يكشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۶
كتابي با خط ميخي كشف شده كه احتمال جعلي بودنش زياد است
قاچاقچيان، ميراث خلق مي كنند
003615.jpg
مثل هميشه خبر دزديده شدن آثار باستاني از پليس رسيد. اعلام شد 24 قطعه گرانبهاي باستاني در باغ  فيض تهران كشف شده و پليس تهران قاچاقچيان را دستگير كرده است. ميان اين آثار كشف شده، يكي هم كتابي 8 صفحه اي از طلاست كه با خط ميخي نوشته شده است؛ كتابي منحصر به فرد و عجيب.
كتاب جعلي؟
انگار در دنياي ايران شناسي و باستان شناسي به يك روال عادي تبديل شده كه هر چند وقت يك بار يك اثر تاريخي جديد كه خيلي عجيب و خيره كننده باشد، پيدا شود.
در چنين شرايطي معمولا اين موضوع مي شود نقل محافل مردم؛ از تحصيلكردگان گرفته تا وطن پرستان و بقيه. بعد از مدتي هم مشخص مي شود تقلبي و جعلي بوده. كارشناسان باستان شناسي هم در چنين وضعيتي بارها اعلام كرده اند كه اين كشف جديد را نمي شود باور كرد و براي حرف هايشان هم سند و مدرك علمي دارند.
حالا حكايت اين كتاب مطلاست. گذشته از اينكه تا به حال چيزي شبيه به اين اثر پيدا نشده، تا به حال حتي يك نمونه اثر هم پيدا نشده كه خط ميخي روي چيزي غير از سنگ يا گل نوشته شده باشد.
اصولا نوشتن روي ورقه طلا بي سابقه است. نكته ديگري كه ايران شناسان و باستان شناسان روي آن تكيه مي كنند، اين است كه اين اثر به شكل كتاب است؛ يك كتاب صحافي شده!
يكي از دانشجويان دكتراي تاريخ با گرايش زبان هاي باستاني در اين زمينه نوشته است: جاعل ناشي، حتي سعي نكرده كمي به تاريخچه كتاب و صحافي مراجعه كند و ببيند كتاب به صورتي كه امروزه در دست است، تا قبل از قرن سوم ميلادي اصلا وجود نداشته. كتاب هاي دوران باستان به صورت طومار بودند، نه صحافي شده، بخصوص با مفتول فلزي! احتمالا بزودي يكي از استادهاي زبان هاي ايراني متن اين كتاب را مي خواند و نشان مي دهد كه جعلي ست .
شاهزاده خانم جعلي
اين طور جعل كردن ها، اما سابقه طولاني دارد. هنوز چهار سال پيش را يادمان نرفته كه قضيه شاهزاده خانم هخامنشي موميايي شده لو رفت.
اوايل آبان سال 79، پليس ايالتي بلوچستان پاكستان درخصوص فروش جسد موميايي دختر شاهزاده هخامنشي در خانه يكي از مسئولان سرشناس اين ايالت، اطلاعاتي به دست آورد. با اين اطلاعات بلافاصله پليس پاكستان در قالب چند اكيپ، خانه ملك محمدريگي را تحت نظر گرفته و پس از ورود به خانه وي با يك جسد موميايي كه گفته مي شد به يك شاهزاده ايراني كه در دوران هخامنشي زندگي مي كرده، تعلق دارد، روبه رو شد.
پليس پاكستان پس از كشف اين جسد، تحقيقات ويژه اي را آغاز كرد. در اين تحقيقات چند نفر از قاچاقچيان دستگير شده و در بازجويي ها ادعا كردند: جسد 2هزار و 500 سال قدمت دارد و به دختر يكي از پادشاهان مصري تعلق دارد كه در دوران هخامنشي به عقد يك شاهزاده ايراني درآمده و پس از مرگ، طبق سنت مصري ها در ايران، موميايي شده است.
باستان شناسان پاكستاني در بررسي هاي خود اعلام كردند كه خطوط منقوش روي اين جسد، ميخي ست و جسد به شيوه مصري ها موميايي نشده است. سردار ملك محمدريگي كه از سران قبايل بلوچستان پاكستان است، در ادامه تحقيقات به ماموران گفت: قرار بود اين جسد را به قيمت 600 ميليون روپيه (10 ميليون دلار) به قاچاقچيان عتيقه بفروشد .
در حالي كه كارشناسان ميراث فرهنگي پاكستان تحقيقات ويژه اي را درخصوص قدمت اين جسد و ارزش آن آغاز كرده بودند، كارشناسان و باستان شناسان ايراني با بررسي فيلم ويدئويي جسد موميايي شده، اعلام كردند: جسد موميايي شاهزاده ايراني قلابي ست .
كارشناسان و متخصصان ايراني خط ميخي كه فيلم ويديوئي مربوط به آن را پليس پاكستان در اختيار ايران قرار داده بود، اعلام كردند كه در خطوط ميخي، جسد، خود را دختر خشايارشا معرفي كرده، ولي درخصوص اصالت اين جسد بايد احتياط كرد.
بررسي نوشته هاي روي تابوت نشان داد كه زمان مرگ مربوط به پنجم ماه انامك بوده و جسد از اهورامزدا ياد كرده است.
جسد موميايي شاهزاده ايراني كه درون يك پارچه مومي قهوه اي رنگ و تابوتي چوبي قرار داشت، داراي يك تاج طلايي، رونماي طلايي و سينه بند طلايي ست و خود را رودگونه دختر خشايارشا معرفي كرده است و 21 سال دارد.
هيات ايراني پس از اقامت يك هفته اي در پاكستان در بازگشت به ايران اعلام كرد: جسد موميايي تقلبي ست. جسد موم اندود است و جاعلان براي نشان دادن كهنگي جسد، سوختگي هايي را ايجاد كرده اند .
كارشناسان ايراني اضافه كردند: سي تي اسكن از جسد نشان مي دهد كه اين دختر ايراني 21 ساله است كه پس از به قتل رسيدن، قاچاقچيان تمام امعا و احشا و مغز وي را كه احتمال فساد داشته، خارج كرده اند و به جاي آن از يك پودر سفيدرنگ استفاده كرده اند و زمان فوت او به 15 ماه پيش از آن زمان مي رسد و علت مرگ وي نيز فشردگي چندمهره پشت او گزارش شده است .
پليس پاكستان پس از اعلام نظر كارشناسان تحقيقات ديگري را از سردار ملك محمدريگي و چند قاچاقچي دستگير شده ديگر آغاز كرد.
سردار ريگي كه مي دانست راز تقلبي بودن جسد موميايي روشن شده، در بازجويي ها به پليس گفت: به علت نفوذ و ارتباطي كه در ايالت بلوچستان و در ميان قبايل ديگر داشتم از طريق چند قاچاقچي كه هميشه با من در ارتباط هستند اطلاع يافتم يك گروه چند نفره از قاچاقچيان توانسته اند يك دختر ايراني را در ايلات سيستان و بلوچستان ايران به قتل برسانند. سردسته قاچاقچيان به من گفته بود كه در مهر ماه سال 78 دختري را در بلوچستان ايران به قتل رسانده ام و چند نفر از ما با توجه به اطلاعات ويژه اي كه در مورد هخامنشيان داشته ايم، روي اين جسد كار كرده و حالا نيز مي خواهيم آن را به فروش برسانيم .
وي ادامه داد: آن قاچاقچي از من خواست با توجه به نفوذ و ارتباطي كه دارم در به فروش رساندن جسد، آنان را كمك كرده و خودم نيز سهمي از آن را بردارم .
يكي از شبهه هايي كه آن زمان مطرح شد، اين بود كه اگر موميايي كردن مرسوم بوده، چطور است كه داريوش و خشايارشا و بقيه خودشان را موميايي نكرده اند.فرهنگ باستاني ايران  زمين مظلوم است؛ آنقدر كه سودجويان و قاچاقچيان، فعال ترين آدم هاي اين حوزه هستند. شايد بهتر باشد براي جلوگيري از چنين اتفاق هايي به ميراث فرهنگي و ميراث معنوي كشور بيشتر از اينها بها داده شود.

پرسوناژ
هارولد پينتر
003639.jpg
سرانجام بعد از ماه ها بحث و گفت وگو، با دو هفته تاخير، نام  هارولد پينتر خيا ط زاده يهودي به عنوان برنده جايزه نوبل اعلام شد. خوب كمي غير منتظره بود كه باوجود نويسندگاني چون اسماعيل كاداره، آدونيس و آسيه جبار، كميته بررسي به هارولدپينتر - شاعر ضدجنگ- راي بدهد. حتي يكي از اعضاي كميته به خاطر وي از سمت خود استعفا داد اما هرچه بود برنده جايزه نوبل ادبيات پينتر بود. هارولد در دهم اكتبر سال 1930 در شرق لندن به دنيا آمد. پدرش يك خياط بود. او در سال 1984 وارد آكادمي رويال هنرهاي نمايشي شد و سپس به عنوان بازيگر به يك گروه تئاتر تجربي پيوست و در تورهايي در سراسر انگليس و ايرلند شركت كرد. او هرگز به دانشگاه نرفت و از محيط آموزشي متنفر بود. از آن روزها مي گويد: بازيگري تنها تجربه اي بودكه داشتم. من به دانشگاه نرفتم، در 16سالگي مدرسه را رها كردم. بسيار پرجنب و جوش و بي قرار بودم . تنها چيزي كه در مدرسه او را جذب مي كرد زبان انگليسي و ادبيات بود اما هارولد زبان لاتين بلد نبود و بنابراين نمي توانست به دانشگاه برود. فقط به دو مدرسه نمايش رفتم اما تحصيل را به طور جدي دنبال نكردم. من همواره درگير احساساتم هستم . هارولد پس از ازدواج با همسرش ويوين مرچنت كه يك هنر پيشه تئاتر بود نوشتن نمايشنامه، شعر، داستان كوتاه، تك گويي و رمان خودزندگينامه با نام كوتوله ها را شروع كرد؛ اين رمان بعد از 34سال منتشر شد.
او همواره آثار همينگوي، داستايوسكي، جويس، هنري ميلر و كافكا را مطالعه مي كرد و نمايشنامه هاي برشت را هم مي خواند. در سال 1957 دو نمايشنامه تك پرده اي با نام هاي اتاق و مستخدم لال را تمام كرد و پس از آن نمايشنامه بلند ميهماني جشن تولد را نوشت.
پينتر يكي از مشهورترين نمايشنامه نويسان حال حاضر دنياست. از آثار او مي توان به چشم انداز، سكوت، ضيافت، روزگار گذشته، بازگشت به خانه، آسايشگاه و تك گويي اشاره كرد. هارولد پينتر چندي قبل در سن 75 سالگي اعلام كرد كه براي هميشه نمايشنامه نويسي را كنار گذاشته و از اين پس فقط شعر مي نويسد.
هارولد بعد از مدتي در گفت  وگويي با روزنامه ساندي تايمز اعلام كرد كه تصميمش براي كنار گذاشتن نمايشنامه نويسي چندان سفت و سخت هم نبوده و شايد بزودي چيزهايي بنويسد.

جورج كلوني
003636.jpg
فيلم سياه و سفيد جورج كلوني با نام شب به خير و موفق باشي به ماجراي واقعي گوينده اخبار شبكه سي.بي.اس، ادوارد آر مارو مي پردازد كه در سال 1954 و در زماني كه سناتور جوزف مك كارتي به بهانه مبارزه با رواج كمونيسم داشت هنرمندان را ممنوع الفعاليت مي كرد، جرات كرد عليه او برنامه بسازد و رسوايش كند. او با اين فيلم بار ديگر به مركز توجه ها بازگشته است.
درباره گذشته اين چهره بايد گفت كه كلوني بعد از موفقيت در سريال ER، مورد توجه رابرت رودريگز و كوئنتين تارانتينو قرار گرفت و نقش اصلي فيلم از شام تا بام را به دست آورد كه با موفقيت فراتر از انتظارش، راه را براي پيشرفت او در سينما هموار كرد. فيلم هاي بعدي او همه موفق بوده اند و حتي استثنايي مثل بتمن و رابين را هم نمي توان به حساب اشتباه او در انتخاب گذاشت. كلوني با يك روز خوب ، صلح ساز ، بچه هاي جاسوس و دسته يازده}، دوازده نفره اوشن گيشه را فتح كرد و در كنار آنها با خط قرمز باريك ، سه شاه و توفان كامل نشان داد از پذيرفتن نقش هاي متفاوت يا فيلم هاي غير تجاري هم ترسي ندارد. او توانست با برادران كوئن روابط حسنه اي برقرار كند و در دو فيلم مهم آنها نقش اصلي را داشته باشد.
اما بزرگترين و هوشمندانه ترين قدم كلوني و اثبات قطعي زرنگي او، شريك شدن با استيون سودربرگ بود. كلوني در زماني كه سودربرگ زمين خورده بود و هنوز اوج گيري مجددش را شروع نكرده بود با او همراه شد. خارج از ديد با بازي كلوني و به كارگرداني سودربرگ، يكي از اولين قدم هاي سودربرگ در احياي حرفه اش بود و براي هر دو نفر موفقيت زيادي كسب كرد. كلوني بعد از آن در سولاريس و دو فيلم دسته اوشن هم در برابر دوربين سودربرگ قرار گرفته است.
كلوني به رغم اينكه با شركت تهيه فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني كه تاسيس كرده، اختيار كار خود را به دست گرفته، اما باز هم راضي نبود و مي خواست خودش كارگرداني كند. او در سال 2002 نخستين فيلمش با نام اعترافات يك ذهن خطرناك را كارگرداني كرد كه مورد توجه انجمن ملي نقد و انجمن منتقدان فيلم شيكاگو قرار گرفت و نامزد دريافت شير طلايي جشنواره برلين بود. اين تجربه براي او به قدري خوشايند بود كه نه تنها دومين فيلمش را ساخت، بلكه اين بار در نوشتن فيملنامه هم مشاركت داشته است. كلوني سعي كرده تا حد امكان در فيلمش به واقعيت وفادار باشد و مدعي ست كه هدفش فقط ايجاد بحث و ارائه نظري جديد بوده است. اما از آنجايي كه سناتور مك كارتي مظهر خفقان و سانسور دولتي ست و ديدگاه هايش نزديكي زيادي به سياست هاي رئيس جمهوري فعلي ايالات متحده دارد، شب به خير و موفق باشي به عنوان يك فيلم ضد جورج بوشي هم مطرح شده است.
به همين خاطر و از همين حالا در ايالات متحده، عده اي از راستگراهاي افراطي، شروع به تبليغ عليه كلوني _ كه در انتخابات قبل هم حامي سناتور جان كري بود كرده اند و سعي در احياي آبروي از دست رفته سناتور مك كارتي دارند. به هر حال در كنار اين جنجال هاي سياسي، نمايش دومين تجربه كارگرداني جورج كلوني در جشنواره ونيز با استقبال بسيار خوبي روبه رو شد. كلوني بعد از فتح قله هاي بازيگري، حالا در راه تبديل شدن به يكي از بهترين كارگردان هاي ايالات متحده است.

ما...خدا و اهل بيت
تازيانه بر خود ...
003660.jpg
سيد محمد سادات اخوي
يك
نزديك افطار ، در يكي از خيابان هاي تهران مي رفتيم و راننده خودرو همگاني با استناد به شلوغي يك نانوايي، مردم را مسخره مي كرد و رو به ما- كه مسافران او بوديم- ادعا مي كرد كه آدم هاي توي صف نانوايي، روزه نيستند و مدت هاست كه مردم، عقيده اي به اين مفاهيم ندارند. مرد بسيار متشرعي كه كنارم نشسته بود، زن و شوهر جواني را كه در رديف جلو نشسته بودند و پوشش بسيار نامناسبي داشتند نشانم داد و با پوزخند، به ريش راننده خنديد كه: عجب حرفي را به چه كساني مي گويد! . هنوز اشاره اش تمام نشده بود كه دوست يا نامزد خانم، گفت: ببين آقا!... هر چيز كهنه بشود، اعتقاد مردم، نمي شود . راننده هم كم نياورد و با تمسخري پنهان ادامه داد: خود شما روزه اي؟ . مرد جوان، دهان خشكش را باز كرد و سرش را به تاييد تكان داد. مرد متشرع، نگاهي به من كرد و با درك اوضاع، لبخند شرمگيني زد و دستش را روي شانه جوان گذاشت و گفت: آقاجان! شرمنده ام... من درباره شما بد قضاوت كردم. ... . باز هم تكرار مي كنم: ما آدميم.
دو
براي من، هميشه اين پرسش مطرح بود كه چگونه مي شود پس از مدتي، محفل هاي ديني اي كه مشغول حفظ جنبه حسي معارف اهل بيت اند، اغلب با درگيري و دردسر چند شاخه مي شوند ؟... ابتدا تلاش كردم با پيشينه اعتقادي، همه را به تقدير و خوبي زيادشدن پرچم اهل بيت و مسائلي شبيه اين ها ربط دهم، اما مشاهده اخلاص خادمان كهن سال اهل بيت ، نگذاشت كه خودم را با توجيه، قانع كنم و انشعاب هاي جديدي ها را بپذيرم. بررسي ميداني را شروع كردم و با آدم هاي گوناگون گفت وگو كردم و فهميدم كه گير كار در جا به جايي وسيله و هدف است. همان كه سبب مي شود عزاداران اهل بيت، تا نيمه شب، مشغول سنت مستحب عزاداري باشند و فردايش، حكم واجب نماز صبح شان را اجرا نكنند. همان كه نگذاشت هنگامي كه سيد بزرگوار، آيت ا... العظمي بروجردي حكم شرعي صادر كرد و از سردسته هاي عزا خواست كه در محرم، زَلَم زيمبوهاي اضافه را حذف كنند، قبول نكردند و حتا پاسخ دادند كه: 364 روز سال، مقلد آقاييم و يك روز عاشورا، به روش خود مان عمل مي كنيم !... فكر مي كنم يك جاي كار، گير دارد كه آدم ها پس از يك عمر دم زدن از اهل بيت، نه رفتارشان شبيه اهل بيت مي شود و نه درد راستين آنان را - بيرون بردن مردم از جهل- مي فهمند. از همه چيز بدتر اين است كه وقتي همه انجمادها و تندروي ها زير پرچم اسم اهل بيت رخ مي دهد، به كلام دردآلود امام صادق(ع) مي رسيم كه فرمود: مايه سربلندي ما باشيد، نه سرافكندگي ما .
سه
ما، مي ترسيم؛ از تغيير ، نه!... از اينكه در مسير تغيير، متوجه بشويم كه تا حالا را اشتباه كرده ايم ... و هر كس، هر قدر مغرورتر باشد، اين ترس را بيش تر حس مي كند. دنياي امروز در كشف و اختراع و پيشرفت، آن قدر شتاب دارد كه گاهي هنوز يك خبر علمي يا پزشكي را درست نفهميده ايم كه خبر بعدي مي رسد. به شتاب پيشرفت نرم افزارها دقت كنيد!... به همين اندازه، شيوه هاي دريافت از دين نيز گسترش پيدا مي كند. به همين اندازه، شكل اجراي آداب مستحب ديني هم تغيير كرده است؟... در اين راه، انديشمندان بسياري وارد پژوهش و نظر شده اند. اما گاهي انتقادهايي كه از شيوه هاي سنتي مذهبي بودن مي شود، مانند اين است كه با هدف بيدار كردن آدمي خوابيده، به جاي تكان دادن ، از گلوله استفاده كنيم!... بعضي از انتقادهاي دلسوزانه، مردمي را كه سالها با شيوه اي- درست يا اشتباه - مانوس شده اند، مي ترسانند. البته در خرافات و باورهاي بي ربط و سخيفي كه متاسفانه رو به زيادي اند، مدارا پذيرفته نيست؛ كه اگر بود، رسول اكرم(ص) چنين مي كرد.
چهار
انگار بعضي از وقت ها، تعارف مي كنيم و يادمان مي رود كه مولايان معصوم ما، نمونه هاي كامل انديشيدن، زيبايي شناسي و پرهيز از سنت هاي بي ربط و بي معنا بوده اند. براي همين هم به جاي تحليل و ريشه يابي نمادهاي مذهبي(نه ديني) و حذف شجاعانه نمادهاي دروغي يا بيهوده، تلاش مي كنيم با ربط دادن شان به اسم يا آيين اهل بيت، حضورشان را به زور، لازم و به اندازه خود اهل بيت مقدس بدانيم. كاش اين همه انرژي و تلاش، براي به روز شدن آيين هاي مذهبي مي   شد؛ آن هم نه به شكل كنوني كه شيوه آيين هاي جشن و سوگ غرب را به شكل ناقص، برداشت مي كنيم و با ريخت ايراني و اسلامي، تركيب مي كنيم. درست شبيه اينكه كسي، لباسي فاخر از قرن اول هجري را بپوشد و سوار الگانس شود! مردم فكر مي كنند يا بازي گر است يا ديوانه.
مي دانيد چرا برخي از بزرگان، بر منبر يا در محفل، از گفتن حقيقت ها پرهيز مي كنند؟... نگران عام يا خاص مردم نيستند؛ نگران آدم هاي عوام  اند. بيم دارند كه مسئله يا شبهه اي را براي انديشيدن مطرح كنند و مخاطبان، به جاي تفكر، عادت شان را -كه به مرور زمان، رنگ دين گرفته- در خطر ببينند و واكنشي تند نشان دهند... يا بعضي از آدم ها، نفهمند كه پاي نوآوري ديني در ميان است و همه چيز را يك جا، رد كنند. ماجراي حكم قمه زني را كه رهبر معظم انقلاب مطرح كردند، در ياد داريد؟... پس از يك دهه، انگار هنوز همان واكنش ها را مي بينيم. فكر مي كنم لازم است كسي بيايد كه مردم، يا از او شرم تكفير داشته باشند يا آن قدر به او مطمئن باشند كه نتوانند روي حرفش حرف بزنند.
پنج
از آدمي كه مدام دعاي عهد را مي خواند تا كسي كه دين ندارد، اما از بي عدالتي رنج مي كشد، منتظر قيام منجي موعود  اند. از دعاي ندبه، دعاي عهد و زيارت آل ياسين كه مخاطب شان حضرت صاحب الزمان(ع) است، مي فهميم كه ظهور امام زمان(ع)، براي زنده كردن قلب هاي مرده و اصلاح دريافت هاي ديني منجمد است. ببينيد حضرت امير(ع) ، چه محكم و بي تعارف گفته است: فرزندان تان را مانند خودتان تربيت نكنيد... آنان، فرزندان زمان خودشان اند . نتيجه طبيعي اين جمله و آمدن زمان در ادامه اسم امام ، اين است كه بنا نيست مولا امام زمان(ع)، ظهور كند و فقط آداب گذشتگان را تكرار كند (كه خودمان، دست و پا شكسته، مي دانيم)؛ قرار است راهنماي ما در تطبيق دين داري و جهان امروز باشد... روايت ها ثابت مي كنند كه سنت هاي گذشته را نه با سليقه يك گروه يا يك شخص، با شيوه رسول اكرم(ص) اجرا مي كند؛ البته روشن است كه ما هم وقتي عادت هايمان به خطر بيفتند، كوتاه نخواهيم آمد و حتا مقابل امام هم خواهيم ايستاد. بهترين مان، شايد شرم كنند و فقط با امام، مناظره(!) كنند؛ اما عوام، حتمي به روي امام، شمشير هم خواهند كشيد... . براي همين است كه در دعاهاي فرج، از خدا مي خواهيم امام(ع) را از شر آدم هاي نادان حفظ كند. در دعاي افتتاح كه سفارش شده در شب هاي ماه رمضان خوانده شود نيز مي گوييم: خدايا!... به دست امام زمان، حقيقت دين پيامبر را آشكار كن(يعني رفتارهاي ما، تا آن زمان، باز هم از اصل حقيقت، دورتر مي شود!)... تا هيچ حقيقتي از ترس مردم، پنهان نماند... . بخش دوم نشان مي دهد حالا هم حقيقت هايي از ترس ناداني عوام، پنهان مانده است.
فردا، درد دل را ادامه خواهيم داد.

فرهنگسراها
فرهنگسراي بانو: نمايشگاه نقاشي نور، سايه، حركت با هنرمندي ايرج خان باباپور و معصومه صيقلاني در نگارخانه فرهنگسراي بانو در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
در اين نمايشگاه كه هشتمين فعاليت مشترك اين دو هنرمند است، آنها آسمان را در شكل هاي مختلف دستمايه اصلي آثار خود قرار داده اند.
اغلب آثار به نمايش درآمده اين دو هنرمند، در اين نمايشگاه در ابعاد مختلف با تكنيك رنگ روغن در سبك هاي رئال و سورئال به نمايش گذاشته شده است.
ايرج خان باباپور درباره آثار به نمايش درآمده اين نمايشگاه گفت: معمولا در خلق آثار هنري، آسمان به عنوان پيش زمينه مورد استفاده قرار مي گيرد، اما ما سعي كرديم كه آسمان را به عنوان يك سوژه اصلي متمايز با ساير عناصر در آثار خود به كار گيريم .
كتابخانه اختصاصي كودكان گشايش يافت: كتابخانه اي ويژه كودكان 4 تا 11 ساله با بيش از يكهزار و 300 جلد كتاب از مهرماه امسال در فرهنگسراي بهمن گشايش يافته است.
به گزارش مهر، مدير كتابخانه شهيدفهميده و كتابخانه كودكان، هدف از راه اندازي اين كتابخانه را تشويق و ترغيب هرچه بيشتر كودكان به مطالعه كتاب هاي غيردرسي عنوان كرد و افزود: اين كتابخانه به شيوه اي طراحي و در مكاني بنا شده كه كودكاني كه به همراه والدين خود به كتابخانه شهيدفهميده مراجعه مي كنند، بتوانند براحتي و بدون خارج شدن از محيط كتابخانه به كتاب هاي موردعلاقه خود دسترسي داشته باشند .
وي اضافه كرد: پس از بررسي و كارشناسي هاي متعدد، يكهزار و 300 جلد كتاب با موضوعات علمي، شعر، داستان، هنري، ديني و... از آثار نويسندگان بنام و برجسته اي چون هانس كريستين اندرسن، جن گرين، فرانكلين برانلي و...، انتخاب و در كتابخانه كودكان ارائه شده كه در اختيار كودكان علاقه مند قرار داده خواهد شد .
وي در پايان گفت: درصدد هستيم در صورت مواجه شدن اين كتابخانه با استقبال كودكان، فضا و امكانات آن را توسعه داده ودر كنار آن كلاس هاي داستان خواني، داستان نويسي و... ويژه كودكان و نوجوانان برپا كنيم .
فرهنگسراي دختران: فيلم سينمايي ديشب باباتو ديدم آيدا به كارگرداني رسول صدرعاملي تا 20 آبان در سالن سينما - تئاتر شهيدچمران فرهنگسراي دختران اكران خواهد شد.
اين فيلم توسط ميلاد فيلم به نويسندگي رسول صدرعاملي و كامبيزيا پرتوي براساس داستان باباي نورا نوشته مرجان شيرمحمدي تهيه شده. در اين فيلم كه برنده پروانه زرين جشنواره بيستم فيلم هاي كودك و نوجوانان است، سوفي كياني، شاهرخ فروتنيان، خاطره اسدي و شراره دولت آبادي به ايفاي نقش مي پردازند.
فرهنگسراي ملل:كانون قرآني فرهنگسراي ملل به مناسبت ماه رمضان هر روز تلاوت و ترتيل قرآن و تفسير آيات را ويژه بانوان برگزار مي كند. جلسه هاي محفل انس با قرآن در مراكز فرهنگي- هنري منطقه 5 هر روز صبح به مدت يك ساعت برگزار مي شود.
گالري هفت سمن: نمايشگاه آثار هنري 6نفر از برترين نقاشان جوان تا 27 مهر در گالري هفت سمن افتتاح مي شود. آثار ارائه شده در اين نمايشگاه به سبك هاي انتزاعي و فيگوراتيو است كه با تكنيك اكريليك و طراحي سياه و سفيد به نمايش درمي آيد.
فرهنگسراي هنر: شما فقط تا فردا وقت داريد كه از نمايشگاه نقاشي گروه 30 نفري دانشجويان ديدن كنيد. اين نمايشگاه تا 25 مهر در گالري هاي شماره 2 و 3 فرهنگسراي هنر داير خواهد بود. در اين نمايشگاه 100اثر در ابعاد مختلف با تكنيك هاي رنگ روغن، اكريليك، رنگ پلاستيك و تركيب مواد به سبك آبستره و آبستره اكسپرسيون با رويكرد هنر مدرن ارائه شده است.
فرهنگسراي سالمند: اين طور نيست كه همه سفره هاي افطار شبيه به هم باشد؛. به تصويركشيدن اين سفره از طريق نقاشي خيلي جذاب و البته متنوع خواهد بود. فرهنگسراي سالمند به مناسبت ماه مبارك  رمضان مسابقه نقاشي ويژه  دانش آموزان با موضوع سفره افطار برگزار مي كند و علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن هاي 9 33358688 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ ابوذر: قرائت و روخواني كل قرآن كريم زمان زيادي را مي طلبد. به همين دليل خانه فرهنگ ابوذر با اجراي طرح بزرگ ختم قرآن كريم درصدد است تا شهروندان را در اين ثواب بزرگ سهيم كند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن هاي
33144078 33802529 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ فرزانگان: آنهايي كه در ورزش تنيس روي ميز مهارت دارند توجه كنند. خانه فرهنگ فرزانگان مسابقه تنيس روي ميز برگزار مي كند. اين مسابقه يازدهم آبان از ساعت 15 الي 18 برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره  تلفن هاي 77815173 7781884 تماس بگيرند.
فرهنگسراي طبيعت: يك نمايشگاه كتاب در فرهنگسراي طبيعت با بيش از يكصد عنوان كتاب برگزار شده؛ اين عناوين با مضامين مذهبي، معارف، كودك و نوجوان و با تخفيف ويژه تا پايان ماه مبارك رمضان در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
خانه فرهنگ ميدان 16 نارمك: اگرچه چند روزي از روز جهاني كودك گذشته، اما موضوع كودك هميشه حائز اهميت است. خانه فرهنگ ميدان 16 نارمك به مناسبت اين روز مسابقه عكس زيباترين خنده كودك را برگزار مي كند. شهروندان مي توانند با گرفتن عكس از خنده كودك خود و ارسال آن به اين خانه فرهنگ از تاريخ 28 آبان تا سوم آذر در اين نمايشگاه شركت كنند. مهلت ارسال آثار تا نوزدهم آبان است و علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن هاي 77933509 يا 77952040 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ باصفا: اگر مدرك مربيگري داريد و مايليد مربي شويد، سري به خانه فرهنگ باصفا بزنيد، متقاضيان بايد مدارك خود را تا دهم آبانماه به اين خانه فرهنگ ارسال كنند؛ تلفن تماس: 44098748

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |