يكشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۶
شهرهاي جهان
نروژ- اسلو
سينا خاكياني- اسلو پايتخت و بزرگترين شهر نروژ است؛ شهري ساكت و آرام كه در ميان ديگر شهرهاي اسكانديناوي، بي ترديد زيباترين است و گردشگرانش را كاملا راضي
نگه مي دارد. جمعيت اسلو براساس آخرين سرشماري هاي انجام شده، 529 هزارنفر است كه با احتساب حومه  آن به يك ميليون نفر مي رسد. وسعت شهر نيز با در نظر گرفتن حومه  آن، حداكثر به 115 كيلومتر مربع خواهد رسيد. پول رايج در اسلو همانند ديگر شهرهاي نروژ، كرون نروژ است كه به اختصار Nkr نوشته مي شود.آب و هواي اسلو به نسبت ديگر شهرهاي اسكانديناوي ملايم  تر است. تابستان ها در اين شهر تقريبا گرم است و زمستان هاي آن كاملا تاريك، اما با اين حال قابل تحمل است. ميانگين درجه حرارت هوا در تابستان، 20درجه سانتي گراد است كه البته در گرمترين  روزها به مرز 30 درجه سانتي گراد هم مي رسد. اگرچه اسلو با شمال نروژ كه تقريبا هيچ وقت خورشيد در آن غروب نمي كند فاصله زيادي دارد، اما با اين حال شب هاي تابستان در اين شهر هيچ وقت كاملا تاريك نيست و اين موضوع براي گردشگران اين شهر پديده جالبي ست. بر عكس اين موضوع در زمستان اتفاق مي افتد چرا كه در تمام طول اين فصل تقريبا هيچ وقت خورشيد در آسمان اسلو ديده نمي شود و اين وضعيت تا آغاز تغيير فصل ادامه پيدا مي كند. اسلو توسط كوه ها و تپه هاي سرسبزي احاطه شده است و رودخانه هاي كوچك و بزرگي درون آن جريان دارد. درون محدوده شهري اسلو تقريبا 40جزيره كوچك وجود دارد كه بزرگترين آنها با نام مالمويا شناخته شده و مساحت آن نيم كيلومتر مربع است. همچنين اسلو۳۴۳ درياچه هم دارد كه بزرگترين شان تقريبا 4كيلومتر مربع وسعت دارد و بخشي از آب آشاميدني مناطق غربي شهر از آن تامين مي شود. وسعت شهر اسلو باتوجه به جمعيتش و در مقايسه با ديگر شهرهاي اروپايي، بسيار زياد است. فضاهاي سبز و پارك هاي بسيار زيادي در اين شهر وجود دارد و اين مسئله باعث شده كه اسلو شهري سرسبز جلوه كند و هوايي تميز و دلپذير داشته باشد.
تاريخچه شهر
براساس مدارك تاريخي موجود در كشورهاي اسكانديناوي، اسلو در سال 1048 پس از ميلاد و توسط هارالد هاردراد بنا نهاد شده است، اما باستان شناسان بتازگي اجساد دفن شده اي را در اين شهر پيدا كرده اند كه نشان مي دهد قبل از سال 1000 ميلادي هم كساني در اين منطقه ساكن بوده اند. ريشه كلمه اسلو و علت نامگذاري آن براي اين شهر هنوز براي محققان مشخص نشده است. لو در زبان نروژي به معني بندر است، اما پيشوند اس  معاني بسيار زيادي دارد كه معبد، دهانه رودخانه و دامنه كوه از آن جمله اند. اسلو در سال 1299 و در دوران پادشاهي هاكن پنجم به عنوان پايتخت نروژ انتخاب شد. او اولين پادشاه نروژ بود كه به طور دائم در اين شهر اقامت كرد. تقريبا يك قرن بعد قدرت نروژ در مقايسه با متحد ديگرش دانمارك رو به كاهش گذاشت و بتدريج نقش مهم و اصلي اش را در اين اتحاد از دست داد، تا اينكه حتي پادشاه و ديگر اركان دولتي به كپنهاگ نقل مكان كردند. اين مسئله تا قرن ها بعد ادامه داشت و اثرات مخربي را در توسعه اين شهر به جاي گذاشت؛ از جمله اين اثرات ساخت دانشگاه اسلو در سال 1811 است، در حالي كه از سالها قبل نياز آن در اين شهر احساس مي شد. اسلو در سال 1624 و بر اثر آتش  سوزي كاملا از بين رفت. شهر جديد كمي دورتر از محل قبلي آن و توسط كريستين پنجم- پادشاه وقت نروژ- ساخته شد و از آن زمان به بعد نام اسلو به كريستيانا تغيير پيدا كرد تا اينكه اين شهر در سال 1925 نام سابقش را دوباره به دست آورد. در سال 1814 و بعد از اينكه اتحاد نروژ و دانمارك از هم پاشيده شد، كريستيانا دوباره به پايتخت اين كشور تبديل شد و توانست جايگاه سابقش را در تجارت و فرهنگ نروژ به دست بياورد.
ديدني ها
قلعه آكارشاس: اين قلعه قرون وسطايي در سال 1300 ميلادي ساخته شده و در سمت شرق بندرگاه شهر قرار دارد. اين قلعه در طول سالها مورد حملات مختلفي قرار گرفته و به همين خاطر چندين بار بازسازي شده است.اگر گشت و گذار كوتاهي در اين قلعه داشته باشيد،
سياه چال هاي مخوفي را در اطراف آن مي بينيد كه شاهزادگان رانده شده از دربار در آنها نگهداري مي شده اند. در طبقات بالاتر اين قلعه، اتاق ها و تالارهاي مجللي قرار دارد كه مخصوص اقامت خاندان سلطنتي نروژ بوده است. اسلو شهر كوچكي ست اما با اين حال ديدني هاي فراوني دارد. از جمله ديدني هاي اين شهر موزه هاي كم نظير و متعدد آن است، به طوري كه اسلو در ميان ديگر پايتخت هاي اروپايي، بالاترين سرانه موزه را داراست. از جمله موزه هاي مهم شهر اسلو مي توان به موزه ملي، موزه دريايي نروژ و موزه اسكي اين شهر اشاره كرد. اسلو در سال 1952 ميزبان بازي هاي المپيك زمستاني بوده و به همين خاطر اين موزه ديدني هاي زيادي براي علاقه مندان به اسكي دارد.
قلعه فردريكستن: اين قلعه پرابهت در منطقه هالدن در جنوب شرقي اسلو قراردارد و در سال 1661 ميلادي ساخته شده است. اين قلعه برج هاي زيبايي دارد كه گشت و گذار در آنها و در انبار مهمات و راهروهاي تو درتو و تاريك آن مي تواند تجربه اي فراموش نشدني باشد.
تالار شهر: اين تالار محل برگزاري مراسم سالانه جايزه صلح نوبل است. از ديگر ديدني هاي اسلو مي توان به قصر سلطنتي، ساختمان مجلس و موزه فرهنگ نروژ اشاره كرد.
حمل و نقل
فرودگاه بين المللي Gardermoen اسلو در 50كيلومتري مركز اين شهر قرار دارد. براي دسترسي به اين فرودگاه مي توانيد از اتوبوس هاي مستقيم مخصوص آن استفاده كنيد كه اين مسافت را 40دقيقه اي طي مي كنند. همچنين قطار سريع السير مخصوص فرودگاه هم هر 10دقيقه يك بار از ايستگاه مركزي شهر به سمت فرودگاه حركت مي كند. سرويس هاي دريايي منظمي بين اسلو و ديگر كشورهاي اسكانديناوي و اروپا از جمله آلمان و انگلستان برقرار بوده و سفر با آنها از جمله محبوب ترين راه هاي دسترسي به اسلو براي گردشگران است. مسافران اسلو از طريق راه آهن هم مي توانند به اين شهر دسترسي داشته باشند چرا كه اسلو از طريق اين خطوط به بسياري از شهرهاي اروپا ازجمله استكهلم، كپنهاگ، هامبورگ و لندن متصل شده است.

كره شمالي: كمك نمي خواهيم، خارجي ها بروند
بحران برنج در راه است
003624.jpg
احسان ابطحي
همزمان با فصل برداشت برنج در سرزمين هاي حاشيه درياي زرد، كره شمالي - اين سرزمين حاصلخيز حاشيه اين دريا - آماده است تا برداشت تاريخي محصول استراتژيك خود را آغاز كند.
بنابر اعلام خبرگزاري رسمي كره شمالي، همه مردم در اين كشور آماده اند تا به برداشت محصول برنج كمك كنند. همه امكانات فراهم شده است تا برداشت محصول حياتي برنج به بهترين شكل ممكن انجام شود. پس از يك دهه تامين نيازهاي غذايي كره شمالي به وسيله كمك هاي خارجي، كيم ايل سونگ ، رهبر كره شمالي سال 2005 ميلادي را سال كشاورزي نامگذاري كرده است.
همزمان با آغاز برداشت برنج و فعاليت شبانه روزي روستاييان و وسايل كشاورزي، دو اتوبوس حامل خبرنگاران از كره جنوبي راهي سرزمين شمالي شده اند تا با وجود ممنوعيت مصاحبه با كشاورزان، اين اتفاق را كه در يك جامعه امنيتي رخ مي دهد، پوشش دهند.
پس از بسيج همگاني در ماه ژوئن گذشته براي كاشت برنج، مقامات كره شمالي اكنون مي گويند كه محصولات غلات در كشورشان با رشدي
10 درصدي در مقايسه با سال گذشته همراه بوده است. همزمان با محو شدن خاطره كشته شدن
10 درصد از جمعيت 22 ميليون نفري كره شمالي بر اثر خشكسالي در يك دهه گذشته بنابر آمار رسمي سازمان هاي بين المللي مقامات رسمي اين كشور باتوجه به رشد توليد محصولات كشاورزي، قوانين جديدي براي دريافت كمك هاي خارجي و همچنين كارگران خارجي كه براي كمك در كره شمالي حضور دارند، وضع كرده اند. براساس نتايج نشست اخير در مورد كره شمالي كه در واشنگتن برگزار شد، بين يك تا 5/2 ميليون نفر در يك دهه گذشته بر اثر خشكسالي جان خود را از دست داده اند.
بنابر اعلام برنامه جهاني غذاي سازمان ملل متحد و بنابر قوانين جديد دولت كره شمالي، تا پايان سال جاري ميلادي، 90 درصد از كمك هاي غذايي مستقيم بايد تغيير يابد و همه كاركنان خارجي 12 گروه امدادي بايد اين كشور را ترك كنند. بنابر اعلام يكي ازمسئولان همين گروه ها، همه كاركنان خارجي بايد تا 31 دسامبر، كره شمالي را ترك كنند.
با اين حال مقامات رسمي كره شمالي اعلام كرده اند كه خواستار ادامه پروژه خصوصي كمك  رساني هستند، اما بر خروج اتباع خارجي تاكيد مي كنند و مي خواهند آنها به طور دائم در اين كشور حضور نداشته باشند و تنها گاهي براي نظارت بر چگونگي اجراي پروژه به
كره شمالي سفر كنند.
ديويد هيل ، نماينده كميسيون اروپايي در كره شمالي تاكيد مي كند كه حضور اتباع خارجي براي ادامه برنامه كمك هاي غذايي ضروري ست. وي تاكيد مي كند كه بودجه اي معادل 21 ميليون دلار، براي
۹ گروه از گروه هاي امداد در نظر گرفته شده است.
هيل تاكيد مي كند كه نياز اول ما حضور دائم نمايندگانمان براي نظارت بر اجراي كمك رساني ست. وي اضافه مي كند كه در حال رايزني با مقامات
كره شمالي براي حل و فصل اين موضوع است.
اما ريچارد رگان ، نماينده آمريكايي مجري برنامه جهاني غذا در كره شمالي با چالش ديگري مواجه است؛ تنظيم برنامه اي جديد كه به كمك رساني به 5/6 ميليون نفر منجر مي شود.
رگان تلاش مي كند تا برنامه اي جديد براي كمك رساني غذايي به مردم كره شمالي تنظيم كند. اين در حالي ست كه مقامات رسمي سازمان ملل اعلام كرده اند كه حتي با وجود ادامه برنامه فعلي، يك سوم مردم كره شمالي براي تامين غذاي موردنياز خود با مشكل مواجه هستند. به نظر مي رسد كه مسئولان گروه هاي امدادرساني بايد به فكر تنظيم برنامه اي مطابق خواسته هاي مقامات كره شمالي باشند.
ديويد هيل در دفاع از برنامه غذا براي كار كه خود آن را طراحي كرده است، مي گويد: اين برنامه به بناي زيرساخت ها كمك مي كند. وي تاكيد مي كند كه 19 كارخانه تامين غذا در كره شمالي، 2 هزار و
يكصد نفر را مشغول به كار كرده كه اكثر آنها را زنان تشكيل مي دهند. اين كارخانه ها به تامين غذاي موردنياز
كره شمالي از جمله ماكاروني، بيسكويت و مواد نوشيدني و غلات مي پردازند.
با اين همه سياست هاي كره شمالي در تابستان گذشته پس از يك سال بررسي، در عالي ترين سطح يعني در سطح كابينه، تغيير يافته است.
يكي ديگر از مسئولان گروه هاي امدادرساني در
كره شمالي مي گويد: مذاكرات با مقامات رسمي كره شمالي و سه كشور از پنج كشور مذاكره كننده با اين كشور براي پرونده هسته اي، يعني ايالات متحده، ژاپن و كره جنوبي ادامه دارد.
اين مقام تاكيد مي كند: پس از 10 سال، مقامات كره شمالي بدرستي به اين نتيجه رسيده اند كه بايد وابستگي خود را قطع كنند و به خودكفايي برسند، اما حتي با وجود افزايش 10 درصدي محصولات كشاورزي، اين كشور همچنان با كمبود 700 تا 800 هزار تن مواد غذايي موردنياز مواجه است.
در نيويورك، جان ايگلند ، يكي از مقامات سازمان ملل در امور امدادرساني به خبرنگاران گفت: توقف ناگهاني كمك هاي بشردوستانه تا پايان سال جاري ميلادي، مي تواند كره شمالي را با فاجعه اي بسيار وحشتناك مواجه كند و ميليون ها نفر را كه در اين كشور از اين محصولات استفاده مي كنند، در معرض خطري جدي قرار دهد .
سازمان متبوع جان ايگلند تخمين مي زند كه 7درصد مردم كره شمالي در گرسنگي به سر برده و 37 درصد از مردم اين كشور از سوء تغذيه مزمن رنج مي برند. بنابر آمار سازمان ملل، 40 درصد از كودكان اهل كره شمالي به دليل سوء تغذيه از رشد نامناسب رنج مي برند و 20 درصد آنان كمبود وزن دارند. ميانگين قد پسران هفت ساله در كره شمالي، 7 اينچ كوتاه تر از همسالان خود در كره جنوبي ست و وزن آنان هم 20 پوند سبك تر از همسالان جنوبي شان است.
در همين حال، معاون وزير خارجه كره شمالي در يك كنفرانس خبري در نيويورك گفت: به دليل افزايش ميزان توليد محصولات كشاورزي، اوضاع در اين كشور به نحو بسيار خوبي تغيير يافته است.
چو سوهون ، دليل ديگر قطع دريافت كمك هاي غذايي را تلاش 13 كشور بويژه ايالات متحده براي سياسي كردن كمك هاي بشردوستانه به واسطه ارتباط آن با حقوق بشر عنوان كرد .
اين در حالي ست كه پيش تر، جي لفكوتيز ، نماينده آمريكايي حقوق بشر در كره شمالي به دولت جورج بوش پيشنهاد كرده بود برنامه استفاده از كمك هاي غذايي براي تغيير سياست هاي پيونگ يانگ در زمينه حقوق بشر را مورد مطالعه قرار دهد.
يك گروه خصوصي درايالات متحده هم اخيرا به كميته آمريكايي موضوع حقوق بشر در كره شمالي در گزارشي تحت عنوان گرسنگي و حقوق بشر و سياست خشكسالي در كره شمالي نوشته بود كه نيمي از كمك هاي غذايي ارسالي به كره شمالي، به دست نيازمندان واقعي نمي رسد و مسئولان كره اي، آن را به فروش مي رسانند.
تغيير در برنامه دريافت كمك هاي غذايي در
كره شمالي، همزمان با برگزاري دهمين سالگرد سيل ويرانگر سال 1995 ميلادي انجام مي شود كه در پي آن دوره اي طولاني از قحطي و خشكسالي را با خود به همراه آورد. اين مراسم همه ساله در كره شمالي برگزار مي شود.

ديپلماسي ضعيف زرد
برنج عمده ترين محصول غذايي كشورهاي شرق و جنوب شرقي آسيا را تشكيل مي دهد. كره شمالي نيز از جمله كشورهايي است كه خوراك اصلي مردم آن از برنج و غلات تامين مي شود.پيشتر به دليل بروز خشكسالي و قحطي، اين كشور 10 درصد از كل جمعيت خود را از دست داده بود، از همين رو بود كه مسئولان اين كشور تلاش كردند تا با اجراي طرح هاي خوداتكايي، محصولات غذايي خود را در داخل كشور توليد كنند. همين عامل نيز سبب شد تا مسئولان پيونگ يانگ در ادامه طرح هاي عجيب و انزواگرايانه خود، از ادامه ورود كمك هاي خارجي به كشور جلوگيري كنند.

طرح جديد دولت اتيوپي براي فقرزدايي
003612.jpg
آرش نهاوندي- دولت اتيوپي در راستاي اجراي طرح هاي فقرزدايي، درصدد اعمال سياست هاي تشويقي جهت مهاجرت مردم به سرزمين هاي غيرمسكوني برآمده است. از همين رو يكي از گردشگران اجتماعي طي مصاحبه اي با يكي از مهاجران اتيوپيايي به بررسي طرح جديد دولت اين كشور پرداخته است.
آدما در حالي كه دختر يك ساله اش را در آغوش نگاه داشته، در خارج از كلبه خود در كنار همسرش نشسته است.با متوقف شدن باران هاي بي وقفه، اعضاي خانواده با لباس تابستاني در خانه رفت وآمد مي كنند و ديگر از اين نظر مشكل خاصي ندارند.آدما نيز مانند ساير اعضاي خانواده اش شلواري تابستاني پوشيده، اما كفش به پا ندارد و پا برهنه در محيط اطراف خانه قدم مي زند؛همين مسئله سبب شده كه گل و لاي ناشي از بارش باران هاي چند روز اخير تا قوزك هاي پاي وي را بپوشاند.
سرزمين جديد
دو روز از آديس آبابا در راه بوديم تا به منطقه محل سكونت آدما و خانواده اش برسيم.پس از رسيدن به دره سرسبز و خوش آب و هوايي كه در آن درختان موز به وفور يافت مي شود،  از كوه بالا رفتيم.در نهايت به شهرك گوم- گومتا كه با جاده اصلي نسبتا فاصله زيادي داشت، رسيديم.شهرك گوم-گومتا در دامنه كوه واقع شده، البته در بالادست و ارتفاعات نيز نشانه هايي از زندگي روستايي به چشم مي خورد.از جاده تا گوم-گومتا، با پاي پياده 20 دقيقه راه است، اما جاده منتهي به اين شهرك كه بر اثر بارندگي هاي اخير خيس شده بود، گام هاي ما به سوي گوم-گومتا را بسيار كند كرده بود؛ اين درحالي بود كه كفش و پاهايمان نيز آغشته به گل و لاي شده بود.
پس از تلاش مضاعف و يك ساعت راهپيمايي مداوم، عرق ريزان به مقصد رسيديم.
شهرك جديد
پس از ملاقات با آدما، متوجه شديم كه او از زندگي در مزرعه جديدش بسيار راضي به نظر مي رسد.او دو سال پيش، روستاي خود را كه در 15 كيلومتري گوم-گومتا واقع شده، به منظور ساخت كلبه اي چوبي ترك كرده است.
با ديدن بوته هاي ذرت كه ارتفاعشان حتي به بام كلبه نيز مي رسيد، شگفت زده شدم.آدما در اين لحظه گفت: ما خانواده بزرگي هستيم .
او افزود: مزرعه ما در روستا بسيار كوچك بود و من خواهران و برادران زيادي داشتم، در نتيجه درآمد ناشي از فروش محصولات زراعي، كفاف مخارجمان را نمي داد؛ از همين روست كه به همراه همسر و فرزندانم به اين منطقه آمديم .او در توجيه وضعيت كشاورزي در گوم-گومتا گفت: سال گذشته 600 كيلوگرم محصول زراعي برداشت كرديم و هر چه زمان بيشتر مي گذرد، وضعيت كشت و برداشت محصولات كشاورزي بهتر مي شود .
خانواده هايي نظير خانواده آدما را مي توان به وفور در سراسر اتيوپي يافت.از اين ميان آدما و امثال وي از خوش شانس ترين افراد هستند كه توانسته اند با رها كردن خانواده خويش و مهاجرت به سرزميني جديد، آينده بهتري را براي خود رقم بزنند.وضعيت براي سايرين قدري فرق مي كند، زيرا آنها ناگزيرند براي ارتقاي وضعيت معيشتي خود صدها كيلومتر از زادگاه خويش دور شوند.دولت اتيوپي نيز مهاجرت روستاييان از زمين هاي آبا و اجدادي خويش به سمت زمين هاي غيرمسكوني را از بهترين راهكارهاي فقرزدايي مي داند.اما زمين دراتيوپي- اين سرزمين داراي 3 هزار سال تمدن- امروزه ديگر از وضع خوبي برخوردار نيست و نمي توان با گاو آهن بسياري از اين زمين هاي متروك را احيا كرد.يكي ديگر از مشكلات، تقسيم بندي بيش از حد زمين هاست؛از همين روست كه بسياري از خانواده ها كه در زمين هاي كوچك فعاليت مي كنند، نمي توانند مخارج روزانه خود را تامين كنند.
امروزه 3 تا 5 ميليون اتيوپيايي از سير كردن شكم فرزندانشان عاجزند، زيرا كشاورزي اتيوپي رو به انحطاط نهاده و تنها اميد براي احياي زمين هاي مرده، اجراي طرح هاي جديد دولت است؛ البته اين طرح نيز در صورت
سيستماتيك نبودن نتايج مطلوبي را به همراه نخواهد آورد.

پيشخوان
003618.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر وعكس اول خود را به حمله شبه نظاميان چچني به شهر نالچيك در جمهوري كاباردينو بالكار اختصاص داده است.
برپايه گزارش هاي اوليه، مردان مسلح موفق شدند طي حملاتي هماهنگ ساختمان ها و ادارات دولتي را به تصرف خود درآورند. در پي اين حملات، نيروهاي امنيتي روسيه به همراه نيروهاي ارتش و واحدهاي وزارت كشور سرانجام يك پليس را از بند شبه نظاميان خارج كرده و پنج گروگان ديگر را نجات دادند.
003672.jpg
شانگهاي ديلي
روزنامه انگليسي زبان شانگهاي ديلي چاپ چين نيز موضوع پرتاب موفقيت آميز سفينه چيني به فضا را براي عنوان خبر وعكس اول خود برگزيده است. چين براي دومين بار با موفقيت سفينه اي را با دوسرنشين به فضا فرستاد. پرتاب اين سفينه از پايگاهي در صحراي گويي به طور زنده از شبكه تلويزيوني چين پخش شد. در اين برنامه تصاويري از يك دوربين كه بر بدنه سفينه نصب شده نيز نمايش داده شد.
003678.jpg
ديلي استار
روزنامه ديلي استار خبر و عكس اول خود را به تشييع جنازه غازي كنعان، وزير كشور سوريه اختصاص داده است . مقام هاي دولت سوريه در اين رابطه اعلام كرده اند كه تحقيقاتي درباره مرگ غازي كنعان، وزير كشور كه درنخستين ساعت روز چهارشنبه در دفتر كارش خودكشي كرد را آغاز كرده اند. غازي كنعان به فاصله كوتاهي پيش از مرگش با يك ايستگاه راديويي در لبنان تماس گرفت و به گفته خود آخرين بيانيه اش را صادر كرد.
003630.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو چاپ اسپانيا خبر اول خود را به اجلاس سالامانكا و حمايت كشورهاي شركت كننده در اين نشست از مواضع كوبا در برابر ايالات متحده آمريكا اختصاص داده است. براي اولين بار در اجلاس ياد شده، تمام كشورهاي اسپانيايي زبان آمريكاي جنوبي، خواستار پايان دادن به تحريم هاي آمريكا عليه كوبا شدند.
كشورهاي عضو اين اجلاس همچنين طي درخواستي غيرمترقبه، استرداد يكي از فعالان ضد كاسترو كه متهم به دخالت در انفجار هواپيماي كوبايي در سال 1976 نيز هست را خواستار شدند.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |