دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۵ - Oct 3, 2005
تضمين بهداشت مردم فقط با تعرفه عادلانه محقق مي شود
003603.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: رئيس شوراي عالي نظام پزشكي گفت: زماني مردم مي توانند امنيت درماني و بهداشتي داشته باشند كه از آنها حمايت شود اما تعرفه هاي موجود، منطقي و عادلانه نيست.
به گزارش همشهري، دكتر سيداحمد سيادتي، رئيس شوراي عالي نظام پزشكي و فوق تخصصي عفوني اطفال در يك نشست مطبوعاتي در خصوص فعاليت و آخرين مصوبات شوراي عالي نظام پزشكي گفت: مهمترين اهداف اصلي سازمان نظام پزشكي را، تلاش در جهت اصلاح امور پزشكي، ارتقاي دانش پزشكي، حمايت از حقوق بيماران و حقوق صنفي پزشكان و همچنين تنظيم روابط شاغلين هرم پزشكي با دستگاههاي ذيربط ذكر كرد و گفت: از درآمد ناخالص ملي كشورمان ۶۷/۵ درصد صرف بهداشت و درمان مي شود كه در كشورهاي پيشرفته ۱۶ درصد است يعني سرانه يك ايراني ۱۷۰۰ تومان بوده كه در حال حاضر به ۳۰۵۰ تومان رسيده است. اين در حالي است كه در كشورهاي غربي ۴۸۸۰ دلار است كه در اين خصوص آقاي وزير قول دادند كه سرانه زياد شود تا بيمه ها تقويت گردند و اين امر ارتباط مالي بين پزشك و بيمار را كاهش دهد.
دكتر نوروزي، دبير شوراي عالي نظام پزشكي نيز گفت: شوراي عالي نظام پزشكي به عنوان ركن و قوه مقننه سازمان است و كليه وظايف و نظارت بر سازمان اعم از تصويب آئين نامه ها، كنترل و نظارت بر سيستم اجرايي و رئيس كل، تصويب بودجه و بحث تعرفه ها، سر نسخه پزشكان، گرداندن مطبها و نظارت بر هيأتهاي انتظامي و بحث تخلفات همگي جزو وظايف شوراي عالي پزشكي است و هر موضوعي كه در سازمان بروز پيدا بكند بايد ابتدا مصوبه پارلمان كه همان شوراي عالي نظام پزشكي است را داشته باشد.
دكتر نوروزي در خصوص رئوس توافقات دكتر باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزشي پزشكي با شوراي عالي نظام پزشكي كه روز شنبه برگزار شده بود نيز گفت: رويكرد جديد ما بحث تعامل مثبت است و با رويكرد نقادي مستقيم در دوره هاي قبل تفاوت دارد. در چالش هاي اصلي سازمان مثل آموزش و امور فني بخصوص در بحث تعرفه ها، نوع رويكرد توجه ما يك رويكرد صنفي با حفظ حقوق مردم است كه برآيند بحث ما با وزير بود كه به نتيجه خواهيم رسيد.
وي افزود: در بحث آموزش، سازمانهاي صنفي مثل نظام پزشكي و انجمن هاي پزشكي تخصصي در تعامل با وزير جديد مشاركت در وظايفي كه در حيطه دولت است نظير آموزش گيري دائم كه هميشه از سوي دولت اجرا مي شده و اخيراً به سمت انجمن هاي تخصصي و سازمانهاي صنفي رفته است كه اختياراتي به سازمانها داده شد.
دكتر نوروزي گفت: ما حاضريم سوبسيد جامعه پزشكي را همچنان پرداخت كنيم به شرط حفظ حرمت جامعه پزشكي، همچنين تقاضا داريم كه بخشهاي دولتي و صنفي از اقدامات شتابزده جلوگيري كنند و قبل از اعلام آئين نامه، مورد بررسي قرار بگيرند.
وي در خصوص بحث آموزش پزشكي گفت: آموزش پزشكي و دانشگاه به عنوان يك عنصر مستقل در غالب بدنه بهداشت و درمان باشد مورد توافق قرار گرفت يعني آموزش و پژوهش داراي ماهيت مستقل ولي در بدنه وزارت بهداشت باشد.
دكتر نوروزي در خصوص مجوز تأسيس داروخانه ها نيز گفت: تأسيس داروخانه ها فقط بايد توسط دكتر داروساز صورت بگيرد كه صاحب علم است و اين حكم به ساير مؤسسات پزشكي نيز تسري دارد و نظام پزشكي در ديوان عدالت اداري موضع خودش را اعلام كرد و كليه مؤسسات بنا به قانون توسط افراد واجد صلاحيت كه علم آن را دارند تأسيس شوند.
وي در خصوص تقويت بخش هاي دولتي از نظر افزايش كمي و بخصوص كيفي گفت: تا زماني كه مشكلات معيشتي پرسنل برطرف نشود و شاغلين در اين بخش ها رضايت كافي نداشته باشند نمي توان انتظار داشت كه خدمات مطلوب ارائه دهند مگر اينكه سطح پرداختي دولت افزايش پيدا كند.

رئيس كل جديد دادگستري استان تهران كار خود را آغاز كرد
گروه اجتماعي: مراسم توديع عباسعلي عليزاده رئيس كل سابق دادگستري تهران صبح ديروزبرگزار شد.
عليزاده كه معاون اجرايي رئيس قوه قضائيه شده است در اين مراسم آرزو كرد كه دوباره به مشهد شهر خود براي خدمت به مردم بازگردد. عباسعلي عليزاده در حالي سمت ۶ ساله خود را ترك كرد كه مي گفت: براي من دو چيز از اهميت بيشتري برخوردار است، اجراي قانون و تبعيت از ولايت فقيه.وي ادامه داد: من از همه قضات و كارمندان كه در اين ۶ سال با آنها كار كرده ام معذرت مي خواهم و دست آنها را مي بوسم.
عبدالعلي ميركوهي قائم مقام دادگستري تهران در اين مراسم ضمن تشريح خدمات عباسعلي عليزاده به ارائه گزارش عملكرد دادگستري تهران در اين ۶ سال پرداخت و گفت: كاهش حجم پرونده هاي وارده، افزايش كيفيت رسيدگي به پرونده ها، ايجاد كلينيك حقوقي، راه اندازي دفتر رسيدگي به حقوق شهروندي، برخورد با اراذل و اوباش و توزيع كنندگان موادمخدر و مشروبات الكلي، پاك سازي خاك سفيد و تپه هاي اكبري از جمله اقدامات دادگستري كل استان تهران در اين مدت است.
وي با اشاره به اينكه زمان رسيدگي به پرونده ها به ۲ ماه رسيده است، گفت: بازرسي از بازداشتگاه ها و زندان ها و ارائه گزارش از وضعيت آنها از جمله اقدامات رئيس كل سابق دادگستري تهران است. وي در اين مدت به پرونده حدود ۵۲۰۰ نفر از مردم در ملاقات هاي عمومي رسيدگي كرده است.
علي آوايي رئيس كل جديد دادگستري تهران در مراسم معارفه خود با تأكيد بر اينكه قضات بايستي در جهت حفظ و تقويت جمهوري اسلامي نقش خود را ايفا بكنند، گفت: مديريت مشاركتي و سازمان يافته و استفاده از خرد جمعي و اتخاذ تصميمات عاقلانه و پرهيز از شتابزدگي و سياست زدگي مي تواند تأثير شگرفي در كسب موفقيت داشته باشد.

غبارروبي از مساجد در آستانه ماه مبارك رمضان
كشور در سايه نور و نيايش قرار گرفت
گروه اجتماعي: رمضان مي آيد و بهار قرآن را مي آورد و گلدسته هاي مساجد را منور مي كند. نسيم مهماني خدا را مردم با غبارروبي از خانه خدا آغاز مي كنند. غبارهاي غفلتي كه در طول ماه هاي گذشته بر در و ديوار مساجد نشسته بود، اين روزها با نسيم ماه مبارك رمضان روبيده مي شود.
گزارش هاي رسيده از سطح شهرها و روستاهاي كشور گوياي تلاش مؤمنان و ميهمانان ضيافت الهي است كه خود را و مساجدشان را براي عظيم ترين جشن الهي آماده مي كنند.
نورباراني مساجد تهران
به گزارش ايرنا مديرعامل  سازمان  زيباسازي  شهرداري  تهران  خبر از برنامه هاي زيرمجموعه اش در آستانه ماه مبارك داد؛ وي گفت: مساجد شهر تهران  براي  پذيرايي  از شهروندان  در ماه  مبارك  رمضان  آماده  شد.
«ابوالقاسم  وحدتي» افزود: شهرداري  تهران  از ابتداي  شهريور ماه ، فعاليت  ويژه  خود براي  ساماندهي  مساجد شهر را آغاز كرد.وي  از رنگ  آميزي  و شست  و شوي  فضاي  بيروني  مساجد به  عنوان  يكي  از فعاليت هاي  شهرداري  در ساماندهي  مساجد ياد كرد و افزود: شهروندان  با حضور در اين  اماكن  بايد احساس  آرامش  روحي  بيشتري  داشته  باشند.
وحدتي  با بيان  اينكه  تابلوهاي  معرفي  برخي  مساجد به  دليل  فرسودگي  براي  ماه  مبارك  رمضان  تعويض  شدند، گفت : سازمان  زيباسازي  دستورالعملي  را تهيه  و براي  اجرا در اختيار مناطق  ۲۲ گانه  شهرداري  قرار داده  است  تا به  زيباسازي  و بهسازي  نماهاي  شهري  متناسب  با ماه  پربركت  رمضان  اقدام  كنند.به گفته  وحدتي ، تعدادي  از تابلوهاي  اذان  گو نيز از سوي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  در معابر اصلي  شهر نصب  خواهد شد تا شهروندان  براي  تنظيم  اوقات  شرعي  خود، مشكلي  نداشته  باشند.
مديرعامل  سازمان  زيباسازي  شهرداري  تهران  همچنين  از انجام  نور پردازي  در ۲۰ مسجد اصلي  شهر تهران  خبر داد و گفت : مساجد شهر تهران  از هنگام  افطار تا اذان  صبح ، با نورپردازي هاي  خاص  جلوه اي  زيبا به شهر خواهند داد.
نگاهي ديگر و شهرهاي ديگر
اخبار خبرگزاري ها از ساير شهرستان ها هم نشان از انگيزه ها و برنامه هاي مشابه دارد؛ در برخي از شهرستانها شور و هيجان استقبال از ضيافت خداوندي، گسترده تر و پردامنه تر از تهران است.
دانش آموزان  شهرستان  مرزي  قصرشيرين  در آستانه  فرا رسيدن  ماه مبارك  رمضان  غبار از مساجد زدوده  و خانه هاي  خدا را براي  پذيرايي  ميهمانان  الهي  معطر كردند.رئيس  اداره  تبليغات  اسلامي  شهرستان  قصرشيرين  گفت : حضور جوانان  در مساجد و تقويت  بنيان هاي  فكري  و ديني  آنها موجب  تضمين  امنيت  و سلامت  جامعه  خواهد شد.
به گفته حجت الاسلام «محمد چوپاني» در استقبال  از ماه  مبارك  رمضان  و به  منظور آماده سازي  مساجد در قصرشيرين  ستاد نكوداشت  و بهداشت  مساجد تشكيل  شد.
شهرستان  مرزي  قصرشيرين  از توابع  استان  كرمانشاه  است و جمعيتي  بالغ  بر ۲۷ هزار نفر دارد. اهالي شهرستان هاي شمال غربي كشور هم كه از ديرباز به محبت ويژه اهل بيت مشهور بوده اند، در آستانه حلول ماه رمضان به استقبال اين هديه الهي رفته اند. معاون  فرهنگي  سازمان  تبليغات  اسلامي  استان  اردبيل  گفت : براي  استقبال  از ماه  رمضان  آيين  غبارروبي  و عطرافشاني  مساجد اين  استان  از ديروز (يكشنبه) آغاز شد.
ثابت  حاتمي ، افزود: در اين  مدت  يكهزار و ۹۱۸ باب  مسجد با همكاري  مردم ، هيات  امناي  مساجد و جوانان  غبارروبي ، عطرافشاني  و آذين  بندي  مي شود.وي  گفت : تا پايان  ماه  شعبان  در شهرستان  اردبيل  ۲۰۰ مسجد غبارروبي  و عطرافشاني  مي شود.
استان هاي اصفهان، خراسان رضوي، ايلام، فارس، آذربايجان غربي، كردستان، سيستان و بلوچستان و... نيز اخباري مشابه دارند.گزارش  ديگري از استان آذربايجان شرقي خبر از فرسودگي بيش از ۷۰ درصد مساجد اين استان مي دهد.ايرنا در همين باره به نقل از مدير كل اوقاف استان آذربايجان شرقي گزارش داد: در حالي كه جوانان و مردم خداجوي تبريز و ساير شهرستانهاي استان مشغول آماده كردن مساجد و غبارروبي از آن هستند، لازم است مسئولان استاني و ملي توجه بيشتري به حفظ اين مكانها داشته باشند چون۷۰ درصد مساجد اين استان در حال تخريب هستند.

ضعف هاي طرح جامع خدمت رساني به ايثارگران
۳۰ هزار رزمنده در وضعيت معيشتي بدي هستند
003600.jpg
مهر: ما تلاش زيادي كرديم حتي با وزراي زيادي رايزني كرديم. آنها هم از تصويب شدن و افزودن رزمندگان به تعريف ايثارگران در طرح جامع خبر دادند. اما خروجي چيز ديگري بود.
گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر با ذكر اين مطالب و به نقل از دكتر مجتبي رحماندوست گزارش داد: سال گذشته در چنين ايامي ، اطلاع رساني وسيعي از سوي رسانه ها به ويژه سيماي جمهوري اسلامي ايران در مورد يك طرح انجام شد. طرحي به ابتكار دفتر مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران مبني بر تحت پوشش قرار گرفتن رزمندگاني با شرايط خاص. در تبليغات تلويزيوني از رزمندگاني كه حائز شرايط مذكور بودند ، درخواست شد ، براي تكميل بانك اطلاعاتي به استانداري ها و بسيج مراجعه كنند. بنا بود اين رزمندگان پس از شناسايي و با برنامه ريزي تحت پوشش قرار گيرند اما تاكنون هنوز اين طرح به اجرا در نيامده است.
در همين زمينه دكتر مجتبي رحماندوست ، مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران ضمن بيان موانع انجام اين طرح به ابهامات موجود پاسخ داد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين طرح نيز به سرنوشت بسياري طرح هاي ديگر كه فقط در حد تبليغات باقي مي مانند، دچار شد يا از آن نتيجه اي حاصل رزمندگان شده است؟ اظهار داشت: اميدواريم حاصل بشود. آنهايي كه مجموعه ما را مي شناسند، مي دانند عليرغم مخالفت ها و منفي بافي هايي كه پيرامونمان بود وارد اين گود شديم و تا آنرا به نتيجه نرسانيم و يا از سمتي كه داريم معزول نشويم دست بردار نيستيم.
دكتر رحماندوست در خصوص علت اين مخالفت ها گفت: عده اي معتقدند اگر حركتي براي ساماندهي رزمندگان جهت پوشش خدماتي راه بيفتد جامعه اي چند ميليوني به جانبازان و آزادگان و خانواده شهدا اضافه مي شود ، آن وقت امكان خدمات رساني با حجم زياد وجود نخواهد داشت.
وي با اشاره به آمار رزمندگان خاص افزود: پيش بيني ما و بسيج از اول ۲۸ هزار نفر بود پس از جمع آوري فرم ها در سراسر كشور نهايتاً حدود ۴۰ هزار نفر شد كه فكر مي كنم در پالايشي كه بايد انجام شود و رزمندگان شاغل را حذف كرد به همان ۳۰ هزار نفر برسد.
رحماندوست با بيان اينكه رزمندگان متولي ندارند به نقش بسيج در اين زمينه اشاره كرد و گفت: بسيج نيروي اعزام كننده به جبهه بوده و انصافاً با اينكه وظيفه خدمت رساني نداشته ولي در حد مقدور كارهايي هم در اين زمينه انجام داده است. در جمع آوري آمار رزمندگان خاص هم نهايت همكاري را داشته است و اعلام آمادگي هم كرده تا اگر بودجه لازم را بصورت مجزا به بسيج بدهند و وظايف بسيج را هم در قبال خدمت رساني به رزمندگان تصويب كنند ، به درستي انجام وظيفه خواهد كرد.مشاور رييس جمهور ويژگي هاي رزمندگان خاص را برشمرد وگفت: به افرادي رزمنده خاص اطلاق مي شود كه اولاً: حداقل يكسال داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند. ثانياً : شاغل و بازنشسته و مستمري بگير دولت نيستند ، ثالثاً: از خدمات بنياد شهيد و امور ايثارگران به عنوان آزاده، شاهد و جانباز استفاده نمي كنند و رابعاً: در وضعيت معيشتي بدي هستند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا كساني كه داراي هيچ يك از اين شرايط نباشند، ايثارگر نيستند ، اظهار داشت : از نظر من هر رزمنده اي كه حتي ۲۴ ساعت در جبهه بوده ايثارگر است ، اما تا بيائيم اين مسأله را جا بياندازيم كار از كار گذشته. حالا نقداًاين گروهي را كه واقعاً در وضعيت معيشتي بدي هستند بايد كمك كنيم.

تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس
ايسنا: تعدادي از بازنشستگان آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديروز (يكشنبه) با تجمع در مقابل مجلس خواستار اجراي لايحه  نظام هماهنگ پرداخت شدند. به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين تجمع كنندگان كه همگي افرادي سالخورده بودند روز چهارشنبه  هفته گذشته نيز در مقابل مجلس تجمع كرده بودند.

افزايش بي سوادها در كشور
مهر: حدود ۸۴۹ هزار نفر به جمعيت بي سواد كشور در پايان برنامه سوم توسعه افزوده شده است. عدم تحقق هدف باسوادي جمعيت ۶ ساله و بالاتر در سال تحصيلي ۸۴ - ۸۳ كه همزمان با سال پاياني برنامه سوم توسعه بود، موجب شد به تعداد بيسوادان اين گروه سني افزوده شود.مقايسه شاخص ها و اهداف كمي مصوب بخش آموزش و پرورش از سوي هيات وزيران در ۱۴/۷/۸۱ با عملكرد در سال تحصيلي گذشته نشان مي دهد اكثر شاخص ها و اهداف كمي در برنامه چهارم توسعه از شتاب بيشتري برخوردار گرديده تا از اين طريق بخشي از عدم موفقيت ها در برنامه سوم توسعه، جبران شود.

تكذيب و تناقض در ورود آنفلوآنزاي مرغي به مازندران
ايلنا: رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، خبر ورود بيماري آنفلوآنزاي مرغي به استان مازندران را تكذيب كرد. دكتر محمدمهدي گويا گفت: هيچ موردي از بيماري آنفلوآنزاي مرغي در كشور گزارش نشده است. گفتني است؛ سازمان دامپزشكي استان مازندران ورود بيماري آنفلوآنزاي مرغي به اين استان را تائيد كرده است و در تمام نشريات محلي استان اين خبر را اعلام كرده  است.

مستمري فقط براي ۲۷ درصد سالمندان
واحد مركزي خبر: مدير كل توانبخشي سالمندان سازمان بهزيستي با بيان اينكه فقط ۲۷ درصد سالمندان كشور مستمري بگير هستند گفت ۷۳ درصد آنان هيچ پوشش حمايتي ندارند.
صدور كارت معاينه پزشكي براي خادمان مساجد
ايسنا : سرپرست اداره بهداشت مواد غذايي و اماكن عمومي وزارت بهداشت با اعلام اين كه مواد گندزداي موجود در سيستم بهداشتي در ايام ماه مبارك رمضان به طور رايگان در اختيار هيأت امناي مساجد سراسر كشور قرار مي گيرد در ادامه از صدور كارت معاينه پزشكي براي خادمين مساجد و مسئولان تهيه و توزيع چاي و مواد غذايي خبر داد. به گفته رضا غلامي از بندهاي اضافه شده در بخشنامه امسال معاينه رايگان پزشكي خادمين مساجد و افراد مسئول تهيه و توزيع چاي و مواد غذايي است كه به موجب آن براي آنان كارت معاينات پزشكي صادر مي شود كه اين دليل بر عدم وجود بيماريهاي واگيردار است.

دستور غذايي براي ماه رمضان
مهر: يك متخصص تغذيه در آستانه شروع ماه مبارك رمضان گفت: بسياري از افراد طي اين ماه به لحاظ تغذيه دچار بد خوري و يا پرخوري شده و در تغذيه افراط مي كنند به گونه اي كه ممكن است حتي وزن فردي كاهش يافته اما ميزان چربي خونش افزايش يابد بنابراين علت اصلي اين مشكلات افراط در مصرف شيريني جات است چون شيريني جات، مواد قندي و چربي ها به راحتي سلامت مصرف كنندگان را با خطر مواجه مي كند. دكتر علي كشاورز تصريح كرد: افراد دچار چربي خون بالا نبايد هنگام افطار، شام را مصرف كنند بلكه بايد غذا به مقدار كم و در زمان هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد.

نگاه ديگر به مساجد در تركيه
ايرنا: محمد شوكي آيدين معاون سازمان امور ديانت تركيه تأكيد كرد: «مساجد نبايد فقط به عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار بگيرند.»وي در همايشي كه به مناسبت هفته مساجد و سازمان امور ديانت تركيه در آنكارا برگزار شده بود با عنوان اين كه مساجد در دوران گذشته به عنوان مدرسه، محل تحقيق و تفحص، كتابخانه و حتي آرشيو مورد استفاده قرار مي گرفت، گفت: «سازمان امور ديانت تركيه در حال بررسي طرحي براي مورد استفاده قرار دادن مساجد هم به عنوان عبادتگاه و هم به عنوان مركز آموزشي است.»

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |