چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۱ - Nov 16, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
گواراترين زندگي نصيب كساني است كه تكلف ها را ترك گويند
و از مشقت هاي نابجا بركنار باشند.
غررالحكم، ص ۳۵۲
امروز با حافظ
جانم بسوختي و به دل دوست دارمت
اي غايب از نظر به خدا مي سپارمت
باور مكن كه دست ز دامن بدارمت
تا دامن كفن نكشم زير پاي خاك
احمدرضا درويش:
دفاع مقدس، مهم ترين ژانر سينمايي ايران است
مهر: سينماي دفاع مقدس  سينماي ارزش ها وحماسه ها و مهم ترين و اساسي ترين ژانر سينمايي كشور است.
احمدرضا درويش كارگردان سينماي دفاع مقدس كه با فيلم دوئل در بخش مسابقه دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس حضور دارد، در گفتگويي با بيان اين مطلب افزود: سينماي ايران از سينماي ارزش ها و حماسه ها تشكيل شده؛ حماسه اي كه ملت ايران براي به دست آوردن آن هشت سال مقاومت كرد تا دشمن نتواند ذره اي از خاك اسلامي را به يغما ببرد.
وي ادامه داد: از همين روست كه بايد سينماگران خيلي بيشتر به سينماي دفاع مقدس بپردازند و هر چه بهتر حماسه هاي ماندگار و تاثيرگذار دوران دفاع مقدس را نشان دهند.
درويش با بيان اينكه رغبت به ساخت فيلم هاي جنگي در ميان فيلمسازان و سينماگران كمرنگ شده، آن را ناشي از بي ميلي مديران سينمايي براي حمايت از ساخت و تهيه آثار جنگي خواند و خاطرنشان كرد: متاسفانه تهيه كنندگان بخش خصوصي نيز در اين زمينه فعاليت نمي كنند.
كارگردان دوئل تصريح كرد: پس از اين فيلم باز هم به دفاع مقدس خواهد پرداخت و يكي از مهم ترين دغدغه هاي سينماگران را پرداختن به سينماي دفاع مقدس با خيالي راحت دانست.
اين كارگردان شاخص سينماي دفاع مقدس از برخوردهاي برخي مسئولين و موضع گيري هاي آنها پيرامون آخرين فيلم سينمايي اش اظهار تأسف كرد و يادآور شد: اگر دوئل را ساختيم مي خواستيم ثابت كنيم هنوز هم كساني هستند كه مي توانند به حفظ ارزش هاي جنگ بپردازند و حاضرند براي رسيدن به اين هدف مهم از همه زندگي خود بگذرند.
وي اظهار داشت: بي ترديد باز هم آثاري در زمينه سينماي دفاع مقدس خواهم ساخت و دين خود را به همه شهيدان و ايثارگران هشت سال حماسه و دفاع مقدس ادا خواهم كرد.

اركستر سمفونيك تهران و اجراي دوباره
سمفوني نهم بتهوون و نيما مشايخي
گروه ادب و هنر: استقبال خوب شهروندان علاقه مند به موسيقي كلاسيك از اجراي اركستر سمفونيك تهران از سمفوني نهم بتهوون، سبب شده است تا مسئولان مركز موسيقي دو روز پاياني هفته را به اجراي اين اركستر از اين سمفوني و اثر معروف عليرضا مشايخي (نيما) اختصاص دهند.
به گزارش همشهري، اين كنسرت در ساعت ۲۰ روزهاي ۲۶ و ۲۷ آبان در تالار وحدت برگزار مي شود.

۵ نشست ويژه نقد كتاب در آذرماه
گروه ادب و هنر: پس از چند هفته فترت، نشستهاي كتاب ماه ادبيات و فلسفه همانند چند ماه قبل به شكل جدي برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري، به اين نهاد فرهنگي كه نشستهايش مورد اقبال علاقه مندان ادبيات و فلسفه قرار دارد، تا پايان آذرماه پنج نشست برگزار مي كند. در نخستين نشست كه يكم آذر برگزار مي شود، كتاب «تاريخ و تطور علوم بلاغت» نوشته دكتر شوقي ضيف (ترجمه دكتر محمدرضا تركي) با حضور مترجم، دكتر فرزان سجودي و دكتر ناصر قلي سارلي برگزار خواهد شد.دومين نشست اين مجموعه(۸ آذر) به حضور و سخنراني دكتر كريم مجتهدي، چهره ماندگار عرصه فلسفه و كتاب كانت و نزاع بر سر مسئله وحدت وجود اختصاص دارد كه در آن وضع فلسفه در ده آخر قرن ۱۸ آلمان نيز به بحث گذاشته مي شود.دكتر ضياء موحد كه اثرش در زمينه منطق جديد، جايزه كتاب سال را به خود اختصاص داده بود، درباره «فرگه، پايه گذار فلسفه جديد» سخن مي گويد. اين نشست ۱۵ آذر برگزار مي شود.نشست چهارم اين مجمع ادبي، فلسفي به «غادةالسمان و سيمين دانشور» اختصاص دارد كه با سخنراني دكتر بتول مشكين فام در روز ۲۲ آذر صورت مي گيرد و در نهايت در آخرين نشست آذرماه، دكتر محمدرضا بهشتي در باره «گادامر و زييا شناسي سخن مي گويد . اين نشستها در ساعت ۱۷ سه شنبه ها در خانه كتاب برگزار مي شود.

بزرگداشت كاريكاتوريست ايراني
ايراندخت محصص مدرس دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است . او نخستين كسي است كه مترادفي براي كاريكاتور در ايران و زبان فارسي يافت و نام آن را طنز ترسيمي گذاشت.
محصص كاريكاتوريست نيست، اما به اذعان كاريكاتوريست ها تاثير زيادي بر جريان كاريكاتور داشته  و تئورسين بسيار قوي در اين زمينه به شمار مي رود. بخشي از كاريكاتور ايران را مديون او مي دانند. محصص براي نخستين بار كتابي از كاريكاتوريست هاي فرانسوي را در ايران چاپ كرد و سال ها در نشريه تماشا، به معرفي كاريكاتوريست هاي برجسته دنيا مي پرداخت.
مراسم بزرگداشت محصص پنج شنبه ۲۶ آبان ماه از ساعت ۱۷ در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود. اين برنامه در حاشيه برگزاري هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران ترتيب يافته است.

جشنواره بين المللي دانش آموزان فيلمساز آغاز شد
گروه ادب و هنر: سومين جشنواره بين المللي دانش آموزان فيلمساز ديروز سه شنبه ۲۴ آبان با نمايش ۱۵ فيلم در بخش هاي مختلف كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما، جشنواره دانش آموزان فيلمساز براي نخستين بار امسال با حضور ۱۱ دانش آموز فيلمساز خارجي از كشورهاي آرژانتين، فنلاند، مكزيك، سوئد، اوكراين، نروژ، ايرلند و كرواسي در كنار دانش آموزان فيلمساز ايراني به صورت بين المللي برگزار مي شود.
در اولين روز جشنواره فيلم هاي ايراني «من پرنده هستم» ، كارآگاه و دستيارش، شب هاي رويايي، منجي، پنجره اي رو به مسجد قزوين، ما مدرسه را دوست داريم، تهران و فيلم «آب با فكر تازه» از صربستان، «گمشده» از هند، «بهار» از كرواسي و «به اميد اينكه ماهي طعمه را بگيرد» از نروژ به نمايش درآمد.
جواد طوسي دبير جشنواره بين المللي دانش آموزان فيلمساز حضور داوران دانش آموز را از ويژگي هاي جشنواره امسال خواند و گفت: امسال ۲ داور ايراني در كنار ۳ داور از استراليا، فرانسه و بلژيك فيلم هاي جشنواره را مورد قضاوت قرار مي دهند.
فيلم سازان اين جشنواره را دانش آموزان دوره متوسطه تشكيل مي دهند.

برگي از تاريخ
درگذشت مبارز آزادي خواه نهضت مشروطيت
ستارخان معروف به سردار ملي در حدود سال ۱۲۴۵ ش در قره داغ آذربايجان به دنيا آمد. ستارخان در ابتدا به صورت جواني عيارمنش زندگي مي كرد اما پس از آغاز نهضت مشروطه ، در صف مجاهدان قرار گرفت و رشادت هاي فراواني از خود نشان داد. سردار ملي پس از پيروزي مشروطيت به تهران آمد و بعد از فراز و نشيب فراوان و طي دوره طولاني بيماري در بيست و پنجم آبان ۱۲۹۳ ش در چهل و هشت سالگي چشم از جهان فرو بست و در جوار حرم حضرت عبد العظيم در ري به خاك سپرده شد.
در گذشت رهي معيري
محمد حسين بيوك (رهي معيري) در سال ۱۲۸۸ ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات وارد خدمات دولتي شد و مشاغل متعددي يافت. او از اعضاي مؤثر و فعال انجمن ادبي حكيم نظامي، انجمن ادبي فرهنگستان و انجمن موسيقي ايران بود. او در ساخت تصنيفات خود از هنر شاعري و موسيقي بهره برده و آثار پرارزشي را در اين زمينه پديد آورده است. در مجموع، رهي، در شعر، طبعي توانا و ذوقي لطيف و پرورده داشت و از اين طريق، ترانه سرايي را در ايران اعتلاي بسيار بخشيد. رهي معيري يكي از مشهورترين غزل سرايان معاصر است كه از شيوه سنتي شعر پيروي مي كرد و از جهات مختلف، تحت تأثير شاعراني همچون سعدي، حافظ و مولوي و صائب تبريزي بود. رهي در قطعات و مثنوي هايش، ابتكار و بدعت گذاري را در آفرينش مضمون، آشكار مي سازد.
رهي معيري سرانجام در بيست و پنجم آبان ۱۳۴۷ ش در پنجاه و نه سالگي درگذشت و در مقبره ظهير الاسلام در تهران به خاك سپرده شد.
رحلت علامه جعفري
علامه محمد تقي جعفري در سال ۱۳۰۴ ش (۱۳۴۴ ق) در تبريز به دنيا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدايي، براي ادامه تحصيل راهي تهران گرديد. ايشان سپس به نجف رفت و در مدت هفده سال اقامت در حوزه علميه نجف اشرف از محضر فقيهان، فيلسوفان و استادان نامداري همچون سيد ابوالقاسم خويي، سيد محسن حكيم، سيد عبدالهادي شيرازي، سيد محمد هادي ميلاني، سيد محمود شاهرودي و سيد جمال گلپايگاني كسب فيض كرد.
علامه جعفري پس از مدتي به مقامات عالي علمي و معنوي نائل شد و پساز آن به تدريس علوم ديني و تأليف كتب پرداخت. ايشان در سال ۱۳۳۷ ش به ايران بازگشت و ضمن تدريس و تحقيق در حوزه هاي علميه مشهد و تهران، با دانشگاهيان ارتباط برقرار كرد و در دانشگاه ها به ايراد سخنراني و تبيين معارف اسلامي پرداخت. علامه جعفري ضمن شركت در كنگره ها، همايش ها و كنفرانس هاي متعدد بين المللي، با بسياري از شخصيت هاي برجسته علمي جهان مكاتبه، مصاحبه و ارتباط علمي داشت.
علامه محمد تقي جعفري سرانجام در ۲۵ آبان ۱۳۷۷ ش برابر با شب مبعث سال ۱۴۱۹ ق در يكي از بيمارستان هاي لندن دار فاني را وداع گفت و بنا به وصيت معظم له، در مشهد مقدس به خاك سپرده شد.

بهارستان
همت و مروت تمام
اومطيع مردي بود با نعمت بسيار از هر چيزي و پدري داشت بواحمد خليل نام. شبي از اتفاق نيك، به شغلي به درگاه آمده بود _ كه با حاجب نوبتي شغلي داشت _ و ديري آنجا بماند. چون باز مي گشت، شب دور كشيده بود. انديشيد نبايد كه راه مشكلي افتد، در دهليز خاصه مقام كرد. و مردي شناخته بود و مردمان او را نيكو حرمت داشتندي. سياه داران او را لطف كردند و او قرار گرفت. خادمي برآمد و محدث خواست و از اتفاق هيچ محدث حاضر نبود. آزاد مرد بواحمد برخاست، با خادم رفت و خادم پنداشت كه او محدث است. چون او به خرگاه امير رسيد، حديثي آغاز كرد. امير آواز بواحمد بشنود بيگانه، پوشيده نگاه كرد، مرد را ديد. هيچ چيز نگفت تا حديث تمام كرد. سخت سره و نغز قصه اي بود.
امير آواز داد كه «تو كيستي؟» گفت: «بنده را بواحمد خليل گويند، پدر بومطيع كه هنباز خداوند است.» گفت: «بر پسرت مستوفيان چند مال حاصل فرود آورده اند؟» گفت: «شانزده هزار دينار» گفت: «آن حاصل به او بخشيدم، حرمت پيري تو را و حق حرمت او را». پيروي كرد بسيار و بازگشت. و غلامي ترك از آن پسرش به سراي امير آورده بودند تا خريده آيد، فرمود كه: «آن غلام را نيز بايد داد _ كه نخواهيم و به هيچ حال روا داشته نيايد كه از ايشان چيزي در ملك ما آيد».
و از اين تمام تر همت و مروت نباشد.
تاريخ بيهقي - ويرايش متن جعفر مدرس صادقي، ص ۵۹

كوتاه از هفت هنر
۲ فيلم ايراني در جشنواره فيل طلايي
فيلمهاي كفش هاي جيرجيرك خوار از شاپور قريب و قطعه زمستاني ساخته فرهاد مهران فر در جشنواره بين المللي فيلم كودك فيلم طلايي هند روي پرده مي رود.چهاردهمين جشنواره فيلم كودك فيل ايراني از ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه در حيدرآباد هند برپاست.
هابيل و قابيل در آلمان به صحنه مي آيد
نمايش هابيل و قابيل نوشته عليرضا كوشك جلالي و به كارگرداني آتيلا پسياني در كلن آلمان اجرا مي شود.
اين نمايش كه تجربه مشترك تئاتر ايران و آلمان است، سال گذشته در بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر توسط آتيلا پسياني در تالار چهارسو كارگرداني و اجرا شد. هابيل و قابيل با طراحي، كارگردان و بازي تك نفره آتيلا پسياني قرار است در كلن آلمان اجرا شود.
تجليل از كيارستمي در مراكش
در مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره فيلم مراكش كه شنبه آينده برگزار مي شود از عباس كيارستمي كارگردان سينماي ايران تجليل مي شود.در مراسم افتتاحيه اين جشنواره از مارتين اسكورسيزي تقدير شده بود.
نمايش پدر بيچاره در نياوران
نمايشنامه «آه پدر، پدر بيچاره مامان تو را در گنجه آويزان كرده و من نگرانم» نوشته آرتور كوپيت و به كارگرداني هومن نوروزي در تالار اصلي نياوران اجرا مي شود. نمايشنامه تركيبي از مضحكه و تراژدي است كه گروه با استفاده از نور، صدا و افكت از اول آذرماه تا چهارم هر روز ساعت ۱۹ در تالار اصلي فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.
افتتاح نگارخانه با ترانه سنگ
نگارخانه زنگار با نمايشگاه ترانه سنگ فعاليت خود را آغاز مي كند.
اين نمايشنامه كه مجموعه اي از طراحي هاي بهرام كلهرنيا از ۲۷ آبان تا ۹ آذر در خيابان آفريقا، بلوار مينا پلاك ۱۹ براي بازديد علاقمندان داير خواهد بود.
رضا صابري در جشنواره تئاتر
آيه هاي غربت، عنوان نمايشي است به نويسندگي و كارگرداني رضا صابري كه از مشهد در جشنواره تئاتر فجر شركت مي كند.اين نمايش را به پيشنهاد آقاي مسافر آستانه، دبير جشنواره فجر آماده مي كنم كه داستان آن مربوط به غرب و بي هويتي انسان امروز و جدا شدن از ريشه هاست.اين نمايش، كاري آييني سنتي است كه با گويش مشهدي و خراساني اجرا مي شود.
جشنواره فيلم كوتاه در شهرستان ها
بيست و دومين جشنواره ملي و دهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران همزمان با شهرهاي شاهرود و ساري ديروز در زاهدان، مركز استان سيستان و بلوچستان با نمايش ۳۵۰ فيلم كوتاه آغاز شد.
همايش هفته كتاب در كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد
كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد به مناسبت هفته كتاب و به منظور تشويق و ترغيب بيشتر دوستداران كتاب، نمايشگاه و همايشي از فعاليتهاي بيست و شش ساله كتابخانه حسينيه و مبادلات مستمر كتاب از ۲۸ تا ۳۰ آبان در دو بخش برگزار مي كند:
بخش نخست: از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ ويژه بازديد از نمايشگاه و مبادله كتاب
بخش دوم: ويژه ايراد سخنراني است كه از ساعت ۳۰/۱۳ الي ۱۷ بعدازظهر در تالار كتابخانه برگزار مي كند.در اين برنامه كه ابتدا تاريخچه كتابخانه حسينيه ارشاد ارائه خواهد شد، از اساتيد فرهيخته و محققين گرانمايه و كتاب شناسان صاحب تجربه نيز دعوت به عمل آمده است تا درباره نقش كتاب و اشاعه كتابخواني سخن بگويند.
بزرگداشت پيشكسوتان هنر كاريكاتور
در ادامه برنامه هاي هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران، مراسم بزرگداشت استاد غلامعلي لطيفي هنرمند كاريكاتوريست پيشكسوت امروز در ساعت ۱۷ در موسسه فرهنگي هنري صبا واقع در خيابان طالقاني برگزار مي شود. سخنران اين مراسم اسماعيل عباسي روزنامه نگار و كاريكاتوريست معاصر است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
روزهاي اعتراض شبكه دوم سيما
سريال «روزهاي اعتراض» قرار است به كارگرداني حسين سهيلي زاده به مناسبت ماه محرم و دهه فجر براي شبكه دوم ساخته شود .اين سريال كه از اول ماه محرم تا ۲۲ بهمن ماه در شبكه دو پخش خواهد شد.سهيلي زاده قبلاً برنامه اي به نام «پيله هاي پرواز» را روي آنتن شبكه دو برده است.
«روزهاي اعتراض» در ۱۳ قسمت ارائه خواهد شد. بازيگراني چون پژمان بازغي، مرجان شيرمحمدي، مينا لاكاني، عبدالرضا اكبري، جليل فرجاد، رضا توكلي، جمشيد شاه محمدي، مهري وداديان، سعيد نوراللهي و كيهان ملكي در اين مجموعه بازي مي كنند.
پروژه ايكس شبكه تهران
فيلم سينمايي پروژه ايكس محصول آمريكا به تهيه كنندگي پاركز لسكر و كارگرداني جاناتان كاپلند قرار است از شبكه تهران پخش شود.در اين فيلم بازيگراني همچون جكي بورك، ماتيو بورديرك، هلن هانت، بيل سادلر و... به ايفاي نقش پرداخته اند.
داستان پروژه ايكس درباره نيروي هوايي آمريكا است كه پروژه اي طرح ريزي كرده كه مبناي آن آموزش ميمون هاست.اين فيلم سينمايي به مدت ۹۰ دقيقه امشب از شبكه تهران پخش مي شود.

گلستان
يونس در تونس!
اگر روزنامه نگار باشيد و به خصوص سري در اينترنت و وبلاگ و سايت داشته باشيد؟ به يك نام حتما برخورد مي كنيد: يونس شكرخواه. اين استاد روزنامه نگاري كه در تئوري و عمل اين رشته روزآمد و حرفه اي است، اين روزها در همايش جهاني جامعه اطلاعاتي در تونس به سر مي برد تا ما نيز به تأسي از تجربه هاي ايشان در تيتر زني، تيتري جناس دار و همجنس با نام كوچكشان را بر پيشاني اين بخش بنهيم . دكتر يونس شكرخواه، رساله اي در دكتري نوشته است به نام «روزنامه نگاري سايبر، جامعه اطلاعاتي و آزادي بيان» كه هنوز مركب دفاعيه و نمره ممتاز اين رساله خشك نشده، انتشارات ثانيه آن را براي نشر در اختيار گرفته و شايد همين روزها به بازار نشر عرضه كرده باشد.
نشر روزنه، توفيق سبحاني و شاهنامه فردوسي
دكتر توفيق سبحاني و ترجمه ها و تأليفاتش بر محور آثار مولانا جلال الدين بلخي و دو كتاب گرانسنگش (مثنوي و ديوان شمس) مي گردد. به خصوص كه اين استاد شناخته شده با ترجمه هاي خود از مفسران ترك تبار مثنوي و ديوان كبير، بر گنجينه كتاب هاي فارسي درباره مولوي افزوده است. از دكتر سبحاني و انتشارات روزنه. تصحيح مثنوي اين (نسخه قونيه) انتشار يافته است كه در نوع خود يكي از شكيل ترين كتاب هاي مثنوي است كه از پردازش، صحافي و حروفچيني ويژه اي بهره برده است و همين نفاست در عين سادگي، سبب فروش مناسب اين كتاب شده است.حال ، اين روزها مي شنويم كه دكتر سبحاني و انتشارات روزنه (كه چند سالي است از دوران اوجش فاصله گرفته و به فترتي شگفت انگيز دچار شده است) چاپ تازه اي از شاهنامه حكيم فردوسي را در دو مجلد به بازار نشر روانه كرده اند. اميد كه اين اثر نيز به لحاظ  پرداخت و نفاست و البته سادگي، همان توفيق مثنوي را داشته باشد. البته خبري ديگر هم از اين ناشر داريم كه نسخه اي تازه از ديوان شمس را به مدد شاعر و منتقد خوش استعداد عرصه  شعر و ادبيات ( م.شادخواست و دو تن ديگر) تصحيح و با نسخه مرحوم فروزانفر مقابله كرده است، اما هنوز، از چاپ اين نسخه منحصربه فرد خبري نيست.

خبري از جنس شعر
چهره ماندگار در بيمارستان
007749.jpg
سه شنبه ۲۴ آبان ماه (ديروز)، ساعت ۵/،۱ بيمارستان سينا.از متصدي پذيرش، محل بستري شدن منوچهر آتشي، شاعر را مي پرسم. نگاهي به فهرست مي كند و مي گويد: نداريم.البته با خوشرويي. مي گويم: مطمئنم. چون نيم ساعت قبل با منزلش تماس گرفتم. مي پرسد: مشكلش چيست؟ مي گويم: كليه. مي گويد: بخش ميزراه.مي روم بخش ميزراه. طبقه اول. از پرستار هاي بخش مي پرسم: آقاي آتشي كدام اتاق بستري هستند؟ يك پرستار مي گويد: بيماري به اين نام نداريم. مي گويم: حتماً هست، چون خانواده اش گفته اند. يادم رفت بگويم كه از همان ابتدا به هر قسمت كه مي رسم خود را خبرنگار همشهري معرفي مي كنم. بگذريم. يكي از پرستارها مي پرسد: مشكلش چيست؟ مي گويم: كليه. مي گويد: برو طبقه سوم.
از طبقه اول كه مي خواهم به راه پله برسم، ساعت آويزان شده از سقف نظرم را جلب مي كند. خوابيده است. ساعت ۱۵/۳. طبقه دوم و طبقه سوم. ساعت آنجا هم خوابيده است. ساعت ۶ .درحالي كه از پرستار بخش اتاق آتشي را مي پرسم، چشمم به فهرست بيماران مي افتد كه به ديوار اتاق پرستاري نصب است. «منوچهر آتشي» و بعضي كلمات انگليسي و در پايان: اتاق شماره ۲ .پرستار مي گويد: «پيدا كردي؟» مي گويم: «بله.» ساعت ملاقات نيست. اما براي تهيه خبر بايد كار انجام شود.وارد اتاقش مي شوم. منوچهر آتشي است. شاعر سال هاي دور كه همين يكي دو روز قبل، در زمره چهره هاي ماندگار قرار گرفت و از او تقدير شد. از قبل مي شناختمش. خوش و بشي و اين كه: «چطور فهميدي در بيمارستانم، كسي نمي داند.» گفتم: «زنگ زدم منزل حالتان را بپرسم كه گفتند در بيمارستان بستري شديد.»سيگارش روشن بود. اتاق تميز بود. لباس بيماري به تن اش. روحيه اش خوب. چند روزنامه هم روي طاق پنجره. خوانده بود و از خبرها گفت و پرسيد چه خبر؟ گفتم و گفت، شنيدم و شنيد. صميمي و باوقار و با احترام حرف مي زد. از نشريه اي كه  مديريتش را به عهده گرفته و كارهايش را انجام مي دهد، پرسيدم، گفت: «مطالب شماره اولش را جمع و جور كردم و كارهاي فني اش در حال انجام است.»
از بيماري اش گفت كه نزديك به پنج ماه قبل شروع شد و... از آنهايي گفت كه همه چيز را سفيد و سياه مي كنند و... از شعرهاي جديدش گفت و... از...
«خب استاد مزاحم نباشم.» برخاستم كه بيايم. از تخت بلند شد كه بدرقه كند. گفتم: «نه استاد. راحت باشيد» . اما برخاست تا دم در آمد و آخرالامر با روبوسي بدرقه ام كرد. گفت: دكتر گفته چيزي نيست و شنبه مرخص مي شوي...
از اتاق آمدم بيرون. از پله آمدم. گفتم سري هم به ساعت طبقه دوم بزنم. آن هم خوابيده بود. راه افتادم. گرچه پرسنل بيمارستان اطلاعات كافي درباره بيماران بستري شده شان نداشتند و حتي پذيرش بيمارستان هم مطلع نبود كه منوچهر آتشي در آنجا بستري است،  اما برخورد همه آنها محترمانه و مؤدبانه بود. براي يك خبرنگار، اين خودش كلي حرف است. و يك نكته ديگر اينكه كمتر پرسنلي بود كه منوچهر آتشي شاعر امروز و ديروز را بشناسد. قطعا آنها بسياري ديگر از شاعران را هم نمي شناسند. فقط پزشك مخصوص منوچهر آتشي، او را خوب مي شناخت. آتشي گفت:« او دانش آموز سال هاي دور من در جنوب بود و الان پزشك معتبري است. »از بيمارستان بيرون آمدم. هواي پاييزي، هواي خوبي است. در چنين هوايي، آدم اميد زيادي به همه چيز دارد.اميدوارم آتشي هر چه زودتر خوب شود و هميشه سالم بماند.
خبرنگار همشهري

تمديد كنسرت گروه طريقت
گروه طريقت كه جمعي از جوانان خوش فكر عرصه موسيقي ايراني در آن مي نوازند، به دليل استقبال علاقه مندان، علاوه به روزهاي ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در ساعت ۱۸ روز ۲۸ آبان نيز اجراي كنسرت خواهند داشت. در اين كنسرت كه به آهنگسازي و هدايت علي طريقت انجام مي شود، قطعاتي در گوشه هاي مختلف موسيقي سنتي اجرا خواهد شد. همچنين ساز نوبانگ كه ساخته اميرحسين طريقت است در اين اجرا معرفي مي شود.
همچنين علي قمصري نوازنده و آهنگساز جوان كه به تازگي اثر مشترك وي با همايون شجريان به بازار موسيقي راه يافته است نيز در اين اجرا گروه را همراهي مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
احترام نمك
دزدان ، مشغول گشتن سكه ها و الماس ها بودند كه يك مرتبه درخشش يك شيء بلورين و درخشان، مانند الماس، نظر سردسته آنها را جلب كرد . به رسم زرگران، آن را زير دندان گذاشت و در لحظه اي متوجه شد چيزي كه زير دندان گذاشته، نمك است! و وقتي ناخواسته مقداري از آن را  چشيد، برگشت و به دوستانش گفت : «همين الان برمي گرديم» و در توضيح علت كار خود اضافه كرد : «من نمك صاحب اين خانه را خورده ام؛ نمي توانم خيانت كنم.»
محمدرضا باقرپور

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي فلور فيض بخش / ۲۷ آبان تا سوم آذر / دروس، خيابان كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه زيورآلات شهرام ابراهيمي / ۲۷ آبان تا دوم آذر / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي استادان نقاشي ايران / ۲۷ آبان تا دوم آذر/ شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي احمدي پازوكي / ۲۷ آبان تا دوم آذر / پاسداران، گلستان ،۳ ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
*نگارخانه نوا: نمايشگاه هنري كاربردي شبه آنتيك رويا اميني و نصرت پورلك / ۲۶ آبان تا اول آذر / خيابان ولي عصر، مقدس اردبيلي، خيابان ب، خيابان چهارم، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۲۲۰۴۷۷۸۹
*نگارخانه هنر: نمايشگاه طراحي گروهي از بانوان / خيابان نجات اللهي، خيابان ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي منطقه ۶/ تا اول آذر.
*نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۲۶ آبان تا دوم آذر / ميدان ونك، ولي عصر، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۸۴۹۰۷
*گالري خاك: نمايشگاه نقاشي ابوالفضل ليره / تا ۳۰ آبان / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، بصيري، كوي ژيلا.

گل و گياه
هليوپسيس
007746.jpg
نام علمي: Heliopsis helianthoides subsp. Scarba
خانواده:ASTERACEAC
گياه دايمي با برگ هاي تخم مرغي تا سرنيزه اي، در حاشيه دندانه دار و كركدار، به طول ۱۵ سانتيمتر كه گلهاي زردرنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند. بلندي گياه به يك متر مي رسد. گلهاي آن به عنوان گل شاخه بريده استفاده شده و با دوام هستند.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا حاصلخيز، غني از هوموس و مرطوب ولي داراي زهكش خوب، براي حفظ آراستگي گياه هر ۳-۲ سال آنرا تقسيم و مجددا مي كارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر درون گلدان در شاسي سرد در فصل بهار يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |