يكشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۷ - Sep 11, 2005
در ۱۰ استان كشور آغاز شد
فاز اول اجراي بيمه اجتماعي روستائيان
فارس: رئيس هيأت مديره صندوق بيمه اجتماعي روستائيان از آغاز اجراي طرح بيمه روستائيان در ۱۰ استان كشور خبر داد.
محسن ايزدخواه گفت: فاز اول اجراي بيمه روستائيان در استانهاي مركزي، سمنان، فارس، گيلان، كرمان، خوزستان، خراسان، قم، مازندران و تهران است كه روستائيان اين استانها تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار مي گيرند.
وي درباره پرداخت ۵ درصد حق بيمه پرداختي روستائيان به صندوق گفت: روستائيان مي توانند يكي از اين مبالغ را براي پرداخت حق بيمه بپذيرند كه با حقوق ۹۰ هزار تومان سالانه ۵۴ هزار تومان حق بيمه، ۱۰۰ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان حق بيمه، ۱۱۰ هزار تومان ۶۶ هزار تومان، ۱۲۰ هزار تومان ۷۲ هزار تومان حق بيمه، ۱۳۰ هزار تومان ۷۸ هزار تومان حق بيمه، ۱۴۰ هزار تومان ۸۴ هزار تومان حق بيمه و ۱۵۰ هزار تومان ۹۰ هزار تومان سالانه حق بيمه بپردازند.
رئيس هيأت مديره صندوق بيمه روستائيان با بيان اينكه بيمه روستائيان در سطح اجراء به كارگزاريها سپرده شده است، اظهار داشت: تصميم دولت بر كوچك سازي وخروج از تصدي گري، توجه به شايستگي ها و صلاحيتهاي بخش خصوصي در سطح اجراء، انتخاب نهادها و تشكلها از ميان مردم روستا و عشاير، برقراري اعتماد متقابل ميان صندوق، روستا و كارگزار، برخورداري از تجربه هاي ارزنده نهادهاي مستقر در روستا، بالا بردن سطح آگاهي و شناخت نهادها در چارچوب سياستهاي توسعه كشور و كم كردن هزينه هاي اجرايي و درنتيجه حفظ ارزش  حق بيمه هاي دريافتي از اهداف واگذاري اجراي بيمه روستائيان به كارگزاريها ست.
ايزدخواه مزاياي عضويت در بيمه اجتماعي روستائيان را درمان، ازكارافتادگي ناشي از كار و غير ناشي از كار، انتقال سوابق بيمه اي به اين صندوق، پيري و برخورداري بازماندگان بيمه شده از مستمري عنوان كرد و گفت: در از كار افتادگي غير ناشي از كار، چنانچه روستايي در اثر بيماري يا حوادث غير ناشي از كار توسط كميسيونهاي پزشكي صندوق از كار افتاده شناخته شود با داشتن حداقل يكسال سابقه پرداخت حق بيمه كه متضمن ۹۰ روز ظرف يك سال قبل از وقوع حادثه يا از كار افتادگي كلي مي تواند از مزاياي مستمري استفاده كنند.
وي درباره مزاياي پيري گفت: هر زن و مرد روستايي و عشايري كه داراي ۶۵ سال سن و حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند؛ مي توانند از مزاياي مستري پيري استفاده نمايند و حقوق حداقل معادل درآمد انتخاب شده اي كه در همان سال حق بيمه از آن كسر شده است، دريافت كنند.

علي رغم رشد ۶ درصدي سالانه رفاه اجتماعي
جمعيت زيرخط فقر ثابت مانده است
گروه اجتماعي: عليرغم روند رو به رشد شاخص رفاه اجتماعي ملي طي سالهاي برنامه سوم توسعه با رشد سالانه ۶ درصد به دليل افزايش درآمد سرانه و بهبود نسبي توزيع كلي درآمد، متاسفانه همچنان درصد قابل توجهي از جمعيت كشور زير خط فقر نسبي قرار دارند.
دكتر محمد رضا واعظ مهدوي در تحليل اين وضعيت معتقد است نبود سياست هاي ناظر بر توزيع عادلانه درآمد و سيستم مالياتي كارآمد و باز توزيع درآمد قوي در كشور موجب شده عليرغم افزايش درآمد سرانه ملي جمعيت زير خط فقر چندان تغييري پيدا نكنند.
وي با تأكيد بر لزوم وجود سياستهاي كنترل خط فقر و سياستهاي توزيع عادلانه درآمد در سطح ملي و استانها افزود: توجه به مديريت هاي استاني به شاخص هاي اجتماعي بسيار ضروري است. چرا كه صرف برنامه ريزي براي افزايش سطح شاخص هاي اقتصادي و افزايش توليد ملي الزاما منجر به بهبود وضعيت زندگي مردم و كاهش جمعيت زير خط فقر نمي شود.
واعظ مهدوي با اشاره به لزوم توجه جدي تر در گفت و گو با ايسنا، به توزيع استاني شاخص هاي رفاه و تأمين اجتماعي گفت: در شرايط فعلي در اكثر استانها برنامه هاي آماري ويژه محاسبات مربوط به خط فقر وجود ندارد. بنابراين برنامه ريزي براي نمونه گيري جمعيت و محاسبه جمعيت زير خط فقر به طور دقيق و روند تغييرات به طور دقيق به منظور گسترش هدفمند پوشش هاي تامين اجتماعي اهميت بسياري دارد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه خاطرنشان كرد: بر اساس بررسي شاخص هاي رفاه و تامين اجتماعي استانهاي كشور، استان كهگيلويه و بويراحمد با بالاترين سطح از شاخص رفاه اجتماعي يعني درآمد سرانه استان كه از طريق درآمد ناخالص استان، بخش بر جمعيت استان بدست مي آيد متاسفانه داراي بيشترين جمعيت زير خط فقر كشور است كه اين نشان مي دهد صرف بالا رفتن درآمد سرانه نمي تواند مبين از بين رفتن فقر باشد. وي به ايسنا گفت: ميزان شاخص رفاه در استان كهگيلويه و بويراحمد ۹/۲۱۹۰ است كه يكي از متغيرهاي مهم اين شاخص سطح درآمد سرانه استان است. اين در حاليست كه پس از آن استان خوزستان با ۱۰۱۰ و تهران با ۶۵/۷۶۴ به ترتيب داراي بالاترين سطح از شاخص رفاه اجتماعي هستند.
به گفته واعظ مهدوي استان سيستان و بلوچستان با شاخصي برابر ۵/۱۹۶ داراي پايين ترين سطح از شاخص رفاه اجتماعي است كه برنامه ريزي بر اساس سند ملي توسعه استانها اين شاخص تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۵/۴۲۵ افزايش يابد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه خاطرنشان كرد: اين در حاليست كه استان سيستان و بلوچستان با وجود داشتن پايين ترين سطح رفاه اجتماعي، زير خط فقري به مراتب كمتر از استان كهگيلويه و بويراحمد با بالاترين سطح از شاخص رفاه دارد. به گفته وي بر اين اساس استان كهگيلويه و بوير احمد با ۳/۲۱ درصد جمعيت زير خط نسبي بيشترين فقرا را دارد كه تا پايان برنامه چهارم بايد به ۱۳ درصد كاهش يابد. واعظ مهدوي تأكيد كرد: پس از استان كهگيلويه و بويراحمد، استان كرمان با ۱/۲۱ درصد، قم، قزوين، سمنان و زنجان با ۴/۲۰ درصد به ترتيب بالاي بيشترين جمعيت زير خط فقر نسبي هستند. به گفته وي ۱۹ درصد جمعيت استان تهران زير خط فقر نسبي قرار دارند. معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه همچنين به ايسنا گفت: استان خراسان با وجود آن كه به لحاظ شاخص رفاه اجتماعي رتبه دوم را در كشور دارا و از سرانه درآمدي بالايي برخوردار است، نسبت هزينه ۲۰ درصد ثروتمندان به ۲۰ درصد فقيرترين خانواده هاي اين استان ۴۳/۱۳ درصد است. يعني بيشترين فاصله درآمدي بين فقرا و ثروتمندان آن استان وجود دارد.
وي با اشاره به اين كه رشد شاخص رفاه اجتماعي در سال ۸۳ معادل ۴/۸ درصد بر آورد شده است، يادآور شد: همچنين نسبت هزينه دهك بالا (ثروتمندان) به دهك پايين (فقيرترين) در كل جامعه در طول برنامه سوم توسعه با نرخ متوسط سالانه ۹/۴ درصد كاهش يافته و از ۴/۱۹ به ۸/۱۵ درصد رسيده كه بهبود اين شاخص در مناطق شهري با نرخ كاهش سالانه ۷/۲ درصد و در مناطق روستايي با نرخ كاهش سالانه ۷ درصد مشهود است. معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه به ايسنا گفت: بر همين اساس نسبت سهم ۲۰ درصد بالاي درآمدي به ۲۰ درصد پايين درآمدي بر كل جامعه از ۱/۱۰ درصد در سال ۷۹ به ۴۳/۸ درصد در سال ۸۲ كاهش يافته و در مناطق روستايي اين نسبت با نرخ متوسط سالانه ۳/۵ درصد طي چهار سال اول برنامه سوم توسعه كاهش پيدا كرده، در حالي كه در مناطق شهري نرخ سالانه كاهش اين شاخص معادل ۳/۲ درصد بوده است.

تبيين طرح مشاورين جوان دولت
ايسنا:بعد از انتخاب دكتر احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور، وي كه در شعارهاي انتخاباتي اش از تحول گرايي و جوان گرايي در عرصه مديريت سخن به ميان آورده بود، در اين راستا، مهرداد بذرپاش را به عنوان مشاور ارشد رئيس جمهور در امور جوانان انتخاب كرد و از وي درخواست كرد كه با تحقيق و تلاش، زمينه اي را فراهم كند كه جوانان در عرصه هاي مديريتي حضور داشته باشند.در اين راستا گروه مشاوران رئيس جمهور تاكنون ۴۵ نفر مشاور جوان را براي حضور در وزارتخانه ها، دستگاه هاي مختلف زير نظر رئيس جمهور و معاونان رئيس جمهور مشخص كرده اند.
مهرداد بذرپاش مشاور عالي احمدي نژاد در امور جوانان كه پيشتر عضو بسيج دانشجويي بوده است، در اين مورد اظهار داشت: براي ايجاد مديريتي تحول خواه و جوان گرا تصميم بر اين گرفته شد كه مشاوراني جوان براي وزارتخانه هاي مختلف و دستگاه هاي مختلف زير نظر رئيس جمهور مشخص شوند كه تا كنون تعداد زيادي از آنها مشخص شده اند و تعدادي ديگر در حال انتخاب هستند.وي درمورد فعاليتهاي اين افراد اظهار داشت: اين مشاوران به وزيران و معاونان رئيس جمهور در زمينه هاي مختلف مشورت و ياري مي دهند و كار آنها فقط مشاورت در امور جوانان نيست بلكه به عنوان يكي از بازوهاي نيرومند هر دستگاه عمل خواهند كرد.در اين راستا بر اساس اخبار دريافتي «سائلي» از فعالان جنبش دانشجويي و عضو سابق جامعه اسلامي دانشجويان به عنوان رئيس گروه مشاوران جوان وزير كشور معرفي شده است.سائلي در اين ارتباط گفت: اگر فاصله سني جمعيت ۲۰ _ ۳۵ سال را جوان در نظر بگيريم متوجه مي شويم كه نيمي از جمعيت كشور ما جوان هستند.وي ادامه داد: طرح گروه مشاوران جوان در جهت گردش نخبگان بسيار مفيد خواهد بود و زمينه اي را فراهم مي كند كه نسل سوم انقلاب براي تصدي پست هاي مديريتي در شش _ هفت سال آينده آماده شوند، زيرا اگر از همين اكنون به فكر تربيت نسل سوم انقلاب نباشيم در آينده دچار مشكل خواهيم بود.سائلي يكي ديگر از فوايد اين طرح را تحقق كابينه هفتاد ميليوني دانست و گفت: آقاي احمدي نژاد در ابتداي تصدي پست رياست جمهوري شعار كابينه هفتاد ميليوني را سر داد و با اين طرح كه با استقبال خود رئيس جمهور و وزيران روبرو شده زمينه براي تحقق چنين امري فراهم مي شود چون اين مشاوران جوان مي توانند ايده هاي مختلف جوانان را بگيرند و در وزارتخانه ها مطرح كنند.براي نمونه در وزارت كشور علاوه بر اينكه يك فرد به عنوان سرپرست مشاوران جوان انتخاب خواهد شد چند نفر ديگر نيز همراه وي خواهند بود و با تشكيل كميسيون هايي به وزير در جهت تحول گرايي كمك مي كنند.البته اين طرح نيز وجود دارد كه علاوه بر كميسيون هايي كه  در خود وزارتخانه كشور ايجاد مي شود در كنار هر استانداري نيز مشاور جوان بومي قرار گيرند تا بتوانند ايده هاي جوانان آن منطقه را به استاندار و مقامات مافوق ارايه دهند و با جوانان ارتباط فكري برقرار كنند.

آزمون «خبرنگاران افتخاري» همشهري محله برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: نخستين دوره آزمون ورودي «خبرنگاران افتخاري» نشريه محلي مردم تهران «همشهري محله» در سه نوبت با حضور نزديك به پانصد نفر از شهروندان نوجوان، جوان و ميانسال ساكن مناطق بيست  و دوگانه تهران با هدف ايجاد تعامل بين شهروندان و گسترش ارتباط مردم و مسئولان محلي و منطقه اي برگزار شد.
علاقه مندان به شركت در آزمون خبرنگاران افتخاري منطقه هاي ۱ ، ۲ و ۳ چهارده شهريور ماه در مركز علوم و ستاره شناسي و منطقه هاي ۴ ، ۸ ، ،۱۳ ۱۴ و ۱۵ نيز در شانزده شهريور ماه در خانه فرهنگ فدك حضور يافتند. ساكنان بقيه منطقه هاي تهران نيز روز پنجشنبه هفده شهريور ماه در كانون فجر منطقه ۹ شهرداري تهران حاضر و در اين آزمون شركت كردند.
ايجاد زمينه مشاركت عمومي شهروندان در فعاليت هاي اجتماعي و ايجاد همدلي و وفاق اجتماعي ميان ساكنان محلات تهران و تقويت همگرايي منطقه اي در جهت تقويت همكاري شهري و ملي ازجمله اهداف نشريات همشهري محله است.
ثبت نام در آزمون ياد شده هيچ شرط خاصي نداشته است و پذيرفته شدگان در اين آزمون پس از پشت سر گذاردن سطوح علاقه مند، خبرنگار نيمه فعال و خبرنگار فعال مي توانند با نشريه محلي مردم تهران «همشهري محله» همكاري كنند.

همراهان رئيس جمهور در سفر نيويورك مشخص شدند
مهر : دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهور روز سه شنبه اين هفته تهران را به مقصد نيويورك ترك خواهد كرد.دكتر احمدي نژاد كه در روز چهارشنبه در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك طي سخنراني خود مواضع دولت اسلامي را بيان خواهد كرد با تني چند از سران كشورهاي ديگر ملاقات و گفت وگو مي كند.پيش بيني مي شود كه در اين سفر، احمدي نژاد مواضع دولت ايران را در مقابل مسائل هسته اي براي جهانيان بازگو كند.همچنين آقايان منوچهر متكي وزير امور خارجه، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، هاشمي ثمره، سعيد جليلي، دكتر علي اكبر صالحي، مسعود زريبافان، مهرداد بذرپاش، حميدرضا رازقي و غلامعلي خوشرو مشاوران رئيس جمهور، وي را در اين سفر همراهي خواهند كرد.

نخست وزير كويت در نيويورك با احمدي نژاد ديدار مي كند
ايسنا: روزنامه عرب تايمز نوشت: نخست وزير كويت در نيويورك با محمود احمدي نژاد ديدار خواهد كرد.اين روزنامه به نقل از منابعي كه نامي از آنها نبرد گزارش داد: شيخ صباح الاحمد الصباح، نخست وزير كويت در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران ديدار خواهد كرد.هفته گذشته نيز وزير خارجه اين كشور از ايران بازديد كرده بود. براساس اين گزارش، انتظار مي رود نخست وزير كويت با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا نيز در حاشيه اين اجلاس جهاني ديدار و گفت وگو كند.

آغاز فعاليت «جنبش انتقادي دانشجويان بسيجي»
ايسنا: رئيس شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران از آغاز فعاليت «جنبش انتقادي دانشجويان بسيجي» در دانشگاه هاي استان تهران خبر داد.
«ابراهيم متوليان» افزود: اين طرح سياست كلي بسيج دانشجويي است كه آن را از تهران شروع كرديم.وي گفت: ما بزرگ ترين آفت جنبش دانشجويي را اختلاط با قدرت و سهم خواهي از آن مي دانيم و به همين سبب دوست داريم هميشه موضع انتقادي دانشجويي و مطالبه گري زنده بماند. با اين طرح دوستان در هر موضعي به عنوان منتقدي سازنده وارد مي شوند.متوليان اين طرح را نوعي كمك به دولت خواند و افزود: هدف ما اين است كه بر همه چيز مهر تأييد نزنيم و از اين طريق مطالبات دانشجويي و شعارهاي انتخابات را دنبال كنيم.

انتقاد از ادغام معاونت ها در وزارت خارجه
فارس: يك كارشناس خاورميانه اظهار داشت: ادغام دو معاونت آسيا-اقيانوسيه  و كشورهاي عربي در راستاي اهداف سياست خارجي كشورمان نيست.غضنفر ركن آبادي با اشاره به تصميم وزارت امور خارجه مبني بر ادغام معاونت ها در اين وزارتخانه خاطرنشان كرد: بحث ادغام معاونت ها كه جديداً مطرح شده اين است كه به عنوان مثال معاونت آسيا و اقيانوسيه در معاونت عربي و آفريقا ادغام شود و براي هر دو معاونت يك معاون به عنوان آسيا و عربي وجود داشته باشد.وي افزود: به عنوان يك كارشناس حوزه خاورميانه معتقدم اگر به تمامي ابعاد اين موضوع به صورت كارشناسانه نگاه شود ضرر زيادي در پيشبرد اهداف سياست خارجي جمهوري اسلامي در اين مناطق و پيگيري پرونده هاي بسيار مهم در اين دو قسمت خواهد داشت.كاردار ايران در سوريه با اشاره به موضوعات چالشي در دو منطقه آسيا و كشورهاي عربي تصريح كرد: در حوزه معاونت عربي و آفريقا سه موضوع عراق، فلسطين و جزاير سه گانه را داريم و در حوزه آسيا و اقيانوسيه نيز مسائل مربوط به خزر و حاكميت آب هاي سرزميني و ساحلي مطرح است. ركن آبادي افزود: قطعاً فردي را نداريم كه مسلط بر همه اين موضوعات باشد و بخواهد به عنوان مسئول اين دو معاونت ادغام شده قرار گيرد.يعني هم بر موضوعات آسيا و اقيانوسيه و هم به موضوعات آفريقا و كشورهاي عربي مسلط باشد. در اين صورت قطعاً يكي از اين دو حوزه دچار آسيب و صدمه جدي مي شود.

اهداف تشكيل دولت سايه دانشجويي
ايسنا: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور در نامه اي خطاب به رئيس جمهور اعلام كرد كه در صدد است تا براي عينيت بخشيدن ساختاري به گفتمان انتقادي نهاد اجتماعي و سياسي دولت سايه دانشجويي را به وجود آورد.در اين نامه آمده است: جنبش دانشجويي مسلمان بر اساس مولفه هاي استراتژيك خويش يعني استقلال از ثروت و قدرت، سرمايه اعتماد عمومي به نخبگان دانشگاهي در جامعه و برخورداري از ابزار هاي علمي و آكادميك كه هويت اصلي دانشگاهيان است از توانايي مفهومي و كاركردي براي تحقق ايده گفتمان انتقادي بهره مند است، اين جنبش بر پايه گفتمان عدالت به عنوان محتوا و درون مايه نظري و فكري خويش در صدد است تا براي عينيت بخشيدن ساختاري به گفتمان انتقادي نهاد اجتماعي و سياسي دولت سايه دانشجويي را به وجود آورد.نويسندگان نامه سپس توضيح داده اند: كه دولت سايه دانشجويي بر سه كار ويژه اساسي استوار است:۱- مشاركت در تصميم سازي هاي دولت جديد براي تحقق عقلاني، علمي و عادلانه شدن تصميمات۲- نظارت بر تصميم گيري هاي دولت و باز داشتن حاكمان از خطا در تصميم گيري و انحراف از عدالت۳- كادرسازي و آماده سازي نيرو هاي خلاق و خوش فكر و توانمند دانشگاهي براي بر عهده گرفتن مديريت كشور در سطوح مياني و ارشد و تحقق واقعي عدالت سياسي و شايسته سالاري

تاكنون كسي به عنوان ضارب قاضي مقدس و آقازاده
دستگير نشده است
فارس: در حالي كه وزير اطلاعات از دستگيري افراد مظنون به دخالت در ترور قاضي مقدس سخن مي گويد، سرپرست دادسراي جنايي تأكيد مي كند كه تاكنون كسي را به عنوان ضارب قاضي آقازاده و مقدس دستگير نكرده ايم.جعفرزاده در اين باره افزود: ممكن است در مسير تحقيقات به افرادي مظنون شده و آنها را براي بازجويي و تحقيق به دادسرا احضار كنيم، ولي اين كه كسي در اين ارتباط دستگير شده باشد، چنين چيزي نيست.وي افزود: زماني كه براي ما مسجل شد كه ضارب قاضي مقدس و آقازاده كيست، آن وقت آن را اعلام خواهيم كرد.اين در حالي است كه محسني اژه اي وزير اطلاعات در سالروز مراسم ۱۷ شهريور در مدرسه شهيد مطهري در ارتباط با شناسايي ضاربان قاضي مقدس اعلام كرده بود كه افراد مظنون در اين ارتباط دستگير شده اند.

محوريت خاتمي و موسوي خوئيني ها
براي اتحاد در جبهه اصلاحات
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با اعتقاد بر اين كه اصلاح طلبان در آينده با همگرايي بيشتري حركت خواهند كرد، تحليل هاي طرف مقابل مبني بر پايان جريان اصلاحات را نادرست دانست.حجت الاسلام والمسلمين هادي قابل ابراز عقيده كرد: اگرچه در انتخابات نهم رياست جمهوري و انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي اصلاح طلبان در عرصه رقابت سالم انتخاباتي و سياسي مورد نظر خود شكست نخوردند، ولي اين موضوع دليل نمي شود كه نسبت به اشتباهات و كاستي هايي كه در امر انتخابات داشتند، بي تفاوت بمانند و علل و عوامل آن را به دست نياورند.رئيس جبهه مشاركت منطقه قم اظهار داشت: با تركيب جديد مجمع روحانيون مبارز به عنوان يكي از گروههاي شاخص جبهه اصلاحات، اگر اختلافي هم در اين جبهه وجود داشت كه گاه ناشي از اختلاف بين گروههايي از جمله مجمع روحانيون مبارز و جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب بود در دوره آتي چنين اختلافاتي كاهش خواهد يافت و همگرايي در درون جبهه اصلاحات بيشتر خواهد شد و محوريت آقاي موسوي خوئيني ها و سيد محمد خاتمي مي تواند مجموعه جبهه اصلاحات را با اتحاد و اتفاق بيشتر پيش برد و در انتخابات شوراها، مجلس و رياست جمهوري آينده شاهد همگرايي بيشتر در عرصه مديريت كشور در بين اصلاح طلبان خواهيم بود.

همايش فصلي جمعيت ايثارگران اواخر شهريور ماه
برگزار مي شود
ايسنا: همايش فصلي جمعيت ايثارگران در فصل تابستان و در اواخر شهريور ماه برگزار مي شود.در اين همايش فصلي اعضاي شوراي مركزي اين جمعيت درمورد استراتژي سه ماه آينده اين تشكل تصميم گيري مي كنند.بنابراين گزارش جمعيت ايثارگران در هريك از فصول سال همايشي با حضور اعضا برگزار مي كند.

برنامه جامع وزارت بهداشت،
ظرف چند هفته آينده اعلام مي شود
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: برنامه جامع وزارت بهداشت كه اولويت ها و خط مشي هاي اين وزارتخانه را تعيين مي كند ظرف چند هفته آينده اعلام مي شود.
كامران باقري لنكراني ديروز در حاشيه همايش پزشكان عمومي در جمع خبرنگاران افزود: افزايش ظرفيت دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي به جاي رشته هاي پايه يكي از محورهاي اين برنامه است كه هم افق روشنتري براي ادامه تحصيل پزشكان عمومي به وجود مي آورد و هم از افزايش مطالبات در ميان جامعه پزشكي مي كاهد.
وزير بهداشت گفت: در امتحان پذيرش دستياري از هر ۱۲ نفر يك نفر پذيرش مي شود. اگر بتوانيم اين ظرفيت را افزايش دهيم هم اميد پزشكان عمومي بيشتر مي شود و هم سيستم سلامت كشور بهتر مي شود به خصوص اينكه بر اساس قانون، ظرفيت آموزش عالي طي برنامه پنجساله سوم و چهارم بايد افزايش پيدا كند و اين افزايش بايد در رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي باشد.
وي ادامه داد: نمي توان بودجه هاي وزارت بهداشت را در يك بخش تجميع كرد و بقيه بخش ها را رها كرد، بايد با يك كار متوازن در همه بخش ها توسعه پيدا كنيم، وقتي بحث ارتقاي سلامت مطرح مي شود نمي توانيم به شاغلان اين حرفه اعم از پزشك و پرستار بي توجه باشيم، همين طور آينده شغلي، امكان ادامه تحصيل، افزايش ظرفيت تحصيل همه بايد در نظر گرفته شود.
باقري لنكراني گفت: وعده بي خود نمي دهيم، چون منابع ما محدود است، ممكن است بتوانيم به طور مقطعي منابعي داشته باشيم اما كليت منابع ما همان است كه در قانون بودجه آمده است و بايد بتوانيم در آن چارچوب حركت كنيم و عدالت را محقق كنيم، خارج از آن چارچوب خيلي قدرت مانور نداريم.
وي ادامه داد: در مورد افزايش حقوق پرستاران، در دولت گذشته مصوبه اي تصويب شده و ما هم بر همان اساس وظيفه داريم، منابع لازم را با رايزني با سازمان مديريت و برنامه ريزي تامين كنيم، احكام افزايش حقوق پرستاران در بعضي دانشگاههاي علوم پزشكي صادر شده اما برخي دانشگاهها قدري عقب تر هستند.
وزير بهداشت گفت: منبع افزايش حقوق پرستاران در بودجه امسال نيست و اميدواريم بتوانيم اعتبار آن را تامين كنيم تا با بحراني كه سال گذشته در خصوص حقوق پرستاران و شاغلان بخش بهداشت رو به رو بوديم مواجه نشويم.
وي در مورد اجراي طرح پزشك خانواده توضيح داد: در كنار اجراي اين طرح بايد به پزشكان سابقه دار هم توجه شود، اما درمورد حقوق پزشكان خانواده پرداختها از طريق قرارداد با بيمه است، بيمه هم شاخصهايي براي پرداخت حقوق دارد، منابع آن هم محدود است ما هم در وزارت بهداشت نمي توانيم فقط به يك بحث موضعي توجه كنيم و بقيه وظايف را كنار گذاريم. بحث عدالت طلبي حكم مي كند از منابع به طور يكسان در همه بخش ها متناسب با نيازهاي جامعه استفاده شود و اگر مي شد همه حقوقهاي ميليوني داشته باشند خيلي خوب بود ،ولي عملي نيست.
باقري لنكراني گفت: قرار بود حدود ۷ هزار نفر در پزشك خانواده شاغل شوند. ممكن است يكسري بي عدالتي ها هم شده باشد كه وظيفه وزارت بهداشت رفع اين بي عدالتي هاست. اين كار تازه است از ۲۰ مرداد شروع شده است. اجازه بدهيد مدتي از اجراي آن بگذرد مشكلات حل مي شود.

برخورد با مزاحمان خياباني
نبايد به زمان خاصي محدود شود
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به طرح ۲۰ روزه دادستاني كه به منظور برخورد با مزاحمان خياباني اجرا خواهد شد، گفت: برخورد با جرايم مشهود محدود به زمان خاصي نيست و در هر زماني نيروي انتظامي و قوه قضاييه با مشاهده چنين جرايمي بايد برخورد لازم را صورت دهد.
موسي قرباني در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه برخورد با جرايم مشهود تكليف قانوني قوه قضاييه و نيروي انتظامي است، گفت: برخورد با اراذل و اوباش و جرايم مشهود نيازي به ارائه طرح ندارد و مبارزه با اين امر جزو وظايف قانوني قوه قضاييه و نيروي انتظامي محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه افزايش اعمال خلاف و مخدوش شدن امنيت مردم منجر به اجراي طرح دادستاني در برخورد با مزاحمان خياباني شده است، گفت: با افزايش مزاحمان خياباني و شكايت هاي مردم از عدم امنيت در سطح شهر مقرر شده تا چنين طرحي از سوي نيروي انتظامي و قوه قضاييه اجرايي شود.
قرباني گفت: به طور حتم تشديد برخوردها و نظارت ها با توجه به اينكه در حال حاضر با افزايش مزاحمان خياباني و شكايت هاي مردمي در اين خصوص مواجه هستيم امري ضروري به نظر مي رسد اما بايد اين امر به صورت دائمي در كشور اجرايي گردد.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: نيروي انتظامي و قوه قضاييه در هر زماني با مشاهده چنين جرايمي بايد برخورد لازم را صورت دهند و اين وظيفه قانوني را نبايد تنها به مدت زماني خاصي محدود كنند.

دانش آموزان هيچ ماده غذايي
را از دستفروشان خريداري نكنند
ايسنا: يك متخصص تغذيه گفت: نان، پنير و گردو بهترين ميان وعده براي دانش آموزان در مدرسه است.
دكتر مسعود كيمياگر با بيان اين كه تغذيه در مدارس فرصت مناسبي براي عادت دادن ذائقه دانش آموزان به مواد غذايي مفيدست، اظهار كرد:  دوران دانش آموزي دوران رشد سريع هم از نظر مغزي و جسماني است بنابراين با دادن غذاهاي مفيد و آموزش تغذيه مناسب ذائقه كودكانتان را به غذاهاي مفيد عادت دهيد.
وي با تأكيد بر اينكه در وعده غذايي دانش آموزان از سوسيس و كالباس كمتر استفاده شود، خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه در سوسيس و كالباس مواد نگهدارنده وجود دارد در درازمدت ايجاد سرطان مي كند. پس بهتر است اين مواد كمتر در وعده غذايي دانش آموزان قرار گيرد.
دكتر كيمياگر با اشاره به اينكه مصرف تنقلاتي مانند چيپس و پفك بايد در دوران مدرسه به حداقل برسد، تصريح كرد: اين مواد فضاي زيادي را در معده اشغال مي كنند و فرصت استفاده از مواد مغذي را از فرد مي گيرد.
وي همچنين ادامه داد: مصرف آجيل و تنقلاتي مانند نخود، كشمش، پسته و بادام بايد جايگزين ميان وعده غذاي دانش آموزان به جاي چيپس و پفك شود.
اين متخصص تغذيه با بيان اين كه خوردن صبحانه براي تمام دانش آموزان قبل از رفتن به مدرسه الزاميست افزود: نخوردن صبحانه سبب كاهش قدرت فراگيري و همچنين كاهش تمركز دانش آموز مي شود.
وي با بيان اين كه صبحانه بايد ۳۰ درصد نياز روزانه يك فرد را تامين كند، افزود: نان خالي با چاي شيرين غذاي مناسبي براي يك وعده غذايي نيست در صبحانه بهتر است يكي از مواد لبني مانند پنير، شير و ماست چكيده وجود داشته باشد.
اين متخصص تغذيه همچنين به مادران توصيه كرد: در ميان وعده هاي غذايي كودكشان شير، آب ميوه، ساندويچ كوكو،  تخم مرغ و خشكباري مانند نخودچي، كشمش، پسته و بادام را قرار دهند.
وي همچنين به ايسنا گفت: از گذاشتن خيارشور و گوجه فرنگي داخل ساندويچ خودداري كنيد زيرا اين مسئله سبب خيس شدن نان و درنتيجه امكان رشد ميكروب را فراهم مي كند.
دكتر كيمياگر در پايان خاطرنشان كرد: دانش آموزان بايد از خريد مواد غذايي از دستفروشان جدا خودداري كنند.

مصرف سيگار به آنزيم كليدي ريه صدمه مي زند
ايلنا: مصرف سيگار به آنزيم كليدي ريه صدمه مي زند كه با كاهش ميزان اين آنزيم كليدي در ريه، فعاليت ريه و كنترل فشار خون دچار مشكل مي شود.
محققان بر اين باورند؛ سيگار كشيدن به آنزيمي كليدي در ريه كه در تنظيم فشار خون نقش دارد، صدمه زده و از ميزان آن مي كاهد.
محققان در آزمايشگاه ملي «بروكهون» آمريكا توانستند با استفاده از اسكن هاي پيچيده و مواد شيميايي ردياب نشان  دهند ميزان آنزيم «مونامين اكسيداز» در ريه افراد سيگاري ۵۰ درصد كمتر از ميزان اين آنزيم در ريه غيرسيگاري هاست. گمان مي رود، كاهش ميزان آنزيم فوق، فعاليت ريه و فشار خون بدن را دچار مشكل مي كند.
نتايج تحقيق فوق به زودي در ژورنال پزشكي هسته اي چاپ مي شود.
تحقيق فوق همچنين نشان داد؛ بدن افراد سيگاري به گونه اي متفاوت از افراد غيرسيگاري به موادي كه از طريق جريان خون وارد بدن مي شوند، پاسخ مي دهند.
داروهاي تروپاتيك، آرام بخش ها و مواد مخدر تزريقي ازجمله اين مواد هستند كه بدن سيگاري ها ديرتر نسبت به ورود آنها در خون از خود واكنش نشان مي دهد.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |