يكشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۷ - Sep 11, 2005
ورزش امروز ما چه مي كند؟
فرهنگ در بازسازي شرايط سخت ورزش
001608.jpg
001605.jpg
جهانگير كوثري: ليگ حرفه اي است و هزاران دردسر ناپيدا تجربه بزرگي است كه در كوران آن بايد بياموزيم و در سال هاي بعد از آن استفاده كنيم. مديريت هاي فوتبال حرفه اي نيز كم تجربه است. آنها هم در فصل گذر از آماتوريسم بايد مي آموختند و شيوه مديريت خود را براساس معيارهاي فوتبال حرفه اي و ديدگاه هاي جامعه شناسانه تنظيم مي كردند. اين همه درگيري تصويري، صدايي و مطبوعاتي چندان جايز نبود و از راه هاي معقول تر مي توانستند بر اوضاع فوتبال بيشتر مسلط شوند. شيوه برخورد با رسانه ها نيز خود علمي است قابل اهميت، فوتبال به اندازه كافي مشكلات دارد و نيروي اصلي را بايد به آنسو معطوف كرد تا كارهاي بزرگتر زمين نماند. ليگ را بسازيم تا فوتبال ساخته شود، رسانه ها خود مي دانند چه مي كنند، چه مي گويند و چه مي نويسند.
پرسپوليس را عده اي تماشاگر كه تا ساعت ها ورزشگاه را ترك نمي كردند، مورد حمله قرار دادند. پس از سال ها محبوبترين چهره پرسپوليس و مربي فعلي آنها از طرف عده قليلي مورد دشنام و هتاكي قرار گفت. فرهنگ ورزش دستخوش مسايل تازه اي شده است و مانده ايم كه در اين راستا كميته ملي المپيك و دبير محترم آن در زمينه هاي فرهنگي چه مي كنند؟ اصلا دوستان در كميته ملي المپيك كجايند؟ وزنه برداري كه در تلاطم تصميمات ايوانف و جو غالب وزنه برداران آسيب شديد ديده است، جودو در ميدان هاي جهاني نيز چون المپيك زمين خورد، حتي آرش ميراسماعيلي كه اميد اول ما بود. حتما جودو دچار مسايلي است كه از ديده ها پنهان مانده است. جودو و پروين و پرسپوليس با فوتبال و رشته هاي ديگر در نزديكي بازي هاي آسيايي دوحه را بايد دوباره ديد.
كشتي راه خود را مي رود. مسابقات جهاني بوداپست در راه است، كمتر از دو هفته ديگر تيم كشتي با چهره متفاوت و براي اثبات بسياري از اصول صحيح مديريتي بايد با رقيبان سرسختي روبه رو شود. اين رشته هم تشنه يك تجديد قوا و دميدن نفس تازه است و در اين راه شجاعت و شهامت مسئولين اين رشته مي تواند به اين تحول كمك كند.
كشتي تجربه هاي نيم قرني دارد و شايد هم بيشتر. از آن دوران هم رنگ مدال ها مرغوب بود و قهرمانان آن افتخارآفرين راهي را كه فدراسيون كشتي انتخاب كرده است، احترام به اصول و قانون است و مسلماً در اين انتخاب مغلوب نخواهد شد. قهرمانان، جاي خود دارند، اما اگر اصول و مقررات نباشد، آن مي شود كه امروز وزنه برداري بدان گرفتار است.
لژيونرها يا بازيكنان خارجي فوتبال ما هم در پيشرفت و جهاني شدن فوتبال ما نقش مهمي دارند. به اخبار و رويدادهاي ورزشي روي سايت ها و خبرگزاري هاي جهان توجه كنيد. بازيكنان ما هم در اين رديف خبرها براي خود جايي يافته اند و در اكثر سايت ها نامي از ايران جانان هم وجود دارد كه باعث مباهات است.
هرچه تعداد اين بازيكنان در ليگ هاي اروپايي افزايش پيدا كند، موقعيت فوتبال ما نيز بهتر خواهد شد. اينها همه از بركات تداوم فوتبال است از نتايج همان دورترها كه امثال صديقياني ها پايه اش را گذاشتند و امروز ما آنها را درو مي كنيم. قدر اين بازيكنان را كه در سخت ترين شرايط رقابتي با جهانيان در رقابت اند را بايد دانست، اينكه علي كريمي درباره تيم ملي و برانكو چه مي گويد را بزرگ نكنيم.
ورزش تكاني خورده است، راه خود را پيدا نموده و مسير را شناخته است.
رشته هاي پايه نويد مي دهند و ما را اميدوار مي كنند. پس از واليبال و بسكتبال حالا دووميداني و شنا نيز به ميدان آمده اند و مدال مي آورند. هندبال هم حرف ها دارد و ملاك آسيا در پيش روي چشمانش است تا چشم انداز جهان. اين تكان عمومي ورزش حاصل برنامه هايي است كه شايد هيچ زمان به چشم نمي آمد، اما در پروسه برنامه ريزي كلان ورزش خود را نجات داد. ژيمناستيك هم بايد راه بيفتد تا ورزش هاي پايه عقب ماندگي سال هاي گذشته را جبران كنند، تمام اين جريانات نشأت گرفته است از خواسته اي كه تربيت بدني آموزش و پرورش آغاز كرده است، اگر اين مركز به حركت درآيد ورزش پايه ما نيز با پشتوانه خواهد شد. حتما.

مسئولان فوتبال ايران در كنگره فيفا
محمد دادكان  رئيس  فدراسيون  فوتبال  در پنجاه  و پنجمين  كنگره  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  (فيفا) شركت  مي كند.
اين  كنگره  از امروز يكشنبه  براي  نخستين  بار در قاره  آفريقا و در مراكش  برگزار خواهد شد.
ناصر نوآموز نايب  رئيس  و محمدرضا پهلوان  دبيركل  فدراسيون  فوتبال  دادكان  را در اين  سفر همراهي  مي كنند.
پيشنهاد رسمي  فدراسيون  فوتبال  استراليا براي  ميزباني  جام جهاني  ،۲۰۱۸ پيشنهاد اتحاديه  فوتبال  سوييس  براي  تغيير مليت  بازيكنان  از سن  ۲۱ به  ۱۸ سال ، رسيدگي  به  اختلاف  فيفا با آژانس  بين المللي  مبارزه  با دوپينگ  (وادا) از مهمترين  موضوعات  اين  كنگره  خواهد بود.
افزايش  تعداد اعضاي  فيفا به  ۲۰۷ كشور، مشخص  شدن  تيم  ميزبان  و ميهمان دو بازي  آتي  استراليا با نماينده  پنجم  آمريكاي  جنوبي  و اعلام  نگراني  فيفا از افزايش  شرط بندي ، رشوه  و فساد در دنياي  فوتبال  از ديگر موضوعاتي  است كه  در كنگره  اين  فدراسيون  مطرح  خواهد شد.

درخشش مدال برنز جهان بر سينه آرش ميراسماعيلي
001614.jpg
محمدرضا منصوريان: آرش مير اسماعيلي قهرمان دو دوره رقابتهاي جهاني در وزن ۶۶- كيلوگرم كه در پي شكست مقابل جودوكار ژاپني شانس كسب مدال طلاي جهان را از دست داده بود پس از برتري مقابل نمايندگان فرانسه ومصر ديشب برابر ماركوشويلي ازگرجستان قرار گرفت وموفق شد با امتياز اين جودوكار را شكست داده و نخستين مدال كاروان كشورمان را از آن خود كند.
ميراسماعيلي درسالهاي ۲۰۰۱ مونيخ و۲۰۰۳ اوزاكا موفق به كسب مدال طلاي رقابتهاي جهاني شده بود و اين بار مدال برنز را نيز به كارنامه درخشان خود اضافه كرد.
بيست و چهارمين دوره رقابتهاي جودو قهرماني جهاني با حضور۵۴۰ جودوكار مرد و زن از۹۳ كشور جهان در ورزشگاه ملي قاهره مصر برگزار مي شود.
امروز در آخرين روز اين مسابقه ها وحيد سرلك و محمود ميران دو نماينده كشورمان به ميدان مي آيند.

بسكتبال قهرماني مردان آسيا
انتظار ۴۰ دقيقه اي براي صعود ايران
خبرنگار همشهري: تيم ملي بسكتبال ايران در آخرين بازي دور مقدماتي خود در بيست  و سومين دوره مسابقات بسكتبال قهرماني آسيا كه در شهر دوحه قطر جريان دارد، تنها ۴۰ دقيقه تا صعود يا عدم صعود به دور دوم فاصله دارد. سرنوشت تيم ايران بستگي به تايوان حريف امروزش دارد كه شرايطي كاملاً مشابه با تيم ما دارد. در گروهي كه چين تيم اول قاره حاضر بود، از قبل هم مشخص بود كه ساير تيم ها براي صعود فقط مي توانند به مقام دوم بسنده كنند. چين هم ايران را شكست داد و هم تايوان را تا امروز در يك بازي تمريني برابر ازبكستان خود را براي بازيهاي مهم تر گرم كند. تايوان تيمي است سرعتي، فرصت طلب با بازيكناني شوتزن كه عرصه را بر هر حريفي تنگ مي سازند .در آن سو تيم ايران تيمي است قدرتمند با مزيت قدي بهتر نسبت به حريف كه در وهله نخست به خنثي كردن سرعت تايوان مي انديشد.
بلندقامتان تيم ايران حامد حدادي و جابر روز بهاني با حضور در زير حلقه تايوان و تيم خود مي توانند موقعيت حريف را كمرنگ سازند. مهدي كامراني و برادران نيكخواه هم به ضريب قدرت تيم ايران مي افزايند. اين بازي براي هر دو تيم از اهميت خاصي برخوردار است.

فدراسيون واليبال دعوت كره اي ها را رد كرد
علي شاكري: فدراسيون واليبال دعوت كره جنوبي از تيم ملي واليبال ايران را براي حضور در مسابقات چهار جانبه اين كشور نپذيرفت. كره اي ها كه قصد دارند آبان ماه سال جاري تورنمنت چهار جانبه اي با حضور قدرت هاي تراز اول واليبال آسيا (ايران، ژاپن، چين و كره جنوبي) برگزار كنند، پس از دريافت جواب منفي همچنان اصرار به اين دعوت دارند. آنها حتي در دعوت مجدد خود كليه هزينه تيم ايران را در اين سفر متقبل شدند، اما مسئولان واليبال با توجه به آغاز مسابقات ليگ برتر حاضر نشدند كه تيم ملي در اين رقابت ها حضور پيدا كند. رقابت هاي ليگ برتر ايران قرار است پس از بازگشت تيم ملي از سيزدهمين دوره مسابقات قهرماني مردان آسيا در سوفان بوري در تايلند اواسط مهرماه آغاز شود.

تاجر و پزشكي نخستين خط خوردگان تيم ملي
در پايان اردوي اول تيم ملي در راه شركت در مسابقات قهرماني آسيا ميكائيل تاجر و پرويز پزشكي از جمع اردونشينان حذف شدند. پارك كي ون دليل خط خوردن اين دو بازيكن را وجود بازيكناني كارآمدتر در دو پست قطر پاسور و پاسور ذكر كرد. تا آخر هفته جاري از جمع ۱۶ بازيكن حاضر در اردوي تيم ملي واليبال، اسامي ۱۲ بازيكن اعزامي به مسابقات قهرماني آسيا معرفي خواهند شد. از قرار معلوم پس از منتفي شدن سفر پارئولو گاردنري آناليزور ايتاليايي قرار است «راگو» جانشين او در تايلند شود.

هندبال فولاد در مصاف با الاهلي بحرين
خبرنگار همشهري: در دومين روز از هشتمين دوره رقابت هاي هندبال باشگاه هاي آسيا كه از ديروز در شهر امان پايتخت اردن آغاز شده است، يكي از دو نماينده ايران به ميدان مي رود.فولاد مباركه سپاهان نايب قهرمان دوره قبل به مصاف الاهلي بحرين مي رود و دانشگاه آزاد اسلامي ديگر نماينده ايران به دليل انصراف تيم اوزموي ازبكستان با قرعه استراحت روبروست. در اين بازيها ۱۴ تيم شركت دارند كه فولاد مباركه با تيم هاي القادسيه عربستان، الاهلي بحرين والفهيل كويت همگروه است و تيم دانشگاه آزاد هم با دو تيم الوكره قطر و الاهلي امارات در يك گروه قرار دارد.

ايران جدي ترين گزينه ميزباني جام جهاني كشتي
تنها يك  گام  تا موافقت  فدراسيون  بين المللي  كشتي (فيلا) با ميزباني  ايران براي  برگزاري  پيكارهاي  جام  جهاني  كشتي  آزاد در سال  ۲۰۰۶ باقيمانده  است .طبق  تقويم  فيلا، پيكارهاي  جام  جهاني  كشتي  آزاد در روزهاي  ۱۸ و ۱۹ماه  فوريه  سال  ۲۰۰۶ برگزار خواهد شد.پس  از درخواست  ايران  براي  ميزباني  اين  مسابقه ها، روز جمعه  ميشل دوسون  دبيركل  فدراسيون  بين المللي  كشتي  طي  نامه  الكترونيكي  به  محمدرضا طالقاني  رئيس  فدراسيون  كشتي  ايران  اعلام  كرد، ايران  مي تواند نامزد مهمي براي  برگزاري  اين  مسابقه ها باشد.

پيروزي بايرن مونيخ، هامبورگ و هانوفر بر حريفان
001611.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري: تيم فوتبال بايرن مونيخ در يك بازي دشوار موفق شد دو بر يك نورنبرگ را در خانه اش شكست دهد. در اين ديدار علي كريمي تنها ۴۵ دقيقه فرصت خودنمايي داشت و يك فرصت خوب را در نيمه نخست از دست داد.
در اين بازي ابتدا «پينولا» در دقيقه ۲۰ از روي يك ضربه كاشته گل اول را زد. يك دقيقه بعد از اين گل گوئه ررو با ضربه اي از پشت محوطه جريمه بازي را به تساوي كشاند.
در نيمه دوم زي روبرتو به جاي كريمي وارد ميدان شد تا تيم بايرن مونيخ چهره هجومي تري به خود بگيرد. بايرن سرانجام در دقيقه ۶۰ روي ارسال توپ سانيول، ميشائيل بالاك با ضربه سر گل برتري را درون دروازه حريف جاي داد.
با اين پيروزي بايرن مونيخ با ۱۲ امتياز در صدر جدول باقي ماند. در ساير بازي هاي اين هفته بار ديگر مهدوي كيا درحالي كه ۹۰ دقيقه در زمين حاضر بود توانست تيمش را مقابل ماينتز به پيروزي برساند. ويكي (۴۳)، مهدوي كيا (۵۶) و واندروات (۷۱) سه گل هامبورگ را در اين ديدار به ثمر رساندند. تك گل ماينتز توسط رومان در دقيقه ۶۹ درون دروازه حريف جاي گرفت.
هامبورگ با اين پيروزي به مكان سوم جدول صعود كرد. تيم هانوفر نيز كه از ابتدا هاشميان را در اختيار داشت با دو گل از سد اينتراخت فرانكفورت عبور كرد.
اشتاينر (۳۲) و يانكوف (۶۴) دو بار دروازه حريف را باز كردند. وحيد هاشميان روي گل اول هانوفر تأثير مستقيم داشت.
در ساير بازي هاي اين هفته تيم هاي لوركوزن و شالكه به تساوي يك بر يك رسيدند. اشتوتگارت مقابل يبلفلد به همين نتيجه رضايت داد و گلادباخ نيز دو بر يك از سد دويسبورگ گذشت و كايزرسلاترن نيز در مصاف با وردربرمن در غياب فريدون زندي شكست تحقيرآميز پنج بر يك را قبول كرد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |