شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۳ - Oct 1, 2005
در نماز جمعه تهران ارائه شد
تحليل هاشمي رفسنجاني از پرونده هسته اي
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر ضرورت رعايت ظرايف ديپلماتيك در اظهارنظرها ، به غربي ها هشدار داد با ايران به زبان زور سخن نگويند
003486.jpg
ايسنا- خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به آنچه كه شرايط كاملا جديد و خطير ايران در مساله هسته اي مي ناميد، گفت: «هيچ كس نمي تواند به اين آساني از اين حق مسلم بگذرد. اگر ما امروز از حقمان در اين زمينه بگذريم، در تاريخ چيزي مثل قضيه  كاپيتولاسيون و قرارداد تركمانچاي برايمان ثبت خواهد شد و قطعاً هيچ كس مسوولان نظام را در اين مقطع نخواهد بخشيد.»
هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه ملت ايران نبايد در مساله انرژي هسته اي تهديد شود، اضافه كرد: «تكنولوژي هسته اي براي كشور ما حياتي است، اما متاسفانه در اين مساله با دولتهايي مواجه هستيم كه اين قدرت عظيم و دانش مهم را تنها براي خود مي خواهند. اما ما در كسب اين دانش قاطع هستيم و از اين حق تا جايي كه برايمان مقدور باشد دفاع خواهيم كرد.»
خطيب نماز جمعه  اين هفته تهران با ابراز تاسف از اينكه طرف ما قاطعانه مي گويد ايران نبايد چرخه  سوخت داشته باشد، اضافه كرد: «ما هم در مقابل صراحتا مي گوييم اين حق را مي خواهيم و ايران بايد چرخه  سوخت داشته باشد. آنها مي گويند ما به ايران اعتماد و اطمينان نداريم. لذا ما بايد حسن نيت خود را ثابت كنيم و اثبات كنيم ما اهل استفاده از سلاح هاي هسته اي نيستيم و سابقه  افتخارآميزي هم در اين زمينه داريم.»
هاشمي رفسنجاني خطاب به آمريكا و اروپا گفت: «براي شما هم اين بزرگراه راه عبور نيست و مصاف با ايران براي شما مين گذاري شده است. اگر وارد شويد، هزينه هاي بزرگي را به خود تحميل مي كنيد.
ايران كشوري نيست كه به محض حمله شما تسليم شود. لذا با تدبير عمل كنيد و اگر منظورتان از اين قطعنامه ها ارعاب است، بدانيد كه نتيجه اي برايتان ندارد.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به تصميم گيران پرونده هسته اي نيز گفت: «اينجا بيشتر از اينكه برايتان جاي شعار باشد، جاي ديپلماسي و مذاكره است. بايد فعاليت هاي وسيع ديپلماسي مدبرانه و عاقلانه داشته باشيد و صبر و متانت را بدون آنكه دشمن را خوشحال و تحريك كند پيشه كنيد. نبايد به دست دشمنان بهانه دهيد.»
هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنانش با اشاره به اوضاع عراق، فلسطين و لبنان اظهار داشت: «در عراق شرارتهاي زشتي انجام مي شود كه به ملت اين كشور آسيب مي زند. در لبنان نيز عوامل مرموزي نمي خواهند امنيت اين كشور پابرجا باشد و البته در فلسطين، اسرائيل با عقب نشيني از غزه نفوذ خود را كم كرده است. سوريه نيز مورد تهديد است. لذا مي توان گفت منطقه آفت زده شده، بنابراين به وحدت اسلامي و وحدت نيروهاي وفادار به انقلاب احتياج داريم.» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش به سفر اخير خود به عربستان اشاره كرد و با بيان اينكه امتناع خادم الحرمين از زيارت بقيع توسط زنان، افزود: « در اين سفر اين مساله را با خادم الحرمين به طور مبسوطي مطرح كردم و البته آنها نيز علاقه مند بودند اين مشكل حل شود و در كنار آن به برخي اهانت ها و غلوهاي بعضي از مداحان نسبت به ائمه اطهار اعتراض داشتند. در اين سفر قرار بر اين شد كه آنها مانع زيارت زنان نشوند و ما نيز به مبلغان كاروان ها تذكر داديم كه زواران را در اين زمينه توجيه كنند. اين مساله نياز به همكاري و استمداد دارد.»
امام جمعه موقت تهران با تاكيد بر اينكه محور همه  بحث هاي ما وحدت جهان اسلام و پرهيز از تفرقه در شرايطي است كه جهان اسلام را مشكلات بسياري تهديد مي كند، خاطرنشان كرد: «روا نيست در اين شرايط به گونه اي عمل شود كه نتيجه اش درگيري بين مسلمانان باشد. متاسفانه امروز كساني هستند كه مي خواهند بين شيعه و سني تفرقه بيندازند. لذا نبايد بگذاريم خواسته  آنها تحقق يابد.» خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در خطبه اول نماز جمعه،  نزديك شدن به ماه مبارك رمضان را مورد توجه قرار داد و در عين حال به استفاده درست از فرصت هاي ويژه الهي در اين ماه مبارك تاكيد كرد.

رئيس جمهور در جمع نمايندگان تشكل هاي دانشجويي:
دسته بندي هاي سياسي اصالت ندارد
003489.jpg
ايسنا: احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران، در ديدار با نمايندگان تشكلهاي دانشجويي سراسر كشور، حركت دانشجويي را آگاهانه، پرشور، آرمانخواه و انقلابي خواند و از دغدغه هاي مقدس آنان به عنوان رمز و راز پايداري انقلاب اسلامي ياد كرد.
احمدي نژاد دسته بندي هاي سياسي را فاقد هرگونه اصالتي توصيف كرد و افزود: تجمع چند نفر پيرامون يكديگر هيچ حقي را براي آنها ايجاد نمي كند و همگان بايد به اين نكته توجه كنند كه انقلاب اسلامي در دسته بنديهاي سياسي نمي گنجد و هيچ گاه اسير آنها نمي شود.
رئيس جمهور گفت:برخي افراد و گروهها، مسئولان كشور را به اين جهت كه چهره جديد هستند، ضعيف معرفي مي كنند، اما همگان خواهند ديد كه با هدايت الهي، نسل دوم بهتر از نسل اول و نسل سوم بهتر از نسل دوم كشور را اداره خواهند كرد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به مسأله انرژي هسته اي اشاره كرد و گفت: به لطف خدا منسجم ترين مواضع در انرژي هسته اي اتخاذ شده است و بدون ترديد حاصل آن چيزي جز عزت فزاينده ملت ايران در جهان نخواهد بود.
احمدي نژاد موضع جمهوري اسلامي ايران را در مسائل جهاني و از جمله مسأله هسته اي بسيار فعال، محكم، قانوني، مدبرانه و پويا خواند و تأكيد كرد كه نظام سلطه در موضع انفعال، ضعف و غيرقانوني قرار دارد و ملت ايران با موفقيت اين مرحله را پشت سر خواهدگذاشت.
رئيس جمهور تصريح كرد كه دولت جمهوري اسلامي ايران بازي قدرتهاي غربي و دنباله هاي داخلي آنها را نخواهد خورد و با تدبير، صبر و هوشمندي از فضاي جنجالي و تبليغاتي نظام سلطه عبور خواهد كرد.
وي از تفتيش عقايد و برخورد با كشورها بر پايه شك كردن به نيات آنها به عنوان ديكتاتوري مدرن ياد كرد و گفت:انرژي صلح آميز هسته اي يك مطالبه ملي است و اين مسأله به عزت، علم، آينده و همبستگي ملي ما گره خورده است.
احمدي نژاد در بخش پاياني سخنانش از تشكلهاي دانشجويي خواست تا نسبت به حفظ روحيه انقلابي در دانشگاهها اهتمام ورزند، فضاي دانشگاه را به سمت عقلانيت، منطق، ارزشهاي انقلاب و مطالبات ملي هدايت كنند و سطح كار دانشجويي را در دوره جديد ارتقاء دهند.
رئيس جمهور، صميمي و آرماني كردن فضاي دانشگاهها، تأمل و تعمق دانشجويان نسبت به مسائل كشور را بزرگترين خدمت به ملت ايران دانست و خطاب به دانشجويان گفت:عدالت خواهي سنگين ترين عقبه انقلاب است، بنابراين فضاي عمومي كشور بايد خواهان اجراي عدالت باشد و دانشجويان هرجا نشانه اي از بي عدالتي، رانت خواري، ويژه خواري و پارتي بازي ديدند، فرياد عدالت خواهي سردهند.

مقام معظم رهبري:
تجليل از ايثارگران وظيفه اي عقلاني است
ايسنا: رهبر معظم انقلاب، تكريم ايثارگران و قدرشناسي از جانبازان، آزادگان و خانواد ه هاي شهدا را وظيفه اي اخلاقي و ديني و عقلاني خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار مسئولان و كاركنان بنياد شهيد و امور ايثارگران افزودند:عظمت ايثار و جانبازي و آزادگي و ضرورت رفتار متناسب با اين عظمت در پرتو اخلاق و معنويت قابل درك است؛ اما اگر كسي حتي از زاويه محاسبه عقلاني هم به اين موضوع بنگرد خواهد فهميد كه كشور هميشه نيازمند مجاهدان و ايثارگران است و به همين علت تكريم و تجليل مجموعه ايثارگران و برخورد كاملاً احترام آميز با اين عزيزان، وظيفه عقلاني نيز محسوب مي شود.
ايشان پاداش الهي و اخروي را اجر حقيقي شهيدان، جانبازان، آزادگان و خانواده هاي معظم شهدا دانستند و خاطرنشان كردند: با وجود اين، بنياد شهيد و امور ايثارگران درباره حل مشكلات مجموعه ايثارگران وظايفي دارد كه بايد به خوبي انجام شود.

پيام تبريك رئيس جمهوري به مناسبت روز ملي عربستان
ايسنا: رئيس جمهور با ارسال پيام هاي جداگانه اي براي پادشاه و وليعهد عربستان سعودي فرارسيدن روز ملي آن كشور را به ايشان، دولت و مردم مسلمان عربستان تبريك گفت.
در پيام تبريك روز گذشته  روزپنجشنبه دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان به ملك عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود، پادشاه عربستان سعودي ابراز اطمينان شده است كه توسعه هر چه بيشتر روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي با مساعي مشترك و بهره گيري مناسب تر از ظرفيت هاي موجود، موجب تامين منافع دو كشور،  منطقه و جهان اسلام خواهد بود.
احمدي نژاد در پيام تبريك خود به امير سلطان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد، وزير دفاع و بازرس كل پادشاهي عربستان سعودي، ابراز اطمينان كرده است كه با مساعي مشترك، روابط دوجانبه شاهد رشد و شكوفايي هرچه بيشتري خواهد بود.

اتحاديه اروپا خواهان ادامه گفت و گوهاي
هسته اي با ايران است
ايرنا:منابع ديپلماتيك اتحاديه اروپا روز جمعه در بروكسل به خبرنگاران گفته اند، اتحاديه اروپا مايل به حل و فصل موضوع هسته اي ايران از طريق ادامه  گفت و گوهاي سياسي است.اين منابع افزودند: ما هنوز خواستار يك راه حل سياسي بوده و همانگونه كه از قبل گفته ايم خواهان روابط بهتر و گسترده تر با ايران هستيم.
بنابراين گزارش، شوراي وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در جلسه اي كه روز دوشنبه در لوكزامبورگ برگزار مي كنند، در مورد پرونده هسته اي ايران و همچنين روابط ايران و اتحاديه اروپا بحث و گفت وگو خواهند كرد.
منابع مذكور در ارتباط با قطعنامه اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفتند: قطعنامه مذكور به ايران اين شانس را مي دهد تا طي هفته هاي آينده طبق خواست جامعه جهاني عمل كند.منابع ديپلماتيك پيش بيني مي كنند، وزيران خارجه اتحاديه اروپا در اجلاس خود نتايج گفت وگوها درباره ايران را مثبت ارزيابي كرده و از قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  نيز جانبداري كنند و در عين حال حمايت شان را از راه حل سياسي مسئله هسته اي ايران كه مي تواند شامل توافقنامه طولاني مدت باشد، اعلام كنند.
منابع سياسي اتحاديه اروپا افزودند: مهم اين است كه ما مي خواهيم راههاي گفت وگو با ايراني ها باز باشد.

براي شركت در اجلاس اكو ، متكي به قزاقستان رفت
ايسنا: وزير امور خارجه  كشورمان در راس هياتي براي شركت در پانزدهمين اجلاس شوراي وزيران امور خارجه  كشورهاي سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) راهي قزاقستان  شد.اين اجلاس قرار است با حضور وزيران امور خارجه  كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي امروز در آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شود و همكاري هاي اقتصادي و تجاري در چهارچوب سازمان مزبور مورد بحث و بررسي قرار گيرد. اجلاس دوروزه  كارشناسان ارشد اكو نيز در همين زمينه از تاريخ هفتم مهرماه برگزار شد.در نشست سال جاري، تصويب سند چشم انداز اكو ۲۰۱۵ و گزارش گروه خبرگان اكو در زمينه  بررسي مشكلات و تجديد ساختار سازمان همكاري اقتصادي در دستور كار اجلاس قرار دارد.

مقدمات تشكيل شوراي راهبردي روابط خارجي در ايران
ايسنا: طي جلسه اي به رياست وزير امور خارجه  كشورمان و با حضور چند تن از صاحبنظران دانشگاهي، معاونان، مشاوران و مديران كل وزارت امور خارجه، اهداف، برنامه ها و ساختار تشكيلاتي شوراي راهبردي روابط خارجي مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.هدف از تشكيل اين شورا توليد فكر و نظريه پردازي در عرصه  سياست خارجي، كمك به امر تحقيق، تلفيق تئوري و عمل و ارائه  راهبردهاي علمي و عملي در تدوين و اجراي سياست خارجي مي باشد.شوراي راهبردي روابط خارجي با حضور صاحب نظران دانشگاهي، انديشمندان و صاحب نظران با سوابق اجرايي در عرصه هاي مختلف مرتبط با روابط خارجي تشكيل مي شود.

چهارمين اجلاس مشترك نظامي ايران و عمان در تهران
ايسنا:چهارمين اجلاس مشترك نظامي  ايران و عمان از ديروز به مدت چهار روز به دعوت ستاد كل نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي  ايران در تهران برگزار شد.به همين منظور هياتي به سرپرستي سرتيپ سعودالحبسي از عمان با سفر به ايران، علاوه بر ديدار با همتايان ايراني خود، با تني چند از مقامات و فرماندهان عالي رتبه نظامي  به ويژه وزير دفاع و پشتيباني نيرو هاي مسلح ملاقات و گفت وگو مي نمايند.

حداد عادل در ديدار با اميل لحود :
ايران براي ارائه هر گونه كمكي به لبنان آماده است
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران در ديدار با رئيس جمهور لبنان تأكيد كرد: ايران آماده  ارائه  هرگونه كمك به لبنان است.
به گزارش الشرق الاوسط، چاپ لندن غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران در ديدار با اميل لحود، رئيس جمهور لبنان اظهار داشت: تمام كساني كه طي ماه هاي اخير با ترور، انفجار و اقدامات تروريستي ديگر لبنان را مورد هدف قرار داده اند در واقع توازن و اعتدال را كه از ويژگي اين كشور است مورد هدف قرار داده اند.
حداد عادل تصريح كرد:كشورش آماده ارائه  هرگونه كمك به لبنان است و بر تحكيم روابط لبنان تأكيد دارد.وي همچنين هدف خود را از سفر به لبنان، تحكيم روابط دو كشور، گفت وگو با مقامات لبناني به منظور آگاهي از حقايق لبنان و گسترش همكاري دو كشور دانست.
لحود نيز هشدار داد كه ناامني هاي موجود در لبنان كشورهاي منطقه را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد و در حال حاضر لبنان با توطئه هايي روبرو است كه منجر به آشوب هاي زيادي در اين كشور شده است.
وي تأكيد كرد: لبنان به عنوان عامل ثبات و امنيت در منطقه باقي خواهدماند و با حمايت كشورهاي هم پيمانش از جمله ايران تمام سختي ها را پشت سر خواهدگذاشت.

ديدار نماينده ويژه عنان در امور عراق با وزير خارجه
ايسنا:نماينده ويژه  دبيركل سازمان ملل در امور عراق با وزير امور خارجه  كشورمان ديدار و درباره تحولات عراق با وي بحث و تبادل نظر كرد.
اشرف جهانگير قاضي، نماينده  ويژه  دبيركل سازمان ملل در امور عراق با اشاره به نقش سازنده و مهم جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با تحولات عراق اظهار داشت:جايگاه و نقش جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با عراق همواره مورد اهتمام سازمان ملل بوده است.
وي رايزني ها با مقامات جمهوري اسلامي ايران را سازنده قلمداد كرد.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار با تشريح مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات عراق گفت:جمهوري اسلامي ايران بر شكل گيري حكومت قانوني،  تحقق كامل روند سياسي بر اساس قطعنامه هاي سازمان ملل به ويژه رفراندوم قانون اساسي در موعد مقرر تأكيد داشته و دارد و اميدواريم با احترام به نقش آراي مردم در تعيين سرنوشت مردم عراق، ثبات و امنيت و حاكميت قانوني تسريع گردد.

لاريجاني: فعلاً دليلي براي خروج از ان.پي.تي نداريم
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد:«فعلا دليلي براي خروج از NPT نداريم، اما اگر آنان بخواهند با زور ما را به اجراي تصميمات خود مجبور كنند، در آن صورت فكر ديگري مي كنيم. اگر NPT درست اجرا شود خوب است، اما اگر براي محروميت ديگران از حق فناوري هسته اي باشد هرگز آن را نمي پذيريم.»
علي لاريجاني در دومين روز از پنجمين اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم به تشريح روند فعلي مذاكرات هسته اي با كشورهاي اروپايي پرداخت و گفت: «در صحنه بين المللي امروز ما هيچ تضميني براي به دست آوردن سوخت نداريم. در ۱۸ سال گذشته دانشمندان ايراني در رابطه با مسائل هسته اي كار مي كنند كه تمام بار آن بر دوش نيروهاي متخصص داخلي بوده كه دستاورد بزرگي است.»
لاريجاني با بيان اينكه هدف غرب و بخصوص آمريكا اين است كه در دنيا يك نظام ارباب و رعيتي ايجاد كنند تا به موجب آن بتوانند نبض اداره دنيا را در دست داشته باشند ، اظهار داشت: «فناوري هسته اي براي ما و آينده  ما مهم است. مشكل آمريكا با ما فقط مسائل اتمي نيست ، بلكه اين يك جنگ است كه اگر امروز به آن گردن نهيم ، فردا حقوق بشر، روز ديگر حزب الله، دموكراسي و مسائل ديگر را بهانه مي كنند.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |