دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۴ - Sep 19, 2005
حضرت صاحب الزمان، مهدي موعود(عج):بار الهي! برعلماي ما زهد ورزيدن در دنيا، و نصيحت كردن را تفضل فرما، و بر دانش پژوهان ما، تلاش و اشتياق به تحصيل را، و بر شنوندگان ما، پيروي و پندپذيري را، و بر بيماران مسلمين، شفا و آسايش را، و بر مردگان ما، مهرباني و رحمت را، و بر بزرگان ما، وقار و آرامش را عنايت كن، و بر جوانان ما، بازگشت و توبه را، و بر زنان ما، حيا و عفت را، و بر ثروتمندان ما، تواضع و گشاده دستي را، و بر تهيدستان ما، صبر و قناعت را ارزاني فرما.
المصباح للكفعمي ص ۲۸۱
امروز با حافظ
تو را درين سخن انكار كار ما نرسد
به حسن و خلق و وفا كس به يار ما نرسد
كسي به حسن و ملاحت به يار ما نرسد
اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند
۳۶۰ كرسي زبان فارسي در كشورهاي مختلف فعال است
ايلنا: يكي از ويژگي هاي زبان فارسي، پيوند   آن با ايران قبل و بعد از اسلام است.
در نشست خبري روز شعر و ادب فارسي كه به  مناسبت بزرگداشت شهريار در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد، مديران اين سازمان به تشريح عملكرد بدون مرزي اين سازمان به خصوص در كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي عربي در دو دهه اخير پرداختند.
در اين نشست، ابتدا رئيس مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي بر سرمايه گذاري هر چه بيشتر درباره زبان و ادبيات فارسي در جهان تأكيد كرد.
علي اصغر محمد خاني با اشاره به اينكه ۶۱ نمايندگي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف جهان در زمينه گسترش زبان فارسي فعاليت دارند، گفت: يكي از ويژگي هاي زبان فارسي پيوند آن با ايران قبل و بعد از اسلام است.
محمد خاني در تشريح فعاليت هاي مركز گسترش زبان فارسي اظهارداشت: تاكنون ۴۲ دوره دانش افزايي زبان فارسي ويژه استادان و دانشجويان خارجي در ايران برگزار شده است و بيش از ۲ هزار نفر از كشورهاي مختلف زبان فارسي را آموخته اند.
وي برگزاري دوره هاي فرصت مطالعاتي براي استادان و دانشجويان كشورهاي مختلف، بورسيه كردن دانشجويان خارجي زبان و ادبيات فارسي، حمايت از پايان نامه ها در حوزه زبان فارسي، بزرگداشت مشاهير ادب فارسي و شاعران گذشته، كمك به تاسيس و تجهيز اتاق هاي ايران در كشورهاي خارجي و اعزام شاعران و نويسندگان به ديگر كشورها براي معرفي ادبيات معاصر ايران را از ديگر فعاليت هاي اين مركز عنوان كرد.
رئيس مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي در ادامه به فعال بودن ۳۶۰ كرسي زبان فارسي در كشورهاي مختلف اشاره كرد و گفت: به زودي وب سايت آموزش زبان فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي   راه اندازي خواهد شد.
ابوذر ابراهيمي تركمان نيز در اين نشست به عملكرد ۲۶ نمايندگي در حوزه آسيا و اقيانوسيه اشاره كرد و اظهارداشت: سال ۸۳ بيش از ۵۰ كتابخانه در كشورهاي مذكور به كتب زبان و ادب فارسي و انقلاب اسلامي تجهيز شده است.
مدير كل فرهنگي آسيا و اقيانوسيه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: بعد از انقلاب اسلامي ايران، ۲۰ فهرست نسخ خطي توسط نمايندگي هاي فرهنگي ايران در اقيانوسيه تهيه و اكثرا به چاپ رسيده است.وي در تشريح فعاليت هاي اين حوزه گفت: در طول يك سال گذشته بيش از ۵۰۰ مقاله درباره زبان و ادب فارسي و انقلاب اسلامي ايران در زبان هاي مختلف در رسانه هاي مكتوب كشورهاي آسيا و اقيانوسيه به چاپ رسيده است.
همچنين در طول ۶ ماه گذشته بيش از ۴۰ فيلم ايراني در كشور افغانستان به نمايش درآمده است، از طرفي مراسم رونمايي كتب تازه منتشر شده از ديگر فعاليت هاي نمايندگي هاي حوزه آسيا و اقيانوسيه است.

جشنواره فيلم دفاع مقدس باز هم به تعويق افتاد
واحد مركزي خبر: زمان  برپايي  دهمين  دوره  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  كه  قرار بود ۳۱ شهريور تا ۶ مهر امسال  در تهران  برگزار شود، تغيير يافت.يك  منبع  موثق  در ستاد برپايي  اين  جشنواره  در مصاحبه  با خبرنگار ما افزود: پس  از تغيير مديريت  جشنواره  و تغيير زمان  آن از ۳ خرداد به ۳۱ شهريور، برپايي  اين  جشنواره  نياز به  بازنگري  و تغييراتي  داشت  كه در اين  مدت  اندك، با همه  تلاش  برگزاركنندگان  ميسر نشد.
وي  تصريح  كرد: با توجه  به  كمبود زمان  و امكانات، قرار بود اين جشنواره  فقط با برپايي  مراسم  پاياني  و معرفي  برگزيدگان  به  كار خودپايان  دهد كه  باتوجه  به  اهميت  اين  جشنواره  معنوي  و درخواست  فعالان حوزه  سينماي  دفاع  مقدس، اين  طرح  كنار گذاشته  شد.
اين  عضو ستاد برپايي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  گفت  طرح  جديدي  براي برپايي  مناسب  اين  جشنواره  تدارك  شده  است.
وي  افزود: در جلسه  امروز شوراي  سياستگذاري  و اجرايي  جشنواره  فيلم دفاع  مقدس، چگونگي  برپايي، زمان  و مكان  برگزاري  جشنواره  تصويب  خواهدشد و در نشستي  مطبوعاتي  كه  ابتداي  هفته  آينده  برگزار مي شود، به اطلاع  همه  علاقه مندان  و دلسوزان  عرصه  دفاع  مقدس  خواهد رسيد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
آجرهاي قديمي
اين روزها برخي به خاطر چشم هم چشمي ديگران نه تنها به مدرنيته نيم نگاهي نمي كنند بلكه پا را فراتر گذاشته و به تمدن هاي قديمي گوشه چشمي دارند. اگر سال هاي قبل مردم جيرفت از روي دست اقوام و آشنايان تقليد مي كردند حالا به مردمان ساكن در شهر اسلامي دقيانوس نگاه مي كنند به همين خاطر برخي از اهالي خوش ذوق جيرفت از مديريت تسامح و تساهلي مسئولان قبلي سازمان ميراث فرهنگي استفاده كرده و براي ساخت و ساز خانه هاي خود از آجرهاي منحصر به فرد گورستان اسلامي شهر دقيانوس استفاده مي كنند، به گزارش ميراث خبر برخي از كشاورزان فاقد زمين هم كه ديدند مسئولان هيچ توجهي به اين گورستان اسلامي نمي كنند آنجا را شخم زده اند.
اگر توجه مسئولان اينگونه پيش برود و علاقه مردم مناطق باستاني اين چنين ادامه يابد شايد در آينده اي نزديك از تپه هاي باستاني اثري نماند. حال اگر در آينده چادرنشينان ايلاتي قشقايي در تخت جمشيد اطراق كردند تعجب نكنيد.
عطش خريد
به گزارش ايسنا، ۵۲ درصد از مردم پس از تماشاي تلويزيون، كالاهاي خود را مي خرند. البته معلوم نيست با اين سريال هاي تلويزيوني كم مخاطب و فيلم هاي چند پاره چند درصد از مردم ايران اجناس تبليغي صداوسيما را مي خرند.شايد اگر در آينده نظرسنجي واقعي از اين موضوع صورت بگيرد عده اي از صاحبان كالا و خدمات ،عطاي تبليغ در تلويزيون را به لقاي آن ببخشند، چون اين روزها از بس لابلاي فيلم ها و برنامه هاي پرمخاطب آگهي تلويزيوني پخش مي كنند كه مخاطبان به جاي عطش به خريد، ذائقه خود را از دست مي دهند و چه بسا كه آگهي هاي تكراري، لطمات جبران ناپذيري را وارد كند.
اكونيوز
يكي از خبرگزاري هاي تازه كار هم در اطلاعيه اي اعلام كرده است كه در راستاي اعتمادسازي بخش خصوصي و دولتي گام بر مي دارد، علاوه بر آن سعي خواهد كرد كه به موضوع اقتصاد مردم، فقر و بي عدالتي و امكان دسترسي مردم به فرصت هاي برابر بپردازد. به گفته مدير اين خبرگزاري به ايسنا، تاكنون دو سال صرف مطالعه اين خبرگزاري در بخش غير دولتي بوده است. با توجه به تحقيق طولاني در اين زمينه، مخاطبان به اخبار خروجي آن بيش از پيش مشكوكند، تا به حال سابقه نداشته بخش غير دولتي با درآمدهاي كم اينگونه وقت صرف راه اندازي كند، آن هم براي خبرگزاري اكونيوز كه با اقتصاد سروكار خواهد داشت.
اسقف اعظم اينترنت
جستجوگر اينترنتي گوگل به نوشته سايت بي بي سي، وينت سرف يكي از بنيانگذاران اينترنت را براي كشف ايده هاي نو استخدام كرده است. او كه ۶۲ سال سن دارد يكي از مبتكران بزرگ اينترنتي است، او به عبارتي جد بزرگ اينترنت يا اسقف اعظم اينترنت است چرا كه قبل از شكل گيري اينترنت در اين زمينه فعاليت مي كرد. اين استخدام مي تواند شوكي به رقباي اقتصادي گوگل وارد كند، حالا بايد ديد كه جستجوگرهاي اينترنتي در مقابل اين «آس» گوگل چه خواهند كرد؟ ناگفته نماند كه گوگل بزرگترين شركت رسانه اي از نظر ارزش سهام است.

بر پرده سينماهاي تهران
* نوك برج ( كيومرث پوراحمد): افريقا، سعدي، جوان، عصرجديد، قيام، مركزي، شيدا، آستارا، آسيا، ايران، پارس، كارون، پايتخت، جي، ناهيد، ماندانا، حافظ.
* گيلانه (رخشان بني اعتماد): فرهنگ، ايران، گلريز، سپيده، جي، شهرتماشا، كانون، موزه سينما.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): شهر تماشا، شهر قشنگ، قدس، شقايق، فلسطين، جي، ايران، پيروزي، پيوند، بهمن، گلريز، فرهنگ، دهكده المپيك، توسكا.
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): بهمن، استقلال، شاهد، فردوسي، فلسطين، مركزي، سروش، ميلاد.
* رستگاري در ۲۰/۸ (سيروس الوند): آسمان آبي.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): جمهوري، عصر جديد، بلوار، صحرا، مركزي، پيام انقلاب.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): عصر جديد، سپيده.
*شارلاتان (آرش معريان): پارس، رودكي.
* بازنده (قاسم جعفري): ملت، اروپا، تهران، المپيا.
* زن زيادي (تهمينه ميلاني): نادر.

برگي از تاريخ
به نفع بيگانگان
پس از كودتاي ۲۸ مرداد ،۱۳۳۲ محيطي كه آمريكا و انگليس انتظار آن را داشتند فراهم شده بود. از آن طرف، سپهبد زاهدي، عامل كودتا و نخست وزير وقت نيز مهيا بود تا رسماً نظر غارتگران بين المللي را تامين كند و حكومت خود و سلطنت شاه را مستحكم سازد. در اين حال زاهدي براي جلب كمك هاي مالي آمريكا، تسليم درخواست هاي ويرانگر كارتل هاي نفتي غرب شد و اصل ملي شدن صنعت نفت را زير پا گذاشت. در نهايت قرارداد نفت ايران و كنسرسيوم بين المللي نفت شامل ۵۱ ماده و دو ضميمه مربوط به غرامت شركت نفت انگليسي و ماليات بر درآمد، توسط علي اميني و سهام السلطنه بيات به امضا رسيد كه در نتيجه آن، كنسرسيوم از جانب شركت ملي نفت ايران به انجام امور اكتشاف، استخراج و پالايش مي پرداخت. اين كنسرسيوم بدون درنظرگرفتن نفع ملي كشور، منابع نفتي را به حلقوم اجانب ريخت و سهم ناچيزي از آن را به مملكت بازگرداند. در اين ميان آمريكا به عنوان كشوري كه در جريان جنگ جهاني دوم كمترين خسارت را ديده بود، به گسترش سيطره نفوذ و سلطه خود پرداخت و اين سهم را هم از مبارزات خونين ملت ايران در شعار ملي كردن صنايع نفت به دست آورد. اين قرارداد سرانجام در ۲۹ مهر ۱۳۳۳ ش با ۱۱۳ راي، موافق از ۱۲۰ راي ماخوذه در مجلس دوره هجدهم تصويب شد و دوره سلطه كنسرسيوم بر نفت ايران آغاز شد. در اين ميان اعتراض و مخالفت مردم و بزرگاني همچون آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني راه به جايي نبرد و بيگانگان، سال ها به چپاول منابع عظيم خدادادي اين مرز و بوم ادامه دادند.
در گذشت آيت الله شيخ محمد ابراهيم اعرافي
آيت الله شيخ محمد ابراهيم اعرافي در سال ۱۲۸۹ ش (۱۳۲۸ق) در اطراف ميبد در استان يزد در خانواده اي روحاني ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري مقدمات و سطح در زادگاه خود و مشهد، به شوق تلمذ در محضر آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري راهي قم شد و در درس ايشان شركت جست. آيت الله اعرافي پس از طي مدارج بالاي علمي از عالمان نامداري همچون حضرات آيات: شيخ عبدالكريم حائري، سيد حسين بروجردي، سيد ابوالحسن اصفهاني، سيد عبدالهادي شيرازي، سيد محسن حكيم و امام خميني اجازه اجتهاد، روايت و امور حسبيه دريافت نمود. وي پس از رحلت آ يت الله حكيم، رسما ًحضرت امام خميني را به عنوان تنها مرجع تقليد معرفي نمود و با شروع انقلاب اسلامي ايران، همراه با آيت الله شيخ محمد صدوقي و سيد روح الله خاتمي به رهبري مبارزات مردم استان يزد پرداخت. اين عالم مجاهد شخصا ًدر راهپيمايي هاي مردم شركت مي كرد و هماره پناهگاه مبارزان بود. همچنين وي در مبارزه و طرد سلطه خان ها، مبارزه با نفوذ بهائيت، تاسيس حوزه علميه ميبد، احداث مساجد و آب انبارها، حفر قنوات و تدريس و ارشاد مردم و رهبري فكري منطقه، فعاليت مثمرثمري به انجام رساند. سرانجام اين فقيه جليل در بيست و هشتم شهريور ۱۳۷۱ ش برابر با بيست و يكم ربيع الاول ۱۴۱۳ ق در ۸۲ سالگي بدرود حيات گفت و به سراي جاويد شتافت.
اعتراض مردم فلسطين
درحالي كه هنوز چند ساعت از اعلام خبر توافق مصر و اسراييل نمي گذشت، وزير خارجه مصر و نيز سفير اين كشور در آمريكا، به عنوان اعتراض به نتايج اين كنفرانس، استعفا دادند. شوروي نتايج كنفرانس كمپ ديويد را محكوم كرد و آن را توطئه اي واقعي عليه مردم خاورميانه و صلح دانست. فلسطينيان ميانه رو، با احتياط، از نتايج كنفرانس كمپ ديويد استقبال كردند. اما ساير فلسطيني ها، سادات را متهم كردند كه به خاطر پس گرفتن اراضي مصري ها از اسراييل، بر سر منافع فلسطين، معامله كرده است. مردم فلسطين كه از نتايج كنفرانس، به خشم آمده بودند، سوگند ياد كردند كه نبرد عليه اسراييل را شدت خواهند بخشيد. مردم ليبي در خيابان هاي طرابلس به تظاهرات پرداختند و در شعارهاي خود، خواستار قتل سادات به اتهام معامله بر سر آرمان اعراب در كنفرانس كمپ ديويد شدند.

كوتاه از هفت هنر
بازديد هنرمندان از شهرك سينمايي دفاع مقدس
بنياد فرهنگي روايت فتح، به مناسبت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس به مدت چهار روز در شهرك سينمايي انقلاب و دفاع مقدس مراسمي را با حضور مسؤولان لشكري و كشوري و هنرمندان و نويسندگان برگزار مي كند.اين مراسم به مدت چهار روز از تاريخ ۲۸ الي ۳۱ شهريور برگزار مي شود و بازديد از لوكيشن هاي سريال ها و فيلم هاي دفاع مقدس و تاريخي از جمله در چشم باد، قارچ سمي، خوش ركاب، پيك نيك در ميدان جنگ، حضرت يوسف و... از برنامه هاي مراسم خواهد بود.
هنرمندان سلحشور در فرهنگسراي بانو
هنرمندان حماسه سرا با هدف ارج نهادن به هشت سال دفاع حق عليه باطل در فرهنگسراي بانو به اجراي برنامه مي پردازند.گروه هاي موسيقي حماسي آييني اقوام مختلف ايران به همراه گروه سرود حماسه و گروه موسيقي ارتش در طول هفته دفاع مقدس در فضاي باز اين مجموعه از ساعت ۳۰/۲۰ الي ۳۰/۲۲ برنامه خود را اجرا مي كند.علاقمندان مي توانند از تاريخ ۳۱ شهريورماه به مدت يك هفته به ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.
قطار سريع السير قطبي در جشنواره اصفهان
فيلم «قطار سريع السير قطبي» به كارگرداني رابرت زمه كيس در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان اصفهان به نمايش درمي آيد.به گزارش روابط عمومي جشنواره اين فيلم براساس داستاني از «ون الزبورگ» ساخته شده و در بخش «سينماي كودك و اقتباس ادبي» جشنواره به روي پرده مي رود.
هديه تئاتر شهر به پايان نامه ها
به  گزارش  روابط عمومي تئاتر شهر، مديريت  مجموعه  تئاتر شهر تصميم  گرفته است  با دريافت  يك  نسخه  از پايان  نامه هاي  دانشجويي  كه  موضوع  آنها ويژگي معماري  تئاتر شهر، نمايش هاي  اجرا شده  در اين  مجموعه ، تماشاگران  نمايش ، اقتصاد تئاتر، گروه هاي  نمايشي ، تاريخ  فعاليت هاي  تئاتر شهر ،بررسي آماري  روند گسترش  اين  مجموعه  و نقش  تئاتر شهر باشد، هداياي  ويژه اي  بدهد.
شب مويه ها در قشقايي
اجراي  نمايش  شب  مويه  ها نوشته  نغمه  ثميني  با كارگرداني  كوروش  زارعي از اوايل  مهر در تالار قشقايي  مجموعه  تئاتر شهر آغاز مي شود.اجراي  اين  نمايش  كاري  از گروه  نمايشي  آئين  است  و فروغ  قجابيگلي ، محمد رضا آزاد و وفا طرفه  بازيگران  آن هستند.
۲۷ شهر در جشنواره بانوان
در دومين فستيوال بين المللي بانوان با عنوان «از مادر تا مدير» ، حضور گسترده ۲۷ استان و شهرستان قطعي شده است.اين فستيوال به مدت ۱۰ شب از اول ماه مبارك رمضان در بخش هاي متنوعي ازجمله: موسيقي، سينما، مزون، نشست هاي پژوهشي، نشست هاي ادبي، هنري و غرفه خيريه در محل نمايشگاه توانمندي بانوان در تالار بزرگ كشور برگزار مي شود.
چشم اندازي از منظر كاريكاتور
مراسم نقد و بررسي وضعيت كاريكاتور در ايران و جهان تحت عنوان «چشم اندازي از منظر كاريكاتور» چهارشنبه سي ام شهريورماه ساعت ۱۸ در مجموعه فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.در اين نشست كيانوش رمضاني و عليرضا تركيبي به تشريح تاريخچه كاريكاتور در جهان و نقش موثر آن مي پردازند.اين جلسه با پاسخ به پرسش هاي حاضران پايان مي پذيرد.
شاعران و نويسندگان جوان «حلقه ادبي اتفاق» تشكيل دادند
مهر: حلقه ادبي اتفاق ، عنوان جلساتي ادبي است كه روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته با حضور جوانان مستعد در رشته هاي شعر و داستان، توسط حوزه هنري شهر تهران برگزار مي شود. اين افراد از طريق مسابقات شناسايي شده اند و در بين آنان برگزيدگان مسابقات آموزش و پرورش و مسابقات حوزه هنري نيز وجود دارد كه در چهار حلقه گنجانده شده است كه در برگيرنده حلقه هاي شعر و داستان مردان و حلقه هاي شعر و داستان زنان مي باشد. علاقمندان مي توانند جهت حضور دراين حلقه هاي ادبي به حوزه هنري شهرداري تهران مراجعه و پس ازطي آزموني، به عضويت اين حلقه ها در آيند.
بزرگداشت «شيون فومني» در رشت برگزار مي شود
بزرگداشت شيون فومني، ساعت ۳۰/۱۵ روز پنج  شنبه ۳۱ شهريور ماه در مجتمع خاتم  الانبياء رشت برگزار مي  شود.اصغر نژاد بخش، دبير شوراي پژوهشي انجمن آثار و مفاخر وزارت فرهنگ و ارشاد گيلان در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا گفت: شيون فومني، يكي از شاعران برجسته و بنام استان گيلان به شمار مي  رود كه حق بزرگي بر فرهنگ اين استان و ادبيات فارسي و شعر گيلكي دارد و ما هرساله به مناسبت سالگرد درگذشت وي در رشت مراسمي برگزار مي  كنيم كه هر سال با توجه به برگزاري نمايشگاه كتاب در گيلان، اين مراسم با يك هفته تاخير برگزار خواهد شد.
گفتني است، اين مراسم، ساعت ۳۰/۱۵ روز پنج  شنبه ۳۱ شهريور در مجتمع خاتم  الانبياء واقع در ميدان شهرداري رشت، ابتداي خيابان سعدي برگزار مي  شود.
شاعران در حلقه رندان دور هم جمع مي شوند
ايلنا: شاعران در يكي ديگر از شب هاي شعر در حلقه رندان گرد هم جمع مي شوند تا به شعر خواني بپردازند.شب شعر در حلقه رندان، روز يكشنبه سوم مهرماه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.گفتني است، علاقمندان مي توانند براي شركت در اين شب شعر، ساعت ۱۷ روز ياد شده به تالار انديشه حوزه هنري مراجعه كنند.
بازديد از نمايشگاه دائمي قرآن و عترت
به گزارش روابط عمومي موسسه نشر شهر همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي و همچنين افتتاح نمايشگاه دائمي قرآن و عترت كه به مناسبت اعياد شعبانيه با عنوان (از طلوع سرخ تا انتظار سبز) در محل بوستان كتاب داير است؛ تاكنون شخصيتهايي چون دكتر حدادعادل رياست مجلس شوراي اسلامي، آيت الله امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران و چند تن از مقامات و مسئولين فرهنگي از اين نمايشگاه بازديد كرده اند.دكتر حدادعادل ضمن استقبال از فعاليت هاي فرهنگي و برگزاري چنين نمايشگاه هايي از عوامل اجرايي اين نمايشگاه تقدير كردند. اين نمايشگاه كه با همت موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و دفتر نشر فرهنگ اسلامي برپا شده است، تا سي ام شهريورماه داير است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بدشانسي!
زير لب آوازي را زمزمه مي كنم تا به جلوي در مي رسم. در را باز مي كنم. وارد مي شوم. لامپي بالاي سرم است كه نور زرد كم رنگي از آن در محيط پخش مي شود. به چهره ام در آيينه زل مي زنم. كمي شكلك درمي آورم و بعد به پشت تصوير خودم در آيينه مي ايستم.
هنوز مدت زيادي نگذشته است. در چشم به هم زدني چراغ خاموش و همه جا تاريك مي شود. همه چيز از حركت مي افتد و من در اين دخمه گيرافتاده ام. بازهم اين آسانسور خراب شد!
راحله بدري

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي گروهي / تا ۶ مهر / پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي ايرج خان باباپور / تا پايان شهريور / خيابان ولي عصر، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو
* نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي حميده صادقيه / تا ۳۱ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۷۷۸۱۱۳۰۵
* نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي گروهي / تا ۳۱ شهريور / خيابان ولي عصر، روبه روي مسجد بلال، كوچه مهري / تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي صديقه مهدوي / اول تا ۷ مهر / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
* مان هنر نو: نمايشگاه معماري + كامپيوتر و معماري با كامپيوتر / تا ۱۳ مهر به همراه نمايش فيلم هاي معماري هر چهارشنبه / خيابان شريعتي، بعد از پل صدر، ميرزاپور، پلاك ۳۳ / تلفن: ۲۲۲۰۱۹۸۶
*نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه آثار خوشنويسي پيمان حسين زاده / تا هفتم مهر / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲-۳۱۶ / تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳

گل و گياه
گل آويز
002445.jpg
نام علمي: Fuchsia fulgens
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه گلداني به بلندي ۵/۱ متر و گستردگي ۸۰ سانتي متر است. خوشه هاي گل از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد در طول رشد گياه ماهيانه يا دو هفته يكبار با كود مايع تغذيه مي شود حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه  سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |