يكشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۷ - Sep 11, 2005
رئيس شوراي شهر تهران خبر داد:
قاليباف اين هفته كار خود را رسماً آغاز مي كند
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: شهردار منتخب دومين شوراي شهر، تا قبل از پايان هفته جاري رسما كار خود را در ساختمان شهرداري آغاز مي كند.
مهندس مهدي چمران، ديروز اعلام كرد: پس از انتخاب دكتر قاليباف به سمت شهردار تهران و ارسال مصوبه شوراي شهر به وزارت كشور، به زودي حكم وي از سوي حجت الاسلام  پورمحمدي وزير كشور صادر و متعاقب آن مراسم معارفه وي برگزار مي شود.
قاليباف فعلا به دعوت شوراي شهر در ساختمان بهشت مستقر شده و در حال آشنايي و بررسي مسائل كلانشهر تهران است.
دكتر قاليباف كه يكشنبه گذشته با ۸ رأي اعضاي شوراي شهر به عنوان سيزدهمين شهردار تهران برگزيده شد، سه شنبه گذشته با حضور در جلسه علني شوراي شهر به اعلام برنامه هاي خود مبادرت ورزيد.
«شهروندمداري» را مي توان عنوان دكترين مديريت شهري قاليباف تلقي كرد. او قول داده است كه «شهروندمداري» را در شهرداري نهادينه  كند و كنترل و پيشگيري از بحران ها، توسعه مندي با راهبرد زندگي بهتر در تهران و اصلاح ساختار شهرداري، سه گام راهبردي شهرداري تهران خواهد بود.
وي در حالي كه تهران را فاقد يك روح زنده مي پندارد و آن را بدون مؤلفه شهري براي زندگي مي انگارد، تأكيد مي كند كه شهر پويا، شهر پايدار، شهر ايمن، شهر باهويت، شهر متعادل، شهر سالم، شهر پاك، شهر روان و شهر الكترونيك بايد از مزيت ها و ويژگي هاي كلانشهر تهران باشد.
قاليباف ، تهران  را داراي  چهار معضل  اساسي  دانست  و افزود: مشكلات  زيست محيطي ، معضل  حمل  و نقل ، مسائل  اجتماعي  شهر و شكاف  فقير و غني  چهار معضل شهر تهران  است .
وي  گفت : شهر، موجود زنده  است  و امروز علائم  حياتي  آن دچار اختلال  جدي شده  است .
وي  ادامه  داد: سوخت  و ساز تهران  به درستي  انجام  نمي گيرد و روح  و روان پايتخت ، يك  روح  موجود زنده  نيست .
شهردار منتخب  افزود: كنترل  علائم  حياتي  تهران  نياز به  سرعت  عمل  دارد.
قاليباف  اصول  ۱۵گانه  را رويكرد خود در شهرداري  تهران  دانست  و درتشريح  اين  اصول  گفت : اين  اصول ، روح  حاكم  بر نوع  مديريت  من  است .
وي  از جمله  اصول  ۱۵گانه  را مديريت  علمي و جهادي ، توسعه  تهران  بر اساس دسترسي  برابر به  فرصت ها و امكانات ، پاسخگويي  فعال  و عادلانه ، ارتباط چهره به  چهره  مديران  با مردم ، تعامل  با خرد جمعي  شوراي  شهر و توازن  اقدامات روبنايي  و زيربنايي ، اداره  ملي  تهران  و جذب  سرمايه گذاري هاي  داخلي  و خارجي دانست .
به گفته  وي ، تجربه  محوري ، سياست  زدايي  از زندگي  مردم  و خدمت  رساني  به جاي  آن ، مشاركت  معني دار مردم ، حفظ هويت  فرهنگي  و اسلامي شهر، اقتدار در برخورد با ويژه خواري  و رشوه خواري ، اجراي  كوتاه  مدت  برنامه ها، برخورد نرم افزاري  و فرهنگي  با مسائل  اجتماعي  شهر، از ديگر اصول  ۱۵ گانه  است .
قاليباف  تصريح  كرد: هرگز فردي  تصميم  نگرفته ام  و مشورت ، اساس  كار من است  و من  مدير صحنه  هستم .
وي گفته است تعامل  با مردم ، شوراي  شهر و دولت  را براي  خود واجب  مي دانم  و تمام  تصميمات  شهرداري  تهران  با سه مولفه  مردم ، شوراي  شهر و دولت  سنجيده  مي شود.
او اطمينان داده است كه در مقابل ساخت وسازهاي غيرمجاز محكم مي ايستد. زيرا گذشت از اين مسائل را ظلم به جامعه مي داند.
قاليباف، مديريت واحد شهري را نياز امروز پايتخت دانست و وعده داد كه بخش نظارت و پيگيري به عنوان يك اصل جدي در شهرداري تهران به منظور حل مشكلات مردم تقويت مي شود.
وي تأكيد كرد كه تلاش مي كند تا شكاف ميان فقير و غني در پايتخت بزرگتر از اين نشود و حتي به سمت صفر متمايل گردد.
قاليباف با تأكيد به اين كه هرگز حقي را فداي مصلحت نمي كنم، تصريح كرد: شايسته سالاري، شايسته پروري و شايسته گزيني از اصول من در عزل و نصب مديران شهرداري خواهد بود.
شهردار جديد تهران، اصلاح ساختار شهرداري را يكي از گام هاي اساسي خود در آينده اعلام كرد.

دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور :
خط ويژه اتوبوسراني در شش نقطه پرتردد
شهر تهران ايجاد مي شود
001575.jpg
دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور از ابلاغ مصوبه كار گروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در خصوص گسترش خطوط ويژه اتوبوسراني در سطح اين شهر به شهرداري تهران و فرماندهي نيروي انتظامي خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس محمد رئوفي دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور اعلام كرد: براساس ابلاغيه اخير وزارت كشور به شهرداري و نيروي انتظامي، اولويت اول طرح پيشنهادي شهرداري تهران مبني بر احداث مسيرهاي ويژه دوطرفه در ۶ نقطه از شهر تهران به طول تقريبي ۱/۲۰ كيلومتر، تا پايان شهريور ماه سال جاري اجرا و آماده بهره برداري مي شود.
مهندس رئوفي در توضيح مسيرهاي جديد دوطرفه تردد اتوبوس ها در شهر تهران گفت: اين مسيرها شامل خيابان آزادي حد فاصل ميدان انقلاب _ ميدان آزادي به طول حدود ۴/۴ كيلومتر، خيابان كارگر حد فاصل ميدان راه آهن _ ميدان انقلاب به طول ۷/۴ كيلومتر، خيابان قزوين حد فاصل پل امام زاده معصوم _ خيابان شمشيري به طول حدود ۱/۴ كيلومتر، خيابان هلال احمر حدفاصل پل امام زاده معصوم _ ميدان رازي به طول ۸/۱ كيلومتر، خيابان مولوي حد فاصل ميدان رازي _ ميدان قيام به طول ۷/۳ كيلومتر و خيابان مجاهدين اسلام به طول ۴/۱ كيلومتر خواهد بود.
دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور افزود: براساس بند ديگر مصوبه كار گروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، اولويت هاي دوم و سوم پيشنهادي شهرداري مبني بر احيا و تكميل مسيرهاي ويژه موجود و احداث ديگر مسيرهاي ويژه دوطرفه به طول تقريبي ۶/۴۴ كيلومتر نيز حداكثر تا پايان سال جاري اجرا و آماده بهره برداري خواهد شد.
به گفته رئوفي، اولويت دوم پيشنهاد مذكور در ۸/۱۸ كيلومتر شامل احيا و تكميل مسيرهاي ويژه دوطرفه در خيابان هاي انقلاب به طول ۱/۵ كيلومتر و ۱۷ شهريور به طول ۲/۶ كيلومتر و نيز دوطرفه كردن مسيرهاي ويژه در خيابان خيام به طول حدود ۱/۳ كيلومتر، خيابان اميركبير به طول حدود ۱/۳ كيلومتر و خيابان ري به طول حدود ۸/۲ كيلومتر است.
وي همچنين اضافه كرد كه اولويت سوم اين طرح تا پايان سال جاري در مسير تقريبي ۸/۲۵ كيلومتر اجرا خواهد شد كه شامل احداث مسيرهاي ويژه دوطرفه در خيابان شهيد رجايي به طول ۷/۸ كيلومتر، خيابان ستارخان به طول ۶/۴ كيلومتر، خيابان شوش به طول ۷/۴ كيلومتر و خيابان فدائيان اسلام به طول حدود ۸/۷ كيلومتر است.

رييس جديد سازمان حفاظت محيط زيست:
حفاظت محيط زيست يك موضوع فرهنگي و همگاني است
آسمان آبي ايران _ صيانت از محيط زيست از يك سازمان ساخته نيست و مردم بايد در اين امر مشاركت كنند.
رييس جديد سازمان حفاظت محيط زيست افزود:« ازآنجا كه مقوله محيط زيست با تمامي اركان جامعه اعم از دولتي و غيردولتي و تمام انسان ها از حال تا آينده سروكار دارد حمايت و حفاظت از آن نيازمند عزم ملي و اراده عمومي است و مساله حفاظت محيط زيست مساله اي فرهنگي و همگاني است.»
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:« مساله آموزش و برنامه هاي آموزشي زنان در كليه سطوح از پيش دبستاني تا دانشگاه، تقويت مشاركت عمومي و هماهنگ كردن كليه فعاليت هاي زيست محيطي دولت از برنامه هاي اصلي كاري من است.»
وي افزود:« از ديگر محورهاي اساسي برنامه كاري من تحقيق و پژوهش است و قرار است ساختار سازمان پژوهش را تا حد معاونت بالا ببريم و ارتباط سازمان با مراكز پژوهشي و علمي گسترده تر و بيشتر شود.»
دكتر واعظ جوادي گفت:« از اساسي ترين و مهم ترين برنامه هاي كاري من، اهميت به حضور موثر ايران در كنوانسيون ها و محافل بين المللي است و از آنجا كه محيط زيست مقوله اي محدود و منطقه اي نبوده و جهاني است در تلاشيم ايران را قطب منطقه اي محيط زيست معرفي كنيم.»
وي گفت:« از ديگر توجهات ما در اين ۴ سال استفاده از فناوري اطلاعات و يارانه اي براي سنجش محيط طبيعي، آب و هوا، آلودگي هاي آب و خاك، محيط زيست دريايي، GIS خواهد بود و اميدواريم بتوانيم اطلاعات را به طور كامل جمع آوري و دسته بندي شده به مدير بعدي بسپاريم تا با دردست داشتن اين گنجينه بتواند كار كند. »

نخستين تلويزيون «بادي» در تهران
قائم مقام سازمان زيباسازي شهر تهران، از بهره برداري از نخستين تلويزيون بادي خاورميانه در تهران تا پايان ماه جاري خبر داد.
به گزارش سما، مهرداد عرب ديروز در گفتگويي افزود: اين تلويزيون به مساحت ۳۰ مترمربع در بوستان سعادت  آباد تهران درحال نصب است و بزودي به بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه اين تلويزيون قابليت پخش تصاوير در تمام ساعات روز را دارد، افزود: تلويزيون ياد شده نوعي سينما در فضاي باز است كه توسط دستگاه هاي مخصوص باد شده و سپس پرده نمايش بر روي آن متصل مي شود.
قائم مقام سازمان زيباسازي شهر تهران خاطرنشان كرد: تكنولوژي ساخت اين تلويزيون مشتركا در اختيار انگليس و آلمان بوده و شهرداري تهران براي اولين بار درخاورميانه اقدام به استفاده از آن كرده است.
عرب، هزينه ساخت اين تلويزيون را حدود ۶۰۰ ميليون ريال ذكر كرد و گفت: اين تلويزيون درساعات پاياني روز كه همزمان باحضور خانواده ها در بوستان ها است، اقدام به پخش برنامه هاي سينمايي و تلويزيوني خواهد كرد.به گفته وي، شهرداري تهران تلاش دارد از تلويزيون هاي بادي به طور انبوه در بوستان هاي شهري استفاده كند و از اين رو، نصب چند تلويزيون ديگر در تهران را در دستور كار خود دارد.

ساخت و سازهاي غيرمجاز
001578.jpg
ايرنا: معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  گفت : شهرداري  در برخورد با ساخت و سازهاي  غيرمجاز اغماض  نمي كند.غلامحسين  پردلي افزود: ساخت  وساز غيرمجاز از سوي  هر فرد يا دستگاهي  كه  باشد، شهرداري  براساس  قانون  با آن برخورد خواهد كرد.وي  با بيان  اينكه  ساخت  و ساز غيرمجاز از سوي  افراد حقيقي  و شهروندان در سال  جاري  كاهش  يافته ، خاطرنشان  كرد: در خصوص  ساخت  و ساز غيرمجاز از سوي دستگاه هاي  دولتي ، آمار مشخص  وجود ندارد، اما شواهد نشان  مي دهد نسبت  به سال  گذشته  تغيير داشته  است .وي گفت: در برخورد با ساخت  وساز غيرمجاز از سوي  دولتي ها درسال  جاري ، چند حكم  تخريب  توسط كميسيون  ماده ۱۰۰ صادر و عمده  اين  احكام  اجرا شده  است .

بررسي نرخ كرايه تاكسي
001572.jpg
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران گفت: نرخ سال ۸۴ كرايه تاكسي ها بزودي در صحن علني شورا بررسي مي شود اما زمان دقيق ارسال آن به صحن هنوز معلوم نيست.حسن زياري از بررسي نرخ هاي سال ۸۴ كرايه تاكسي ها در كميسيون هاي شورا خبر داد و تصريح كرد: تمام تلاش ما بر اين است كه نرخ هاي جديد كرايه تاكسي را تا آخر شهريور ماه به نتيجه برسانيم تا شهروندان اعم از مسافر و راننده تاكسي بتوانند از اول مهرماه طبق نرخ هاي سال ۸۴ عمل كنند.وي افزود: قول دادن به مردم و عمل نكردن را نمي پسنديم اما سعي خواهيم كرد با توجه به مدت زمان ۲ ماهي كه در هنگام دريافت نرخ ها اعلام كرده بوديم، تا پايان شهريور ماه جاري نرخ هاي سال ۸۴ را درصحن شورا به تصويب برسانيم.

بحران ترافيك
001566.jpg
خبرگزاري مهر: رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: روزانه بيش از يكهزار دستگاه خودرو در تهران شماره مي شود.
سردار حسين ساجدي نيا وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران را بحراني خواند و افزود: در صورتي كه نتوانيم براي ورود بي رويه خودرو به معابر شهر چاره اي بينديشيم، در آينده نزديك معضلي به نام پاركينگ بزرگ خودرو را خواهيم داشت.وي با اشاره به زمان تقريبا طولاني براي احداث معابر جديد براي تردد خودروها در تهران، تصريح كرد: بر اساس آمارهاي موجود از مجموع ۶ ميليون دستگاه خودرو در كشور، حدود سه ميليون دستگاه آن فقط در تهران است.

بررسي طرح احداث شهر آفتاب در شوراي شهر
001569.jpg
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: درصورت تصويب طرح مجموعه شهر آفتاب در صحن علني اين هفته شوراي اسلامي شهر تهران، در اواخر شهريور ماه كلنگ اين مجموعه به زمين زده خواهد شد.
محمد جواد محمدي زاده افزود: شهر آفتاب مجموعه  اي شامل نمايشگاه بين المللي تهران، مجموعه هاي اقامتي، فروشگاه بزرگ و شهربازي مي باشد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران ادامه داد: فوريت اين طرح در شوراي اسلامي شهر تهران و در كميسيون تخصصي مورد تاييد قرار گرفته و اين هفته در صحن علني شورا اظهار نظر قطعي درمورد اين طرح انجام مي گيرد.محمدي زاده گفت: با تاييد اين طرح در صحن علني اواخر شهريور ماه كلنگ زني اين مجموعه انجام مي پذيرد. وي افزود: اين مجموعه در نزديكي مرقد مطهر حضرت امام(ره) قرار گرفته و با وجود مترو در آن محدوده رفت و آمد براي شهروندان آسان است. گفتني است از زمان كلنگ زني تا اتمام نهايي اين پروژه ۲ سال زمان لازم است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |