چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۵
ارتقاي سواد؛ پيشگام در توسعه مدرن
آرمان بزرگ بشريت
001815.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
يوسف بهمن آبادي
وقتي كودكان هفت ساله، پا به عرصه مدرسه و تحصيل مي گذارند، دنياي ديگري را آغاز مي كنند؛ دنيايي كه در آن درس و كلاس، جايگاه مهمي پيدا مي كند و در سايه همين عامل است كه مرز ميان توسعه يافتگي و عدم توسعه مشخص مي شود. كودكان هفت ساله مي آيند تا درس آموزي را تجربه كنند؛ سني كه اهميت آن، براي شروع تحصيل و سواد در اغلب كشورها تاييد شده است. حتي در قانون برخي از كشورها نيز، تحصيلات ابتدايي به صورت اجباري درآمده است.
اينجمار فاجرليند در كتاب تعليم و تربيت و توسعه ملي در اين زمينه، به نقل از كوهن مي نويسد: يكي از ضرورت هاي حيات ملت هاي متمدن (اتحاد واحدهاي قبيله اي، سياسي و محلي كوچك كه امروزه ملل ناميده مي شوند) شكستن مرز حكومت هاي محلي و جايگزين كردن يك دولت مقتدر است. براي رسيدن به چنين آرمان بزرگي، بايد انسان هاي خاص(نخبگان) تحقق چنين هدف را در دست گيرند.
براي تحقق چنين هدفي نيز، لاجرم مي بايست عده اي به صورت خاص، در مدارس خاص تربيت شده باشند .گروستو، يكي ديگر از صاحبنظران است كه براي تعليم و تربيت، اهميت خاصي قائل است. وي تعليم و تربيت را ، عاملي مهم در رشد و توسعه اقتصادي قلمداد مي كند. اهميت و ضرورت تعليم و تربيت در بستر رشد و تعالي كشورها، تا آنجا بوده كه كشور انگلستان از قرن بيستم، تربيت در مدرسه را به صورت يك فرآيند اجباري، در دو سطح ابتدايي و متوسطه درآورد. باتوجه به چنين شاخصه مهمي بايد ديد، روند تعليم و تربيت در ايران چگونه است. در قانون اساسي ايران به اهميت تعليم و تربيت اشاره شده است. بعد از انقلاب، نهضت سوادآموزي از سوي دولت هاي وقت، تلاش خود را بر اين گذاشت تا سواد و تحصيل علم را در معرض گستره همگاني قرار دهد. از اين جهت بود كه بسيج نهضت سوادآموزي، در اقصي نقاط كشور، فعاليت خود را آغاز كرد. اين امر، پس از تلاش هاي چندين ساله توانست آمار باسوادان كشور را سير صعودي بخشد، تا آنجا كه سازمان فرهنگي يونسكو، از چنين پيشرفتي اظهار خرسندي كرد. نفس اجراي چنين طرحي، در نوع خود قابل ستايش است، اما بايد ديد تلاش ها و هزينه هاي صرف شده در اين مسير، تا چه حد توانسته متوليان امر آموزش را خشنود سازد؟ همچنين، افرادي كه در اين نهضت، در جرگه محصلان دانش و سواد قرار گرفته اند، تا چه اندازه توانسته اند از تلاش ها و هزينه هاي صرف شده بهره مفيد ببرند؟ و آيا چنين كوشش هايي به تحقق اهداف اساسي برنامه هاي مطرح شده انجاميده است؟
پاسخ به چنين سئوالاتي، نياز به پژوهشي عميق دارد تا ابهامات متمايل به ظن را، با ريشه يابي كنه و حقيقت برنامه ها، روشن سازد به طوري كه اين مسئله روشن شود كه تا چه اندازه، هدف هاي اوليه آموزش محقق شده است؟ اما، جدا از پرداختن به چنين پژوهشي، آمارهاي اظهار شده از سوي مسئولان، بر اين ابهامات دامن مي زند و به گونه اي، تلاش ها و هزينه هاي صرف شده را زير سئوال مي برد، آنگونه كه توهم برهم ريختگي برنامه ها در سازمان آموزش و پرورش تداعي مي شود.
جواد يزداني- مدير دفتر هماهنگي و نظارت برنامه آموزش براي همه - در گفت وگو با ايرنا، بيان داشته: يك ميليون و 100 هزار نفر از كودكان و نوجوانان 6 تا 14 كشور، خارج از مدرسه حضور دارند . همچنين مجيد يارمند- مدير كل دفتر سلامت و رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور - در گفت وگو با واحد مركزي خبر، گفته است: 500هزار كودك به مدرسه راه پيدا نمي كنند و حدود 5/1 ميليون نفر به خاطر محروميت هاي ناشي از فقر و محروميت، از گردونه آموزش خارج مي شوند . اولين سئوالي كه ممكن است، در ذهن مطرح شود اينكه چگونه ممكن است در كنار آن همه تلاش و كوشش چندين ساله نهضت سوادآموزي در وارد ميدان عرصه سواد كردن بزرگسالان، با چنين آمارهاي محروميت تحصيلي كودكان و نوجوانان مواجه شويم؟ يا شايد اين سئوال كه برنامه ريزي هاي ما، بر چه پايه اي تنظيم شده كه سالمندان پا به سن گذاشته را با هديه و جايزه (مثلا در روستاها به هر نفر شركت كننده در كلاس هاي نهضت يك كيسه آرد گندم تحويل مي شد) به شركت در كلاس هاي نهضت سوادآموزي تشويق كرده ايم. در صورتي كه درخيلي از شرايط، تحصيلات افراد، همگوني چنداني با زندگي روزمره آنها نداشته باشد، اما چگونه اين امر قابل هضم است كه كودكان و نوجواناني را كه مي توانند نقشي در ساختن آينده خود و كشور داشته باشند، از تحصيل محروم ببينيم؟ يا اين سئوال اساسي از برنامه ريزان كشور پرسيده مي شود كه در قبال هزينه هاي نه چندان كافي براي تعليم و تربيت- كه از شاخص هاي مهم و اصلي توسعه كشور به شمار مي آيد چگونه مي توان برنامه هاي اصولي، پايدار، منطقي و عدالتخواهانه چاره كرد؟ نويسنده كتاب تعليم و تربيت و توسعه ملي به نقل ازگزارش بانك جهاني مي نويسد: مطالعات نشان مي دهد كه نگرش ها درباره سرمايه گذاري در تعليم و تربيت اجتماع، مثبت است. حتي در مناطق روستايي، كارشناسان معتقد بودند كه كشاورزان تربيت شده نسبت به كشاورزان آموزش نديده، از سودمندي بيشتر اقتصادي برخوردارند. در پي مطالعه روي تعليم و تربيت كشاورزاني در 20 كشور، اعلام شد كه كشاورزان كه حداقل از دوره چهارساله تعليم و تربيت برخوردار شده اند، داراي سودمندي كشاورزي بالاتر از 4/7 درصد بوده اند . اين پژوهش، چنين واقعيتي را به اثبات مي رساند كه صرف هزينه، براي تعليم و تربيت افراد نيازمند اجتناب ناپذير است.
فاجرليند، در جايي ديگر از كتاب خود مي نويسد: ترقي منابع انساني، محدود به ايجاد مهارت ها و دانش ها در آنها نيست، بلكه شامل ارزش ها، نگرش ها و انگيزه هاي موافق با اهداف و متدهاي توسعه است. در اينجاست كه تعليم و تربيت به طور لاينفك، باتوسعه پيوند مي خورد؛ چرا كه اين تعليم و تربيت است كه تغييرات اجتماعي و رواني لازم را براي ترقي و سودمندي اقتصادي فراهم مي كند . در برنامه چهارم توسعه، ضرورت اهميت آموزش تا حدودي مطرح مي شود. براساس بند ب ماده 52 قانون اين برنامه، تحصيلات در دو مقطع ابتدايي و راهنمايي براي تمام جمعيت لازم التعليم كشور اجباري اعلام شده است. (برنامه اي كه حدود 100سال پيش توسط انگلستان مورد اجرا واقع شد.)
براين اساس جواد يزداني- مدير برنامه آموزش براي همه - گفته است: پوشش تحصيلي، ويژه سني كوكان شش تا 10ساله در سال 89 به 3/99 درصد و در سال 93 به 7/99 درصد خواهد رسيد . وي مي افزايد: پوشش تحصيلي ويژه سني كودكان گروه 11 تا 13 سال از 91 درصد در سال 81 به 3/92 درصد در سال گذشته رسيده است .
يزداني اظهار داشت: پوشش تحصيلي اين گروه سني ، امسال به 8/92 درصد و در سال 89 به 8/95 درصد و تا پايان سال 93 به 8/98 درصد خواهد رسيد. مدير دفتر آموزش براي همه توضيح داد: تا سال 93 تنها 3/0 درصد از كودكان شش تا 10سال و 2/1 درصد از كودكان 11 تا۱۳ ساله خارج از مدرسه خواهند بود. باتوجه به اينكه معيارهاي سواد، با ورود اينترنت و وسايل ارتباطي مدرن در حال دگرگون شدن است و سواد رسانه اي در كنار تعليم و تربيت اهميت پيدا مي كند، ضرورت خواهد داشت در كنار ارتقاي سطح سواد تحصيلي و دانش افراد، توجه به سواد رسانه اي نيز بايد افزايش يابد. نكته مهمتر اينكه، سطح ارتقاي سواد افراد همگون با فعاليت هاي روزمره و درگير انسان نيز باشد؛ چرا كه توسعه كشور، بدون چنين واقعيتي امكانپذير نيست.

معيارهاي تعليم و تربيت
در عصري كه قرار داريم، تكنولوژي و ابزارهاي ارتباطي، مدام در حال نو به نو شدن هستند. در چنين فضايي است كه شيوه ها و معيارهاي تعليم و تربيت نيز، متحول مي شوند؛ چرا كه با پيچيده شدن ابزارهاي ارتباطي ميان انسان ها، ضرورت همگام شدن شيوه هاي آموزش افراد با چنين تحولاتي، اجتناب ناپذير مي شود.
با توجه به چنين شرايطي است كه مي توان گفت: ارتقاي سواد در يك كشور، بستر توسعه مدرن را فراهم مي كند.

تحول در تعليم و تربيت
001749.jpg
محمد مطلق - چندي است كه از سوي مديران، كارشناسان و صاحبنظران مختلف بر لزوم خانه تكاني در نظام آموزشي و اصلاح ساختار و سيستم تعليم و تربيت در ايران تاكيد مي شود.
تغيير نگرش نسل جديد به مدرسه و دانشگاه، تفاوت  خواسته هاي نسل كنوني با نسل هاي گذشته و عدم برقراري ارتباط و تعامل صحيح بين نسل ها، تفاوت هاي جغرافيايي و قومي دانش آموزان كه درك مفاهيم مشترك تحصيلي را دشوار مي كند، طراحي عملي و يافتن راهكارهاي اجرايي براي بالا بردن سطح سواد، انگيزه و توانايي هاي شخصيتي و مهارت هاي فردي معلمان، تغيير متون در زمينه فرم، محتوا و ... مسائل مختلفي هستند كه هر يك در جاي خود مي توانند گوشه اي از برنامه كلان اصلاح ساختار آموزش و پرورش را پر كنند.
دكتر رياض غيرتمند - مدير كل دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش - طي روزهاي اخير در اظهار نظري تاكيد كرد:
سيستم تعليم و تربيت فعلي ايران متعلق به نسل گذشته بوده و در ظرف فكري نسل كنوني نمي گنجد .
گويا يكي از دغدغه هاي مهم كارشناسان براي اصلاح و تغيير شكل استفاده از استانداردهاي جوامع توسعه يافته، بومي سازي تئوري ها و در عين حال گريز از غربزدگي است. به عبارت ديگر در اولين قدم بايد به اين پرسش ساده پاسخ گفت كه چگونه مي شود حركت كرد تا معيارهاي امتحان پس داده تعليم و تربيت وارد حيطه كار شود؛ مثل شكل درست آزمون، تدوين متون آموزشي و ... و در عين حال محتواي نگاه غربي را وارد فرآيند آموزش نكرد. دكتر غيرتمند در اين باره مي گويد: پيش از آنكه دير شود، بايد در سيستم تعليم و تربيت كشور تغييرات لازم ايجاد شود تا نسل امروزي بتواند با نسل گذشته تعامل داشته باشد.
بر اساس مطالعات انجام شده، 51 درصد دانش آموزان در حال تحصيل از محيط مدرسه رضايت ندارند و اين زنگ خطري است كه بايد براي آن چاره انديشي شود. با نگاهي به گذشته واضح است كه تاثير از غرب بيشتر بوده و تغييرات كنوني، تغيير در نوع مناسبات اجتماعي حاكم بر روابط انسان ها در جامعه است و ما هنوز نپذيرفته ايم كه براي رسيدن به وضعيت ايده آل بايد اصول تعليم و تربيت را تغيير دهيم . يك تحقيق علمي با هدف شناخت ديدگاه دبيران درباره موانع و مشكلات تغيير و نو آفريني در آموزش و پرورش نشان مي دهد 75/5 درصد پاسخگويان اعتقاد دارند كاستي در امكانات مالي مانع اصلي تغيير و نوآفريني است. در همين راستا 73/97 درصد كمبود نيروي انساني متخصص، 71/35 درصد بي توجهي مديران و 70/22 درصد مقاومت معلمان، 69/34 درصد تمركزگرايي را به عنوان موانعي كه خيلي زياد يا زياد بر تغيير و نوآفريني در آموزش و پرورش اثر منفي داشته است، ذكر كرده اند.
محاسبات آماري نشان مي دهد كه كشيدگي توزيع نظرات در همه موارد فوق معني دار بوده است. در عين حال بررسي ها حاكي از آن است كه از نظر دبيران ترتيب عوامل بدين شرح است:
۱ كمبود امكانات مالي 2 كمبود نيروي انساني متخصص
۳ بي توجهي مديران 4 مقاومت معلمان 5 - تمركزگرايي
بنا به پيشنهاد تحقيق مذكور: 1 بايد به هنگام تغيير و نوآفريني در آموزش و پرورش به فراهم كردن امكانات مالي توجه ويژه شود. 2 از آنجا كه دبيران همه تصميمات آموزش و پرورش را با خود به كلاس مي برند و يكي از عوامل مهم تغيير و نوآفريني محسوب مي شوند، لازم است قبل از هر گونه تغيير و نوآفريني، مشكل كمبود نيروي انساني متخصص مرتفع شود. 3 مديران از آموزش هاي لازم برخوردار شوند تا اهميت توجه به تغيير و نوآفريني  را درك كنند. 4 چون هر انساني در برابر هر نوع تغييري مقاومت نشان مي دهد، لازم است قبل از هر نوع تغييري، دبيران را از ضرورت در تغيير آگاه سازند. 5 - در اداره امور سازمان ها، حتي الامكان از عدم تمركز بهره گرفته شود و اختيارات بيشتري به رده هاي پايين سازمان داده و مسئوليت به آنها سپرده شود.

درمانگري به نام پس خوراند
پس خوراند زيستي، تكنيكي است كه به افراد مي آموزد كه چگونه فرآينده هاي مشخص داخلي بدن را كه به طور غيرارادي رخ مي دهند مانند ضربان قلب، فشار خون، تنش عضلاني و دماي بدن كنترل كنند.
اين فعاليت ها (ضربان قلب و...) به واسطه الكترودها مورد اندازه گيري قرار مي گيرند و به گونه اي روي صفحه نمايشگر، نمايش داده مي شوند كه هم شركت كننده و هم درمانگر بتوانند مشاهده كنند.
اين صفحه نمايشگر، پس خوراندي در خصوص عملكردهاي داخلي بدن شركت كننده، جهت وي فراهم مي آورد.
سپس به فرد شركت كننده جهت به كارگيري اين اطلاعات در راستاي كنترل فعاليت هاي غير ارادي مذكور، آموزش داده مي شود.
پس خوراند زيستي مي تواند در بسياري از شرايط، درماني موثر باشد، اما به طور اوليه جهت كنترل فشار خون بالا، سردرد تنشي، سردرد ميگرني، درد مزمن و بي اختياري ادراري مورد استفاده قرار مي گيرد.
آيا انواع مختلفي از پس خوراند زيستي وجود دارد؟
درمان پس خوراند زيستي به سه شكل رايج به كار برده مي شود كه عبارتند از:1 - عضله نگاري الكتريكي (يا الكترومايوگرافي = EMG) كه تنش عضلاني را اندازه گيري مي كند.2- پس خوراند زيستي - حرارتي كه دماي بدن را اندازه گيري مي كند.3- پس خوراند زيستي - عصبي يا EEG كه فعاليت امواج مغزي را اندازه گيري مي كند.
پس خوراند زيستي چگونه عمل مي كند؟
دانشمندان قادر نيستند دقيقا بيان كنند كه چگونه يا چرا پس خوراند زيستي عمل مي كند. به هر حال به نظر مي رسد دست كم يك سرنخ مشترك وجود داشته باشد؛ اينكه بيشترين افرادي كه از پس خوراند زيستي سود مي برند، آنهايي هستند كه شرايطشان يا با استرس ايجاد مي شود يا با استرس بدتر مي شود. به همين دليل بسياري از دانشمندان بر اين باورند كه آرميدگي، كليدي جهت موفقيت درمان پس خوراند زيستي است.
هنگامي كه بدن به طور مكرر تحت استرس قرار دارد، فرآيندهاي داخلي بدن مانند فشار خون، فوق العاده فعال مي شود كه تحت هدايت يك درمانگر پس خوراند زيستي، شخص مي تواند از طريق يادگيري تكنيك هاي آرميدگي و تمرين هاي ذهني، فشار خونش را كاهش دهد.
هنگامي كه فرد به طور موفقيت آميزي آرميده مي شود و فشار خونش را كاهش مي دهد، علائم پس خوراندي اين دستاورد را منعكس مي كنند كه اين مسئله، به مثابه توليد و تشويقي جهت تلاش مستمر فرد عمل مي كند.

نگاه
خاك خواري، بيماري از خاك
001788.jpg
ليلا مهرپرتو - مردم سراسر دنيا خواسته يا ناخواسته در معرض خطرات ناشي از عناصر شيميايي موجود در خاك هستند. مطالعات انجام گرفته در كشورهاي اروپايي و آمريكاي شمالي نشان مي د هد كه حتي در پي تماس دست با دهان يا استنشاق، گرد و غبار موجود در هوا نيز وارد بدن انسان مي شود. در بسياري از جوامع روستايي يا بومي و حتي گونه هاي مختلف جانوري، ژئوفاژيا از طريق مصرف داروهاي داراي منشا خاك يا به وسيله بلع عمدي خاك ايجاد مي شود. البته در بررسي هاي پزشكي تمايلاتي به خوردن چيزهاي نامعمول ديگر نيز مورد توجه است. براي نمونه در قرن شانزدهم ديده شد پرنده اي به نام زاغي با نام علمي Pica pica تمايل به خوردن زغال، خاكستر، گچ ، شن، كودحيواني، غبار، برف و يخ (پاگوفاگيا) دارد.
از زمان ارسطو، ژئوفاژيا در ميان جوامع بومي به عنوان دارويي براي رفع مسموميت شناخته شده بود و حتي در زمان هاي قحطي غذا نيز فزوني مي يافت. گاهي اوقات ممكن است خاكي كه به شكل گل درآمده، خورده شود و اين در حالي است كه برخي موجودات نظير موريانه ها تمايل به خوردن خاك خشك و گياخاك دارند. خاك خواري در زنان باردار و كودكان مي تواند ناشي از بروز بيماري خاص يا با هدف درمان بيماري خاص ايجاد شود.
لازم به يادآوري است كه خاك، عنصري مهم و ضروري در فرآيند تهيه بسياري از داروهاست. ژئوفاژيا در حيوانات به صورت ليسيدن نيز مطرح است كه در نتيجه نمك هاي محلول، شن هاي نامحلول و برخي كاني ها وارد بدن حيوان خواهند شد. پژوهش هاي صورت گرفته توسط دانشمندان سازمان زمين شناسي بريتانيا بيانگر اين مطلب است كه دسترسي بيولوژيكي به بسياري از عناصر ضروري و كمياب كه مورد نياز بدن نيز هست، در خاك بيش از گياهان است. به همين دليل اخيرا مطالعاتي در مورد ژئوفاژيا توسط متخصصان تغذيه انسان ها و حيوانات آغاز شده است. يكي از بانوان بيمار كه در اين مطالعات از او مصاحبه اي به عمل آمده، مي گويد: تا زماني كه شما خاك مي خوريد، نه اشتهايي براي غذا خوردن داريد و نه مي توانيد بخوابيد . نظريه اي نيز وجود دارد مبني بر اينكه تمايل به خاك خواري پس از بارش باران خيلي بيشتر مي شود. يكي از مبتلايان مي گويد: پس از باران، خاك مزه خيلي خوبي مي دهد و مهم نيست كه شما در آشپزخانه منزلتان باشيد يا در حمام يا حتي در صحرا .
از كنيا گزارش شده كه يك بيمار ژئوفاژيكي معمولا 20 گرم در روز خاك مي خورد. اين ميزان تقريبا 400بار بيش از مقدار خاكي است كه در پي بلع سهوي خاك در اثر تماس دست با دهان وارد بدن فرد مي شود ( حدود 50ميلي گرم در روز) باوجود اينكه با ورود اين مقدار خاك به بدن ميزان وجود عناصر غذايي كمياب و ضروري بالامي رود، مقدار وجود عوامل بيماري زاي بيولوژيكي و سميت عناصر كمياب هم بالا مي رود كه اين امر خصوصا در محيط هاي آلوده شهري و مناطقي كه عمليات استخراج معدن صورت مي گيرد به وضوح قابل مشاهده است. همانطور كه پيشتر گفته شد ژئوفاژيا در ميان حيوانات نيز وجود دارد، مانند انواع گوريل ها در آفريقاي مركزي و طوطي دم بلند در آمريكاي جنوبي. براي نمونه دسته هاي طوطي هاي رنگارنگي كه هر روز براي غذا خوردن به جنگل هاي باراني و حاره پناه مي برند، قبل از آن روي شن هاي حاشيه رودخانه مي روند و از آنها مي خورند.
گفتني است مقادير قابل توجهي خاك و آلودگي هاي مربوط به آن ازطريق موادغذايي به بدن افراد وارد مي شود. در آفريقا براي محافظت از لوبياي قرمز و بادام زميني از خاك خشك به عنوان نمگير استفاده مي شد. در اروپا نيز در اوايل قرن بيستم ازخاك در فرآيند تهيه آرد و كره استفاده مي شد. شواهد تاريخي نشان مي هد كه نان هاي مصرفي مردم مصر باستان در معرض بادهايي كه شن فراواني داشتند قرار مي گرفتند لذا دچار خرابي زود هنگام دندان ها مي شدند.
سازمان زمين شناسي بريتانيا پژوهشي را پيرامون بررسي ميزان دسترسي بيولوژيكي عناصر كمياب سمي مانند آرسنيك و سرب را درخاك هاي اين كشور خصوصا در مراكز صنعتي و مناطقي كه در زمينه معدنكاري فعال هستند، آغاز كرده است. پيرو اين مطالعات ميزان سهم عناصر در ابتلا به ژئوفاژيا و نيز ارزيابي اماكني كه بيشتر در معرض خطر هستند، اهيمت ويژه اي دارد. صرف نظر از اينكه اصلاح خاك ها به منظور پاك سازي آنها از آلودگي هاي موجود امري بعيد وبي ثمر است، تلاش براي پاك ساختن خاك و در كل محيط زيست براي داشتن زندگي سالم تر و در عين حال رسيدن به توسعه پايدار و پيشبرد صنايع سبز امري حياتي و مهم به نظر مي رسد.
مرجع:
Smith Barry2004 Geophagia, the hazards to health of soil in the diet. Earthuise.BGS

يادداشت
001785.jpg
ايران در جدول
مهديا گل محمدي- برابر آخرين خبرها، از هر يكهزار نفر جمعيت ايران، 72 نفر با اينترنت سر و كار دارند. به گزارش توسعه انساني سازمان ملل،تعداد كاربران اينترنتي ايران در ميان كشورهاي واقع در حاشيه خليج فارس در رتبه يكي مانده به آخر، قبل از عربستان قرار دارد.
اين در حالي است كه عصر ارتباطات، ساليان سال است كه ذهن بشر را به چگونگي همگامي با اين پديده خودجوش مشغول ساخته است، چرا كه ديگر نمي توان همانند قبايل سرخپوستي براي جابه جايي اطلاعات از دود استفاده كرد. امروزه براي كنترل بازار فرهنگي، اقتصادي و سياسي، هيچ گريزي از استفاده از فن آوري هاي نوين ارتباطات نيست . اگرچه اين امر و بايسته هاي آن مورد توجه و اقبال مسئولان و سياستگذاران كشور ما نيز قرار گرفته است، اما ميزان كاربران اينترنت به عنوان مهمترين و گسترده ترين ابزار جابه جايي اطلاعات، نشان دهنده برخي نواقص و محدوديت هاست. به نظر مي رسد عامل فرهنگي، مهمترين نقش را در كاهش دسترسي كاربران به اينترنت دارد. مسئولان فرهنگي همچنان قادر به اتخاذ موضعي بينابين به منظور فيلتر واقعي از سويي و حفظ اطلاعات از سوي ديگر، نبوده اند. همچنين ترويج فرهنگ صحيح كاربري اينترنت برنامه اي است كه همچنان بدون متولي باقي مانده است.
بنابراين در حالي كه ضريب نفوذ اينترنت از صفر در سال 1994 ميلادي به 5ميليون و 600 هزار نفر در سال 2005 رسيده است و پيش بيني مي شود در سال 2007 بالغ بر 35 ميليون نفر شود، لزوم برنامه يزي صحيح و درنظرداشتن رشد كاربري اينترنت به عنوان شاخص رشد اطلاع رساني آزاد روشن مي شود.
توزيع شير يارانه اي با مشكل مواجه شده است
فارس - رئيس دبيرخانه شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي گفت: اختلاف بين وزارتخانه هاي بازرگاني، كشاورزي و رفاه و تامين اجتماعي، توزيع شير يارانه اي را با مشكل مواجه كرده است.
سيدمرتضي افقه افزود: مقرر شده كه جلسات توافقي بين وزارتخانه هاي بازرگاني، كشاورزي و رفاه و تامين اجتماعي برگزار شود كه نتيجه اين جلسات را به شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي ارائه كنند.
وي در ادامه گفت: در هفته اول مهرماه كميته تخصصي بررسي ميزان توزيع شير يارانه اي برگزار مي شود كه به علت اختلاف نظر بين سه وزارتخانه، تصويب اين موضوع دو هفته عقب افتاده است.
رئيس دبيرخانه شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: ميزان توزيع شير مدارس در مقطع راهنمايي نيز بخشي از اختلافات بين اين سه وزارتخانه بوده و بخش ديگر آن در مورد ميزان توزيع شير يارانه اي بين مردم است.
افقه افزود: پيشنهاد شده كه در نيمه اول مهرماه جلسه شوراي عالي تشكيل شود كه زمان دقيق آن بستگي به وقت وزرا و رئيس جمهوري دارد.
001752.jpg
ترس هاي آزمايشگاهي
مراجعه به آزمايشگاه، دلهره و استرس مخصوص به خودش را دارد، همه ما تا آنجا كه ممكن است از پزشك، بيمارستان و آزمايشگاه دوري مي كنيم. ترس از آمپول شايد اولين دليل براي دوري گزيدن از اين مراكز باشد، اما آن سوي قضيه ترس بزرگتري نهفته است. اينكه جواب آزمايش هاي ما چه بيماري هاي خاصي را در تن و بدن ما هويدا مي كند، دلهره اي به جانمان مي اندازد، ديدني.
ترس از بالا بودن چربي و اوره و قند خيلي ابتدايي است، چراكه گاهي وقت ها در عكسبرداري هاي حرفه اي و آزمايش هاي جورواجور، تومورهاي بدخيم و غده هاي سرطاني هم در تن و بدن آدمي يافت مي شود. به هر حال دلايل قابل توجهي براي گريز از آزمايشگاه هاي تشخيص طبي وجود دارد. آخرين دليل براي پرهيز از آزمايشگاه صرف وقت و هزينه گزاف است. براي هزينه كه نمي توان چاره اي انديشيد، حداكثر مي شود از بيمه هاي جورواجور سود جست، اما براي وقت كاري كرده اند كارستان.
پيك بادپا از اين پس جواب آزمايش هاي پزشكي شما را در محل سكونت تحويل مي دهد. پنج آزمايشگاه بزرگ تهران تاكنون با انجام هماهنگي،  كار تحويل جواب آزمايش را به پيك سپرده اند و مدعي هستند كه 10 هزار سفر درون شهري برچيده خواهد شد.
با يك حساب سرانگشتي اگر با هر 10 آزمايشگاه 10هزار سفر برچيده شود، بزودي پيك بادپا همه سفرهاي درون شهري ما را برعهده مي گيرد و هر پيك در نصف روز 40 برگه جواب را به دست متقاضيان مي دهد.
ايران پنجمين قدرت امدادي دنيا
آريا - ايران رتبه پنجم جهان را در كمـك رساني در زمينه حوادث طبيعي كسب كرد.
داور بينالمللي امداد جمعيت هلال احمر ايران با اعلام اين خبر گفت: اين رتبه را با وجود اينكه در زمره 10 كشور بلاخيز جهان هستيم، به دست آورده ايم. وي مهمترين اصل در بحران را مديريت بحران (I.C.S) دانست و گفت: تنها ضعـف مـا در كنترل بحران ها ضعف مديريت در بحـران است. اين مسئول اضافه كرد: مديريت بحران كـلان به عهده وزارت كشور است، اما مهم تلاش مردم براي مهـار كـردن بحـران در لحـظات اوليه بلاياست. وي در اين حال بر نقش تكنولـوژي در كنـار نيروي انساني تاكيد كرد و گفت: اگر عـلاوه بر آموزش نيروي انساني كارآمد، تكنولوژي و امكانات سخت افزاري را افـزايش دهيم، مـي توانيم به مقامي بالاتر از رتبه پنجم دسـت يابيم.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |