرآيند پير شدن را كندتر مي كند. البته اين نتايج براي دوزهاي پايين تر ويتامين E هنوز به اثبات نرسيده است. از طرفي به نظر مي رسد كه ممكن است مصرف بيش از حد ويتامين براي افرادي كه از داروهاي رقيق كننده خون استفاده مي كنند تا حدي مضر باشد. هنوز دقيقا معلوم نيست كه چرا مصرف بالاي ويتامين E چنين خواصي دارد، اما ممكن است ويتامين E از طريق كاهش فرآورده هاي اكسيداسيون و جلوگيري از كاهش فعاليت آنزيم هاي ميتوكندريايي مغز، فرآيند پيرشدن را كندتر كند.
منبع: نيو ساينتيست

ضد ويروس براي تلفن هاي همراه
001599.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- محمد كرباسي: با افزايش تهديدات ويروس هاي تلفن همراه، شركت فنلاندي F-Secure براي اين تلفن ها يك نرم افزار ضدويروس طراحي كرده است. اخيرا بعضي ويروس هاي تلفن همراه، مثل Cabir و Commwarrior، در بسياري از تلفن هاي همراه هوشمند ديده شده است. اين ويروس ها مي توانند با بلوتوث دامنه كوتاه، سيستم راديويي تلفن همراه را آلوده كنند. تخمين مي زنند در فنلاند 10درصد از تلفن هاي همراه به نوعي از اين ويروس ها آلوده هستند. آمارها نشان مي دهد كه در حال حاضر 70 ويروس و برنامه  مخرب هست كه تلفن هاي همراه را هدف مي گيرد. براي همين بسياري از كارشناسان حدس مي زنند در آينده اي نزديك، اين ويروس ها هم مانند برنامه هاي مخرب رايانه اي دردسر بزرگي خواهند شد.
نرم افزار ضدويروس اين شركت براي سيستم عامل Symbian نوشته شده و بعد از نصب شدن روي گوشي، محتويات حافظه، دانلودها و پيام هاي رسيده را كنترل مي كند.
منبع: اسمارت آفيس

دزدگير ادبي رسيد
001602.jpg
بعد از اين كه در سال ها ي اخير، دزدي هاي ادبي در روزنامه ها چندبار رسوايي به بار آورد، حالا نرم افزار جديدي به بازار آمده كه به ويراستاران و دبيران صفحه در شناسايي مقاله هايي كه اصل نيستند، كمك مي كند.
سرويس اطلاعاتي LexisNexis، اين برنامه را كه «كپي گارد» نام دارد با هدف لو دادن و شناسايي سرقت هاي ادبي يا تخلفات از حقوق مؤلفان طراحي و به بازار عرضه كرده است. طبق گفته هاي جان باري ـ مدير شركت iparadigm كه در طراحي اين برنامه با LexisNexis همكاري داشته ـ كپي گارد مي تواند بعد از دريافت متن و بررسي آن، گزارشي شامل درصد بخش هاي مشكوك به اصل نبودن خود اين قسمت ها و منابعي كه احتمالا از آن ها دزديده شده اند به كاربر ارائه كند و همه اين فرآيند چند ثانيه بيشتر طول نمي كشد.
باري در اين باره مي گويد: «كپي گارد براي اين كار، به نوعي از هر متن يك اثر انگشت ديجيتال مي گيرد و آن  را با اثر انگشت اسناد و مقالات موجود مقايسه مي كند.» كپي گارد كه از طريق اشتراك آنلاين قابل استفاده است براي انجام اين انگشت نگاري ها به بانك اطلاعاتي LexisNexis كه بيشتر از 6 ميليارد سند و مقاله دارد و همين طور آرشيو اينترنتي چند ساله iparadigm متكي است. به اين ترتيب علاوه بر روزنامه ها و مجلات، كپي گارد به كار ناشران كتاب هم مي آيد.
با اين امكانات، باري به مشتريانش اطمينان مي دهد كه اگر كپي گارد زودتر پا به بازار مي گذاشت، جلوي آبروريزي هايي مثل دزدي هاي جيسون بلر، گزارشگر سابق نيويورك تايمز را مي گرفت يا نقل قول هاي ذكر شده در كارهاي تاريخ نويساني مثل استيفن آمبروز و دوريس كرنز گودوين را زير سؤال مي برد.

روغن زيتون، تسكين دهنده درد
گروهي از پژوهشگران آمريكايي كه درباره ي روغن زيتون فرآوري نشده تحقيقاتي انجام داده اند، به اين نتيجه رسيده اند كه در اين ماده مقداري مسكن وجود دارد كه مانند ايبوپروفن خواص ضد درد دارد. اين مسكن كه اولئوكانتال نام دارد، مانند يك داروي ضد التهاب بر فعاليت هاي آنزيم هايي كه موجب التهاب و تورم مي شوند، تأثير مي گذارد. به همين دليل اين پژوهشگران رژيم غذايي مديترانه اي را كه سرشار از روغن زيتون است، توصيه مي كنند. روغن زيتون در كاهش خطر سكته مغزي، بيماري هاي قلبي، سرطان پستان، سرطان ريه و آلزايمر نيز مفيد است.
منبع: نيچر

خانه ام آتش نگرفته است
گروه دانش و انفورماتيك - مهدي صارمي فر : گروهي از طراحان صنعتي فرهنگستان علوم طبيعي كه سابقه طراحي اجزاي موشك هاي قاره پيماي روسي را هم داشته اند، خانه اي امن و غيرآلاينده محيط زيست طراحي كرده و در نمايشگاه EXPO 2005 ژاپن به نمايش گذاشته اند.
اين خانه ضمن صرفه جويي در منابع انرژي، ضدآتش نيز هست. تركيب اصلي ساختمان آن تسكاويت است كه از چوب نوعي درخت كاج به دست آمده است. اين ماده خاصيت ضدحريق، ضدباكتري و ضدآب دارد و عمر مفيد آن چندين قرن است. در سيلاب هاي شديد، اين خانه شناور مي شود و وزن آن يك چهارم خانه هاي معمولي است. ديوارهاي داخلي توخالي هستند و صدا و حرارت را منتقل نمي كنند. كف اين ساختمان در مقابل هوا و آب نفوذناپذير است. خانه زيرزمين ندارد، ولي پايه هاي ساختمان به وسيله هسته اي فلزي به زمين پيچ شده اند. ماكت طراحي شده در نمايشگاه، هشت ضلعي بوده و خاصيت هدايت جريان باد را دارد. در پنجره ها شيشه هايي كار گذاشته اند كه در مقابل بادهاي شديد مقاومند و سقف اين خانه تا 3 تن بار را در هر مترمربع تحمل مي كند. در آزمايش هاي مختلف، اين خانه توانسته دماي 900 درجه را در آتش سوزي تحمل كند، همچنين در مقابل سرماي 50 درجه زير صفر هم مقاوم بوده است.
منبع: ايرنا

دانش انفورماتيك
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |