دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۴ - Sep 19, 2005
كشف كاركردهاي جديد براي رشته هاي DNA
مارپيچ حيات بي كار نيست!
پژوهش ها نشان مي دهد كه رشته خلاف جهت
DNA هم در استخراج داده هاي ژنتيكي موثر است
002403.jpg
گروه دانش و فناوري- مهدي صارمي فر: مولكول DNA كه كدهاي ژنتيكي روي آن هستند، يكي از مهم ترين مولكول هاي زيستي است. روي اين مولكول كليه ويژگي هاي موجود زنده با الفبايي چهار حرفي كد شده اند. اين كدها در حقيقت 4 باز هستند كه به انتهاي اسيد نوكلئيك چسبيده اند.
نام اختصاري اين كدها A، G، C و T است. ساختار A و T و همين طور G و C طوري است كه با هم جفت مي شوند. جفت اول مي تواند 2 پيوند هيدروژني تشكيل بدهد و جفت دوم، سه پيوند هيدروژني. به همين دليل DNA از دو رشته دنبال هم از اين چهار باز تشكيل شده و روبه روي هر كدام از اين ها در رشته مقابل، جفتش قرار دارد. اين رشته دوگانه به صورت زنجيره اي در هم بافته است. براي كپي كردن اطلاعات DNA هركدام از اين دو رشته در قسمتي كه ژن خاصي قراردارد، از هم باز مي شوند. پيش از اين زيست شناسان مولكولي تصور مي كردند كه اطلاعات فقط از روي يكي از رشته ها كپي برداري مي شود و رشته مقابل تنها محافظي است در برابر جهش هاي ژنتيكي. چرا كه اين دو رشته، جفت هم هستند. اگر روي رشته اصلي جهش اتفاق بيفتد و يكي از اين بازها با يك باز ديگر جايگزين شود، رشته مقابل آن را اصلاح مي كند.
اما پژوهش هاي جديد نشان مي دهد كه رشته دوم اين قدر هم بي كار نيست. در حقيقت يك گروه از ژنتيك دانان مولكولي با پژوهش هايي كه روي mRNA (نسخه كپي اطلاعات ژنتيكي DNA كه پروتئين ها از روي آن ساخته مي شوند) انجام داده اند به اين نتيجه رسيدند كه تقريبا سه چهارم ژن هاي بدن از روي اين رشته دوم كه جهت آن خلاف جهت رشته اول است كپي مي شوند.
اين پژوهش ها روي mRNA موش انجام شده و نشان مي دهد كه 72 درصد بازهايي كه اطلاعات ژنتيكي از روي آن ها استخراج مي شود، در رشته دوم DNA هستند. اين يافته ها مي تواند به شناخت بهتر بيماري هاي ژنتيكي و توليد داروهاي مؤثرتر براي مقابله با آن ها كمك كند.
منبع: ساينس

«باندي» جهان ايستا را ترك كرد
002406.jpg
پروفسور سر هرمان باندي، دارنده  نشان شهسوار فرمانده رده  Bath، عضو انجمن سلطنتي، رياضيدان و كيهان شناس بزرگ انگليس، هفته پيش درگذشت. هرمان باندي در فيزيك نظريه جهان ايستا را ابداع كرد و همين مايه شهرتش شده است. او در سال 1948 اين نظريه را با فرد هويل و تامس گولد ابداع كرد. اين نظريه، بديلي براي نظريه انفجار بزرگ است.
باندي در اتريش به دنيا آمد. پدرش پزشكي يهودي بود و او خيلي زود استعدادش را در رياضيات نشان داد. آبراهام فرانكل او را به سرآرتور ادينگتون معرفي كرد تا او بتواند در بهترين مؤسسه پژوهشي انگلستان، كالج ترينيتي كيمبريج درس بخواند. وقتي يهودستيزي در اتريش رايج شد، او ناچار در انگلستان ماند و شهروند اين كشور شد. نظريه جهان ايستاي باندي در توجيه انتقال به سرخ كه ناشي از انبساط جهان و نمايانگر انفجار بزرگ است، مي گويد ضمن انبساط جهان، ماده در فواصل بين كهكشان ها و ستاره ها توليد مي شود. اين نظريه هم مانند نظريه انفجار بزرگ در معادلات نسبيت عام اين يشتين صدق مي كند. باندي مطالعاتي در زمينه ستاره ها و سياه چاله ها هم انجام داده است. شعاع باندي و پيوستگي باندي در كيهان شناسي به نام او ثبت است. او از سال 1940 تا سال 2000 بيش از 100 مقاله علمي در زمينه هاي مختلف كيهان شناسي و رياضيات فيزيك نوشته است.

كاهش مرگ و مير در آمريكا
مرگ و مير در آمريكا در 30 سال گذشته، 32 درصد كم شده است. البته اين خبر خوبي براي سيگاري ها و افراد چاق، مخصوصا خانم ها نيست. مرگ بر اثر بيماري هاي ناشي از افزايش سن مثل سكته و بيماري هاي قلبي، و سرطان و تصادف در سال هاي اخير بسيار كم شده، اما مرگ بر اثر ديابت يا امراض مزمن ريوي (COPD) زياد شده. نتايج اين تحقيق آماري كه در مجله انجمن پزشكي آمريكا به چاپ رسيده، نشان مي دهد به علت كم شدن مردان سيگاري، بيماري هاي ريوي مزمن منجر به مرگ نيز در مردان كم شده. تحقيقات قبلي انجمن سرطان آمريكا نشان داده بود كه زنان آمريكايي بيشتر از قبل سيگار مي كشند. تحقيقات اخير هم نشان مي دهد كه زنان بيشتري در اثر بيماري هاي مزمن ريوي مي ميرند. دكتر احمدين جمال، اپيدميولوژيست دانشگاه آتلانتا در جورجيا اين تحقيقات را با استفاده از داده هاي آماري سال هاي 1970 تا 2002 انجام داده و در شماره اخير بولتن انجمن پزشكي آمريكا چاپ كرده. اين تحقيق نشان مي دهد در سال 1970 از هر 100  هزار نفر 1242 نفر در اثر بيماري هاي سرطان، سكته، بيماري هاي قلبي و بيماري هاي ريوي مي مردند، اين ميزان در سال 2002 به 845 نفر از هر 100  هزار نفر مي رسد. اما مرگ و ميرهاي ريوي به طور خاص در اين مدت دو برابر شده و مرگ هاي ديابتي هم 45 درصد زياد شده است. كاهش حد بالاي سرعت در اتوبان ها باعث شده كه مرگ هاي تصادفي از سال 1990 به بعد، بسيار كاهش يابد. بستن كمربند ايمني هم كه از سال 1984 در آمريكا اجباري شده است، در اين ميان بسيار موثر بوده است. به نظر مي رسد كه كنترل مصرف سيگار در افراد بتواند مقدار زيادي از مرگ هاي ناشي از سرطان را نيز كم كند.
منبع: نيوساينتيست

XBox 360 غيرقابل نفوذ مي شود
002409.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد كرباسي: شركت مايكروسافت قصد دارد كنسول جديد بازي هاي رايانه اي خود يعني Xbox 360 را غيرقابل نفوذ كند. به گفته مسؤولان اين شركت در طراحي سخت افزار و تراشه هاي اين دستگاه از روش هاي امنيتي اي استفاده كرده اند كه نمي گذارد نفوذگرها در آن دستكاري كنند. قبلا كساني با تغييرات سخت افزاري در Xbox اين دستگاه را به تجهيزات پخش موسيقي و فيلم تبديل كرده بودند. عده اي هم حافظه كنسول فعلي مايكروسافت را ارتقا داده بودند. به گفته مسؤولان مايكروسافت، علاوه بر اين نفوذگـران موفق شده بودند بازي هاي طراحي شده براي كنسول هاي ديگر خـصوصا PS2 را روي اين دستگاه اجرا كنند.
اما در Xbox 360 تدابير امنيتي اي در نظر گرفته شده كه امكان هيچ تغييري را در دستگاه نمي دهد. Xbox 360 تراشه اي دارد كه به كاربران اجازه نمي دهد از محصولات رسانه اي كه غيرقانوني تكثير مي كنند استفاده كنند. قرار است مايكروسافت قبل از كريسمس محصول جديد خود را به بازار عرضه كند.
منبع: نيوز دات كام

آي پاد و تغيير سبك زندگي
002412.jpg
شركت اپل دستگاه جديد پخش موسيقي اش را كه نامش آي پاد نانو است عرضه كرده است. اين دستگاه كوچك با حافظه 2 و 4 گيگابايتي اش تاكنون فروش خوبي داشته است. اپل تاكنون 21ميليون دستگاه آي پاد نانو را در كشورهاي مختلف جهان فروخته است.
دستگاه هاي پخش موسيقي و در رأس آن ها آي پاد دارند سبك زندگي جوانان را تغيير مي دهند.
بسياري از شركت ها از اين بازار ايده گرفته اند و فقط لوازم جانبي اين دستگاه ها را مي سازند. مثلا يك شركت توليد پوشاك، كاپشني مخصوص آي پاد دارها عرضه كرده است. اين كاپشن يك چيپ الكترونيكي دارد كه به آي پاد وصل مي شود و كاري مي كند كه بشود با دكمه هاي روي آستين، پخش موسيقي را كنترل كرد. مسؤولان شركت توليدكننده مي گويند اين اولين پيوند پوشاك و دنياي ديجيتال به شمار مي رود. اين شركت قصد دارد لباس هاي ديگري را هم براي استفاده كنندگان از دستگاه هاي پخش موسيقي توليد كند. ماه گذشته هم يك شركت پوشاك، لباسي با منفذهاي ويژه اي به بازار عرضه كرده بود. اين منفذها طوري طراحي شده بودند كه سيم هاي هدفون تا خود دستگاه از داخل لباس عبور كنند. علاوه بر اين كيف هاي نگهداري آي پاد هم براي خودشان بازار جدا دارند. قيمت بعضي از اين كيف ها گاهي تا 1500 دلار، يعني چند برابر قيمت خود آي پاد مي رسد.
منبع: رويترز

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |