چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۱ - Nov 16, 2005
تازه ترين آمار استخراج شده نشان مي دهد:
پايان دوران نوسان گيران در بورس تهران
گروه بورس- سروش خسروي: آخرين آمار استخراج شده از افت قيمت سهام ۲۰۰ شركت بورس از ابتداي آبان ماه تاكنون حكايت دارد، براساس اين آمار و با توجه به روند حركت قيمت ها در بازار سهام بايد پايان دوران نوسان گيران را در بورس حداقل به طور موقت اعلام كرد.
به گزارش «همشهري» در اين دوره فقط قيمت سهام ۳۴ شركت با رشد مواجه شده و سهامداران ۱۷ شركت نيز ثبات قيمت سهام خود را شاهد بوده اند.
كابل تك و آتيه دماوند از جمله شركت هايي هستند كه در اين دوره قيمت سهامشان بيش از ۱۰ درصد رشد كرده است. طي آبان ماه جاري در كل قيمت سهام ۷ شركت بيش از ۵ درصد افزايش يافته اين موضوع مي تواند به عنوان نقطه پاياني بر دوران نوسان گيري در بورس تهران تلقي شود.
پيش از وقوع بحران در بورس تهران و حتي تا تابستان امسال حرفه اي هاي بازار با درصدگيري و نوسان گيري از طريق خريد و فروش مداوم سهام در تالارهاي مبادلات به سودهاي سرشاري دست مي يافتند اما به نظر مي رسد ريشه هاي ركود آن قدر عميق شده كه ديگر عملاً امكان فعاليت نوسان گيران حرفه اي در بورس به حداقل رسيده است.
طبق آمار دريافتي، طي دوره سپري شده از آبان ماه امسال ۴۳ هزار نفر با حضور در تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار براي ۶۳۳ ميليون سهم عرضه شده دستور خريد صادر كردند، ارزش كل مبادلات در اين مدت از ۲۱۰۰ ميليارد ريال فراتر رفته است. در اين مدت ۲۷۶ نماد شامل سهام و حق تقدم سهام ۲۴۰ شركت پذيرفته شده در بورس دادوستد شد.
اين گزارش حاكي است: آبان ماه امسال را بايد به نام سهام قند و شكر ثبت كرد. طي اين دوره در حالي كه قيمت سهام شركت ها در بيشتر گروه هاي صنعتي فعال در بورس نزولي بود ارزش سهام ۷ شركت از ۱۲ شركت توليد كننده قند افزايش يافت. با توجه به پايان يافتن سال مالي بيشتر شركت هاي فعال در اين صنعت رشد قيمت ها را در اين گروه عمدتاً بايد با توجه به اين مؤلفه ارزيابي كرد.
كارشناسان پيش بيني مي كنند با توجه به شرايط پيش آمده در بازار سهام و كاهش دامنه فعاليت حرفه اي ها و هم چنين اتخاذ روش هايي نظير عرضه اوراق اختيار معامله، بورس تهران به بازار سرمايه گذاري هاي بلند مدت تبديل مي شود.

«صوفيان» باز هم شاخص را پايين كشيد
007740.jpg
گروه بورس: معاملات دو بانك اقتصاد نوين و پارسيان ديروز تنها توانست اندكي از شدت افت شاخص ها بكاهد و شاخص كل قيمت سهام در پايان معاملات اين روز باز هم روندي كاهشي در پيش گرفت.
به گزارش «همشهري» سيمان صوفيان روز گذشته بيشترين تأثير را بر افت ۸ واحدي شاخص كل قيمت سهام گذاشت و باعث شد اين شاخص تا رقم ۹ هزارو ۸۰۳ واحد پايين بيايد. حالا فقط تنها ۳ واحد ديگر مانده تا شاخص كل به مرز ۹ هزارو ۸۰۰ واحد برسد.
بنابر اين گزارش در جريان معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاخص عملكرد تالار اصلي ۳/۸ واحد و شاخص عملكرد تالار فرعي ۵ واحد كاهش يافتند و به ترتيب بر روي ارقام ۹ هزار و ۴۸۶ واحد و ۱۰ هزار و ۱۳۴ واحد ايستادند. در اين روز كاري شاخص مالي كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد ۳واحد افت كرد و به رقم ۲۴ هزار و ۴۳۹ واحد بازگشت.
اما شاخص صنعت در نتيجه عملكرد نامطلوب شركت هاي صنعتي حاضر در بورس ۷ واحد افت را تجربه كرد و رقم ۷ هزار و ۵۸۷ واحد براي خود ثبت كرد.
معاملات ديروز افت ۲۱ واحدي شاخص بازده نقدي و قيمت، كاهش ۸۸ واحدي شاخص سهام نفت و پتروشيمي و همچنين كاهش ۸ واحدي شاخص سهام فلزات اساسي را در پي داشت.

با تأمين نظر شوراي نگهبان در مجلس
لايحه بازار اوراق بهادار نهايي مي شود
007743.jpg
گروه بورس: لايحه بازار اوراق بهادار اوايل هفته جاري براي رفع چند ايراد به مجلس بازگشت و همين موضوع در روزهاي اخير به اصلي ترين بحث محافل اقتصادي تبديل شده و رئيس هيأت مديره بورس را بار ديگر به گفت وگو با رسانه هاي مختلف واداشته است.
حيدر مستخدمين حسيني با اشاره به اين كه مجلس نظر شوراي نگهبان را تأمين خواهد كرد،به ايلنا گفت: در قانون جديد، بورس  هاي فعلي همچون بورس اوراق بهادار، كالاي كشاورزي و فلزات كه به صورت سازمان هستند به شركت تبديل خواهند شد. همچنين سازماني به نام سازمان بورس و اوراق بهادار تشكيل خواهد شد كه قانونگذار وظايف مشخصي را برعهده آن گذاشته است.
مستخدمين حسيني، تاكيد كرد: ۲۲ وظيفه مشخص از جمله نظارت بر حسن اجراي اين قانون، درخواست، صدور، تعليق و لغو مجوز تاسيس بورس  ها، صدور تعليق و لغو مجوز تاسيس كانون  ها و نهادهاي مالي، تصويب اساسنامه بورس، كانون  ها و نهادهاي مالي، مديريت وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نظارت بر سرمايه  گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي در بورس را سازمان بورس و اوراق بهادار برعهده خواهد داشت.وي افزود: شوراي نگهبان فقط ۲ ايراد جزيي به اين لايحه گرفته كه نظر شوراي نگهبان در كميسيون اقتصادي تامين و سپس اين لايحه براي تصويب به صحن مجلس بازگردانده و هيچ مشكلي نيز در اين ارتباط وجود ندارد.
رئيس هيأت مديره بورس ادامه داد: با وجود افت شديد شاخص بورس، افتتاح تالارهاي منطقه اي در مراكز استانها ادامه خواهد يافت. حيدر مستخدمين حسيني در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» گفت: بر اساس ماده ۱۵ قانون برنامه چهارم توسعه سازمان بورس مكلف است تالارهاي منطقه اي بورس را تا پايان سال اول برنامه در تمام مراكز استان ها داير كند.
او در گفت وگو با ايران اكونوميست هم گفت: اشكال وارد بر موضوع ماده(۴) مصوبه در خصوص شوراي بورس و اوراق بهادار كاملاً بر لايحه وارد است، زيرا شوراي بورس موجود در لايحه حالت معلق دارد و جايگاهش كاملاً مشخص نيست، به طوري كه معلوم نيست دو وزير موجود در شوراي بورس براساس چه اصلي به قوه مجريه وصل مي شوند، بنابر اين ايراد كاملاً منطقي است.

بازار ديدگاه هاي كارشناسي درباره بورس داغ شد
گروه بورس: پس از يك هفته آرامش بار ديگر بازار ارائه نظرهاي كارشناسي درباره بحران بورس داغ شده است.در اين بين بيان برخي ديدگاه ها و راهكارهاي ضربتي نيز جالب توجه است. در اين ميان بهمن آرمان در يكي از تندترين اظهار نظرها گفت: تعطيلي چند ماهه تالار بورس اوراق بهادار تهران فرصت مناسبي را در اختيار مسئولان قرار مي دهد تا بتوانند راهكارهاي اصولي را براي خروج از بحران كنوني بازار اوراق بهادار كشور اعمال كنند.
او در گفت وگو با شانا به اظهارات اخير برخي مسئولان مبني بر تضمين سود سهام اشاره و تأكيد كرد: تضمين سود سهام در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد اين اظهارات غير كارشناسانه نه تنها مشكلي را از بازار سرمايه كشور حل نمي كند بلكه يك بحران رواني را نيز ايجاد مي كند. محمدابراهيم ياوري هم گفت: اگر بررسي كنيم كه شاخص بورس چه زماني سقوط كرد ، كاملا متوجه مي شويم كه تمام صعود و سقوط  ها بر اساس زد و بندها و حركتهاي منفعت طلبانه و سودجويانه بخش خصوصي صورت گرفت. محمدابراهيم ياوري در گفت وگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: طي سالهاي گذشته بورس به صورت بادكنكي رشد كرده و همين عامل انتظارات مردم از بورس را افزايش داده است.

بيشترين عرضه از سوي سهامداران «ساختمان» انجام شد
گروه بورس: حجم عرضه سهام سرمايه گذاري ساختمان طي معاملات روز گذشته بورس تهران به شدت افزايش يافت.
به گزارش همشهري در اين روز ۷۱۲ دستور فروش براي تعداد ۴ ميليون و ۵۷۰ هزار و ۷ برگه سهم اين شركت در مجموع به ارزش ۱۶ ميليارد ريال تحويل كارگزاري  ها شد. بنابراين گزارش سهامداران سه شركت سيمان دورود، سيمان هرمزگان و سيمان خاش بيش از ساير سهامداران مصمم به فروش سهام خود بودند. در اين روز نام نيروترانس، لاستيك دنا، پتروشيمي فارابي و كف هم در جدول عرضه به چشم مي خورد. براساس اين گزارش بازارگردانان ديروز نيز سهام سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري مسكن، سايپا، داروپخش، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات، معدني و صنعتي چادرملو، سرمايه گذاري بانك ملي و ايران خودرو را بازارگرداني كردند تا به سيال شدن بازار كمك كنند. اين گزارش حاكي است: كارتن ايران روزگذشته تنها شركتي بود كه سقف ۵ درصدي رشد قيمت را پر كرد. اما سيمان صوفيان، تأمين ماسه ريخته گري و فيبر ايران ديروز با ۵ درصد افت قيمت مواجه شدند. قيمت هر سهم كارتن البرز هم روز گذشته با ۷۰ درصد افت روبه رو بود و كمباين سازي نيز ۳۸ درصد كاهش قيمت را تجربه كرد.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰.۱-
۱-
۱,۰۲۵
آبسال
۲
۳۰
۱,۵۲۹
آبگينه
۰.۶۱-
۱۰۵-
۱۷,۱۳۶
آذريت
۰
۰
۶,۱۲۱
آلومتك
۰.۱۲-
۱۵-
۱۲,۳۸۱
افست
۰.۰۷
۳
۴,۱۴۳
الكتريك خودرو شرق
۱.۱۱-
۸۹-
۷,۸۹۸
ايران ترانسفو
۰.۰۳-
۱-
۳,۰۷۱
ايران خودرو
۰.۳۸
۱۳
۳,۴۶۰
ايران خودروديزل
۰.۲۶-
۱۷-
۶,۵۱۳
ايران گچ
۰.۷۶-
۲۵-
۳,۲۴۷
ايرانيت
۰
۰
۴,۹۰۲
باما
۰.۹۱
۲۶
۲,۸۷۴
بانك اقتصادنوين
۰.۱۵
۳
۲,۰۷۰
بانك پارسيان
۰.۶۸-
۱۸-
۲,۶۴۲
بانك كارآفرين
۰.۰۲-
۱-
۵,۹۴۲
بين المللي توسعه ساختمان
۰.۴-
۲-
۵۰۱
پارس الكتريك
۰
۰
۱,۱۲۶
پارس خودرو
۰.۰۵
۳
۵,۶۶۹
پارس دارو
۰.۳۸-
۱۷-
۴,۴۱۵
پارس سرام
۰.۵۱-
۹-
۱,۷۶۱
پاكسان
۰.۰۱-
۱-
۶,۹۱۸
پتروشيمي آبادان
۰.۲۱-
۲۰-
۹,۷۰۹
پتروشيمي اراك
۰.۳۹-
۴-
۱,۰۳۲
پتروشيمي شيراز
۰.۰۳-
۳-
۹,۵۹۵
پتروشيمي فارابي
۸.۹۸-
۱۷۶-
۱,۷۸۳
پمپ سازي ايران
۴.۹۹-
۶۵۷-
۱۲,۵۰۰
تامين ماسه ريخته گري
۰
۰
۲,۶۴۸
تجهيزنيروي زنگان
۰.۱۳-
۴-
۳,۱۱۲
تراكتورسازي ايران
۱.۲۵-
۱۶-
۱,۲۶۴
تكنوتار
۰.۱۶-
۳-
۱,۸۵۷
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۷
۲۶
۳,۷۱۷
توسعه معادن روي ايران
۰.۵۱-
۳۵-
۶,۸۵۱
تولي پرس
۰.۲۷-
۴-
۱,۴۶۰
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۰.۱۸
۱۶
۸,۹۱۳
توليد سموم علف كش
۱.۸-
۴۸-
۲,۶۲۱
توليدفروموليبدن كرمان
۰
۰
۱۷,۴۰۸
توليدمواداوليه داروپخش
۰.۰۶-
۱-
۱,۷۳۰
چيني ايران
۰.۱۲
۸
۶,۹۰۵
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۵۹-
۳۲-
۱,۹۷۶
داده پردازي ايران
۰.۰۹-
۷-
۸,۰۳۴
داروپخش (هلدينگ )
۰
۰
۱۳,۳۶۲
داروسازي اكسير
۰.۴
۱۰
۲,۵۱۴
داروسازي سبحان
۰.۰۴-
۳-
۸,۵۵۰
داروسازي فارابي
۰.۵۶
۱۶
۲,۸۵۰
داروسازي كوثر
۰.۱۹
۱۴
۷,۴۵۰
دارويي رازك
۰.۳۵-
۱۳-
۳,۷۵۱
رايان سايپا
۰.۱-
۱-
۱,۰۳۳
روغن نباتي جهان
۱.۱-
۱۲-
۱,۰۸۳
رينگ سازي مشهد
۰.۰۵
۴
۸,۰۰۸
زامياد
۰.۰۸-
۲-
۲,۶۳۰
ساختمان اصفهان
۰.۹۸-
۱۰-
۱,۰۰۷
ساسان
۰
۰
۲,۵۳۸
سالمين
۲.۹۲
۷۴
۲,۶۰۸
سامان گستراصفهان
۰
۰
۳,۲۷۶
سايپا
۰.۱۲-
۲-
۱,۷۳۲
سايپاآذين
۰.۰۲
۱
۵,۵۱۱
سايپاديزل
۰.۵۸
۹
۱,۵۵۱
سخت آژند
۰.۸۴-
۱۴-
۱,۶۵۶
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰.۱۲-
۲-
۱,۷۱۷
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰
۰
۳,۱۷۲
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۰۹
۱
۱,۱۳۱
سرمايه گذاري بهمن
۰
۰
۲,۰۷۳
سرمايه گذاري پارس توشه
۰
۰
۲,۴۵۴
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۰۷-
۱-
۱,۳۶۳
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۰.۰۳
۱
۳,۰۹۳
سرمايه گذاري توسعه شهري توس
۰.۱-
۱-
۱,۰۲۳
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۳۱-
۷-
۲,۲۳۷
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۱۱-
۱-
۹۰۴
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۰۳-
۱-
۳,۶۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲.۴۶
۲۴
۹۹۹
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۰
۰
۱,۳۰۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۱,۴۶۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۵۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۰
۰
۴,۱۸۹
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۰۵
۱
۱,۹۸۹
سرمايه گذاري كارآفرين (هلدينگ )
۰.۳۵
۴
۱,۱۵۱
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر
۰
۰
۳,۶۹۳
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱,۳۵۶
سرمايه گذاري ملي ايران
۰
۰
۱۱,۳۱۲
سنگ آهن گل گهر
۰.۲۶-
۲۷-
۱۰,۵۱۲
سيمان تهران
۰.۱۷
۲۷
۱۵,۸۸۹
سيمان خزر
۵-
۲۸۶۱-
۵۴,۳۷۴
سيمان صوفيان
۰
۰
۵,۹۳۹
سيمان فارس و خوزستان
۰.۱۵-
۱۱-
۷,۲۲۳
سيمان كارون
۰
۰
۲۳,۶۳۶
سيمان هرمزگان
۰.۱۴-
۳-
۲,۱۵۸
شهد ايران
۰.۰۴-
۲-
۴,۹۸۱
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰.۰۴-
۳-
۷,۹۹۷
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰.۱۱-
۳-
۲,۶۴۸
شيشه قزوين
۰.۹۹-
۸-
۸۰۴
صنايع آذرآب
۰
۰
۹,۰۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۰.۶۳
۵۲
۸,۳۰۶
صنايع شيميايي ايران
۰.۰۳-
۱-
۲,۹۳۱
صنايع شيميايي فارس
۱.۹۹-
۷۰-
۳,۴۴۸
صنايع كاغذسازي كاوه
۰.۳-
۳-
۹۹۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۳.۵۶-
۱۰۰-
۲,۷۱۱
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۲۱-
۳-
۱,۴۴۸
صنعتي آما
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۳۹
صنعتي بهشهر
۰
۰
۴,۳۳۷
صنعتي دريايي ايران
۰.۰۹
۴
۴,۳۵۷
عمران و توسعه فارس
۱.۰۹
۹
۸۳۱
فارسيت اهواز
۰.۰۳-
۱-
۳,۸۵۲
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰
۰
۹۰۰
فرآورده هاي غذايي مشهد
۰.۱۸
۱۶
۸,۷۰۴
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۱۸-
۲-
۱,۱۱۹
فنرسازي خاور
۰.۱۶-
۲-
۱,۲۳۰
فنرسازي زر
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۴۵
فولاد كاويان
۴.۹۵-
۹۲-
۱,۷۶۵
فيبر ايران
۰.۳۵
۲۰
۵,۶۵۴
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۶۹.۷۲-
۳۴۵۳-
۱,۵۰۰
كارتن البرز
۴.۹۷
۱۹۶
۴,۱۳۸
كارتن ايران
۳.۸۴
۱۲۰
۳,۲۴۲
كارخانجات شيشه دارويي رازي
۰.۰۵
۴
۷,۶۸۲
كارخانجات مخابراتي ايران
۰.۹۷
۱۳
۱,۳۴۷
كارخانه فارسيت درود
۱.۲۶-
۳۴-
۲,۶۷۱
كربن ايران
۱.۲۴-
۲۶-
۲,۰۶۶
كشت وصنعت پياذر
۰.۰۴-
۱-
۲,۶۴۳
كف
۳۷.۶۳-
۱۲۷۶-
۲,۱۱۵
كمباين سازي ايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۰۹
كنتورسازي ايران
۰
۰
۵,۳۶۴
كيميدارو
۰.۹۸-
۳۶-
۳,۶۴۰
گازلوله
۰
۰
۲,۱۶۴
گروه بهمن
۰.۶۴-
۲۰-
۳,۰۹۴
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۵۷-
۵۰-
۸,۷۱۴
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰
۰
۱,۱۳۷
لاميران
۰.۰۴-
۲-
۵,۶۶۴
لبنيات پاك
۱.۳۷-
۲۳-
۱,۶۶۱
ليزينگ ايران
۰.۴۴-
۷-
۱,۵۸۳
ليزينگ خودروغدير
۰
۰
۲,۲۷۱
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۲۷-
۲-
۷۵۰
ماشين سازي اراك
۰.۶۸-
۲۱-
۳,۰۶۲
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۵۹
۱۲
۲,۰۴۵
محورسازان ايران خودرو
۰.۰۴
۱
۲,۶۲۸
معادن بافق
۰
۰
۵,۷۸۷
معدني و صنعتي چادرملو
۱.۴۱-
۶۵-
۴,۵۵۸
ملي سرب و روي ايران
۰.۵۲
۱۴
۲,۶۸۶
مهرام
۱.۳۹-
۱۵-
۱,۰۶۷
مهركام پارس
۰.۷۲-
۳۲-
۴,۴۲۲
مهندسي نصير ماشين
۰.۱۲-
۳-
۲,۵۹۴
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۷۲-
۱۷۹-
۲۴,۶۴۷
نفت بهران
۰.۰۱
۱
۱۰,۲۱۹
نفت پارس
۰.۰۲-
۱-
۵,۸۲۰
نورد آلومينيوم
۰.۴۲-
۳-
۷۱۸
نورد و لوله اهواز
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۹۳
نوش مازندران
۰.۱۲-
۲-
۱,۶۵۰
نيرو محركه
۰.۲۱-
۶-
۲,۸۱۴
نيروترانس
۱.۲۶-
۸۰-
۶,۲۷۰
ورزيران

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |