دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۵ - Oct 3, 2005
در گفت و گو با همشهري مطرح شد
اظهارات متفاوت مسئولان درباره بازار نابسامان مرغ
003636.jpg
گروه اقتصادي: با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان و علي رغم اقدامات دستگاه هاي ذي ربط براي جلوگيري از نوسانات قيمت و عرضه مرغ و تخم مرغ و برخي كالاهاي ديگر، قيمت مرغ تازه در روزهاي اخير افزايش يافته است.
اين درحالي است كه وزارت بازرگاني خبر از تخصيص بيش از ۱۵ هزار تن مرغ منجمد براي توزيع در سراسر كشور و كنترل قيمت ها داده و وزارت جهاد كشاورزي نيز معتقد است توليد مرغ در ۶ ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۷ درصد افزايش يافته است. گرچه تمايل بيشتر مردم به مصرف مرغ تازه نيز از عوامل افزايش قيمت آن عنوان مي شود.
براي عرضه بيشتر مرغ منجمد  آمادگي داريم
مديركل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني با اشاره به تخصيص بيش از ۱۵ هزار تن مرغ منجمد براي تنظيم بازار مرغ در ماه مبارك رمضان در زمينه علل افزايش قيمت اين فرآورده در روزهاي اخير توپ را به زمين وزارت كشاورزي مي اندازد و معتقد است: علل افزايش قيمت مرغ نيز بيشتر مي شود گرچه برخي نيز اين افزايش قيمت را با موضوع آنفلوا نزاي مرغي و كاهش جوجه ريزي مرتبط مي دانند كه چندان تاييدشده نيست. همچنين از آنجا كه تعيين قيمت سقف و كف مرغ را براي جلوگيري از افزايش قيمت ها در ماه مبارك رمضان به بعد از اين ماه موكول كرده ايم، برخي افزايش قيمت مرغ در روزهاي اخير را ناشي از مقابله به مثل با اين امر مي دانند گرچه هنوز صحت و سقم اين ادعا نيز مشخص نيست.
وزارت جهاد كشاورزي طي سه بار مكاتبه رسما اعلام كرده كه جوجه ريزي و توليد مرغ افزايش يافته و در ماه مبارك رمضان مشكلي براي تأمين مرغ نخواهيم داشت و حتي تقاضاي مازاد را نيز پاسخگو هستيم.مدرس خياباني در تشريح اقدامات وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار مرغ افزود: با هماهنگي به عمل آمده با سازمان ميادين ميوه و تره بار آمادگي داريم تا با تخصيص سهميه و درنظرگرفتن غرفه هاي توزيع بيشتر توسط سازمان ميادين، حجم توزيع مرغ منجمد را از رقم ۱۰۵ تن كنوني به دوبرابر افزايش دهيم؛گرچه جذب مرغ منجمد در سطح كشور بايد براي مصرف كننده مقرون به صرفه باشد، حتي اين آ مادگي وجود دارد تا درصورتي كه سهميه مرغ منجمد در برخي استان ها كه افزايش قيمتي نداشته و جذب نشده را به ساير استان ها تخصيص دهيم.
قيمت هاي كنوني مرغ متعادل است
اين درحالي است كه مديركل دفتر طيور وزارت جهاد كشاورزي قيمت هاي كنوني مرغ را متعادل دانسته و معتقد است نوسانات كنوني قيمت ناشي از افزايش كشش مصرف در بازار مي باشد كه به برخي دلالان نيز فرصت مي دهد تا به نحوي پولي به جيب بزنند. گرچه قيمت هاي كنوني بازار متعادل و معقول است و مرغ گرم به قيمت ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ تومان مناسب است. قيمت مرغ سقف ندارد و تنها زماني كه قيمت مرغ به ۱۴۶۰ تومان برسد مرغ منجمد را براي حمايت از مصرف كننده از توليدكننده خريداري نموده و بعدا در بازار عرضه مي كنيم همانطور كه اكنون هيچ محدوديتي براي عرضه مرغ به قيمت ۱۴۹۰ تومان وجود ندارد.
محمود شهيري پارسا تفاوت ۱۵۰ توماني قيمت مرغ منجمد و گرم را منطقي مي داند و مي گويد: اگر بخواهيم افزايش قيمت مرغ گرم را ناشي از اجحاف مرغداران بدانيم منطقي نيست چراكه براساس آمار مو جود از اول فروردين تا ۹ مهرماه جاري تفاوت افزايش قيمت مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته كمتر از نيم درصد بوده درصورتي كه افزايش توليد ۵/۷ درصدي و افزايش قيمت كنجاله سويا و ذرت نسبت به مدت مشابه سال قبل در هر كيلوگرم ۱۴درصد بوده است. آيا مقصر مرغدار است؟!
وي مي افزايد: مشكلي براي عرضه مرغ منجمد وجود ندارد اما وزارت جهاد كشاورزي به هيچ وجه اختيار مرغ گرم را نداشته و اين مرغ متعلق به توليدكننده است و دولت تنها مجاز است مرغ منجمد را با نرخ ۱۴۶۰ تومان بخرد، مرغ گرم در اختيار ما نيست و متعلق به مردم بوده كه در بازارها عرضه مي شود.
شهيري پارسا وضعيت فعلي بازار را بسيار مطلوب و متعادل دانسته و مي گويد: با قيمت هاي كنوني هيچ اجحافي به توليدكننده و مصرف كننده نمي شود.
وزارت جهاد كشاورزي تحويل مرغ گرم را
افزايش دهد
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار با اشاره به اينكه تاكنون افزايش قيمتي را در اين مراكز شاهد نبوده ايم مي گويد: قيمت مرغ و تخم مرغ توسط وزارت بازرگاني تعيين و تامين كننده اين محصول وزارت جهاد كشاورزي است و سازمان ميادين يكي از شبكه هاي عرضه اين محصولات است كه تا اين لحظه افزايش قيمتي را در زمينه مرغ نداشته و مرغ گرم را به قيمت ۱۴۵۰ تومان و مرغ منجمد آماده را به قيمت ۱۴۹۰ تومان عرضه مي كند.
محمود صلاحي با اعلام آمادگي سازمان ميادين براي عرضه بيشتر مرغ گفت: مصرف كنندگان، بيشتر خواستار استفاده از مرغ گرم هستند و دستگاه هاي ذي ربط بايد تلاش كنند تا مرغ گرم بيشتري را بدون افزايش قيمت به سازمان ميادين ارايه نموده تا عرضه شود. معمولا ۲۰درصد مردم خواستار استفاده از مرغ منجمد بوده و ۸۰ درصد ترجيح مي دهند از مرغ گرم استفاده كنند.
وي افزود: اكنون روزانه ۱۰۰هزار كيلو مرغ گرم و منجمد در ميادين عرضه مي شود كه ۵۰ درصد آن مرغ گرم و ۵۰ درصد را مرغ منجمد تشكيل داده و قيمت ها نيز هيچ گونه افزايشي نداشته و مرغ را با همان قيمت هاي قبلي ۱۴۵۰ تومان براي مرغ گرم و ۱۴۹۰ تومان براي مرغ منجمد عرضه مي كنيم.
صلاحي مي افزايد: گرچه اكنون افزايش قيمتي را در مرغ منجمد و تازه در ميادين نداريم اما به دليل تفاوت زياد قيمت مرغ در بيرون از مراكز عرضه مستقيم به طور طبيعي مردم بيشتر براي خريد مرغ و تخم مرغ به سازمان ميادين مراجعه مي كنند كه بايد توسط وزارت جهاد كشاورزي براي عرضه مرغ پشتيباني شويم. در زمينه عرضه مرغ منجمد مشكلي وجود ندارد و بايد مرغ تازه بدون افزايش قيمت و با قيمت ارزان تر در ماه مبارك رمضان به ميادين تحويل شود.
قيمت مناسب مرغ براي توليدكننده
۱۷۵۰ تومان است
همچنين مديرعامل اتحاديه مرغداران افزايش تقاضا را موجب افزايش قيمت مرغ دانسته و قيمت هاي كنوني را متعادل مي داند و بر اين اساس قيمت موردتاييد توليدكنندگان را كيلويي ۱۷۵۰ تومان عنوان كرده است. محمد يوسفي در گفت وگو با مهر قيمت كنوني مرغ تازه در ميادين ميوه و تره بار را كيلويي ۱۴۵۰ تومان دانسته كه در گذشته ۱۴۳۰ تومان بوده است.
اما در شرايط موجود مرغ تازه در ميادين عرضه نشده و قيمت مرغ منجمد نيز ۱۴۹۰ تومان است.وي افزايش قيمت نهاده هاي توليد مانند كنجاله سويا و قيمت واكسن و افزايش ۱۵درصدي خريد تضميني ذرت داخلي را از عوامل افزايش قيمت تمام شده مرغ عنوان كرده است.

وزير صنايع به دنبال تصميم اخير دولت عنوان كرد:
صادرات سيمان با برگشت آن به سبد
كالاهاي حمايتي متوقف مي شود
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني اخيرا در شرايطي خبر بازگشت سيمان به سبد كالاهاي حمايتي را عنوان كرد كه بازار براي آزادسازي قيمت سيمان و ورود اين كالا به بورس فلزات آماده شده بود.
البته اين اقدام سيدمسعود ميركاظمي موردي است كه برخي از دست اندركاران بازار سيمان خواستار آن بودند، چنانچه عده اي از اين اشخاص برخلاف نظريه طرف مقابل كه ورود سيمان به بورس را عاملي براي جلوگيري از قاچاق اين كالا مي دانستند، اقدام فوق را راهي براي سودجويي و ايجاد رانت براي برخي تلقي مي كردند.
اين درحالي است كه وزير صنايع و معادن در تأييد اقدام اخير وزير بازرگاني در حاشيه بازديد از نمايشگاه صنعت، تصميم اخير را حمايت از مصرف كننده داخلي دانسته است.به گفته عليرضا طهماسبي در جهت حمايت از بازار داخلي، سيمان مجددا به سبد حمايتي بازگشته است كه اين اقدام جلوي صادرات اين محصول را نيز خواهد گرفت.
بازار بحراني تر مي شود
با وجود حمايت وزير صنايع از تصميم وزير بازرگاني انعكاس اين خبر منجر به واكنش هاي بعضا منفي در ميان دست اندركاران شده است. چنانچه مديرعامل سيمان فارس و خوزستان در اين باره به ايسنا گفته است كه اقدام فوق بازار اين محصول را بحراني تر مي كند و اجراي طرح هاي توسعه اي را متوقف مي كند. به گفته محمود پورخليل وضعيت اخير بستر رانت سازي را عميق تر خواهد كرد.
برگشت به عقب
همچنين يك عضو كميسيون صنايع و معادن در اين زمينه به فارس گفته است كه ورود دوباره سيمان به سبد كالاهاي حمايتي به منزله برگشت به عقب و شروع دوباره دلالي هاي گسترده در اين صنعت است. به گفته محمود حسين استكي، الزام دولت براي جلوگيري از صادرات سيمان نمي تواند براي واحدهاي بخش خصوصي لازم الاجرا باشد.

۷۰ درصد يارانه كشور در حوزه آرد پرداخت شده است
ايرنا : معاون  توسعه  بازرگاني  داخلي  وزارت  بازرگاني  گفت : طي  ۱۵ سال  گذشته  ۷۰درصد يارانه  پرداختي  در حوزه  اقتصاد مربوط به  گندم  و آرد بوده  است .
حسن  يونس  سينكي  ديروز در همايش  غني سازي  آرد در مشهد افزود: سهم  بالاي  يارانه  اين  بخش  در سبد اقتصادي  ما قابل  تداوم  و استمرار در آينده  نيست .
وي  با تأكيد بر حل  اين  مساله  افزود: هر چه  ديرتر به  حل  اين  مساله  اقدام  كنيم  بايد هزينه  بيشتري  بپردازيم .وي  اظهار داشت : امروز از ۴۰ هزار ميليارد ريال  يارانه  در حوزه  ۱۰ قلم  كالاي  اساسي ، ۱۸ هزار ميليارد ريال  آن فقط مربوط به  نان  و گندم  است .
وي  با اشاره  به  اينكه  ما در حوزه  نان  چه  به  لحاظ اجتماعي  و چه  اقتصادي  فرهنگ سازي  مناسب  و برنامه ريزي  صحيحي  نداشتيم ، گفت : امروز از سويي  سبد هزينه هاي  اقتصادي  مردم  توان  افزايش  قيمت  نان  را بيش  از اين  ندارد و از سويي  وضع  موجود در پرداخت  يارانه ها قابل  پرداخت  نيست .
سينكي  با بيان  اينكه  در حوزه  توليدكنندگان  نان  هم  دچار مشكلات  جدي  هستيم ، افزود:خروج  از وضع  موجود نيازمند يك  تحول  و تصميم گيري  بزرگ  است  كه  بايد روي  دهد و با توجه  به  اقتصادي  و اجتماعي  بودن  اين  امر، مشكلات  هرچه  زودتر رفع  شود.

عمليات اجرايي طرح آبرساني به كرمان آغاز شد
همزمان با سفر وزير نيرو به استان كرمان در روزهاي دوشنبه و سه شنبه ۱۱ و ۱۲ مهرماه سال جاري، چندين پروژه برق رساني و آبرساني در اين استان به بهره برداري مي رسد.
به گزارش وزارت نيرو، در اين سفر پست هاي شهرستان بردسير، بم ،۲ جيرفت ۲ و دولت آباد افتتاح شده و ۵ پست فوق توزيع ۱۳۲ كيلوولت توسعه مي يابد.
بنابراين گزارش، افزايش قدرت در پست ۲۳۰ به ۱۳۲ كيلوولت رفسنجان، راه اندازي خط ۲۳۰ كيلوولت نيروگاه كرمان - رفسنجان و برق رساني به ۱۰۱ روستا با جمعيت ۲۳۲۰ خانوار از ديگر پروژه هايي هستند كه در اين سفر به بهره برداري خواهند رسيد.
هزينه مجموع اين پروژه ها كه با هدف تامين برق شهرها و حومه ها، رفع افت ولتاژ و بهبود ولتاژ شبكه ها، تامين برق مورد نياز صنايع، متقاضيان جديد و چاههاي كشاورزي طراحي شده اند، ۲۳۰ ميليارد ريال است.
براساس اين گزارش، همچنين با حضور وزير نيرو، انحراف آب رودخانه آسياب جفته از مجموعه عمليات احداث سد مخزني بافت و عمليات اجرايي طرح آبرساني به شهر كرمان از قريه العرب كه يكي از مهم ترين طرح هاي زيربنايي آبرساني جنوب شرق كشور است، آغاز خواهد شد.

عرضه سهام دولتي در بورس متوقف شده است
گروه اقتصادي: تحولات رخداده در بازار اوراق بهادار تهران نگراني ها درمورد عدم تامين درآمد پيش بيني شده دولت در بودجه سال جاري از محل خصوصي سازي را دامن زده است.براي  آگاهي از شرايط موجود و واكنش سازمان خصوصي سازي به اين شرايط با عبدالله پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي سازي گفت وگو كرده ايم.
***
* در شرايط حاضر آيا پيش بيني فروش سهام در بودجه سال جاري قابل تحقق است؟
- شرايط بورس براي همه روشن و شاخص هاي آن مشخص است. در طول شش ماه و ده روزي كه از آغاز سال گذشته، شاخص كل بورس بيش از ۱۶درصد افت داشته است و اگر سهم تورم را در اين شش ماه به اين عدد اضافه كنيم به طور متوسط نزديك به ۲۵درصد ارزش سهام كاهش يافته است.بديهي است در چنين شرايطي نبايد توقع داشت كه شركت هاي سرمايه گذاري و سهامداران، سهام جديد خريداري كنند. سازمان خصوصي شرايط حاضر را شرايط مطلوبي براي واگذاري هاي عمده سهام مناسب نمي داند.
متاسفانه در چهارماه گذشته چيزي حدود ۲ ميليارد تومان سهام دولتي فروخته شده است. البته در دو ماه اول سال، ۸۳ ميليارد تومان فروخته شد و افت ميزان فروش سهام دولتي نيز ناشي از كاهش رونق بازار سهام است. باتوجه به اين كه در تير و مرداد امكان عرضه سهام  يكجا و بلوكي نيز به دليل برگزاري مجامع شركت ها ممكن نبوده است در شرايط حاضر كه امكان عرضه اين نوع سهام ها وجود دارد شرايط بازار به دليل افت شاخص ها مناسب نيست.اميدواريم در ۵ ماه آينده با تصميم گيري و سياست هايي كه اعمال مي شود شرايط بهتر و امكان عرضه سهام دولتي فراهم شود.
* تاكنون چه ميزان سهام فروخته شده و برنامه عرضه چه ميزان سهام دولتي را داريد؟
- از اول سال تاكنون ۸۵ ميليارد تومان سهام به فروش رفته و اگر تا پايان سال قرار باشد ۵۰۰ ميليارد تومان به حساب خزانه دولتي واريز كنيم بايد ۳ هزار ميليارد تومان سهم به فروش برسد.اين امر به اين دليل است كه سهام فروخته شده اگر بلوكي باشد ۳۰ تا ۴۰درصد آن نقدي دريافت مي شود و بقيه اقساطي دريافت خواهد شد. بنابراين قسمتي از فروش نقدي دريافت مي شود.
از فروش نقدي هم ۲۰ درصد به عنوان ماليات به حساب دولت واريز مي شود.
بنابراين در مجموع ۱۲ درصد از كل فروش سازمان خصوصي به حساب دولت واريز مي شود و ضرورت فروش ۳ هزار ميليارد تومان سهام براي واريز ۵۰۰ ميليارد تومان به حساب دولت به اين دليل است.
* به نظر شما چه ميزان سهام دولتي تا پايان سال به فروش مي رسد؟
- تا پايان سال عين ۲ تا ۳ هزار ميليارد تومان بايد به فروش برسد و ۳ هزار ميليارد تومان سهم آماده عرضه كرده ايم ولي اگر شرايط بازار آماده نباشد معلوم نيست پيش بيني ها محقق شود.
* آيا عرضه سهام به قيمت هاي پايين و قابل قبول تر براي بازار در دستور كار سازمان خصوصي سازي نيست؟
- سازمان ها و نهادهايي بر كار سازمان خصوصي سازي نظارت مي كنند و ما نيز همواره جانب احتياط را گرفته ايم و بالاترين قيمت ها را به هيات عالي واگذاري پيشنهاد داديم ولي در سال جاري اجازه كاهش قيمت ها را گرفته ايم.
ما قصد داريم در سال جاري قيمت ها را منطقي تر كنيم و به هر ميزان كه هيات عالي واگذاري اجازه بدهد ما نيز قيمت ها را كاهش خواهيم داد.
البته طبق آيين نامه براي قيمت ها كفي تعيين شده كه ما نمي توانيم از آن بيشتر قيمت ها را كاهش دهيم.البته همه علاقمنديم قيمت هاي مناسب سهام عرضه شود.
* آيا عرضه سهام دولتي به قيمت هاي مناسب به رونق بازار كمك نمي كند؟
- اگر بازار رونق بگيرد و قيمت هاي عرضه سهام دولتي منطقي باشد چنين رويدادي ممكن است و رونق مضاعف مي شود ولي مسئولان بورس بر اين باورند كه در زمان ركود عرضه سهام دولتي و سهام هاي عمده به كاهش قيمت ها و افت بيشتر شاخص ها منجر مي شود و به همين دليل به ما توصيه كرده اند كه عرضه سهام را متوقف كنيم.
البته ما اين توصيه را پذيرفته و عرضه سهام را متوقف كرده ايم ولي درصورت ادامه اين وضع بايد به حكم قانون سهام هاي آماده را عرضه كنيم.

قيمت طلا و ارز
نوع --فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۱۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۳۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۵۴
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۳۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۹۸


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |