دوشنبه ۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۹ - Sep 26, 2005
با تصويب كميسيون اقتصادي مجلس
طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي
بزودي در صحن علني مجلس مطرح مي شود
002997.jpg
گروه اقتصادي: اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ديروز طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي را تصويب كردند.
براساس اين طرح اولويت پرداخت تسهيلات به بخش خصوصي و تعاوني از سوي بانك ها است.
ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بعدازظهر ديروز پس از پايان جلسه در گفت وگو با خبرنگار ما با تأكيد بر اين كه طرح نمايندگان مجلس كاهش دستوري نرخ تسهيلات بانكي را دنبال نمي كند، مهم ترين مشخصه اين طرح را موظف كردن بانك ها به انجام درخواست هاي داراي توجيه فني اقتصادي بخش خصوصي و تعاوني پيش از نهادهاي دولتي اعلام كرد و گفت: با اين مصوبه عرضه تسهيلات براي بخش هاي غيردولتي افزايش مي يابد و يكي از مشكلات اصلي در نظام بانكي كه مانع توسعه بخش خصوصي شده است برطرف مي شود.
وي تأكيد كرد: در جلسه ديروز ۸ ماده طرح نمايندگان بررسي و تصويب شد و طرح آماده ارائه به صحن علني مجلس است.
وي درمورد كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي نيز گفت: در ماده ۳ اين طرح كه در كميسيون اقتصادي تصويب شد دولت موظف شده است كه نرخ تسهيلات بانكي را تا پايان برنامه سوم و با اعمال سياست ها و برنامه هاي اقتصادي به كمتر از ۱۰درصد كاهش دهد. اين اقدام بايد در فضاي رقابتي و بكارگيري ابزارهاي غيرمستقيم و ابزارهاي بازار عملي شود.
وي ديگر موارد اين طرح را اختصاص بخشي از حساب ذخيره ارزي براي كاهش بدهي دولت به نظام بانكي و بخش ديگر نيز براي تأمين كسري سرمايه بانك ها اعلام كرد.
قوانين موجود بانك ها
براي اعمال برخي اصلاحات بسته است
در اين ميان مديرعامل بانك سپه معتقد است كه براي اجراي طرح فوق بايد بانك ها از هزينه هاي خود بكاهند، تا توان اجرايي شدن طرح را داشته باشند.
به گفته محمدرضا خاوري اين در حاليست كه صرفه جويي در هزينه هاي بانكي نيازمند اصلاح ساختار اداري و تشكيلات است. ساختاري كه با قوانين موجود اعمال اصلاح در برخي از امور را دشوار كرده است.
وي مي گويد: براي كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي علاوه بر اصلاح ساختار بودجه اي كشور بايد اعتباردهي به بانك ها افزايش يابد.
وي مي افزايد: براي تحقق اين امر مي توان از افزايش سرمايه و توزيع وجوه اداره شده از طريق منابع مردمي و دولتي به سيستم  بانكي استفاده كرد.
وي همچنين بر اين باور است كه تحقق كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي فقط در كنار كاهش نرخ تورم امكان پذير خواهد بود.
ابطحي: كاهش نرخ سود
گام اول تحول در سيستم بانكي
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس كاهش ۵/۴درصدي نرخ سود تسهيلات بانكي را گام تحول در سيستم بانكي كشور مي داند.
محمود ابطحي مي گويد: تحقق اين امر ظرف ۲ دوره ۱۸ماهه، كار چندان دشواري نيست، اما اگر سيستم بانكي بخواهد به همان سيستم قبلي فعاليت كند به نحوي كه پاسخ عدم كارآيي مجموعه پولي توسط مشتريان داده شود، در اين صورت سيستم پولي كارآيي لازم را نخواهد داشت.
مفتح: مكانيزم اجراي طرح مهم است
همچنين مخبر كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در اين راستا مي گويد: كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان كميسيون فرعي مكانيزمي را براي اجراي اين طرح تعريف كرده است.
محمدمهدي مفتح مي افزايد: براساس اين مكانيزم نرخ سود تسهيلات بانكي طي چند سال كاهش خواهد يافت به نحوي كه نهايتاً اين نرخ متناسب با ساير پارامترهاي اقتصادي كلان كشور باشد.
به گفته وي، در سال آينده نرخ سود تسهيلات بانكي متناسب با كاهش نرخ تورم تا پايان امسال كاهش خواهد يافت و اين روند طي ۳ سال آينده به طور مستمر ادامه پيدا خواهد كرد كه نتيجه آن كاهش بيشتر نرخ تورم خواهد بود.
عضو ناظر شوراي پول و اعتبار تأكيد مي كند: دولت بايد در راستاي نيل به اين هدف در سال جاري قسمتي از بدهي خود به سيستم بانكي را بپردازد.
وي اصل ايده طرح فوق را مناسب مي  داند و بر اين باور است كه عمده ترين دليل افزايش قيمت كالا و خدمات در كشور هزينه هاي مالي بالاست كه با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي قيمت اين اقلام نيز پايين خواهد آمد.
وي مي گويد: اين اقدام هم به نفع توليد و اقتصاد داخلي است و هم در عرصه رقابتي و صادراتي با كاهش قيمت تمام شده درصد توفيق توليدكنندگان را در بازارهاي جهاني بالا مي برد.
البته وي در عين حال تصريح مي كند: مكانيزم اجراي اين طرح بايد به نحو درستي اعمال شود چرا كه اگر فاصله بين سود تسهيلات بانكي و نرخ تورم قابل توجه باشد اين منتهي به رانت خواهد شد به نحوي كه نزديكان به منابع توزيع تسهيلات بانكي با اخذ اين تسهيلات و ارزان بودن آن ها نفع قابل توجهي خواهند برد.
وي پيش بيني مي كند پس از ارائه گزارش از سوي كميسيون اقتصادي طبق آيين نامه داخلي طرح فوق در نوبت قرار گيرد تا در صحن علني مجلس به شور گذاشته شود.

براي تعيين قيمت هاي خدمات مشمول طرح تثبيت قيمت ها
وزارت نيرو پيشنهاد خود را براي قيمت هاي جديد آب ،برق و فاضلاب ارائه داده است
گروه اقتصادي: وزارت نيرو پيشنهادهاي خود را براي قيمت هاي خدمات اين وزارتخانه كه مشمول طرح تثبيت قيمت ها مي باشد به هيأت دولت ارائه كرده كه براساس آن قيمت هاي آب، برق و فاضلاب در سال آينده تغيير خواهد كرد.
پرويز فتاح وزير نيرو ديروز با اعلام اين خبر از اولويت هاي متفاوت اين وزارتخانه درمورد هريك از بخش هاي آب، فاضلاب و برق خبر داد و تأكيد كرد بخش آب و فاضلاب شهري از بيشترين اولويت برخوردارند و در سال جاري تلاش خواهيم كرد بودجه بيشتري براي اين بخش ها تأمين كنيم.
وي همچنين از انجام تدارك ها و پيش بيني هاي لازم برا رفع نگراني هاي سوخت رساني به نيروگاه هاي كشور در زمستان امسال خبر داد و تأكيد كرد جلسه هاي هماهنگي ميان دو وزارت نفت و نيرو براي همكاري در اين زمينه هر هفته برگزار مي شود.
وي افزود: با هماهنگي هاي انجام شده در زمستان امسال مشكل سوخت رساني به نيروگاه ها با ذخيره سازي برطرف شده است.

وزير بازرگاني:
برنامه هاي جديد تنظيم بازار در دستور كار دولت است
فارس: وزير بازرگاني از برنامه هاي جديد دولت براي حل مشكل نوسانات قيمت برخي از كالاها و اتخاذ تمهيداتي در بخش ذخيره سازي و توزيع خبر داد.
سيدمسعود ميركاظمي گفت:دولت برنامه هاي جديدي براي تنظيم بازار در دستور كار خود قرار داده و در جلسات اخير هيات دولت كه به اين موضوع اختصاص يافت به نتايج مطلوبي دست يافته ايم.
وي در حاشيه همايش كالبدشناسي حمايتها در اقتصاد ايران تصريح كرد: بزودي مشكلات فراروي برخي از اقلام كه معمولا در طول سال با نوسان روبرو هستند، رفع مي شود.
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسشي درخصوص افزايش قيمت قند و شكر گفت: هم اكنون تخليه شكر خام در حال انجام و بهره برداري از آن نيز شروع شده است.
وزير بازرگاني ادامه داد: افزايش قيمت قند و شكر از دو ماه قبل و پيش از مسئوليت وي در دولت جديد آغاز شده بود.
ميركاظمي گفت: به طور معمول دو تا سه ماه آخر سال، بازار با نوساناتي همراه است كه با برنامه ريزي مي توان از بروز اين اتفاقات جلوگيري كرد.
وي با اشاره به اينكه رونق حوزه تجارت تنها با ارتقاي كيفيت و رقابت پذيري توليدات داخلي ميسر است، گفت: با حركت بخشي به طور تدريجي مي توان تعرفه ها را كاهش داد اما براي حركت واقعي بايد صنعت پابه پاي تجارت حركت كند، تا مشكلات حل شود.
به گفته وزير بازرگاني، دراين صورت است كه مي توان در حل مسايل پيش روي كيفيت محصولات و خدمات پس از فروش موفق عمل كرد.
وي همچنين از برنامه مشترك وزارت بازرگاني با وزارت صنايع براي رفع مشكلات بخش صنعت خبر داد و گفت: قرار شد كه در يك مقطع زماني مشخص درخصوص ارتقاي كيفيت كالاها، كاهش قيمت تمام شده و ارايه خدمات مناسب پس از فروش اقدام شود.
وزير بازرگاني در عين حال رقابت پذيري را يكي از نكات مهم در توسعه صادرات غيرنفتي در حوزه هاي مختلفي چون صنعت، خدمات و كشاورزي دانست.

جشنواره سراسري فرش هاي عشايري
۶ مهرماه برگزار مي شود
جشنواره سراسري فرشهاي عشايري از ۶ تا ۱۲ مهرماه سال جاري برگزار مي شود.
بصيرزاده قائم مقام شركت سهامي فرش ايران صبح ديروز در جمع خبرنگاران گفت: اميدواريم جشنواره فرش عشايري بتواند قسمتي از مشكلات اين قشر عظيم بافنده را برطرف كند و كارهاي دستي آنها را به مردم نشان دهد.

در شش ماه آغاز سال جاري
صادرات محصولات پتروشيمي
از مرز يك ميليارد دلار گذشت
شانا:شركت بازرگاني پتروشيمي ايران در ۶ ماه نخست امسال (فروردين تا شهريور)، ۲ميليون و۸۵۱ هزار تن انواع محصولات پتروشيمي را به ارزش يك ميليارد و ۳۹ميليون دلار به كشور هاي گوناگون جهان صادر كرد كه ۲۲۶ ميليون دلار از مدت مشابه سال گذشته بيشتر است.شركت بازرگاني پتروشيمي در ۶ ماه نخست سال گذشته، ۲ميليون و ۶۸۷ هزار و ۳۰۴ تن انواع محصولات پتروشيمي به ارزش ۸۱۲ ميليون و ۴۳۰ هزار و۹۱۳ دلار را صادر كرده بود.
اين گزارش مي افزايد، صادرات متانول به ميزان ۵۸۸ هزار و ۶۰۲ تن به ارزش ۱۲۴ ميليون و ۱۱۴ هزار و ۶۵۹ دلار، رتبه نخست را در ميان محصولات صادرشده، از نظر وزني به خود اختصاص داده است.

زيان صادركنندگان ميوه و سبزي
از بحران آلودگي محصولات داخلي
گروه اقتصادي:علاوه بر سبزيكاران، صادركنندگان سبزي و ميوه نيز به دليل اعمال مقررات قرنطينه در بازارهاي هدف و از دست دادن بازار فروش دچار زيان شده اند. مقرر شده تا سازمان توسعه تجارت ايران با بررسي ميزان خسارت وارده به صادركنندگان نسبت به جبران آن اقدام كند اما جلسات برگزارشده در اين زمينه تاكنون نتايج عملي را دربر نداشته و مقرر شده تا كار بررسي و تعيين خسارات وارده باز هم پيگيري شود. براي آگاهي از تحولات در اين زمينه با سيد رضا نوراني نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه،سبزي و گل و نهال گفتگو كرده ايم.
***
* صادركنندگان ميوه و سبزي از بحران آلودگي توليدات داخلي چه زياني متحمل شده اند؟
- با اعلام ممنوعيت مصرف ميوه و سبزي در داخل كشور علاوه بر توليدكنندگان داخلي، صادركنندگان نيز دچار ضرر و زيان شده اند چرا كه با انتشار اخبار آلودگي سبزي و صيفي كشورمان به وبا كشورهاي حوزه خليج فارس كه نزديك ترين بازار صادراتي ميوه و سبزي ايران هستند ورود اين محصولات را ممنوع كردند. از آنجا كه بيشتر محصولات مذكور از طريق مرز دريايي شارجه صادر مي شد سازمان حفظ نباتات اين اميرنشين دستور داده تا ميوه و سبزي ايران قبل از ارسال به بازار مصرف ۳ تا ۴ روز در قرنطينه بماند كه اين امر سبب افت كيفيت ۵۰ تا ۶۰درصدي اين محصولات و متعاقب آن از دست دادن ۵۰درصد بازارهاي مصرف كالاهاي صادرشده كشورمان گرديده است. از آنجا كه صادركنندگان طبق برنامه ريزي بخشي از محصول صادراتي را از قبل خريداري كرده اند يا بايد اين محصولات را از بين برده و يا با قبول ريسك ضرر و زيان آن را صادر كنند كه به ناچار در دو ماه گذشته حدود ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار سبزي و ميوه به وزن بيش از ۱۲ هزار تن را صادر كرده اند كه ۸ هزار تن از طريق دريا (سردخانه اي)، ۲ هزار تن هوايي و ۲ هزار تن از طريق سيستم قديمي لنجي بوده است و در اين ميان صادراتي كه از طريق يخچالي صورت گرفته به دليل فسادپذيري بالاتر با افت كيفيت و زيان بيشتري همراه بوده است.
* برآورد شما از ميزان خسارت وارده چه ميزان است؟
- حدود ۶۰درصد محصولات صادرشده مذكور دچار خسارت شده و براين اساس حدود ۲ ميليون دلار (۵/۱ تا ۲ ميليارد تومان) خسارت به صادركنندگان ميوه و تره بار وارد شده است. در حالي كه پيشنهاد اتحاديه جبران ۵۰ تا ۶۰درصد خسارت وارده بوده، پس از برگزاري جلسات و ارائه آمار و ارقام براي برآورد خسارات سازمان توسعه تجارت ايران پرداخت ۱۰درصد ارزش صادرات به عنوان خسارت را اعلام كرد كه مورد پذيرش صادركنندگان قرار نگرفته و مقرر شده تا كميته اي متشكل از سازمان مديريت، جهاد كشاورزي و سازمان توسعه تجارت ايران با حضور در بازارهاي هدف نسبت به برآورد خسارت صادركنندگان اقدام كنند.
*در حال حاضر با چه مشكلاتي روبرو هستيد؟
- براي رفع مشكلات از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درخواست كرده ايم تا كار قرنطينه و صدور گواهي عدم آلودگي سبزي و ميوه كشور به شبه وبا در داخل ايران صورت گيرد ولي متاسفانه تاكنون در اين زمينه نيز اقدامي صورت نگرفته است.

بانك جهاني:
حقوق و مزاياي كاركنان دولت ايران ۳۸درصد
هزينه هاي دولت را دربر مي گيرد
فارس: براساس گزارش بانك جهاني سهم دولت جمهوري اسلامي ايران از جذب نيروي كار اين كشور ۲۸درصد بوده و پرداخت حقوق و مزاياي اين افراد ۳۸درصد از هزينه هاي دولت ايران را به خود اختصاص داده است.
در گزارشي كه از سوي بانك جهاني در مورد وضعيت اقتصادي كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا منتشر شده، متوسط جذب نيروي كار در نهادهاي دولتي خاورميانه و شمال آفريقا ۲۹درصد از كل نيروي كار اين منطقه اعلام شده است.
بر اساس گزارش مذكور، اين منطقه از نظر ميزان جذب نيروي كار در نهادهاي دولتي در رتبه دوم جهاني و پس از منطقه آسياي جنوب شرقي قرار دارد.

مذاكرات ايران براي صادرات گاز به هند كاملا تغيير مي كند
مهر: يك مقام مسئول در وزارت نفت كه ناظر مذاكرات ايران با هند بوده است، گفت: رأي موافق هند براي صدور قطعنامه عليه ايران، وضعيت قراردادهاي ايران با اين كشور را در صنعت نفت و گاز تغيير مي دهد.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سئوال كه «از سويي ايران برخي مذاكرات خود را با هند در زمينه نفت و گاز نهايي كرده و توافقاتي را امضا كرده است؛ اما از سويي ديگر هند در اجلاس آژانس نسبت به صدور قطعنامه عليه ايران رأي موافق مي دهد، ايران بايد چه سياستي را اتخاذ كند» ، گفت: اين اقدام هند باعث شد كه دولت ايران نسبت به تغيير سياست هاي خود نسبت به كشور هند كاملا تجديد نظركند.
وي گفت: وزارت نفت بررسي هاي جدي را درباره رفتار كشور هند، آغاز
مي كند.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۵۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۳۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۰۳

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |