پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴
ليگ برتر در آبادان
استقلال در تقابلي ديدني
001746.jpg
جهانگير كوثري
ليگ برتر فوتبال كشور كه برايند كلي كمي و كيفي فوتبال ما را نشان مي دهد به كدام سمت مي رود. پس از چهار هفته نوسانات زيادي را در بين تيمهاي بزرگ به چشم ديديم. ليگ برتر در هشت منطقه كشور در جريان است و متاسفانه هنوز نمايندگان آذربايجان، كرمان، كردستان نتوانسته اند نماينده اي در اين رخداد بزرگ داشته باشند. آذربايجان كه سالها با تيمهاي تراكتورسازي و ماشين سازي در فوتبال كشور سهم و نقش داشت، امروز با وجود تمام حمايت ها دچار سرخوردگي هاي پنهان است كه شايد بتوان علت آنرا در كوچ جوانان اين استان به تهران پيدا كرد. خوشبختانه يزدي ها توانستند در اين دوره خود را در جمع تيمهاي ليگ برتر قرار دهند. تهران با شش تيم به نوعي ليگ برتر را در حيطه قدرت خود قرار داده است، اما با تمام امتيازات تيمهاي تهراني، سپاهان و فولاد توانستند طي دو سال اخير مقامهاي قهرماني را بدست آورند. استقلال، پرسپوليس، پاس، صباباتري، سايپا و راه آهن نمايندگان پايتخت در ليگ برترند. از اصفهان دو تيم سپاهان و ذوب آهن، از شيراز تيمهاي فجر سپاسي و برق، از خوزستان استقلال و فولاد، از خراسان ابومسلم، از يزد شهيد قندي، از مازندران شموشك از گيلان ملوان در جام حضور دارند.
ليگ حرفه اي بدليل نقش مهم اقتصادي مجبور است توجه بيشتري به تبليغات و اسپانسرهاي بزرگ داشته باشد. حضور بازيكنان خارجي در فوتبال كشور كمترين تاثيرش گستردگي ليگ خواهد بود. در واقع ابعاد اين مسابقات با حضور بازيكنان خارجي (حتي اگر درجه چندم باشند) مي تواند وسعت پيدا كند. فوتبال حرفه اي اين خاصيت را داشته كه تيمهاي شهرستاني با حمايت مالي بتوانند رده هاي بالاتر جدول مسابقات را از آن خود كنند. هر چه تيمهاي با پشتوانه در ليگ برتر انسجام گرفتند، دو تيم با سابقه و پرطرفدار بدليل ناهمساني مالي و فني و نداشتن مالك واقعي دچار نزول شديد شدند.
استقلال و پرسپوليس در كوران مسايل مالي با بحرانهاي تازه اي روبرو شدند و تاثيرات آن در مسايل فني نيز كامل حس شد. پرسپوليس كه هميشه شديدترين بحرانها را با حضور پروين مرتفع مي كرد بدليل نقش پول در فوتبال حرفه اي با بن بست هاي زيادي روبرو شد. دست خالي و هزاران وعده وسوسه انگيز از طرف ديگر تيمها. ديگر براي بازيكنان فوتبال بازي در تيمهاي بزرگي چون استقلال و پرسپوليس بدون رقمهاي بالا معنا ندارد و طبيعت فوتبال حرفه اي نيز اينگونه است.
پرسپوليس و استقلال تا از حمايت هاي ويژه مالي برخوردار نباشند قادر نخواهند بود به مقام قهرماني دست پيدا كنند.
حتي اگر وزنه هاي سنگيني چون پورحيدري و پروين به ميان آيند. بالاي جدول ليگ برتر گوياي اين مسئله است كه تيمهاي ذوب آهن، پاس، سپاهان و استقلال اهواز با پشتوانه مالي قابل قبول قادر خواهند بود تا قهرمان ليگ برتر شوند.
در هفته پنجم ليگ برتر كه امروز و فردا در شهرهاي مختلف كشور انجام مي شود، بسياري از واقعيت ها و داشته هاي تيمها رو خواهد شد. شايد حساس ترين و زيباترين بازي در ورزشگاه تختي آبادان بين دو تيم همنام انجام شود. هرچند استقلال اهواز براي جلب تماشاگران آباداني لباس زرد بر تن خواهد كرد. اما استقلال تهران با همان پيراهن هميشگي يكي از سخت ترين بازيها را بايد در گرماي آبادان انجام دهد.
استقلال تهران يكي از خوشبخت ترين تيمهاي ليگ برتر است كه با استعدادترين مهره ها را در اختيار دارد. در استقلال اكثر بازيكنان در مرحله سني تكامل فوتبال اند. اگر ۲۷ سالگي را سن ايده آل براي فوتبال بدانيم، مهره هاي استقلال به اين نقطه نزديك مي شوند.كدام تيم چون استقلال تهران داراي اينگونه مهره هاست: طالبلو، رحمتي، صادقي، قرباني، ابراهيمي، مجيدي، جباري، نيك بخت، كاظمي، بائو، خيري، طالب نسب، عنايتي، سياوش اكبرپور، اميرآبادي و.... واقعاً كدام تيم چنين بازيكناني را دارا مي باشد؟
حضور يك مربي جوان چون قلعه نويي كمك خواهد كرد تا تبادل فكري بين او و بازيكنان راحت صورت گيرد و بازيكنان حرفهاي او را راحت هضم كنند. اين مجموعه بايد هر مانعي را از سر راه بردارد و انصافا مقاومت در مقابل اين نيروها كار آساني نخواهد بود. شيوه هايي را كه قلعه نويي براي مقابله با حريفان انتخاب مي كند، بايد براساس ويژگي بازيكنانش آرايش داده شود، اگر اين اتفاق بيفتد و رضا عنايتي نيز به فوتبال بپردازد، استقلال خيلي زودتر از بقيه تيمها مي تواند امتيازات لازم را براي قهرماني جمع كند. اما نگاه منقطع قلعه نويي به تاكتيك هاي انتخابي اش اجازه نداده است تا پتانسيل موجود در تيم به راحتي در ميدان رها شود. شايد نيك بخت و سياوش اكبرپور تنها بازيكناني باشند كه اين پتانسيل را راحت خرج مي كنند. به نيك بخت بايد بيشتر فرصت داد، حتي اگر او در ميدان خوب بازي نكند، او در شرايط فعلي نيازمند تقويت و اعتمادسازي شخصي است و تنها مربي تيم قادر است اين نياز را در او به وجود آورده و آنرا تقويت كند.حريف استقلال امروز استقلال اهواز است. تيمي كه همه گونه بازيكن براي تركيب تيمي خود در اختيار دارد.ميدان آبادان تقابل يك استقلال ديگر در مقابل استقلال است. ناصر حجازي به اهواز رفته است تا با نام دوم استقلال حرفهاي خود را بزند. او كه امكان مانور در تهران را بدست نياورده است با استقلال اهواز به ميدان نبرد با استقلال تهران مي رود. عجب داستاني دارد، اين فوتبال. روزگاري حجازي با استقلال تهران به مقابل استقلال اهواز مي رفت و امروز او ميزبان تيمي است كه سالها لباس بازيكني و مربيگري آنرا بر تن داشت، اين هم از ويژگي هاي فوتبال است. در مقابل استقلال تهران كه شيوه (۲-۵-۳) با شيوه متغير (۳-۴-۳) بازي مي كند، استقلال اهواز چگونه چيده خواهد شد تا هم مهره هاي اصلي استقلال را از كار بياندازد و هم گل بزند. آيا خاچاطوريان نقشه هاي اين اهداف را ترسيم كرده است؟ خاچاطوريان براي هدف دوم (گل زدن) دو مهره گلزن دارد. آدريانو و فضلي. اين دو بازيكن در سخت ترين شرايط بازي قادرند دروازه حريف را فرو بريزند. فضلي با هوش بسيار در منطقه جريمه حريف مي تواند از كوتاهترين راه به دروازه برسد و آدريانو نيز با قدرت بدني و فيزيك مناسب مي تواند از راه زمين و هوا براي استقلال اهواز گل بزند. مشكل استقلال با اين دو بازيكن است؟ آيا قلعه نويي با صادقي و ابراهيمي از پس اين دو مهاجم گلزن بر خواهد آمد. به نظر مي رسد زيباترين حوادث در محوطه جريمه دو تيم اتفاق خواهد افتاد و تيمي پيروز خواهد شد كه هافبكهاي تغذيه كننده بهتري داشته باشد. بايد ديد قلعه نويي براي بهره گيري از اين امتيازات تيمي از كدام هافبكها استفاده خواهد كرد. اين بازي برخوردهاي بسيار خواهد داشت، در عوض تماشاگران صحنه هاي زيبايي هم خواهند ديد.
راه آهن و صبا
ديگر بازي امروز را دو تيم راه آهن و صبا باتري انجام مي دهند.
ماجراهاي صبا باتري و جلالي از كجا آب مي خورد كه مجيد جلالي مجبور مي شود براي رئيس جمهور نامه بنويسد و با اشاره به نيروهاي داخلي انتقاد شديدي از حضور مربيان خارجي فوتبال در كشور بكند.
خلاء و نبود جلالي باعث شد تا صبا باتري با چهار گل از استقلال اهواز شكست بخورد. اين شكست سخت شايد اول راه تيمي باشد كه سنگهاي بزرگي برداشته بود، اما با اين شيوه مديريت به نظر نمي رسد صبا باتري سرنوشت روشن و موفقي داشته باشد، اگر چه سليقه مديريتي صبا باتري اينگونه است و ايرادي بر آن نيست و شايد هم در استراتژي تعيين شده بتوانند به خواسته هاي خود برسند.
براي اثبات اين نظريه و برنامه،  صبا باتري بايد امروز خود را به اثبات برساند. حريف فيروز كريمي است وراه آهن تيمي كه چون سالهاي دور شگفتي ساز است. دامنه نوسانات آن بسيار زياد. آنها فولاد را مي برند، اما به برق شيراز مي بازند.
آنچه در تيم راه آهن مشخص است، احاطه و تسلط فيروز كريمي بر تيم است. او به اندازه كافي فوتبال ايران را مي شناسد و حريفان را كامل تر، اما براي بودن و خوب بودن بايد مهره هاي لازم را نيز در اختيار داشت، راه آهن اين بخش از فوتبال را ندارد و شايستگي خود را با بازي گروهي نشان مي دهد، امروز راه آهن به كمك حرفهاي مجيد جلالي خواهد آمد.
001743.jpg
پرسپوليس در حال گذر از بحران
فردا هم براي ليگ برتر روزي است. حرفهاي تازه و ديدن بازيهاي پرسپوليس، شهيدقندي پس از آمدن گمالوويچ. توانمندي هاي اين مرد بلندقامت و فوتبال خوانده چه اندازه است كه پروين خود شخصا وارد اين بازي شده است و با مسئوليت خود او را به خدمت گرفته است.سراوا گمالوويچ استقلال را ساخت يا قلعه نويي؟
مي گفتند او در تمام تمرينات استقلال راندمان مثبتي از خود بر جايي گذاشته، اين را بازيكنان مي گفتند، اما تيم در نهايت از قوطي قلعه نويي بيرون مي آمد. به قضاوت نمي رويم، منتظر مي مانيم تا قلعه نويي بازيهاي خود را انجام دهد و گمالوويچ هم در پرسپوليس خود را نشان دهد. گمالوويچ با انگيزه عجيبي به پرسپوليس آمده است تا خود را از زير سايه قلعه نويي بيرون بكشد. او با اراده و تمايل شخصي وارد يك بازي بزرگ شده است، اگر پرسپوليس نتيجه بگيرد چه خواهدشد؟ آيا باز مي توان گمالوويچ را در استقلال ناديده گرفت و حرفهاي مجيد جلالي چه مي شود؟ او كه با اعتقاد به مربيان داخلي مانيفست خود را بيرون داده است درباره اين تصميم چه خواهد گفت. به هر جهت پرسپوليس فردا تمام عقده هاي چند هفته  اي خود را بر سر شهيد قندي خراب خواهد كرد تا پروين با آرامش بيشتر در بخش مديريت كلان به فعاليت بپردازد. پرسپوليس مهر ه هاي خوبي در خدمت دارد و با اين بازيكنان مي توان تا مرز قهرماني پيش رفت. شهيد قندي، با گده و پورحيدري مي خواهد با گذر از سدمحبوبترين تيم ايران براي خود اعتباري بدست آورد. مهره هاي پروين اگر در مكان و پست هاي خود آنچه به آنها محول مي شود انجام دهند، پرسپوليس بهترين نتايج را بدست خواهد آورد. شايد گمالوويچ كليد بازشدن بن بست هاي فعلي پرسپوليس باشد كه چنين نيز خواهد شد. پروين و پرسپوليسي ها نگران حرف و حديث ها نباشند، از امتياز پرتاپ هاي اوت عليزاده هم بايد استفاده كنند، هر تيمي آرزوي داشتن يك عليزاده را دارد به نظر مي رسد فردا پرسپوليس قدم در راه جديدي خواهد گذاشت. پروين ، ابراهيمي، استيلي و گمالوويچ با هم يك تيم هستند.
ذوب آهن پيشتاز
صدرنشين خوش تركيب و آماده اصفهاني به شيراز مي رود تا در برابر يكي از تيمهاي غيرقابل پيش بيني قرار گيرد. اين فجر نوسان بسيار دارد، گاه پاندول موفقيت هايش تا بي نهايت مي رود و گاه در پائين ترين نقطه فوتبال از حركت مي افتد.
پيرواني كه با تيم و بازيكنان پيوند خورده است بايد با شهامت بيشتري بازي كند تا از اين دايره واهمه ها بيرون بيايد.
ذوب آهن حريف آسان و ساده اي نيست اما فجري ها مي توانند اولين تيمي باشند كه ذوب آهن را متوقف مي كنند، اگر در مقابل حريف در خط مياني يارگيري منطقه اي داشته باشند. ذوب آهن هر چه دارد از ميانه زمين آغاز مي كند و راه عبور از منفذهاي هر دفاعي را مي شناسد و هافبك هاي آنها خوب مي دانند مهاجمان خود را چگونه راهي دروازه كنند. سه مدافع متمركز ذوب آهن نيز در باروري اين تيم نقش مهمي دارند. سه مدافعي كه آماده ترين خط دفاعي ليگ برتر را تشكيل داده اند. ذوب آهن براي صدرنشيني قصد دارد تا با تدبير كربكندي از سد فجر سپاسي نيز بگذرد و صدرنشيني را همچنان حفظ كند.
آنها يك گلزن هم كشف كرده اند، رودريگوئز داسيلوا و جوانان اصفهاني كه با او هماهنگ شده اند. براي فوتبال اصفهان كه سالها روي كاكل سپاهان مي گشت، ذوب آهن يك افتخار است كه با مديريت سنجيده و مدبرانه قادر است سالهاي سال در فوتبال ما مطرح باشد. فردا ديدار ذوب آهن در شيراز آسان نخواهد بود.
سپاهان در خانه
اگر ذوب آهن به شيراز مي رود، در عوض تماشاگران اصفهاني براي ديدن بازي تيم محبوب خود به ورزشگاه مي روند.
سپاهان قهرمان ليگ دو سال پيش روزگار خوشي ندارد اما تاوارز برزيلي قصد دارد تا در فرصت مناسب از سپاهان يك قهرمان بسازد. سپاهان خوب هم شروع كرد و سه هفته را با سه پيروزي دنبال كرد تا در هفته چهارم در مقابل همشهري خود باخت، اما رده دوم خود را از دست نداد.
سپاهان اين هفته ميزبان برق شيراز است، در واقع اصفهاني ها با دو حريف شيرازي روبرو مي شوند، يكي در شيراز و يكي در اصفهان .
فولاد در تهران
قهرمان دوره گذشته جام در تهران با سايپا روبرو مي شود. آيا تيم فرو افتاده اين دوره و قهرمان دوره گذشته با تمام ملي پوشان قادر است در تهران در مقابل شاگردان ذوالفقارنسب امتيازي كسب كند؟ سايپا فوتبال فهميده و با كلاسي را انجام مي دهد، اگر چه نتايج خوبي به دست نمي آورد، اما كلاس فوتبال خود را هميشه حفظ كرده است. ذوالفقارنسب خوب تمرين مي دهد و بازي خواني از حريفش عالي است اما در اينكه حرفهاي او را شاگردانش چگونه در زمين پياده كنند مساله دارد. شايد اين بازي در مقابل فولاد طلسم اين برنامه را بشكند و سايپا به خواسته هاي خود برسد.
فولاد باتمام مهره هاي مطرح خود به تهران آمده است تا قدرت دوباره خود را نشان دهد.
ابومسلم واقعي در مشهد
ديدار ابومسلم با ملوان در مشهد حكايت دو تيمي است كه هر كدام در دوره گذشته ليگ جزو تيمهاي شگفتي آفرين ليگ بودند.
ابومسلم چون بزرگان كشور بازي كرد و هيچ زماني از رده تيم هاي مدعي خود را جدا نكرد، ملوان نيز با ايراندوست بازيهاي دلنشيني انجام داد و هميشه از نيمه جدول بالاتر قرار گرفت، اما در اين دوره ليگ ابومسلم و ملوان هرگز در اندازه هاي خود نبودند. ابومسلم با سه تساوي و يك شكست در رده دوازدهم قرار دارد و ملوان نيز روزگار بهتري ندارد و دررده چهاردهم ايستاده است. اين بازي براي بازكردن گره اين دو تيم مي تواند مؤثر واقع شود. اگر غلامعلي زاد امروز دروازه ملوان را خوب حفاظت كند، ملوان مي تواند با دست پر از مشهد باز گردد.
پاس، شير زخمي در نوشهر
در نوشهر پيروز شدن كار آساني نيست. بهمن فروتن فوتبال را خوب مي شناسد و از نظر كار تمريني بي نظير است. بايد به فروتن فرصت داد تا در دراز مدت بتواند از شموشك يك تيم خوش تركيب بسازد. حريف تيم پاس است. شير زخم خورده اي كه به آساني العين از چنگش گريخت. ديگر هيچ شكاري به راحتي از دستهاي پاس فرار نخواهد كرد. شموشك نيز با اينكه در خانه خود بازي مي كند، اما در مقابل پاس پرستاره و يك مربي خوب بنام دنيزلي بازي سختي دارد كه بايد ديد.
001767.jpg
گلزنان ليگ برتر
۴ گل: آدريانو آلوز (استقلال اهواز)
۳ گل: داسيلوا (ذوب آهن)، سياوش اكبرپور (استقلال)، جلال اكبري (سپاهان) و فريدون فضلي (استقلال اهواز)
۲ گل: آرش برهاني (پاس)، رضا عنايتي (استقلال)، عليرضا عباس فرد (سايپا)، هاشم بيك زاده (فجر سپاسي)، علي عليزاده (پرسپوليس)، حسين كعبي (فولاد) و محمد جبارپور (شموشك)
برنامه هفته پنجم ليگ برتر
پنجشنبه ۷/۷/۸۴
استقلال اهواز- استقلال تهران. ساعت ۱۶- تختي آبادان.
راه آهن- صباباتري _ ساعت ۱۶- ورزشگاه اكباتان
جمعه ۸/۷/۸۴
فجر شهيد سپاسي _ ذوب آهن _ ساعت ۱۶- ورزشگاه حافظيه
سايپا- فولاد خوزستان _ ساعت ۱۶- ورزشگاه انقلاب كرج
سپاهان _ برق شيراز _ ساعت ۱۶- ورزشگاه تختي مشهد
پرسپوليس _ شهيد قندي- ساعت ۱۸- ورزشگاه آزادي
شموشك _ پاس- ساعت ۱۶- ورزشگاه شهداي نوشهر

نگاه
جياني مرلو رييس انجمن ورزشي نويسان جهان:
ورزشي نويسان در روند تحولات ورزش تاثيرگذارند
001749.jpg
حضور جياني مرلو رييس انجمن ورزشي نويسان جهان در تهران غنيمتي بود تا ورزشي نويسان ايران در جلسه اي مشترك سوالات خود را مطرح و با مسوولين ورزشي نويسان جهان تبادل نظر كردند.
در اين جلسه جياني مرلو رييس انجمن ورزشي نويسان جهان، اگنس سرگتي مدير APS، كريستين مدير خبر بازي هاي المپيك، مدينا ويت مدير NPA و سازمان ورزش هلند و قائم مقام خبرگزاري ورزش در كشور هلند، انريكا اسپروني خبرنگار ورزشي در ايتاليا در سالن الماس هتل آزادي به مدت يك ساعت با خبرنگاران به گفت وگو نشستند.
به گفته خبرنگاران خارجي حضور يافته در جلسه، انجمن خبرنگاران ورزشي نويس جهان حدود ۸ هزار نفر پرسنل دارد كه ۱۰ درصد آنها را بانوان تشكيل مي دهند.
از اين بين بيش از ۱۴۵ كشور عضو اين انجمن هستند و هدف از حضور نمايندگان آن در ايران فعاليت گسترده تر و به ويژه عضو شدن ايراني ها در آن و بررسي موضوعات مختلف ورزش زنان بوده است.
آنها در گفت وگوهاي خود با اشاره به اينكه شرايط ايجاب كرده است تا خانم هاي كشورهاي مختلف به دليل شرايط زندگي، خانه داري، همسرداري و ... به شكل وسيعي نتوانند به رشته خبرنگاري بپردازند، مشكلات عرصه خبرنگاري را ياد آوري و اين را يك واقعيت براي عدم حضور بانوان دراين شغل دانستند.
كريستين كه خود يك مدير است، اظهار كرد: باوجودي كه خبرنگار نيست و در كشور ايتاليا مدال هاي رنگارنگي توسط ورزشكاران زن در عرصه هاي بين المللي و المپيك به دست مي آيد، ولي مي بيند كه حضور زنان در عرصه هاي مختلف و حتي خبرنگاران ورزش با مشكلات فراواني روبه رو است.وي در بخش ديگري از صحبتهايش اظهارداشت: خانم ها در تمامي زمينه ها فعاليت مي كنند و تا وقتي كه قدرت در انتخابات دراختيار مردان است، زنان قدرت ارتقاء به پست هاي بالا را ندارند. ولي با اين حال تلاش زيادي را بايد انجام دهيم تا مشكلات را پشت سر بگذاريم تا بتوانيم در عرصه هاي مديريت موفق باشيم.در ادامه جلسه جياني مرلو ضمن ابراز خرسندي از حضور در حاشيه اين بازي ها گفت: حضور زنان در ايران در عرصه هاي مختلف ورزشي و حتي خبرنگاري بسيار گسترده است تا به آن حد كه ما در كشورمان اين تعداد خبرنگار زن ويژه ورزش زنان نداريم و اين موضوع باعث شگفتي من شده است.
وي با اشاره به اينكه برگزاري اين بازي ها نقش اساسي را در فعاليت زنان مسلمان در سرتاسر دنيا خواهد داشت، گفت: اين حركت آغازي است براي راهي كه فضا و مكان ها را براي آنها اختصاص دهند، منظور از فضاهاي مناسب اين است كه ورزش زنان مسلمان در رشته هايي مثل فوتبال، فضاي خود  را داشته و براي  بازي در فرهنگ هاي مختلف مشكلي نداشته باشند.
وي افزود: تهيه و طراحي يونيفورم مخصوص براي زنان مي تواند به عنوان راه حل ديگري در جهت ارتقاي ورزش زنان مسلمان استفاده شود.
مرلو هدف از طرح اين مسايل را كمك هرچه بهتر در برگزاري اين مسابقات عنوان كرد و افزود: بايد بتوانيم در هر منطقه اي با هر شرايطي وارد شويم، زيرا ورزش ريشه در فرهنگ ها دارد و به عنوان يك فرهنگ به حساب مي آيد. ورزش راهي براي ارتقاء ارتباطات انساني و فرهنگ ها و لزوم داشتن و نقش خبرنگاران در نشان دادن آن به عنوان فرهنگ موثر است، زيرا خبرنگاران نگاهدارنده فرهنگ كشورهاي مختلف هستند.
وي اظهارداشت: با احترام به قوانين و ضوابط در هرجايي از دنيا با صداقت پيش مي رويم تا به اهداف خود برسيم. چيزي كه نقش اساسي دارد تجربيات انسان ها و خبرنگاران است كه با صداقت دراختيار يكديگر مي گذارند تا ارتباطات خود را افزايش دهند. براي من جالب است كه برگزاري اين بازي ها با اين قوانين پي گرفته مي شود و اميدوارم نتايج خوبي را هم به دست آورند.
مرلو در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از مشكلات تهيه خبر در طي مسابقات گلايه داشت، گفت: ما آمده ايم در اينجا تجربه كسب كنيم، در كنار هم جمع شويم تا با كمك تجربه ها كارهاي سخت را آسان كنيم و آينده بهتري را براي زنان مسلمان بسازيم و زنان ملت هاي مختلف را هم كنار هم قرار دهيم. براي خبرنگاران خارجي كاركردن در اين بازي ها سخت است، ولي ما نمي خواهيم فرهنگي را تغيير دهيم، بلكه تصور مي كنيم اين بازي ها يك گام به جلو است.
شايان ذكر است: ايران در ۵ كميسيون تخصصي شنا، وزنه برداري، كشتي، تنيس روي ميز و واليبال در انجمن خبرنگاران ورزشي جهان عضو دارد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |